شبه حادثه
اسلاید 1: 1بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: شبه حادثه تهیه کنندهغلامرضا خدارحیمیبازرس کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دلیجان2
اسلاید 3: شعار سازمان بین المللی کار 2015Join In Building a Culture of Prevention on OHSپیوستن جهت ساختن فرهنگ پیشگیری در ایمنی و بهداشت3
اسلاید 4: تعاریف و اصطلاحاتتعاریف4
اسلاید 5: 1 - رویداد یا INCIDENTعبارت است از یک رخداد یا اتفاقی ناخواسته که باعث شده یا می تواند سبب بروز جراحت، آسیب، بیماری و ... شود یا هیچ یک از این اثرات را نداشته باشد.5
اسلاید 6: 2 - حادثه یا ACCIDENTیک اتفاق یا رویداد ناخواسته که منجر به مرگ، بیماری و جراحت شود.6
اسلاید 7: 3 - شبه حادثه یا NEAR MISSبه اتفاقی که در آن هیچ گونه بیماری، جراحت، خرابی و یا زیانی حادث نشده باشد شبه حادثه گفته می شود.7
اسلاید 8: 8
اسلاید 9: 9
اسلاید 10: درس از گذشتهدر سال 1997 در انفجار پالایشگاه نفت کشور هندوستان که منجر به کشته شدن 60 نفر از کارکنان و انتشار و سوختن بیش از 10000 تن محصولات نفتی گردید مشخص شد که به تعداد زیادی از گزارشهای دریافتی مربوط به خوردگی و نشت خطوط انتقال محصولات نفتی توجه نشده بود. 10
اسلاید 11: 11
اسلاید 12: دلایل الزام به شناسایی، ارزیابی و رفع شبه حوادث1. سازمان ایمن تر2. ایجاد بانک اطلاعاتی3. ابزار ارزان یادگیری4. مطالعه اشتباهات5. تجزیه و تحلیل آماری6. مشارکت کارکنان12
اسلاید 13: دلایل اجتناب سازمانها از شبه حوادثدر كنگره مورخ 31 اکتبر 2011 و نمایشگاه فصلی انجمن ملی ایمنی آمریکا (NSC) فلیپ داک تجارب خویش در خصوص علل اصلی عدم گزارش شبه حوادث را با حضار در میان گذاشت.1. ترس: از دست دادن شغل2. خجالت: شماتت و تحقیر3. دشواری: سخت بودن فرایند گزارش13
اسلاید 14: دلایل اجتناب سازمانها از شبه حوادث4. بوروکراسی: مشکلات اداری5. فشار همکاران: دریافتی حقوق و یا پاداش کارکنان 6. از دست رفتن شهرت: ضعف و سستی 7. عدم ارسال ساده تر است: تفکر عدم توجه و بررسی گزارش14
اسلاید 15: دلایل اجتناب سازمانها از شبه حوادث8. فقدان علاقه مندی سازمان (عدم تعهد مدیریت)9. تلقی بیهوده بودن: همه شبه حوادث به حادثه جدی منجر نمی شوند15
اسلاید 16: برنامه موفق بررسی شبه حوادث1. مدیریت مشارکتی (صرف پول و وقت)2. فرایند مستند سازی3. طرح تشویق به صورت مبتکرانه و نوین4. یک گروه مشخص جهت اجرای فرایند و برنامه16
اسلاید 17: فرایند سیستماتیک مدیریت شبه حادثه1. تعریف و شناسایی (تشخیص شبه حادثه)2. گزارش دهی: تشویق افراد به گزارش شبه حوادث (هدف)سرلوحه کارها و برنامه های روزانهطراحی فرم به شکل ساده- استقبال از پیشنهادها همراه با جایزه و پاداش17
اسلاید 18: فرایند سیستماتیک مدیریت شبه حادثه3. اولویت بندی و طبقه بندی (مرحله مهم)کمک به ارزیابی ریسک4. توزیعبه افراد محیط کار جهت کمک به آنالیز علت رویدادها5. تحلیل علل ریشه ایتوسط افراد، واحد ایمنی و در نهایت مکتوب شود18
اسلاید 19: فرایند سیستماتیک مدیریت شبه حادثه6. شناسایی راه حلها تعیین راه حل برای هر علت 7. انتشار و ارسال به مجریاناطلاع کلیه افراد از راه حلهای شناسایی شده جهت اجرایی شدن8. خاتمه دادناطمینان از اجرایی شدن راه حلها19
اسلاید 20: ارزیابی ریسک شبه حادثه (اولویت بندی و طبقه بندی)در برنامه و سیستم موثر شبه حادثه برای هر نفر تقریبا 3 تا 5 گزارش در سال ارائه می شود.انتخاب گزارشهایی که ارزش تجزیه و تحلیل دارند.- استفاده از ماتریسهای شاخص و پیامد جهت تعیین ریسک شبه حادثه20
اسلاید 21: ارزیابی ریسک شبه حادثه21
اسلاید 22: پیامددرجه الف) آسیب به انسان مرگ3آسیب جدی2جراحت1ب) خسارت به اموال 500 میلیون تومان یا بیشتر3بین 5 میلیون تومان تا 500 میلیون تومان2كمتر از 5 میلیون تومان1ج)تخلیه/ انتشار به محیط زیست-تخطی از استاندارد 8 ساعت یا 100%31ساعت یا 10%230 دقیقه یا 5%1د) تخلیه نفرات هنگام بروز حادثه بیشتر از 100 نفر3100-50 نفر2كمتر از 50 نفر1حاصلضرب درجات در موارد فوق1 تا 81 22
اسلاید 23: ریسک زیاد (نیاز به تحقیق و بررسی فوری) ریسک متوسط (نیاز به تحقیق فردی یا گروهی ، یافتن علت اصلی) ریسک کم (ثبت برای شناسائی)81279312481223
اسلاید 24: 24
اسلاید 25: موفق و موید باشید25
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.