صادرات محصول
اسلاید 1: موضوع:صادرات کاشی کشور صادر کننده:ایران کشور هدف:عراق
اسلاید 2: 1-مقررات : ناآگاهی تولید کنندگان و صادر کنندگان کالاهای ایرانی به عراق همواره از چالش های اصلی پیش روی توسعه صادرات به این کشور می باشد. که بعضا سبب مشکلات و ضررهای هنگفت و غیرقابل جبران برای صادر کنندگان ایرانی که برای اولین بار است می خواهند به کشور عراق کالا صادر کنند می باشد.طبق اعلام اتاق بازرگانی ایران و عراق به علت نا آشنایی صادرکنندگان ایرانی با قوانین جدید گمرک عراق بخصوص قوانینی که در شش سال اخیر وضع شده است حدود 80 الی 90 درصد کالای ایرانی در گمرک عراق با مشکل مواجه و در موارد بسیاری کالا مرجوع و بعضا معدوم میشود.اتاق های بازرگانی مراکز استان ها با اطلاع رسانی کامل به اعضای خودشان از قوانین و مقررات و مشکلات و ارائه راهکارهای مناسب آن ها را در امر تجارت و خصوصا صادرات به عراق یاری بدهند تا علاوه بر کاهش ضرر و زیان صادرکنندگان باعث افزایش صادرات وهمچنین افزایش تولید داخلی بشود.
اسلاید 3: مواردی که صادر کنند گان قبل از صدور کالا باید درباره آن ها تحقیق نمایند:1)-تشخیص مجاز بودن صادرات کالا مورد نظر از ایران2)-نداشتن عوارض صادراتی از طرف گمرک ایران3)-مجاز بودن واردات آن کالا به عراق ،از سوی گمرک عراق4)-کیفیت سنجی کالا در گمرک ایران و عراق ،به وسیله اسناد و مدارک ویا در آزمایشگاه های گمرک هر دو کشور5)-نوع بسته بندی کالا(نوع کالا،اسم یا مارک کالا،منشاء یا ترکیبات کالا،اندازه و ابعاد کالا،تعداد در کارتن یا بسته،اسم شرکت یاکارخانه و آدرس آن برروی بسته بندی، جمله ساخت ایران با زبان روی بسته بندی،درج علائم استاندارد ملی ایران وگواهینامه بین المللی بر روی بسته بندی(برای گمرک ایران و عراق)،چاپ شماره مجوز و گواهینامه بین المللی داخلی روی بسته بندی(برای گمرک ایران)6)-نوشته ها و مطالب مندرج بر روی بسته بندی کالا از نظر قوانین گمرکی ایران و گمرک عراق(نوشته نباید فارسی باشدبلکه حتما یا به انگلیسی و عربی و یا به عربی و کردی درج گردد.7)-تاریخ تولید و انقضاء کالابه میلادی8)-مدت ماندگاری برای مصرف کالا9)-دارا بودن مجوزو استانداردهای داخلی و بین المللی و اسناد لازم برای ترخیص کالا از گمرک هر دو کشور10)-دارا بودن گواهی انطباق کالا از شرکت بازرسی برای برخی از کالا های صادراتی
اسلاید 4: 2-محدودیت ها: 1-محدود بودن بازارهای صادراتی یک تهدید برای صادرات پایدار ،80 درصد از صادرات ایران فقط به کشورهای عراق و افغانستان است که متاسفانه بازار این دو کشور پایداری را که به دنبال ان هستیم را در پی نداشته است.2-محدودیت ارتباط بانکی ایران با کشورهای دیگر ،این امر باعث شده تا کشور های دیگر برای خرید نقدی ریسک نکنند.3-وجود تحریم ها در کشور که باعث ایجاد محدودیت در کشور شده و نمیتوان به کشورهای زیادی صادرات داشت و بلعکس4-هزینه گمرکی بالا که کاهش ان باعث ایجاد رقابت تولیدکنندگان با کشورهای دیگر می شود.5-هزینه های بالای حمل و نقل جاده ای ،هوایی و دریایی6-افزایش نرخ ارز
اسلاید 5: متاسفانه امروز در زمینه صادرات نظارتی وجود ندارد. در داخل به دلیل بعضی محدودیتها از جمله رکودی که در صنعت ساختمان وجود دارد این زمینه فراهم شده است که بخشی از تولیدکنندگان داخلی به دلیل عدم نظارت لازم بدون در نظر گرفتن استانداردها و با هرگونه کیفیتی محصولشان را به بازارهای صادراتی عرضه میکنند، طرفهای مقابل (خریدار) هم محصول ایرانی را با این کیفیت پایین میشناسند و تصور میکنند که همه کاشیهای ایرانی هم از چنین کیفیت نازلی برخوردار هستند مانند نگاهی که امروز در ایران به کالاهای چینی وجود دارد. از سویی هم نیاز به حمایتهایی از طرف دولت وجود دارد، به عنوان مثال در سفارتخانههای ما رایزنهای اقتصادی و بازرگانی، به صورت محدود و کم از بخش صنعت پشتیبانی میکنند. همچنین بخشی دیگر یارانههایی است که باید از سوی دولت پرداخت شود. طبیعتاً یک صادرکننده باید برای ورود به بازارهای صادراتی هزینههایی انجام دهد و با توجه به مشکلات اقتصادی پیش رو نیازمند حمایتهای دولت می باشد،البته نیازی نیست که همه حمایتها نقدی و مادی باشد، میشود برای هزینههای حمل و نقل که در زمینه صادرات وجود دارد رقم پایینتری به عنوان یارانه به بخش حمل و نقل پرداخت شود و به جای پرداخت یارانه به شکل مستقیم به تولیدکننده، با این روش هزینههای حمل و نقل برای صادرکننده کاهش پیدا کند.
اسلاید 6: مساله دیگر این است که ما در بخش دولتی با بعضی کشورها که روابط سیاسی خوبی با آنها داریم کار میکنیم اما این کشورها تعرفههای بسیار بالایی برای ورود کالای ما در نظر میگیرند به عنوان مثال اکنون اگر بخواهیم وارد بازار لبنان شویم باید تعرفه20 درصدی پرداخت کنیم در حالی که برای کشورهای اروپایی این تعرفهها صفر است و در این شرایط ما باید با صادرکنندگان ایتالیایی و اسپانیایی رقابت کنیم و به طور طبیعی قیمت تمامشده کالای ما در مقایسه با آنها رقابتی نخواهد بود.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.