صفحه 1:

صفحه 2:
موضوع:

صفحه 3:
استاد راهنما: دکتر عباس عسکری ندوشن ۳9 سس"

صفحه 4:
گردآورندگان: عاطفه قربان پور دشتکی بهاره کارگر بداف سس"

صفحه 5:
و اگر عزم طلاق دارید. (آن هم با شرایطش مانعی ندارد)هملنا خداوند شنوا و داناست. a ‏تک‎

صفحه 6:
طلاق با ازدواج و خانواده که از مهمترین نهادهای جامعه ی بشری است ارتباط دارد. طلاق بدعتی اجتماعی است و به عنوان ابزاری اجتماعی در مواجهه با شکست در ازدواج به کار گرفته می شود. غالبا در فرآیند طلاق, یکی از طرفین وابستگی. درگیری عاطفی و رنج بیشنری را متحمل می شود و مدتی طولانی تر در بحران به سر می برد. طلاق موجب از هم پاشیدگی شخصی. خانولدگی و اجتماعی می شود و در بیشتر موارد آثار مخرب آن بر زنان بسیار شدیدتر از مردان

صفحه 7:
تعربف طلاق طلاق عبارتست ازشکستن واحد خانواده و تجزیه نقش های اجتماعی به علت آنکه یک یا تنی چند از اعضای خانواده بطور ارادی و یاغیرارلدی تکالیف ناشی از نقش های خود را آنطوریکه باید و شاید است انجام ندهند. طلاق عبارتست ازانحلال قانونی پیوندهای زناشویی که با تصمیم یکجانبه یکی از زوجین و یا مراجعه به مراجع شرعی و قانونی صورت می گيرد.

صفحه 8:
تعریف طلاق

صفحه 9:
تعربف لغوی طلاق ريشه(طلق.يطلق) است كه در معناى "إطلاق” و تطليق به كار مى رود طلاق در لغته اسم مصدم طلاق با مفهوم آزادی. رهایی و خالی شدن از پیوند. عهد و پیمان همراه است.

صفحه 10:
تعریف فقهی طلاق طلاق در اصلاح فقهی به معنای زاثل نمودن قید و پیوند نکاح با صیغه ی مخصوص است.

صفحه 11:
تعریف حقوقی طلاق در اصطلاح علم حقوق نیز نوعی رفع قید نکاح می باشد. به تعبیر دیگر طلاق در علم حقوق, نوعی ایقاع است که با تشریفات خاصی به انجام رسیده و به موجب آن عقد نکاح از بین می رود.

صفحه 12:
طلاق از دیدگاه اسلام مسئله صیانت حقوق و تحکیم بنیان اساس خانواده همواره مورد نظر شارع اسلام بوده و سعی گردیده که خانواده را که به منزله پایه ای متين و استوار برای حفظ جوامع بشری است از هر گونه تعرض و تجاوزی مصون و محفوظ بدارد و برای نیل به اين هدف اجرلی طلاق را محدود به موانع و شرایطی خاص نموده و ضمن اينكه همه جا طلاق را مذموم دانسته‌مسلمانان را به ترک آن امر فرموده و به همین علت با وجود مجاز بودن طلاق,بسیاری از مسلمانان و مخصوصا مجتهدین,حتی المقدور از طلاق دادن و اجرای صیفه طلاق خودداری می نماید.

صفحه 13:
اسلام برای اینکه اساس خانواده بر پایه ی هوی و هوس و عصبانیت آنی زوجین قرار نگیرد. در عين حال که طلاق را در بعضی موارد تجویز نموده اساساً آن را عملی مکروه و ناپسند شمرده و برای اجرای آن تعدادی شرایط مشکل پیش بینی کرده تا حتی الامکان زن و شوهر کمتر بسوی طلاق سوق داده شوند و درمان اختلافات خود را در آن بجویند.

صفحه 14:
انواع طلاق

صفحه 15:
2 ۱ 4 3 9 3 5

صفحه 16:
آثار و پیامدهای طلاق نخستین پیامد اجتماعی که زن یا مرد پس از جدایی تجربه می کند: از دست دادن پایه هایی است که هویت اجتماعی وی بر آن ها بنا شده. علائم روانی- عاطفی طلاق, مائند ناکامی, ماتم زدگی. نگرانی, وحشت. اضطراب ترس,خشم و..» طرفین را در وضعیت آسیب دیدگی قرار می دهد. مشکلات افت تحصیلی:رفتاری؛ عاطفی؛ عزت نفس بايين و روابط بين فردى. صرف نظر از عامل جنس و « دربین بچه های طلاق بیشتر از بچه های غیرطلاق است.

صفحه 17:
نگاهی به پدیده طلاق در آمریکا و ايران طبق گزارش مرکز ملی آمار و ارقام بهداشتی آمریکا(۱۸۹۴). در چهل سال گذشته. شمار روابط منجر به ‎le‏ سه پرابر گردیده لست. به طوری که سالانه یک میلیون کودک آمریکایی در پی طلاق والدینشان شاهد از هم پاشیدن خانواده شان هستند. در جامعه ما نیز از هر ۱۰۰۰ مورد ازدواج؛ حدود ۱۷۴ مورد به طلاق منجر می گردد. آمار طلاق مربوط به شش ماه اول سال ۷۷ نشان می دهد که نرخ طلاق در مقایسه با شش ماه اول سال ۷۶. به میزان ۸ درصد افزايش يافته است. اين در حالی است که نرخ وقوع ازدواج در همین دوره ی زمانی ۱ درصد کاهش نشان می دهد.

صفحه 18:
بر اساس آمارهای اعلام شده؛ تهران, کردستان» کرمانشه. مرکزی و بوشهر به ترتیب پر طلاق توبن استان های کشور هستند و آمارهای رسمی حاکی از کمترین میزان طلاق ثبت شده در ایلام. یزد. چهارمحال- و بختیاری, سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است. این در حالیست که اخیراً محمدصادق کوچک زاده دبیر شبکه فعالان ازدواج استان یزد در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: آمار طلاق در استان یزد در حال افزایش است و این افزایش آمار نگران کننده است. وی افزود در سال ۸۶ به ازای هر ۸ ازدواج در استان يزد يك طلای صورت گرفته. اما اين رقم در سال ۸۷ و تنها با یک سال تفاوت افزایش قابل توجهی یافته است. کوچک زاده گفت: در سه ماهه سال نخست سال جاری(۱۳۸۸) به ازای هر ۱۳ ازدواج یک طلاق صورت گرفته است.

صفحه 19:
1۳۸1 ۱۳۸۲ VAY ۱۳۸۴ 1۳۸۵ آمارطلاق در ایران FIA AYA ۶11 or ara ۳1 تهران ‎Ay‏ تهران ‎at‏ تهران ۲ خراسان رضوی ‎ae‏ ۲۱ خراسان رضوی ‏بیشترین و کمترین درصد طلاق در نقاط ‏شهری و روستایی از سال ۱۳۸۱-۱۳۸۵ ‎ ‎va ‎ONY ‎۳1 ‎۳۶ ‎ ‎ ‏کرمانشاه ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 20:
AAAS نمودارنست ازدواج و ملق های یت شده در ال ۱۳۸۹

صفحه 21:
با توجه به آمار موجود» در سال ۱۳۸۹ تعداد ‎۸٩۱۶۲۷‏ واقعه ازدواج و تعداد ۱۳۷۲۰۰ واقعه طلاق به نسبت ازدواج به طلاق در این سال ۶,۵ می باشد. به عبارتی در مقابل هر ۶.۵ ازدواج ثبت شده یک طلاق به ثبت رسیده است. ثبت رسیده است. بیشترین طلاق مربوط به استان تهران با ۳۰۴۰۲ و کمترین آن مربوط به استان ايلام با رقم ۴۴۶ می باشد. یزد در سال مذکور دارلی ۱۲۱۰ طلاق در مقابل ۱۲۶۴۴ ازدواج بوده است. همچنین در آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشوره در سال ۱۳۸۹بیشتر از ۵۰درصد طلاق ها مربوط به زوجینی است که صفر تا ۱۵ سال اختلاف سنی داشتند.

صفحه 22:
همچنین از لحاظ توزیع سنی زوجین در زمان طلاق, در سال ۰۱۳۸۹ بیشترین طلاق ثبت شده؛ مربوط به مردان گروه سنی۲۵-۲۹ ساله است که با زنان ۲۰-۲۴ ساله رخ داده است و تعداد آن برابر با ۴ واقعه می باشد.

صفحه 23:

صفحه 24:
در کل بر اساس آمار های سال ۰۱۳۸۹ تعداد ۱۳۷۲۰۰ واقعه طلاق, در کشور به ثبت رسیده است که نسبت به سال مشابه سال قبل ‎٩.۱‏ درصد افزایش يافته است.

صفحه 25:
چند پیشنهاد برای جلوگیری از طلاق: الا فراگیر کردن فرهنگ گفتگو بین خانواده ها ل پرهیز خانواده ها از ازدواج های سهل گیرانه و سرسری. [" توسعه مراکز آموزشی مشاوره خانواده قبل و بعد از ازدواج. 7" برگزاری کلاس های آموزشی مدیریت حل بحران برای خانواده ها و جولنان قبل از ازدواج و زوج هایی که دچار اختلاف هستند. ایجاد. توسعه و تقویت مراکز امداد و ارشاد در کنار دادگاه های خانواده برای کمک به خانواده های دچار اختلاف. 7" برگزاری آموزش حقوقی در زمینه ازدواج مشاوره خانواده برای دختران و پسرانی که در آستانه لزدواج قرار دارند. 2 آموزش و استفاده از فرهنگ و مولفه های دینی و اسلامی و اخلاقی در تحکیم پایه های خانواده. 7 آموزش و دانش افزایی والدین نسبت به روحیات جوانان

صفحه 26:
الآ تلاش والدین در جهت پرهیز فرزندان از ازدواج های ناسنجیده. 72 اتخاذ تدابیر مناسب جهت اصلاح قوانین و ساختارهای حقوقی. اقتصادی و فرهنگی به منظور پیشگیری از طلاق و تقویت عوامل و اهرم های بازدارنده آن خانواده ها باید زمینه های لازم را برای شناخت بهتر طرفین از روحیات و آشنایبآنان با حقوق همدیگر فراهم کنند تا زوج ها در آینده با مشکل مواجه نشوند. پرهیز خانواده ها از ازدواج های تحمیلی برای فرزندان خود. پرهیز خانواده ها از دخالت های بدون آگاهی و بینش در زندگی فرزندان. تقویت اخلاق, معنویت و صمیمت در خانواده به منظور جلوگیری از ظلم و فروپاشی ارکان خانواده و تحکیم آن. به خاطر ‎Sul‏ اکثر طلاق ها ريشه اقتصادی دارند؛ بنابراین لازم است خانواده ها و نهادهای دولتی کمک ها و حمایت های مالی خود را از خانواده های دچار مشکل. دریغ ندارند. a a 0 a وجین از معاشرت های غیر اخلاقی و ناپسند.

صفحه 27:
خنله د طلاق نظربه های مختلف در بور ‎rE Ce‏ ‎nas‏ pe ‏سيا‎ ‎0777

صفحه 28:
پل بوهنن به اعتقاد پل یوهنن, چنانچه زوجی تصمیم به طلاق بگیرند. تعدادی مراحل انتقالی عمده در سبک زندگی و نگرش باید طی شود. ۱. طلاق عاطفی ۲طلاق قانونی ۳.طلاق اقتصادی ۴طلاق هماهنگی میان والدین oly LF ‏#طلاق اجتماعی‎

صفحه 29:
مل کرانتزار طلاق را نه یک فاجعه بلکه ماجرایی دلرای مولفه های ارزشمند می داند که موجب غنی شدن تجربیات فرد می شود و منجر به گونه ثی رسش, توانمندی و خردمندی در انسان می شود. از نظر او طلاق فرآیند استء نه يك لقب یا برچسب و چهار مرحله در اين فرآیند شناسایی نموده است: + مرحله وحشت * مرحله ماتم وغم مرخله زندكى در حال + مرحله تجدید حیات خود

صفحه 30:
رابرت ویس تحول ارتباطات اجتماعی زوجین طلای گرفته راب دوستان خانوادگی شان در سه مرحله توصیف کرده "* مرحله نخست: توجه و همدردی بیش از حد آن ها که گاه موجب مزاحمت می شود. * مرحله دوم: تغییر دیدگاه آنها در مورد فرد و تغییر مسیر وی مرحله سوم: جدایی تدریجی به علت حذف اشتراک های قبلی و رسیدن به اینکه ارتباط نفعى به حال هیچکدام ندارد.

صفحه 31:
نظربه توسعه خانواده نظریه پردازان این نظریه اذعان کرده اند که هنجارهای اجتماعی تعیین کننده ی زمان و ترتیب اتفاقات خانواده اند و انحراف از این هنجارها در نهایت منتهی به انحلال خانواده می شود.

صفحه 32:
نظریه نیاز - انتظار زندگی زناشویی اقدام به ازدواج می کنند و زندگی را با هر کدام از زن و شوهر با تصورات خاصی در انتظارات مشخصی در مورد اينکه همسرشان چگونه با او رفتارخواهد کرد. آغاز می کنند. اگر این انتظارات برآورده نشود. آنان نایاضی و پشیمان خواهند شد.

صفحه 33:
نظرية خودمیان بینی هر كاه انسان يا انسان هایی. دیگری یا دیگران را با خود و ارزش های خود ارزیابی کننده دجار خود ميان بینی شده اند. اين وضعیت جلوه ای از خود گرایی لست. این حالت بر روابط انسان با دیگران تأثیر منفی می گذارد و به سستی ارتباط, عدم امنیت. لنزوای اجتماعی در سطح زندگی خانوادگی و اجتماعی منجر می شود. گسترش اخلاق خود گرایی و عدم توجه به خواسته ها و نیازهای فرد مقابل در زندگی زناشویی. می تواند موجب ارقام « خود » اختلاف و ستیزه در کانون خانواده شود. امروزه با اصالت قرار گرفتن طلاق رو به فزونی است.

صفحه 34:
در بایان از استاد محترم دکتر عباس عسکری ندوشن به جهت تمام زحمات و راهنمایی هایی که در ارائه ی اين کنفرانس کشیده اند. کمال تشکر و قدردانی را داریم.

صفحه 35:

موضوع: طال+ق استاد راهنما: دکتر عباس عسکری ندوشن گردآورندگان: عاطفه قربان پور دشتکی بهاره کارگر بداف فان اهلل سمیع علیم. َو ان عزموا الطالقَ ، و اگ3ر عزم طالق دارید( ،آ3ن ه3م ب3ا شرايط3ش مانع3ي ندارد)همان3ا خداوند شنوا و داناست. آیه 227سوره بقره مقدمه طالق ب3ا ازدواج و خانواده ک3ه از مهمترین نهادهای جامع3ه ی بشری اس3ت ارتباط دارد .طالق بدعتی اجتماع3ی اس3ت و ب3ه عنوان ابزاری اجتماع3ی در مواجه3ه ب3ا شکس3ت در ازدواج ب3ه کار گرفت3ه می شود. غالباً در فرآین3د طالق ،یک3ی از طرفی3ن وابس3تگی ،درگیری عاطف3ی و رن3ج بیشنری را متحم3ل می شود و مدت3ی طوالن3ی ت3ر در بحران ب3ه س3ر م3ی برد .طالق موج3ب از ه3م پاشیدگ3ی شخص3ی ،خانوا3دگی و اجتماعی می شود و در بیشتر موارد آثار مخرب آن بر زنان بسیار شدیدتر از مردان است. تعریف طالق طالق عبارتست ازشكستن واحد خانواده و تجزيه نقش هاي اجتماعي به علت آنكه يك يا تني چند از اعضاي خانواده بطور ارادي و ياغيرارا3دي تكاليف ناشي از نقش هاي خود را آنطوريكه بايد و شايد است انجام ندهند. طالق عبارتست ازانحالل قانوني پيوندهاي زناشويي كه با تصميم يكجانبه يكي از زوجين و يا مراجعه به مراجع شرعي و قانوني صورت مي گيرد. تعریف طالق لغوی فقهی حقوق ی تعریف لغوی طالق طالق در لغت ،اسم مصدر ا3ز ریشه(طلق،یطلق) است که در معنای ”إطالق“ و تطلیق به کار می رود. طالق با مفهوم آزادی ،رهایی و خالی شدن از پیوند ،عهد و پیمان همراه است. تعریف فقهی طالق طالق در اصالح فقهی به معنای زائل نمودن قید و پیوند نکاح با صیغه ی مخصوص است. تعریف حقوقی طالق در اصطالح علم حقوق نیز نوعی رفع قید نکاح می باشد .به تعبیر دیگر طالق در علم حقوق ،نوعی ایقاع است که با تشریفات خاصی به انجام رسیده و به موجب آن عقد نکاح از بین می رود. طالق از دیدگاه اسالم مسئله صیانت حقوق و تحکیم بنیان اساس خانواده هم3واره مورد نظر شارع اسالم بوده و سعی گردیده که خانواده را که به منزله پایه ای متین و استوار برای حفظ جوامع بشری است از هر گونه تعرض و تجاوزی مصون و محفوظ بدارد و برای نیل به این هدف اجرا3ی طالق را محدود به موانع و شرایطی خاص نموده و ضمن اینکه همه جا طالق را مذموم دانسته،مسلمانان را به ترک آن امر فرموده و به همین علت با وجود مجاز بودن طالق،بسیاری از مسلمانان و مخصوصا مجتهدین،حتی المقدور از طالق دادن و اجرای صیغه طالق خودداری می نماید. اسالم برای اینکه اساس خانواده بر پایه ی هوی و هوس و عصبانیت آنی زوجین قرار نگیرد ،در عین حال که طالق را در بعضی موارد تجویز نموده اساساٌ آن را عملی مکروه و ناپسند شمرده و برای اجرای آن تعدادی شرایط مشکل پیش بینی کرده تا حتی االمکان زن و شوهر کم3تر بسوی طالق سوق داده شوند و درمان اختالفات خود را در آن بجویند. انواع طالق خلع رجعی بائن ‏ مبارات علل و انگیزه های طالق عدم تفاهم تحصیالت سن فقر و بیکاری استعمال مواد مخدر دوستان ناباب آثار و پیامدهای طالق نخستین پیامد اجتم3اعی که زن یا مرد پس از جدایی تجربه می کند ،از دست دادن پایه هایی است که هویت اجتماعی وی بر آن ها بنا شده. عالئم روانی -عاطفی طالق ،مانند ناکامی ،ماتم زدگی ،نگرانی ،وحشت ،اضطراب ،ترس،خشم و ،...طرفین را در وضعیت آسیب دیدگی قرار می دهد. مشکالت افت تحصیلی،رفتاری ،عاطفی ،عزت نفس پایین و روابط بین فردی ،صرف نظر از عامل جنس و سن ،دربین بچه های طالق بیشتر از بچه های غیرطالق است. نگاهی به پدیده طالق در آمریکا و ایران طبق گزارش مرکز ملی آمار و ارقام بهداشتی آمریکا( ،)1894در چهل سال گذشته ،شمار روابط منجر به طالق تقریبا سه برابر گردیده ا3ست .به طوری که ساالنه یک میلیون کودک آمریکایی در پی طالق والدینشان شاهد از هم پاشیدن خانواده شان هستند. در جامعه ما نیز از هر 1000مورد ازدواج ،حدود 174مورد به طالق منجر می گردد .آمار طالق مربوط به شش ماه اول سال ،77نشان می دهد که نرخ طالق در مقایسه با شش ماه اول سال ،76به میزان 1.58درصد افزایش یافته است .این در حالی است که نرخ وقوع ازدواج در همین دوره ی زمانی 2.71درصد کاهش نشان می دهد. بر اساس آمارهای اعالم شده؛ تهران ،کردستان ،کرمانشاه ،مرکزی و بوشهر به ترتیب پر طالق ترین استان های کشور هستند و آمارهای رسمی حاکی از کمترین میزان طالق ثبت شده در ایالم ،یزد ،چهارمحال- و بختیاری ،سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است .این در حالیست که اخیرا ٌ محمدصادق کوچک زاده دبیر شبکه فعاالن ازدواج استان یزد در گفتگو با خبرگزاری فارس اعالم کرد :آمار طالق در استان یزد در حال افزایش است و این افزایش آمار نگران کننده است .وی افزود در سال 86به ازای هر 18ازدواج در استان یزد یک طالق صورت گرفته ،اما این رقم در سال 87و تنها با یک سال تفاوت افزایش قابل توجهی یافته است .کوچک زاده گفت :در سه ماهه سال نخست سال جاری( )1388به ازای هر 13ازدواج یک طالق صورت گرفته است. آمارطالق در ایران سال بیشترین درصد طالق در نقاط شهری استانها کمترین درصد طالق در نقاط شهری استان ها درصد شهر درصد شهر 1381 تهران 4.18 1382 تهران 8.18 1383 تهران 6.18 سیستان و 2.4 بلوچستان سیستان و 8.3 بلوچستان 9.3 ایالم 1384 تهران 5.30 ایالم 2 1385 تهران 9.29 ایالم 2 بیشترین درصد طالق در نقاط روستایی استانها کمترین درصد طالق در نقاط روستایی استان ها شهر درصد شهر درصد تهران 9 بوشهر 6 تهران 7.9 کرمانشاه 5 تهران 5.12 کرمان 6 خراسان رضوی خراسان رضوی 1.15 ایالم 2 7.16 ایالم 4 بيشترين و كمترين درصد طالق در نقاط شهري و روستايي از سال 1381-1385 با توجه به آمار موج3ود ،در سال 1389تعداد 891627واقعه ازدواج و تعداد 137200واقعه طالق به ثبت رسیده است .نسبت ازدواج به طالق در این سال 6.5می باشد ،به عبارتی در مقابل هر 6.5ازدواج ثبت شده یک طالق به ثبت رسیده است. بیشترین طالق مربوط به استان تهران با 30403و کمترین آن مربوط به استان ایالم با رقم 446می باشد. یزد در سال مذکور دارا3ی 1210طالق در مقابل 12644ازدواج بوده است. همچنین در آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور ،در سال 1389بیشتر از 50درصد طالق ها مربوط به زوجینی است که صفر تا 15سال اختالف سنی داشتند. همچنین از لحاظ توزیع سنی زوجین در زمان طالق ،در سال ،1389بیشترین طالق ثبت شده ،مربوط به مردان گروه سنی 25-29ساله است که با زنان 20-24ساله رخ داده است و تعداد آن برابر با 16474واقعه می باشد. در کل بر اساس آمار های سال ،1389تعداد 137200واقعه طالق ،در کشور به ثبت رسیده است که نسبت به سال مشابه سال قبل 9.1 ،درصد افزایش یافته است. چند پیشنهاد برای جلوگیری از طالق: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ فراگير كردن فرهنگ گفتگو بين خانواده ها. پرهيز خانواده ها از ازدواج هاي سهل گيرانه و سرسري. توسعه مراكز آموزشي مشاوره خانواده قبل و بعد از ازدواج. برگزاري كالس هاي آموزشي مديريت حل بحران براي خانواده ها و جوا3نان قبل از ازدواج و زوج هايي كه دچار اختالف هستند. ايجاد ،توس3عه و تقوي3ت مراكز امداد و ارشاد در كنار دادگاه هاي خانواده براي كم3ك به خانواده هاي دچار اختالف. برگزاري آموزش حقوقي در زمينه ازدواج ،مشاوره خانواده براي دختران و پسراني كه در آستانه ا3زدواج قرار دارند. آموزش و استفاده از فرهنگ و مؤلفه هاي ديني و اسالمي و اخ3القي در تحكيم پايه هاي خانواده. آموزش و دانش افزايي والدين نسبت به روحيات جوانان. تالش والدين در جهت پرهيز فرزندان از ازدواج هاي ناسنجيده. اتخاذ تدابير مناس3ب جه3ت اص3الح قوانين و س3اختارهاي حقوق3ي ،اقتص3ادي و فرهنگ3ي به منظور پيشگيري از طالق و تقويت عوامل و اهرم هاي بازدارنده آن. خانواده ه3ا باي3د زمين3ه هاي الزم را براي شناخ3ت بهت3ر طرفين از روحيات و آشناييآنان با حقوق هم3ديگر فراهم كنند تا زوج ها در آينده با مشكل مواجه نشوند. پرهيز خانواده ها از ازدواج هاي تحميلي براي فرزندان خود. پرهيز خانواده ها از دخالت هاي بدون آگاهي و بينش در زندگي فرزندان. تقوي3ت اخالق ،معنوي3ت و ص3ميمت در خانواده ب3ه منظور جلوگيري ا3ز ظل3م و فروپاشي اركان خانواده و تحكيم آن. ب3ه خاط3ر اينكه اكث3ر طالق ه3ا ريش3ه اقتص3ادي دارن3د؛ بنابراي3ن الزم اس3ت خانواده ه3ا و نهادهاي دولتي كمك ها و حمايت هاي مالي خود را از خانواده هاي دچار مشكل. دريغ ندارند. پرهيز زوجين از معاشرت هاي غير اخالقي و ناپسند. نظریه های مختلف درمورد طالق دیدگاه پل یوهنن دیدگاه مل کرانتزلر دیدگاه رابرت ویس نظریه توسعه خانواده نظریه نیاز -انتظار نظریه خودمیان بینی پل یوهنن به اعتقاد پل یوهنن ،چنانچه زوجی تصم3یم به طالق بگیرند ،تعدادی مراحل انتقالی عمده در سبک زندگی و نگرش باید طی شود. . 1طالق عاطفی .2طالق قانونی . 3طالق اقتصادی .4طالق هماهنگی میان والدین . 5طالق اجتماعی .6طالق روانی مل کرانتزلر طالق را نه یک فاجعه بلکه ماجرایی دا3رای مؤلفه های ارزشمند می داند که موجب غنی شدن تجربیات فرد م3ی شود و منج3ر ب3ه گون3ه ئ3ی رس3ش ،توانمندی و خردمندی در انس3ان م3ی شود .از نظر او طالق فرآیند است ،نه یک لقب یا برچسب و چهار مرحله در این فرآیند شناسایی نموده است: ‏ مرحله وحشت ‏ مرحله ماتم وغم ‏ مرحله زندگی در حال ‏ مرحله تجدید حیات خود رابرت ویس تحول ارتباطات اجتماعی زوجین طالق گرفته را با دوستان خانوادگی شان در سه مرحله توصیف کرده است: ‏ مرحله نخست :توجه و همدردی بیش از حد آن ها که گاه موجب مزاحمت می شود. ‏ مرحله دوم :تغییر دیدگاه آنها در مورد فرد و تغییر مسیر وی. ‏ مرح3له سوم :جدایی تدریجی به علت حذف اشتراک های قبلی و رسیدن به اینکه ارتباط نفعی به حال هیچکدام ندارد. نظریه توسعه خانواده نظریه پردازان این نظریه اذعان کرده اند که هنجارهای اجتماعی تعیین کننده ی زمان و ترتیب اتفاقات خانواده اند و انحراف از این هنجارها در نهایت منتهی به انحالل خانواده می شود. نظریه نیاز -انتظار هر كدام از زن و شوهر با تصورات خاصي دربارة زندگي زناشويي اقدام به ازدواج مي كنند و زندگي را با انتظارات مشخصي در مورد اينكه همسرشان چگونه با او رفتارخواهد كرد ،آغاز مي كنند .اگر اين انتظارات برآورده نشود ،آنان نارا3ضي و پشيمان خواهند شد. نظرية خودميان بيني هر گاه انسان يا انسان هايي ،ديگري يا ديگران را با خود و ارزش هاي خود ارزيابي كنند ،دچار خود ميان بيني شده اند ،اين وضعيت جلوه اي از خود گرايي ا3ست .اين حالت بر روابط انسان با ديگران تأثير منفي مي گذارد و به سستي ارتباط ،عدم امنيت ،ا3نزواي اجتماعي در سطح زندگي خانوادگي و اجتماعي منجر مي شود .گسترش اخالق خود گرايي و عدم توجه به خواسته ها و نيازهاي فرد مقابل در زندگي زناشويي ،مي تواند موجب ارقام « خود » اختالف و ستيزه در كانون خانواده شود .امروزه با اصالت قرار گرفتن طالق رو به فزوني است. در پایان از استاد محترم دکتر عباس عسکری ندوشن به جهت تم3ام زحم3ات و راهنمایی هایی كه در ارائه ي اين کنفرانس کشیده اند ،کمال تشکر و قدردانی را داریم. پ ا ی ا ن

62,000 تومان