غلبه بر اضطراب امتحان
اسلاید 1: غلبه بر اضطراب امتحان: گامی به سوی موفقیت بیشتر
اسلاید 2: همه ما پيش از امتحان يا وقايع مهم ديگر ،درجاتي از نگراني يا تنش را تجربه مي كنيم . در واقع مقادير كم اضطراب ونگراني ما را بر مي انگيزد و به ما كمك مي كند ولي نگراني بيش از حد مي تواند مشكل ايجاد كند مخصوصا اگر در جريان آماده سازي و انجام امتحانها مزاحمت ايجاد كند.برای مقابله با اضطراب در این مواقع گامهایی وجود دارد که در این مقاله به آن پرداخته می شود.
اسلاید 3: مقابله با اضطراب اولين گام اين است كه بين دو نوع اضطراب تمايز قائل شويم. اگر اضطراب شما نتيجه مستقيم عدم آمادهسازي باشد آن را واكنش طبيعي و منطقي در نظر بگيريد ولي اگر كاملا آمادهايد ولي با اين حال هنوز وحشت زده و يا حساس هستيد واكنش شما منطقي نيست. با اين كه هر دو اين اضطرابها طبيعي تلقي ميشوند (چون هركسي ممكن است آنها را تجربه كند) ولي محققا آنچه اهميت دارد به دست آوردن دانش و اطلاعات در زمينه چيره شدن بر آثار اين گونه اضطرابها ميباشد.
اسلاید 4: آمادهسازي بهترين شيوه به حداقل رساندن اضطراب منطقي است. به نكات زآير توجه كنيد. - از تلنبار كردن مطالب امتحان اجتناب كنيد. تسلط بر كل مطالب يك نيمسال تحصيلي يك روز قبل از امتحان شيوه يادگيري غلطي است و به آساني اضطراب ايجاد مي كند چون وقت كافي براي اين همه مطالب در اختيار نداريد. - كل مطالب و اطلاعاتي را كه در طول يك نيمسال تحصيلي به شما ارائه شده تركيب كنيد و به منظور تسلط بر مفاهيم كليدي و اساسي درس به كارگيريد. - به هنگام مطالعه از خود بپرسيد چه سؤالي ممكن است از شما پرسيده شود آنگاه سعي كنيد با ادغام ويكپارچه ساختن تمامي افكاري كه از سخنراني ها ، يادداشت ها، كتاب ها وخواندنيهاي اضافي به دست آورده ايد به آن سؤال پاسخ دهيد . - اگر وقت كافي براي خواندن كل مطالب ارائه شده در نيمسال تحصيلي نداريد. بخشي از آن را كه مي توانيد بخوانيد و روي آن كار كنيد ، انتخاب كنيد . در امتحان يك هدف خود را ارائه دانش از طريق اين اطلاعات قرار دهيد. آماده سازي مي تواند كمك كند
اسلاید 5: با تغييردادن ديدگاه خود درباره تجربه امتحان، ميتوانيد از مطالعه كردن لذت ببريد و عملكرد شما نيز بهبود مييابد. زياد از حد به نمره اهميت ندهيد. نمره نه بازتابي از ارزش فردي شماست و نه ميتواند موفقيت آينده شما را پيشبيني كند. نكات زير را درنظر بگيريد:به خودتان بگوئيد كه يك امتحان تنها يك امتحان است چيزهاي ديگر هم در زندگي هست. زندگی ابعاد گوناگونی دارد که یک بعد آن مطالعه و یادگیری است . از همه ابعاد لذت ببرید و احساس بودن کنید. بعد از امتحان به خودتان پاداش دهيد فيلمي تماشا كنيد، براي غذا خوردن بيرون برويد، ديداري با دوستان داشته باشيد. از تجسم احساسهاي منفي پرهيز كنيد. شيوههايي طرح ريزي كنيد كه كار شما را در نيمسال تحصيلي بعدي بهبود بخشد. به خاطر داشته باشيدكه منطقي ترين انتظارات اين است كه سعي كنيد هرچه را ميدانيد تا آنجا كه مي توانيد، نشان دهيد تغيير دادن نگرش هاي خود
اسلاید 6: دانشجوياني كه براي امتحان خود را آماده مي سازند نسبت به نيازهاي زيستي ، عاطفي و اجتماعي پايه خود بي توجه هستند . به منظور كسب بهترين كارآمدي بايد به خودتان به عنوان يك شخص كامل فكر كنيد نه فقط يك امتحان دهنده . به خاطرداشته باشيد كه : عادات خوب غذايي و ورزش كردن را ادامه دهيد. تفريحات و فعاليتهاي اجتماعي را قطع نكنيد همه اينها به سلامت جسمي و عاطفي شما كمك ميكنند . وقتي مطالعه ميكنيد آهنگ متوسط پيشرفت را دنبال كنيد. هر گاه ممكن است تنوعي در كار ايجاد كنيد وهر وقت نياز است استراحت كنيد.شب قبل از امتحان خوب بخوابيد وقتي بسيار خستهايد كار آمدي خود را از دست ميدهيد. وقتي احساس ميكنيد به قدر كافي براي امتحان آمادهايد دست به فعاليتي آرامش بخش بزنيد. نكات پايه را فراموش نكنيد
اسلاید 7: 1- صبحانه سبك و مناسب بخوريد و اگر به آساني مضطرب ميشويد از نوشيدن قهوه يا چاي غليظ پرهيز كنيد. حتي كساني كه قهوه را خوب تحمل ميكنند اگر روز امتحان در مصرف آن زياده روي كنند ممكن است احساس سبكي سر، دلهره ودلشوره كنند.2-كاري كنيد كه ساعتي قبل از امتحان احساس آرامش كنيد . مرور توام با عجله مطالب درسي در آخرين دقايق شروع امتحان، تسلط شما بر كل مفاهيم درسي را زايل مي كند و به آن آسيب مي زند. 3- سعي كنيد زود در محل امتحان حاضر شويد اين عمل به آرامش شما كمك مي كند محلي را انتخاب كنيد كه از درها، پنجرهها و ديگر عوامل پرت كننده حواس دور باشد. 4- از همكلاسيهايي كه اضطراب ايجاد ميكنند و سكون و ثبات شما را بر هم مي زنند، پرهيز كنيد . 5 - اگر انتظار شروع امتحان موجب اضطراب شما ميشود با خواندن مجله يا روزنامهاي توجه خود را از امتحان منحرف كنيد. روز امتحان براي اينكه بتوانيد روز امتحان بهترين كارآيي را داشته باشيد بايد:
اسلاید 8: - ابتدا كل سؤالات امتحاني را مرور كنيد؛ سپس دوباره هر سؤال را بخوانيد . سعي كنيد به امتحان به عنوان فرصتي نگاه كنيد كه به شما اين فرصت را ميدهد تابه استاد نشان دهيد چه ميدانيد. آنگاه زمان را به نحو مناسب سازماندهي كنيد. آسانترين سؤالات را ابتدا پاسخ دهيد. براي سؤالات تشريحي، طرح كلي داشته باشيد، سپس پاسخ خود را با جمله كوتاهي آغاز كنيد. اين عمل باعث ميشود از درهم وبرهمي و تكرار مطالب كه تصحيح كننده را عصبي ميكند،جلوگيري شود. براي سؤالات كوتاه فقط به آنچه كه خواسته شده پاسخ دهيد و تنها به نكته اصلي اشاره كنيد. اگر بخشي از پاسخ به يادتان نميآيد آنچه را كه مي دانيد تا آنجا كه ميتوانيد نشان دهيد . اگر اصطلاح دقيقي از خاطر شما رفته آنچه را كه مي دانيد با عبارات خود بنويسيد . به محض دريافت برگه امتحان پيش از پاسخ دادن به سؤالات امتحاني، لحظهاي صبركنيد و نكات زير را رعايت كنيد:
اسلاید 9: 1- براي سؤالات چند گزينهاي، ابتدا تمام گزينهها را بخوانيد سپس گزينههاي آشكار غلط را كنار بگذاريد. اگر در مورد گزينههاي باقيمانده هنوز مردد هستيد به اولين برداشت خود تكيه كنيد آنگاه سريع علامت بزنيد. مراقب واژههاي گمراه كنندهاي چون تنها ، هميشه يا اكثرا در سؤالات باشيد . 2- با شتاب امتحان ندهيد. ساعت مچي به همراه داشته باشيد و سرعت پاسخگويي خود را براي هر سؤال هر از چند گاهی وارسي كنيد. اگر به نظر ميآيد نميتوانيد كل سؤالات امتحان را پاسخ دهيد برآن بخشهايي متمركز شويد كه پاسخ آن را به خوبي ميدانيد. اگر وقت اضافي داريد و تنها اگر مضطرب و مشوش نيستيد پاسخهاي خود را مجددا وارسي كنيد سؤالات چند گزينهاي
اسلاید 10: از تمام توان خود براي گرفتن نتيجه خوب استفاده كنيد. وقتي اين مسأله رخ داد سعي كنيد توجه خود را با شيو ههاي زير از اضطراب منحرف كنيد: 1- از ممتحن سؤالي بپرسيد2- اگر اجازه داريد، چيزي بنوشيد يا به دستشويي برويد. 3- چيزي بخوريد .4- نوك مداد را بشكنيد و سپس آن را تيز كنيد .5- لحظه اي به پاداش پس از امتحان كه براي خود در نظر گرفته ايد فكر كنيد .6- به خود بگوئيد: بعد مي توانم مضطرب شوم ولي حالا وقت امتحان دادن است .7- عضلات كل بدن خود را سفت و شل كنيد ، دوباره نفس عميقي بكشيد و سعي كنيد نگرش مثبت را حفظ كنيد . اگر اضطراب ادامه يابدگاهي اوقات اضطراب ممكن است ادامه يابد و مانع شود
اسلاید 11: چه خوب از عهده امتحان برآئيد و چه برنيائيد حتما پاداشي كه به خود وعده دادهايد براي خود بگيريد و از آن لذت ببريد؛ سعي نكنيد روي اشتباهاتي كه مرتكب شدهايد، مكث كنيد، بلافاصله خود را براي امتحان بعدي آماده نكنيد .... براي يك لحظه هم كه شده به كار آرامشبخشي مشغول شويد بعد از امتحان
اسلاید 12: . کودک و اضطراب جدايي در مرحلهاي از سن كودك، ترس و اضطراب، يك پديده رشدي طبيعي بوده و بهنظر ميرسد يك هدف تكاملي در پشت آن قرار گرفته است. درجاتي از اضطراب جدايي در كودكان پيشدبستاني، نشانه دلبستگي ايمن و سالم به مادر و مراقبتكننده او است. در بسياري از موارد اين اضطراب در عرض سه تا چهار دقيقه پس از ترك والد كاهش يافته و متوقف ميشود... اضطراب جدايي بهطور طبيعي بين 18 ماهگي و 3 سالگي رخ ميدهد كه اوج آن در 12 تا 24 ماهگي است و پس از 24 ماهگي بهتدريج كاهش مييابد. اضطراب كودك هنگام جدا شدن از والدين معمولاً از يك روز به روز ديگر متفاوت است. يك روز كودك هنگام جدا شدن از مادر مضطرب ميشود. روز ديگر به مادر ميچسبد و غمگين است و يك روز ديگر، قشقرق راه انداخته و در مقابل جدايي مقاومت و واكنش شديد از خود بروز ميدهد. بهتدريج كودك به سمت استقلال ميرود ولي هنوز مرحله انتقالي ميتواند مشكل باشد و براي كودك و مادر استرسزا باشد.
اسلاید 13: علتهاي گوناگوني وجود دارد از جمله خستگي و بيماري كودك، تغيير در عادات و برنامههاي منزل، تغييراتي كه در خانواده رخ ميدهد مانند: تولد فرزند جديد، طلاق، جدايي والدين، مرگ و يا بيماري اعضاي خانواده و عوض شدن پرستار و يا مراقبان كودك. عوامل زير ميتواند اضطراب جدايي را در كودك شما كاهش دهد: • از 6 ماهگي به بعد در زمانهايي كوتاه و بهطور گهگاه از پرستار كودك و يا شخص نزديك ديگر استفاده كنيد تا كودك را مراقبت و نگهداري كند. • از 12 ماهگي به بعد كودك را وارد ارتباط با همسالان نماييد. (گرچه كودك در اين مرحله معمولاً وارد بازيهاي مشاركتي نميشود) و از 3 سالگي ميتوانيد فرصت تجربه بازيهاي گروهي را به او بدهيد. از سن 3،4 سالگي كودك ميتواند بعضي اشكال كلاسهاي پيشدبستاني و مهدكودك را تجربه كند، بهخصوص براي كودكاني كه زياد به والد خود وابسته هستندچرا و به چه علت؟
اسلاید 14: 1 در ابتدا سعي كنيد كودك را در زمانهايي كوتاه به مراقب جديد يا مهد كودك بسپاريد، زمانهايي كه بتواند تجربههاي مثبتي را در آنجا داشته باشد. 2 قبل از آنكه كودك را در محل جديد ترك كرده و تنها بگذاريد. كمك كنيد تا كودك با محيط و مردم جديد آشنا شود. 3 روي موارد مثبتي كه در محيط جديد رخ ميدهد، متمركز شويد. نگذاريد بچهها از تصور چيزهاي بدي كه ممكن است رخ دهد، نگران شده و بترسند. 4 اضطراب كودك را به تمسخر نگيريد و او را بهخاطر اين ترس و اضطراب سرزنش و شماتت نكنيد. 5 اجازه دهيد تا كودك شما بداند كه ميفهميد چه قدر سخت است كه انسان از كسي كه تا اين حد دوستش دارد جدا شود. كودك را درك كنيد و بپذيريد اما زياد با او همدردي و دلسوزي نكنيد. 6 تسليم خواسته كودك نشويد و به او بفهمانيد كه در امنيت و سلامت خواهد بود. 7 عشق، محبت و علاقه بيقيد و شرط خود را از كودك دريغ نكنيد. 8 اگر كودك بزرگتر است، او را به كودكان ديگري كه در آن محيط هستند معرفي كنيد و بازي و تفريح خاصي را با آنها ترتيب دهيد. 9 انتظار آن را داشته باشيد كه در چند هفته اول ورود به مهد و يا مدرسه كودك خسته باشد و زود تحريكپذير شود. 10 هنگام ترك كودك او را بوسيده و نوازش کرده و با خوشرويي از او خداحافظي كنيد. 11توصيه کاربردي به والدين و معلمان کودکي که از جدايي ميترسد
اسلاید 15: مراسم خداحافظي و ترك كودك را خيلي طولاني نكنيد. بر احساسات دلسوزانه خود غلبه كنيد و چند بار نرويد و برگرديد. 12 قبل از شروع مهد، آمادگي و يا مدرسه، تدارك كتاب، دفتر و وسايل مورد نياز كودك را ببينيد و براي فراهم آوردن آنها كودك را مشاركت بدهيد. 13 حتي زماني كه فكر ميكنيد مربي و يا معلم كودك شما سختگير است و يا كودك توسط كودك ديگري مورد قلدري و اذيت قرار گرفتهاست، او را از مدرسه و يا مهد خارج نكنيد. سعي كنيد مشكل را رفع نماييد. 14 اگر كودك تحت هيچ شرايطي حاضر نشد به مهد يا مدرسه برود و در منزل ماند، براي او زياد فعاليتهاي تفريحي و سرگرمي فراهم نكنيد. 15.
اسلاید 16: در بازيها با ايفاي نقش، جدايي را با كودك تمرين كنيد. 16 پس از بردن كودك به مهد يا مدرسه مدتي آنجا بمانيد، سپس كودك را با معلم يا مربي تنها بگذاريد و سپس نزد او برگرديد. 17 اگر مربي يا معلم کودک هستيد خود را به كودك معرفي كنيد و از او دعوت كنيد تا با اسباببازي، بازي كند يا چيزي بخورد. اگر كودك دچار حمله هراس شده است از والد بخواهيد نزد كودك بماند تا وي آرامتر گردد و او را با صدايي گرم ، محبتآميز، راسخ و قاطع آرام كند. هرگز كودك را بهخاطر اضطراب و غمگينياش مورد انتقاد قرار ندهيد
اسلاید 17: . 1- قبل از شروع مهد، آمادگي و يا مدرسه، تدارك كتاب، دفتر و وسايل مورد نياز كودك را ببينيد و براي فراهم آوردن آنها كودك را مشاركت بدهيد. حتي زماني كه فكر ميكنيد مربي و يا معلم كودك شما سختگير است و يا كودك توسط كودك ديگري مورد قلدري و اذيت قرار گرفتهاست، او را از مدرسه و يا مهد خارج نكنيد. سعي كنيد مشكل را رفع نماييد. اگر كودك تحت هيچ شرايطي حاضر نشد به مهد يا مدرسه برود و در منزل ماند، براي او زياد فعاليتهاي تفريحي و سرگرمي فراهم نكنيد. در بازيها با ايفاي نقش، جدايي را با كودك تمرين كنيد. پس از بردن كودك به مهد يا مدرسه مدتي آنجا بمانيد، سپس كودك را با معلم يا مربي تنها بگذاريد و سپس نزد او برگرديد. اگر مربي يا معلم کودک هستيد خود را به كودك معرفي كنيد و از او دعوت كنيد تا با اسباببازي، بازي كند يا چيزي بخورد. اگر كودك دچار حمله هراس شده است از والد بخواهيد نزد كودك بماند تا وي آرامتر گردد و او را با صدايي گرم ، محبتآميز، راسخ و قاطع آرام كند. هرگز كودك را بهخاطر اضطراب و غمگينياش مورد انتقاد قرار ندهيد.
اسلاید 18: تهیه کننده: ستار هاشمی کارشناس مشاوره مدرسه راهنمایی شهید اشرفی فولاد شهر شاد بودن بزرگترین انتقام است که می توان از زندگی گرفت تهیه کننده : ستارهاشمیکارشناس مشاوره مدرسه راهنمایی شهید اشرفی فولاد شهر
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.