طبقه بندی مهارت های حرکتی – اهمیت اندازه گیری اجرای حرکتی در فهم یادگیری
اسلاید 1: 1
اسلاید 2: موضوع ارائه:طبقه بندی مهارت های حرکتی – اهمیت اندازه گیری اجرای حرکتی در فهم یادگیریفصول 1 و 2 کتاب یادگیری حرکتی(مفاهیم و کاربردها ) مگیل سجاد پارسایی2
اسلاید 3: برای شروع مطالعه درباره یادگیری حرکتی ابتدا باید اصولی را درباره مهارت هایی که اصل و اساس این بررسی است بدانیم.دو نکته مهم را درباره مهارت های حرکتی مورد بحث قرار خواهیم داد:مهارت های حرکتی را با در نظر گرفتن وجه تمایز آنها از مهارت های دیگر تعریف خواهیم کرد.4شیوه متفاوت طبقه بندی مهارت های حرکتی را مورد بحث قرار خواهیم داد.3
اسلاید 4: در مطالب مربوط به یادگیری حرکتی چند واژه با واژه (مهارت های حرکتی) ارتباط دارند که عبارتتند از: مهارت ها:skills حرکات:movements اعمال: actions4
اسلاید 5: مهارت بر تکلیفی دلالت می کند که دارای هدف خاصی است.مهارت قابلیتی است که با اطمینان معین و صرف حداقل انرژی یا زمان به نتیجه برسد.به عنوان مثال میگوییم (ضرب) مهارتی اساسی و مهم در ریاضیات است یا نواختن پیانو مهارتی است که نیاز به تمرین دارد.نواختن پیانو یک مهارت حرکتی محسوب می شود زیرا برای دستیابی به هدف نیاز به حرکت ارادی بدن و یا اندام دارد.5
اسلاید 6: حرکات movementsاین واژه ویژگی های رفتاری یک اندام خاص یا ترکیبی از اندام ها را نشان می دهد.در این مفهوم، حرکات اجزای تشکیل دهنده ی مهارت هاست.انواع مختلفی از ویژگی های رفتاری اندام وجود دارد که فرد را با موفقیت قادر به راه رفتن می سازد.به عنوان مثال: هنگامی که در پیاده روی پوشیده از یخ راه می رویم، اندام های ما به نحوی متفاوت در جهات مشخصی حرکت می کنند. با اینکه ممکن است حرکات اصلی متفاوت باشند، ولی مهارت هایی که ما در هریک از این موقعیت های مختلف اجرا میکنیم، راه رفتن است. 6
اسلاید 7: اعمال actionsاین واژه مترادف با مهارت ها و متضاد با حرکات به کار می رود.اعمال پاسخ های هدفداری است که از حرکات بدن و یا اندام تشکیل شده است. راه دیگر برای تعریف یک عمل، این است که آن را از خانواده حرکات بدانیم.نکته مهم دیگر این است که، انواعی از حرکات عمل یکسانی را انجام می دهند و در نتیجه از این طریق به هدف یکسانی می رسند. به عنوان مثال بالا رفتن از تعدادی پله یک عمل است و هدف، رسیدن به بالای پلکان است. با این حال فرد می تواند برای رسیدن به این هدف، انواع مختلفی از حرکات را به کار ببرد.7
اسلاید 8: روش های طبقه بندی تک بعدینظریه پردازان، فرآیند طبقه بندی مهارت های حرکتی را بر این مبنا انجام می دهند که ویژگی های مهارت شبیه مهارت های دیگر است. رایج ترین رویکرد، مهارت ها را بر حسب یک ویژگی مشترک طبقه بندی می کند. در سه روش اول از میان 4 روشی که در این قسمت مورد بحث قرار می دهیم، از این رویکرد استفاده می شود.ویژگی مشترک هر روش به دو طبقه تقسیم می شود که به جای طبقات دو مقوله ای، دو انتهای یک پیوستار را تشکیل می دهند. این رویکرد پیوستاری، به جای الزام به قرار دادن ویژگی مهارت در یک طبقه خاص، امکان طبقه بندی مهارت را از لحاظ طبقه ای فراهم می کند که به ویژگی مهارت شبیه تر است.به طور مثال : مفاهیم گرم و سرد دو طبقه از دما را نشان می دهد. با این که دو مفهوم را به عنوان دو طبقه متفاوت و مجزا در نظر می گیریم، می توانیم آنها را به عنوان کلمات توصیف کننده در دو انتهای مختلف یک پیوستار یک درجه حرارت نیز بنگریم، زیرا درجه گرمایی یا سرمایی وجود دارد که صرفا در یک طبقه یا طبقه ای دیگر قرار نمی گیرد.8
اسلاید 9: 9
اسلاید 10: درشتظریفاندازه دستگاه عضلانی مورد نیازویژگی و خصوصیتی که اکثر مهارت های حرکتی را توصیف می کند، نوع گروه های عضلانی مورد نیاز برای اجرای مهارت است. اندازه گروه های عضلانی حرکت دهنده اصلی که برای انجام دادن مهارت هایی مثل راه رفتن و لی لی کردن لازم است با گروه های عضلانی مورد استفاده برای مهارت هایی مثل خیاطی یکسان نیست .دانشمندان از این طریق روشی برای طبقه بندی مهارت های حرکتی بنا نهاده اند که دارای دو طبقه مهارت، معروف به مهارت های حرکتی درشت و ظریف است.افراد برای نیل به مهارت های حرکتی درشت و انجام دادن این اعمال ،به استفاده از یک دستگاه عضلانی بزرگ نیاز دارند. این مهارت ها نسبت به مهارت های حرکتی ظریف، دقت حرکت کمتری را می طلبد.مهارت های حرکتی مثل: راه رفتن،پرتاب کردن،جهیدن و ... جز این گروه هستند.مهارت های حرکتی ظریف مستلزم کنترل بیشتر بر عضلات کوچک، خصوصا عضلات درگیر در هماهنگی دست با چشم است و به دقت زیاد در حرکت دست و انگشت نیاز دارد.نوشتن با دست،تایپ کردن ،بستن دکمه و .... نمونه ای از این مهارت ها هستند.فیزیوتراپیست ها بیشتر روی بیمارانی کار می کنند که به توانبخشی مهارت های حرکتی درشت نیازمندند و متخصصین کاردرمان عموما به بیمارانی رسیدگی می کنند که نیاز به یادگیری مهارت های حرکتی ظریف دارند.10
اسلاید 11: تمایز حرکاتعلاوه بر طبقه بندی های قبل ،محققان مهارت های حرکتی را بر اساس نحوه تمایز حرکات ،در هنگام اجرای مهارت طبقه بندی می کنند.اگر مهارتی مستلزم حرکتی متمایز ،با نقطه شروع و پایانی قابل تشخیص باشد ،آن را به عنوان یک مهارت حرکتی مجرد طبقه بندی می کنیم.مثل زدن کلید چراغ،فشار دادن کلاچ اتومبیل،زدن کلید پیانو و .....هریک از این مهارت ها به حرکتی مجزا نیاز دارد که در نقطه کاملا مشخصی شروع می شوند و پایان می یابند.بعضی اوقات فرد،چندین حرکت را با هم در یک زنجیره یا مجموعه قرار می دهد. وقتی که این کار صورت می گیرد،مهارت را یک مهارت حرکتی رشته ای به حساب میاوریم.راه انداختن یک اتومبیل معمولی دنده ای مثال خوبی است.زیرا راننده باید رشته ای از حرکات متفاوت و مجزا را انجام دهد.در انتهای دیگر این پیوستار روش طبقه بندی ،مهارت های حرکتی مداوم یا پیوسته قرار دارد.این مهارت ها حرکاتی را در بر می گیرد که همیشه تکراری است.مهارت هایی از قبیل رانندگی،ردیابی ،شنا کردن و ....نمونه ای از این مهارت هاست.11
اسلاید 12: ثبات محیطیک روش طبقه بندی ،علاوه بر محیط های صنعتی از محیط های آموزشی و توانبخشی نیز منشا گرفته است. محققان این روش را بر اساس ثبات محیطی که مهارت در آن اجرا می شود ،بنا نهاده اند.در این روش طبقه بندی، واژه شی به موارد زیر اطلاق می شود:خصوصا به شیئ که شخص، عملی را بر روی آن انجام می دهد و یاویژگی های بافت یا موقعیتی که شخص در آن به اجرای مهارت می پردازد.به طور مثال اگر شخصی به توپ ضربه بزند، بخش مهم محیط، خود توپ است، ولی در مهارت راه رفتن، شخصی که باید روی آن راه برود و ویژگی های بافت محیطی که فرد باید در آن عمل راه رفتن را انجام دهد ،از خصوصیات مهم محیط است.طبق این طبقه بندی، درصورتی که محیط ثابت و پایدار باشد یعنی در حین اجرای مهارت تغییر نکند، مهارت را یک مهارت حرکتی بسته به حساب میاوریم .در این مهارت شی که عملی بر روی آن انجام می گیرد حین اجرای مهارت تغییری نمی کند. مثل برداشتن فنجان از روی میز یا راه رفتن در یک اتاق خلوتدر هریک از این مهارت ها اجراکننده می تواند زمانی که آماده انجام دادن عمل است،آن را آغاز و مهارت را مطابق میل خود اجرا کند.12
اسلاید 13: مهارت حرکتی باز مهارتی است که شخص آن را در محیطی بی ثبات که شی یا بافت طی اجرای مهارت تغییر می کند، انجام می دهد. اجرا کننده باید برای اجرای موفقیت آمیز چنین مهارتی، متناسب با حرکت شی یا تغییر ویژگی های محیط عمل کند.به عنوان مثال مهارت هایی مثل رانندگی با اتومبیل، قدم گذاشتن بر روی پله برقی، پیاده روی در جنگل، ضربه زدن به یک توپ تنیس متحرک و... جز مهارت های حرکتی باز به شمار می آید.افراد هر یک از این مهارت ها را در محیطی اجرا می کنند که از نظر زمانی و یا فضایی متغییر است.راه رفتن هم می تواند یک مهارت باز باشد و هم یک مهارت بسته.وقتی که راه رفتن در محیطی خلوت صورت می گیرد مهارتی بسته است ولی وقتی که شخص باید در محیطی شلوغ و بی نظم راه برود، راه رفتن مهارتی باز است.چگونگی اختلاف مهارت های باز و بسته را از لحاظ نیازهای اجرایی که برای فرد وجود دارد در نظر می گیریم.13
اسلاید 14: طبقه بندی دو بعدی جنتایلرویکرد تک خصیصه ای، پیچیدگی بسیاری از مهارت ها را که یک متخصص باید هنگام تصمیم گیری در مورد برنامه روزانه آموزش یا تمرین در نظر بگیرد، شامل نمی شود. جنتایل برای غلبه بر این محدودیت، دیدگاه تک خصیصه ای را با در نظر گرفتن دو ویژگی عمومی تمام مهارت ها، گسترش داد. این دو ویژگی عبارتند از:بافت یا شرایط محیطی که شخص مهارت را در آن اجرا می کند.نقش عمل که مهارت را توصیف می کند.الف) شرایط محیط: ب) نقش عمل:1- شرایط تنظیم کننده 1- انتقال بدن2- تغییر بین کوششی 2- دستکاری شیدر این طبقه بندی، طبقات مختلف مهارت بر اساس نیازهای متفاوت اجراکننده و شرایط تمرینی مختلف، مرتب شده است.این طبقه بندی اساس بسیار خوبی را برای فهمیدن نیازهای اجراکننده به انواع مهارت های حرکتی فراهم می کند.14
اسلاید 15: شرایط یا بافت محیطیشرایط تنظیم کننده: ویژگی هایی از بافت محیطی است که خصوصیات حرکت را کنترل می کنند.یعنی برای کسب موفقیت حرکات شخص باید با این خصوصیات محیطی خاص تطابق یابد. به طور مثال سطحی که شخص بر روی آن راه می رود، حرکات فردی را که برای راه رفتن از آن سطح استفاده می کند تحت تاثیر قرار می دهد.یک وجه تمایز مهم برای تفکیک مهارت های حرکتی این است که شرایط تنظیم کننده در حین اجرا ثابت است یا در حرکت. گاهی اوقات شرایط تنظیم کننده ثابت است مثل زمانی که در پیاده رو خلوت راه می روید.بعضی اوقات شرایط تنظیم کننده در حرکت است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که شما روی پله برقی قدم بگذارید.در این بخش از طبقه بندی جنتایل آن دسته از مهارت هایی که شرایط تنظیم کننده آنها ثابت است (مهارت های بسته) در حالی که مهارت های دارای شرایط تنظیم کننده در حال حرکت (مهارت های باز) است.15
اسلاید 16: تغییر بین کوششی به این مفهوم که شرایط تنظیم کننده طی اجرا، از یک اجرای مهارت به اجرای دیگر ممکن است یکسان یا متفاوت باشد. ما میتوانیم مهارت های حرکتی را برحسب اینکه فاقد یا دارای تغییر بین کوششی هستند از یکدیگر متمایز کنیم.به طور مثال وقتی که شخصی در محیطی خلوت و منظم راه می رود تغییر بین کوششی وجود ندارد زیرا شرایط تنظیم کننده از یک قدم به قدم دیگر تغییر نمی کند.از طرفی دیگر هنگامی که شخصی در محیطی شلوغ راه می رود تغییر بین کوششی وجود دارد. به این دلیل که ممکن است در هر قدم ویژگی های متفاوتی وجود داشته باشد تا فرد از برخورد کردن با دیگران جلوگیری کند. 16
اسلاید 17: نقش عملجنتایل اظهار داشت که می توان نقش عمل را به وسیله ی تصمیم گیری در این باره تعیین کرد که آیا اجرای یک مهارت حرکتی معین، مستلزم جابجایی بدن است یا نه؟ و آیا اجرا درگیر دستکاری یک شی است یا نه؟ این ویژگی ها را به عنوان بخش هایی از دو نقش کلی عمل در نظر گرفته :تشخیص موقعیت بدندستکاری شیء1)تشخیص موقعیت بدن به تغییر یا حفظ وضعیت بدن اشاره می کند.برخی از مهارت ها به ثبات بدن نیاز دارند. مثل: تیراندازیبرخی به انتقال بدن مثل: دویدن2)دومین نقش عمل مربوط به دستکاری شیء است.برخی از مهارت های حرکتی مستلزم این است که ما وضعیت یک شیء را حفظ کنیم.17
اسلاید 18: اثر متقابل بافت محیطی و نقش عمل، شانزده طبقه مهارت را به وجود می آورد .جنتایل اظهار داشت که با افزایش پیچیدگی مهارت از راست ترین طبقه بالایی تا چپ ترین طبقه پایینی، هرطبقه از مهارت، نیازهای متفاوتی را برای اجراکننده به وجود می آورد.طبقه ای که ساده ترین مهارت را در بر دارد، مهارت هایی است که بافت محیطی ثابتی دارند و فاقد تغییر بین کوششی است و به انتقال بدن یا دستکاری شی نیاز ندارد. مثل ایستادن یا نشستنپیچیده ترین طبقه مربوط به آن مهارت هایی است که شرایط تنظیم کننده متحرک بوده و از یک اجرا به اجرای دیگر تغییر می کند. شخص شی را دستکاری می کند و جابجا می شود. مثل دویدن در بازی بیسبال برای گرفتن توپی که پرتاب شده است.18
اسلاید 19: 19
اسلاید 20: کاربرد عملی این طبقه بندی :جنتایل فواید عملی این طبقه بندی را برای درمانگرها و معلمان معرفی کرد. آنها می توانند این طبقه بندی را از دو نظر مورد بررسی قرار دهند:راهنمای سودمندی برای ارزیابی توانایی ها و محدودیت های حرکت است. درمانگر میتواند نواقص را با تغییر منظم بافت های محیطی و نقش های عمل ارزیابی و ویژگی های اجرای مهارتی را که برای فرد مشکل به وجود آورده، تعیین کند.همچنین مبنایی را فراهم می کند تا فرد متخصص مشکلات اجرا را برآورد کند.20
اسلاید 21: مقیاس های اندازه گیری روش های گوناگونی برای اندازه گیری اجرای مهارت های حرکتی وجود دارد. یک روش مفید برای سازمان دادن به انواع زیاد و گوناگون مقیاس های اجرای حرکتی، ایجاد دو طبقه در ارتباط با سطوح مختلف مشاهده اجراست.نتیجه اجرا:پیامد یا نتیجه اجرای یک مهارت حرکتی را نشان می دهد. هیچ اطلاعاتی درباره رفتار اندامها یا بدن که نتیجه مشاهده شده را ایجاد نموده و همچنین فعالیت عضلات مختلف درگیر در عمل را در اختیار قرار نمی دهد.تولید اجرا:چگونگی عملکرد دستگاه عصبی و عضلانی و اندام ها و مفاصل قبل و در حین و پس از اجرای مهارت را فراهم می کند.21
اسلاید 22: 22
اسلاید 23: سنجش خطای هدف در عملی یک بعدی:هنگامی که فرد باید اندامش را به مقدار معینی در یک بعد حرکت دهد.مثل زمانی که بیمار تلاش می کند تا مفصل زانوی خود را به اندازه معینی باز کند، خطا، حاصل نرسیدن اندام یا گذشتن آن از هدف به اندازه معینی است. 23
اسلاید 24: خطای ثابت:اولین آماره ای که به عنوان سنجش دقت آزمودنی مورد توجه قرار می گیرد.خطای ثابت میانگین خطا در پاسخ دادن را اندازه گیری می کند. xiنمره فرد در کوشش i امT هدفn تعداد کوشش های انجام شده (𝑥𝑖−𝑇) 𝑛 تفسیر خطای ثابت:خطای ثابت به واحدی بیان می شود که نشانگر مقدار انحراف است که گاهی به آن سوگیری می گویند.خطای ثابت نشانگر میانگین پاسخ است و به طور میانگین جهت خطا را نشان می دهد.تغییرپذیری، پراکندگی و عدم یکنواختی در رفتار حرکتی چیزی که خطای ثابت نمی تواند آنرا منعکس کند.24
اسلاید 25: خطای متغیر (VE)برای توصیف ناهمسانی در عملکرد از خطای متغیر استفاده می شود.به سنجش پراکندگی نمرات اطراف میانگین نمره می دهد.M میانگین پاسخ های آزمودنی است و با همان واحدی اندازه گیری می شود که نمرات اندازه گیری شده اند. (𝑥𝑖−𝑚) 2 𝑛 تفسیر خطای متغیر:VE به تغییرپذیری و ناهمسانی در پاسخ دادن حساس است. اختلاف بین نمره آزمودنی در هر کوشش و میانگین نمرات وی در صورت کسر منعکس می شود. بنابراین اگر آزمودنی با همسانی زیادی پاسخ دهد، VE کوچک تر خواهد شد و بالعکس اگر آزمودنی دائما به یک نمره دست یابد ، خطای متغیر نزدیک به صفر می شود.VE سنجش پراکندگی نمرات در اطراف میانگین امتیازات است و به نزدیک یا دور بودن آزمودنی از هدف توجه نمی کند.25
اسلاید 26: کماندارa خطای ثابت (سوگیری) کوچک ولی خطای متغیر (همسانی) بزرگی دارد. ولی کمانگیر bخطای ثابت بزرگ (سوگیری) و خطای متغیر کوچکی (همسانی)دارد.26
اسلاید 27: تغییرپذیری کلی (E)حول یک هدف (یا خطا) برای یک سری از حرکات(که هنری 1975، آنرا با Eنشان داد و گاهی ریشه میانگین مجذور خطا نامیده می شود) را می توان به عنوان اندازه خطای کلی حرکت در نظر گرفت. (𝑥𝑖−𝑡) 2 𝑛 تفسیر تغییر پذیری کلیمقدار کلی توزیع حرکات در اطراف هدف است و به همین خاطر، شکلی از اندازه کلی را که چقدر فرد در رسیدن به هدف موفق بوده است، را نشان می دهد.27
اسلاید 28: محاسبه خطای مطلق(AE)از نظر ریاضی بسیار نزدیک به تغییرپذیری کلی می باشد،.خطای مطلق اندازه ای از دقت کلی اجرا در نظر گرفته می شود.تفسیر خطای مطلق:بررسی شباهت های آن با E مفید خواهد بود.در هر دو تفاوت بین امتیاز کسب شده و نمره هدف به عنوان عنصر اصلی فرمول در نظر گرفته می شوند.مقادیر خطای مطلق و تغییرپذیری کلی بسیار شبیه هم هستند.خطای مطلق سنجش مناسبی برای توصیف دقت کلی فرد در یک تکلیف است. زیرا به مقدار اختلاف فرد از هدف حساس است.28
اسلاید 29: خطای ثابت مطلق مقدار سوگیری آزمودنی را بدون توجه به علامت آن منعکس می کند و پدیده خنثی شدن مقادیر مثبت و منفی در آن وجود ندارد.سنجش خطای هدف در عملی دو بعدیمقیاس عمومی اندازه گیری دقت در موقعیت های دو بعدی، خطای منشعب (RE) نامیده اند که مشابه AE در وضعیت یک بعدی است.سنجش سوگیری و همسانی اجرا در شرایط دو بعدی مشکل تر از موقعیت یک بعدی است. محقق می تواند از طریق گروه بندی واقعی مکان های حرکت، به سنجش کیفی از سوءگیری و همسانی یک سری حرکات دو بعدی دست یابد.اگر گروه بندی متمایل به یک ربع از هدف باشد، سوگیری اجرا، مشخص می شود.اگر پاسخ ها در تمام ربع ها پراکنده شده باشد ، سوگیری واضحی را نشان نمی دهد.29
اسلاید 30: سنجش خطای مهارت های مداومیکی از تکالیف مهم مربوط به دقت تکلیف پیگردی(رد یابی) است که در این حالت اجرا مداوم است.یکی از تکالبف پیگردی رایج، تکلیف پیگردی تعقیبی است که انواع گوناگونی دارد.TOT (Time on target): برای سنجش تکلیف پیگردی تعقیبی است و به معنی مدت زمان انطباق با هدف است و می تواند دامنه ای از صفر(اگر آزموندنی اصلا با هدف تماس نداشته باشد) تا مدت زمان یک کوشش(تماس کامل با هدف) را دربر داشته باشد.مدت زمان انطباق بر هدف ترکیب پیچیده ای از سوگیری(اگر آزمودنی بطور ثابت هدف را تعقیب کند) و تغییرپذیری (اگر آزمودنی به طور متناوب در جلو و عقب هدف باشد).یک نمره متداول خطا در مهارت های مداوم ریشه میانگین مجذور خطاست (RMSE) که میتوان آنرا به عنوان AE تکلیف مداوم در نظر گرفت. (root-mean-squared error)RMSE را از طریق تعیین میزان خطای بین منحنی جابجایی حاصل از اجرای پیگردی آزمودنی و منحنی جابجایی مسیر ملاک، محاسبه کرد.30
اسلاید 31: 31
اسلاید 32: زمان عکس العمل Reaction time سنجش عمومی و رایجی که نشان می دهد شخص چه مقدار زمان را صرف شروع حرکت می کند.(RT)RT فاصله زمانی بین ارایه محرک و شروع پاسخ حرکت است.RT خود حرکت را در بر نمیگیرد، بلکه مدت قبل از شروع حرکت است.انواع موقعیت های RT :RT ساده: وقتی که آزمایشگر فقط یک علامت را به کار می برد و فقط یک پاسخ را میخواهد.RTانتخابی: برای شخص پاسخ دهنده بیش از یک علامت وجود دارد و هر علامت، پاسخ خاصی را می طلبد.RT افتراقی: در این موقعیت نیز بیش از یک علامت وجود دارد، ولی پاسخ فقط یکی است.32
اسلاید 33: بخش های تشکیل دهنده فاصله RTیک دوره زمانی بین شروع علامت محرک و شروع فعالیت عضلانی وجود دارد (آرامش) که اولین بخش تشکیل دهنده RTاست که آن را زمان پیش حرکتی نامیده اند.بخش دوم دوره ای است که از زمان افزایش در فعالیت عضلانی تا آغاز واقعی حرکت را شامل می شود، که به آن زمان حرکتی می گویند. RT علاوه بر اینکه سرعت پاسخ دهی فرد، به یک علامت را نشان می دهد، پنجره ای به سوی بررسی چگونگی تعامل فرد با محیط اجرا، هنگام آماده شدن برای اجرای عملی ضروری باز می کند.33
اسلاید 34: ارتباط RT با زمان حرکت و زمان پاسخ:زمان حرکت MT: پس از پایان RT شروع می شود. فاصله زمانی بین شروع و پایان حرکت است.زمان پاسخ: کل فاصله زمانی است که RTوMT را دربرمی گیرد.یکی از ویژگی های مهم RT و MT این است که آنها سنجش های نسبتا مستقلی هستند بدین معنی که همبستگی بین آنها کم است و محققان نمی توانند برای پیش بینی یکی از دیگری استفاده کنند.34
اسلاید 35: سنجش های جنبش شناسیعبارتند از: جابجایی – سرعت – شتابسنجش های جنبش شناسی سنجش های تولید اجراست که بر اساس ثبت حرکت اجزای خاص بدن هنگام اجرای مهارت استوار شده است.یک روش نمونه این است که ابتدا اجزای مورد نظر بدن به روش مشخصی با استفاده از نوار،قلم نشانه گذار ،گوی های مخصوص انعکاس نور و... علامت گذاری می شود. سپس محقق اجرای مهارت شخص را با استفاده از یک دستگاه ویدئو یا دوربین های دریافت کننده LED ضبط می کند. نرم افزارهای رایانه ای خاصی برای تجزیه و تحلیل ساخته شده است.روش دیگر استفاده از تکلیف پیگرد تعقیبی است.35
اسلاید 36: جابجایی:اولین سنجش مهم جنبش شناسی، جابجایی است که وضعیت فضایی یک اندام یا مفصل، طی دوره زمان حرکت است.جابجایی، تغییرات در موقعیت های فضایی هنگام حرکت فرد را توصیف می کند.سرعت:مشتق جابجایی نسبت به زمان است .سرعت بر روی نمودار، همیشه مثل منحنی وضعیت به زمان نشان داده می شود.شتاب: سومین سنجش جنبش شناسی است که تغییر در سرعت هنگام حرکت را توصیف می کند. تغییر در سرعت تقسیم بر تغییر در زمان. منحنی های شتاب را به عنوان تابعی از زمان رسم می کنند. حرکت خطی و زاویه ای:حرکت زاویه ای به حرکتی که در بعضی از اجزای شیء اتفاق می افتاد اشاره می کند ولی حرکت خطی برای حرکت از یک مکان به مکان دیگر به کار می رود.رایج ترین روشی که محققان از طریق آن به توصیف حرکت زاویه ای می پردازند، مقایسه حرکت یک مفصل با بخش هایی از یک اندام است، که طی حرکت دور آن چرخش می کند.36
اسلاید 37: نیرو شناسی(کینتیک)واژه نیروشناسی به عامل نیرو در مطالعه حرکت اشاره می کند. جنبش شناسی به توصیف کننده های حرکت، بدون توجه به علت آن حرکت اشاره می کند. در حالیکه نیروشناسی به نیرو،به عنوان علت حرکت اشاره می کند.نیرو دارای اندازه و جهت است.ویژگی مهم حرکات انسان در ارتباط با نیرو این است که حرکت انسان مستلزم چرخش اجزای بدن حول محورهای مفصلی آنهاست. سنجش های EMGحرکت مستلزم فعالیت الکتریکی در عضلات است که می توان آن را به وسیله ی الکتریسیته نگاری عضلانی (EMG)اندازه گیری کرد. که این کار با چسباندن الکترودهای سطحی به پوست روی عضلات انجام می دهند.اندازه گیری هماهنگی:روشی که در خصوص اندازه گیری و مطالعه مهارت های پیچیده توسعه یافته است بهترین شیوه سنجش هماهنگی است. هماهنگی مستلزم حرکت اجزای اندام در زمان و الگوی فضایی خاصی است.37
اسلاید 38: منابع-مگیل، ریچارد ای.(1392). یادگیری حرکتی: مفاهیم و کاربرد. ترجمه محمد کاظم واعظ موسوی و معصومه شجاعی، تهران: انتشارات بامداد کتاب..-اشمیت، ریچارد ای، لی، تیموتی دیی.(1391). یادگیری و کنترل حرکتی. ترجمه رسول حمایت طلب و عبدالله قاسمی، تهران: انتشارات علم و حرکت. 3)یادگیری حرکتی و اجرا(از اصول تا تمرین)-ریچارد ای-اشمیت4)مفاهیم در یادگیری و کنترل حرکتی-دکتر موسوی/مختاری38
اسلاید 39: با تشکر از توجه شما...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.