طرح شاداب سازی در مدارس
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم
اسلاید 2: سازمان آموزش وپرورش شهر تهران معاونت پرورشي وتربيت بدني كارشناسي مشاوره
اسلاید 3: وقتي دشمنان بخواهند ملتي را براي ابد مطيع خود سازند، روح اعتماد به نفس را از آنان ميگيرند.
اسلاید 4: گفته هایی از بزرگانهین مگو ما را بدان در راه نیست با کریمان کارها دشوار نیست--------------------------------------پیش چشمت داشتی شیشه ی کبود زان سبب دنیا کبودت می نمود مولوی
اسلاید 5: طرح شاداب سازيدر مدارس
اسلاید 6: مقدمه: درنظام متعالي تعليم و تربيت جديد فضاي فيزيكي مدرسه نه تنها يك محيط خشك و بي روح فاقد تاثيردرفرآيند يادگيري محسوب نميشود،بلكه به عنوان عاملي زنده و پويا در كيفيت فعاليت هاي آموزشي وتربيتي دانش آموزان ايفاي نقش ميكند. عصري که ما در آن زندگي مي کنيم به کلي متفاوت از زمان هاي گذشته است پديده هاي جديد متنوع و به هم پيچيده آن چنان فراوان و نو به نو شده اند که توجه به دانايي ها، توانايي ها وامکانات را اجتناب ناپذير نموده است.البته اين دانستني ها و مهارت ها بايدقادرباشندامنيت رواني واحساس زيبا دوستي را در مواجهه با مشکلات زندگي تضمين کند. در روند استفاده از امکانات در راه مقابله منطقي و فراگيرمسايل دنياي جديدبه خصوص نگرش هاي كودكان ونوجوانان بايدازاصول بهداشت رواني استفاده نمود،چرا که نوجوانان ما نيازمندفضاي شاد براي شاداب زيستن هستند.درشرايطي که اکثرمنازل درمناطق شهري تبديل به آپارتمان هاي کوچک وتاريک و به دوراز فضاهاي بازي و تحرك براي کودکان شده، يا آنكه درمدارسي تحصيل مي كنندكه درمحله ها ومناطق پرآسيب شهري واقع شده است. حداقل کاري که مي توان درتامين بهداشت جسمي وروحي آنان انجام دهيم، ايجاد فضاي مفرح و شادي بخش درمدرسه است،چرا که دانش آموزان چندين ساعت از روز را درمدرسه مي گذرانند واگرفضاسازي مناسبي درمدارس انجام شود مسلما به شاد زيستن فرزندان خود کمک بسيار مهمي خواهيم کرد.
اسلاید 7: يک مدير آموزشي مسووليتي بس اساسي تر ومهم تر بر عهده دارد، چرا که با روح و روان وجسم کودک ونوجوان سروکار دارد و بالندگي جامعه و جوانان امروز و سرافرازي و اقتدار فرداي آنان به حرف و شعار تنها پيش نمي رود. برخورداري از نسلي جوان و کارآمد و اصرار در به کارگيري مناسب جوانان در چرخه کار و فعاليت هاي جامعه و پذيرش مسووليت ازسوي آنان درفردايي نه چندان دورمي تواند بسيار کارسازواثربخش باشد.واضح است که انجام چنان ماموريت مهم به آساني محقق نمي شود ورشد تعالي آنان به تصادف حاصلنمي شود. بايد نوجوانان و جوانان را به خوبي بشناسيم وازجامعه وشرايط ديروزوامروز و فرداي آنان درک درستي داشته باشيم، راه ها وروش هاي مناسب علمي وپيش برنده براي مجهز نمودن آنان به تربيت دانايي و توانايي و مهارت يابي را فرا بگيريم.درسال 2000 در دنيا بيش از 62 درصد از جمعيت دنيا اظهار داشتند که مي خواهند داراي شغل مستقل ( فعاليت خوداشتغالي ) داشته باشند.34 درصد از کل جمعيت بالا، آمادگي به پذيرش ريسک به منظور دستيابي به رضايت شغلي داشته و متکي بر فعاليتهاي شخصي، بودند.آندسته از افرادي که در آمريکا دوره هاي ( حداقل يک دوره ي) کارآفريني گذرانده بودند، 798% بيشتر از افرادي که دوره يا دوره هاي ويژه کارآفريني را فرا نگرفته اند بودند.
اسلاید 8: چند نكته كليدي درزمينه ي شادي و شادابي از ديد گاه علامه جعفري (ره)ـ مواظب باشيد كه شادي شما سرمايه غم ديگران نشود. ـ تناسب ويكپارچگي به همراه نظم باعث شادي مي گردد . چراعالم زيباست ؟جهان چون خط وخال وچشم وابروست كه هر چيزي به جاي خود نيكوستـ شادي عميق احتياج به يك پشتوانه دارد، بايد استدلال داشته باشد وازجنسي باشد كه ماندگاري آن زياد باشد .ـ دين عميق ترين تناسب وشادي را به جوينده خود تقديم مي كند چراكه سرسپردي وتسليم رضاي حق بودن موجب لذت وشادي است.ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم اي بي خبر از شرب مدام ما (حافظ)ـ دروغ كه آمدهمه ي بدي ها رامي آوردوخوبي ها وشادي ها مي رود.
اسلاید 9: چگونگي دستيابي به تحقق آرمان هاي شاداب سازي در مدارس1- براي بهره گيري مناسب از شرايط و امکانات براي ظهور استعدادها و خلاقيت هاي نوجوانان بايد تحولات جدي در نگرش مديران و مسوولان نظام آموزش و پرورش ايجاد کرد. 2- بکارگيري موثر و کارآمد:الف:منابع مادي و انساني در برنامه ريزي و سازماندهيب: بسيج منابع و امکاناتج: هدايت و کنترل صحيح برنامهاين شيوه دستيابي به اهداف سازماني براساس نظام ارزشي راتسهيل مي سازد3- مدير وظيفه دارد با هماهنگي و اتخاذ تصميمات پيش برنده اي که براساس مقررات و اصول پذيرفته شده در نظام ارزش ها شکل مي پذيرد حيات مادي و معنوي مدرسه را تدارک ببيند.
اسلاید 10: شاداب سازي دروني و معنوي در مدارسالف- تربيت معنوي و ديني(آشنايي با الطاف خداوندي وطبيعت) بي ترديد تربيت روحي ومعنوي كودك بايد ازآغاز حيات آنان مد نظرگرفته شود، ليکن چون درسنين نوجواني مي خواهند هويت شخصي پيدا کنند کم کم ازوالدين خود جدايي بيشتري پيدا مي کنند و وابستگي کمتري مي يابند و همين امر باعث مي شود هدايت معنوي ويژگي خاصي پيدا کند. آشنايي آنان با لطافت طبيعت (آب وهوا وآفتاب وکوه و دريا و...) مي تواند نشاط و شادابي را با ادراک طبيعت خداوندي به دست آورد به طوري که نوجوان با ديدن هريک از ابعاد طبيعت حتي با ديدن يک گل احساس لذت و شادماني کند.
اسلاید 11: شاداب سازي دروني و معنوي در مدارس ب- شرکت دادن دانش آموزان درفعاليت هاي گروهيفعاليت هاي گروهي وجمعي نوجوانان جزو لا ينفک از زندگي اجتماعي آنان به شمار مي رود واگر خوب هدايت شود مي تواند آثار سازنده اي را درپي داشته باشدودرواقع مي تواند احساس لذت دروني را براي او به وجود آورد. ج- جذب مشارکت دانش آموزان دراداره ي مدرسهشکي نيست که يکي از وظايف مهم تربيتي مديران مدارس تشويق نوجوانان به مشارکت و تعاون درهمه ي اموراست و آنان مي توانند با تدوين برنامه هاي مناسب به جلب مشاركت دانش آموزان درامورمختلف مدرسه اقدام نمايند واين موضوع مي تواند به احساس مفيد بودن و دورشدن ازانزوا وکسالت درنوجوانان کمک کند اين برنامه يکي ازموارد شاد زيستن است.
اسلاید 12: براساس آخرين نظرسنجي که تحت عنوان فرهنگ کار و نگاه ايرانيان به آن انجام شده است ، فقط 42% از جمعيت ايران خواهان شغلهاي ثابت اداري و يا در چارچوب شغلهاي وظيفه گرائي هستند. شواهد نشان مي دهند که روحيه ي کارآفريني بشدت درميان جمعيت جوان ايران درحال گسترش است.براساس آخرين نظرسنجي که تحت عنوان فرهنگ کار و نگاه ايرانيان به آن انجام شده است ، فقط 42% از جمعيت ايران خواهان شغلهاي ثابت اداري و يا در چارچوب شغلهاي وظيفه گرائي هستند. شواهد نشان مي دهند که روحيه ي کارآفريني بشدت درميان جمعيت جوان ايران درحال گسترش است.براساس آخرين نظرسنجي که تحت عنوان فرهنگ کار و نگاه ايرانيان به آن انجام شده است ، فقط 42% از جمعيت ايران خواهان شغلهاي ثابت اداري و يا در چارچوب شغلهاي وظيفه گرائي هستند. شواهد نشان مي دهند که روحيه ي کارآفريني بشدت درميان جمعيت جوان ايران درحال گسترش است. چگونگي ايجاد فضاي شاداب در مدارسابتدا شاداب کردن محيط مدرسه و فضاسازي ظاهري. شاداب نمودن فقط جنبه ظاهري ندارد چون داشتن بهداشت رواني سالم نيازمند رعايت اصولي است كه هم جنبه مادي و هم جنبه معنوي دارد و در واقع شاداب سازي را در ابعاد ظاهري و ابعاد معنوي جست و جو کرد. با نگاهي دقيق تربايد عنوان کردکه که هر يک از اين موارد شامل بررسي موضوعات ومواردي مهم است که با درنظر گرفتن آنها مطمئنا مي توانيم روح و روان و جسم و جان نوجوان را شاد کنيم چرا که نوجوان بايدابتداازدرون وجودش احساس شادماني داشته باشدواين احساس شادماني همان ايجاد رضايت از زندگي است که بايد در تمام ابعاد وجودش رخنه کند.
اسلاید 13: شاداب سازي ظاهري در مدارس در اين روش اکثرا مواردي مورد توجه قرار مي گيرد، که قابل رويت و قابل لمس کردن باشد و در واقع اموري که لذت بصري ايجاد مي کند با ديدن فضا ومحيط زيبا باعث ايجاد نشاط مي شود، مورد توجه قرارمي گيرد. 1- فضاسازي و زيباسازي حياط مدارس، از جمله ديوارها، سطح زمين، کاشت درخت و گل و گياه گذاشتن نيمکت هاي رنگي و زيبا در حياط مدرسه، تابلوي زيباي سر در مدرسه، ديوارهاي تميز و زيبا و تزيين شده با نقاشي هاي زيبا، نماسازي هاي مختلف. 2- زيباسازي مناسب ساختمان مدارس از جمله هماهنگي کاشي و سراميک و سنگ - رنگ آميزي در و ديوارها، پرده هاي زيبا جهت کلا س ها، زيباسازي راهروهاي کلا س ها، دفتر معلمان، اتاق مشاوره و...
اسلاید 14: شاداب سازي ظاهري در مدارس3- زيباسازي و تميز بودن نمازخانه استفاده ازخوشبوکننده ها، استفاده از نوشته ها و خطاطي هاي زيبا و استفاده از گلدان هاي زيبا، استفاده از فرش هاي زيبا و هماهنگ با پرده ها تميز بودن و زيباسازي دستشويي ها و وضوخانه(حتما فضاي وضوخانه از کاشي و سراميک زيبا و تميز استفاده گردد) محل آبخوري ها سنگ شده باشد و در وضوخانه ها از لوله کشي آب گرم استفاده شده باشد. 4 - زيباسازي راهروها و ورودي ها با استفاده از گلدان هاي گل طبيعي و مصنوعي.
اسلاید 15: شاداب سازي ظاهري در مدارس 5- زيباسازي کتابخانه ها استفاده از کمدهاي يکرنگ و يک مدل جهت نگهداري کتاب ها (ترجيحا استفاده از کمدهاي چوبي زيبا) استفاده از گلدان هاي طبيعي درفضاي کتابخانه، ميز وصندلي هاي يک رنگ و زيبا، قفسه هاي زيبا جهت دردسترس قرار دادن مجلا ت وروزنامه ها.6- تشويق دانش آموزان جهت آوردن گل وگياه طبيعي واستفاده ازآن درمحيط کلا س. 7- پوشش ظاهري دانش آموزان،استفاده از روپوش هاي خوش رنگ وشاد .
اسلاید 16: شاداب سازي ظاهري در مدارس 8- پوشش ظاهري معلمان، مدير و معاونان که با رعايت تمامي موازين شرعي مي توان از رنگ هاي شاد و رنگ هاي روشن استفاده کنند. 9- استفاده از قاريان با صوت و لحن زيبا درمراسم صبحگاه مدرسه (اگر به صورت زنده باشد بهتر است وگرنه از نوارهاي مناسب مي توان استفاده کرد.
اسلاید 17: شاداب سازي ظاهري در مدارس10-انواع برنامه هاي هنري نظير نقاشي، سرود، قصه، داستان، تئاتر و نمايش، هنرهاي دستي شامل مجسمه سازي سراميك، سفالگري و... درسنين مختلف براي دانش آموزان بسيار جذاب هستند وهر يك از آنها مي تواند در زمينه شاداب سازي مدرسه و تعليم و تربيت وتكوين شخصيت نسل جوان موثر واقع شوند.12- يك فواره درحوضچه مدرسه، درختان سرسبز، تميزي محيط، رنگ ديوار ها، تهويه لا زم دركلاس ها و... مي تواند زيبايي و شادابي لا زم را براي مدرسه به ارمغان بياورد.
اسلاید 18: شاداب سازي ظاهري در مدارس13-تشكيل جلسات شعر خواني، برگزاري نمايشگاه كتاب و عكس ، اجراي نمايش و اجراي موسيقي زنده در مدرسه و تشكيل سمينارها و همايش و ساير فعاليت هاي علمي و عملي، هنري و فرهنگي مي تواند در شاداب سازي مدرسه نقش مهمي را ايفا كند. 14-تماشاي فيلم، بازي شطرنج و برنامه هاي اردويي ديگر را مي توان نام برد، همه اين فعاليت ها براي اين است كه محيط مدرسه زيبا، دلچسب، راحت و شاد و بدون كسالت باشد تا براي دانش آموزان ايجاد انگيزه كند.
اسلاید 19: شاداب سازي ظاهري در مدارس15- فعاليت هاي بدني دانش آموزان مي تواند نقش بسزايي در رشد و تعالي فرد ايفا كند، لذا فضاهاي موجود در آزمايشگاه ،كارگاه،با وجود امكانات و تجهيزات مي تواندارتباط مستقيم و تاثيرگذاري باشد. 16- محوطه كارگاه ها را با رنگ هاي گرم از جمله نارنجي، كرم، شكلا تي رنگ آميزي كنيد.17-محيط هايي كه از نوركم يا مصنوعي استفاده مي كنند زمينه رخوت، سستي، دلسردي و بهانه گيري را براي افراد بيشترخواهد نمود.18- مدرسه مي بايست در(سايت رايانه) به گونه اي عمل نمايدكه آخرين اطلا عات موجود درجهان كه ارتباط كاري با موضوعات درسي رادارد توسط دبير به دانش آموزان منتقل كند، اين عمل نوعي ارضاي فردي و فكري ايجاد نموده است.
اسلاید 20: نتيجه گيري: شايد دراولين نگاه احساس کنيم که انجام همه امور فوق درمدارس مستلزم پرداخت هزينه هاي سنگين باشد ومسلما درمدارس دولتي چنين امکاني وجود ندارد، ليکن با کمي تامل به اين نتيجه مي رسيم که انجام بسياري ازاين پيشنهادهاي فوق مي تواند با درايت ومديريت صحيح با حداقل بودجه وامکانات انجام شدني باشدوبه اشکال مختلف مي توان شادابي وطراوت رابه کودکان ونوجوانان اين مرزو بوم هديه كرد و درنهايت جامعه شاد داشته باشيم که اين خود باعث بروزو رشداستعدادها وخلا قيت ها درجوانان ما خواهد شد.
اسلاید 21: سخن آخر: در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور حافظ علم خود را، جهل ویقین خودرا، شک مپندارید،چون دانستیدعمل کنید و چون یقین کردید، پای پیش نهید. امام علي(ع) امام علي(ع)هرگاه کسی عقیده نویی را ارايه می کند، می داند که ده ها نفرپیش ازاو نیز آن را درسر داشته اند،اما فقط درسر. جک ولش جک ولشبعضی از ما، از بعضی دیگر تواناترند، اما هیچ یک از ما از همه ما تواناتر نیست هری ترومن
اسلاید 22: تعدادي از برنامه هاي اجرا شده توسط مدارس در حين مستند سازي طرح شاداب سازي در مدرسه:يك روز بدون كتاب ( خاله بازي و...)جشنواره غذاهاي سنتياردو درحياط مدرسهآموزش مهارتهاي زندگياردوي خارج از مدرسهاجراي نمايش هاي آموزشي ( موزيكال كودكانه)ايران شناسياجراي نقاشي روي پارچه بصورت دسته جمعي (در حياط مدرسه)اجراي سرودهاي دسته جمعي مسابقه مقاله نويسيمسابقات ورزشي (فوتبال ، طناب كشي و...)اجراي نمايش يا تئاتر دانش آموزي تقدير از مادربزرگ هااجراي مسابقه آشپزي مادراناجراي مسابقات فكري وخلاقيت...طرح شاداب سازيدر مدارستوجه :برنامه ها را قبل از اجرا ازكميته برنامه ريزي مدارس دريافت نموديم.
اسلاید 23: تصوير آخر
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.