پزشکی و سلامت پرستاری و پیراپزشکی

فرآیند آموزش به مددجو در بیماری آسم

amoozesh_be_madad_ju_dar_bimariye_asm

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فرآیند آموزش به مددجو در بیماری آسم”

فرآیند آموزش به مددجو در بیماری آسم

اسلاید 1: فرآیند آموزش به مددجودربیماری آسمپرستاران دوره 52-گروه1 دانشگاه علوم پزشکی تهراندرس:فرآیند یادگیری واصول آموزش به مددجو استاد:خانم دکتر فراهانی

اسلاید 2: بررسیتشخیص آموزشیبرنامه ریزیاجرا اقداماتثبت و مستند سازیارزشیابیمراحل فرآیند آموزشی

اسلاید 3: آموزش به بیماران فواید و نتایج مثبت زیادی در بر داردکاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی افزایش کیفیت مراقبت ها کمک به بیمار در به دست آوردن استقلال و خودکفایی بیشتر افزايش رضايتمندي بيمار  برطرف شدن سر درگمي بیمار و خانواده اش

اسلاید 4: آسم انسداد برگشت پذير راههاي هوايي است و التهاب مزمن و پاسخ دهي بيش از حد راههاي هوايي نيز وجود دارد. آسم يكي از شايع ترين و قديمي ترين بيماري ها مي باشد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني بيش از 150 ميليون نفر در سطح جهان به آسم مبتلا مي باشند. ميزان مرگ و مير ناشي از حمله حاد آسم را تا 38 درصد گزارش كرده اند. آسم

اسلاید 5: آسمشيوع آسم در ايران بين 10 تا 15 درصد مي باشد. تخمین زده می شود 4تا5درصد افراد جامعه در ایالات متحده مبتلا به این بیماری هستند 50 درصد مبتلایان به آسم را جامعه زیر 10سال تشکیل می دهد درپسران شایعتر از دختران است آلرژی قویترین عامل مساعد کننده برای بروز آسم است عوامل تشدید کننده:آلرژی-فعالیت-استرس و اختلالات عاطفی-بوهای تند و عطرها-تغییرات آب و هوایی-گردوخاک-سرما-گرما و...

اسلاید 6: آسمآسم بیماری مخربی است که بر مدرسه رفتن وحضور در سر کار،انتخاب شغل،فعالیت های جسمانی و اجتماعی ودر کل کیفیت زندگی تاثیر میگذارد اغلب حملات آسم در شب روی می دهند عوارض آسم ممکن است شامل آسم مقاوم،نارسایی تنفسی،پنومونی و آتلکتازی باشند

اسلاید 7: علایم بیماریاحساس فشردگی در قفسه سینه وتنگی نفس خس خس سینه به هنگاه بازدم سرفه خصوصا در شب معمولا همراه با خلط غلیظ شفاف وزرد تنفس سریع وسطحی که به هنگام نشستن بهتر می شود مشکل در تنفس انقباض عضلات گردن آبی شدن پوست خستگی زیاد تنفس صدادار شبیه خرخر ناتوانی در صحبت کردن تغییرات ذهنی وروانی از جمله بی قراری یا گیجی

اسلاید 8: اهداف درمان آسم شامل حفظ سطح فعاليت فرد در حد طبيعي, حفظ عملكرد سيستم تنفسي در حد طبيعي, پيشگيري از حملات آسم و علائم مزمن آزار دهنده, استفاده از حداقل دارو با حداقل عارضه دارويي و افزايش كارايي و كيفيت زندگي بيمار آسمي مي باشد. بهترین درمان برای آسم پیشگیری از بروز حملات به وسیله اجتناب از عوامل شروع کننده وتشدید کننده آسم می باشداهداف درمان آسم :

اسلاید 9: 1- بررسی (Assessment)فرآیندی است سازمان‌یافته و نظام‌مند برای جمع‌آوری داده‌ها از منابع مختلف به منظور ارزیابی سطح سلامت مددجواولین و مهم‌ترین مرحله از فرآیند آموزش است و زیربنای سایر مراحل فرآیند محسوب می‌شود.از دیدگاهی کل‌نگر انجام می‌شود.یک فرآیند پیوسته است.

اسلاید 10: منابع بدست آوردن اطلاعات 1-مددجو 2- خانواده و خویشان 3- اعضای تیم بهداشتی 4- گزارشات پزشکی 5- دیگر گزارشات (آزمایشات) 6- مروری بر مطالعات

اسلاید 11: بررسی بیمارمبتلا به آسم در فرآیند پرستاریدر بررسی حفظ حریم خصوصی بیمار الزامی ست محل انجام بررسی را از نظر میزان سردی و گرمی و میزان شدت نور بررسی میکنیم سیستم حمایتی بیمار را بررسی میکنیم تمایل به همکاری بیمار را بررسی میکنیم نشانه های غیر کلامی بیمار را بررسی میکنیم عقاید زمینه ای مذهبی،اجتماعی وبهداشتی اش را بررسی میکنیم  با نشانیدن بیمار و در آوردن لباس های تنگ او ، ریه او را به حداکثر انبساط برسانیم

اسلاید 12: بررسی بیمارمبتلا به آسم در فرآیند پرستاری شکایت اصلی بیمار را بررسی کنیم (از طریق ابزارهای جمع آوری اطلاعات مشکل کنونی اش را بررسی کنیم)علایم حیاتی مددجو سطح هوشیاری،وضعیت مردمک ها،وضعیت پوست بیمار(از نظر سیانوز،رنگ پریدگی،تغییر رنگ و...) ریت تنفس ونبضش را بررسی میکنیم اینکه چه عاملی باعث حمله کنونی اش شده و هنگام حمله مشغول چه کاری و کجا بوده بررسی میکنیم تاريخچه کامل فاميلي،محيطي ،شغلي و سابقه مثبت خانوادگي اش را بررسی میکنیم عوامل تشدید کننده حملاتش را(مثل دود سیگار،پیاده روی،حرف زدن،بو و...)بررسی میکنیم

اسلاید 13: بررسی بیمارمبتلا به آسم در فرآیند پرستاریتاریخچه ای از نظر بیماری دیگر،جراحی وسابقه بستری شدن در بیمارستان را بررسی میکنیم صداهای ریه مددجو را از طریق پشت مددجو بررسی میکنیم اتساع دیافراگم مددجو را از طریق دق بررسی میکنیم بررسی گاز های خون شریانی وپالس اکسی متری را از نظر هیپوکسمی در حملات حاد را بررسی میکنیم محیط زندگی مددجو را از نظر وجود آلرژن ها وعوامل تشدید کننده حملات بررسی میکنیم مددجو را از نظر حساسیت دارویی و غذایی اش را بررسی میکنیم تست های عملکرد ریوی،تست پوستی(تعیین آلرژن)،رادیوگرافی از قفسه سینه،نوار قلب و آزمایشات مرتبط را برایش انجام می دهیم

اسلاید 14: بررسی بیمارمبتلا به آسم در فرآیند پرستاریتاریخچه ای از داروهایی که در فواصل زمانی و با دز مشخص را مصرف کرده ومیکند بررسی میکنیم سطح ایمنوگلوبولین ها( (Igm,IgG,IgA,IgEدر سرم را برای سطح آلرژی بررسی میکنیم آخرین بار قبل از مراجعه چه مقدار وچه موقعی چه غذایی را خوره بررسی میکنیم سابقه اعتیادش را به الکل،سیگار و مواد مخدر بررسی میکنیم مخاط بینی اش را از نظر بی رنگی،رنگ پریدگی و ادم وآتروفی بررسی میکنیم هر تفاوت در تعداد،عمق و درد در تنفس را بررسی میکنیم نوع تنفس در مددجو را بررسی میکنیم(دوره ای،تاکی پنه،برادی پنه و...) صداهای ریه را در مددجو(رونکا،کراکل،پلورال،فریکشن راب وویز) بررسی میکنیم نمونه گیری از خلط وخون مددجو(برای بررسی از نظر ائوزینوفیلی)

اسلاید 15: Physical examination 1- مشاهده ((inspection 2- لمس (palpation) 3- سمع (auscultation) 4- دق (percussion)

اسلاید 16: ثبت اطلاعات پایه بعد از کامل شدن بررسی و شرح حال اطلاعات را بایستی در پرونده دایمی بیمار ثبت کرد. درمرحله asssessment کار مهم دیگر سازماندهی ، تجزیه و تحلیل و خلاصه کردن داده های جمع آوری شده است.

اسلاید 17: 2-تشخیص آموزشی پرستاری در بیماری آسم پاک سازی غیر موثر راه هوایی در رابطه با تنگی راه هوایی وتولید بیش از حد موکوس اضطراب در رابطه با ترس از مرگخطر غیر موثر بودن رژیم درمانی تجویز شده کمبود حجم مایعات در رابطه با کاهش هیدراتاسیون در نتیجه دفع نامحسوس آب اضطراب وترس در رابطه با تصویر ذهنی از خوداضطراب به علت تنگی نفس و بیقراری ناشی از کاهش اکسیژناسیون اضطراب در رابطه با ترس از مرگ

اسلاید 18: تشخیص آموزشی پرستاری در بیماری آسم غیر موثر بودن الگوی تنفس اختلال در تبادلات گازی ناشی از انسداد راه هواییاضطراب ناشی از ناتوانی در انجام کارهای فردی وگروهی اختلال در گزینش مواد تغذیه ای مصرفی ونوشیدنی ها ناتوانی در استفاده درست از داروها و وسایل درمانی ناتوانی در انجام سرفه موثر و غیر موثر بودن الگوی تنفسکمبود اطلاعات فرد در مورد عوامل مساعد کننده،راههای جلوگیری واقدامات درمانی

اسلاید 19: انواع «مشکل» در تشخیص‌های پرستاریواقعی (Actual)خطر(Risk/High Risk)احتمالی (Possible)سلامتی(Wellness)سندرم (Syndrome)

اسلاید 20: صرفا تشخیص پرستاری را ذکر کنید نه تشخیص پزشکی چون تشخیص پزشکی وظیفه پزشک است. از تشخیص های پرستاری استاندارد استفاده کنید. مثال: بجای زخم ،از تشخیص تغییر درتمامیت پوست استفاده کنید. پاسخ مددجو به تجهیزات را به جای تعیین خود وسیله بایستی مشخص کرد. مثال: مانیتورینگ قلبی در رابطه با درد قفسه سینه (غلط) اضطراب در رابطه با کمی اطلاعات در مورد مانیتورینگ قلبی (درست)

اسلاید 21: بجای تعیین مشکلات پرستاری باید مشکل مددجو تعیین شود. تقاضای مسکن مکرر در رابطه با درد (غلط) درد در رابطه با بی حرکتی اندام تحتانی (صحیح)بجای تعیین اقدامات پرستاری بایستی مشکل مددجو تعیین شود. دادن رژیم غذایی پرپروتیین در رابطه با احتمال تغییر در تغذیه (غلط) احتمال تغییر درتغذیه در رابطه با دریافت ناکافی مواد غذایی (صحیح)

اسلاید 22: بجای استفاده از جملات متعصبانه باید از جملات حرفه ای استفاده شود. اختلال در تمامیت پوست در رابطه با عادات ضعیف بهداشتی ( غلط) اختلال در تمامیت پوست در رابطه با کمی اطلاعات در مورد مراقبت از پوست (صحیح) از بکاربردن جملات نامناسب ازنظرقانونی باید اجتناب کرد .جملاتی که به گناه ، غفلت و کم تجربگی اشاره کنند ، میتوانند باعث مشکلات قانونی شوند. آنژین در رابطه با دارودرمانی ناکافی (غلط ) درد در رابطه با استفاده نامناسب از دارو (صحیح)

اسلاید 23: درهرجمله فقط به یک مشکل اشاره شود . درد و اضطراب در رابطه با اشکال درتحرک (غلط) اختلال در تحرک در رابطه با درد قفسه سینه (صحیح)

اسلاید 24: 3- برنامه ریزی (Planning)چگونه می‌توان مشکل را برطرف کرد؟برنامه‌ریزی، نحوه رویکرد به مشکل بیمار در جهت کاهش اثرات یا برطرف کردن آن را بیان می‌کند.برنامه آموزش شامل یک برنامه دقیق سازمان یافته و نوشته شده ای است که نیازهای یادگیری بیمار و چگونگی ارائه آموزش و اندازه گیری نتایج را ارائه می دهد. وقتی برنامه آموزشی تدوین می شود باید محدوده زمانی اجرای آن تعیین شود پیش بینی لوازم وفضای مناسب و موردنیاز انجام شودباید روش آموزشی مشخص شود داشتن برنامه نمایش و تمرین جزء اساسی از برنامه آموزشی می باشند

اسلاید 25: برنامه ریزی (Planning)

اسلاید 26: الف- اولویت‌بندی

اسلاید 27: مثال1-2-3-4-5-6-7-اختلال در الگوی خواب در ارتباط با سرفه‌های مکرر از بین رودعدم تحمل فعالیت در ارتباط با تشدید حملات از بین رودالگوی تنفسی باید یکنواخت بوده که کم عمق یا عمیق نباشد کمبود حجم مایع در ارتباط با از دست دادن اشتها دربیمار از بین روداضطراب در ارتباط با تغییر در عملکرد نقش بیمار در جامعه از بین رودنبود کوتاهی دامنه تنفس و پاک بودن صداهای تنفسی انتظار میرودالگوی تنفسی ناموثر در ارتباط با ضعف و خستگی از بین رود

اسلاید 28: ب- تعیین هدفنتیجه‌ای مشخص و قابل اندازه‌گیری که به گونه‌ای تعیین می‌شود تا بازتابی از سطح سلامت بالاتر بیمار باشد.اهداف تعیین شده می‌بایست واضح و مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، واقعی و دارای زمان مشخص باشند.بیمار از روز چهارم بعد از بستری اظهار کند که خس خسی نداردبیمار تا دو روز آینده تقاضای داروی مسکن نکندبیمار در طول مدت بستری دچار عفونت نشود.بیمار در طی مدت بستری در بخش روزانه حداقل 6 لیوان مایعات مصرف کند.دمای بدن بیمار در پایان شیفت در محدوده طبیعی باشد.

اسلاید 29: ج- طراحی اقدامات پرستاریعدم تحمل فعالیت در ارتباط با عدم تعادل بین عرضه و تقاضای اکسیژن از دادن غذاهای پرحجم به مددجو جلوگیری کرده و بایدآب ومایعات بیشتری مصرف کند بیمار در حالتی که احساس راحتی بیشتری می‌کند قرار گیرد.از اطرافیان یا وسایل کمکی مثل عصا برای راه رفتن کمک بگیرد. در بین فعالیت‌ها زمان‌هایی را برای استراحت در نظر بگیرد.از تمرینات ورزشی برای تقویت ماهیچه‌ها استفاده کند.از انجام کارهای غیر ضروری خودداری کند.فعالیت‌ها را تدریجاً زیاد کند.

اسلاید 30: درنوشتن اهداف وبرآیندهای مورد انتظارباید به یکسری موارد توجه کرد:1-درهرجمله فقط یک هدف نوشته شود. مثال:اشتباه:ریه های بیماردرسمع پاک باشد و تعداد تنفس 20 باردردقیقه باشد.صحیح: :1-ریه های بیماردرسمع پاک باشد. 2- تعداد تنفس 20بار دردقیقه باشد. قابل اندازه گیری بودن: با جملات قابل اندازه گیری بیان شده باشد.مثال:تعداد نبض 60-100 باردردقیقه باشدمحتوی را از مطالب ساده به سمت مطالب پیچیده هدایت کنید. هر مرحله باید بر اساس یک توالی منطقی سازمان دهی شده باشد.

اسلاید 31: مددجو محور باشد . مثال: پرستار سه بار در روز مددجو را راه ببرد. (غلط) مددجو سه بار در روز راه برود. (صحیح)چهارچوب زمانی برای هرهدف وبرآیندموردانتظار مشخص باشد. 5- واقع بینانه وقابل دسترسی باشد(با توجه به منابع ، امکانات ، خانواده و مددجو و......)

اسلاید 32: نوشتن برنامه پرستاری بعد ازنوشتن تشخیص های پرستاری واولویت بندی کردن آن ها ونوشتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت باید مراقبت های پرستاری نوشته شود.انواع اقداماتی که ما برای بیماران انجام میدهیم:1- اقداماتی که توسط پزشک آغاز میشوند.وپرستار دستورات کتبی پزشک را اجرا میکند.2- اقداماتی که توسط پرستار آغاز میشوند.3- اقدامات مشارکتی:

اسلاید 33: اقداماتی هستند که نیازبه اطلاعات ومهارت وتخصص مراقبین مختلف بهداشتی را دارند.مراقبت پرستاری باید طوری نوشته شود که درآن تمام اطلاعات لازم وجود داشته باشد . مثلا:1- اقدام کدام است؟2- درچه زمانی باید انجام شود؟3- اقدام را چگونه بایستی انجام داد؟اقدامات مشارکتی

اسلاید 34: 4- چه افرادی دراین اقدام دخالت دارند؟بعلاوه پرستار بایستی علل علمی اقدامات را بداند.برنامه ریزی مراقبت پرستاری شامل مشورت با دیگر اعضای تیم بهداشتی میباشد.مشورت را درهر مرحله از مراقبت پرستاری می توان انجام داد.نیاز به مشاوره زمانی احساس میشودکه پرستارمشکل مددجورا تعیین میکند ولی با استفاده ازاطلاعات ومهارت های شخصی قادربه رفع آن ها نیست.

اسلاید 35: خطاهای متداول در نوشتن اقدامات پرستاری نوع اشتباه جمله اشتباه جمله صحیح اعمال پرستاری تغییروضعیت تغییر وضعیت بطور کامل مددجو توسط مددجو هر2 توضیح پرستارهر 2 ساعت یکبار: داده نشود. ساعت یکبار 8 خوابیده به پشت 10 سمت چپ 12 به شکم 2 سمت راست

اسلاید 36: نوع اشتباه جمله اشتباه جمله صحیحکمیت ذکر نشود انجام دهانشویه انجام دهان شویه با استفاده از با استفاده از50 پراکسیداکسیژن سی سی پراکسید هر2 ساعت یکبار هیدروژن هر2 درساعات 10 – 8 ساعت یکبار در 6- 4- 2- 12 ساعات 10 – 8 10- 8 6- 4- 2- 12 - 10

اسلاید 37: نوع اشتباه جمله اشتباه جمله صحیحروش ذکر تعویض پانسمان در تعویض پانسمان با نشود هر شیفت یکبار: استفاده از پماد 6- 2- 10 نئومایسین و2 گاز و چسب ضد حساسیت در هر نوبت یکبار:6- 2 10

اسلاید 38: 4-اجرا اقدامات آموزشی در اجراي برنامه ها مي توان از روشهاي تعاملي و مشاركتي در آموزش سلامت به بيمار مانند رسانه هاي جمعي و رسانه هاي محلي و ساير رسانه هاي نوشتاري و نيز فرايند هاي گروهي و... استفاده كرد مرحله به عمل­آوردن طرح است که با مشاركت پرستار و مددجو پیش می رود

اسلاید 39: موضوعات اصلی و کلیدی مربوط به آموزش به بیمار آموزش در مورد بیماری آموزش در مورد تست های آزمایشگاهیآموزش در مورد داروهای بیمارآموزش در مورد رژیم غذایی بیمارآموزش در مورد ترخیصآموزش در مورد نحوه مراقبت از خود در منزل همانطور که در قسمت بررسی هم گفته شد توجه به سن،جنسیت،سطح سواد،سطح درک بهداشتی،مذهب و....الزامی است

اسلاید 40: اقدامات آموزشی.ازدریافت وعده های غذایی پُرحجم اجتناب کندآب ومایعات بیشتری مصرف کندمواد غذایی غنی از ویتامین های B6,A ،cو روی را افزایش دهدبنابراین، مقادیر بیشتری کلم بروکلی، گریپ فرویت، پرتقال، فلفل شیرین، کیوی، آب گوجه فرنگی و گل کلم مصرف کند. منابع غذایی حاوی ویتامین Eمانند مغز آجیل را بیشترمصرف کنددر صورتیکه مبتلا به آسم آلرژیک است،غذاهای آلرژیزا را حذف کند. بیمار به طریقه درست از اسپری ها و دیگر وسایل درمانی استفاده کند اضطراب بیمار در رابطه با کاهش نقش و فعالیت هایش در جامعه از بین رود

اسلاید 41: اقدامات آموزشیاز كافئين، شكر، نمك و آب كلرينه شده پرهيز كند. به يادداشته باشيد كه بسياري از غذاهاي فرآوري شده محتوي نمك و يا شكر مي‌باشند.بسياري از افراد مبتلا به مشكلات تنفسی مزمن مثل آسم هنگاميكه معده آنها پر است احساس تنگي نفس مي‌كنند. اين به اين دليل است كه زمانيكه معده آنها پر است ديافراگم نمي‌تواند به خوبي كار خود را انجام دهد. بنابراين از وعده‌هاي غذايي كم حجم ولي متعدد استفاده كنيد تا هم دچار تنگي نفس و هم دچار ريفلاكس (برگشت اسيد معده)‌ كه در بسياري از مبتلايان شايع است، نشود.

اسلاید 42: اقدامات آموزشیآموزش به مددجو در رابطه با الگوی تنفس و سرفه اش و طریقه درست تنفس دیافراگماتیکیادگیری چگونگی کنترل حملات و دوری از عوامل تشدید کننده افزایش اطلاعات در مورد بیماری اش ورزش های توابخشی ریه را آموزش دهیم تکنیک های تن آرامی را آموزش دهیم (relaxition) آموزش دوری از استرس و عوامل تنش زا آموزش صداهای طبیعی و غیر طبیعی مثل ویزینگ به والدین کودک مبتلا به آسم

اسلاید 43: اقدامات آموزشیشرحی از آزمایش های روتین آسم مثل آزمایش خلط وخون،عکس قفسه سینه،ECGو... را برایش توضیح می دهیم در این رابطه چگونگی انجام تست، طول مدت انجام آن و همچنین وظایف وی در حین تست را آموزش می دهیم.بدقت در مورداثر، دوز، شکل، ظاهر و عوارض جانبی داروهایش مثل سالبوتامول، آمینوفیلین، تئوفيلين،شربت سرفه اش ،اکسیژن در مانی اش و... به بیمار آموزش بدهیم وآموزش دهیم که عوارضی مثل بی اشتهایی,گیجی,اسهال ,تپش قلب,تغییر در تعداد نبض و تعداد تنفس ,تهوع ,استفراغ و ...را گزارش نماید.لیستی از سازمانهایی که می تواند از نظر مالی و روانی بیماررا حمایت کنند را در اختیار بیمار قرار می دهیم همچنین اگر وب سایتی برای آموزش بیمار موجود است آن را به بیمار معرفی می کنیم

اسلاید 44: آموزشورزش هاي تنفسي:يك دست خود را روي معده بگذاريد و دست ديگر را در قسمت وسط قفسه سينه قرار دهيد.با بيني يك نفس عميق بكشيد و اجازه دهيد شكم تا حد امكان به جلو بر آمدگي پيدا كند .ضمن سفت كردن عضلات شكم با لبهاي بهم فشرده (غنچه شده) هواي درون ريه ها را خارج كنيد و دست خود را در هنگام بازدم روي شكم فشار دهيد و برداريد.اين تمرين را به مدت يك دقيقه انجام دهيد و پس از آن استراحت كنيد و در روز چند مرتبه اين ورزش را انجام دهيد.

اسلاید 45: راهنماي اجتناب از مواد آلرژي زا حيوانات دست آموز در خانه نگاه نداريد.از بالش يا تشك هاي پر- پشم- كرك استفاده نكنيد.كليه ملحفه ها را هفته اي يكبار در آب 55 درجه سانتي گراد بشوييد.رطوبت خانه و محيط هاي دربسته را كاهش داده در حد كمتر از 50 % نگهداريد.درصورت امكان از قالي به عنوان كف پوش استفاده نكنيد.در فصول گرده افشاني پنجره را ببنديد.از منابع تكثير قارچ مانند برگهاي خيس و مواد زائد باغچه اجتناب كنيد.در صورت امكان از دستگاه تهويه استفاده كنيد.

اسلاید 46: سيگار نكشيد.توصيه كنيد ديگران هم در منزل سيگار نكشنداز مواد غذايي حساسيت زا ( زرده تخم مرغ-  ماهي- شير گاو- سويا- آجيل- مركبات) در ابتداي شروع تغذيه شير خوار خودداري كنيد.

اسلاید 47: آموزشتوصیه به بیمار جهت پوشیدن ماسک فیلتر دار هنگام انجام کارهای روزمره ویا ورزش درهوای سرد زمستان وهمچنین هنگام باغبانی ویاهرفعالیتی که تولید گرد وخاک میکند. بهتر است درهوای سرد فعالیتهای را محدود نماید نوع ورزش ,مناسب با وضعیت بیماری انتخاب شود. به عنوان مثال اگر هنگام آهسته دویدن حالت ویزینگ یا خس خس سینه شروع می شود,توصیه به بیمار که آهسته راه برودویا نوع ورزش رابه دوچرخه سواری تغییر دهدمصرف کربوهیدارتها (برنج ,سیب زمینی ,نشاسته) محدود شود زیرا این مواد در طی فرایند هضم ,دی اکسید کربن بیشتری تولید کرده وبر روی الگوی تنفسی بیمار ,اثرات سوء می گذارد

اسلاید 48: آسم یار

اسلاید 49: روش استفاده از آسم ياردر پوش دارو را برداشته و آن را عمودي نگه داريد.دارو را به خوبي تكان دهيد.سر را قدري به عقب برده و به آهستگي بازدم خود را بيرون دهيد .دستگاه را عمودي نگه داريد.الف) لوله دهاني آن را درفاصله 4-3 سانتي متري دهان نگه داريد.ب) لوله دهاني را داخل دهان ببريد به نحوي كه منفذي براي خروج هوا از دهان نباشد.قسمت انتهايي دستگاه را فشار دهيد تا دارو آزاد شود و به آرامي نفس عميق بكشيد.فشار را از قسمت انتهايي دستگاه برداشته آن را آزاد نماييد.تنفس خود را حداقل 5 تا 10 ثانيه نگه داريد تا ذرات آئروسل دارو دقيقا به عميق ترين قسمت هاي ريه برسد.دستگاه را كنار ببريد و به آهستگي بازدم خود را ازطريق بيني خارج كنيد.اگر نتيجه نگرفتيد 20 دقيقه بعد تكرار كنيد.

اسلاید 50: آموزش نحوه استفاده ازاسپری های استنشاقی  قبل از استفاده اسپری را تکان دهد یک تنفس عمیق وآهسته انجام دهد سپس قسمت دهانی اسپری راروی دهان قرار داده وهمزمان با انجام یک دم عمیق و آهسته از طریق دهان ,یکبار به قسمت بالای مخزن فشار وارد  کند.سپس قطعه دهانی را بردارد و تنفس را به مدت 10ثانیه نگه داشته تادارو بهتر نفوذ کند وپس از آن به آهستگی بازدم از طریق لبهای غنچه انجام دهد. در صورت لزوم وطبق تجویز پزشک این مرحله را تکرار نماید البته قبل از تکرار آن به مدت یک دقیق صبرکند وپس از هر اسپری دهان را بشوید تا رسوبات دارو از دهان و حلق پاک شده ومزه ناخوشایند آن رفع شود بهتر است قطعه دهانی اسپری روزانه شسته و تمیز شود. از مصرف داروهای ضد سرفه ,آرام بخش وخواب آور اجتناب نماید زیرا می تواند منجر به تضعیف  عملکرد تنفسی و ایجاد حمله خفیف آسم شود.

اسلاید 51: نحوه انجام سرفه موثربیمار در وضعیت نشسته قرار گرفته وکمی به جلوخم شود.چندین بار تنفس عمیق وآرام به صورت دم از طریق بینی و بازدم از راه دهان را انجام دهدسپس یک دم عمیق انجام داده ونفس را3-2ثانیه نگه داردو به دنبال آن دو یا سه سرفه پشت سرهم همراه با انقباض شکم انجام دهد.بدین طریق ترشحات ریوی شل شده خارج می شوند. بعد از سرفه ,دم عمیق انجام دهد تا ریه ها متسع شوند.توصیه به بیمار که در صورت داشتن درد قفسه سینه ,محل را با دست با یک بالش ,ثابت نگه داشته و تمرینات سرفه را انجام دهد. بدین ترتیب درد کاهش می یابد

اسلاید 52: 5- ارزشیابی (Evaluation)مقایسه وضعیت سلامتی بیمار بعد از انجام اقدامات پرستاری با اهداف تعیین شده.اگر هدف‌گذاری صحیح نباشد، ارزشیابی بسیار سخت و گاه غیر ممکن می‌شود.3 حالت ممکن است اتفاق بیفتد:مشکل حل می‌شود.(آموزش درست بوده)مشکل نسبتاً حل می‌شود.(آموزش نسبتا درست بوده)مشکل باقی می‌ماند.(آموزش درست نبوده)

اسلاید 53: ارزشیابی در ارزشیابی به سوالات زیر پاسخ داده می شود: آیا بیمار به نتیجه مورد انتظاردست یافته؟ آیا تشخیص های پرستاری و مشکلات مشترک صحیح بوده اند؟ آیا نیازهای آموزشی بیمار برآورده شده است ؟آیا بیمار در محدوده زمانی معین به برآیندهای مورد انتظار دست یافته؟

اسلاید 54: آیا اقدامات آموزشی باید ادامه یابند ، تغییریابند یا متوقف شوند؟ آیا مشکلات جدیدی بوجود آمده اند که جهت آنها برنامه ریزی یا اجرای پرستاری در نظرگرفته نشده است؟ چه فاکتورهای روی دستیابی یا نرسیدن به اهداف تاثیر داشته اند؟ آیا مجددا نیاز به تعیین ترتیب اولویت هاست؟

اسلاید 55: یافته هایی که به این سوالات پاسخ می دهند بایستی از تمام منابع قابل دسترس (بیمار، خانواده و یا سایر افراد مهم دیگر، اعضای گروه پرستاری وتیم مراقبت بهداشتی ) جمع آوری نمود. این اطلاعات باید در پرونده بیمار قابل دسترسی باشد.

اسلاید 56: 6-ثبت ومستند سازیقسمت ضروی یک آموزش موفق به بیمار استتمام کارهای انجام شده برای بیمار از جمله بررسی،تشخیص،برنامه ریزی،اقدامات و ارزشیابی باید در پرونده با شرح کامل جزئیات ثبت شوند

اسلاید 57: منابعسایت پزشکان ایران pezeshkan.org Tebyan.comمقاله دانشگاه علوم پزشکی تهران-بیماری های شایع تنفسی-نیلوفر جواهرزاده وسمیرا نوع جو نشریه سخاوت-بیماری آسم را بهتر بشناسیم-زهرا منجمد سایت آوای پرستار سلامت سایت مرجع دانش دانشگاه علوم پزشکی تهران کتاب تکنیک های اصول پایه پرستاری وبررسی وضعیت سلامت –کراون و هیرنل کتاب بررسی سریع پرستار از علایم و نشان ها-ترجمه:حجی محمد نوروزی و فرخنده رزی و امیر طباطبایی

اسلاید 58: منابعهند بوک آموزش به بیمار-کانابیو-ترجمه خدیجه نصیریانی،محمدرضا خواجه امینیان و علیرضا حبیبیNursing diagnosis hand book-ackley & ladwig Text book of medical –surgical nursing brunner &suddarths

اسلاید 59:

اسلاید 60: خدایا چنین کن سرانجام کار که تو خشنود باشی و ما رستگار

اسلاید 61: thanksforyourattentio

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید