کشاورزی و دامپروریکسب و کارباغبانی و زراعتمدیریت و رهبری

ضرورت نهادينه شدن مديريت مصرف آب كشاورزی

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
ae سياست هاء قوانین و آیین نامه های مرتبط با مدیریت . * تقاضا مصرف آب کشاورزی تا کنون مادم ۲ سیاستهایکلینسظام: ایتقاه بسهره ویوو تسوجه بسه ارزشلقتصادی‌لمنیتیو سیاسی-1 آببر لستحصلاو عرضه و نسگهداییو مصرفآن ماد ۳۷ سیاستهایکلی‌سرنامه چهایم (بسهره وریعولملسولید) -2 مادم ۴۰ سیاستهایکسلی‌بسرنامه چهایم تسوسعه : تسوجه بسه ارزشلقتصادی‌لمنیتوو پیست*3 محیطیآبه ر لستحصللع عرضه و نگهداییو مصرفآن مواد قانونتونِيع عادلانه آبيسخصوصتيصره ‎١‏ ماه ۰۲۱ ماه ۲۶و مادم ۵۱ -4 بسندط تسبصرد ۱۹ قانون‌سرنامه دوم تسوسعه و یبن امه اجیلیی‌آن-5 مادم ۱۰۷ و بسندب مادم ۱۰۹ قانون‌سرنامه سوم -6 مادم ۳ رلهبردهایتوسعه بسلند مدتصلبع آبک شور -77 مادم 18 قانونبرنامه سومزواكناي وت اسيساتآبىبه منجمرها ]يبلن -8 مادم ۵ قانونبسرنامه چهایم تسوسعه لبسهره وروم -9 لکثر سیاستهای‌سند ملیف ولبخشیمد بریته لبع آب 10 مواد ۱۷و ۱۸ برنامه چهایم تسوسعه -11

صفحه 4:
) مدیریت جامع آب (فرابخشی) موجود شویلیعللآب - - کمیته مشترک ستادی بهینه سازی مصرف آب کشاورزی (وزارت جهادکشاورزی . وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور) - کمیته های مشترک استانی بهینه سازی مصرف آب کشاورزی - کمیته اجرائی قانون تشویق سرمابه گذاری در طرحهای آب کشور - هیأت هاي ۳ نفره و ۵ نفره موضوع ماده ٩۱و‏ ۲۰ قانون توزیع عادلانه 7 - کارگروه آب کشاورزی و منابع طبیعی شورای برنامه ریزی استانها

صفحه 5:
we, چرا مدیریت مصرف؟ 1 سس

صفحه 6:
انی بارند ۳ انى و مكانى با ای تاسناسب زمانی کمبود و پر سط متوسط جهان متوسط تبخیر بیش از سه برا تبخير بي

صفحه 7:
آبهای شیرین ارزان و سهل الوصول مالی بی رویه منابع آب افزایش میزان آلودگی آب کارائی و بهره وری پائین آب کشاورزی سا

صفحه 8:

صفحه 9:
ESN | ۱ ‏ا‎ ‎AY ‎teil ۱- اقدامات مدیریتی وغیر سازه ای ۲ - اقدامات سازه ای

صفحه 10:
اقدامات غیر سازه ای: ‎hs a re‏ رتست[ ‏رب بح بات ا ی را ‎Se IN‏ ل لكر ۱ ‏انهالآينه ‎A‏ رد لا لي ‏همزمانى و هماهنكى ذزإاجراى تار حهاى ذخيره سازرى و ناهين و مصراف آب ‏ایا یرت مت نم زبس پیرست. در سرد سار بر را ‎۱ ‏ايعاد شالال بين تنذية ن برداشت از طريق تسديدات غير سارد اق ريكزه از

صفحه 11:
اعتال ار تدارا ‎0007١‏ ‏کر وا و رت سرت ۲ ترسح ال درز رت ۳ س ر‌ 1 تراسا مت لس تس ۱ 0 دستيابى به روشها و فن آورى نوين جهانى ‏ OD ren tesa) سا

صفحه 12:
اقدامات ساره ای ۸ ری در ‎١‏ تكقيل دنر بر رت ‏(ناکنون از ۲/۳ میلیون هکتار ۰ هراز 5 ‎aise‏ و ی با 7

صفحه 13:
*ابعرای روشیهای آپیاری سدرن بویژه آبیاری تحت فشار در سطیع ۷۵۰۱۷ میلیون ‎ogee Sigs‏ انجام نگرفته ‎ ‏جه

صفحه 14:

صفحه 15:
اهشدار برنامه ریزی برای حذف جایگاه مهم آب کشاورزی در قوانین آتی کشور

صفحه 16:
- برخورد بخشی با آئین نامه اجرایی « - تلاش در اخذ مصوبات قانونی به صورت - تلاش در جهت انحصار مدیریت آب کشور بوي مصرف نكاه اجمالى به ويرايش جهارم غيررسمى قانون جامع آب سا

صفحه 17:
"اتش جهارم بيش نويس قانون جامع لب مورد بررسى كارشناسي قرار كرفت. 2 ا ۱ ‎yoe ce 1 Ce‏ ۳ ‎Ee PE ee‏ ‎oS‏ 1.1 سامادت انجام شد مى باشد و على رهم بنك ‎ere a‏ ل ۱7۳ ‎er eeprew cerry‏ ا ا ‎em‏ ا ا وزارت جهاد ‎Seg‏ بعنوان متولى بخشى كه سرمايه كذارى و مصرف حدود ‎Biv ak)‏ 7۳۳۱۱ مصادیق بارزی که در پیش نویس بصورت یکسویه به وزارت نیرو اختصاص داده شده است عبارتند از:

صفحه 18:
۱ ‏ال‎ ely ۱ Seis. lia Ua 002 ‏ررارت ببروزماه‎ ا ا 50 9 SO ROD ena Restor Ml cre eevee Sis. bins ۳" ۱ ١ ‏ی‎ 2 40000 Ny ree eres Rep nal ee rnra Serer sears ken) )19 ‏عدم لحاظ اصل مشاركت مردم و برداختن به مسائل بليسى(ماده‎ .6 ۱ cot ne 5 ‏و‎ ‎MMe dey Sem ID) palo‏ ا ل لي ‏نام قاتون جامع آب کشور نبوده و ضروری است بصورت کلی تغییر نماید.

صفحه 19:
۰ ا ل ‎oll it 0 3 Ba Sl RLS ۱۳‏ ل ا ل ا ل عت ‎aan anes hen‏ ا ل كا ل ا ۱ 1 ار ابكشورزىبرلوإعلام نظر جنامه ‎MMM AMA aoe ee‏ ال ل زد ه - ياسخهاوولصله

صفحه 20:

knovin.ir رورت هاد ينه ش دنم ديريت1- ن ض م صرفآب ك شاورزي -2ق انونجامعآبك شور ‏knovin.ir  سیاست ها ،قوانین و آیین نامه های مرتبط با مدیریت تقاضا مصرف آب کشاورزی تا كنون $یا$م$نیتیو س$یاس$ی1- کلی$$ظام :ار$ت$قاء ب$$هره $ور$یو ت$$وج$ه ب$$ه ارز$شا$ق$تصاد ، ن م$اد$ه 2 $س$یاس$تهای آبدر ا$س$تحصا$لو ع$رض$ه و ن$$گهدار$یو م$صرفآن $ل$$ول$ید) 2- م$اد$ه 37 $س$یاس$تهایکلیب$$رنام$ه چ$هار$م($ب$$هره $ور$یع$وا$م ت $یا$$مم$نیتیو ز$ی$ست3- $رنام$ه چ$هار$م ت$$وس$عه :ت$$وج$ه ب$$ه ارز$شا$ق$تصاد ، م$اد$ه 40 $س$یاس$تهایکلیب$$رنام م$حیطیآبدر ا$س$تحصا$لو ع$رض$ه و ن$$گهدار$یو م$صرفآن م$واد ق$انونت$$وز$ی$ع ع$اد$الن$ه آبب$$خصوصت$$بصره 1 $م$اد$ه ، 21 $م$اد$ه26 $و م$اد$ه4- 51 $ $رنام$ه دو$م ت$$وس$عه و آی$ینن$ام$ها$جرا$ی$یآن5- ب$$ند ط ت$$بصره 19 $ق$انونب$$رنام م$اد$ه 107 $و ب$$ند ب م$اد$ه 109 $ق$انونب$$رنام$ه س$وم 6- م$اد$ه 3 $را$ه$برد$هایت$$وس$عه ب$$لند م$دتم$ناب$ع آبکشور 7- $ن 8- م$اد$ه 18 $ق$انونب$$رنام$ه س$وم($وا$گذار$یت$$اس$یساتآب$یب$$ها$ن$جمنهایآبب$$را ) ی 9- م$اد$ه 5 $ق$انونب$$رنام$ه چ$هار$م ت$$وس$عه ($ب$$هره $ور) $ ا$کثر س$یاس$تهایس$ند م$لیف$را$ب$خشیم$دیری$تم$ناب$ع آب10- ‏knovin.ir م$واد 17و 18ب$$رنام$ه چ$هار$م ت$$وس$عه 11- ساختارهای مدیریت جامع آب (فرابخشی) موجود ش ورایع ا لیآب - کمیته مشترک ستادی بهینه سازی مصرف آب کشاورزی (وزارتجهادکشاورزی ،وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور) کمیته های مشترک استانی بهینه سازی مصرف آب کشاورزی کمیته اجرائی قانون تشویق سرمایه گذاری در طرحهای آب کشور هیأت های 3نفره و 5نفره موضوع ماده 19و 20قانون توزیع عادالنه آب -کارگروه آب کشاورزی و منابع طبیعی شورای برنامه ریزی استانها ‏knovin.ir چرا مدیریت مصرف؟ ‏knovin.ir ضرو$رت نهادینه شدن مديريت مصرف آب کشاورزی ‏محدودیت منابع آب شیرین ‏افزایش جمعیت ‏ارتباط مستقیم آب و امنیت غذایی ‏ضرورت توسعه پایدار با حفظ محیط زیست ‏کمبود و پراکنش نامناسب زمانی و مکانی بارندگی ‏متوسط تبخیر بیش از سه برابر متوسط جهان ‏knovin.ir بروز خشکسالی های ادواری ‏پایان یافتن استحصال آبهای شیرین ارزان و سهل الوصول ‏محدودیت منابع مالی ‏برداشت بی رویه منابع آب ‏افزایش میزان آلودگی آب ‏كارائي و بهره وري پائين آب كشاورزي ‏knovin.ir اقدامات knovin.ir -1اقدامات مديريتي وغیر سازه ای - 2اقدامات سازه اي ‏knovin.ir اقدامات غیر سازه ای ‏هویت بخشی مدیریت مصرف آب در کنار مدیریت استحصال آب ‏اولویت بخشی به اعمال روشهای فراگیرمدیریت تقاضا و مصرف آب نسبت به مدیریت تامین آب در تخصیص منابع مالی ‏نهادینه سازی مدیریت مصرف آب در برنامه های توسعه و بودجه های سنواتی کشور ‏همزماني و هماهنگي در اجراي طرحهاي ذخيره سازي و تامين و مصرف آب ‏اعمال مديريت جامع نگر و بهم پيوسته در حوضه هاي آبريز ‏استفاده از ظرفيتها و ساختارهاي قانوني ‏ايجاد تعادل بين تغذيه و برداشت از طريق تمهيدات غير سازه اي و سازه اي ‏knovin.ir اعمال حمايتهاي هدفمند از تشکلها و بهره برداران واگذاري مدیریت نگهداری و بهره برداری تاسیسات آبی به بهره برداران مشارکت بهره برداران در طرحهای آب کشور اصالح و بهبود روشهای آبیاری تحویل حجمی آب در زمان و مکان مورد تقاضا تعیین شاخصهای کارائی و بهره وری آب کشاورزی بهنگام و اجرائی نمودن سند ملی الگوی مصرف بهینه آب کشاورزی تغییر نحوه وصول و هزینه کرد آب بهاء ‏ظرفيت سازي و تربيت نيروي انساني متخصص ‏دستيابي به روشها و فن آوري نوين جهاني آموزش و ترویج بهره برداران ‏knovin.ir اقدامات سازه ای •تجهیز و نوسازی اراضی در سطح 750/7میلیون هکتار (تا کنون از 4/8ميليون هكتاراراضي فاریاب 500هزار هكتار انجام شده است). • تکمیل شبکه های اصلی در سطح 5/1میلیون هکتار (تاکنون از 2/3میلیون هکتار 7/1میلیون هکتار انجام شده است). •تكميل شبكه هاي فرعي در سطح 5/2میلیون هکتار (تاکنون از 2/3میلیون هکتار knovin.ir 700 هزار هکتار انجام شده) •اجرای روشهای آبیاری مدرن بویژه آبیاری تحت فشار در سطح 750/7میلیون هکتار (تاکنون از 4/8میلیون هکتاراراضی آبی و 5/4میلیون هکتار اراضی مستعد آبیاری تحت فشار فقط 500هزار هکتارتحقق پیدا کرده است). •تجهیز 13000نقطه تحویل آب سطحی به ابزار اندازه گیری مناسب جهت تحویل حجمی آب (تاکنون از کل 20000نقطه 7000نقطه تجهیز شده است). • تجهیز 450هزار نقطه تحویل آب زیر زمینی به ابزار اندازه گیری هوشمند جهت تحویل حجمی آب (از450هزارحلقه چاه عمیق و نیمه عمیق تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است). •مرمت شبکه ها و تاسیسات آبی فرسوده (روی 5/1میلیون هکتار اراضی زیر شبکه های مدرن و نیمه مدرن تا کنون اقدامی موثری در این خصوص انجام نگرفته است). ‏knovin.ir قا نون جامع آب كشور ‏knovin.ir !هشدار برنامه ريزي براي حذف جايگاه مهم آب كشاورزي در قوانين آتي كشور ‏knovin.ir كمرنگ كردن نقش شوراي عالي آب در مديريت فرابخشي عدم دخالت دادن وزارت جهاد كشاورزي در تدوين قانون جامع آب برخورد بخشي با آئين نامه اجرايي ماده 17قانون برنامه چهارم تالش در اخذ مصوبات قانوني به صورت يكجانبه تالش در جهت انحصار مديريت آب كشور بويژه مديريت تقاضا ومصرف مصداق: نگاه اجمالي به ويرايش چهارم غيررسمي قانون جامع آب ‏knovin.ir ويرايEش چهارم پيEش نويEس قانون جامEع آEب مورد بررسEي كارشناسEي قرار گرفت. ال يEك سEويه و نكتEه جالEب و قابEل توجEه ايEن اسEت كEه پيEش نويEس مذكور بصEورت كام ً‌ در جهEت منافEع و حاكميEت مطلقEه وزارت نيرو و بدون در نظEر گرفتEن سEياستهاي كلEي نظام و برنامEه چهارم توسEعه ،راهEبردهاي توسEعه بلنEد مدت و سEند فرابخشEي منابEع آEب كشور تدويEن شده و مغايEر تعامالت انجام شده مEي باشEد و عل$ي رغ$م بن$د ال$ف ماده 1فص$ل 16راهكارهاي اجرائ$ي برنام$ه س$وم توس$عه ك$ه بر تدوين قانون جام$ع آ$ب بر اس$اس س$ياستهاي بنيان$ي و درازمدت كم$ي وكيف$ي مناب$ع آ$ب متناس$ب ب$ا اهداف كشاورزي تاكيEد شده ،هيچگونEه توجهEي بEه جايگاه ويژEه وزارت جهاد كشاورزي بعنوان متولEي بخشEي كEه سEرمايه گذاري و مصEرف حدود %90آبهاي كشور را عهده دار مي باشد ،نداشته است. مصEاديق بارزي كEه در پيEش نويEس بصEورت يكسEويه بEه وزارت نيرو اختصEاص داده شده است عبارتند از: ‏knovin.ir .1ايجاد ساختار مديريت تقاضا و مصرف آب كشور توسط وزارت نيرو(مواد 5و )17 .2تدوين نظام بهره برداري آب كشاورزي ،ايجاد تشكلهاي آب و خاك و ....توسط وزارت نيرو(ماه )26 .3تعيين آب مورد نياز مصرف كنندگان با توجه به نياز آبي و الگوي كشت توسط وزارت نيرو(ماده )24 .4الزام بهره برداران به اجراي شيوه هاي نوين آبياري با تشخيص وزارت نيرو(ماده )21 .5اجراي طرحهاي آبخيزداري و آبخوان داري توسط وزارت نيرو(ماده )47 .6الزام بهره برداران به تصفيه و استفاده از پساب به تشخيص وزارت نيرو(ماده )32 .7درآمدهاي حاصل از بهره برداري بعنوان درآمد اختصاصي وزارت نيرو(ماده )70 .8عدم لحاظ اصل مشاركت مردم و پرداختن به مسائل پليسي(ماده )19 .9عدم لحاظ هيئتهاي سه نفره و پنج نفره قانون توزيع عادالنه آب .10و..... با عنايت به موارد فوق ،پيش نويس فعلي مغاير سياستها و قوانين بوده و برازنده ، نام قانون جامع آب كشور نبوده و ضروري است بصورت كلي تغيير نمايد. ‏knovin.ir پيگيريهاي انجام شده در خصوص قانون جامع آب كشور ا$قدا$ماتك$$ميته ب$$هينه س$از$يم$صرفآبك$$شاورز$ي 1- - 2ا$قدا$ماتك$$ميته ت$$خصصيش$ورا$يع$ا$ليآب $ت$$يرو($ن$ام$ه 3 - م$كات$باتوز$يرم$حترم ج$هاد ك$$شاورز$يب$$ا وزار ن ش$مار$ه 011/22497 $م$ور$خ 17/12/82و ن$ام$ه ش$مار$ه3608/20 $ م$ور$خ ) 3/3/84 ار$سا$لو$يرا$يشم$ذكور ب$$ها$عضايم$حترم ك$$ميسيونت$$خصصي4- ($ن$ام$ه $ي$عالم ن$$ظر آبك$$شاورز$يب$$را ا $خاك ش$مار$ه 1277/1/600$م$ور$خ 15/4/84م$ع$او$نم$حترم آبو ) - 5پ$$اس$خهايوا$ص$له ‏knovin.ir پيشنهادات -1استفرار دبيرخانه شوراي عالي آب در وزارت جهادكشاورزي -2تدوين قانون جامع آب توسط دولت با محوريت جهادكشاورزي -3اختصEاص يك رديف اعتباري خاص براي مديريت مصرف آب كشاورزي ‏knovin.ir

51,000 تومان