صفحه 1:
بسم الله الرحمن

صفحه 2:
سازمان آموزش وپرورش شهر تهران معاونت پرورشی وتربیت بدنی کارشناسي مشاوره

صفحه 3:

صفحه 4:
۰ هین مگو ما را بدان در راه نز نیست با با کریمان کا ارها دشوار نیست 9 ۳ پیش چشمت 3 چشمت داشتی شيشه ی کبود رآ اند زان سبب دذ _ ‎Sie‏ = نمو یا کبودت می نمود مولوی

صفحه 5:

صفحه 6:
درنظام متعالي تعلیم و تربیت جدید فضاي فيزيكي مدرسه نه تنبا یک محیط خشک و بي روح فاقد تاثیر در فر آیند پادگيري محسوب نمي‌شود,بلکه به عنوان عاملي زنده و پویا در کیفیت فعاليت هاي اام ‎wm ome i a ess‏ تن نموده است.البته اين دانستني ها و مبارت ها بايدقادرباشندامنيت رواني واحساس زيبا دوستي را در مواجبه با مشکلات زندگي تضمین کند. در روند استفاده از امکانات در راه مقابله منطقي و فراگیرمسایل دنياي جدیدبه خصوص نگرش هاي کودکان ونوجوانان بایدازاصول هستند.درشرايطي که اکثرمنازل درمناطق شبري تبدیل به آپارتمان هاي کوچک وتاریک و به دوراز فضاهاي بازي و تحرک براي کودکان شده. پا آنکه درمدارسي تحصیل مي کنندکه درمحله ها ومناطق پرآسیب شبري واقع شده است. حداقل كاري که مي توان درتامین ببداشت جسمي وروحي آنان انجام دهیم. ایجاد فضاي مفرح و شادي ب دانش آموزان چندین ساعت از روز را درمدرسه مي گذرانند واگر فضاسازي مناسبي درمدارس درمدرسه است؛چرا که انجام شود مسلما به شاد زیستن فرزندان خود کمک بسیار مبمي خواهیم کرد.

صفحه 7:
یک مدیر آموزشي مسووليتي بس اساسي تر ومهم تر بر عهده دارد» چرا که با روح و روان وجسم کودک ونوجوان سروکار دارد و بالندگي جامعه و جوانان امروز و سرافرازي و اقتدار فرداي آنان به حرف و شعار تنها بيش نمي رود. برخورداري از نسلي جوان و کارآمد و اصرار در به كارگيري مناسب جوانان در چرخه کار و فعالیت هاي جامعه و پذیرش مسوولیت ازسوي آنان درفردايي نه چندان دورمي تواند بسیار کارسازواثربخش باشد.واضح است که انجام چنان ماموریت مهم به آساني محقق نمي شود ورشد تعالي آنان به تصادف حاصل نمي شود. بايد نوجوانان و جوانان را به خوبي بشناسيم وازجامعه وشرايط ديروزوامروز و فرداي آنان درك درستي داشته باشيم؛ راه ها وروش هاي مناسب علمي وپیش برنده براي مجهز نمودن آنان به تربيت دانايي و توانايي و مهارت يابي را فرا بكيريم.

صفحه 8:
1 چند نکته كليدي درزمینه ي شادي و شادابي از ديد كاه علامه جعفري (رم) مواظب باشيد كه شادي شما سرمايه غم ديكران نشود. - تناسب ويكيارجكي به همراه نظم باعث شادي مي كردد . جراعالم زيباست ؟ جهان جون خط وخال وجشم وابروست كه هر جيزي به جاي خود نيكوست - شادي عمیق احتیاج به يك پشتوانه دارد» باید استدلال داشته باشد وازجنسي باشد که ماندگاري آن زیاد باشد . دین عمیق ترین تناسب وشادي را به جوینده خود تقدیم مي کند چراکه سرسپردي وتسلیم رضاي حق بودن موجب لذت وشادي است. مادر بياله عكس رخ يار ديده ايم اي بي خبر از شرب مدام ما رد -دروغ که آمدهمه ي بدي ها رامي آوردوخوبي ها وشادي ها مي رود.

صفحه 9:
‎٩‏ چگونگي دستيابي به تحقق آرمان هاي شاداب سازي در مدارس ‏0- براي بهره گيري مناسب از شرایط و امکانات براي ظهور استعدادها و خلاقیت هاي نوجوانان باید تحولات جدي در نگرش مدیران و مسوولان نظام آموزش و پرورش ایجاد کرد. ‏2 بكارگيري موثر و کارآمد: ‏الف:منابع مادي و انساني در برنامه ريزي و سازماندهي ‏ب: بسیج منابع و امکانات ‏ج: هدایت و کنترل صحیح برنامه ‏أين شيوه دستيابي به اهداف سازماني براساس نظام ارزشي راتسهیل مي سازد © مدير وظیفه دارد با هماهنگي و اتخاذ تصمیمات پیش برنده اي که براساس مقررات و اصول پذیرفته شده در نظام ارزش ها شکل مي پذیرد حیات مادي و معنوي مدرسه را تدارک ببیند.

صفحه 10:
4 شاداب سازي دروني و معنوي در مدارس الف- تربیت معنوي و ديني(آشنايي با الطاف خداوندي وطبیعت) #بي ترديد تربيت روحي ومعنوي كودك بايد ازآغاز حيات آنان مد نظرگرفته شود» ليكن جون درسنين نوجواني مي خواهند هويت شخصي بيدا كنند كم كم ازوالدين خود جدايي بيشتري بيدا مي كنند و وابستكي كمتري مي يابند و همين امر باعث مي شود هدایت معنوي ويژگي خاصي پیدا کند. آشنايي آنان با لطافت طبیعت (آب وهوا وآفتاب وکوه و دریا و...) مي تواند نشاط و شادابي را با ادراک طبیعت خداوندي به دست آورد به طوري که نوجوان با دیدن هریک از ابعاد طبیعت حتي با دیدن یک گل احساس لذت و شادمائي كند.

صفحه 11:
‎٩‏ شاداب سازي دروني و معنوي در مدارس ‎fee es ooh es ‏گروهي وجمعي نوجوانان جزو لا ینفک از زندگي اجتما‎ ‏ی مر خر ی شم تردق ماه یز ور نف و وجود آورد. ‎Re‏ جذب مشاركت دائشش آموزان ذراذاره ي مذرسه ‏شك ايت عه ركي لز وظايف ميع ترييتي مديران مدارس تشويق تشویق نوجوانان به مشارکت و تعاون درهمه ي اموراست مي توانند با تدوين برنامه ها: مناسب به جلب مشاركت دأئش أموزان درامورمختلف مدرسه اقدام نمايند وين موضو مي تواند به احساس مفيد بودن و دورشدن ازانزوا وكسالك درنوجوائان کمک کند این برنامه يكي ازموارد شاد زیستن است.

صفحه 12:
4 چگونگي ایجاد فضاي شاداب در مدارس 4 ابتدا شاداب کردن محیط مدرسه و فضاسازی ظاهری. 4 شاداب نمودن فقط جنبه ظاهري ندارد چون داشتن بهداشت رواني سالم نیازمند رعایت اصولي آست که هم جنبه مادي و هم جنبه معنوي دارد و در واقع شاداب سازي را در ابعاد ظاهري و ابعاد معنوي جست و جو کرد. ‎٩‏ با نگاهي دقیق ترباید عنوان کردکه که هر یک از این موارد شامل بررسي موضوعات ومواردي مهم است که با درنظر گرفتن آنها مطمئنا مي توانیم روح و روآن و جسم و جان نوجوان را شاد کنیم جرا که نوجوان بایدابتداازدرون وجودش احساس شادماني داشته باشدواین احساس شادماني همان ایجاه رضایت از زندگي است که باید در تمام ابعاد وجودش رخنه کند.

صفحه 13:
4 شاداب سازي ظاهري در مدارس 4 در اين روش اکثرا مواردي مورد توجه قرار مي گیرد» که قابل رویت و قابل لمس کردن باشد و در واقع اموري که لذت بصري ایجاد مي کند با دیدن فضا ومحیط زیبا باعث ایجاد نشاط مي شود» مورد توجه قرارمي گیرد. [0- فضاسازي و زيباسازي حباط مدارس» از جمله دیوارها؛ سطح زمین» کاشت درخت و گل و گیاه گذاشتن نیمکت هاي رنگي و زیبا در حیاط مدرسه. تابلوي زيباي سر در مدرسه» ديوارهاي تمیز و زيبا و تزيين شده با نقاشي هاي زیبا» نماسازي هاي مختلف. © زيباسازي مناسب ساختمان مدارس از جمله هماهنكي كاشي و سراميك و سنك - رنك آميزي در و ديوارهاء برده هاي زيبا جهت کلا س هاء زيباسازي راهروهاي كلا س هاء دفتر معلمان» اتاق مشاوره و...

صفحه 14:
شاداب سازي ظاهري در مدارس ‎-O‏ زيباسازي و تمیز بودن نمازخانه استفاده ازخوشبوکننده هاء استفاده از نوشته ها و خطاطي هاي زیبا و استفاده از گلدان هاي زیباه استفاده از فرش هاي زیبا و هماهنگ با پرده ها تمیز بودن و زيباسازي دستشويي ها و وضوخانه(حتما فضاي وضوخانه از كاشي و سرامیک زیبا و تمیز استفاده گردد) محل آبخوري ها سنگ شده باشد و در وضوخانه ها از لوله كشي آب گرم استفاده شده باشد. ‏- زيباسازي راهروها و ورودي ها با استفاده از گلدان هاي گل طبيعي و مصنوعي,

صفحه 15:
» شاداب سازي ظاهري در مدارس هد زيباسازي کذابخانه ها استفاده از کندهاي یکرنگ و یک مذل جهت نگهداري کتاب ها (ترجیحا استفاده از كمدهاي چوبي زیبا) استفاده از گلدان هاي طبيي درفضاي کتابخانه ميز وصندلي هاي یک رنگ و زیبا؛ قسه هاي زیبا جهت دردسترس قرار دادن مجلا ت وروزنامه ها 0 تشویق دانش آموزان جهت آوردن گل وگیاه طبيعي واستفاده ازآن درمحيط كلا س. ‎-P‏ يوشش ظاهري دانش آموزانءاستفاده از رويوش هاي خوش رنگ وشاد .

صفحه 16:
4 شاداب سازي ظاهري در مدارس ©- پوشش ظاهري معلمان» مدیر و معاونان که با رعایت تمامي موازین شرعي مي توان از رنگ هاي شاد و رنگ هاي روشن استفاده کنند. © استفاده از قاریان با صوت و لحن زیبا درمراسم (اگر به صورت زنده باشد بهتر است وگرنه از نوارهاي مناسب مي توان استفلده کرد.

صفحه 17:
شاداب سازي ظاهري در مدارس ‎٠‏ 0انواع برنامه هاي هنري نظیر نقاشي» سرود قصه؛ داستان؛ تثاتر و نمایش» هنرهاي دستي شامل مجسمه سازي سراميك» سفالگري و... درسنین مختلف براي دانش آموزان بسیار جذاب هستند وهر يك از آنها مي تواند در زمینه شاداب سازي مدرسه و تعلیم و تربیت وتکوین شخصیت نسل جوان موثر واقع شوند. ‎LEQ ٠‏ يك فواره درحوضچه مدرسه» درختان سرسبز» تميزي محیط رنگ دیوار هاء تهویه لا زم درکلاس ها و... مي تواند زيبايي و شادابي لا زم را براي مدرسه به ارمغان بیاورد.

صفحه 18:
شاداب سازي ظاهري در مدارس ۰ 0تشکیل جلسات شعر خواني» برگزاري نمایشگاه کتاب و عکس » اجراي نمایش و اجراي موسيقي زنده در مدرسه و تشکیل سمینارها و همایش و سایر فعالیت هاي علمي و عملي» هنري و فرهنگي مي تواند در شاداب سازي مدرسه نقش مهمي را ایفا کند. ۰ <6)تماشاي فیلم» بازي شطرنج و برنامه هاي اريدويي ‎J‏ را مي توان نام برد» همه اين فعاليت ها براي اين است که محیط مد يسه زيبا زیباءه دلچسب» راحت و شاد و بدون کسلت باشد تا برايدانش آموزان ایجد انگیزه کند

صفحه 19:
شاداب سازي ظاهري در مدارس ‎IS‏ فعالیت هاي بدني دانش آموزان مي تواند نقش بسر تن رشد و تعالي فرد ایفا کند» لذا فضاهاي موجود در آزمایشگاه »کارگاه‌با وجود امکانات و تجهیزات مي تواندارتباط مستقیم و تاثيرگذاري باشد. 0 محوطه کارگاه ها را با رنگ هاي گرم از جمله نارنجي» کرم» شکلا تي رنگ آميزي کنید. ‏2)محیط هايي که از نورکم یا مصنوعي استفاده مي کنند زمینه رخوتء سستي» دلسردي و بهانه گيري را براي افراد بیشترخواهد نمود. ‎1D‏ مدرسه مي بایست در(سایت رایانه) به گونه اي عمل نمایدکه آخرین اطلا عات موجود درجهان که ارتباط كاري با موضوعات درسي رادارد توسط دبیر به دانش آموزان منتقل کند» اين عمل نوعي ارضاي فردي و فكري ایجاد نموده است.

صفحه 20:
نتیجه گيري: شاید دراولین نگاه احساس کنیم که انجام همه امور فوق درمدارس مستلزم پرداخت هزینه هاي سنگین باشد ومسلما درمدارس دولتي چنین امكاني وجود ندارد» لیکن با کمي تامل به اين نتيجه مي رسيم كه انجام بسياري ازاين بيشنهادهاي فوق مي تواند با درايت ومديريت صحيح با حداقل بودجه وامکانات انجام شدني باشدوبه اشکال مختلف مي توان شادابي وطراوت رابه کودکان ونوجوانان اين مرزو بوم هدیه کرد و درنهایت جامعه شاد داشته باشیم که این خود باعث بزوزو زشداستعدادها وخلا قيت ها درجوانان ما خواهد شد.

صفحه 21:
سخن آخر: در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور حافظ ۰ علم خود راء جهل ویقین خودرا» شک مپندارید»ءچون دانستیدعمل کنید و چون یقین کردید» پای پیش نهید. الم علی(ع) هرگاه کسی عقیده نویی را ارایه می کند» می داند که ده ها نفرپیش ازاو نیز آن را درسر داشته انده‌اما فقط درسر. جک وش ‎٠‏ بعضى از ماء از بعضی دیگر تواناترند» ‎٠‏ اما هيج یک از ما از همه ما تواناتر نیست هری ترومن

صفحه 22:
طرح شاداب سازي در مدارس ‎ln ay i gta‏ شده توس رس در حین مت ازی طرحشاداب سای در ‏یک روز دون تب (خال ازیو ‎abe tae‏ ستی ‏اردودرخاط مدرسه ‏آموزش رای ند ‏اردوى خارج از مدره ‏اجراى نمايش هاى آموزشى ( موزيكال كوأ كانه ‎eta! ‏اجراى قاش روى بارجه بورت دسته ی )0 ‎(epi be‏ ‎ayn stat‏ دسته جمعي ‏ساب مقاهتويسي ‎if es Sg tye ‏اجراى نمايش با تئر دائش اموز ‏دير از مامريزرك ها ‏أجراى سايفه آشيزى مادران ‏أجراى مسليفات فكرى وخلافيت ‎

صفحه 23:
*تصوير آخر

صفحه 24:
0 a ] J pie re eon, eee Ripe, Carn ۲2۵2 0 ‏سه‎ ‎TOS acres, | Raty‏ وت ‎Fs‏ ع ۳ ۳ 1 = - ~ ‎oe ۱ 579 0‏

بسم الله الرحمن الرحيم سازمان آموزش وپرورش شهر تهران معاونت پرورشي وتربيت بدني كارشناسي مشاوره وقتي دشمنان بخواهند ملتي را براي ابد مطيع خود سازند، روح اعتماد به نفس را از آنان مي‌گيرند. گفته هایی از بزرگان هین مگو ما را بدان در راه نیست با کریمان کارها دشوار نیست ------------------------------------- پیش چشمت داشتی شیشه ی کبود زان سبب دنیا کبودت می نمود مولوی طرح شاداب سازي در مدارس مقدمه: درنظام متعالي تعليم و تربيت جديد فضاي فيزيكي مدرسه نه تنها يك محيط خشك و بي روح فاقد تاثيردرفرآيند يادگيري محسوب نمي‌شود،بلكه به عنوان عاملي زنده و پويا در كيفيت فعاليت هاي آموزشي وتربيتي دانش آموزان ايفاي نقش مي‌كند .عصري که ما در آن زندگي مي کنيم به کلي متفاوت از زمان هاي گذشته است پديده هاي جديد متنوع و به هم پيچيده آن چنان فراوان و نو به نو شده اند که توجه به دانايي ها ،توانايي ها وامکانات را اجتناب ناپذير نموده است.البته اين دانستني ها و مهارت ها بايدقادرباشندامنيت رواني واحساس زيبا دوستي را در مواجهه با مشکالت زندگي تضمين کند .در روند استفاده از امکانات در راه مقابله منطقي و فراگيرمسايل دنياي جديدبه خصوص نگرش هاي كودكان ونوجوانان بايدازاصول بهداشت رواني استفاده نمود،چرا که نوجوانان ما نيازمندفضاي شاد براي شاداب زيستن هستند.درشرايطي که اکثرمنازل درمناطق شهري تبديل به آپارتمان هاي کوچک وتاريک و به دوراز فضاهاي بازي و تحرك براي کودکان شده ،يا آنكه درمدارسي تحصيل مي كنندكه درمحله ها ومناطق پرآسيب شهري واقع شده است .حداقل کاري که مي توان درتامين بهداشت جسمي وروحي آنان انجام دهيم ،ايجاد فضاي مفرح و شادي بخش درمدرسه است،چرا که دانش آموزان چندين ساعت از روز را درمدرسه مي گذرانند واگرفضاسازي مناسبي درمدارس انجام شود مسلما به شاد زيستن فرزندان خود کمک بسيار مهمي خواهيم کرد. يک مدير آموزشي مسووليتي بس اساسي تر ومهم تر بر عهده دارد، چرا که با روح و روان وجسم کودک ونوجوان سروکار دارد و بالندگي جامعه و جوانان امروز و سرافرازي و اقتدار فرداي آنان به حرف و شعار تنها پيش نمي رود .برخورداري از نسلي جوان و کارآمد و اصرار در به کارگيري مناسب جوانان در چرخه کار و فعاليت هاي 2جامعه و پذيرش مسووليت ازسوي آنان درفردايي نه چندان دورمي تواند بسيار کارسازواثربخش باشد.واضح است که انجام چنان ماموريت مهم به آساني محقق نمي شود ورشد تعالي آنان به تصادف حاصل نمي شود .بايد نوجوانان و جوانان را به خوبي بشناسيم وازجامعه وشرايط ديروزوامروز و فرداي آنان درک درستي داشته باشيم ،راه ها وروش هاي مناسب علمي وپيش برنده براي 2مجهز نمودن آنان به تربيت دانايي و توانايي و مهارت يابي را فرا بگيريم. چند نكته كليدي درزمينه ي شادي و شادابي از ديد گاه عالمه جعفري (ره) • ـ مواظب باشيد كه شادي شما سرمايه غم ديگران نشود. • ـ تناسب ويكپارچگي به همراه نظم باعث شادي مي گردد . چراعالم زيباست ؟ • جهان چون خط وخال وچشم وابروست كه هر چيزي به جاي خود نيكوست • ـ شادي عميق احتياج به يك پشتوانه دارد ،بايد استدالل داشته باشد وازجنسي باشد كه ماندگاري آن زياد باشد . • ـ دين عميق ترين تناسب وشادي را به جوينده خود تقديم مي كند چراكه سرسپردي وتسليم رضاي حق بودن موجب لذت وشادي است. • ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم اي بي خبر از شرب مدام ما (حافظ) • ـ دروغ كه آمدهمه ي بدي ها رامي آوردوخوبي ها وشادي ها مي رود. چگونگي دستيابي به تحقق آرمان هاي شاداب سازي در مدارس • • • • • -1براي بهره گيري مناسب از شرايط و امکانات براي ظهور استعدادها و خالقيت هاي نوجوانان بايد تحوالت جدي در نگرش مديران و مسووالن نظام آموزش و پرورش ايجاد کرد. -2بکارگيري موثر و کارآمد: الف:منابع مادي و انساني در برنامه ريزي و سازماندهي ب :بسيج منابع و امکانات ج :هدايت و کنترل صحيح برنامه • اين شيوه دستيابي به اهداف سازماني براساس نظام ارزشي راتسهيل مي سازد • -3مدير وظيفه دارد با هماهنگي و اتخاذ تصميمات پيش برنده اي که براساس مقررات و اصول پذيرفته شده در نظام ارزش ها شکل مي پذيرد حيات مادي و معنوي مدرسه را تدارک ببيند. شاداب سازي دروني و معنوي در مدارس الف -تربيت معنوي و 2ديني(آشنايي با الطاف خداوندي وطبيعت) ‏بي ترديد تربيت روحي ومعنوي كودك بايد ازآغاز حيات آنان مد نظرگرفته شود ،ليکن چون درسنين نوجواني مي خواهند هويت شخصي پيدا کنند کم کم ازوالدين خود جدايي بيشتري پيدا مي کنند و وابستگي کمتري مي يابند و همين امر باعث مي شود هدايت معنوي ويژگي خاصي پيدا کند .آشنايي آنان با لطافت طبيعت (آب وهوا وآفتاب وکوه و دريا و )...مي تواند نشاط و شادابي را با ادراک طبيعت خداوندي به دست آورد به طوري که نوجوان با ديدن هريک از ابعاد طبيعت حتي با ديدن يک گل احساس لذت و شادماني کند. شاداب سازي دروني و معنوي در مدارس • ب -شرکت دادن دانش آموزان در2فعاليت هاي گروهي • فع2اليت هاي گروهي وجمع2ي نوجوانان جزو ال ينفک از زندگي اجتماعي آنان به شمار م2ي رود واگر خوب هدايت شود مي تواند آثار سازنده اي را درپي داشته باشدودرواقع مي تواند احساس لذت دروني را براي او به وجود آورد. • ج -جذب مشارکت دانش آموز2ان دراداره ي مدرسه • شکي نيست که يکي از وظايف مهم تربيتي مديران مدارس تشويق نوجوانان به مشارکت و تعاون درهمه ي اموراست و آنان مي توانند با تدوين برنامه هاي مناسب به جلب مشاركت دانش آموزان درامورمختلف مدرسه اقدام نمايند واين موضوع مي تواند به احساس مفيد بودن و دورشدن ازانزوا وکسالت درنوجوانان کمک کند اين برنامه يکي ازموارد شاد زيستن است. چگونگي ايجاد فضاي شاداب در مدارس ‏ابتدا شاداب کردن محيط مدرسه و فضاسازي ظاهري. شاداب نمودن فقط جنبه ظاهري ندارد چون داشتن بهداشت رواني سالم نيازمند رعايت اصولي است كه هم جنبه مادي و هم جنبه معنوي دارد و در واقع شاداب سازي را در ابعاد ظاهري و ابعاد معنوي جست و جو کرد. با نگاهي دقيق تربايد عنوان کردکه که هر يک از اين موارد شامل بررسي موضوعات ومواردي مهم است که با درنظر گرفتن آنها مطمئنا مي توانيم روح و روان و جسم و جان نوجوان را شاد کنيم چرا که نوجوان بايدابتداازدرون وجودش احساس شادماني داشته باشدواين احساس شادماني همان ايجاد رضايت از زندگي است که بايد در تمام ابعاد وجودش رخنه کند. شاداب سازي ظاهري در مدارس در اين روش اکثرا مواردي مورد توجه قرار مي گيرد ،که قابل رويت و قابل لمس کردن باشد و در واقع اموري که لذت بصري ايجاد مي کند با ديدن فضا ومحيط زيبا باعث ايجاد نشاط مي شود، مورد توجه قرارمي گيرد. -1فضاسازي و زيباسازي حياط مدارس ،از جمله ديوارها ،سطح زمين ،کاشت درخت و گل و گياه گذاشتن نيمکت هاي رنگي و زيبا در حياط مدرسه ،تابلوي زيباي سر در مدرسه ،ديوارهاي تميز و زيبا و تزيين شده با نقاشي هاي زيبا ،نماسازي هاي مختلف. -2زيباسازي مناسب ساختمان مدارس از جمله هماهنگي کاشي و سراميک و سنگ -رنگ آميزي در و ديوارها ،پرده هاي زيبا جهت کال س ها ،زيباسازي راهروهاي کال س ها ،دفتر معلمان، اتاق مشاوره و... شاداب سازي ظاهري در مدارس -3زيباسازي و تميز بودن نمازخانه استفاده ازخوشبوکننده ها ،استفاده از نوشته ها و خطاطي هاي زيبا و استفاده از گلدان هاي زيبا ،استفاده از فرش هاي زيبا و هماهنگ با پرده ها تميز بودن و زيباسازي دستشويي ها و وضوخانه(حتما فضاي وضوخانه از کاشي و سراميک زيبا و تميز استفاده گردد) محل آبخوري ها سنگ شده باشد و در وضوخانه ها از لوله کشي آب گرم استفاده شده باشد. - 4زيباسازي راهروها و ورودي ها با استفاده از گلدان هاي گل طبيعي و مصنوعي. شاداب سازي ظاهري در مدارس -5ز2يباساز2ي کتابخانه ها استفاده از کمدهاي يکرنگ و يک مدل جهت نگهداري کتاب ها (ترجيحا استفاده از کمدهاي چوبي زيبا) استفاده از گلدان هاي طبيعي درفضاي کتابخانه ،ميز وصندلي هاي يک رنگ و ز2يبا ،قفسه هاي زيبا جهت دردسترس قرار دادن مجال ت وروزنامه ها. -6تشويق دانش آموزان جهت آوردن گل وگياه طبيعي واستفاده ازآن درمحيط کال س. -7پوشش ظاهري دانش آموز2ان،استفاده از روپوش هاي خوش ر2نگ وشاد . شاداب سازي ظاهري در مدارس -8پوشش ظاهر2ي معلمان ،مدير 2و معاونان که با رعايت تمامي مواز2ين شرعي مي توان از 2ر2نگ هاي شاد و ر2نگ هاي ر2وشن استفاده کنند. -9استفاده از قار2يان با صوت و لحن ز2يبا درمراسم صبحگاه مدرسه (اگر به صورت زنده باشد بهتر است وگرنه از نوارهاي مناسب مي توان استفاده کرد. شاداب سازي ظاهري در مدارس • -10انواع برنامه هاي هنري نظير نقاشي ،سرود ،قصه ،داستان، تئاتر و نمايش ،هنرهاي دستي شامل مجسمه سازي سراميك ،سفالگري و ...درسنين مختلف براي دانش آموزان بسيار جذاب هستند وهر يك از آنها مي تواند در زمينه شاداب سازي مدرسه و تعليم و تربيت وتكوين شخصيت نسل جوان موثر واقع شوند. • -12يك فواره درحوضچه مدرسه ،درختان سرسبز ،تميزي محيط، رنگ ديوار ها ،تهويه ال زم دركالس ها و ...مي تواند زيبايي و شادابي ال زم را براي مدرسه به ارمغان بياورد. شاداب سازي ظاهري در مدارس • -13تشكيل جلسات شعر خواني ،بر2گزاري نمايشگاه كتاب و عكس ،اجر2اي نمايش و اجراي موسيقي زنده در مدرسه و تشكيل سمينارها و همايش و ساير فعاليت هاي علمي و عملي ،هنري و فرهنگي مي تواند در شاداب سازي مدرسه نقش مهمي ر2ا ايفا كند. • -14تماشاي فيلم ،بازي شطر2نج و بر2نامه هاي ار2دويي ديگر 2را مي توان نام برد ،همه اين فعاليت ها براي اين است كه محيط مدر2سه زيبا ،دلچسب ،ر2احت و شاد و بدون كسالت باشد تا بر2اي دانش آموزان ايجاد انگيزه كند. شاداب سازي ظاهري در مدارس • • • • -15فعاليت هاي بدني دانش آموزان مي تواند نقش بسزايي در رشد و تعالي فرد ايفا كند ،لذا فضاهاي موجود در آزمايشگاه ،كارگاه،با وجود امكانات و تجهيزات مي تواندارتباط مستقيم و تاثيرگذاري باشد. -16محوطه كارگاه ها را با رنگ هاي گرم از جمله نارنجي ،كرم، شكال تي رنگ آميزي كنيد. -17محيط هايي كه از نوركم يا مصنوعي استفاده مي كنند زمينه رخوت ،سستي ،دلسردي و بهانه گيري را براي افراد بيشترخواهد نمود. -18مدرسه مي بايست در(سايت رايانه) به گونه اي عمل نمايدكه آخرين اطال عات موجود درجهان كه ارتباط كاري با موضوعات درسي رادارد توسط دبير به دانش آموزان منتقل كند ،اين عمل نوعي ارضاي فردي و فكري ايجاد نموده است. نتيجه گيري: شايد دراولين نگاه احساس کنيم که انجام همه امور فوق درمدارس مستلزم پر2داخت هز2ينه هاي سنگين باشد ومسلما درمدارس دولتي چنين امکاني وجود ندارد ،ليکن با کمي تامل به اين نتيجه مي رسيم که انجام بسياري ازاين پيشنهادهاي فوق مي تواند با درايت ومديريت صحيح با حداقل بودجه وامکانات انجام شدني باشدوبه اشکال مختلف مي توان شادابي وطراوت رابه کودکان ونوجوانان اين مرز2و بوم هديه كر2د و در2نهايت جامعه شاد داشته باشيم که اين خود باعث بروزو رشداستعدادها وخال قيت ها در2جوانان ما خواهد شد. سخن آخر: در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم سرزنش ها گر کند خار مغیالن غم مخور حافظ • علم خود را ،جهل ویقین خودرا ،شک مپندارید،چون دانستیدعمل امام کنید و چون یقین کردید ،پای پیش نهید. علي(ع) امام علي(ع) هرگاه کسی عقیده نویی را ارايه می کند ،می داند که ده ها نفرپیش ازاو نیز آن را درسر داشته اند،اما فقط درسر. جک ولش جک ولش • بعضی از ما ،از بعضی دیگر تواناترند، • اما هیچ یک از ما از همه ما تواناتر نیست • هری ترومن توجه :برنامه ها را قبل از اجرا ازكميته برنامه ريزي مدارس دريافت نموديم. طرح شاداب سازي در مدارس تعدادي از برنامه هاي اجرا شده توسط مدارس در حين مستند سازي طرح شاداب سازي در • • • • • • • • • • • • • • • • مدرسه: يك روز بدون كتاب ( خاله بازي و)... جشنواره غذاهاي سنتي اردو درحياط مدرسه آموزش مهارتهاي زندگي اردوي خارج از مدرسه اجراي نمايش هاي آموزشي ( موزيكال كودكانه) ايران شناسي اجراي نقاشي روي پارچه بصورت دسته جمعي (در حياط مدرسه) اجراي سرودهاي دسته جمعي مسابقه مقاله نويسي مسابقات ورزشي (فوتبال ،طناب كشي و)... اجراي نمايش يا تئاتر دانش آموزي تقدير از مادربزرگ ها اجراي مسابقه آشپزي مادران ‏Pبقات فكري وخالقيت اجراي مسا ... •تصوير آخر

51,000 تومان