صفحه 1:
استاد:دكتر محمدحسين شريفى نيا
گرداوری محمد علی رجیمی بداف
صفحه 2:
مجموعه ی
افکاروهیجانات و
رفتارهایی ثابت و با
دوام که شیوه ی انطباق
.ما با دنیا را نشان میدهد
صفحه 3:
صفحه 4:
موضوعات و سئوالات مطرح **
در هر نظریه
lta Cl eee! ae آنا
بیرونی؟
صفحه 5:
صفحه 6:
شخصیت در نگاه فروید:ماهیتی ناهشیار دارد
.كه از سیر تحولی مرحله ای پیروی می کند
همچنین او عقیده دارد:ذهن ناهشیار کلید
فهم رفتارانسانها است و رویاها واشتباهات ليى
(لغزشهای کلامی فرویدی)نمونه wl از فاش
کنندکان ذهن تاهشیارادمیند
صفحه 7:
ساختارهاى شخصيت.
حاوى غرايز و مخزن انرزهم *
روات انيت Sy Lena PALS Soy
است و با واقعيت: هنج تماسی
ندارد
اب Jel sab لذت کار سب ۰
aS ۷
ساختاریست که الزامات *
واقعیت را مراعات میکند(لذت
در چهارچوب هنجارهای
هجتماعی)
مقداری ار ایگه 7
ومقداری ناهشیار است
eee eet ee ۱
ایگو است هصل در ان
افعیت است
ساختارى و
اخلافت سروكاردارد (وجدان)
oil ling واقعيت را در نظو
9
5
اصلش اخلاقيات است
صفحه 8:
ایگو برای حل تعارض الزامات واقعیت با خواسته های اید و سویر
ایگو از یک رفته (esol استفاده می کند که استفده ی معتدل از
توا رانا تست
وابيس 1 ie 0
نامف 31 اند راز UST سره كار من فور
.(بنیان تمام مکانیسمهاست)
دلیل تراشی:ایگو انگیزه ی مقبول تری را جایگزین انگیزه ی
.کم مقبول میکند
جابه جایی؛ ایگو احساسات خودیش نسبت به شیء نامقبثل را
.روی شیءمقبول تری خالی می کند
و/لایش:ایگو تکانه ای را که مقبولیت اجتماعی داردرا جایگزین
.تکانه ی نا مقبول می کند
فرافکنیایگو کاستی ها و مشکلات و اشتباهات خود را به
دیگران میت می دهد
واکنش وارونه#ایگو انگیزه ی نا مقبول را به انگیزه ی
دش تبدیل می کند
افکاوایگو واقعیتهای اصطراب آور را تصدیق نمی کند
صفحه 9:
مراحل رشد فرویدی
(براساس تغییر نواحی شهوت زا)
مرحله دهانی(18ماه اول) :مرکز ادت طفل دهان است و با
.مکیدن و جویدن وگاز گرفتن تامین لذت می کند و از تنش رهایی ro يابد
مرحله مقعدی(36-18ماهگی): مرکز لدت مقعد و اعمال
دفعی آن است .به نظر فروید تمرین دادن عضلات مقعد تنش را کم می
.کند
مرحله آلتی(6-3سالگی )یا فالیک(الت مردانه):مرکز لذت
روق اندام تاسلی متبرکز است و عقده ادیپ و الکترا در اين مرحلم
مطرح می شود که کودک می خواهد جای والد همچنس خود باشد و از
وا ی را
هذا تاشارف با وال شمش بای ده اد زار ی کیره
مرحله نهفتگی(0تا بلوخ):میل جنسی فرو مینشیند و کودک
به دتبال مهارتهای اجتماعی و عقلانی میرود و در اين مرحله استرس و
.تعارض کم مشود
مرحله تناسلی(بلوغ به بعد):زمان بیداری دوباره ميل
جنسی و منبع لذت جنسی کسی بیرون از خانواده است .حل مشکلات
ون ae oa ی و و
صفحه 10:
می شود که فرد در
ری کار
20
و بوسيدن وبهداشت
0
5
peony Cae y
Peer eer
[0 eer
زیاد ب» حرعات روده 3
و شوخیهای توالنی و
.افراظ مق كت abe
صفحه 11:
صفحه 12:
الف:آزمون مفاهیم اصلی فروید دشوار است
.ب :اطلاعات ,محصول ارزیابی های ذهنی متخصصان بالینی است
۰ :رویکردها خیلی منفی و بد بینانه اند
.د:اين دیدگاهها سوگیری غربی و مردانه رارد
صفحه 13:
رفتا رف
4 و سم =
ر اس ت ی
تعیین می کند,شخصیت
ee ات مه 7
نت حك
oll, ندارد
صفحه 14:
aol ease كا
رفتار,محيط و عوامل شخصى/اجتماعى درفهم شخصيت
2
جیرگرایی دوسویه:بندورابرتاثیرات دوسویه رفتار محیط
.وشتاختی/شخصی تاکید دارد
© بد ورا بادکیری مشاودده ای رامهمترین بادگیری آنسان می
-داندواین مشاهدات ,بخش مهمی ازشخصیت مارا می سازند
کنترل شخصی:انسان علی رغم تغییرکردن محیط می
تواند رفتارش را تنظیم وکنترل کند
دسه جمبه ی کسترل تخصی دراین دیدگان
قاخی رک امرولیمت واناییسه تاخیرانداختنخواسته-1
res eee ee ees eee
2 به لینکه میتولنیم ب رشرلیط slacks Epil r9>
کرد مایم ی ale,
محلل>؟ نتم نیا شخصی ن تایج راحاصلعملکرد-3
خودش(ک نترلدرونملمیداند یا حاصلوقابعم خارج از کنترل
صفحه 15:
الف:نادیده گرفتن نقش شناخت درشخصیت
.ب:کاهش گرا هستند
د از حد مکانیکی هستند
of ee تا 3 ثابت oe
و:توجه نداشتن به جنبه های خلاقانه
صفحه 16:
ز معتقدبود که اکثر آدمها درپذیرش احساسات حقبقی و
ه ی مثبت خود مشکل دارند
راجرز بر تبدیل شدن انسان به شخص تمام وکمال تاکید
ورزید مگرایش اصلی انسان را شکوفایی ماندن ,با لابردن
کیفیت زندگی می دانست و درقطرت هر اتسانی است
ی خودپنداره:ادراک کلی شخص ازرفتارها,توانایی ها و شخصیت
خودش است.وهرچه خودپنداره از خود آرمانی فاصله بیشتری
داشته باشد ناسازگاری شدیدتر است
جرا
؛راجرز یرای ایجاد خود پنداره مثبت سه روش پيشنهاد می کند
توجه مثبتن امشروط:پ ذیرفتندیگرانب ها دادنبه آنها-1
ومثبتسودندربرایر نهارصرفن ظر از رفتارشانولینن وع توجه
بعش ود Sled sy Asa lulls! ده
هصد لمزیث_نونده ی مثبت ودنودرکاحساساحقیقیبیگران2
0 خلوصب | بودندربرابر تجاربو کنار گذاشتنظاهرسازیها و-3
صفحه 17:
نظریه ی انسان کرایی ایراهام مرلو
مزلو:جنبش انسانگرایی نیروی سوم در روانشناسى
3 /
2 wh Nes
ye rate
ails) يه
افيا يعبت اد بشن جحلا
۱ 7
[MANS نوشکوفیی
۱ ماد a
1 قرب رزیل هد عزت و لغتبار
/ &
/ GENK ee
امنيت جاني الى, شغلي, فانوادكن و لاك 3
/
\
\ 5 ا و ده /
aan) ee)
صفحه 18:
—
شوخ طبعیف لسفیبه جایش وخ طبعیخصمانه *
۱ اشتباه ن گرفتنوسیله با هدف*
داشتن اررش ها ونگرش های دموگرانیک
؟ رلیشبه برقرار کردنرولبط صمیمانه با چند آدم خاصو ۷
دوساشتی ه جاور لبطه ب رقرار کردرب اب کمشتلدم سطحی
7 ۱
جاوعکنار آمدنصرفبا آن
1 داشتنن_گرشن وینوغیرقا لیدر مورد مردم ولمور *
داشتنت_جاربعارفانه و معنوعنه ل زوها مذهیهمانند شدن] *
ب شریتوملاحظه کارعش دید اجتماعی
واقع نگری,خودپذیری وپذیرش دیگران ودنیای طبیعی ,آنگونه که .
هست
۱ بثله محورعبه جایخود محوری* .
0 به جریم خصوصیخود مختاروو استقلال+ .
صفحه 19:
ارزشمندی یا
خود انگاره اش می باشد.
عزت نفس هم ثابت است وهم در بعضی موافع
تون ای ید MUS cs
عزت نفس در همه وجود دارد ولی برخی عزت
نفس شان در جاهايى متغيير مى شود.
نداشتن عزت نفس بر توان آدمها در کار امد
Dy Ge aban Clive
.عزت نفس زياد وكاذزب هزینه aye
صفحه 20:
مه لنجام وساندن8
.کآرها
صفحه 21:
الف:دشوار بودن آزمون مفاهیم (عزت نفس,خودشکوفایی)
.ب:نداشتن تعریف دقیق
.ج:تجربى نبودن
.د:خوش بينانه بودن به طبیعت انسان
امد ركم رفز انطو مق نهر فرز مد اب تور
صفحه 22:
نظریه های صفتی می گویند : شخصیت ازگرایشات
کلی و ماندگاری تشکیل می شود که slo awh خاصی
را فرا می خوانند,مردم خودشان را بر اساس شیوه ی
.اصلی رفتا رکردن خود توصیف می کنند
. بقراط : انسان دارای چهارشخ
ص هراوید مرا 1
.بلغمیلخونسرد)-2
سوداوطی ببیق-4
صفحه 23:
1 مس را کر د ENTS
رکس صفات شخصیتی خاصی دارد که
تعیین این صفات می تواند رف رادمعا
را در موقعیت های مختلف پیش بینی
ESE
الپورت 450 صفت شخصیتی را بر شمرده ولی
أنها را به سه دسته ی اصلی نقسیم کرده
الف : صفات اصلی : صفاتی که از دیگر صفات
قوى تر و غالب تر ند و بر شخصیت آدمها سایه
.می افکند
ت تانویه : نسبت به بقیه از اهمیت
000 جات ام
رد
صفحه 24:
al ی
الف * درون گرایی 5 برونگرایی
ب : ثبات - بی ثباتی(بعد روان رنجوری
خویی)
ac روان پرپشی خوبی
صفحه 25:
تجربه گرایی
جديت
برونكرايى
خوشايندى
روان انجورى خويى(ثبات هيجانى)
صفحه 26:
Sa OS ا Fa مسد RAE
الف : این دیدگاه ناقص است.
سازنند بلکه وضعیت نی کار ساز
.است
روی همین حساب امروزه
آگترروانشتاسان حوزه ی شعصیت oles,
گرا شده اند آنها معتقدند صفت و
وضعیت هر دو برای فهم شخصیت لا زم
صفحه 27:
pl ری Sly شحصیت سجی
محرک مبهمی را ارائه می دهد و از
شخص می خواهد آن را توصیف کند
یا برای آن داستان بسازد
فرض بر این است که ابهام محرک *
باعث می شود ,شخص شخصیت
صفحه 28:
a”
اتوسط هرمن رورشاخ 1927 ابداع شد و
آزمون فرافکن مشهوری است که شخصیت
آزمون دهنده بر اساسادراک وی از لکه
خوقر بررسى فى شود 10146 كارن اسه
٠ 5سياه و سفيد و5 رنكى وه ركارت جثاكانه
ee eh
بعد از ادعار
.رسد
اي نآزمون مخالفانی دارد ,به علت بايين
۰ بودن اعتبار ویایایی آن
صفحه 29:
صفحه 30:
فصل دوازدهم
شخصیت
استاد:دکتر محمدحسین شریفی نیا
گردآوری:محمد علی رحیمی نداف
تعریف شخصیت:
مجموعه ی
افکاروهیجانات و
رفتارهایی ثابت و با
دوام که شیوه ی انطباق
.ما با دنیا را نشان میدهد
پ
و
ی
ا
ی
ی
ا
ن
س
ا
ا
خ
ت
ی
نظریه
های
مهم
ا
ج
ت
م
ا
ع
ی
ص
ف
موضوعات و سئواالت مطرح
در هر نظریه
آیا شخصیت فطریست یا
آموختنی؟
آیا هشیار است یا نا هشیار؟
آیا تحت تاثیر عوامل درونیست یا
بیرونی؟
توجه
ت
ن
و
ع
ن
ظ
ر
ی
ه
ه
ا
ی
ش
خ
ص
ی
ت
ف
ه
م
ش
خ
ص
ی
ت
ر
ا
د
ش
و
ا
ر
ن
م
ی
ک
ن
د
ب
ل
ک
ه
د
ر
ک
ن
ا
ر
ه
م
ب
ا
ع
ث
زیگموند فروید()1856-1939معمار
نظریه ی روانکاوی – روان پویای
شخصیت در نگاه فروید:ماهیتی
ناهشیار دارد که از سیر تحولی مرحله ای
.پیروی می کند
همچنین او عقیده دارد:ذهن ناهشیار
کلید فهم رفتارانسانها است و رویاها
واشتباهات لپی (لغزشهای کالمی
فرویدی)نمونه ایی از فاش کنندگان ذهن
ناهشیارآدمییند
ساختارهای شخصیت
حاوی غرایز و مخزن انرژی •
روانی است و کامال ناهشیار
است و با واقعیت هیچ تماسی
ندارد
اید طبق اصل لذت کار می •
کند
ساختاریست که الزامات
واقعیت را مراعات میکند(لذت
در چهارچوب هنجارهای
هجتماعی)
مقداری از ایگو هشیار
ومقداری ناهشیار است
مدیر اجرایی شرکت شخصیت
ایگو است و هصل در ان
واقعیت است
ساختاری که با پای بندهای
اخالقی سروکار دارد (وجدان)
ومثل اید واقعیت را در نظر
نمی گیرد
اصلش اخالقیات است
اید
•
•
ایگو
•
•
•
سوپر ایگو
ایگو برای حل تعارض الزامات واقعیت با خواسته های اید و سوپر
ایگو از یک رشته راهبردها استفاده می کند که استفده ی معتدل از
آنها زیانبار نیست.
مکانیسمهای دفاعی که با قلب کردن ناهشیارانه ی واقعیت
واپس رانی(سرکوب):قویترین مکانیسم که ایگو تکانه های
اضطراب را کم می کنند
نامقبول اید را از آگاهی بیرون می راند و به ناهشیار می فرستد
(.بنیان تمام مکانیسمهاست)
دلیل تراشی:ایگو انگیزه ی مقبول تری را جایگزین انگیزه ی
.کم مقبول میکند
جابه جایی:ایگو احساسات خودیش نسبت به شیء نامقبئل را
.روی شیءمقبول تری خالی می کند
واالیش:ایگو تکانه ای را که مقبولیت اجتماعی داردرا جایگزین
.تکانه ی نا مقبول می کند
فرافکنی:ایگو کاستی ها و مشکالت و اشتباهات خود را به
.دیگران نسبت می دهد
واکنش وارونه:ایگو انگیزه ی نا مقبول را به انگیزه ی
.متضادش تبدیل می کند
.انکار:ایگو واقعیتهای اضطراب آور را تصدیق نمی کند
مراحل رشد فرویدی
(براساس تغییر نواحی شهوت زا)
مرحله دهانی(18ماه اول):مرکز اذت طفل دهان است
و با مکیدن و جویدن وگاز گرفتن تامین لذت می کند و از تنش رهایی
.می یابد
مرحله مقعدی(36-18ماهگی):مرکز لذت مقعد و
اعمال دفعی آن است .به نظر فروید تمرین دادن عضالت مقعد تنش را
.کم می کند
مرحله آلتی(6-3سالگی):یا فالیک(آلت مردانه):مرکز
لذت روی اندام تناسلی متمرکز است و عقده اذیپ و الکترا در این
مرحله مطرح می شود که کودک می خواهد جای والد همجنس خود
باشد و از محبتهای والد همجنس خ.یش بهره مند شود.در آخر این
.مرحله همانندسازی با والد همجنس جای عقده ادیپ قرار می گیرد
مرحله نهفتگی(6تا بلوغ):میل جنسی فرو مینشیند و
کودک به دنبال مهارتهای اجتماعی و عقالنی میرود و در این مرحله
.استرس و تعارض کم میشود
مرحله تناسلی(بلوغ به بعد):زمان بیداری دوباره میل
جنسی و منبع لذت جنسی کسی بیرون از خانواده است .حل مشکالت
تثبیت
یک نوع مکانیسم دفاعی روانکاوانه است که فرد را در مراحل قبل
از رشد و تحول متوقف می کند چون نیازهای شخص یا کمتر از
.حد یا بیشتر از حد ارضا شده اند
تثبیت در
مرحله آلتی:
شخص در استمناء و
عشوه گری و نشان
دادن مردانگی
.افراط می کند
تثبیت در
مرحله
مقعدی:منجر
میشود که فرد توجه
زیاد به حرکات روده
و شوخیهای توالتی و
.شلختگی بکند
تثبیت در
مرحله
دهانی :باعث
می شود که فرد در
بزرگسالی به سیگار
کشیدن و غذا خوردن
و بوسیدن وبهداشت
دهان و نوشیدن و
آدامس جویدن عالقه
.داشته باشد
روانکاوان معاصر
هورنای:عوامل اجتماعی فرهنگی نقش مهمی در تحول شخصیت
دارند.او عقیده داشت که مفهوم غبطه قضیب درست نیست چون مردان
بودهاند که زنها رو توصیف می کرده اند حتی مردان غبطه رحمی دارند .او
انگیزه ی وجودی انسان را نیاز امنیت دانست نه نیاز جنسی یا پرخاشگرانه
.و راه کم شدن اضطراب رسیدن به امنیت است
یونگ:او به ناهشیار عقیده داشت ولی می گفت:فروید نقش ذهن
ناهشیار در شخصیت را دست کم گرفته است .ولی یونگ ریشه های
.شخصیت را به زمان پیدایش انسان بر می گرداند
ناهشیار جمعی:الیه ی غیر شخصی و بسیار عمیق ذهن ناهشیار که به
.دلیل یکی بودن آباء و اجداد انسانها تمام بشریت در آن اشتراک دارند
کهن الگوها :عقاید و تصوراتی که بارهیجانی داشته ودرناهشیار جمعی جا
دارند .اینها برای انسانها معانی نمادین مهمی دارند
.مثل:آنیما(زن).آنیموس(مرد).مانداال.سایه
آلفرد آدلر :عقیده به روانشناسی فردی داشته و اهداف و مقاصد هستند
که به مردم انگیزه می دهند ومردم خالق زندگی خود هستند وهشیارانه
زندگی می کنند وعوامل اجتماعی در شخصیت مهم هستند مهمتر از انگیزه
.جنسی
او معتقد است که همه دنبال برتری,انطباق,بهبودیافتن وتسلط بر محیط
انتقادهای وارد شده
براین نظریه
.الف:آزمون مفاهیم اصلی فروید دشوار است
.ب :اطالعات ,محصول ارزیابی های ذهنی متخصصان بالینی است
.ج:رویکردها خیلی منفی و بد بینانه اند
.د:این دیدگاهها سوگیری غربی و مردانه رارد
دیدگاه
رفتاری
اسکینر
شخصیت همان رفتار مشهود
وآشکار است ومحیط بیرونی آنرا
تعیین می کند,شخصیت صفات
درونی و افکار نیست و عقیده دارد
که :رفتار و شخصیت همیشگی و
ثابت نیست چون تجارب محیطی
.ثبات ندارد
دیدگاه شناختی اجتماعی بندو
رفتار,محیط و عوامل شخصی/اجتماعی درفهم شخصیت م
هستند
جبرگرایی دوسویه:بندورابرتاثیرات دوسویه رفتار,محیط
.وشناختی/شخصی تاکید دارد
بندورا یادگیری مشاهده ای رامهمترین یادگیری انسان می
.داندواین مشاهدات ,بخش مهمی ازشخصیت مارا می سازند
کنترل شخصی:انسان علی رغم تغییرکردن محیط می
.تواند رفتارش را تنظیم وکنترل کند
:سه جنبه ی کنترل شخصی دراین دیدگاه
تاخیر کامروایی:توانایی به تاخیرانداختن خواسته1-
.ها,برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب در آینده
خود اثرگذاری:اعتقاد به این که می توانیم برشرایط غلبه2-
.کرد ونتایج مثبتی بدست آوریم
محل کنترل:آیا شخصی ,نتایج راحاصل عملکرد3-
خودش(کنترل درونی)می داند یا حاصل وقایع خارج از کنترل
الف:نادیده گرفتن نقش شناخت درشخصیت
.ب:کاهش گرا هستند
.ج:بیش از حد مکانیکی هستند
د:بیشتر به خصوصیات متغیر شخصیت می
.پردازند تا خصوصیات ثابت وبادوام آن
و:توجه نداشتن به جنبه های خالقانه
نظریه انسان گرا کارل راجرز
برظرفیت به کمال رسیدن,حق انتخاب سرنوشت و خصوصیات مثبت تاکید
دارند
راجرز معتقدبود که اکثر آدمها درپذیرش احساسات حقیقی و
.بالفطره ی مثبت خود مشکل دارند
همچنین راجرز بر تبدیل شدن انسان به شخص تمام وکمال تاکید
می ورزید وگرایش اصلی انسان را شکوفایی,ماندن,باالبردن
.کیفیت زندگی می دانست و درفطرت هر انسانی است
خودپنداره:ادراک کلی شخص ازرفتارها,توانایی ها و شخصیت
خودش است.وهرچه خودپنداره از خود آرمانی فاصله بیشتری
.داشته باشد ناسازگاری شدیدتر است
:راجرز برای ایجاد خود پنداره مثبت سه روش پیشنهاد می کند
توجه مثبت نامشروط:پذیرفتن دیگران,بها دادن به آنها1-
ومثبت بودن دربرابر آنها,صرف نظر از رفتارشان واین نوع توجه
.باعث می شود احساس ارزشمندی خود شخص افزایش یابد
همدلی:شنونده ی مثبت بودن ودرک احساسات حقیقی2-
.دیگران
نظریه ی انسان گرایی آبراهام مزلو
مزلو:جنبش انسانگرایی نیروی سوم در روانشناسی
.است
مزلو
خودشکوفایی
را جنبه ی
مهمی از
شخصیت می
دانست وآنرا
در راس
سلسله مراتب
نیازها قرار
داد ,تا انسان
نیازهای ابتدائی
را حل نکند به
مراتب باال
.شوخ طبعی فلسفی به جای شوخ طبعی خصمانه *
.اشتباه نگرفتن وسیله با هدف *
.داشتن ارزش ها ونگرش های دموکراتیک •
گرایش به برقرار کردن روابط صمیمانه با چند آدم خاص و دوست * •
.داشتنی,به جای رابطه برقرار کردن با یک مشت آدم سطحی
خالقیت زیاد ,مقاومت دربرابر همرنگی فرهنگی ,درنوردیدن محیط * •
.به جای کنار آمدن صرف با آن
.داشتن نگرش نوین وغیرقالبی در مورد مردم وامور * •
داشتن تجارب عارفانه و معنوی نه لزوما مذهبی ,همانند شدن با * •
.بشریت ومالحظه کاری شدید اجتماعی
واقع نگری,خودپذیری وپذیرش دیگران ودنیای طبیعی ,آنگونه که •
.هست
.مسئله محوری به جای خود محوری * •
.نیاز به حریم خصوصی ,خود مختاری و استقالل * •
ارزشمندی یا
خود انگاره اش می باشد.
عزت نفس هم ثابت است وهم در بعضی مواقع
نوساناتی پیدا می کند.
عزت نفس در همه وجود دارد ولی برخی عزت
نفس شان در جاهایی متغییر می شود.
نداشتن عزت نفس بر توان آدمها درکنار آمدن
بر الزامات زندگی اثر می گذارد.
.عزت نفس زیاد وکاذب هزینه دارد
عزت نفس
اهداف کوتاه مدت و1-
.قتبل دسترس
تجربه کردن حمایت10-
مقابله با خودگویی2-
هیجانی و تائید ها
.های منفی
پذیرش اشتباهات و3-
.خطاها
.کنار آمدن9-
برجسته سازی نقاط4-
.مثبت و تواناییها
به انجام رساندن8-
.کارها
الگو گیری از افراد7-
تعامل با افرادی که5-
.موفق و دانشمند
.عزت نفس باالیی دارند
اجتناب از افراد ذلیل و6-
.مکانهای تحقییر کننده
انسانگرا
الف:دشوار بودن آزمون مفاهیم (عزت نفس,خودشکوفایی)
.ب:نداشتن تعریف دقیق
.ج:تجربی نبودن
.د:خوش بینانه بودن به طبیعت انسان
.و:دامن زدن افراطی به عشق ورزیدن به خود
دیدگاه صفت
.صفت :خصیصه ی شخصیتی ماندگاری که به رفتارهای خاصی منتهی می شود
نظریه های صفتی می گویند :شخصیت ازگرایشات
کلی و ماندگاری تشکیل می شود که پاسخ های خاصی
را فرا می خوانند,مردم خودشان را بر اساس شیوه ی
.اصلی رفتار کردن خود توصیف می کنند
.بقراط :انسان دارای چهارشخصیت اصلی است
.صفراوی(تند مزاج)1-
.بلغمی(خونسرد)2-
.دموی(خوشبین)3-
.سوداوی(بدبین)4-
دیدگاه آلپورت در باب صفات
هرکس صفات شخصیتی خاصی دارد که
تعیین این صفات می تواند رفتار آدمها
را در موقعیت های مختلف پیش بینی
.کند
آلپورت 450صفت شخصیتی را بر شمرده
ولی آنها را به سه دسته ی اصلی تقسیم کرده
الف :صفات اصلی :صفاتی که از دیگر
صفات قوی تر و غالب تر ند و بر شخصیت
.آدمها سایه می افکند
ب :صفات مرکزی
ج :صفات ثانویه :نسبت به بقیه از اهمیت
.کمتری بر خوردارند
ابعاد شخصیتی هانس آیزنک
الف :درون گرایی – برونگرایی
ب :ثبات – بی ثباتی(بعد روان رنجوری
خویی)
ج :روان پریشی خویی
پنج عامل شخصیتی بزرگ یا پنج ابر
صفت
تجربه گرایی
جدیت
برونگرایی
خوشایندی
روان انجوری خویی(ثبات هیجانی)
انتقادات وارده بر نظریه ی صفت
الف :این دیدگاه ناقص است.
ب :تنها صفات شخصیت را نمی
سازنند بلکه وضعیت نیز کار ساز
.است
روی همین حساب امروزه
اکثرروانشناسان حوزه ی شخصیت ,تعامل
گرا شده اند ,آنها معتقدند صفت و
وضعیت هر دو برای فهم شخصیت الزم
.هستند
آزمونهای شخصیت سنجی
آزمون فرافکن *
ابزاری برای شخصیت سنجی که •
محرک مبهمی را ارائه می دهد و از
شخص می خواهد آن را توصیف کند
یا برای آن داستان بسازد
فرض بر این است که ابهام محرک •
باعث می شود ,شخص شخصیت
آزمون لکه جوهر *
رورشاخ
توسط هرمن رورشاخ 1921ابداع شد و
آزمون فرافکن مشهوری است که شخصیت
آزمون دهنده بر اساسادراک وی از لکه
جوهر بررسی می شود که 10کارت است
5سیاه و سفید و 5رنگی وهر کارت جئاگانه
.ارائه می شود
بعد از ادعائهای آزمودنی ,به شخصیت او می
.رسند
این آزمون مخالفانی دارد ,به علت پایین
.بودن اعتبار وپایایی آن
(آزمون اندریافت موضوع *)TAT
توسط هنری موری و
کریستین مورگان
1930.ابداع شد
آزمودنی باید برای هر
تصویر ,داستانی بسازد
و این داستان ها
خصوصیات شخصیت او
.را نشان می دهند
آزمونهای فرافکن *
دیگر
خط شناسی,تکمیل
جمالت ناقص,نقاشی
,انسان
بیان هرچه به ذهن
خطور می کند با
.شنیدن اولین کلمه