علوم انسانی و علوم اجتماعیعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسیالهیات، دین و معنویت

عزاداری و ظرفیت‌های سیاستگذاری فرهنگی آن در ایران

صفحه 1:

صفحه 2:
جمله تبلیغات» سینمای عامه فرهنگ مک کویکنبار دیشی در سا سیاست فرهنگی(0۱1][»5 ال ا وسیعترین مفهوم ممکن به مثابه ستیز و دگرگونی اجتماعی درک مینملید و حکلیت از تغییر پارادییم در ج ا ۱

صفحه 3:

صفحه 4:
1 سیاست فرهنگی » شامل همه اقدامهایی است. 0 0 تعلم ايا كرك ی كه ‎oo a a‏ ریزان ‎ie‏

صفحه 5:
به معنای « 1 ا ا ا 00 در لغت نامه دهخدا آمده است که: عزا گرفتن ‎Ter‏ ‏ماتم زدكان در آمدن و براى سوك و ‎BQ ru pecmere nord)‏ در عربى: «عزيت فلانا» يعنى او را دا خداوند تورا صير تيك دها | | ‎om‏ از براى اين من ‎ ‏تاریشی و در جوم دمح 07 ا اد 1 : ‎pales‏ » چهلم و بت گزار می شود وروی هم رفته تثیر ‎

صفحه 6:
روشن ند . زا عزادارى راستين تحقق نيافته و آثار عينى و واقعى و وضعى بديهى است كه هرجه اكر عزادار از معرفت و شناخت والاترى ب ا ۱ ‎a‏ ا ‎See ede‏

صفحه 7:
۰ oor ar yu en ep OES oe) Dy See ee Sera nes y) ‏در عرصه عزاداری به وییه در‎ 0 ‏ا اا‎ Ee oI RTC) Oe eed ed ‏ا‎ a ‏تفس زج‎

صفحه 8:
7

صفحه 9:
ارتباط م عزادرای ‎Bs‏ حال که می تولند ارتباط ميان فردى باشد. عمدتا اشخاص مقدس باشد) يى ارتباطات ميان فرهنكى نيز هه

صفحه 10:
Reese ome ren ea eer ‏عمل «عزادرای »نامیده می شود.‎ مطالعه منظم و روشمند رفتار یک گروه کوچک» که به عزاداری» است. همچنین مطالعه حالات» حرکا 000 ۱ است. بنابراین در لین زمینه. کوچکی و یا بزرگی عرصه عمل اجتماعی و عنوان اصطلاح مورد بحث پدید نمی آورده هرچند ممکن است یک ل ا ريه ا ا ا م ا عزادارى افراد ونيا جمع (به عنوان یک کنش جمعی و اجتماعى) فى ب مجموعه های آن قرار گیرد.

صفحه 11:
۱( ea ‏ا‎ 4 er erect) 6 eee eo race Be. poet) Sel nr Peet ‏ا‎ Cee | ٩ eee ee See a re ‏اا‎ ast es

صفحه 12:

صفحه 13:
آن چه اکنون تحت عتوان مراسم عزاداری انجام مى . ‎ht)‏ ا ‎eres ley‏ 2 ۱ ج ) آیاتی که مودت اهل بیت انبیا یا ديك اولياى سوگواری حضبرت یعقوب در فراق حضرت یوسف ؛ ‎PCIE‏ ی

صفحه 14:
در تفسيى برهان در ذيل اين آيه آمده است كى خدا را تقض و رسولان او را ا 1 گفتند بله یا رسول ال حضرت رسول (ص ) فرمود:

صفحه 15:
روایات زیادی نیز داریم که دلالت بر جواز گرربه و عزا ۷ اشك هايشان جارى شودء اما نبايد سخنان باطل و بيا گرریه ا حضرت زهرا رای پدرش و امام سجاد (ع ) ن YP ‏ا‎ lee atts Pde) ‏عباس بوده امت‎

صفحه 16:
م ال ل وا او ‎1S OAS‏ 0 پيامبس به دفعات فراوانی 000 ۱ پس از پیامبس نیز» صحابه عزراداری می گر‌دند به هنگام ید وری شهادت اما علي (ع) و امام حسین (ع » حتی در هنگا

صفحه 17:
ذنان بنى هاشم در شهادت امام حسن و امام حسين ؛ عزاداری و گریه كر بيامب به دفعات فراوانى در سوك يارانش از جمله : در عيادت 1 خزرج؛ در کنار مزار دختر خود در مدینه ؛ در سوك فرزن ‎Si een Stee‏ 9 ‎me ea eal ree eed‏ 8- ‎rh ee eee Tecra‏ ا اا ‎Er Seer een‏ ۱ ‎Dm)‏ و ۱ ‎RCP‏ ۱ Sees AS eee gee 0 ‏شام و مدينه؛ بس از شهادت امام حسین عزاداری می کندد؛ شم و سسرايندكان عرب ؛ اشعار ضراوا”‎ سروده اند.

صفحه 18:
پس از زمان ائمه (ع) نیز عنراداری اما حسین توسط شیعیان اذ ‎rn terre‏ ۱ ‎ei A‏ Fee le ae ca ‏قررن ينجم ء‎ Dre el bye) er bom Ore Ut OonOre Ses مراسم عاشورا در مصس نین بر‌گزار می شد. مراسم عزراداری » به سیم کشوررهای اسلامی» شمال آفریتاءایرران و بر رسوخ کررد. در ایرران از قررن اول ودوم؛ تعزیه رایچ بوده ولی ‎ons‏ Baile ۱ ,

صفحه 19:
0 SOY eae rc Ae P wey eee -) ‏مکتب اسللام دارد(‎ ‎oa base‏ كاهى بهترين برنامه دعوت ست به سوى دينء ‏ماس مار اه يتا يك ممع عظع اللاي وسمبار على ل ‎١‏ ‎ ‎ ‎ ‎5 ‎ ‎ ‏جنك زده مى شود ودر اين مجا ‎aan‏ ۱ ۱۳۱ و اهداف عاليه اهل بيت (ع ) را زنده سازند( ).

صفحه 20:
1۱ sais real ‏و آشنامى كند.‎ < ‏در مجالس عنزراداری نشستن؛ روضه‎ ea ‏دسته هاى عنزادارى به راه‎ ‏ا‎ Eee WS ee isnot TL ee eee] ‏شهيدء اشتياق به شهادت را همراه دارد؛ خوى حماسه را در‎ ‏طعم شهادت رادر جان او كوارا مى كردائد.‎ ()«یا ااا

صفحه 21:
۱- حنظ مکتب اسللام اا ا *- آشنائى با جهان بينى ومعارف ت 5- آموحتن داستان هاى 112ل | )= ا ار ا 5- مجالست با علماء الل 0 Brea See To rere oreo Pei

صفحه 22:
ی ‎ee‏ ‏ری انسان در دنا و آضرت است

صفحه 23:
a os eer ar ensnd 3 ‏سر‎ element 1 ‏عاشورایی در میان مر آهم از موس‎ ‏بدان سبب كه ر تبحس « و‎ Bye ‏ا ا ا ل ل‎ eee 8 0 ‏آن‌ها تبدیل می‌شوده به طوری که از آن پس» آنان به‎ eee Bee Sa

صفحه 24:
تعزیم اذ نظس لفویء 0 9 ات ام ذرفت ۳ لز شزية حواتي تتخنى ۰ انیا ۳

صفحه 25:
کر ‎ee‏ ‏1 آن, به آن اماع یا اممزاده سلام داده می‌شود د. گاه: شبدها دارد كه بر الى أن برهدى اذ اووس و ۱ : ‎i 1‏ لته به ۱ که علمات نیم تاریضی ل ‎ie Sele, a‏ رده شده ‎Eye 1 pO‏ ‎

صفحه 26:
می‌نویسده در اصل ‎ee ‘nearness eer‏ ‎eee eres Cerca ee orem ten rene ni‏

صفحه 27:
- جامع سياه پوشیدن ا رنك سياهء در ميان اكثر جوامع و اقوام و ملل نماد عزا و اندوه بود است | ۵۷| در کریخ اسلام ثیر در سوگ يبامبر- .[ص ] على(ع) امام حسن (ع) امام حسین (ع) زد (ع) و محبی بن زیدا(ع) ]و امام کاظم (ع] و شیعیان. جامه سیاه بر تن کرده‌اند؛ از این روء جامه سیاه همواره جامه عزا و مصیبت به شمار می‌آمده ام" به عنوان حركتى تبليغاتى در مصيبت اهلبيت. جامه لللياة اى بوشيدند و بس از دست يابى ‎SEE‏ خلافت خود مبدل ساختند. - گریه» سینه زدن و زنجیر زدن ‎ee eel nee cera Wen are Sone ey ke So etre‏ 3 در هنگام عزا بهعنوان رسم سوگواری, بیش‌تر در میان عرب‌ها رواج داشته و سپس در بين آیرنی‌ها کرش باه ۰۳۱ ۱ ‎An ers PS tans e-em Pg a COOH eC -‏ را ‎(Sane‏ مورد ‎He Ee EIRP PES Pram ergy ire pe rete‏ يزه در دوران صفويه رونق كرفته؛ جنانجه در سفرنامه جهانكردان خارجى به أن اشاره شده است] تاريخ مذهبى قم ج٠.‏ صص الاو 104

صفحه 28:
‎ae 1‏ شامل جوانان؛ میاد ۱ محوريت رت ترویج 6 مان ‏ماسو سس ۱ ۰ ۳ های هنتگی» ماهانه, فصلی و یا سالانه فعالیت می نماید. ‎Ee le ee OTE‏ ‎ ‎

صفحه 29:
0 هیأت های موردی و مقطعی: صرقاً در دههى اول دحري 10 مناسبت های اسللامی شامل اعیادء وقبات و شهادت های اشمه ۱ أت های مذهبی که در طول سالء فعالیت مستمر و داتم دارند؟ ا تشکیلاتی منسجم و منظم بوده؛ مجموعه هايى جون صندوق موسسه ی فرهنگی و آموزشی و... تحت بوشآ 9

صفحه 30:
۱ ] اتقادات شدید قرار داده اند. او که از همکاران سابق محمود ا ‎BOY eas ee aa eee wer a |‏ صد افسوس كه اين روزهاء يب غلامان موى سبيد كلرده اها ‎sea‏ ا ‎Seca‏ ان ب آعده اد صداست رکه در این من عد ای که این روشنگری ها را در تضاد با | اقدام به شكايت نموده اند.

صفحه 31:
اك مراسم عنزرادارىء اين اندازه اهميت دارد؛ : از علمای دینیء مانند شهید مطهری؛ که در سه جلد به همین ام ات

صفحه 32:
۱ و ) غلبه کردن بعد عاطفی و غفلت از بعد شناحت دینی؛ در | | و در دراز مدت می‌تواند تخریب‌گر باشد. ا ا 000 نا اشكارء به جاى دعوت به دين؛ دعوت به خود 15 ل 00 ی) ساختن یا استفاده کردن از روضه و ك ) انجام دادن بعضى رقتارهاء مان ‎ae ere:‏ ل) آسیب رساندن به بدن؛ مانند قمه‌زنی» که مینای 30 ع) قرار گرفتن محالس عنزاداری در اختیار اراد کم‌سواد ۰ قرآن آشعار غلوآمیز؛ که خلاف اعتقادات دینی است. | قول الزور)(حج آیه 30 (

صفحه 33:
1 - غلو(لا اله الا الزهرا) 2- مبالغه(حرارت 70 برابر)- 0 ۱ ‎Sour ge eve ige‏ ۱ 2- الفاظ دون شان (جشماش ۱ ا سا

صفحه 34:
ول مس سس دب 2006 2 پیشنهاد راه حل ها 3. انتخاب راه حل ها ی 5.نظارت و كنترل نتايج

صفحه 35:
افراد بر اساس علایق و آهداف با نبازهای مسترک و می کوشند بر فرابند خط مشی تاثیر بگذارند. ار مه ره

صفحه 36:
به افرادى اطلاق مى شود كه داراى اهداف سياسى ندارند.

صفحه 37:
الهام كيرى از فرهنك شيعى . ‎ng ceed‏ ا 0 ارتباطات: دو سویه ‎aS en‏ ل ‎ek‏ ۱۳

صفحه 38:

صفحه 39:
وضعیت در حال ظهور عزادرای به اتخاذ رويكرد انطباقى اس ار نا هماهنكى بازيكران أصلى عزادارى جمعى (هيات سیاستگذاری عزادرای هم در گفتمان دولتی اسه

صفحه 40:
ذهب الهام دهنده هنر = م اجتماعى بايد به عنوان يك ابززار فيه وسيله 0000 ار ان ‎ee‏ ‎ener‏ الات

صفحه 41:
عدم وجود نگاه کلان سیاستگذاری محدودیت امکانات تسهیلاتی مثل ایز عدم وجود کارشناسان دینی ا ل 1 هراداری فرستی مس بای ‎(atom‏ وحدت ملى آمدن عزادارى هاى نوين (با رويكردهاى افراطى). ‎Stee rhs]‏ ‎TOTO eed eel Otel‏

صفحه 42:
TSS ee ae ieee eer) aaa sy Cr ee erence ‏اطلاع رسانی بهتر و گسترده تر به مردع در(‎ - ‏هیاتها و ا مداحان شو‎ ‏"نظام بخشی به هیأتها و جلو گیمری ازا‎ ٩ ازسنجی و کیفیت محتوابی یل شورایی جهت تدوین کتب و منابع وماخذ معتبس و لازم در ره که دیگران موظف به استفاده از این منابع باشند. ٩ ene Semen cs Ronn Saree Ion eae تربیت آنها

صفحه 43:
ااا با معرفت و اهل مطالعه و تحقيق 2 ‎ip eS erence‏ <شکستن انحصار در مداحی مار ‎x‏ ‏0 ‏-- بر‌خورد جدی با هیأتها و مداحانی که دچار آسیب شده اند.

صفحه 44:
را

سیف اله قنبری نیک  سیاست فرهنگ(:)Politics of Culture ِ ناظ ر ب ه ابعاد س یاسی و نتای ج رفتاره ا و شکلهاي مختل ف فرهنگ ی اس ت از جمله تبلیغات ،سینماي عامه پسند و همین طور مربوط به قدرت اجتماعی فرهنگ مک گوییگان،باز اندیشی در سیاست فرهنگی،ص )96 ‏ سیاست فرهنگی(:)Cultural Politics ِ ( ب ه معناي نگاه پس اساختارگرایانه ب ه س یاست اس ت ک ه س یاست را در وس یعترین مفهوم ممک ن ب ه مثاب ه س تیز و دگرگون ی هویته ا و س اختارهاي اجتماعی درك مینماید و حکایت از تغییر پارادایم در جامعه شناسی سیاسی دارد (نش ،جامعه شناسی سیاسی معاصر،ص )25  برنامه ریزی فرهنگی(: )Cultural Planning ‏ ‏ مدیریت فرهنگی (: )Cultural management • ‏ فرآیند به کارگیري منابع مادي و انسانی در راستاي دستیابی به اهداف تعیین شده در عرصه فرهنگ سیاستگذاري فرهنگی(: )Cultural Policy Making ‏ • در حالیکه سیاستگذاري شامل رهیافتهاي کلی و پاسخ به مسائل کالن و کیفی میشود ،برنامه ریزي در راستاي سیاستگذاري ،به جنبه هاي عملی و اجرایی و تخصصی و کمی میپردازد. به معناي سیاستگذاري براي فرهنگ است و نه نگاه فرهنگی به سیاستگذاري عمومی سیاست فرهنگی(: ) Cultural Policy • همان سیاستگداری فرهنگی است که دو گونه تعریف می شود • سیاست فرهنگی(: ) Cultural Policy • تعریف عام « :سیاست فرهنگی » شامل همه اقدامهایی است که از سوي دولت ،یا نهادهاي خصوصی و اتحادیه هاي اجتماعی براي سمت دهی توسعه نمادین ،برآوردن نیازهاي فرهنگی در مردم و دستیابی به توافقی درباره شکلی از نظم یا دگرگونی اجتماعی ،انجام میشود .به عبارت ساده تر ،سیاست فرهنگی شامل اصول مکتوب و غیرمکتوبی است که از سوي برنامه ریزان براي ایجاد تغییر در وضع موجود و دستیابی به اهداف مطلوب در حوزههاي مختلف فرهنگی تدوین میشود و توسط مدیران به اجرا در میآید(صالحی و عظیمی،مبانی سیاستگداری و برنامه ریزی فرهنگی،ص .)179 ‏ تعریف خاص « :سیاست فرهنگی » به اصول و مبانی اطالق میشود که به صورت رسمی از جانب« دولت » اعالم میشود تا معیار عمل سازمانهاي فرهنگی قرار گیرد .به عبارت دیگر « سیاستگذاري فرهنگی» عبارت است از کوشش آگاهانه و سازمان یافته دولت براي ایجاد تغییر در محتواي فرهنگ و دستیابی به اهداف مطلوب در حوزه هاي مختلف فرهنگی (شامل نمادها ،اندیشه ها،ارزشها و هنجارها ،کنش ها) . ‏ مقصود ما از « سیاستگداری فرهنگی»یا« سیاست فرهنگی» همین معنای خاص است. در لغت به معنای «صبر و شکیبایی کردن بر هر چیزی که انسان از دست می دهد( ) و نیز به معنای «خوب صبر کردن»« ،صبر کردن در مصیبت و سوگ و …» است. در لغت نامه دهخدا آمده است که :عزا گرفتن به معنای زاری و شیون کردن و به حالت ماتم زدگان در آمدن و برای سوگ و مصیبت ،لباس در بر کردن و به معنای اقامه سوگواری به سبب مرگ کسی است( ). در عربی« ،عزیت فالنا» یعنی او را دلداری و تسلی دادم ،و «احسن اهلل عزاک» یعنی خداوند تو را صبر نیک دهد( (. ‏ در اصCطالح دینCی «عزاداری» مراسCمی اسCت کCه برای آرامCش بخشیدن بCه فرد یCا افراد داغدیده برگزار مCCCی شود .برای ایCCCن منظور ،روش های متعددی کاربرد دارد ،ماننCCCد: هCم دردی کردن زبانCی بCا فرد داغ دیده ،گریCه کردن همراه بCا فرد داغ دیده ،شنیدن غCم و غصCCه های فرد داغ دیده ،یادآوری داغ های دیگران بCCه ویژCCه داغ های بزرگان دینCCی و تاریخCی و ...در جوامCع مختلCف ،عزاداری معموال در قالCب مراسCم جمعCی ،در چنCد مرحلCه زمانCی (سCوم ،هفتCم ،چهلCم و )...و بCا آدابCی مخصCوص برگزار مCی شود ،و روی هCم رفتCه ،تاثیCر بسیار شگرفی در آرامش بخشیدن به افراد داغ دیده دارد( (.  عزاداری واقعیتی اصیل ،عینی و خارجی است لذا آثار و برکات فراوان وجودی دارد و از سه رکن و پایه اصیل مرکب است. .1 .2 .3 ‏ ‏ عزادار :شخصی که عالقه و ارتباط به چیزی یا کسی دارد. وفات یافته :شخص یا چیزی که نیت عزا به سوی اوست. حالت عزا و دلداری :خصیصه ای نفسانی به صورت قلبی که با تکریم و تعظیم و ماتم و سوگ همراه است. روشن است که هریک از این ارکان سه گانه اگر به دور از واقعیت باشد، عزاداری راستین تحقق نیافته و آثار عینی و واقعی و وضعی نخواهد داشت. بدیهی است که هرچه اگر عزادار از معرفت و شناخت واالتری برخودار باشد ،و همچنین متوفی(وفات یافته) شخصیتی ربانی و موثر در نظام هستی باشد ،بی شک جلوه کامل تری از عزاداری حقیقی تحقق می یابد • • • • در عزاداری قصد ارتباط با روح متوفی است .لذا عمده ترین و برجسته ترین ویژگی آن معرفت نسبت به متوفی و مقام اوست . در عرصه عزاداری به ویژه در قالب ادعیه مأثور مثل زیارت عاشورا و دعای کمیل ،الیه های باطنی و سیمای درونی حقیقت انسان کامل تشریح می شود و آثار و برکات وجودی او شمارش می شود و راه دوستی و قرابت ونزدیکی در وجود عزادار القا می شود. در عزاداری به گونه ای خاص فاصله وحجاب های بین عزادار و وفات یافته از بین می رود.  عزاداری مبتنی بر دو حقیقت انسان شناختی است: .1 مدفون متوفی .این امر بر عزاداری ارتباط روح و نفس عزادار با متوفی است نه با بدن ِ اساس این حقیقت است که انسان پس از مرگ از حیاتی برتر و کامل تر برخودار است. توجه خاص عزادار به بدن خود موجب می شود بدن و به تبع مکان جسد متوفی یک نوع مرکزیت و محوریت پیدا کند و به همین جهت مایه توجه عزادار در هنگام عزاداری ،قبر وآرامگاه بدن متوفی است. .3 بنابراین در عزاداری پیوند نفس ها و ارواح اتفاق می افتد .ارتباط و قرابت عزادار ،بهره مندی از جان نورانی متوفی وکسب نورانیت از اشراقات قدسی نفس او است. .2  عزادرای در عیCن حال کCه مCی توانCد یCک کنش فردی برای ایجاد ارتباط میان فردی باشد .عمدتCا ( و بCه خصCوی اگر برای اشخاص مقدس باشCد) یCک کنCش جمعCی اسCت کCه منجCر به ارتباطات میان فرهنگی نیز می شود. مقصود ما عبارت از مطالعه آن دسته از رفتارهاى گروهى ،جمعى و جامعه اى است كه عرفاً به عنوان عمل «عزادرای »ناميده مى شود. مطالع ه منظ م و روشمن د رفتار يك گروه كوچ ك ،كه ب ه عزاداری م ی پردازن د«جامع ه شناسى عزاداری» است ،همچنين مطالعه حاالت ،حركات و سكنات و رو ّيه و رفتار گروه های عزاداری که در قالب هیات عزاداری ،به این عمل اجتماعی می پردازند نيز «جامعه شناسى عزادرای» است. بنابراین در اين زمينه ،كوچكى و يا بزرگى عرصه عمل اجتماعى و مطالعه آن ،تفاوتى در صدق عنوان اصطالح مورد بحث پديد نمى آورد ،هرچند ممكن است تفاوت هاى عمقى اى را براى يك جامعه شناس ظاهر سازد. در واقع« ،جامعه شناسى عزاداری» شاخه اى و يا حوزه اى از جامعه شناسى است كه به رفتار عزاداری افراد و یا جمع (به عنوان يك كنش جمعى و اجتماعى) مى پردازد .در عين حال ،این حوزه مطالعاتی می تواند عرصه اى خاص از جامعه شناسى دين را تشكيل دهد و در زير مجموعه هاى آن قرار گيرد. از نظر دانش جامعه شناسی :عزاداری یک کنش اجتماعی نمادین است. تفسیر معنای کنش اجتماعی عزادرای و تبیین آن در تفسير و يا تبيين عمل جمعى عزادرای ـ ابتدا سوال می شود كه چرا و به چه خاطر، چنيـن جمـع وسـيعى از انسـان هـا بـه چنيـن كارى ـ كـه «عزادرای» ناميده مـى شود ـ اقدام كرده و همواره آن را تكرار مى كنند. آن ها چه هدف و يا چه اهدافى را از عملشان منظور مى دارند و این عمل چه كاركردى براى آـن هـا دارد و چـه نيازى از نيازهاى انسـانى ،روانـى و اجتماعـى آـن ها را برآورده مى سازد.  آن چه اکنون تحت عنوان مراسم عزاداري انجام مي شود ،دست تأييد چند گروه ازآيات را باالي سر خود دارد: ‏ الف ) آياتي كه به فرياد كردن عليه ظلم ،امر مي كند يا مجوزمي دهد؛ ب ) آياتي كه تحكيم واليت را هدف خود قرار داده اند؛ ج ) آياتي كه مودت اهل بيت را تأكيد كرده اند؛ د) آياتي كه داللت بر سوگواري بعضي از انبيا يا ديگر اولياي الهي داشته اند ،مثل سوگواري حضرت يعقوب در فراق حضرت يوسف ؛ ه) آياتي كه بزرگداشت شعائر الهي را تأكيد مي كنند. ‏ ‏ ‏ ‏ ِئن ُة ْار ِجعِي ِإلى س الْ ُم ْط َم َّ آية نفس مطمئنه كه به امام حسين (ع) تفسير مي شود؛(يا َأَّي ُت َها َّ الن ْف ُ راض َي ًة َم ْر ِض َّيةً)... َربِّ ِك ِ در تفسير برهان در ذيل اين آيه آمده است كه وقتي اين آيه نازل شد،پيامبر فرمود :يهود ،عهد خدا را نقض و رسوالن او را تكذيب كردند واولياي الهي راكشتند ،آيا به شما خبر بدهم به مشابه آنان از يهود اين امت ؟ گفتند بله يا رسول اهلل، حضرت رسول (ص) فرمود :قومي از امت من كه خود را از اهل ملت من مي دانند ،افاضل ذرية مرا مي كشند ،شريعت و سنت مرا عوض مي كنند ،فرزندانم حسن و حسين رامي كشند ،همان طور كه يهود ،زكريا و يحيي را كشتند. روايات زيادي نيز داريم كه داللت بر جواز گريه و عزاداري مي كنند؛ امام صادق (ع)مي فرمايد :بانوان در مصيبت ها ،نياز به نوحه سرايي و شيون و زاري دارند وبايد اشك هايشان جاري شود ،اما نبايد سخنان باطل و بيهوده بگويند... آن حضرت در جاي ديگرمي فرمايند :گريه كنندگان پنج نفر بودند ،آدم و يعقوب و يوسف و فاطمه بنت محمد وعلي بن الحسين . گريه ي آدم به جهت خطا و اخراج از بهشت ،يعقوب در فراق يوسف ويوسف در دوري پدر و حضرت زهرا براي پدرش و امام سجاد (ع) نيز براي شهادت پدرش گريه مي كردند؛ امام صادق (ع) به فرزندش سفارش مي كند كه برايش مجالس عزاداري برگزار نمايد. رواياتي از اين نوع ،بسيار فراوان است و مهم ترين اهدافش ،مبارزه با ظلم وستم بني اميه و بني عباس بوده است در سيرة معصومان (ع) و سيرة مسلمانان نيز عزاداري ،داراي سابقه بوده است .ابن مسعود مي گويد« :پيامبر (ص) در سوگ حمزه بسيارگريه كرد ،جنازة حمزه را رو به قبله نهاد و ايستاد و با صداي بلند گريه كرد و صفات خوب حمزه را برشمرد». پيامبر به دفعات فراواني در سوگ يارانش از جمله :در عيادت آخر و بيماري احتضارسعد ابن عباده ،رئيس قبيله خزرج ،در كنار مزار دختر خود در مدينه ،در سوگ فرزندش ابراهيم ( ،با بيان اين كه قلب از شدت اندوه مي سوزد ،اماسخني بر خالف رضاي حق نمي گويم ) پس از پيامبر نيز ،صحابه عزاداري مي كردند به هنگام يادآوري شهادت امام علي (ع) و امام حسين (ع) ،حتي در هنگام والدت امام حسين (ع) زنان بني هاشم در شهادت امام حسن و امام حسين ،عزاداري و گريه كردند؛ پيامبر به دفعات فراواني در سوگ يارانش از جمله :در عيادت آخر و بيماري احتضارسعد ابن عباده ،رئيس قبيله خزرج ،در كنار مزار دختر خود در مدينه ،در سوگ فرزندش ابراهيم ( ،با بيان اين كه قلب از شدت اندوه مي سوزد ،اماسخني بر خالف رضاي حق نمي گويم )، در سيرة معصومان (ع) و سيرة مسلمانان نيز عزاداري ،داراي سابقه بوده است .مسلمانان در جنگ احد 70شهيد دادند؛ در مدينه ،هر كسي براي بستگان شهيد خودگريه مي كرد .چشمان پيامبmر (ص) با ديدن اين صحنه ،پر از اشك شد و فرمودند« :اماعمويم حمزه گريه كننده ندارد» .ابن مسعود مي گويد« :پيامبر (ص) در سوگ حمزه بسيارگريه كرد ،جنازة حمزه را رو به قبله نهاد و ايستاد و با صداي بلند گريه كرد و صفات خوب حمزه را برشمرد». مختار ثقفي در عزاي امام حسين گريه كرد و قسم خورد كه انتقام بگيرد؛ توابين با شعار يالثmارات الحسين ،به رهبري سليمان ابن صرد خزاعي ،براي انتقام جمع مي شوند و بر مزار امام حسين رفته و گريه وناله مي كنند ،مردم كوفه و شام و مدينه ،پس از شهادت امام حسين عزاداري مي كنند؛شعرا و سرايندگان عرب ،اشعار فراواني در سوگواري سروده اند. پس از زمان ائمه (ع) نيز عزاداري امام حسين توسط شيعيان انجام مي شد ،اما تاپيش از قرن چهارم به صورت پنهان بود ،همان طور كه جشن و سرور در روز عيد غدير( 18ذيحجه ) نيز پنهان بود و از آن پس آشكار شد. معز الدولة ديلمي ،از سالطين بزرگ و مقتدر آل بويه بود كه در آشكار ساختن شعائر شيعه ،نقش اساسي داشت و مردم بغداد را به عزاداري حسين تشويق مي كرد .درسال هاي بين 352تا اواسط قرن پنجم ،مراسم عاشورا ،مهم تلقي مي شد و اجرا مي شد. در همين سال ها ،فاطميه و اسماعيليه ،مصر را به تصرف درآوردند و شهر قاهره را بنانهادند و مراسم عاشورا در مصر نيز برگزار مي شد. مراسم عزاداري ،به ساير كشورهاي اسالمي ،شمال آفريقا ،ايران و برخي كشورهاي عربي رسوخ كرد .در ايران از قرن اول ودوم ،تعزيه رايج بود ،ولي گسترش بيشتر يافت . اكنون نيز نه تنها شيعيان ،بلكه حتي بسياري از غير شيعيان و غير مسلمانان نيز،امام حسين و مراسم عزاداري حسيني را به خوبي مي شناسند و براي آن احترام قائلند -1زنده نگه داشتن مکتب اسالم ائmمه طاهرین (ع) نور واحد هستند و هدف آنها یکی است؛ که عبارت است از تالش و کوشش ،نثmار و ایثار، برای احیای دین و روشن نگه داشتmن چراغ مکتب .از این رو نگه داشتن نام و یاد هر کدامشان ،باعث زنده ماندن اصل مکتب الهی است .لیکن ساالر شهیدان(ع) خصوصیتی دارد که زنده نگه داشتن نام و یاد او ،تاثیر بسزائی در زنده نگه داشتن مکتب اسالم دارد(). روضه ی سید الشهداء (ع) برای حفظ مکتب سیدالشهداء (ع) است -2دعوت به دین سوگواری برای اهل بیت (ع) گاهی بهترین برنامه دعوت ست به سوی دین ،اسالم -3اجر رسالت پیامبر (ص) مجالس عزاداری اهل بیت(ع) ،یک مجمع عظیم اسالمی و سمینار عالی شیعه است که به نام پmیامبر(ص) و دودمانش تشکیل می شود و در آن به ریسمان خداوند و کتاب و سنت ،دو اصل باقی مانده گران بهای پیامبر (ص) چنگ زده می شود و در این مجامع شیعیان جمع می شوند تا اجر رسالت را به دوستی دودمان پیامبر(ص) بپردازند و اهداف عالیه اهل بیت (ع) را زنده سازند(). -4آشنائی و پیوند دل ها با ائمه (ع) و فراگیری راه آن ها مجالس عزاداری برای این است که دل های ما را با حسین بن علی (ع) و هدف آن بزرگوار نزدیک و آشنامی کند. در مجالس عزاداری نشستن ،روضه خواندن ،گریه کردن ،به سر و سینه زدن و مواکب عزا و دسته های عزاداری به راه انداختن از اموری است که عواطف عمومی را نسبت به خاندان پیغمبر (ص) پر جوش می کند -5حسینی منش شدن ،ظلم نکردن و نپذیرفتن ظلم این که سفارش فراوان به اشک ریختن و عزاداری کردن نموده اند برای آن است که اشک بر شهید ،اشتیاق به شهادت را همراه دارد ،خوی حماسه را در انسان زنده و طعم شهادت را در جان او گوارا می گرداند. -7فراموش نکردن ارزش ها )(»یا ایها الذین آمنوا استجیبوا اهلل و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم -1حفظ مکتب اسالم -2تطهیر جان و تهذیب نفس: -3آشنائی با جهان بینی و معارف توحیدی و نشر معارف اهل بیت در بین مردم -4آموختن داستان های عدالت آموز و تعدیل امور و قوا (.)37 -5فراگیری آداب دوستی و برادری -6مجالست با علماء -7نشر معارف اهل بیت در بین مردم -8بی اهمیت جلوه گر شدن مصائب و دردهای خود مرثmيه سmmراmيmي 1- سعدي با شعر :يا رب به نسل ظاهر اوالد فاطمه يا رب به خون پاك شهيدان كربال[] پس از ايشان شاعران پارسي زبان ،مرثيه‌هاي فراوان و ديوان‌هاي ويژه‌اي در رثاي شهيد كربال سروده‌اند كه از ميان آن‌ها مي‌توان به محتشم كاشاني و عمان ساماني اشاره كرد. نكته قابل توجه در مرثيه‌هاي كربال ،اين است كه از همان دوره پس از شهادت سيد الشهداء ،شاهد ادبيات پيام و قيام هستيم. از آن جمله مي‌توان به حق‌گرايي به جاي مصلحت‌گرايي ،دعوت به قيام در برابر ظلم و الحاد معرفي اهل بيت و افشاگري و ظلم ،و نيز پيام ايستادگي و مقامت در راه آرمان الهي در شعر اشاره كرد. 2ـ زيارات يكي از مهم‌ترين و غني‌ترين ابعاد عزاداري و ادبيات عاشوراي ،زيارات و رواياتِ زيارات است كه پشتوانه عقيدتي ،فلسفي و كالمي شيعه امامي به شمار مي‌آيد .ادبيات به كار رفته در اين زيارات و رواياتِ مربوط به آن‌ها «اصو ًال و عموماً ادبياتي است تعليمي ،تبليغي ،ارشادي و انساني كه رسالتش ،آموزش حق‌جويي و حق‌گويي، ستم‌ستيزي و ستم‌سوزي و ارشاد به اصول آزادي و عدالت و جهت آن ،افشاي سه جريان زورمند و زرمند و تزويرمن ِد حاكم بر تاريخ انسان ،و موضوع آن مسايل عقيدتي ،اخالقي ،سياسي و اجتماعي و هدف نهايي آن، رستگاري انسان در دنيا و آخرت است 3ـ روضه و مقتmل يكي از نمادهاي مهم و اساسي عزاداري سيد الشهداء %مقتل خواني ،روضه خاني و مقتل نگاري است .در خصوص مقتل خواني ،بايد اذعان كرد كه نخستين كساني كه به شرح حوادث و وقايع عاشورا و صحنه‌هاي شهادت شهيدان كربال و پيام خون آن‌ها پرداختند ،كاروان اسيران اهل بيت( و در رأس آنان ،امام سجاد %و زينب كبري& بودند كه با آهنگي حماسي و حزين ،به تبmيين مظلوم بودن عاشوراييان و طرح آموmزه‌هاي عاشورايي در ميان مردم ،اعم از دوست و دشمن كوشيدند. بدان سبب كه روضة الشهداء متني فارسي و مؤلف آن واعظي متبحر و مشهور بوده و نيز اين كتاب را با قلمي شيوا و گيرا نگاشته است ،اين كتاب در ميان مقتل خوانان و ذاكران شيوع و رواج مي‌يابد و به متن برگزيده آن‌ها تبديل مي‌شود ،به طوري كه از آن پس ،آنان به نام اين كتاب« ،روضه خوان» ناميده مي‌شوند و اين اصطالح به سرعت در فرهنگ عامه جا‌مي‌گيرد. 4ـ تعزيه تعزيmه از نظmر لغوي ،بmه معناي اظهار هmم دردي ،سmوگواري و تسmليت اسmت ،ولmي بmه عنوان شكلmي از نمايmش ،ريشmه در اجتماعات و مراسmم يادكرد شهادت امام حسmين %در روزهاي محرم دارد و در طول تكامmل خود ،بازنمايmي محاصmره و كشتار صحراي كربال ،محور اصلي آن بوده و هيچ‌گاه ماهيت مذهبي‌اش را از دست نداده است. در خصmوص منشmأ و ريشmه تعزيmه ،نظرات گوناگونmي ابراز شده اسmت .برخmي بر ايmن باورنmد كmه تعزيmه ،ريشmه در نمايش‌هاي دراماتيك پيش از اسالم ايران دارد و نمونه آن را داستان مرگ و قتل سياوش با سابقه سه هزار ساله برخي نيmز بmه طور كلي ،تعزيmه مذهmبي را در ايران ،متاثmر از اروپmا دانستmه‌اند .ملmك الشعراي بهار و دكتmر عبدالحسmني زريmن كوب[] از ايmن دسmته‌اند .بmا ايmن حال ،بmه نظmر مي‌رسmد كmه نظريmه نخسmت متقن‌تmر و صmحيح تmر باشmد؛ چرا كmه بmا روح كلmي حاكmم بر ايmن مراسmم و نيmز تاريmخ همراه آmن هmم سmازتر اسmت .البتmه ايmن بدان معنmا نيسmت كmه بعدهmا ايmن نوع آييmن ،هيmچ اثري از درام‌هmا و نمايش‌هاي اروپايmي و فضاي مسmيحي آن‌هmا نپذيرفتmه باشmد و ايmن امmر هmم ممكmن اسmت .در مورد ايmن موضوع كmه تاريmخ آغاmز شmبيه خوانmي مذهmبي (تعزيmه) چmه زمانmي اسmت نيزف اتفاق نظريmه وجود ندارد و بيش‌تر صاحب نظران ،آن را به دوران صفويه بازگشت داده 5ـ بيرق و علم از جمله وسايل متداول در دسته‌هاي عزادار ،حمل بيرق و علم است .بيرق ،همان علم است و علم ،به معناي پرچمي است كه نشانه و معرف چيزي است .شخصي كه علم را حمل مي‌كند ،علمدار ناميده مي‌شود« .سابقه علم ،بسيار طوالني و قديمي است و پmيش از اسالم و پس از اسالم ،در بين اقوام ،جمعيت‌ها ،لشكرهاي كشورها مرسوم بوده است». [ـ ]دسته‌جات حسيني نيز از قديم ،علم‌هايي را با خود حمل مي‌كنند كه نشانه‌هاي شناسايي آن‌ها ،هم به عنوان دسته عزادار و هم هيأت محلي آنان است اين پرچم‌ها ،معمو ًال سبز ،سرخ و سياه و پس از انقالب ،پرچم سه رنگ جمهوري اسالمي هستند؛ البته پرچم‌هايي با رنگ‌هاي ديگر نيز وجود دارد. 6ـ علمات در بسياري از دسته‌ها ،تكيه‌ها و حسينيه‌ها ،وسيله‌اي به نام علمات وجود دارد كه معمو ًال در روزهاي اصلي عزا ،مانند تاسوعا و عاشورا حمل و به مكان‌هاي مذهبي ،نظير حرم حضرت معصومه& و حرم امام رضا آورده مي‌شود و به عنوان عرض ادب ،با سه بار خم كردن آن ،به آن امام يا امام‌زاده سالم داده مي‌شود .گاه عرض و طول علمات به پنج مي‌رسد و شعبه‌هايي دارد كه بر باالي آن ،پرهايي از طاووس و ديگر پرندگان زده مي‌شود و با شماره پرها ،شمارش مي‌شود. مشخص نيست كه ريشه اين نوع ابزار چيست و در اين مورد ،تحقيق خاصي صورت نگرفته است .البته به نظر مي‌آيد كه علمات نيز تاريخي به مثابه دیگر ادوات داشته باشد؛ يعني عالمتي نظامي لشكري بوده كه به عزاداري آورده شده و بنابراحتمال ،به دوره صفويه و پس از آن باز مي‌گردد. 7ـ نخل برداري از جمله مراسم عزاداري است كه در برخي از شهرها و روستا‌هاي ايران رواج دارد« .نخل از معروف ترين وسايل عزاداري است كه از گذشته‌هاي دور ،بين دسته‌جات حسيني رواج داشته است و به عنوان تاب و حجله عزاي امام حسين (ع) آن را تأسيس نموده و حمل مي‌نمايند .اما آن را به خاطر سنگيني ،روي پنج پايه يا بيش‌تر از چوب بلند و ضخيم قرار مي‌دهند كه دو پايه آن در طرف جلو و عقب نخل ،و سه پايه ديگرش در طرف راست و چپ آن مي‌باشد و از چهار طرف ده پايه شمرده مي‌شود و به عنوان جنازه تشبيهي امام تشييع نموده و جمعيت زيادي در پاي آن ،بر سروسينه زنان ،به نوحه خواني وعزاداري مي‌پردازند و در انتهاي مسير عزاداران ،آن را به زيارت امام زاده‌ها مي‌برند. 8ـ قمه زني قمه زني ،يكي ديگر از نمادهاي عزاداري است كه به ويژه ميان ترك‌زبانان ايران و عرب‌ها و عرب‌هاي ايراني تبار عراق و بعدها در ديگر نقاط چون هند و پاكستان ،سابقه داشته و دارد« .قمه» بر اساس آن چه در لغت نامه دهخدا مي‌نويسد ،در اصل سالحي تركي است كه شبيه شمشير است ،ولي كوتاه تر و پهن تر و بدون انحنا است ][.بدين سبب، مي‌توان قمه زني در عزاداري عاشورا را نيز ،داراي منشأ تركي دانست؛ چنانچه امروزه نيز اين مراسم ،به ويژه در ميان ترك زبانان ايران و به خصوص اردبيل كه در مجاورت تركان عثماني قرار داشته‌اند ،رواج دارد. جامع سياه پوشيدنرايج ترين شيوه عزاداري سيدالشهداء %نزد دوستداران آن حضرت ،جامه سياه پوشيدن است. رنگ سياه ،در ميان اكثر جوامع و اقوام و ملل نماد عزا و اندوه بود است ]57[.در تاريخ اسالم نيز در سوگ حمزه([،ع) ] پيامبر[، -ص] علي(ع) امام حسن (ع) ،امام حسين (ع) زيد[(ع) ] و يحيي بن زيد[(ع) ] و امام كاظم (ع) مؤمنان ،مسلمانان و شيعيان ،جامه سياه بر تن كرده‌اند؛ از اين رو ،جامه سياه همواره جامه عزا و مصيبت به شمار مي‌آمده است .عباسيان نيز به عنوان حركتي تبليغاتي در مصيبت اهل‌بيت ،جامه سياه مي‌پوشيدند و پس از دست يابي به خالفت ،آن را به نشان خالفت خود مبدل ساختند. گريه ،سينه زدن و زنجير زدناز برترين اعمال در عزاداريف گريستن ،گرياندن و حالت گريه(تباكي) به خود گرفتن ،است .به نظر مي‌رسد بر سينه كوبيدن در هنگام عزا به عنوان رسم سوگواري ،بيش‌تر در ميان عرب‌ها رواج داشته و سپس در بين ايراني‌ها گسترش يافته است هم چنين است گل به سرماليدن كه يكي از نشانه‌هاي عزاداري است .اما از وسايلي كه از ديرباز در دسته‌هاي عزاداريمورد استفاده واقع مي‌شده ،طبل و شيپور است كه به طور حتم از دسته‌هاي نظامي به دسته‌هاي عزاداري راه پيدا كرده و به ويژه در دوران صفويه رونق گرفته؛ چنانچه در سفرنامه جهان‌گردان خارجي به آن اشاره شده است[.تاريخ مذهبي قم ،ج،1 صص 274و ]289 هیأت مذهبی چیست؟ –1هیأت مذهبى ،تشکیالتی است مردمى، متشکًاساسا هک درم و نز ،نالاس نهک و نالاسنایم ،ناناوج لماش ییاضعا زا لّ با محوریت و هدف ترویج فرهنگ قرآن و عترت و زنده نگهداشتن سنّت عزداری در ایام شهادت سید و ساالر شهیدان حضرت ابا عبداهلل الحسین(ع) ،تحت ساختار منسجم مردمی به صورت تشکیالتی و یا غیر تشکیالتى ،با روال اجرایی برنامه فعالیت می نماید. های هفتگى ،ماهانه ،فصلی و یا ساالنه ّ 17هزار و 800هیئت عزاداری در سطح شهر تهران هیأت های مذهبی از نظر نوع فعالیت ،به سه گروه تقسیم می شوند؛ هیأت های موردی و مقطعى: صرف ًا در دهه ی اول محرم، فعال: هیأت های نیمه ّ مناسبت های اسالمی شامل اعیاد ،وفیات و شهادت های ائمه هیأت های مذهبی فعال هیأت های مذهبی که در طول سال ،فعالیت مستمر و دائم دارند؛ دارای اساسنامه و ساختار تشکیالتی منسجم و منظم بوده ،مجموعه هایی چون صندوق قرض الحسنه ،درمانگاه خیریه، مؤسسه ی فرهنگی و آموزشی و ...تحت پوشش آنها می باشد. مداحان و دولت احمدی نژاد هاللی ،مداح مشهور تهران نیز به جمع مداحانی پmیوست که در روزهای اخیر دولت احمدی نژاد را مورد تهدید و انتmقادات شدید قرار داده اند .او که از همکاران سابق محمود احمدی نژاد هست و در جریان دو انتخابات ریاست جمهوری هم از وی حمایت کرد .در یادداشتی آورده : صد افسوس که این روزها ،پیر غالمان موی سپید کرده اهل بیت (ارضی) که عمری در روشنگری و زنده نگاه داشتن اسالم نفس زده اند و شیره جان خرج نموده اند ،در معرض جسارت ها و نا مرادی ها قرار گرفته اند .به چه جرمی؟! ...به جرم اینکه در دفاع از ارزش ها و خون شهیدان گلگون کفmن و اطاعت از فرامین ارزشمند مقام عظمای والیت (حضرت آیت اهلل العظمی امام خامنه ای) جریان نفوذی و فتنه گر را رصد نموده و در صدد خنثی نمودن فتنه آنان برآمده اند و صد اسف که در این میان عده ای که این روشنگری ها را در تضاد با مطامع خود می بینند برآشفته و اقدام به شکایت نموده اند”. حدادیان از رحیم‌مشایی با عنوان "عورت" احمدی‌نژاد یاد کرده و منصور ارضی او را "یهودی صفت" خوانده‌ است.در برابر محرمانه‌نیوز سعید حدادیان را "دلقکی وقیح" و "مداح زر و زور" نامیده و به محافظه‌کاران منتقد احمدی‌نژاد هشدار داده اگر به تخریب‌ها علیه دولت ادامه دهند "خانمان و دودمان" آن‌ها به باد خواهد رفت.  ‏ اگر مراسم عزاداري ،اين اندازه اهميت mدارد ،بايد همانند يك گوهر گران‌بها از آن محافظت شود .فريادهاي بعضي از علماي ديني ،مانند شهيد مطهري ،كه در سه جلد كتاب حماسه حسيني و تحريف‌هاي عاشورا گردآمده است ،ناظر به همين امر است. الف) رقابت‌هاي شديدي كه گاهي بين گروها و هيأت‌هاي مذهبي ايجاد مي‌شود و این موضوع در تعارض با آياتي عاونُوا َعلَي الب ِِّر َوالت َّ ْقوي) (مائده آيه ] )2 مانند( :تَ َ ‏ ب) همراه شدن مراسم عزاداري ،با خرافات و امور نادرستي از فرهنگ عمومي مردم. ج) اصالت يافتن بعضي از فوايد جانبي و فرعي ،كmه از طريق هر گروه اجتماعي ،ممكن است حاصل شود; مانند ديد و بازديد. د) فراهم آوردن آزار و اذيت‌mهايي براي ديگران ،مانند صداي بلندگوها و بسته شدن خيابان‌ها ،كه اگر تكرار شود، ممكن است افرادي را منزجر كند. هـ)استفاده از اشعار و موسيقي‌هايي كه در شأن عزاداري حسيني نيست mو گاهي ممكن است خالف شرع باشد( .البته گفتني است كه مراسم آهنگmين عزاداري و مولودي‌ها ،كه در جامعه ما رواج دارد ،سهم به سزايي در ارضاي نياز به موسيقي ،به ويژه در كودكان و نوجوانان دارد و چه بسا آنان را از جذب شدن به موسيقي‌هاي مبتذل باز مي‌دارد). و) غلبه كردن بعد عاطفي و غفلت از بعد شناخت ديني ،در اين مراسم .اين آسيب بسيار جدي است و در دراز مدت مي‌تواند تخريب‌گر باشد. ز) ايجاد رابطه‌هاي مريد و مرادي بين افراد معمولي .گاهي ممكن است افرادي در لفافه و ناآشكار ،به جاي دعوت به دين ،دعوت به خود كنند. ط) تكراري بودن محتوا وشيوه‌هاي جاري ،مانند سخنراني‌ها و اشعار. ي) ساختن يا استفاده كردن از روضه و مطالبي كه مستند نيست ،اما ثأثر عاطفي ايجاد مي‌كند. [ ك) انجام دادن بعضي رفتارها ،مانند نواختن شيپور و اجراي آهنگ‌هاي مبتذل. ل) آسيب رساندن به بدن ،مانند قمه‌زني ،كه مبناي ديني ندارد م) قرار گرفتن مجالس عزاداري در اختيار افراد كم‌سواد .قرآن می فرماید: ون) (انبياء ( )21آيه .)7 َلْم َ ( َفاسَأْلـُوا أَهَلْ ال ِّذ ْكرِ إ ِْن كُ ْن ُتمَت ال ْع ُ ن) خواندن بعضي از اشعار غلوآميز ،كه خالف اعتقادات ديني است .در حالی که قرآن می فرمایدَ ( :واجَتْن ُِـبوا َقوَلْ ال ُّزورِ ) (حج آيه ) 30 محتوایی: -1غلو(ال اله اال الزهرا) -2مبالغه(حرارت 70برابر)= 2100درجه -3دروغ(عروسی قاسم) شکلی: -1اشعار(من سگ کوی زینبم (.. -2الفاظ دون شان(چشماش دلبریه ).. -3ابزار(موسیقی) مراحل حل مشکل کاربردی تشخیص امکان . 2پیشنهاد راه حل ها .3انتخاب راه حل ها .4به اجرا درآوردن راه حل ها . 5نظارت و کنترل نتایج مراحل چرخه خط مشی .1دستورگذاری .2تنظیم خط مشی .3تصمیم گیری .4اجرای خط مشی .5ارزیابی خط مشی گروههاي صاحب قدرت كه بيشتر همان گروههاي ذينفع اند به منظور دستيابي به منافع گروهي ،در فرايند خط مشي گذاري اعمال نفوذ مي كنند و به آن سمت و سوي خاص مي دهند .اين افراد بر اساس عاليق و اهداف يا نيازهاي مشترك گرد هم آمدند و مي كوشند بر فرايند خط مشي تاثير بگذارند. امروزه هیات عزاداری از این شیوه بهره می برند گروه فشار به جمعي از افراد گفته مي شود كه اهداف سياسي داشته و مي خواهند قوانين را تحت تاثير قرار دهند. گروه ذينفع به افرادي اطالق مي شود كه داراي عاليق مشتركند و اهداف سياسي ندارند. اقتصاد :دو سویه؛ فرهنگ :دو سویه فعالیت های اقتصادی برای عزاداری . شکل گیری صندوق ها الهام گیری از فرهنگ شیعی . شکل دادن فرهنگی خاص ارتباطات :دو سویه شکل گیری هیات همشهری ها یا گروه های خاص .1 .2 .3 .4 .5 .6 ارتباطات شخصي رسانه هاي جمعي ائتالف احزاب سياسي حضور در مراكز خط مشي گذاري تظاهرات اعتراض آميز .1 .2 .3 .4 .5 وضعيت در حال ظهور عزادرای به عنوان یک مساله: اتخاذ رویکرد انطباقی یا تعاملی دولت در این باره : اهداف سRیاستگذاری مسRاله عزاداری در جمهوری اسRالمی مشخص نیست . نا هماهنگی بازیگران اصلی عزاداری جمعی(هیات مذهبی و ).. سRیاستگذاری عزادرای هRم در گفتمان دولتRی اسRت و و هم در گفتمان مرجعیت دینRی و هRم در گفتمان بازار و گفتمان ارتباطی – لزوم سیاستگذاری بر اساس گفتمان فرهنگ عمومی(فطرت) مذهب ،الهام دهنده هنر به رسوم اجتماعی باید به عنوان یک ابزار فرهنگی ،مدرسه و یا به بیان دیگر،وسیله ای که در فرهنگی و اجتماعی کردن ما نقش دارد ،نگاه کرد. عالوه بر آن در تحلیل علمی مباحث مذهبی و سوگواری ها ،الزم است نظامی ازروش ها و احکام وجود داشته باشند که از طریق آنها این رسوم ،آداب و نظام ارزشی آنها مورد پشتیبانی قرار گیرند  ‏ ‏ شناسCایی نقاط ضعCف و قوت و توجCه بCه فرصCتها و تهدیدهCا (ماتریس)swotدر سیاستگذاری عزاداری. نقاط قوت(: )s 5 نقا ط ضعف(:)w عدم وجود آمار های دقیق از وضعیت موجود هیات و نوع فعالیت ها عدم وجود نگاه کالن سیاستگذاری در حوزه عزاداری محدودیت امکانات تسهیالتی مثل ابزار صوتی تصویری و امکانات رفاهی و بهداشتی عدم وجود کارشناسان دینی متخصص در امر عزاداری فرصت ها(:)o ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ عزاد اری بستر و فرصتی مناسیب برای برقرای ارتباطات میان فرهنگی در تقابل با جهانی سازی عزاداری بستر مناسب برای تقویت مبانی اعتقادی عزاداری فرصتی مناسب برای انسجام اجتماعی وحدت ملی تهدید ها(:)t پدید آمدن عزاداری های نوین(با رویکردهای افراطی) وجود افکار و اندیشه های معارض مثل وهابیت غلبه عزاداری های سطحی و ظاهرگرا بر عزاداری های معرفتی ‏ مستمر و مفید برای مدیران و اعضای هیآت و مداحان و ذاکرین برگزاری دوره های آموزشیّ -نظارت بیشتر و دقیقتر نهادها و سازمان های مربوط بر فعالیت هیأت ها و مداحانآموزش مبلّغین در شناسایی و نحوه مبارزه با خرافات و بدعتها و تحریفات -اطالع رسانی بهتر و گسترده تر به مردم در زمینه تحریفات و مشکالتی که گریبانگیرهیأتها و مجالس عزاداری و برخی مداحان شده است. نظام بخشی به هیأتها و جلوگیری از افزایش بی رویه و قارچ گونه برخی هیأتها که بدون درنظر گرفتن تمرکز جمعیتی و منطقه ای و نیازسنجی و کیفیت محتوایی تأسیس میگردند. -تشکیل شورایی جهت تدوین کتب و منابع ومآخذ معتبر و الزم در زمینه عاشورا و مباحث دینیکه دیگران موظف به استفاده از این منابع باشند. فعالیت جدی کانون مداحان و تآسیس دانشکده های مداحی و شناسایی استعدادهای خوب وتربیت آنها اهتمام هیأتها به داشتن روحانی و مبلّغ با سواد و خوش سلیقه و باذوق و پژوهش محور و مداحانبا معرفت و اهل مطالعه و تحقیق معرفی هیأتها و مداحان الگو و نمونه در سطح شهرستان ،استان و کشور با فاکتورها و ّ -استانداردهای الزم و تجلیل و تقدیر از آنها برای تشویق دیگران. شکستن انحصار در مداحی برخی مداحان خاص در صدا وسیما بلکه مداحانی هستند که هنوز گمنامند ولی با تجربه و کارآمد هستند. --برخورد جدی با هیأتها و مداحانی که دچار آسیب شده اند.

51,000 تومان