صفحه 1:
صفحه 2:
به دو صورت انجام میگیرد :
٩
eee ees
OPH Bd Cle y Cyrptuitd Plt Sy go yd-l *°
BUNS aS Tor SaRC RS aes rg Cosy
SIC Spe roy eee aca eee
صفحه 3:
SNE Be
(on erm Be] تحصیلی
نوآ موزاز
Lye ese ae ا
RY reas aye ee ا ل Pea
جسمی حرکتی, اندازه گیری توده بدنی, قد. وزن, معاينات
اختلالات دهان و دندان. وضعيت جسمى و بررسى كارت
رل سن لطم ست هر مره جرم یره رر راز
سلامت جامعه و پایگاه های درمانی و خانه های بمداشت قرار
می گیرند.
صفحه 4:
Pere ene ene
۰ دركشور و مس ات
ع اين كودكان نه تنها مى تواند از Petree sya b el eer sce)
PP senses ey Sere ee nese Lets Tol eC St
00 Yet sry aay ene ep ECCS Ey
CCT ee eet ل hore Ete
[mere ا is ek SRN ا ed
PN sale ea eee Sods PLO RL ey clay oe see eared
Coen Tees oes ee ل a eka aay.
سالمت جسمانى و آملاكى تحصيلى نوآموزان بدو ورود به دبستان نموده است.
صفحه 5:
موار3 اززيانئ :در وايكاة سسجسة
درپایگاه اولیه موارد ذیل مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت
مشکوک بودن نوآموز به مشکل ججت بررسی دقیق تر به
مرحله تخصصی ارجاع دااه می شود
* -وضعیت ایمن سازی: سابقه واکسیناسیون توسط مراقب
سلامت با توجه به کارت واکسن نوآموز مورد بررسی
قرار گرفته و درصورت ناقص بودن ارجاع داده می شود.
* ۲-پایش رشدی: از طریق اندازه گیری قد. وزن, شاخص
توده بدنی, نمودار رشد نوآموز بررسی می شود
صفحه 6:
۱
و وك 222 متتل 4
مرحله تخصصى ارجاع مى دهد.
00000 ا ل kee) Sy me pee ee
گر میزان شنوایی نوآموز را ارزسابی کرده و در صورت نیاز جمت آزمایشات تخسصی به
دار ره سرت ارجاع مى دعد
۱ crm see V ay)
و ل read ل ل
۶- آمادگی تحصیلی: میزان رشد نوآموز 0
توانايى در فراكيرى محتواى آموزشى توسط آزماينده مربوطه سنجيده شده و در
يدي نيس امتياز لازم به مرحله تتضسن ارجاع من شود
صفحه 7:
صفحه 8:
۷- ارزیابی رفتاری: کودکانی که در برقراری ارتباط و تعاملات
اجتماعی مشکل دارند و دارای نشانه اختلال اتیسم هستند جمت
ارزیابی تخصصی ارجاع داده می شوند.
۸-دهان و دندان: وضعیت سلامت دندان ها از نظر وجود بیماری
غیرعلای بررسی می شود
۹-معاینات پزشک عمومی: پزشک از طریق گرفتن شرح حال
نوآموز از والاین و انجام معاینات لازم موارد مشکوک را
شناسایی و در صورت لزوم به متخصص ارجاع می دهد و
در پایان توصیه های لازم را جمت پی گیری در مدرسه که
توسط مراقب سلامت انجام می شود متذکر می شود.
صفحه 9:
شط مسووا
صفحه 10:
به گزارش مرکز الاعرسانی و رواب عمومی وزارت آموزش و پرورش مجید قدمی الجارکد:تمام خانوه هیی که فوزند سال تمام
دارند در زمان مراجعه به هدارس برای ثبت نام در کلاس اول ابتدایی برای سنجش سلامت به نزدیکرینپایگاه سنجش معرفی می
شوند:
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه هزینه سنجش سلامت نوآموزان بو ورود به دبستان ۲۰هزار تومان است.
گفت: در پایگاه های سنجش سلامت. نوآموزان موردارزیابی بینایی, شنوایی. مراقبت سلامت و آملدگی تحصیلی قرار می گیرند.
وی افزود: چنانچه در سنجش سلامت. نو آموزی مشکلی نداشت. روند ثبت نام او انجام خواهد شد و اگر سنجش سلامت نوآموز دارای
ابجام بود. او برای ارزیابی مجدد به بخش تخصصی ارجاغ داده می شود که انجام این تست ها نیازی به پرداخت هزینه ندارد.
قدمی اقمار کرد از پایان مردادماه در تمام استان های کشور
زودتر سنجش سلامت فرزندان خود را انجام دهند.
انولاه هايى كه فرزندان ينج سال تمام دارند. نیز می توانند یک سال
وى با اشاره به ابلاغ بخشنامه ای با موضوع جاماندگان از سنجش بدو ورود به دبستان گفت: سال گذشته. تعدادی از نوآموزان بدون
مراجعه به يايكاه هاى سنجش سلامت در مدارس حور پیدا کرده و ial eld این دانش آموزان از مدرسه و سوابق تحصیلی جا
نمانند. اجازه دادیم که در مدرسه تحصیل
صفحه 11:
ees ree
ese Error hr Rep eee tomo h eter Tene PTR Ler eit ee ere oe
Re re eye ie emer tel aslo rerun eerie on
eT Serre iit ke eee ei rye
SOR eae eye ete eal Weyer een ake Cre eee yO
Oe ee Bs ee ee ee kT ene Crane)
Se ااال Re hr errr yn
دستهنابنایان و همچنین مبتلایان به اختلالات تکلمی » اختلالات کنترل و ناتونیهای حرکتی قرار
دارند .
صفحه 12:
FO ees eee er ee Te eee ea Pe oe ORR ey
122000
KT oMST LE) ا 0
ep ناساز گاران اجتماعی» کودکان
١ سا
صفحه 13:
طبقهبندی کودکان عقب مانده ذهنی:
۱. کودکان کانا یا كور ذهن: طبقهای که بیشترین میزان نقص ذهنی را از خود
نشان میدهد. به کانا یا کور ذهن موسوم است. کودک کانا آنقدر از لحاظ عقلانی
ضعیف است. که صحبت کردن را نم یآموزد و برای برطرف کردن نیازهای بدنی
خود. معمولاً چیزی یلا نمی گیرد.این گروه از کودکان نیاز به محافظت و
سرپرستی کامل دارند. زیرا حنی نمیتوان UST را برای انجام امور علدی و سلاه
زندگی روزانه تربیت کرد. این کودکان قلار نیستند بیاموزند بدون پشتیبانی و
حمایت دیگران. در مقابل خطرات از جان خود محافشت کنند. طبق آزمونهای
روانشناسى اين كودكان هوش بهرى بين صفر تا ۲۰ یا ۲۵ دارند.
صفحه 14:
3 یک کودک کالیو احتمالًقدری توانایی زبان آموزی از خود بروز خواهد
أى برآوردن نيازهاى بدنى خواتربيت يذير خواهد بود و قدرت تربيت يذيرى براى انجام
7 110101 در سراسر زندكى خو. خواه در خانه ويادر
Ley ا ا ا ا 201000
ILS 7) ۱
Bas SP ESL esti saet Ron a Rocee Ete ل
EPs bs Perel oon Be RUSBY LL Capit)
sees bes SPCC ess Us steer SUL ee erence ere)
rc eB ees Bee enon Ys rR Tale Peele a aS EE ode
وجودی که آموزش پذیری این کودکان در مقایسه با کودکان علای
کلاسهای عادی پذیرفته میشوند. کودنها معمولاً می توانند بیاموزند. که خود را با محید
3 0 RCL ee VorCe ReC SEs SE ere Le see Serene
: بطور كامل به خود متكى باشند. به شرطى كه آموزش مناسبى در اين زمينه ديده باشند و تا
> OR EE SNE eS Tee ORE Le eee Skee re Teed
Pars
صفحه 15:
کودکان مرزی: کودکان مرزی را به سختی میتوان در طبقه کودنها یا علایها جای داد. ۱
برخى از اين كودكان را در كلاسهاى ويره مدارس عااى جاى مىدهند. حال آنكه بقيه در
00 ا ا ل ks ree eae oe
PRU AY MCB CN PD AERC BE PSN Ys ee ا
اولیهترمن کودکان مرز هوش بهری بین ۷۰ ۵ ۸۰ یا ۸۵ دار
1۱ ORT On TR ETS tek Ese DELS SEN ESET CRY
حد دامنه تغییر کودکان عادی قرار گرفته است. چنین کودکی استعداد آن را داردد که در بیشتر
فعالیتهای مدرسه بجز موارد درسی دشوار. با بیشتر کودکان رقابت کند. وی در این مواد
ی ی ی ی تا
S CO a aS Ee a 1B LE eee De ey od
3 | ا ee ad ny
> [9 Sys gesy