صفحه 1:

صفحه 2:
: موضوع ۲ عذر خواهی یک دقیقه ای

صفحه 3:
اا ‎Be eS On‏ کلمات صرف» روشی ساده برای زندگی و تفکر موفقیت آمیزتر است. مد جوان ‎wey er ee)‏ بر ‎Ok a eo ea By gc 5)‏ سا ‎Dt dy Cee ee ee Cee‏ ‎PSC er ewer’ igh genv gore] Kip emer|r)‏ ‎Oe Se eS Ret LS It. eet)‏ مى افتاد. 5

صفحه 4:
رئیس جلسه بسیار صربیح از مدیر علمل خواست در عرض سيك هفته راه حلى ارلئه دهد كه برو و اعتبار شركت مثل ‎Ta Te se‏ ل ‎OS eens‏ شیوه موثری نبلید که بتواند اعتماد دوباره هبات مدیره را جلب نماید» مدیرعامل جدید تعیین خواهد شد. ed A ee BEL 0 ee ee ‏جوانبه يادش تمد كهحى تولند از مدیرمیک دقبقه ای که‎ ‏دوست بدرش بود كمك بكيرد. لذا براى او بيغلمى ارسال‎ ‏نمودتا در صورتی که امکان داشته باشد از راهنمایی های‎ ‏او بهره بگیرد.‎

صفحه 5:
مدير يك دقيقة اى مدیریک دقیقه ایبا کمال میل آمادگی خود را در كين مورد اعلام نمود و كفت: راز نيرومندى وجود دارد کمبه بسیاری از مردم را آموزش داده ام و زملنی که را رت ‎CIN Cn = ae) OL Pe hoe)‏ 19 لل ‎RC er‏ ات ل ل ل كت اسر للك ‎Per em om res)‏ Ss

صفحه 6:
۳ ‎eee ne eee eee ee‏ “بليد” “لكرعى توانستم” و “لكر فقط” برهيز كرد. اين “ا 211110111101000 01 ا ل به فرد دست بسهد واو را در كذشته هليش نكهداشته و مانع از بروز ‎eee a‏ ا ل ۱ خودش باز می دارد.

صفحه 7:
۱ توضيح داد و او اقرار كرد.كه ظاهرا موضوع بسيار جدى ‎ee ho‏ ل ل للا يه ل ا اى كفت: در حال حاضر قویا فقط یک تا مدیرعلمل حی تولند انجام دهدتا به طور چشمکیری ‎ee ee Ld‏ ۱ ‎OD al cr I De a)‏ ‎Fete SMe eet ee re Ca‏ انسانی می تواند برای ترمیم موقعیتهلیی نظیر لین از آن استفاده کند.

صفحه 8:
همجنين او توضيح داد: عن بيش از ۱ ‎oe ee ewes)‏ ۱ ‎Ee een ee Un‏ تدییس لین نکات‌به مدیران دربافتم در صورتی که خود مدیران مرتکب اشتباهی شهند نیاز به رهز دیگری به نام عذرخواهی یک دفیقه ای ای ۱ عمل به آن نهفته است نه فقط در بیان آن. تا

صفحه 9:
011110000 ‏اا ا اا لا لما ا‎ keen) ا يي لي ‎BE‏ ‏شده و رولبط ل ل ل 00 يتانسيل تصحيح اشتباهات است بلكه موجب جلب اطمينان دوباره دیگران نسبت‌به شخص نیزعی شود. در لین حللت شخصببا دلیل اصلی صدمه ای که زده مقابله حی کندفه‌جا اثرات و نشانه هایش. ار ی ۱ ‎ROS home EB ak TO a Sa‏ رب ‎De cee ae RO ee‏ ‎FoR pr Pe er pre! CIR HY IPN Coreen ere Sproomn| pen RC grey‏ کلملبا خود و فبول مسئولیت اشتباه خود پیش از عذرخواهی کردن است.

صفحه 10:
‎re EST gre eee‏ ا مشکلات ‎eer eae | FE‏ ۲ 000 ‏و ام ل ات “هركز اين اتفاق نيفتاده” و يا ‎ire ee‏ ا ا ا ل ‎pre eed Cap ee ie Bese ewe Pegi‏ عموماً این افراد حالت تدافعی به خود گرفته و تمایلی به شنیدن انتقادات ندارند. ‎a ety Rl‏ ی فروقنی و شهلمت است. رهبران بزرگ وقنی کارها خوب پیش می رود از دیگران ستایش و قدردلنیسی کنند و وقتی کارها بر یفق مراد نباشد» مسئولیت کلمل آن را خودشان بر عهده.عی گیرند. درست برعکس رهبران خودپسند که وقتی کارها ال ل 0ت ات را

صفحه 11:
Ym ee ee re ey rl en ee eT) ‏توجه به هر پیامدی بلید از افرادی که جه آنها آسیب رسانده‎ RTC Peg Ree eee en Tee aT eee 1 "8 git ‏ا‎ een] peor) Keon | er pe COM ‏ا ا ا‎ Prec pe geo] ‏دیگران تصور میکنند در مورد مسایل دیگر هم دروغعی گوید. از نظر‎ ‏افرادی که از عذر خولهی امتناعصی کنند عذر خولهیمیک ضعف تلقی‎ ‏ی شود و لین از آنجا ناشی‌حی شود که ببشتر مردم دوست دارند‎ 1 capper eye ne omer pierear yd Peep eprere ener org tome pao en een کار اشتباه را او کرده باشد. ‎a‏

صفحه 12:
Se Set eee eal جاهابى كه قابل قبول است به عنوان عكس العمل بذيرفتنى و ‎Pe ear rere pry me hho Base‏ ‎ener epee re Scho er aye‏ ‎CRACK ern Sor rer Sp a Cone] Brera leo‏ ‎Ree Spates SB ee ye‏ ‎Sl‏ ره دوز 3 7 1 ‎Tee Sak Me ren Bee)‏ سا صادقانه خود با طرف مقابل صحه می گذارد

صفحه 13:
زر 1۱ AT Te ey a ers ne reer ey PE a le ae aS ‏ل‎ oat ae «212211111111000 0010 0 ‏ال‎ cw) تمامیت بعنی ثبات قدم در فکر و عمل. بعنی در هر موقعیتی مطابق ّن انسانی که واقعاّمی خولهی بلشی عمل کنی و لین مستلزم تصحیح ‎ROM ferry he‏ ‎Pome nr yey re‏ مردم در حال و آينده در مورد او فكرٍ كنند دفیقاً ن چیزی که او حی خواهد آنگینه باشد و لین مستقیماً روی تملیل برای عذ رخولهی تلثیر می گذارد. بمین ترتیب مشاهده می کنیم عذرخواهى يك دقيقه اي علاوه بر قلاش براى تصحيح اشتباهات» ‎ee TC one Ty)‏ ل ‎OS) Te‏ ‎09

صفحه 14:
آنچه از شما به یادگار می ماند زندگی شماست.* CRP PL Crom Re eee 00 YEN RT eee ‏آنچه مایل است از خود بر جای گذارد ناهماهنگ و متضاد باشد. اما تمامیت فرد با سرعتش در تصحیح این‎ ‏اشتباهات سنجیده می شود و این که چقدر سریع به مسیر درست برگردد.‎ کاهی اوقات ما اشتباه می کنیم. روی غرور يا خویشتن بینی مان تأثیر بیش از حد می گذارد و اجازه نمی دهد به اشتباهاتمان اعتراف كنيم و خودمان را ببخشيم. ظاهراً اشتباه مثل تخلف يا بيمان شكنى مى ماند كه ار ۱ قدرت بخشیدن خودشان را از دست‌عی دهند. آنها اخساس بسیارسبد و رعب آوری نسبت‌به صدمه زدن با تاامید کردنیک فرد دیگر دارند. فکر بخشیدن خوده ساده لست. اما انجامش هميشه آسان نیست و آن که بخشیدن خود رلتا لین حد مشکلحی سازد روبرو شدن‌با دو حقیقت است: اول لین که کار اشتباهی در ‎Pore Rye re eel ere Tat yo peter eh‏ ‎re Oo Le Teg‏ ۱ ان

صفحه 15:
ی تس را ‎CO en‏ ‎Oe eon Reed te eB LIC Ll ttn TS‏ سر ‎Re ee Re ee a‏ خود» ساده است. لما انجلمش هميشه آسان نیست ون چیزی که بخشیدن خود را تالین حد مشکل می سازد روبرو شدن با دو حقیقت لست: اول این که کار اشتباهی در رابطمبلیک نفر انجام داده ای که بلید تصحیح شود. دوم لین که کار تو در 5 1 a ‏هستى.‎

صفحه 16:
RON eR SNR Went er eee ee 7 اصلاح اشتباهات نشان مى دهد شخص خالصانه واز صميم ا الل ا 0 ‎rel)‏ لال ل ا ل ل ‏اشتباهش را جبران کند و این کار به شکلی انجام شود تا ‎0 ‏ا‎ Sy ieee) ‏منظور لازم است از فرد آسیب دیده سئوال شود که برای ل ل ا ا

صفحه 17:
7 0000 ‎beat FL Pees ed‏ ۱ بدون تلاش صمیمانه و خالصانه برای جبران اشتباهات نلقص است. تنها ‎ne er eae‏ د01 1 1 30101101 ذم لل فرد آسیب دیده بنهمدتو متعهد هستی دیگر آن اشتباه را تکرار نکنی .

صفحه 18:
در بی ننیجه نناشید عذر خولهی نبلیسبه خاطر کسب نتیجبا گرفتن پاسخ باشد» چه مردم تو را ببخشد چه نه. ‎eC eee Oe Re aT ala‏ ‎CU gene Ae a Cee ere re eae‏ ‎cea TOI fea)‏ ا ‎By i ee‏ لي 0 ‎cree ren eres Sl pele earn Weer)‏ تمرکز توجه و حواس بر روی کار و نحوه انجام آن کار را ‎Ie Y ieee Res Tee Te)‏ ۱ كه عى كنيم حضور داشته باشيم به عوض لين که نگران جيزهابى كه در هفته آينده بيش خواهد آمد باشيم. ao

صفحه 19:
۱ pepe qe wrec ene ie PE eA] ‏عی ریند وبه همین دلیل که دل و جیلت لین را ندایند که بگویند اشتباه کرده اند؛ موضوعات‎ ‏خیلی کوچک ناگهان از کنترلشان خارج هی شود و در برخی موارد حتی قلبل ذکر در اخبار‎ ۱ Seer oe ae tei ee Srey Ce Sty) ‏لین عکس العمل ضعیف است که هیچ گونه‎ ere PP nod ewe ‏حال زیرسلب زمزمه کردن‎ 0 Re PTC ‏م‎ Me DS nee TE) ee Se ree ee sr ee Te ee oy صادق نبوده ایم(

صفحه 20:
وقتى ديدكاههاى دو طرف در مورد لزوم عذرخواهىء متضاد و اس صورت نیازنبمیک فرد آگامبی طرف است کمبه صحبتهای هر دو نفر گوش فرا داده و کمک کنستلب‌یک راه حل عملی برسند. صرف این ‎BESS ee ee ee nd‏ نمی شود که از انجام عذر خواهی طفره برود. eo

صفحه 21:
ممكن است تن واقعه برليش مهم نبوده يا آنقدر مشغول و كرفتار بوده ‎a en key ce‏ م ا ل ل ل رنجانده است.کم تو جهیبه سخنان» افکار و نظرات اشخاص‌سی تواند ‎COC) KoRn ree Irn Ler ee Cree py er re a rc] pe rere et] ye‏ ‎SMR eT 1 Lore eae TC TC‏ ‎ey)‏ ل ف ‎RVG‏ ات

صفحه 22:
وقتی عا از صمیم قلب عذر خواهی حی کنیم» خودمان راحی بخشیم کارمان را ‎ee ee Bt re ee wen‏ ‎PT edt a ie Led ra des Te‏ روی بسیاری از چیزهلیی که اطراف‌ها هستند از جمله آرلمش خاطر نمی توان قیمتی گذاشت. چون ارزششان معنوی است و آّن قدر دم دست هستند که هیچ ‎ie tee) SO BOS Ee)‏ ۱ كيلومترها دورتر به دنبالشان مى كرديم. ee

صفحه 23:
در سازمانها بسيارى از مشكلات دفترى» نتيجه رفتارهاى ناسازكار» ل ل ل 00 به دليل اتفاقات» اشتباهات» غرور» خودبينى» غفلت وبى توجهى يا حماقت صرف است. بهتیین عذر خواهی از کسی کمبه او آسیب رسانده ای لین است که ‎ON pe rh al el ET Cee OS Mey a)‏ ‎re re rere cee repel ey Cate cree Pere‏ آکامتر شده و در آینده دقیق-تر وبا ملاحظهتر باشیم. ری ا ا ا ‎Peep ever‏ ا ۱ رز كل ‎peor ners Pel en‏ Ree SS BUN TC ke Ue aera er آكاه تر مى كند 3

صفحه 24:
١ pr Bee aD Sa iar ela Cl ee ‏ا‎ oe) ‏داشتن است. تقصیر سهم‌ما در مشکلات‌یا نقش و تأثیری است‎ ‏که در ّن داریم. گلهی-به خاطر کاری که کرده ليم سکوت‎ ‏كرده و منفعلعى شويم. درلمين صورت با خودمان و ديكران‎ ‏سرا اد سا‎ ‏كه نقش عن در ايجاد لين مشكل جه بوده است؟ اكرجه‎ ‏رت‎ ‏حتى از سوى ديكران و ابراز و بيان نكردن آن از ترس‎ ۱ er

صفحه 25:
تقدثر از حو 2 ۱ ‎ee re‏ ی ‎Da Nac ed Nae cel re alc el pal ae RD ace Tae ad‏ ‎eae eee Le aU aS Ae SE UD ls ete Po teat)‏ سوم موفقیت‌ها و شکستها در زندگی. چهارمین اصل خودارزشی, برداشت و استنباط‌ها از سه اصل اولیه است که از همه مهمتر و قویتر است. چون از روی لین برداشت و استنباط است که ما تمام انتخابهاى زنسكى را انجام حى دهيم. در اينجاست كه باور ها از خود و از ارزشهاى شخصى ی 0 ‎By‏ ل لل لا 0 ‎ite oer se Caen)‏ ا ل اما ا الا ‎[ree Re ee‏ ‎ee ee OL el Cr Lie)‏ ۱۳ ‎aie a ۷‏ و ی 0 ‎ing’ (oh 9 vind Qd'gi 9 oily.) HSE ain 99‏ 45 ۲ ‎oa ted‏ ل 5 ‎oS ad‏ ار سا ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎foie)

صفحه 26:
براى رفع لين مشكل حا بليد آكاهانه خودمان را از اعمالمان جدا م ا اك استء ارزيلبى نادرستى از خود داشته و ناجاييميا خود را بزركتر از واقعیت جلوه دهیم‌یابه علت عدم اعتمادبه نفس مدام به دفاع و ‎ett ES we SS ee Ses BUS age ad‏ Se mT at Te Tee eae Te Le a eee ted eo 111111111111098

صفحه 27:
RO ie tae oo toes Beg Par Cha Fee Re eorery rk aceon. Wer POU) Re rp ‏شکسته استسبه خاطر لین که افرادی بهشان صدمه زده اند و‎ ‏شهلمت اقرارسبه عمل اشتباه خود و عذرخولهی کردن از آنها‎ 1 ۱ ny ee pe pe ee] ‏ی‎ ‏دشمنی روزسبه روز عمیقستر و بزرگتر شده وحی تولند حرکت‎ ‏رک‎ ‎eT dey eee ome ge eC UB) ‏احساسات منفى و ترسهايش به يكباره نابديد مى شوند.‎ لكات

صفحه 28:
برای پاک کردن احساسات منفی دو راه وجود دارد. اول لین که فرد خطاکار را بخشيده و اجازه ‎PROF Reread eB) NCL Bee tery ir Bl Cane) ee OBR PITY or or So}‏ هیچکس کلمل نبست و قبول لین که مردم ّن قدر درگیر مشکلات و مسائل خودشان هستند که 0 ال ‎PL PO are WP eee PP‏ ‎PU deat fo ae SE Ter eae ey reer Lt ery‏ دی ‎PRAM PICS eR aes Ce mr Phere ea CP ep oa Ak | ERO TIee)‏ Cd Tee th re ole Sy IC) ات

صفحه 29:
وقتی شما احساس خود رابه شخصی که برایتان مهم ‎re) erro a eee] eer‏ ا ‎PL‏ ‎Rw SAP LS ERC hy‏ مهمتیین مسئله در لین جریان لین است که به طرف ‎PUR Ore rere] hr FN CAR Wr pare ge Cag AP‏ ‎eS ey ek ee ee)‏ عوض کند. foie)

صفحه 30:
۶ ein rites US eet dt oe) ۱ Ce Be Re aig pe ome ‏ا‎ | See ae ee eer ee BW gen geet) ‏ل‎ Te ee eee ae yom eee pew) (ew ee es poe ‏ا‎ cee pid ‏ا‎ ‎۱۳ ee rere som hee Ly ero ayy) Flee gor) Pe) S LOTR Sy eye) eer] ev RR Reet er terete ert Bae The ] (۳ a Le ee DRS ad ey tea oa ier Re et ee ‏ل‎ ‏عذرخواهى كنيد.‎ 10)

صفحه 31:
۱ ‏اس لت‎ Se) ‏توضیح دادی قطعه گم شده تفکرات‌من بود . در لین مدت‌من هم روی‎ ‏سا سا‎ eet ee eS a Te bet an) Pee CL US re) eee Ce ree Pe TO ote SL TOR Le Bla ۱۱ ee ee Ce ee er ss ‏دارد.‎ 9

صفحه 32:
ESB) ee ae ‏ا‎ ee ne ee eC eT eT) ‏اينجا همه شما از وخلمت اوضاع كنينى شركت اطلاع داييد و من‎ Ra eer Ney ere ren nono ‏مشكل دخللت داشتمبه عهدهعى كيرم. عن از اعمالم شرمنده ام. از‎ ee tee Tel همچنان که مدیرعلمل جمع بندی عذرخواهییک دقبقه ای اش را عى كردء قياف اعضا و جلسه آرام كرفت. سبس وى برنلعه بازسازى را ل ل ل ‎SMES‏ ‏داد. حت

صفحه 33:
۱ ات می کنم. ها همگی قویاً تحت تأثیر سخنان شما قرار گرفتیم. از ‎ea ee‏ را ‎Pe‏ ‎BE eS ee ee rss‏ و موثرى كه ارائه كردى هستيم. 99

صفحه 34:
POR Care tore me cry Le Relay ee STL ite) ‏جواب می دهم:‎ -چه اشتباهی کرده ام؟ - آیا کسی را اخراج کردم با خواسته هاء آرزوهاء احساسات و افكارش را دست كم كرفتم؟ آیا وقتی شایسته اش نبودم تقدیر یا پاداشی دریافت ردن بت

صفحه 35:
جرا اين كار را كردم؟ آيا عمل نسنجيده؛ عجولانه و ‎Oe rey‏ ل ها خشم يا عجز و ناكامى من بود؟ انكيزه ام از انجامش چه بود؟ جه مدت اجازه دادم ادامه پیدا کند؟ بار اول ‎eb eS.‏ نا - آيا این رفتار دارد جزئی از زندگیم می شود؟ 57 ل ۳۳۵ ۲۴ شوم؟ - آيا خود من از رفتارهايم بهتر هستم؟ حت

صفحه 36:
ع ا یط ار من صادق هستم و پیش خود اقرارهی کنم که مرتکب اشتباه شده ام ل 1 ‎y‏ ‎eR oles‏ ل لل ‎et Rea te ee‏ ‎ray Ine ete rey Peet CR‏ ل ‎[EP‏ ‏باعث رنجشش شده ام درك مى كنم. ری ۱ و لك است. “اا 1 حت

صفحه 37:
ری -دربافته ام آنچه انجام داده ام در تضادبا شخصی است که می ماس ‎LS) oa‏ ی سا لام اس اس ‎SL SY beh a‏ سر ‎Sere‏ ‎Sree Ie eT ee Te ts SB LE)‏ ‎er

صفحه 38:
با سپاس از وقتی که ات

1 :موضوع عذر خواهی یک دقیقه ای 2 عذرخواهی یک دقیقه ای چیزی بیش از یک تکنیک است و بیش از کلمات ص رف ،روش ی س اده برای زندگ ی و تفک ر موفقی ت آمیزتر است. مرد جوان مرد جوان در مقام معاون مدی ر عام ل ،در جلس ات هیئت مدیره زیادی حضور پیدا کرده بود اما تا کنون جلسه ای این چنینی ندیده بود .برای او ک ه همیش ه مدیرش را م ی س تود حک م یک شوک را داشت .می دانست مدیر عامل باید دست به اقدامات جدیدی بزند و در غیر این صورت موقعیت کارمندانش و آینده شرکت به مخاطره می افتاد. 3 رئیس جلسه بسیار صر یح از مدیر عامل خواست در عرض یک هفته راه حلی ارائه دهد که آبرو و اعتبار شرکت مثل ارزش سهام آن در بازار فروش تنزل نکند و در صورتی که شیوه موثری نیابد ک ه بتواند اعتماد دوباره هیات مدیره را جلب نماید ،مدیرعامل جدید تعیین خواهد شد. مدیرعامل جلسه را ترک نمود و از مرد جوان خواست تمام آخر هفت ه را ب ا او در تماس باش د ت ا راه حلی بیابند .مرد جوان به یادش آمد که می تواند از مدیر یک دقیقه ای که دوست پدرش بود کمک بگیرد .لذا برای او پیغامی ارسال نمود تا در صورتی که امکان داشته باشد ،از راهنمایی های او بهره بگیرد. 4 مدیر یک دقیقه ای مدیر یک دقیقه ای با کمال میل آمادگی خود را در این مورد اعالم نمود و گفت :راز نیرومندی وجود دارد که به بسیاری از مردم را آموزش داده ام و زمانی که آ ن را ب ه طور موث ر ب ه کار ببندن د ،خواهن د توانست مشکالتشان را آس انتر ح ل و فص ل نمایند .اس م این تاکتیک عذرخواهی یک دقیقه ای است .ظاهر ًا همان چیزی است که مدیرعامل تو هم به آن نیاز دارد. “سخت ترین بخش عذرخواهی ،دانستن و اقرار به این نکته است که اشتباه کرده ایم 5 عذرخواهی یک دقیقه ای قب ل از ه ر چی ز بای د از گفت ن کلمات ی نظی ر “شاید”، “باید”“ ،اگر می توانستم” و “اگر فقط” پرهیز کرد .این ها کلمات نگران کننده ای هستند که باعث می شوند احس اس شکس ت ،دلس ردی و پریشان ی ب ه فرد دست بدهد و او را در گذشته هایش نگهداشته و مانع از بروز بهترین عملکرد شود .همچنین فرد را از صادق بودن با خودش باز می دارد. 6 مرد جوان مشکالت شرکت را برای مدیر یک دقیقه ای توضیح داد و او اقرار کرد که ظاهر ًا موضوع بسیار جدی است و در صورتی که برنامه دقیقی برای کارها ریخته نشود ،ممکن است کل شرکت فرو ریزد .مدیر یک دقیقه ای گف ت :در حال حاض ر قوی ًا فق ط ی ک کار اس ت که مدیرعام ل م ی توان د انجام ده د ت ا به طور چشمگیری کاره ا بهت ر و مس اعدتر شود و آ ن ه م عذرخواه ی یک دقیقه ای است .انجام مناسب و به موقع عذرخواهی یک دقیق ه ای یک ی از نیرومندتری ن کارهای ی اس ت ک ه هر انسانی می تواند برای ترمیم موقعیتهایی نظیر این از آن استفاده کند. 7 همچنین او توضیح داد :من بیش از بیست سال ۳ رم ز مدیری ت را ب ه کار بس تم .هدف گذاری یک دقیقه ای ،تقدیر و توبیخ رسمی .بعد از سالها تدریس این نکات به مدیران دریافتم در صورتی ک ه خود مدیران مرتک ب اشتباه ی شون د نیاز به رم ز دیگری ب ه نام عذرخواه ی ی ک دقیقه ای است .قدرت واقعی عذرخواهی یک دقیقه ای در عمل به آن نهفته است نه فقط در بیان آن. 8 قدرت عذرخواهی یک دقیقه ای عمیق تر از کلمات صرف است”. در صورتی که مدیری دچار اشتباهی شود ،اشتباهات روز به روز بدتر شده و روابط را مسموم می کنند .عذرخواهی نه تنها دارای نیروی پتانس یل تص حیح اشتباهات اس ت بلک ه موج ب جلب اطمینان دوباره دیگران نسبت به شخص نیز می شود .در این حالت شخص با دلیل اصلی ص دمه ای که زده مقابله می کند نه ب ا اثرات و نشانه هایش. عذرخواهی غالب ًا در عرض یک دقیقه بیان می شود گویا این که برای ترمی م و بازس ازی مجدد اوضاع نیاز ب ه زمان قاب ل توجه ی است .در عذرخواهی یک دقیقه ای نیاز به هیچ عذر و بهانه ،قربانی کردن خود ی ا بیان داس تانی شورانگی ز نیس ت ،بیان مس تقیم اص ل مطل ب بسیار تأثیرگذارت ر اس ت .قس مت مشک ل و زمان بر آ ن ،رس یدن ب ه صداقت کامل با خود و قبول مسئولیت اشتباه خود پیش از عذرخواهی کردن است. 9 “در کنه اکثر مشکالت ،حقیقتی وجود دارد که نمی خواهیم با آن روبرو شویم” مشکالت دقیق ًا از لحظه ای که فرد از مواجه شدن با حقیقت طفره رود شروع و مرتب ًا بدتر و در نهایت از کنترل خارج می شود. وقتی فرد تالش می کند با حقیقت قطع رابطه کند که “هرگز این اتفاق نیفتاده” و یا “تقص یر م ن نبوده اس ت” درص دد انکار ی ا تکذی ب آ ن حقیق ت اس ت و نم ی تواند عذرخواهی کند .او هرگز نمی تواند بپذیرد که در اشتباه است .عموم ًا این افراد حالت تدافعی به خود گرفته و تمایلی به شنیدن انتقادات ندارند. صادق بودن با خود و پذیرش مسئولیت صدماتی که به دیگران وارد شده نیازمند فروتنی و شهامت است .رهبران بزرگ وقتی کارها خوب پیش می رود از دیگران ستایش و قدردانی می کنند و وقتی کارها بر وفق مراد نباشد ،مسئولیت کامل آن را خودشان بر عهده می گیرند .درست برعکس رهبران خودپسند که وقتی کارها درس ت پی ش برود ،افتخار و احترام ش را نص یب خود م ی کنن د و برای پیشرفت ناصحیح کارها دیگران را مورد سرزنش قرار می دهند. 10 وقتی فرد تسلیم شده و اشتباه خود را می پذیرد ،می فهمد که بدون توج ه ب ه ه ر پیامدی بای د از افرادی ک ه ب ه آنه ا آس یب رسانده عذرخواهی کند. “ه ر چ ه عذرخواه ی دیرت ر انجام شود ،ضع ف و س ستی در این کار بدخواهی تلقی می شود”. اگ ر فرد نتوان د نس بت ب ه رویداد خاص فعل ی ص داقت داشت ه باشد دیگران تصور میکنند در مورد مسایل دیگر هم دروغ می گوید .از نظر افرادی که از عذرخواهی امتناع می کنند عذرخواهی یک ضعف تلقی می شود و این از آنجا ناشی می شود که بیشتر مردم دوست دارند همیشه خوب و درست به نظر بیایند و مشکل همیشه خوب و درست به نظر رسیدن این است که باید یک نفر دیگر این وسط بد به نظر برسد و کار اشتباه را او کرده باشد. 11 اگر مردم دست از این درست به نظر رسیدن بردارند و در جاهایی که قابل قبول است به عنوان عکس العمل پذیرفتنی و بر حق از اشتباهاتی که مرتکب شده اند عذرخواهی کنند در این صورت ،صداقت و اخالص ،جانشین سرپوش گذاریها خواهد شد .در این جا الزم است که به فرد آسیب دیده دقیق ًا گفته شود که چه اشتباهی از فرد خاطی سرزده است .ضمن این که او باید صریح ًا احساس خود را نسبت به کارهایش بیان کند که مث ً ال آشفته ،دستپاچه ،ناراحت یا خجالت زده است ،با این کار نشان می دهد که عذرخواهی واقعی بوده و بر رابطه .صادقانه خود با طرف مقابل صحه می گذارد 12 تمامیت صداقت یعنی گفتن حقیقت به خودمان و دیگران ،تمامیت یعنی زندگی بر طبق آن حقیقت .زمانی که فرد تسلیم واقعیتی می شود و آن را می پذیرد ،صداقتش را نشان می دهد و وقتی به چیزهایی که گفته عمل می کند ،تمامیتش را نشان می دهد. تمامیت یعنی ثبات قدم در فکر و عمل .یعنی در هر موقعیتی مطابق آن انسانی که واقع ًا می خواهی باشی عمل کنی و این مستلزم تصحیح اشتباهات است. آنچه که فرد مایل است ،مردم در حال و آینده در مورد او فکر کنند دقیق ًا آن چیزی که او می خواهد آنگون ه باشد و این مستقیم ًا روی تمایل برای عذرخواهی تأثیر می گذارد .بدین ترتیب مشاهده می کنیم عذرخواه ی ی ک دقیق ه ای عالوه بر تالش برای تصحیح اشتباهات، روشی است برای تعدیل و آرایش دوباره رفتار 13 آنچه از شما به یادگار می ماند زندگی شماست”. همه انسانها دارای کاستی هایی هستند و هیچکس کامل نیست .در نتیجه ممکن است کارهایی انجام دهد که با آنچه مایل است از خود بر جای گذارد ناهماهنگ و متضاد باشد .اما تمامیت فرد با سرعتش در تصحیح این اشتباهات سنجیده می شود و این که چقدر سریع به مسیر درست برگردد. گاهی اوقات ما اشتباه می کنیم .روی غرور یا خویشتن بینی مان تأثیر بیش از حد می گذارد و اجازه نمی دهد به اشتباهاتمان اعتراف کنیم و خودمان را ببخشیم .ظاهر ًا اشتباه مثل تخلف یا پیمان شکنی می ماند که نمی توانیم به هیچ وجه فراموشش کنیم .وقتی مرد در می یابند که صدمه وحشتناکی به کسی وارد کرده اند قدرت بخشیدن خودشان را از دست می دهند .آنها احساس بسیار بد و رعب آوری نسبت به صدمه زدن یا ناامید کردن یک فرد دیگر دارند .فکر بخشیدن خود ،ساده است .اما انجامش همیشه آسان نیست و آن چیزی که بخشیدن خود را تا این حد مشکل می سازد روبرو شدن با دو حقیقت است :اول این که کار اشتباهی در رابطه با یک نفر انجام داده ای که باید تصحیح شود .دوم این که کار تو در تضاد با شخصیتی است که خواهی باشی یا دوست داری دیگران فکر کنند که هستی. 14 می ظاهر ًا اشتباه مث ل تخل ف ی ا پیمان شکنی م ی مان د ک ه نم ی توانی م ب ه هی چ وجه فراموشش کنیم .وقتی مرد در می یابند که صدمه وحشتناکی به کسی وارد کرده اند قدرت بخشیدن خودشان را از دست می دهند .آنها احساس بسیار بد و رعب آوری نسبت به ص دمه زدن یا ناامید کردن ی ک فرد دیگ ر دارند .فکر بخشیدن خود ،ساده است .اما انجامش همیشه آسان نیست و آن چیزی که بخشیدن خود را تا این حد مشکل می سازد روبرو شدن با دو حقیقت است :اول این که کار اشتباهی در رابطه با یک نفر انجام داده ای که باید تصحیح شود .دوم این که کار تو در تضاد با شخصیتی است که می خواهی باشی یا دوست داری دیگران فکر کنند که هستی. 15 برای اثبات این که خود شخص بهتر از رفتار بدش است باید اشتباه خود را ببخشد. اصالح اشتباهات نشان می دهد شخص خالصانه و از صمیم قلب در صدد بازگرداندن اعتماد از دست رفته است .تنها زمانی عیوب اصالح می شود که فرد رفتار خود را تغییر دهد و اشتباهش را جبران کند و این کار به شکلی انجام شود تا شخص موردنظر ارزش و اهمیت آن را درک کند .بدین منظور الزم است از فرد آسیب دیده سئوال شود که برای .جبران اشتباه پیش آمده چه کاری میتوان انجام داد 16 بیشتر مردم از یک عذرخواهی خالصانه استقبال می کنند و بیشتر از شما مشتاقند جریان را فراموش کنند .اما عذرخواهی یک دقیقه ای بدون تالش صمیمانه و خالصانه برای جبران اشتباهات ناقص است .تنها روش برای نشان دادن پشیمانی از عمل انجام شده ،تغییر رفتار است آن هم به شکلی که فرد آسیب دیده بفهمد تو متعهد هستی دیگر آن اشتباه را تکرار نکنی. 17 در پی نتیجه نباشید عذرخواهی نباید به خاطر کسب نتیجه یا گرفتن پاسخ باشد، چه مردم تو را ببخشد چه نه. عذرخواهی برای کسب نتیجه نیست ،عذرخواهی برای این است که می دانی اشتباه کرده ای و این کار صحیحی است که می توانی برای جبرانش انجام دهی. غالب مردم به هنگام انجام امور فقط روی نتیجه تمرکز می کنند و این که از نظر دیگران چگونه هستند .در حالی که تمرک ز توج ه و حواس بر روی کار و نحوه انجام آن کار را بسیار لذتبخش می سازد .می بایست به طور کامل در کاری ک ه م ی کنی م حضور داشت ه باشی م ب ه عوض ای ن که نگران چیزهایی که در هفته آینده پیش خواهد آمد باشیم. 18 غالب ًا مردم واقع ًا نمی دانند چگونه یک عذرخواهی موثر انجام دهند و به همین دلیل از آن طفره می روند و به همین دلیل که دل و جرأت این را ندارند که بگویند اشتباه کرده اند ،موضوعات خیل ی کوچ ک ناگهان از کنترلشان خارج م ی شود و در برخ ی موارد حت ی قاب ل ذکر در اخبار روزنامه ها می گردد .اینان ظاهر ًا نمی دانند کی و چگونه عذرخواهی کنند .گاهی خودشان را در حال زیر لب زمزمه کردن ببخشید یا متأسفم می بینند .این عکس العمل ضعیف است که هیچ گونه تأثیر روی طرف مقابل ندارد ( .اگر کار اشتباهی چه عمدی و چه غیر عمد در مورد کسی انجام نداده ایم ،صرف جلب توجه کسی انجام عذرخواهی کار درستی نیست .زیرا در این صورت با خود صادق نبوده ایم( 19 وقت ی دیدگاههای دو طرف در مورد لزوم عذرخواهی ،متضاد و ناسازگار است ،پیامد طبیعی آن ،یک تصمیم ناسازگار می شود .در این صورت نیاز به یک فرد آگاه بی طرف است که به صحبتهای هر دو نفر گوش فرا داده و کمک کند تا به یک راه حل عملی برسند .صرف این که فرد به خاطر نمی آورد که چه آسیبی به طرف مقابل رسانده دلیل نمی شود که از انجام عذرخواهی طفره برود. 20 ممکن است آن واقعه برایش مهم نبوده یا آنقدر مشغول و گرفتار بوده که متوجه نشده چقدر کارش روی شخص مقابل تأثیر گذاشته و او را رنجانده است .کم توجهی به سخنان ،افکار و نظرات اشخاص می تواند به آنها آسیب برساند .در این صورت باید ب ه آنان اطمینان داد که منظور بدی نداشته و نمی خواسته به ایشان آسیب برساند و مایل است وضع پیش آمده را اصالح کند. 21 وقتی ما از صمیم قلب عذرخواهی می کنیم ،خودمان را می بخشیم ،کارمان را جبران می کنیم و نشان می دهیم تغییر کرده ایم .در این صورت به آرامش روحی می رسیم .آنان که اطراف ما هستند نیز با این کار به آرامش خاطر می رسند .بر روی بسیاری از چیزهایی که اطراف ما هستند از جمله آرامش خاطر نمی توان قیمتی گذاشت .چون ارزششان معنوی است و آن قدر دم دست هستند که هیچ هزین ه ای باب ت دریافتشان پرداخ ت نم ی کنی م ،ب ا ای ن وجود آنها را ندیده و کیلومترها دورتر به دنبالشان می گردیم. 22 در س ازمانها بس یاری از مشکالت دفتری ،نتیج ه رفتارهای ناسازگار، متضاد و زیان آور ،تنگ نظری ها و کوته بینی هاست .حال آن که بقیه به دلی ل اتفاقات ،اشتباهات ،غرور ،خودبینی ،غفلت و بی توجهی یا حماقت صرف است. بهترین عذرخواهی از کسی که به او آسیب رسانده ای این است که بگویی اشتباه کرده ای ،ناراحت هستی و می خواهی جبرانش کنی این به ما یاد می دهد که از تأثیری که رفتارمان بر دیگران می گذارد آگاه تر شده و در آینده دقیق تر و با مالحظه تر باشیم .در این صورت می توانیم بر دیگران تأثیر گذاشته و نهایت ًا آنها را هم نسبت به تأثیر رفتارهایشان بر دیگران حس اس ت ر و ب ا مالحظ ه ت ر کنیم و کمکشان نمایی م ت ا نیازی ب ه عذرخواه ی پیدا نکنند .کل راه جلوگیری از عذرخواهی همین است. هر بار عذرخواهی یک دقیقه ای شما را از تأثیر رفتارتان بر دیگران آگاه تر می کند 23 قبول مسئولیت یکی از نکات مهم در عذرخواهی یک دقیقه ای پذیرش تقصیر داشتن است .تقصیر سهم ما در مشکالت یا نقش و تأثیری است که در آن داریم .گاهی به خاطر کاری که کرده ایم سکوت کرده و منفعل می شویم .در این صورت با خودمان و دیگران صادق نبوده ایم .در هنگام وقوع مشکل همواره باید بیندیشیم ک ه نق ش م ن در ایجاد ای ن مشک ل چ ه بوده اس ت؟ اگرچه سرزنش دیگران به مراتب راحت تر است .دیدن خطا و اشتباه حت ی از س وی دیگران و ابراز و بیان نکردن آن از ترس ناراحتی دیگران سهم ما را در آن افزایش می دهد. 24 تقدیر از خود عمده ترین چیزی که باعث عدم صداقت و اقرار به اشتباهات و نهایت ًا عذرخواهی می شود ،احساس فرد نسبت به خودش است .افراد باید یاد بگیرند چگونه از خود تقدیر کنند .تقدیر فرد از خود به چهار عامل بستگی دارد .اولی سرنوشت است مانند انتخاب محل تولد ،والدین ،جنسیت و رنگ پوست که جبر زندگی است .دوم تجارب اولیه زندگی با بزرگترها مثل والدین ،بستگان و معلمین. سوم موفقیت ها و شکستها در زندگی .چهارمین اصل خودارزشی ،برداشت و استنباط ما از سه اصل اولیه است که از همه مهمتر و قویتر است .چون از روی این برداشت و استنباط است که ما تمام انتخابهای زندگ ی را انجام م ی دهیم .در اینجاس ت ک ه باور م ا از خود و از ارزشهای شخصی صرفنظر از تجارب گذشته مطرح می شود .در ۲حالت نفس انسان از کنترل خارج می شود .اول غرور بیهوده ،و خودبزرگ بینی و دوم عدم اعتماد به نفس و خودکم بینی .هر دو دسته افرادی هستند که در عذرخواهی دچار مشکلند .افرادی که دچار غرور بیهوده هستند نمی خواهند ضعفها و آسیب پذیری هایشان را با دیگران در میان بگذارند و آنان که عدم اعتماد به نفس دارند می ترسند بگویند اشتباه کرده اند چون ممکن است دیگران آنان را ناالیق و بی کفایت تلقی کنند .هر دو دسته فاقد فروتنی و تواضع هستند و نمی فهمند که: مردم متواضع خودشان را دست کم نمی گیرند ،فقط در مورد خودشان کم فکر می کنند. 25 برای رف ع ای ن مشک ل م ا بای د آگاهانه خودمان را از اعمالمان جدا کنیم .اگر ما فکر کنیم ارزش ما مشروط به اعمالمان و نظرات دیگران است ،ارزیابی نادرستی از خود داشته و ناچاریم یا خود را بزرگتر از واقعی ت جلوه دهیم ی ا ب ه عل ت عدم اعتماد ب ه نف س مدام به دفاع و حمایت از خود در برابر دیگران بپردازیم .در صورت وجود عشق بی قید و شرط به خود می توان احساس مثبتی به خود داشته و راحت تر در مورد عملکردمان قضاوت نماییم. 26 عزت نفس و عذرخواهی یک دقیقه ای چ ه تعداد آدمهای ی هس تند ک ه آس یب دیده ان د یا قلبشان شکسته است به خاطر این که افرادی بهشان صدمه زده اند و شهامت اقرار به عمل اشتباه خود و عذرخواهی کردن از آنها را نداشته اند ،آنها چه می توانند بکنند؟ معمو ً ال زمانی که شخصی باعث رنجش دیگری می شود ،احساسات بد در ذهن او باق ی م ی مان د و ب ه کین ه تبدی ل م ی شوند .ای ن کینه و دشمنی روز به روز عمیق تر و بزرگتر شده و می تواند حرکت و پیشرفت او را مختل کند .اما زمانی که بتواند با آن ناراحتی کنار آمده و در ذهن ش آ ن را ح ل کن د ،ب ه طور جادویی احساسات منفی و ترسهایش به یکباره ناپدید می شوند. 27 برای پاک کردن احساسات منفی دو راه وجود دارد .اول این که فرد خطاکار را بخشیده و اجازه دهیم آن رویداد از ذهنمان خارج شود .در حقیقت ذهن را آزاد سازیم .با درک این حقیقت که هیچکس کامل نیست و قبول این که مردم آن قدر درگیر مشکالت و مسائل خودشان هستند که فرصت دیدن احساسات دیگران را ندارند راحت تر می توان آنان را بخشید .دوم این که به آن شخص بگوییم که دقیق ًا چه فکری می کنیم و چه احساسی داریم .وقتی ما شهامت به خرج داده تا با شخصی که برایمان اهمیت دارد ،صادق باشیم در واقع به خودمان احترام گذاشته ایم .به او اجازه داده ایم بفهمد مایلیم با ما چگونه رفتار شود .همچنین به او نشان داده ایم چقدر برای رابطه مان با وی ارزش قائلیم و می خواهیم آن را حفظ و حتی شکوفا کنیم. 28 وقتی شما احساس خود را به شخصی که برایتان مهم است صادقانه بیان می کنید ،نشان می دهید که برای خودتان و رابطه تان با او ارزش قایلید. مهمترین مسئله در این جریان این است که به طرف مقابل کمک کنیم بفهمد کار ناشایستی انجام داده که باعث رنجش ما شده است و قول بگیریم که رفتارش را عوض کند. 29 لحظه حقیقی مرد جوان پس از آموختن تکنیکهای عذرخواهی یک دقیقه ای ،رموز آن ،فواید و کارکردهای آن ،بعد از تعطیالت به شرکت بازگشت .به دفتر مدیرعامل رفته و گفت :یکی از چیزهایی که این هفته یاد گرفتم ای ن بود ک ه ی ک عذرخواه ی ب ه شم ا بدهکارم .شم ا از صراحت و روراستی من تشکر می کنید اما من اخیر ًا نه با شما و ن ه با خودم روراست نبودم .مدتهاست که جزئی از مشکل شده ام ،نه راهی برای حل آن .من شاهد اشتباهاتی در سازمان بودم اما هیچگاه شهامت گفتن را پیدا نکردم .از این که پیش از اینها حقیقت را به شما نگفتم شرمنده ام .اما می ترسیدم اطمینان شما و شغلم را از دست بدهم… و در آخ ر گف ت م ی خواه م ب ه شم ا پیشنهاد کن م از هیئت مدیره عذرخواهی کنید. 30 مدیرعامل گفت :آنچه تو امروز راجع به عذرخواهی یک دقیقه ای توضیح دادی قطعه گم شده تفکرات من بود .در این مدت من هم روی یک برنامه کاری که تصور می کنم بتواند وضعیت منفی را معکوس کند و شرکت را روی خط درس بیندازد کار کردم .اما این برنامه زمانی فایده دارد که بتوانم اعتماد هیأت مدیره را دوباره جلب کنم. عذرخواهی یک دقیقه ای شیوه قدرتمندی است برای تصحیح اشتباهی که کرده اید و ترمیم دوباره اعتمادی که یک رابطه خوب به آن نیاز دارد. 31 در روز مقرر در جلسه هیئت مدیره ،مدیر عامل چنین آغاز کرد :تا اینج ا هم ه شم ا از وخام ت اوضاع کنون ی شرک ت اطالع داری د و من مسئولیت کامل اشتباهاتم در قضاوت را که در شدت بخشیدن به این مشکل دخالت داشته به عهده می گیرم .من از اعمالم شرمنده ام .از این به بعد می خواهم درست عمل کنم و … همچنان که مدیرعامل جمع بندی عذرخواهی یک دقیقه ای اش را می کرد ،قیاف اعضا و جلسه آرام گرفت .سپس وی برنامه بازسازی را ارائه کرده و چگونگی پیاده سازی و اجرای جزء به جزء آن را شرح داد. 32 پس از پایان سخنان مدیرعامل و مشورت اعضای هیأت مدیره ،رئیس جلسه خطاب به مدیرعامل گفت :من از طرف تمامی حضار صحبت م ی کنم .م ا همگ ی قوی ًا تح ت تأثی ر س خنان شما قرار گرفتیم .از عذرخواهی ات تشکر می کنیم و آن را می پذیریم .اگر روی حرفهایی که زدی بایستی ما صد در صد پشتیبان برنامه بازسازی تحسین برانگیز و موثری که ارائه کردی هستیم. 33 مدیر یک دقیقه ای :خالصه برداری من سواالت زیر را از خودم می کنم و صادقانه به آنها جواب می دهم: چه اشتباهی کرده ام؟ آیا کسی را اخراج کردم یا خواسته ها ،آرزوها،احساسات و افکارش را دست کم گرفتم؟ آیا وقتی شایسته اش نبودم تقدیر یا پاداشی دریافتکردم؟ 34 چرا این کار را کردم؟ آیا عمل نسنجیده ،عجوالنه و بدون فکری بود؟ آیا حساب شده بود؟ آیا نتیجه ترس، خشم یا عجز و ناکامی من بود؟ انگیزه ام از انجامش چه بود؟ چه مدت اجازه دادم ادامه پیدا کند؟ بار اول بود یا قب ً ال تکرار شده بود؟ آیا این رفتار دارد جزئی از زندگیم می شود؟ چه حقیقتی وجود دارد که نمی خواهم با آن روبروشوم؟ آیا خود من از رفتارهایم بهتر هستم؟35 سپس کارهای زیر را انجام می دهم: عذرخواهی یک دقیقه ای ام را با پذیرش آغاز می کنم. من صادق هستم و پیش خود اقرار می کنم که مرتکب اشتباه شده امو باید جبرانش کنم. مسئولیت کامل اعمالم را بر عهده می گیرم و بی توجه به نتیجه،صادقانه نیاز به عذرخواهی از شخصی را که به او آسیب رسانده ام یا باعث رنجشش شده ام درک می کنم. ضرورت فوری عذرخواهی را فهمیده ام و هر چه زودتر به انجامشاقدام می کنم. به طور مستقیم به شخص آسیب دیده می گویم که اشتباهم چه بودهاست. -احساسم را نسبت به کاری که با او کرده ام بیان می کنم. 36 عذرخواهی یک دقیقه ای ام را با تمامیت کامل می کنم. دریافت ه ام آنچ ه انجام داده ام در تضاد ب ا شخص ی اس ت ک ه میخواهم باشم. دوباره تایید می کنم که خودم از رفتارم بهترم و خودم را می بخشم.با اصالح رفتارم می فهمم که چقدر به شخص مقابل آسیب رسانده امو با تغییر رفتار ،تعهدم را به عدم تکرار آن نشان می دهم. 37 با سپاس از وقتي كه در اختيار گذاشتيد. 38

51,000 تومان