صفحه 1:
صفحه 2:
آزمونهارولنی را میتوان با توجه
به ویژگیهایی که دارند به
روشهای مختلف طبقه بندی کرد.
برای مثال میتوان آنها را از لحاظ
استاندارد بودن یا غیراستاندارد
بودن ۰ فردی یا گروهی بودن ۰
آزمون سرعت يا قدرت بودن ۰
آزمون کارلیی یا شخصیت بودن و
oe طبقه بندی کرد. با توجه به
کثرت آزمونها ارلئه یک طبقه
بندی جامع غیر ممکن است. از
طرف دیگر طبقه بندی آزمون به
خاطر تسهیل در کاربرد آنها انجام
میشود و جداکردن آنها از
یکدیگر بیشتر جنبه قراردادی
دارد
صفحه 3:
آزمورهاوتوانلبیذهنی .1
توانایی ذهنی در برگيرندة دامنة وسیعی از
کارکردهای شناختی مانند حافظه. تجسم فضایی و
تفکر خلاق است. هوش نیز یکی از مفاهیم اساسی
در حيطة شناخت است. آزمونهای هوش و
آزمونهای مربوط به ارزیلبی سایر تواناییهاء در
طبقة آزمونهای توانایی ذهنی قرار دارند.
آزمونهای هوش به دو دسته تقسیم میشوند:
آزمونهای هوش انفرادی و آزمونهای هوش
گروهی.مقیاس هوش بزرگسالان وکسلر و مقیاس
هوش بینه. از مشهورترین و کاربردیترین
آزمونهای انفرادی هوش بهشمار میآیند. اين
آزمونها از سوی روانشناسان آموزشدیده در مورد
هر فرد بهطور جداگلنه اجرا میشوند. در ساخت
مادهسوالهای لین آزمونها تلاش شده است تا
حیطههای مختلف توانایی ذهنی ارزیابی شود.
زمونهای روانشناختی را به بنج طبقة اساسی تقسیم کرده اند
آومونهاوبسشوفتسحصیلی 2
آزمونهای پیشرفت تحصیلی. از رایجترین
آزمونهایی هستند که برای ارزیلبی سطح
دانش یا مهارت افراد در حیطهای خاص طراحی
اين آزمونها به دو دستةٌ عمده.
آزمونهاى معلمساخته و آزمونهاى استاندارد
اتقسيم ميشوند .آزمون بيشرفت استنفورد و
آزمونهای پیشرفت متروپولیتان و آزمون
مهارتهای اساسی آیوا از مهمترین ابزارهای
ارزیابی پیشرفت تحصیلیاند که سطوح
مختلفی چون خواندن. ریاضیات. علوم. زبان و
علوم اجتماعی راارزیابی میکنند..
شدهان
صفحه 4:
a 4 vague
آز مون های شخصیت . .
" آزمونهای شخصیت با هدف جمع آوری
اطلاعات در مورد شخصیت انسان طراحی
شدهاند. لین آزمونهابه سه نوع تفسیم
eed سح سس
روشهای فرافکن و سایر رویکردها.
روش نمرهگذاری آزمون های عینسی بسه
گونهای است که کمتر تحت تاثير آزمونگر
قرار میگیرد. زیرا نمرهگذاری آنها عینی
است. پاسخ به این آزمونهابه صورت
صحیح/ غلط یا شکلهای مشابه است.
سياهة شخصیت چندوجهی مینهسوتا
MMPI و سياهة افسردگی بک
از آزمونهای شخ یت بهشمار
میآیند.
صفحه 5:
درروش فرافکن,. آزمودنسی با تکالیفی
ساختارنایافته و بهنسبت ساده مواجه است.
در این روشهاء فرض بر ایسن است که
آزمودنیها نیازا و انگیزههای خود را
فرافکنسی میکنند. یکسی از مشهور تریسن
ابزارهای فرافکن. آزمون لکة جوهر رورشاخ
ن آزمون شامل کارتهلیی است که
بر روی لن اشکال مبهمی ترسیم شده است.
آزمودنی باید آنچه را در شکل مشاهده
تكميل جمله نيز از روشهاى فرافكن
محسوب میشوند. سایر رویکردها نیز به
روشهایی اشاره دارد که روانشناسان در
فرایند ارزث
رشیابی شخصیت به کار میبرند.
صفحه 6:
آزمونهای علایق» نگرشها و ارزشها
اندازههای علایق شغلی از مهمترین
مفاهیم ارزیلبی در این طبقه است.
این آزمونها در دبیرستانها کاربرد
بسیاری دایند. زیراعا را در شناسایی
علایق شغلی دانش آموزان یاری
میدهند. سياهه علاقة استرانگ |51
و زمينهيابى علاقة شغلی کودر
]6 نمونههایسی از آزمونهای
شغلسی محسوب میشوند. علاوه بر
علایق شغلی, آزمونهای مربوط به
سنجش نگرشها و ارزشها نیز در
این طبقه قرار میگیرند.
صفحه 7:
آزمونهای عصب روانشناختی
" آزمونهای عصب روانشناختی بهمنظور
جمع آوری اطلاعات در مورد کارکردهای
سیستم اعصاب بهویژه مغزء طراصی
شدهاند. بهنظر برخضی متخصصان, ان
آزمونها در طبقهای جداگانسه قرار
نمیگیوند. زیرا بسیاری از آنها را میتوان
در سساير طبقات جای داد. چراکه در
بيشتر آنها آزمونهاى حافظه. اشكال
هندسی, هماهنگی روانی - حرکتی و
تفکر انتزاعی وجود دارد.
صفحه 8:
سایر روشهای طبقهبندی آزمونها
حداکثر عملکرد در مقابل عملکرد نوعی
" گاهی آزمونها حداکشر عملکرد فرد را
ارزیابسی میکنند. ماننضد آزمونهای
پیشرفت و توانایی که اغلب عملکرد
فرد را در بهترین شکل آن میسنجند.
درحالی که برخی از آزمونها مان
آزمونهای شخصیت. علاقه با نگرش,
عملکرد نوعسی آزمودنیها را ارزیابمی
میکنند. برای مثال در آزمونهای
شخصیت. چگونگی برون گرایی افراد
موردنظسر اسست و توانایسی فرد در
برون گرایی مورد توجه قرار نمیگیرد
آزمونهای انفرادی در مقابل گروهی
* آزمونهای انفرادی در یک زمان و در
مورد یسک فرد اجرا میشوند. بیشتسر
آزمونهای هوش, انفرادی اسست.
آزمونگر هر پرسش یا تکلیف رابه
فرد ارائه میدهد و پاسخ او را ثست
میکند. آزمون گروهی همزمان در
مورد تعدادی از افراد اجرا میشود. با
وجود این. آزمونهای گروهی را
میتوان بهطور انفرادی نیسز اجرا کرد.
ولی آزمونهای انفرادی بهطور گروهی
به کار برده نمیشوند.
صفحه 9: