صفحه 1:
تعریف علم روانشناسي :
psyche V4: 33 5) 41 4: ( psychology )™
به معناي روح و روان و لا00! به معناي شناخت » ۱
و يزوهش مشتق شده است و يك كلمه يوناني مي باشد.
ريوانشناسي دراي تاريخجه طولاني فلسفي و باستاني است و
آغاز آن از زمان شناخت بشر و آشنايي او با كيفيات و
eS ee Se Poke Tee Seb ies
مي باشد .
صفحه 2:
[۳ eee E ل ا
تجربي را ندايد زيرا روانشناسي از اواخر قرين 09 به
صورت يك علم تجربي به منظور مطالعه علمي رفتار
درآمد يس روانشناسي يك علم است و يك نفر روانشناس
آموزش ديده كسي است كه در تحقيقات خود از روش علمي
استفاده مي كند و رفتار خود و ديكران را مورد مطالعه
قرار مي دهد.
صفحه 3:
پس روانشناس كسي است از روشهاي علمي استفاده مي کند
؛نتایج اطلاعات علمي باید
8 قابل اثبات شدن و قابل تعمیم دادن باشند.
ub Ux ( Generalization ) بتوان
" بر اساس آن فر مولهايي را اثبات كرد و برخي حوادث آينده
سا ۳۳۳
صفحه 4:
"ا يس روانشناسي يعني شناخت روح و روان يا ذهن و جون
"" مانمي توانيم از فرآيند ذهني ديكران يعني از آنجه در
درون مغز آنها اتفاق مي افتد شناخت مستقیم داشته باشیم به
* اجبار باید عملکرد آنها یا رفتار آنها را در نظر بگیریم.
صفحه 5:
3
۱ Terns OES a TS il
1۱۳ re ro re LL
56۳053110۳0 است که ما آن را احساسات 8
۱30 b reasoning JVs «requests & Gul, 1#
# تصمیمات 066151015 و یا شناخت ها ۲6۵۲110۳0 مي
ناميم.
صفحه 6:
* از نظر ویلهم نت ۰ روانشناسي باید چيزي را مطالعه کند
۱
"" عقیده او اساس مطالعه باید هوشياري باشد يعني آگاهي از
|
صفحه 7:
ور
0
"ا موضوعي است كه روانشناس مي كوشد آن را توصيف
یک
صفحه 8:
"ا از نظر جان بي واتسون » كه يكي از بنيانكذاران مكتب
"1 8631/101150 است. روانشناسي آن دسته از علم است
"ا كه موضوع مورد مطالعه آن رفتار آدمي يعني كردارها و
fe ل
صفحه 9:
تاریخچه علم روانشناسي :
"ا هر جند ظهور علم روانشناسي را به سال ©0©70 زماني
كه ونت اولین آزمایشگاه روانشناسي را در شهر لابپزيك
آلمان بنا نهادنسبت مى دهند . مطالعه علم روان تاريخ
بسيار طولاني داريد. روان شناسي در حدود ) قرين ييش به
عنوان علم شناخته شد و امروزه © نفر از دانشمندان آلماني
را در شناخت روانشناسي را به عنوان علم موثر مي دانند
به نام هاي وبر و فخنر و ونت . چون ونت اولین آزمایشگاه
روانشناسي را بنا نهاد يدر علم روانشناسي به او لقب دادند.
صفحه 10:
* دکتر علي اکبر. سياسي و دکتر محمد باقر هوشیار از
نخستین پیشتازان روانشناسي جدید در ایران هستند.
#* کتاب دکتر سياسي تحت عنوان علم النفس و کتاب دکتر
"!ا هوشيار تحت عنوان سنجش هوش به طور همزمان
ROR eesti
صفحه 11:
اهداف علم روانشناسي:
ee Se ean eae ene DEES et
محرك و ياسخ است.
Stimulation Response ®
Stimulation Organism Response ®
SOMR®
SOM RR®
صفحه 12:
* گرد آوري دانستني ها و واقعیت ها دربارة رفتار خود و دیگران و
eee E eee Eee COE CE cies een) 9
"ا بيش بيني رفتار بعدي ( 01601125101) يعني شناخت عواملي كه
سبب بروز رفتار ويزه مي شوند.
* کنترل رفتار و ایجاد دگرگوني ایده آل درآن ( 860۷10۲۵1
220011 ) تغيير در رفتار
" اكنون جلوكيري از اختلالات رواني مهمترين وظيفه روانشناسي
است كه به آن بهداشت روان يا ( اغا 162 1160621 ) مي كويند
صفحه 13:
اهداف علم روانشناسي:
يكي از مهمترین اهداف این علم کشف رابطه بین محرك و پاسخ است.
Stmulation Response
Stimulation Organism Response
SOMR
S OM RRa
و
تقویت کد هم + تشویق < ۶۵۲66۲8۳۲ 8۵10
Mere as EY
00
۳۳ eer a
res Oe teen Tee eed e109 Wears Sree
BB eA ل اك الي ل STO 9
اکنون جلوگيري از اختلالات رواني مهمترین وظیفه روانشناسي است که به آن بهداشت روان یا
reece 7 ) مي گویند.
ت ها دربارة رفتار خود و دیگران و دستيابي به قانون منديهاي آن به
صفحه 14:
زمينه اش Perle
صفحه 15:
Educational 4: 58
military ct ))®
PNoIV ex Sw Vel ale RG اك ا ا
Engineering Uses #
Rehabilitation 8 ols
صفحه 16:
Educational 45 ®
"" ارتش لاع 1]]3 مم
۱
Engineering Ure ©
Rehabilitation % ols =
صفحه 17:
ل ل ا ارا
Experimental U4
Developmental 255
شخصیت و رفتار اجتماعي |5061 6 ۴۵۲5۵۳۵۱۱6۷
behavior
clinical lb
صفحه 18:
Industrial & organization jlojlu 5 jee
Psychotherapy osSils5
Environmental bs.
روان داروشناسي psychopharmacology
صفحه 19:
ae Be ewe) ریز( زره 0121ا01151©
آزمونهاي روان شناختي Psychological
testing
60۳۱۳۳۷۲۱۲۲۷ , جامعه ( مشکلات و نیازها)
problems & needs
women psychology o45 روانشناسي
صفحه 20:
۳۹ الیت روانشناسان
2
science Applied wus ese &
صفحه 21:
۷ اک Ss
: علوم پایه مربوط مي شوند. مقصودشان
"ا كسب دانش براي ييشرفت علم است و به موضوعاتي مثل:
"" فرآيند يادكيري 110 3ع ا ء حافظه /0 ماع مك
انكيزيش
"" 1/1013 نظر داريد
صفحه 22:
* روانشناسي كاربردي : به پژوهشهاي علوم پایه علاقه مند
"ا بيشتر جنبه هاي كاربردي دانش رريوانشناسي اهميت ميدهند.
SS Te" ان رريوانشناسان سعي در بهبود كيفيت زندكّي مردم
Brera em iow)
"ا سعي در رفع مشكلات آنها دارند.
صفحه 23:
ace ae reece se DRAB.)
* - روانشناسي تجریی: 05۷6۳0۱09 6۵6۲۱۳۲6۳۵۱
8 به تجربه افراد در برابر پدیده های محیط
8 اهمیت می دهد.
* 2- روانشناسي تطبيقي comparative psychology
"ا به مطالعه تفاوت هاي رفتار در كونه هاي مختلف موجودات
مى يردازد.
صفحه 24:
* روانشناسي فيزيولوژيايي 0۳۱۷5۱۵۱091۵
psychology
"ا به دنبال كسب اطلاعات در مورد ساختار بدن و مغز و
هورمونها ست. به دنبال کسب اطلاعات اثر مغز بر روي
ا preteen rg eee
صفحه 25:
"" روانشناسي رشد و شخصيت:
Developmental & personality ®
Psychology
به برسی چگونگی رشد از جنبه های مختلف می پردازد و
به شکل گیربی شخصیت. تاثیر و تاثیر گذاری افراد بر
روى يكديكر در جريان زندكى اجتماعى اهميت ميدهد.
صفحه 26:
ENS veer Bar)
PENG Peet Ee
سعي در ساخت آزمونها ۰ ارزشيابي دانش آموزان ۰ تحلیل
مشکلات مربوط به يادگيري دارد.
سعي در ارائه خدمات مشاوره اي تربيتي به معلمان »
خانواده ها و والدین براي رفع مشکلات موجود است.
صفحه 27:
Sls ا اك
"ا كروه هدف افراي است كه مشكلات خانوادكي ازدواج يا
مشكلات ذهني دارند
| استفاده از روشهاي ارتقاء اعتماد به نفس از جمله ابزار
صفحه 28:
* روانشناسي محیط
"ا اين كروه در کارخانه ها يا سازمانهاي دولتي کار مي کنند
"" وظيفه آنها مطالعه اثر محيط بر مردم است
"ا به مطالعه اثر ازدحام جمعيت مي يردازند.
صفحه 29:
روانشناسي سازماني وصنعتى :
1 ل ل ا ا ل ere TEE)
5505-5
Eo ee ل ا ل ان
Si yas ل Bye
"" آنها سعي در رفع مشکلات کارکنان دارند.
زيرا شرايط نا مساعد كاري باعث سند روم ساختمان زدكي يا
0100لا 50أك!أناط >اءز5 مي باشد كه علائم آن سر درد»
سرگیجه » التهاب چشم »گلو » پوست و بيني مي شود .
صفحه 30:
افا كم
"ا سعي در بهبود طراحي سيستم ها دارد تا ماشينها طوري
طراحي شوند که انسان به راحتي با آنها کار کند
# مي خواهد فاصله بین انسان و ماشین را به حداقل برساند
صفحه 31:
Bee Pert eS il
"ا نقش اجتماع و كروه را روي افراد برريسي مي كند.كاهي به
چگونگي رشد شخصیت و رفتار اهمیت مي دهد و به طور
نسبي با ريوانشناسي رشد هم يوشي داريد.
به مطالعه تاثیر فرهنگ» قوم و جامعه بر رفتار فردی و
گروهی می پردازد.
صفحه 32:
ات ا م
0) رفتار گرایی 863۷10۲15۳0
Psychoanalysis ~slul Sl. (C
2۹۵۱۹ ور از Sern Co)
۱ وت ز-زوره اه علو Wee Nees BCE (cs
هرازه 9
©) كل كرايي gestalts
صفحه 33:
"ا ونت روانشناسي را علم تجارب آني نامید
"ا و رهيافتي كه بتوان با آن ساختمان مغزٍ و يديده هايي مثل
آكاهي » احساس و عواطف را برسى كريد ساخت كرايي
نام نهاد .
صفحه 34:
"ا ونت عقيده داشت كه همانطور كه در علم شيمي مي توان
عناصر را به اجراي كوجكتر تقسيم كرد و يس أن اجزا ريا
مطالعه نمود در روانشناسي هم مي توانيم ذهن را به اجزاي
Pap ese oe sae ees ane ees
شناخت احساسات مردم دست به تجرريبه مي زد . براي مثال
یی Hep Sg oe ete ye GS ee SS
ee ee oe serene aes)
دهند فربآیند این عمل را ونت درون نگري نامید یعنی
See oe ei eres
introspectiveasine .
صفحه 35:
"ا ارزش اين مكتب درآن است كه از فلسفه جدا شد سعي كرد
"" آكاهي را وارد آزمايشكاه كند عناصرٍ مختلف آن را
COTE ا ل ا ا ا 2 PCRs EOE
علمي را پایه گذاري کرد
صفحه 36:
کنش گرايي یا کارکرد گرايي :
Functionalism ®
* از بنیان گذاران اين مکتب ویلیام جیمز ۱۷۱/۱370
® 5ع۱۳0[ ۰ جیمز کتل . ۱ ۰۴۰ 691116 30065[
Thorondike
اين رهيافت از آمرريكا شروع شد بر خلافه ساخت كرايي به
ساختار مغز علاقه نداشت بلكه عملكرد هوشياري اهميت
مي داد نه عناصر تشكيل دهنده ي آن.
صفحه 37:
"" اين كروه از روانشناسان مطالعه فرايندهاي ذهني را جدا از
فرايندهاي زیست شناختي نمي دانشتند و به مطالعه روابط بین محیط
و باسخ هاي اركانيسم اهميت نياز مي دادند اين مكتب فعاليت خود
را بر تجربه آكَاهء سازكاري و عملكرد روان در سازكاري فرد با
محيط خود متمركز مي كرد. مهمترين اقدام اين مكتب كشف علت
اختلاف رفتارهاي موجود زنده در زمينه روانشناسي بود. و انسان
به عنوان عالي ترین موجود زنده که قدرت يادگيري و سازگاري
rane Oe SES ES ۱
روانشناسي را از عالم درون به عالم بيرون و محسوس انتقال داد.
صفحه 38:
"! مشاهده يا 17/311017 ©0125 به عنوان روش برتر در اين
"ا مكتب معريفي كرديد. اين كروه در باره ي:
"" الكوهاي رشد در كودكان
SYNC we TE
ا تفاوت هاي رفتاري بين زن و مرد شروع به تحقيق كردند.
صفحه 39:
كل كرايي:
" كفتيم ساخت كرايي عناصر تشكيل دهنده ذهن را مطالعه
ا ا د ل ا 0
" ان را در رابطه با محيط تحليل ميكند كل كرا يا
" روانشناسي كل كرا در خلافه جهت آن دو مي يردازد.
صفحه 40:
" از ديدكاه آنها ذهن يا روان قابل تجربه نيست و ذهن انسان بايد به
صورت به صورت کل در نظر گرفته شود فرضاً ساخت گراها
تجربه و هوشیاری را تجربه مي کردند و به مطالعه آن مي پرداختند
SED POU DE Ey CEPR NID Sen ck 00
عقدیه ي گشتالت گراها کل هميشه اضافه بر اجزاي خود دارد تغییر
در يك قسمت از كل مي تواند روند واقعيت را به طور كلي تغيير
دهد از بنيان كذاران اين مكتب
koffka 3 ™ تک يرت و م
صفحه 41:
مکتب روان كاري فروید
Psychoanalysis ®
"" فرويد بدر اين مكتب به حساب مي آيد طبق اين مكتب انسان
به طور تصادفي و اتفاقي عمل نمي کند بلکه بر اساس
انگیزش هاي دروني وآرزوهاي سرکوب شده با ناخودآگاه
عمل مي کند پس هر رفتاري که از انسان سر مي زند
wie Sc
صفحه 42:
"ا فرويد براي دست يابي به ناخودآكاه انسان ابتداي روش
VA SE
SCC UNE SCS i SSP Ye IS EE SS NEES)
كند تا به اعماق ذهن خود بي ببرد و علت رفتارهاي خود
را بداند از دیدگاه فروید روان و شخصیت انسان مشابه تکه
يخ قطبي بزركي است كه فقط قسمت كوجكي از آن آشكار
ا ا ا لل ا 966 ”
صفحه 43:
"ا از نظر فرويد روان انسان شامل:
0
8 ضمیر خود اگاه
0 اگاه
صفحه 44:
* قسمت هوشیار یا 00۳56101150655
"" اين قسمت شامل خودآگاه و پیش آگاه است خودآگاه همان
چيزهايي است که روزمره از آن با خبریم پیش آگاه شامل
اطلاعاتي است كه در حال حاضر در ذهن مانيست ولي
اكرِ قرار باشد به ياد بياوريم مي توانيم آن را وارد خودآكاه
کنیم . و از نظر فروید یک سوم روان را تشکیل میدهد.
صفحه 45:
unconsciousness
"ا و بخش عمده ي روان است كه ©/© آن است را تشكيل مي دهد .
بخش ناخودآگاه دنياي وسيعي از خواستها» تمایلات انگیزه ها و
عقايد سركوب شده است و انسان از آن آكاهي ندارد در حقيقت تعيين
كننده ي رفتار بشر همين ضمير نا خودآكاه اوست كه از سه قسمت :
ةل 0 .|
ل 0
©) فراخور يا ©3026 10©1ا5 يا سوير ساره تشكيل شده است
* ( ساره قسمتي از بدن) ساره به معنی پاره و بخش -
صفحه 46:
"ا از نظر فرويد يوان يا شخصيت انسان ارتباط متقابل اين
سه عامل است و مشكلاتي كه در بزركسالي رخ مي دهد
ممکن است در اثر اتفاقات پنج سال اول زندگي باشد.
صفحه 47:
خصوصیات نهاد:
"ا از اصل لذت تبعيت مي كند
"ا و هدفش كاستن تنش است.
مثلا وقتی ارگانیسم گرسنه است این گرسنگی تنشی ایجاد
میکند و هدف نهاد فقط کاستن تنش و خوردن غذاست
صفحه 48:
ey aren cre yveeC a
"ا از اصل واقعيت تبعيت مي كند
از نهاد متكامل تر است
مثلا وقتى اركانيسم كرسنه است اين كرسنكى تنشى ايجاد
ميكند و هدف خود بدست اوردن غذا از راه منطقى است
صفحه 49:
ال
ل Le i كا اا ال ا ل 0ت اك
نادرست بودن اعمال قضاوت مي كند.
2553530000
ميكند و هدف خود بدست اوردن غذا از راه منطقى است و
a ا 2
است
صفحه 50:
* فراخود باز, مود دريوني شده ارزش ها و اخلاقیات جامعه
ات
شامل تصور فرد از فردي است كه اخلاق آرماني دارد. به
همين دليل اكّر معيارهاي والدين بيش از حد انعطاف نايذير
guilty ridden .»54 35 ۱ RC
كناه زده كسي است كه هر كونه تكانه ي يرخاشكري و
جنسي را در خود مهار کرده است. بر عکس كسي که قادر
به پذیرش معياري براي رفتار خود نیست فرا خودي
tere) ۳
صفحه 51:
"ا مكتب رفتار كرايي و ور 21-10-۱۱ ۱3
* از دیدگاه این مکتب رفتار پاسخ آموخته شده است
# بنیان گذاران این مکتب ۰ ۷/۵60۲ .8 310ل
Pavlov « Skinner
# یکی از علمي ترین مکا تب روانشناسی است.
صفحه 52:
. مکتب رفتار گرايي را مي توان يكي از علمي ترین مکاتب
دانست در حالي كه اغلب مكاتب بر اساس مشاهده باليني و
مشاهده طبيعي يايدار است « استوار » اين مكتب ريشه در
آزمایشگاه دارد و از ین لحاظ نزديك به سایر علوم طبيعي
است در اين نظريه فرض بر اين است كه روانشناس بايد
فقط رفتار قابل مشاهذه را مطالعه كند. ان نظراين مكتب
رفتار نتيجه تعامل مداوم بين فرد و محيط است.
صفحه 53:
"ا شرایط محيطي از طریق يادگيري رفتار را شکل مي دهد .
رفتار فرد هم بر روي محیط تأثیر مي گذارد .
فرد و محیط تأثیر متقابل دارند پس فرد در برابر محیط
واكنش نشان مي دهد و نه اين كه به ككفته ي روانكاران از
درون برانگیخته مي شود يا ضمير ناخودآگاه يا به گفته
انسان گرایان بر اساس اداره و اختیار خود عمل مي کند .
صفحه 54:
* . پاولوف ۰ اسیکنر و واتسون بنیان گذاران این مکتب
رفتار ریا به عنوان پاسخ به محرك در نظر. گرفتند. 0
اساس این مکتب شخصیت انسان بر اساس يادگيري شکل
مي كيرد و يادگيري هم اساسا برقراري رابطه محرك و
ياسخ 8 5 است. و براي اينكه ارتباط برقرار
شود و مجموعه عاداتي كه شخصيت و روان را تشكيل مي
دهند به تدريج تحقق يابد بايد 62 عنصر اساسي زير وجود
kee Ry 0
S OM R R®
صفحه 55:
آزمایش شرطي شدن کلاسيك :
9
Unconditioningy + ۳3
گوشت را همزمان با محرك شرطي 5) مانند صداي زنگ
ريا به سك ارائه دهيم معمولاً بعد از <4 الي © آزيمايش هم
جواري Dee te asa eke
65005 كه همان ترشح بزاق دهان است در سك
مي شود که در اصل ایجاد آن فقط با ارائه گوشت و محرك
غير شرطي ممكن بود.
۳ را ياسخ شرطي يا +] 20۳0010100995 يا
آموخته شده 5 31©0 ع1 مي كويند .
صفحه 56:
"ا جهار ركن اصلى شرطى شدن كلاسيك عبارتند ال:
"ا محرك غير شرطى
"ا ياسخ غير شرطى
"ا محرك شرطى
# پاسخ شرطی
صفحه 57:
"ا ياولوفه و عده اي از روان شناسان امريكا اين جريان
شرطي شدن كلاسيك را اساس ساخت يك مكتب عيني و
آزمايشگاهي قرار دادند که پیشریو آن واتسون بود.
ie ی
اسکیز در شرطی شدن عامل يا فعال یاأ(006۲۵۱ روی
Ty) 0
صفحه 58:
wore ree را تزا ولآ روا از
"ا اين مكتب بر خلاف روانكاري قبول ندارد كه رفتار انسان
"ا به طور جبري و بدون اراده ي او و از طریق نيروهاي
"ا ناهوشيار يا ناخودآكاه يعني همان اميال و آرزوهاي
"ا سركوب شده كودكي هدايت مي شود.
"ا بر اساس اين مكتب انسان مي تواند در سر نوشت خود اثر
S ei ا ا ۱
صفحه 59:
8 طبق اين دیدگاه عمده ترین عاملي که يك فرد را به حرکت
وا مي دارد . نكرشي است كه او به خود دنياي اطراف
خود دارد بيش روان اين مكتب راجرز و مازلوبودند. مازلو
در نظريه خود راجع به انكيزيش انسان معتقد است كه
نيازهاي بشر به دو كونه اند .
... احتیاجات اساسي مثل گرسنگي ۰ تشنگي (i
0) احتیاجات روحي مثل عدالت
"ا و در اثر ارضاي اين تمايلات انسان به تكامل مي رسد.
صفحه 60:
HIERARCHCAL NEEDS OF
MASLOW
#لانيازهاى جسمى(فيزيولوزيك): كرسنكى , حشم ,لذت
وت
"" نياز به امنيت: نياز به احساس امنيت و دور از
9
* نیاز به تعلق و عشق: نیاز به پیوند داشتن با
ا 0
7
صفحه 61:
0 احترام: نياز به كسب تاكيد و تقدیر ,
epee irene Pe i eotes Maree
Pt Ciro rete) bir ens] emer ا
lepine leet ly ely
"" نياز به خودشكوفايى: نياز به كسب احساس
اقناع كامل و تحقق توان خود.
صفحه 62:
"ا از نظر مازلو احتياجات اوليه ايضا نشود شخص بيمار
"ا مي شود و نتيجه آن عبارت است از احساس بيكانكي »
"" عذاب » بي تفاوتي و بيماري روانى . مازلو مي كويد هيج
* گاه نمي توانیم زندگي بشر را به درستي بشناسیم مگر آنکه
"" از بالاترين و والاترين آيزوهايش آكَاه باشيم. اين مكتب
نفوذ بسياري در نظريه هاي قرن قبل بيستم داشته است .
صفحه 63:
رفتارهاي منجر به شكوفايي :
asic 44 ) 60
0) زندكي را مثل كودكان احساس كنيد يعني آن را كاملاً
اا ا ل ا ل
ere carer} ا ل لك
نو را امتحان کنید.
) در ارزيابي وقایع به احساسات خود متكي باشید به
آنجه سنت » افراد مقتدر » يا اكثريت حكم مي كند.
“©) صادق باشيد و از ريفتارهاي تصنعي يا رعايت
SES ۳
صفحه 64:
©) هر كاه ديدكاه هايتان با اكثر افراد انطباق نداشت
are ۳۳۹
9) مسئولیت پذیر باشید.
۱۹ RC SCE Ca 8 Sr Ue TEN On
قوا اجرا كنيد.
©) بكوشيد دفاع هاي خود را بشناسيد و جرأت و انجام
ل ere
صفحه 65:
مشخصه هاي افراد خود شكوفنده :
( از نظر ماسلو)
0) واقعيت را به خوبي درك مي كنند و نبود قطعيت را
مي يذيرند.
) خود و دیگران را به همان صورتي که هستند قبول
دارند.
ACS Ree See ee wee DI ۱ Coe)
“©)مشكل محورند خود محور . ( مشكل موجود را بيدا
مي كند نه اينكه علت مشكل را به خود ربط دهد نه اراده
خود)
صفحه 66:
©) شوخ طبع اند.
Coens) لس
©) در مقابل فرهنك يذيري مقاومت مي كنند اما هدفشان آن
نيست كه افراد نا متعارفي باشند.
©) مشغوليت ذهنشان رفاه نوع بشر است.
ا ا ل ۳۱
(00با شمار اندكي از افراد نه تعداد زیاد آنها روابط بین فردي
عن ار ۰
(10مي توانند نگاهي عمیق به زندگي داشته باشند.
صفحه 67:
انتقادها به نظر یه فروید و ماسلو:
* اولین انتقاد آنها به فروید اين بود که وي سعی کرد بر پایه
* مشاهده اش از افراد رواني نظریه اي کامل درباره
"ا شخصیت افراد سالم بدست اورد. منتقدان در مورد ماسلو
"ا هم همين نكته را خاطر نشان مي كنند كه وي نظرريه خود
"ا را بر بايه مشاهده افراد سالم و خود شكوفنده و نه افراد
8 عادی جامعه تدوین کرده است.
صفحه 68:
00 PETIT
#" است و انسان ريا موجودى بدون اختيار و تحت و
Rene REC 0 كا SET
صفحه 69:
|
در روانشناسی هر موضوعی را میتوان از از دید گاه
های مختلف بررسی کرد. اين دیدگا ه ها در تعارض با
AOS I Se met one ۳
مورد بررسی قرار میدهند.
Behavioral approach @%) 24855
كه اين ريويكرد ريفتار را به عنوان ياسخ آموخته شده
تعريف مي كند. و يادكيرى را در رفتار مهم مى داند.
صفحه 70:
approach Psychological GstSi55 "ا رويكرد
این رویکرد که بر انگیزه های نا هوشیار تاکید میکندو
POTN eT SES Be OE On ee rape!
Coors PO om DI CSET] EE ل
Se لذت و غريزه حيات مي داند. به عقيده فرويد
نيروهاى نا هوشيار به دو طريق رفتار را تحت تاثير قرار
ميدهند:
" |)) باعث بروز رفتار منطقى ميشود.
"ا ©) باعث بروز بيمارى روانى ميكردد.
صفحه 71:
"" رويكرد بديدار شناسي
approach Phenomenological ®
"ا در اين رويكرد تجريبه خصوصى افراد و نحوه انديشيدن
انها در موريد جهان و تفسير رويداد ها اهميت دارريد.
0
۳۳
pet SC Se) eee) Tr eS Dl
صفحه 72:
رویکرد زیست - عصبی
approach Neurobiological ®
"ا اين رويكرد به كاركرد سلولهاى عصبى و انتقال دهنده هاى
epee ا
"ا اين رويكرد علاقمند به ييدا كردن مكانهايى در مغز جهت
كنترل رفتار خاص هستند.
صفحه 73:
approach Cognitive رویکرد شتاختی #
"ا اين رويكردبه فرايند هاى ذهنى تاكيد ميكند.
ل لك ل ا 0 ال Att
معتقدند ذهن انسان يس از دريافت محركى دست به يردازيش
ان مى زيند و انها را تبديل به ياسخ ميكند.
"ا كنت كريى |0131 6۱۳6۷۳ یکی از طرفداران اين
رویکرد است. وی مغز انسان را به یک کامپوتر شبیه
میداند که قدرت الگو سازی و شبیه سازی دارد و می تواند
به پدیده ها معنا ببخشد.
صفحه 74:
ال 0 ۳
رویکرد رفتاري : رفتار را به عنوان پاسخ آموخته شده تعریف
رويكرد روانكاري : رفتار عكين العمل تكامه هاي ناخوداكاه
غريزه خشمء لذت و حيات مي داند.
رويكرد يديدار شناسي : رفتار را نوعي عكس العمل رشد و
ile از تجارب دروني مي داند.
رويكرد زيستي : رفتار رابه عنوان ياسخ زيستي در نظر مي
كيرند.
رويكرد شناختي: رفتار محصول فرايندهاي ذهني يا افكار مي
mek) Ry
صفحه 75:
4 2
پژوهش علمي
"ا هر يزوهش علمي داراي جهار مرحله مهم است:
" |)) تعريف مشكل و طرح فرضيه.
"ا ©) طراحي و جمع آوري اطلاعات : كه از دو روش
te ا بدست مي آید . در روش ١
تجربي متغير مستقل ثابت نكّه داشته مي شود و تغييرات آن
بر متغير وابسته مورد مطالعه قرار مي كيرد. در روش
غير تجربي اثر جندين متغير يا دو و يا جند متغير مورد
ل ا ا ا ا ال 1 ةق
وجود ندارد و ثابت نیستند.
صفحه 76:
Ala ye Ge! 59 ti 5 GS 4a (9 )3 ۳
رياضي و آزمون هاي آماري استفاده مي شود تا معنا دار
۳
و
حاصل در اثر اختيار ديكران كذاشتن.
صفحه 77:
8 هر مقاله علمي شامل- مقدمه ( ۱۳۲۲۵۵0۱1101 )
۱02۹۵۱9/۶۱ (۰۱۹ ®
"" 2 نتايج ( 5]اناوع8 )
"ا <06- بحث ( 55[00ناء015 )
"ا 6- محدوديتهاي مطالعه ( 011531101اأا )
6-سياسكزاري ( أمع ممع ولع اللاميكاءظ ).
Bi ا ا ل كن
ner) ا ل ا ا م
صفحه 78:
انواع روشهاي بررسي
Naturalistic 1b swli Vis -
Observation
-2 مطالعه موردي: « لإ0لا51 ©35© »
-6 مطالعه زمینه يابي ( 5۲۷0۷ 5۷۲۷6۷ )
مطالعه تجربي 500۷ 2۵6۲۱۳۵6۳۵۱
صفحه 79:
روش مشاهدة م
در اين روش ها يزوهشكران آزمود ني را مورد مشاهده
قرار مي دهند. اين نوع بررسي ها بیانگر جزئیات . ,
رفتاري است که ا ز موجود زنده سر مي زند که معمولا
BTS TES oe Ss sles eer ens
مطالعه برخي رفتارها كه عينيت دارند مثل رياه رفتن »
خندیدن » به راحتي قابل استفاده اند. ولي برخي از
رفتارهاي ديكر مانند همكاري » تعاون » نياز به بوش
دقيق تربي براي ۳
صفحه 80:
"" مزايا و محدوديتهاي روش مشاهدة طبيعي:
"" مزايا: جزئيات يديده بررسي مي شود »
اطلاعات از صحت بيشتري برخوردار است »
1 aCe
زمينه را براي مطالعة آزمايشكاهي فراهم مي كند.
Oe a نظر مشاهده كر ممكن است بر نتايج تأثير بكذارد»
حضور مشاهده كر ممكن است روي رفتار آزمودني تأثير بكذارد »
تكرار نايذيري مشاهده »
ا و ثبت رفتارهاي غير مرتبط از موارد ديكر است .
صفحه 81:
مطالعه موردي: « از تیا
"ا يكي ديكر ان ربوشهاي مطالعه كه شبيه روش مشاهدة
طبيعي است, مطالعة موردي است. يزوهشكران با استفاه
از اين روش به مطالعة فرد در زندكي واقعي او مي
۳0
ا ل 0 ۱
روانشناسي خود را بیان کند.
"ا « زان بيازه » از طريق مظالعة دقيق رفتارهاي سه فرزند
بت(
صفحه 82:
* که این مطالعات مي تواند هم به صورت مقطعي و گذشته
|
"ا جنانجه مطالعه و ثبت رفتار د ريك مقطع كوتاه صوريت
كيرد آن را مطالعه مقطعي و كذشته نكر كويند.
"ا جنانجه در مطالعات موردي ؛ رفتار فيد براي مدت
طولاني موريد بررسي قرار كيرد » بدين ترتيب كه در
فواصل منظم مشاهدات جديد صورت كيرد. به آن مطالعه
صفحه 83:
"ا يكي از عمده تريين محدوديتهاي اين مطالعه آن است كه
ا ا Rene
ل ا ا و ا ل Retr yee
8 قابل تعمیم باشد.
صفحه 84:
مطالعه زمینه يابي ( 5۲۷6۷
(study
* این روش راه کوتاه دستيابي به روش مطالعه طبيعي و يا
" مطالعه موردي است در اين روش ان كربوه منتخب مريدم
"ا تفاضا مي شود از طرربيق مصاحبه رودر رو يا تلفني يا از
"ا طريق يرسشنامه به سؤالات ياسخ دهند.
صفحه 85:
"ا نكات ضروري عبارتند از اينكه :
" سؤالات هيج ابهامي نداشته باشند.
"ا به طور واضح بيان شوند.
| ار اک رو را را
"ا باسخ دهنده ان محرمانه بودن ياسخ اطمينان كامل داشته
باشد تا با آزادي كامل بتواند در مورد عقايد خود اظهار
نظ كنند
صفحه 86:
نمونه منتخب باید از نظر آماري طوري انتخاب شود که
۳
از مزاياي آن كم هزيينه بودن و سرعت مطالعه.
از معايب آن اينكه: نتايج تحت تأثير تمايل مريدم به
ياسخكويي قرار مي كيريد زبيرا اكر موضوع يزوهش
براي ياسخ دهنده مخاطره أميز باشد ممكن است ميزان
ياسخدهي كم شود و ياسخها از صحت كافي برخوردار
صفحه 87:
مطالعه تجربي ( لا0لاأ5 زو وروت .>=(
* در اين روش پژوهشگر شرایط پژوهش را تحت کنترل
"" خود تغيير ميدهد تا بتواند اثر يديده ها را روي يكديكر را
"ا بريرسي كند و روابط متغيرها را كشف كند.
"ا متغير جيزي است كه بتواند مقادير مختلف را بيذيريد.
صفحه 88:
اركان مهم در روش تجربي:
EAB ENE Pe gree 10] 0) (=e Fen T BC
كه ازمايش روي أنها انجام مي شود.
)گروه شاهد ( ا ) اين گروه
شباهت زيادي به كروه آزمايش داريد اما موريد آزمايش
۳
9)فرضیه ) Hypothesis ( عباراتي است که در
وا eee
ييشنهاد يا نظر است.
صفحه 89:
( variable ) .#(
(( مستقل ٠/ 1701101 ©1700 : عاملي است كه محقق ميتواند
ان را به دلخواه متغيير دهد تا تأثير آن را بر متغيرهاي ديكر
معلوم كند و اثر آنها بر روي متغير وابسته مورد ازمايش قرار
مي كيرد.
0606170617 يه ولبسته : عاملياستكه تغييرلتآنيه
ا ال ا اا ال
©)نتيجه كيري بدست أوردن اطلاعات يس از تجزيه و تحليل
داده ها
صفحه 90:
تست هاي رواني:
"" يكي ان يوشهايي كه خطاي روش مصاحبه را ندارد استفاده
"" از آزمونهاي رواني استاندارد شده مي باشد مثل آزمونهاي
"ا هوش ؛ شخصيت يا وضعيت رواني .
صفحه 91:
ل 2
* ) میانگین : مجموعه تمام اطلاعات تقسیم بر تعداد
(statistical average ) 4) & (32525)
| (© ميانه : يكي از ملاكهاي حدوسط ميانه است و آن حدّي
است كه نشان مي دهد 9,090 از يك متغير بالاتر از ان و
60 بايين تر از آن قرار دارد. در منحني هاي متقارن
Cee era wler) ا ل رن يه
صفحه 92:
Ger rac IO UNL car |S) DD ID or Se
این عدد میزان فاصله هر يك از نمره ها را از میانگین ""
"ذا نشان مي دهد
صفحه 93:
"ا همبستكي و ضريب همبستكي : ( 0أغ+3اع01© ) [ ۲
[-d
"! ارتباط بین دو متغیر را همبستگي آنها مي گوییم اين ارتباط
ريا به صوريت ضرريب همبستكي ] مشخص مي كنيم.
"ا رابطه دو متغير مي تواند به صورت + يا - بيان شود و
اين ارتباط بین 0 و ) در نوسان است . ضریب همبستگي
بين 0 تا (0/© بسيار يايين است و آن را هيج در نظر مي
گیریم و 0/0 به بالا ضريب بالايي است.
صفحه 94:
ی
ازمودنی حق دارد در هر زمان که مایل باشد شرایط
ازمايش را ترك كويد. هيجكس را نبايد به اجبار وارد
yy 00
"" در ها مطالعه صراحت و صداقت بايد وجود داشته باشد.
ازمودنى بايد اطلاعات لازم را در مورد بزوهش و
عواقب ان بداند.
اف 2 ا ا 2 كك
"ا بزوهشكر بايد ازمودنى را از خطرات جسمى و روانى
كه ممكن است در ازيمايش بيش ايد اكاه سازد.
صفحه 95:
رفتار و سیستم عصبی
* : براي درك بهتر رفتار. و كاركردهاي درماني از. قبیل تکلم
"ا درك ياسخ به محركها آشنايي با فرآيندهاي زيستي كه درآن
دستگاه عصبي نقش دارد ضروریست.
صفحه 96:
نرونها
Peer ri CRD PEEL CORK pO ا EL |
: مي شود
"" ) نرونهاي حسي یا اوران ۲6۱۲۵۲5 ]27۲6۲6۳
8 که تحریکات حسي را دریافت و از طریق گیرنده هاي حسي به
دستگاه عصبي مي رسانند. ۳ :۲
"ا ©) نورونهاي حركتي يا اوابران motor neurons
ل ال الل ا ال لك ا RNS Pe Si oe
"" 3) نرونهاي ميانجي 015اناع6 060131656ااع] أ
"ا نورونهاي ميانجي كه به عنوان نورونهاي واسطه اي عمل مي كنند.
صفحه 97:
"ا هر سلول عصبي از يك جسم سلولي و تعداد شاخه هاي ريز
و كوتاه به نام دندريت تشكيل شده وظيفه دندريت دريافت
ييام از سلولهاي عصبي مجاور است . انتقال ييام از طريق
اكسون صورت مي كيرد. طول اين آكسونها از 0 تا ©
ميليمتر تا(0)© تا 0)© 10© هم مي رسد . بعضي آكسونها
داراي غلاف ميلين هستند كه باعث سرعت در انتقال مي
شوند. ميلين دار شدن نورونها تا مدتها پس از. تولد ادامه
دارد به همين جهت به نظر مي رسد رشد توانايي هاي
حسي و حركتي در نوزادان با ميلين دار شدن آكسون
سلولهاي عصبي مرتبط است.
صفحه 98:
صفحه 99:
صفحه 100:
سلولهاي عصبي به طور مستقیم با هم ارتباط ندارند بلکه
"ا فاصله كوجكي بين آنها وجود دارد. انتقال بيام از طربيق
ل ا ا ا ل Fe OPE
"ا كه به تعداد فراوان در يايانه آكسون قررار دارند ترشح مي
AOL TS) Se oe a
صفحه 101:
AUCs KRESS Vee a CONC ee Streep
1 wo enee ele Wert)
معروفند و كار آنها:
"ا نكه داشتن نورونها در جاي اصلي آنها و
8 تغذیه انها ست,
9 ا ere i
ا ال Slew co Ne wi ee:
صفحه 102:
Pacey Vol |
موثر در برانگيختگي ءتوجه » حافظه و حرکت
a دوپامین بازدارنده:
"" بازدارنده بسياري از رفتارهاي مثل هيجانات » لذت بردن
"ا سروتونين تهييج كننده :
"ا مؤثر در تنظيم خواب خلق و خوي رفتارهاي مربوط به
تغذيه
صفحه 103:
9
8 يكي از انتقال دهنده هاي مهم عصبي است و مسئول انقباضات
عضلاني مي باشد و نقش مهمي در برانكيختكي رواني دارد
استيل كولين در سراسر دستكاه عصبى يافت ميشود. ميزان ان در
gun ا ا 7
تشكيل خاطرات تازه نقش زير بنايى دارد. در بيمارى الزايمر
ميزان ان در مغز كاهش مى يابد. استيل كولين در هر سينايسى
که عصب به ماهیچه میرسد رها می شود.برخي داروها مثل سم
Tew er eM eee nes) 0
فلج عضلانى ايجاد كنند. سم بوتولينوم مانع ترشح [01),/ ميشود
و با فلج ما هيجه هاى تنفسى شخص را از يا در مى اورد.
صفحه 104:
گاززهاي اعصابي که در جنگها به کار مي رود از طریق
۷
سس
صفحه 105:
"ا نورايي نفيين تهییج کننده :
BYES ere Ee Cee PES ee Se ToL
حافظه
"ا اندروفين2 بازدارنده
"ا بازدارنده ديد
صفحه 106:
نورايي نفرين
نريون هاى ساقه مغز ان را مى سا زند.
دا روهاى مخدر مثل كو كايين و امفتامين اثر ان را
طولانى مى كند يعنى سرعت باز جذب ان را كاهش
ميدهد.
كه در اثرِ ان كيرنده ها مدت زمان طو لانى ترى فعال
مى مانند در نتيجه اثار روان شناختى اين دارو ها ظاهر
مى شود.
صفحه 107:
بر عکس لیتیوم و سرعت باز جذب ان را افزایش میدهد و
ل 0
"ا يس هر ماده اى كه موجب افزايش و يا كاهش ان كريدد با
تغییرات خلق و خوی همراه است. به طور. کل در بيداري و
يادگيري و حافظه و خلق و خوي نقش دارد.
صفحه 108:
a ا كك
"ا از عصب رسانه مهاري است
اگر مهار نشود موجب تشنج مي شود.
"ذ مثلا ييروتوكسين كه كيرنده كَابا را مسدود مي كند باعث
بح سم
"" ارام بخشها كه در درمان اضطراب به كار مي روند باعث
تسهيل فعاليت مهاري ان مي شود.
صفحه 109:
دويامين :
"ا شباهت فراوانى به نورايي نفرين دارد.
"" افزايش آن سبب احساس لذت فرراوان مى شود.
"" افزايش آن سبب بروز بيماري اسكيز و فرنيا و كاهش ان
سبب ياركينسون مي شود.
صفحه 110:
"ا برخي داروها مثل كلريرو مازيين و تو رازين كه در درمان
Pe ecco nena
گیرنده های ان را سد می کند. .
"ا داروهاى ضد ياركينسون مثل ال دويا باعث افزايش آن مي
شود.
صفحه 111:
سروئونین :
"ا از خانواده منو امين يعنى ازخانواه دويامين و نورايي نفرين
است. درتنظيم خلق و خوي نقش دارد.
داروهاى ضد افسردكى مثل يروزاك و زولفت و ياكسيل
باعث افزايش آن مي شود.
" سروتونين در برانكيختكي هيجاني و خواب و اشتها نقش
۳
ال ا PEST el ( eer
"ا ال اس دى اثر بر افزايش اين هورمون دارد.
صفحه 112:
E رو
"ا بيداري يادكيري حافظه و خلق و خوي ( ee
صفحه 113:
داروهاي روان گردان
"ا بعضي از داروها و مواد سمي مي توانند بر كاركرد رواني
ال ل ا ل ا 0
* مکانیسم عمل این داروها با هم متفاوت است ولي به طور كلي
ep neyo eee ert evel Reape ene el)
گیرنده پیوند مي خورند و مانند قفل و کلید عمل میکنند.
ل ل ا EPS Ct Noe 2225
شود و در حاليكه برخي از آنهاترشح انتقال دهنده را سد مي كنند
كت ا امم
صفحه 114:
" رزربين يكي از دارهايي است كه مي تواند باعث كاهش
ا ل ا ا ا ۳
رد
* داروي ضد روان پريشي کلروپرمازین سبب انسداد گیرینده
دوپامین مي شود.
صفحه 115:
"" كافئين با سد كردن آدنوزين باعث افزايش برانكيختكي مي
شود.
"ا © تا © فنجان قهوه مي تواند عمل كيرنده هاي ادنوزين ريا
براي جند ساعتي سد كند سبب بر انكيختكي سيستم عصبي
مي شود.
صفحه 116:
LSD: (Lysergic Acid :®
Diethylamide )
#ا شبيه سروتونين است و بر هيجان تاثير مي كذاريد.
8 50 در برخياز, سلولهلیمغز تجمع 0 200
ne ۱( با ۱
"ا بعضي ان داروهاي ضد دررد مثل مورفين و هروئين از
ا ا ا 1
صفحه 117:
00 EID OL
0-مغز 2
۱ ا
ee 2
دستگاه عصبي عصبي پيراموني :
(8) - somatic system -d ®
(Geceee OPA ne) groan os cewe ne aL
صفحه 118:
ماع كلاد 50103116
8 دستگاه عصبي عصبي ييراموني :
(8) - somatic system -d ®
"! وظيفه كنترل عضلات مخطط و انتقال اطلاعات مربوط به
تحريكات حسي و محيطي به دستكاه عصبي مركزي است .
ا ار 00522
سمپانيك
# پاراسمپاتيك
صفحه 119:
"ا كار نخاع بازتابهاي شوكي مثل بازتاب زانو*
ا مغز مسئول كل فرايندهاي بيجيده رواني است
# از سه قسمت ل
"ا )- هسته مركزي ©01© |2©113) كه شامل:
"" تالاموس هييوتالاموس ساقه مغز مخجه
ا ©- دستكاه كناري 1أ-ا روي حافظه نقش دارد-
"ا ©- مخ كه شامل: نيمكره هاي مغز كه تشكيل مخ را مي
دهند.
صفحه 120:
"1 )- سمياتيك مردمك ريا كشاد مي كند
"ا ©- كاهش ترريشح بزاق
"ا 3- افزايش ضربان قلب
ل ا ا ا ۱
0- جلوگيري از ترشح مواد معده
8 0 جلوگيري از انقباض مثانه
"ا م- مانع از آزاد شدن صفرا مي شود
صفحه 121:
تلم
"ا مردمك را تنك ميكند
"" افزايش ترشح بزاق
D eared كت
"ا تنگ شدن نایژها
0 ee Te ala
انقباض مثانه #
# باعث آزاد شدن صفرا مي شود
صفحه 122:
"ا ساقه مغز : اولين بخش هسته مركزي ابت تداع دن مجن
ورود به جمجمه اتصاعي به طول 6 سانتيمتر دارد كه
بصل النخاع نامیده مي شود.
"" بصل النخاع : وظيفه اش كنترل تنفس و كوارريش و و بلع و
ضربان قلب و برخي بازتابهاست كه به حفظ تعادل بدن در
ات Reh GS a
صفحه 123:
"!ا هسته مركزي : محل تلاقي رشته هاي عصبي است كه از
مغز يايين » يا از نخاع بالا مي روند اين تلاقي باعث مي
شود عصب سمت جب بدن بدست راست مغن و عصب
سمت راست بدن بدست جب مغز متصل مي شود.
"ا مخجه : اين بخش از هسته مركزي قادر است حركات
ارادي بدن را هماهنگ نماید و بدن را به حالت تعادل نگه
دارد. در تکلم يادگيري و برخي هیجانات نقش دارید.
صفحه 124:
* تالاموس: نقش تقویت کننده پیامها را دارد بخش ديگري از
تالاموس در خواب وبيداري نقش دارد که اين قسمت از
DB OMOTE SD IC) رك رادا
شبکه اي است .
صفحه 125:
See ES ل ا la
رفتارهاي انگيزشي مثل خوردن آشامیدن اشتها و رفتار
جنسي را کنترل مي کند.
"ا و مركز فشار رواني نام دارد و هيجانات ترس و فشار
رواني بر عهده آن است به خاطر نقش دو كانه اش در
مواقع اضطرار مركز فشار رواني مي كويند.
صفحه 126:
وت(
* هیپوتالاموس ماده ORT CSR SY eee 3
کورتیکو تروپین نام دارد.
* کورتیکو تروپین با اثر بر هیپوفیز باعث ازاد شدن ۸0۲۳۱
( آدرنو كروتيكوتروييك هورمون(هورمون اصلي فشار
۱ ۶
صفحه 127:
"ا تحريك اندامهاي درون ريز بدن و تحريك قشر فوق كليه
* و ترشح 000 نوع هورمون مي شود که باعث انطباق بدن
م
"ذا از هسته داخلي غده فوق كليه ايي نفرين و نور ايي نفرين
ترشح مي شود باعث انطباق بدن در شرايط اضطرار مي
0
"ا اثر ايي نفرين و نور ايي نفرين مانند اثر سمياتيك است.
صفحه 128:
ا نور ايي نفرين با اثر ير هييوفيز هورموني ازاد مي كند كه
بر لايه خارجي غده فوق كليه اثر كذاشته باعث ازاد شدن
BY 0
"ا همجنين با اثر بر كبد و تحرريك ان قند خون را افزايش مي
دهد.
صفحه 129:
صفحه 130:
صفحه 131:
صفحه 132:
صفحه 133:
صفحه 134:
صفحه 135:
صفحه 136:
صفحه 137:
صفحه 138:
صفحه 139:
صفحه 140:
صفحه 141: