علوم انسانی و علوم اجتماعی روانشناسی و روانپزشکی

شیوه های برقراری ارتباط با نوجوانان

ertebat_ba_nojavanan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “شیوه های برقراری ارتباط با نوجوانان”

شیوه های برقراری ارتباط با نوجوانان

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 2: شیوه های برقراری ارتباط با نوجوانان سنگ آهن مرکزی ایران-بافق

اسلاید 3: لقمان حکیم به پسرش گفت:پسرم دنیا دریایی است بسیارعمیق ،افراد بسیاری در این دریا غرق شده اند پس اگر خواستی غرق نشوی و به ساحل نجات برسی باید:1-کشتی خودت را از ایمان بساز2-بادبان آن را توکل قرار بده3-ناخدای آن را عقل قرار ده4-آذوقه و توشه ی راه توتقوا باشد5-لنگرش را صبرقرار ده

اسلاید 4: هدفهای آموزشیآشنایی با:تعریف ارتباط موثرانواع ارتباطعناصرتشکیل دهنده ارتباطویژگیهای عناصر تشکیل دهنده پیامشیوه های برقراری ارتباط موثر با نوجوانانمنابع

اسلاید 5: ارتباط موثررابطه ای است کلامی یا غیر کلامی بین دو نفر یا چند نفر که در طی آن افراد می توانند عقاید،خواسته ها،نیازها،احساسات و هیجانهای درونی خود را بیان کرده به به نوعی احساس رضایت دست یابند ارتباط مؤثر رابطه اي است که در آن شخص بگونه اي عمل مي کند که در آن علاوه بر اينکه می تواند در افراد تاثیرگذاشته و به خواسته هايش برسد، افراد مقابل نيز احساس رضايت دارند

اسلاید 6: انواع ارتباطارتباط کلامی:ساده ترین وسیله برقراری ارتباط زبان است که در آن از کلمات استفاده می شود. کلمات ابزارهایی هستند برای بیان افکار و عقاید و احساسات و .... بکار می رودارتباط غیر کلامی: ارتباطی است که از طریق زبان بدن صورت می گیرد

اسلاید 7: انواع پیام های غیر کلامی(زبان بدن)وضعیت و حالات بدنیحالات چهرهحالتآهنگ و تن صدا یا لحن صوتظاهر فرد(پوشش و آرایش)لمسسکوت و مکثتماس چشمیژست ها

اسلاید 8: عناصر تشکیل دهنده ارتباط(فرستنده پیام) Sender(گیرنده پیام) Reciver(پیام) Singnalکانالهای (ارتباطی) Canalesبازخورد(فیدبک) Feed back

اسلاید 9: ویژگی های فرستنده ویژگی های گیرندهصداقت و راستی هوشیاری، زیرکی و عاقل بودنصریح و صمیمی بودن با انگیزه بودنایمان وباور قلبی آمادگی داشتن کلام معنوی و اثر بخش خوب گوش دادننیکوبودن کلامالقاء مثبتویژگیهای پیام تناسب پیام با نیاز مخاطبتازه و غنی بودن پیامدلنشین ، شیرین و نرم بودن پیامتناسب پیام با درک و فهم مخاطب

اسلاید 10: ویژگی های پیامتناسب پیام با نیاز نوجوانتازه و غنی بودن پیامدلنشین ، شیرین و نرم بودن پیامتناسب پیام با درک و فهم نوجوان

اسلاید 11: ویژگی های نوجواناناحساسی بودن زود رنج بودنحساس بودن زودباور بودنعشق به زیبایی کم حوصله بودنکنجکاوی کم دقت بودنکمال گرایی بی ثباتی عاطفی آرمان خواهی با خود حرف زدنهویت جویی سرزنش کردن خود تمرد و سرکشی همانند سازیروحیه نقادی فحاشی کردنرقابت جویی کم رویی و رودرواسی داشتنتنوع طلبی افت و ترک تحصیلینوگرایی مدگراییشک مذهبی و گرایش های شدید مذهبی تحت تاثیر قرار گرفتن رشد هیجان خشم دوستس های افراطی

اسلاید 12: امام صادق عليه السلام :     عَلَيكَ بِالحداثِ فَإنَّهُم أَسرَعُ إلى كُلِّ خَيرٍ؛     نوجوانان را دريابید زيرا كه آنان سريع تر به كارهاى خير روى مى آورند.    كافى، ج8، ص93، ح66امام على عليه السلام :    إِنَّما قَلبُ الحَدَثِ كَالرضِ الخاليَةِ ما اُلقىَ فيها مِن شَىْ ءٍ قَبِلَتهُ؛     دل نوجوان مانند زمين آماده است كه هر بذرى در آن افشانده شود، مى پذيرد

اسلاید 13: مشکلات دوره نوجواني کشمکش بين استقلال و وابستگي طغيان عليه مراجع قدرت هويّت فرديچگونگي ارضاء نيازهاي جنسي (خود ارضایی،لواط،زنا و....)عدم کنترل بر رفتار و هيجانات ناشي از تغييرات جسمي و رواني دوران بلوغترس از آينده(انتخاب رشته ی تحصیلی،انتخاب شغل،انتخاب همسرو...)دغدغه اقتصاديتعارض بين خواسته‌هاي والدين و گروه همسالانترس و اضطراببرانگیخته شدن احساس مذهبیمشکلات اعتقادی و مذهبیبه هم ريختگي ارتباط با ديگران

اسلاید 14: راهکارهایی برای کاهش مشکلات نوجوانانشناخت شخصیت نوجوانآموزشایفای نقش راهنمایی بجای دستوریالگوهای رفتاری والدینپرهیز از مناقشات خانوادگیتکیه بر نقاط قوتاستفاده از روش های تربیتی غیر مستقیماعتماد سازی

اسلاید 15: نیازهای دوره نوجوانی1-نیازهای بدنی یا زیستی(اولیه)2-نیازهای روانی(ثانویه)”عدم ارضای نیازهای روانی موجب پیدایش اختلالات و بیماری ها از قبیل ناامیدی ها،افسردگی ها،نگرانی ها،مردم آزاری ها،سوء ظن و بدبینی ها،بزهکاری ها و حتی قتل ها و خودکشی ها می شود“

اسلاید 16: نیاز های روانی دوران نوجوانینیاز به احساس هویت و شناخت خودنیاز به احساس رشد،کمال و خود شکوفایینیاز به اعتماد به نفسنیاز به تشخیص و قدردانینیاز به مذهب و فلسفه حیاتنیاز به داشتن هدف مشخصنیاز به استفاده از وسایل نقلیهنیاز به مهربانی و محبتنیاز به امنیتنیاز به قابلیت و احترامنیاز به استقلالنیاز به ابراز وجودنیاز به پذیرش توسط گروه همسننیاز به دوست داشتننیاز به دوست داشته شدن

اسلاید 17: سلسله مراتب نیازهای آبراهام مزلو

اسلاید 18: نیازهای روانی انسان از نظر دکتر علی شریعتمداری

اسلاید 19: راههای شناخت نیاز متربیان1-صحبت کردن با آنها2-مشاهده معنی دار وپیوسته3-همدلی و همزبانی4-بازگشت به دنیای درون(گذشته خود)5-مطالعه کتابهای مرتبط6-مشاوره گرفتن از افراد آگاه و متخصص

اسلاید 20: قابل توجه والدین:«در فرآیند ارتباط سازنده با نوجوان و جوان علایق و نیازهای طبیعی و غریزی آنها به منزله سنگ بنای ارتباط همدلانه مورد نظر است، ولی توجه به مصلحت های آنها درپاسخگویی به نیاز ها می تواند از جهت دهی هوشیارانه و حکیمانه ی والدین خبر دهد. چون نوجوانان در بسیاری موارد به علت فقدان رشد و پختگی فکری و عاطفی و ضعف بصیرت درونی نسبت به نیازها و خواسته های احساساتی خود نمی توانند بین آنچه که مورد نیازشان است با آنچه که مصلحت رشد و تربیت شان است تمایز خردمندانه ای داشته باشند»

اسلاید 21: اشتباهات والدینعدم شناخت و درک این دوره بحرانیعدم سازش با تغییرات این دورهبزرگ و کوچک پنداشتن نوجوانعدم صداقت والدینمخالفت با رفیق داشتن نوجوانمخالفت با بیرون رفتن نوجوانفراهم کردن زمینه آلودگیهاحمایت نکردن در زمینه کار و ورزش و تفریح و سرگرمی و ازدواج ...توقعات بیجابرخورد سرد توام با پرخاشگری و خشونتاسرار و اجبار در زمینه انتخاب ها

اسلاید 22: امام علی(ع):اضاف السکر اربعة:سکرالشباب،سکرالمال،سکرالنوم و‌سکرالملک.مستی بر چهار گونه است:مستی جوانی، مستی ثروت، مستی خواب و مستی ریاستپیامبرگرامی اسلام فرمودند:الشباب شعبة من الجنون؛ جوانی شعبه‌ای از جنون است

اسلاید 23: آسیب های دوره نوجوانیمعاشرت با افراد نابابارتباط با جنس مخالفازدواج موقت ناآگاهانهاعتیاد به انواع مواد مخدرشرب خمراعتیاد جنسیاعتیاد به اینترنت،موبایل و ماهواره و...بزهکاری(سرقت،خرید و فروش مواد مخدر،سی دی های غیر مجاز،درگیری ودعواوقتل و...)

اسلاید 24: ترسهاي دوران نوجواني:ترس از آينده(تحصیلی،شغلی،ازدواج و....)ترس از شكستترس از عدم موفقيت در امتحانترسهاي موهوم مثل جن،تاریکی،تنهایی و...)ترس از مرگترس از مسخره شدنترس جنسي(بیماری های جنسی،نقص در دستگاه تناسلی و...)

اسلاید 25: امام علي(ع): پيوسته عقل و حماقت در ضمير نوجوان در ستيزند تا بحران بلوغ را پشت سر بگذارد و به سن هجده سالگي برسد؛ در آن هنگام با غلبه عقل يا حماقت به يكسو گرايش مي‌يابد. بحارالانوار، ج1، ص96.

اسلاید 26: شیوه های برقراری ارتباط با نوجوانانبه آنها اعتماد داشته باشیم(مثبت اندیش باشیم)اعتماد آنها را به خود جلب کنیمبا آنها رابطه دوستی برقرار کنیم در کنار آنها باشیم نه در مقابل آنهاآنها را تحقیر،تمسخر و سرزنش نکنیمبه آنها احترام بگذاریمبا آنها همدلی کنیمآنها را با مشاوران متعهد و متخصص ارتباط دهیمبه حرف آنها با حوصله گوش دهیم

اسلاید 27: . در حرف زدن با آنها اطاله کلام داشته باشیمزمینه فعالیت های گروهی را برای آنها فراهم کنیمبا آنها رفق و مدارا کنیمبا آنها مشورت کنیمبه سوالات آنها پاسخ دهیمآنها را حمایت و تشویق کنیم جهت ورزش ، کار و هنر وتحصیلاز نوجوان انتظارات مناسب و به اندازه داشته باشیدبا آنها روابط صمیمی و دوستانه داشته باشیددر قالب نصیحت با آنها صحبت نکنیم

اسلاید 28: ادامهبه نیاز ها و علایق و استعداد های آنها توجه کنیدبا آنها بحث و مجادله لفظی نکنیمآنها را در هیچ شرایطی کتک نزنیمشرایط تحصیلی، تفریح و سرگرمی ،کار و ورزش آنها را فراهم کنیمپول توجیبی آنها را تامین کنیم قهر طولانی مدت نکنیمآنها را از خانه اخراج نکنیمبه نوجوان شخصیت بدهید

اسلاید 29: ادامهبه آنها حق انتخاب ومسئولیت واگذار کنیمهرگز نوجوان را با دیگران مقایسه نکنیمبه تفاوت های فردی توجه داشته باشیم از تندی و خشونت پرهیز کنیم(برخورد نرم ومثبت داشتن)با آنها دوست باشیم و در انتخاب دوست به آنها کمک کنیمآنها را با انواع آسیب های اجتماعی آشنا کنیمآنها را با احکام دین آشنا کنیماز تبعیض و بی عدالتی پرهیز کنیم

اسلاید 30: 4 حساسيت‌ مهم نوجوان1- كودك انگاشتن نوجوان.2- مقايسه. 3- تبعيض و بی عدالتی.4- بي اعتمادي والدين.

اسلاید 31: على عليه السلام :لاتَقسِروا أَولادَكُم عَلى آدابِكُم فَإنَّهُم مَخلوقونَ لِزَمانٍ غَيرِ زَمانِكُم؛ آداب و رسوم خود را به فرزندانتان تحميل نكنيد زیرا آنان برای زمانی غیر از زمان شما هستندفرزندانتان را متناسب با زمان خودشان تربیت کنید

اسلاید 32: اصول تربيت نوجوان:تغافلمحبت معتدلقاطعيترفتار عادلانهپرورش حس اعتماد به نفستوجه به تفاوت‌هاي فرديتوجه به حساسيت این دورهارتباط مناسب و صمیمانهتوقع و انتظارات بجا استقلال طلبي نوجواناحترام به آزادي و کنترل نامحسوساعتدال در انتقادتكريم شخصيت

اسلاید 33: منابعتربیت جنسی از منظر قرآن و حدیث از علی نقی فقیهی خانواده و مسایل جنسی کودکان از دکتر علی قائمی خانواده و فرزندان در دوره راهنمایی و دبیرستانبلوغ (فیلم) (فیلمی ساخته مسعود جعفری جوزانی، ۱۳۷۸)روانشناسی نوجوانی از دکتر اسماعیل بیابانگرد روانشناسی جوانان و نوجوانان از دکتر سید احمد احمدی مسائل نوجوانان و جوانان از دکتر محمد خدایاری فردتحلیل روابط دختر و پسر در جامعه ایران از دکتر علی اصغر احمدیتکنولوژی و مهندسی فکر از دکتر محمد علی حقیقی آداب دوستی و معاشرت از سید مهدی شمس

اسلاید 34: ابوسعید ابوالخیراز بار گنه شد تن مسکینم پست یا رب چه شود اگر مرا گیری دستگر در عملم آنچه تو را شاید نیست اندر کرمت آنچه مرا باید هست عصیان خلایق ارچه صحراصحراست در پیش عنایت تو یک برگ گیاستهرچند گناه ماست کشتی کشتی غم نیست که رحمت تو دریا دریاست موفق و پیروز باشید

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید