شنوایی شناسی
اسلاید 1: 1
اسلاید 2: 2شنوایی شناسیگردآورندگان:ناهید حاتمی فردمهتا برزویی(دانشجویان شنوایی شناسی ورودی 89)استاد مربوطه: آقای وحید راشدیدانشگاه علوم پزشکی همدان
اسلاید 3: 3
اسلاید 4: تعریفارزش ها و باورهاتاریخچهشنوایی شناسی درایرانمقاطع تحصیلیرشته های مشابهحیطه های اصلیتوانمندی ها و ویژگی های لازموظایف و فعالیت های شنوایی شناسموقعیت شغلی در ایراندرس های این رشته در طول تحصیل 4فهرست
اسلاید 5: شنواییشناسی مطالعه اختلالات شنوایی از راه شناسایی و سنجش کاستی عملکرد شنوایی و توانبخشی آن است. از جمله این اقدامات شنوایی سنجی میباشد. البته حوزه علم شنواییشناسی بسیار وسیعتر از مطالعهٔ انحصاری دستگاه شنوایی است و به بررسی دستگاه دهلیزی و تعادل و همچنین بررسی چگونگی پردازش اطلاعات دریافتی از حس شنوایی در دستگاه عصبی مرکزی نیز میپردازد.5تعریف
اسلاید 6: 6
اسلاید 7: 7رشته شنواییشناسی به مباحث آموزشی و پژوهشی آخرین دستاوردهای علمی در حیطههای تشخیصی، حفاظت شنوایی و پیشگیری از اختلالات شنوایی و تعادل و توانبخشی به موقع افراد دچار آسیب شنوایی و مدیریت طراحی وسائل و تجهیزات شنواییشناسی میپردازد. از جمله این اقدامات میتوان به تجویز سمعک، وسایل کمک توانبخشی و اقدامات ادیولوژیک در جراحی کاشت حلزون شنوایی اشاره نمود. کارشناسان این رشته در حیطه کار تخصصی خود در دعاوی قضایی نیز به ارائه نظریات فنی می پردازند.
اسلاید 8: گروه شنوایی شناسی دانشکده های توانبخشی براساس باورهای دینی مبنی بر حضانت از جسم و جان افراد جامعه با توجه به نقش و اهمیت حیاتی شنوایی در یادگیری زبان، گفتار و مهارت های ارتباطی و نیز ارتقا سطح سلامت، که ازمهمترین اهداف سازمان بهداشت جهانی و اولویت های برنامه های آموزشی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی است، سعی دارد با تربیت افراد مجرب و متعهد در حیطه علوم نظری و بالینی رشته شنوایی شناسی با پژوهش و اتخاذ تدابیر مناسب نیازهای بهداشتی جامعه را در زمینه شنوایی و تعادل مرتفع نماید.8ارزش ها و باورها
اسلاید 9: در طی جنگ جهانی دوم سربازانی که دچار مشکل کم شنوایی میشدند برای ارزیابی مشکل شنوایی و توانبخشی آن به متخصصینی ارجاع میشدند که امروزه با عنوان شنواییشناس از آنان نام برده میشود. در واقع ریشه شکلگیری رشته شنواییشناسی از جنگ جهانی دوم و پس از گردهمایی متخصصین مختلف نظیر پزشکان، روانشناسان، متخصصین گفتار و معلمین ناشنوایان است. به درستی مشخص نیست که چه کسی اولین بار از عبارت شنواییشناسی استفاده کرد، اما یکی از کسانی که در طرح و ترویج این عبارت و شناساندن این رشته تخصصی نقش به سزایی داشته ریموند کارهات بودهاست.9تاریخچه
اسلاید 10: شنواییشناسی در دهه ۴۰ میلادی آکادمیک گردید و با پیشرفتی که تاکنون داشته است، امکان ادامه تحصیل در آن تا درجه دکترا وجود دارد و نه تنها تاکنون از اهمیت آن کاسته نشده است، بلکه به واسطه صنعتی شدن جوامع و همچنین افزایش جمعیت سالمندان - به دلیل توفیقات بشر در غلبه بر بیماری ها- جایگاه جدیدی یافتهاست.این رشته دراروپا، آسیا و اقیانوسیه گسترش یافته و نیز در کشورهایی نظیر هند، امریکا، استرالیا، ترکیه، مصر و تا مقطع دکتری تخصصی دانشجو میپذیرد.10
اسلاید 11: در ایران، رشته شنوایی شناسی یکی از رشته های علوم توانبخشی در بین شاخه های علوم پزشکی است که از قدمت آن بیش از سه دهه می گذرد. در حال حاضر در این رشته، در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاههای مختلف علوم پزشکی کشور با شرکت در آزمون کنکور سراسری، دانشجو پذیرفته می شود؛ ونزدیک به 2000 فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی و 200 فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در سطح کشور، فعالیت دارند.11شنوایی شناسی در ایران
اسلاید 12: این رشته تحصیلی در ایران نسبتا نو پا بوده و اولین بار درسال 1355 در مقطع کارشناسی در دانشکده علوم توانبخشی که در آن زمان به طور مستقیم زیر نظر وزارت علوم بوده تاسیس شده است (البته قبل از آن چند دوره در مقطع کاردانی در دانشگاه شهید بهشتی تدریس شده است) و سپس پنج دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، اهواز، همدان و زاهدان؛ از سال1371 در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پرشکی ایران و سپس تهران و اخیرا شهید بهشتی و از سال 1387در مقطع دکتری در دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و علوم بهزیستی و توانبخشی انجام می شود.12
اسلاید 13: مقاطع تحصیلی رشته شنوایی شناسی در کشورهای مختلف دنیا متفاوت است. این رشته در ایران تا مقطع دکترا ارائه میشود.در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شدگان می توانند در رشته های شنوایی شناسی، زبان شناسی و کودکان استثنایی ادامه تحصیل دهند.13مقاطع تحصیلی
اسلاید 14: این رشته در ایران رشته مشابهی ندارد.رشته مشابه ادیولوژی در خارج از کشور Audio speechمی باشد. و دو رشته دیگر به نامهای Electrophysiology , Neuron cognitive که محتوای آنها رشته شنوایی شناسی را تا حدی پوشش می دهند.14رشته های مشابه
اسلاید 15: 15
اسلاید 16: 1_ارزیابی و تشخیص اختلالات شنوایی و تعادل2_پیشگیری و حفاظت شنوایی3_توانبخشی شنوایی4_آموزش به افراد کم شنوا و ناشنوا16حیطه های اصلی
اسلاید 17: صبور و با حوصله انعطاف پذیریتسلط بر زبان انگلیسی و کامپیوترمطالعه مداوم برای پیشرفت در زمینه های درمان بیماران آگاهی از فنون مشاوره و چگونگی برخورد با بیمار واطرافیان اورازداری17توانمندی ها و ویژگی های لازم
اسلاید 18: علاوه بر فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي كلينيك شنوايي شناسي و تعادل اين گروه، خدمات زير را به بيماران ارائه مي نمايد: ارزيابي هاي كامل شنواييارزيابي عملكرد گوش ميانيآزمون هاي فيزيولوژيك و الكتروفيزيولوژيك شنوايي شناسي OAE ,AEP ,ASSRآزمون هاي بررسي سيستم تعادلخدمات تجويز سمعك هاي پيشرفته ديجيتالخدمات مشاوره و توانبخشيارائه خدمات مشاوره ارزيابي، درمان اختلالات گفتار و زبان18وظایف و فعالیتهای شنوایی شناس
اسلاید 19: یک پزشک با معاینه سطحی گوش بیمار تنها می تواند سطح پرده گوش را بررسی کند اما ورای پرده را نمی تواند ببیند یعنی برای اطلاع از وضعیت گوش میانی، گوش داخلی، عصب و مراکز شنوایی مرکزی باید از ابزار های شنوایی شناسی و متخصصان این رشته کمک بگیرد.19موقعیت های شغلی در ایران
اسلاید 20: برخی از مراکزی که شنوایی شناسان میتوانند در آنها ارائه خدمات کنند عبارتند از:دفاتر خصوصی ارزیابی شنوایی مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستانی مراکز توانبخشیمراکز کودکان استثنایی و مدارس ناشنوایاننیروهای نظامی و انتظامی و مراکز سربازگیری کارخانجات و مراکز صنعتی مراکز ارائه خدمات به جانبازان ...20
اسلاید 21: دروس پایه: اصول توانبخشی، فیزیک عمومی، میکروبیولوژی، تشریح و فیزیولوژی عمومی، فیزیولوژی سر وگردن گوش و حلق وبینی، تشریح وفیزیولوژی مغزواعصاب، ژنتیک پزشکی، روانشناسی عمومی، بافت شناسی وآسیب شناسی عمومی، بهداشت عمومی، کمک های اولیه، بیوشیمی، فارماکولوژی، مبانی علم گفتار، روش تحقیق، آواشناسی، اصطلاحات پزشکی، اکوستیک21درس های این رشته در طول تحصیل:
اسلاید 22: دروس تخصصی: مبانی علم شنوایی، ارزیابی پایه شنوایی، آناتومی و فیزیولوژی دستگاه شنوایی و تعادل، بیماری های گوش و روش های درمان آن، رشد طبیعی گفتار و زبان و اختلالات آن، ارزیابی تکمیلی شنوایی، بیماری های مغز و اعصاب، سایکو اکوستیک، ایمیتانس ادیومتری، رادیولوژی سروگردن، شنوایی شناسی تشخیصی، فیزیوپاتولوژی اختلالات شنوایی و تعادل، اختلالات ارتباطی افراد کم شنوا، تجویز و ارزیابی سمعک و سایر وسایل کمک شنوایی، بیماری های اطفال، مبانی آزمون های الکتروفیزیولوژیک، روش های توانبخشی، تربیت شنوایی، مدیریت در شنوایی شناسی، الکترونیک در تجهیزات شنوایی، روانشناسی مبتلایان کم شنوایی، نویز حفاظت شنوایی، زبان تخصصی، سمینار شنوایی، پروژه، کارآموزی22
اسلاید 23: هفته چهارم سپتامبر هر سال به عنوان هفته جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است و هر ساله جشن و مراسمی به این مناسبت در سراسر جهان برپا میشود فدراسیون جهانی ناشنوایان هدف از این جشن را بالا بردن فرهنگ ناشنوایان، دانسته هایی از زبان علم و اشاره، آگاه سازی مقامات و سیاستمداران جامعه شنوا و همچنین عموم مردم از دستاوردها و مشکلاتی میداند که جامعه ناشنوایان با آنها روبه روست.23
اسلاید 24: از هر 10 نفر یک نفر دارای کم شنوایی است24
اسلاید 25: سامان ایران رشته سازمان سنجشسایت شنوایی شناسی ایران25منابع: www.iranaudiology.com
اسلاید 26: 26از زندگی خود لذت ببرید، بدون آنکه آنرا با زندگی دیگران مقایسه کنید. کندورسه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.