صفحه 1:
صفحه 2:
social
صفحه 3:
شناخت اجتماعی
* شناخت یعنی دانستن و معنا کردن
* شناخت اجتماعی یعنی دانستن و معنا کردن دنیای اجتماعی
Vo lS ۳ ١ 0 ie ”
> افراد واقعیت اجتماعی ذهنی خود را بر اساس
درکشان از درون داد ها می سازند.
این ساختار واقعیت اجتماعی ذهنی بیشتر از
درون داد عبنی رفتار ما را تعیین میکند.
0 Oo
صفحه 4:
تحقیقات شناخت اجتماعی درباره چیست؟
* تحقیق درباره اینکه :
* چرا ورودی های مشابه به تفسیرهای متفاوتی می انجامد؟
" چکونه واقعیت عینی تبدیل به واقعیت ذهنی می شود؟
- چگونه افراد واقعیت اجتماعی را می سازند؟
و
" تحقیقات شناخت اجتماعی شامل مطالعه دانش اجتماعی و
فرایندهای شناختی است.
17
صفحه 5:
رویکرد های مختلف درباره متفکر اجتماعی
Consistency seeker جستجوگر سازگاری 7
Naive or lay scientist "دانشمند عامی
Cognitive miser خسیس شناختی "
Motivated tactician
"متخصص با انگیزه ۱
صفحه 6:
جستحو گر سا زگاری Consistency seeker
* طبق این دیدگاه افراد سعی میکنند دنیا را همانطور که باور دارند
درک کنند.یعنی سعی می کنند بین باورهای قبلی شان و
تفسیرشان از موقعیت جدید هماهنگی و سازگاری ایجاد شود.
* مثال: شکست در امتحان
* نظریه ناهماهنگی فستینگر :ناهماهنگی و ناسازگاری یک احساس
ناخوشایندی در ما ایجاد می کند که ما را برانگیخته می کند تا
اين ناهماهنگی را کاهش دهیم.
صفحه 7:
Naive or lay دانشمند عامی
ientist
* برای داشتن تعامل موفقیت آمیز به درک درست ومعقولانه ای از
جهان نیاز داریم.
" این دیدگاه اشاره می کند که ما بر پایه اطلاعات در دسترس . رویداد
ها را با دقت و با جزئیات پردازش می کنیم.
۲ مثال: تقلب در امتحان
" نظریه اسناد: افراد تلاش می کنند تا علت های رخ دادن رفتارهای
آشکار فردی را بر پایه عوامل درونی و بیرونی برای خود و دیگران باز
شناسند یعنی در پی کسب اطلاعات درباره فهم چرایی رفتار هستند.
صفحه 8:
خسیس شناختی Cognitive
* در این دیدگاه این عقیده وجود دارد که افراد. مخصوصاً وقتی
محدودیت زمانی دارند یا با یک موقعیت پیچیده غیر معمول مواجه
هستند سعی میکنند تا فرایندهای شناختی را ساده کنند.
" مثال: خرید محصولات
* می خواهیم با حداقل انرژی حداکثر بهره وری را داشته باشیم.
م0
صفحه 9:
متخصص با انگیزه Motivated tactician
" افراد هنگام ساخت واقعیت اجتماعی ذهنی می توانند به صورت
انعطاف پذبری عمل کنند.یعنی با توجه به موقعیت .استراتژی های
متفاوتی را به کار گیرند.
" مثال: وقتی افراد بک موقعیتی را درک می کنند که به خودشان
مربوط است احتمال بیشتری هست که مانند دانشمند عامی عمل
کنند.ولی وقتی با فشار زمانی مواجه مى شوند احتمال بیشتری
م
صفحه 10:
مولفه های شناخت اجتماعی
شناخت اجتماعی
غهوم شناختی شناخت اجتماعی . بر نقش فرایندهای واسطه ای
صفحه 11:
صفحه 12:
اجتماعی |
go” تفاوت عمده شناخت اجتماعی را از روانشناسی شناختی جدا
می کند:
۳ .ماهیت محرک: در روانشناسی شناختی محرکها جاندار نیستند
و از خود اراده ندارند و دارای ویژگی های قابل مشاهده است ولی
در شناخت اجتماعی ما با انسان سروکار داریم که دارای اراده و و
ویژگی های غیرقابل مشاهده و مبهم است.
۲ ۲.ماهیت پردازش: ساخت واقعیت اجتماعی افراد به شدت تحت
تاثیر سازه های دیگران است. >
* خوددرگیری بر میزان پردازش و جهت بردازش انريهيكة2د.
صفحه 13:
اطلاعات
۳ ۱ درون داد یک موقعیت معین
* ۲.درون داد در شکلی از دانش قبلی افراد که به موقعیت می آورند.
* ۳.پردازش هایی که روی این درون دادها اعمال می شود.
00م
صفحه 14:
زنجیره پردازش اطلاعات
صفحه 15:
اقعیت اجتما
۲.اثر متقابل درون داد محرک و دانش قبلی
* ۲.محدودیت ظرفیت پردازش
۲ ۳.میزان پردازش
۴ .ار متقابل پردازش خودکار و کنترل شده
صفحه 16:
مضامین زیربنایی ساختار
ثر متقابل اطلاعات محوک و دانش قبلی
the interplay of stimulus information and prior knowledge *
* روشی که درآن افواد موقعیت اجتماعی را تفسیر و قضاوت می کنند بوسیله
محرک. موقعیت و دانش قبلی تحت تاثیر قرار میگیرد.
* اثر متقابل محرک و دانش قبلی بو فرايند ادراكه كد كذارىء بازیابی وقضاوت ار
میگذارد.
Top-down processing
* پردازش نزولی
Bottom-up processing
پردازش صعودی
صفحه 17:
پردازش 0۳۵66551۴9 0۴ ۱۱۴۱۲۵100 106
«capacity
* این محدودیت اشاره می کند که افراد نمی توانند همه اطلاعاتی که برای
تفسیر یک موقعیت مناسب است را پردازش کنند.
* برای کنار آمدن با این مشکل, از راه های ساده سازی استفاده می کنیم.
» mental short cuts
» heuristics
صفحه 18:
اقعیت اجتما
* ۳.میزان پردازش دوا55عع0۳۵ 0۲ 2۳00۷0۲ 6
" افراد بسته به احتیاجات موقعیتی . منابع پردازشی کمتر یا
بیشتری را به تکلیف اختصاص می دهند.
* چه چیزی میزان پردازش را تعیین می کند؟
۲ منابع آزاد
< ۲انگیزش
صفحه 19:
پردازشی کمی احتیاج دارند.
پردازش کنترل شده: به آگاهی و تلاش زیادی نیاز دارد.
< مثال: رانندگی
تلاش برای کنترل پردازش های شناختی هميشه موفقیت آمیز نیست.
پردازش کنترل شده و خودکار از هم جدا نیستند.
پردازش کنترل شده در موقعیت های نا آشنا و خودکار در موقعیت های
آشنا رخ می دهد.
صفحه 20:
مراحل پردازش اطلاعات
perception and attention و توجه كاردا.١
افراد توانايى دارند كه توجهشان را به جنبه هاى مختلفى از
موقعيت معين هدايت كنند.
Gf fff i ed
پیامدهای برجستگی : افزایش میزان پردازش
قضاوت اجتماعی فراخوانی عملکرد
۳.با توجه به اهداف شخص QZ
صفحه 21:
مراحل پردازش اطلاعات
۳.کدگذاری و تفسیر «هتاهاع۱۴۲6۲۵۳ 200 و۴20۵
کدگذاری شامل فرایندهای مختلفی است که وقتی یک محرک
ae مد نيا 56
هت لشثيية
دو اصل کلی سهولت بازیابی را کنترل می کند.
ل داده
(recency) 536.)
(frequency), i913.
pho p IF قابل د
صفحه 22:
مراحل پردازش اطلاعات
۲ ۳.ذخیره (storage and retrieval) ob sb 5 jl
" اطلاعاتی که بیشتر مورد توجه قرار می گیرند احتمال بیشتری
هست که ذخیره شوند و بعدا بازیابی شوند.
7 اطلاعاتی که بیشتر مورد توجه قرار می گیرند احتمال بیشتری
هست که ذخیره و بازیابی شوند.
" اطلاعات باید به روشی ذخیره شوند که در موقعیت بعدی به آسانی
فراخوانده شوند.
" ذخیره سازی و بازیابی بستگی به ساختار دانش قبلی و میزان
پردازش دارد. ite
صفحه 23:
مراحل پردازش اطلاعات
* ۴. پردازش بیشتر. استنباط هاء قضاوت ها و تصمیم ها
Further processes, inferences,judgments and decisions »
* برای اینکه به دنیای اجتماعی پاسخ مناسب بدهیم باید استنباط های
بیشتری انجام بدهیم.
* خطای بنیادی اسناد:تمایل به نسبت دادن رفتارهاى ديكران به كرايشات
به جای اثرات موقعیتی
* قضاوت و تصمیم با هم فرق می کنند.
* انتخاب کردن. سنجیدن و یکپارچه کردن اطلاعات
* گمانه زنی ها به عنوان میانبرهای قضاوتی
صفحه 24:
مراحل پردازش اطلاعات
* ۵.انتخاب پاسخ رفتاری
The selection of a behavioural
( (responce
۲ رفتارها بر اساس بازنمایی درونی افراد هستند البته نه همه
رفتارها.
" نگرش ها روی رفتار تاثیر میگذارند ولی هنجارهای اجتماعی
ممکن است این اثر را باطل کند.