صفحه 1:
بسم اللّه الرحمن الرحيم
صفحه 2:
|
صفحه۷۰ الی ۸۱
:محمدرضا امينى نزاد
صفحه 3:
ارزيابى راه حل ها :
شط مشی در این مرحله نتایج مراحل طی
"رابه صورت عینی به کارمی گیرند.آنها هرکدام
ا ال ال 1۱
وای آنها متصور است.و میزان ایا ۶۱۱۲۱
Ig ON را
الاو ا 17 لان ري
الا ادر oo
صفحه 4:
توصيه راه حل :
*انتخاب ب
|
یت های سازمان معیارهای انتخاب شده میزان
هداف خط مشی و پذیرش افراددرگیر آن صورت
ديرد انتخاب یک گزینه در حقبقت سا ۳۲۱
میان عوامل مختلف صورت گرفته است و به صورت
خط مشى مورد تصويب قرار كرفته و ابلاغ مى شود .
صفحه 5:
9
13:08
صفحه 6:
مدل بیکمن و همکاران
Re te ete CI NO e ene
زر امام رد aks oly oles
oo SOU eee
لت را داشته باشد به عنوان یک مساله Gl
صفحه 7:
01 براي تفكيك
بر,زوي رفتار و مسائل عمومي از
اعمال 1 ۳ 5 رصح
ل بعضي از 1 snes توافق عدوي
00-00 قابلیت تعامل een
ارد دارد.
این تاثیر مي این مسائل
تواند بالقوه و یا مطرح مي باشد
للشعل باشد .
صفحه 8:
ارزیابی دوباره
مسئله
اجتماعى
1308
مراحل تحقيق در مسائل اجتماعى
راهبردهاى
مداخله
اطلاعات موردنياز
مربوط
به مسئله
ارزیابی مسئله
اجنماعی
صفحه 9:
PROUD Te ng NC eee mg eae)
م alae ee ied
Eee me Re rea SMES a ew
*اجرا و نظارت و ارزیابی خط مشی
صفحه 10:
شناسايى و تعريف و توضيح مسئله:
د ا 1 الك 1 رن رين
و بدون مداخله ۳ هت باعث عدم
مى شود.اين مستله از شرايى ا مى
يرند كه كروه هاى ذينفع و كروه هاى فشار و
وه هاى مختلف مردم و ... از ان اكاه هستند .
صفحه 11:
7
نمودن مسئله به صورت معنى دار
شان دادن افرادى كه دركير با مسئله هستند
صفحه 12:
دام های سر راه تعریف مسئله خط مشی عمومی:
ی
ا
eee اا ل وى
دن اولويت و نيازبه راه حل هاى كوتاه مدت در
راه حل هاى ۰ ۱9۲
جابجا شدن ارزش های فردی با ارزش های اجتماعی
صفحه 13:
برقرارى معيارهاى ارزيابى
معیارهای ارزیابی با توجه به علايق عمومى و نوع
مسئله به دبييك مى أيند.تحليلكر بايد ارزش ها و
امداف ee مدت و اهداف عینی تصمیم
aa emake
خط مشى را جكونه اندازه كيرى نمايد.از طريق
بى اهداف خط fe و همجنين تشخيص
يارهاى اصلى مستئله و راه هاى ارتباط لن با كروه
وافراد درگیر خط مشی نتایج مطلوب و نامطلوب
پر
صفحه 14:
شناسايى خط مشى هاى جاكزين
در اين مرحله با.در نظر كرفتن مسئله و اهداف
تصميم ل os) الم دهد
صفحه 15:
ارزيابى خط مشى هاى جايكزين :
الا <i (SSS ge
برای حل مستله" پیشنهاد می گردد تحلیلگر خط مشی
۱
ا ۱
hep TES) Sy es cen GaP ecu
لوب را تامین خواهد نمود .در حقیقت نتایج مورد
بظار و تاثیرات هر کدام از گزینه ها ی خط مشی
لبق معيارهاى انتخاب شده با توجه به ميزان انطباق
ن با اهداف و همجنين توانايى در حل مسئله ارزیابی
ee
صفحه 16:
آشکار سازی و تشخیص اولویت گزینه ها:
oon ز انجام ۳۳ role ere sy مرحله
به كار كرفتيجق شود ای تست دشر رید
و
صفحه 17:
ار
كار تحليلكر با انتخاب كزينه برتر يا خط مشى بهينه
به پایان نميه رسد.بلكه از وى انتظار مى رود در
اجرا و طراحى سيستم نظارتى ييشنهاد
الگوی ارزيابى خط مشى در حين اجرا و
اتمام أن نيز مشاركت داشته باشد .
صفحه 18:
روش تحقيق در خط مشى كذارى:
ee ee |
ل ايو و ال الل را امم
ee eee ee Cee RR ae
دی از مسئله را ارائه دهند.
ذکر است که جنبه های سیاسی مسائل عمومی به
۱
RCL Ne ae sO ae Neen) ۱
re)
به همین خاطر بعضا بعضی مسائل از طریق ایجاد مستثل
جدید حل می شوند
صفحه 19:
مدل تئوریک
مسئله )
تعریف مسئله
تعیین ارزش های مهم اجتماعی
شناسایی تمام گزینه ها
ارزیابی تمام گزینه ها در تمام ارزش
ها
انتخاب گزینه بهینه
( فرآيند حل محدودیت های بخش
عمومی
مسائل بخش عمومی مبهم و
غیرساختارندو بسیار گسترده هستند .
عدم توافق خط مشي گذاران و گروه
ها و مجریان روی ارزش های اجتماعی
محدودیت در زمان و دانش برای
شناسایی تمام گزینه ها
محدودیت منایع و پایین بوذن قابلیت
پیش بینی
فشار برای انتخاب اولین راه حل
رضایتبخش
صفحه 20:
تفاوت تجزيه و تحليل خط مشی با روش های
كن ed)
تحقیق سنتی_پا"سوالات Tye SEE nee se ۱
alg سا 2
بباظتفاده مى كند .تمركز بر روى ييجيدكى ۱
جوی واقعیت می باشد.
جزيه و تحليل خط مشى كاربردى و موقعيتى و
ف می باشد و تجزیه و تحلیل مسائل محلی را بیان
نملید و تنوع محل وقوع مسائل و محل اجرا را مورد
توجه قرار می دهد و بر اخذ تصمیمات تمرکز می نماید
و تجزیه و تحلیل پیش از آنکه علم باشد هنر و مهارت
9
صفحه 21:
بات راز توجه شما
92 $ 3 cS
بسم اهلل الرحمن الرحیم
فرآیندخط مشي گذاری عمومی
صفحه 70الی 81
استاد :خانم دکتر محمدی
دانشجو :محمدرضا امینی نژاد
ارزيابي راه حل ها :
تحليل گران خط مشي در اين مرحله نتايج مراح ل طي ش ده
قبلي را به صورت عيني به كارمي گيرند.آنها هركدام از راه حل
ها را باتوجه به نتايج بلند مدت و كوتاه م دتي كه ب راي آنها
متصور است و ميزان انطباق آنها با اهداف خط مش ي ارزيابي
مي كنند.تحليلگر قضاوت مي كندكه با توجه به ضرورت ح ل
مساله و منابع خط مشي چگونه مي توان اين راه ح ل را اج را
نمود.
3
01:40
توصيه راه حل :
انتخاب يك راه حل از ميان راه حل هاي مختلف با توج ه
به محدوديت هاي سازمان معيارهاي انتخاب ش ده م يزان
تحقق اهداف خط مشي و پذيرش افراددرگ ير آن ص ورت
مي پذيرد .انتخاب يك گزينه در حقيقت مصالحه اي است
كه ميان عوامل مختلف صورت گرفته اس ت و ب ه ص ورت
يك خط مشي مورد تصويب قرار گرفته و ابالغ مي شود .
4
01:40
توصيه راه حل :
5
01:40
مدل بيكمن و همكاران
لئوناردو بيكمن و همكاران در تحليل مسائل عمومي مدلي
را تحت عنوان مراحل تحقيق در مسائل اجتماعي ارائ ه
دادند.آنها براي تفكيك مسائل عمومي از ساير مسائل چند
معيار مشخص ارائه دادند و عقيده دارند كه هر موقعيتي
كه اين چهارحالت را داشته باش د ب ه عن وان ي ك مساله
اجتماعي قلمداد مي شود
6
01:40
مدل بيكمن و همكاران
7
01:40
مراحل تحقيق در مسائل اجتماعي
-
-
-
-
-
-
-
01:40
-
-
-
مراحل تجزيه و تحليل خط مشي ارائه شده
توسط دو تن از صاحبنظران(پاتن و ساييكي)
شناسايي و تعريف و توضيح مسئله
برقراري معيارهاي ارزيابي
شناسايي خط مشي هاي جايگزين
ارزيابي خط مشي هاي جايگزين
آشكارسازي و تشخيص اولويت گزينه ها
اجرا و نظارت و ارزيابي خط مشي
9
01:40
شناسايي و تعريف و توضيح مسئله:
مسئله به عنوان شرايط پيش بيني شده اي تعري ف
مي شود كه ب دون مداخل ه و اص الح باعث ع دم
رضايت مي ش ود.اين مسئله از شرايي ريش ه مي
گيرند كه گروه هاي ذينف ع و گروه هاي فش ار و
گروه هاي مختلف مردم و ...از آن آگاه هستند .
10
01:40
وظايف تحليلگر خط مشي
درابتداي كار از خود سوال كند كه آيا مسئله اي
وجود دارد يا خير؟
بيان نمودن مسئله به صورت معني دار
نشان دادن افرادي كه درگير با مسئله هستند
11
01:40
دام هاي سر راه تعريف مسئله خط مشي عمومي:
پذيرفتن تعريف مسئله از مشتري و ارباب رجوع
جستجو فقط براي راه حل هاي ساده و تكرار شده
تصور اينكه همه مسائل نيازمندند راه خل عمومي هستند
جابجا كردن اولويت و نياز به راه حل هاي كوتاه م دت در
مقابل راه حل هاي بلند مدت
جابجا شدن ارزش هاي فردي با ارزش هاي اجتماعي
12
01:40
برقراری معیارهای ارزیابی
معیارهای ارزیابی با توج ه ب ه عالیق عم ومی و ن وع
مسئله ب ه دس ت می آین د.تحلیلگر باید ارزش ها و
اهداف بلند مدت و کوتاه مدت و اهداف عینی تصمیم
را شناسایی نماید و سپس به این سوال پاسخ دهد که
اهداف خط مشی را چگونه اندازه گیری نماید.از طریق
شناسایی اه داف خ ط مش ی و همچ نین تش خیص
معیارهای اصلی مسئله و راه های ارتباط آن با گروه
ها وافراد درگیر خط مشی نتایج مطل وب و ن امطلوب
مورد ارزیابی قرار می گیرند .
13
01:40
شناسایی خط مشی های جایگزین
در این مرحل ه با در نظر گرفتن مسئله و اه داف
تصمیم محدوده وسیعی از گزین ه ها م ورد مالحظ ه
قرار می گ یرد .در این گ ام از طریق مش ورت با
متخصصان و یا از طریق طوف ان فکری و یا تکنی ک
دلفی و ...خط مشی ها و جایگزین های آنها تع یین
می گردند .
14
01:40
ارزیابی خط مشی های جایگزین :
پس از ارائ ه خ ط مش ی های مختلفی ک ه از من ابع
متعدد برای حل مسئله پیش نهاد می گردد تحلیلگر
خط مشي با انتخاب روش های مناسب ب ه ارزیابی
خط مشی می پ ردازد .در این مرحل ه تحلیلگر خ ط
مشی در تالش است ک ه تع یین نماید ک دام گزین ه
نتایج مورد انتظار و اهداف مطل وب را ت امین خواه د
نمود .در حقیقت نتایج مورد انتظار و تاثیرات هر کدام
از گزینه ها ی خط مشی طبق معیارهای انتخاب شده
با توجه به م یزان انطباق آن با اه داف و همچ نین
توانایی در حل مسئله ارزیابی می شوند .
15
01:40
آشکار سازی و تشخیص اولویت گزینه ها:
پس از انجام مراحل ارزیابی نتیج ه آن در این مرحل ه
به کار گرفته می شود .نقاط ضعف و قوت هر گزین ه
روشن گردیده و تحلیلگر ب ه تش خیص می رس د ک ه
بهترین و بدترین سناریو برای هر گزینه چیست؟
16
01:40
اجرا ونظارت و ارزیابی خط مشی ها:
کار تحلیلگر با انتخاب گزینه برتر یا خط مشی بهین ه
ب ه پایان نمی رس د.بلکه از وی انتظ ار می رود در
ترسیم برنامه اجرا و طراحی سیستم نظارتی پیش نهاد
و طراحی الگوی ارزیابی خ ط مش ی در حین اج را و
پس از اتمام آن نیز مشارکت داشته باشد .
17
01:40
روش تحقیق در خط مشی گذاری:
مسائل عم ومی ماهیت خ اص و چن د وجهی
دارند.گاهی اوقات این ویژگی تحلیلگران خط مش ی را
دچار ابهام می نماید.و سبب می شود که آنها نتوانن د
تعریف روشن و ساختارمندی از مسئله را ارائه دهند.
الزم به ذکر اس ت ک ه جنب ه های سیاس ی مسائل
عمومی به اندازه جنبه های فنی و خالص آنها مسئله
را پیچیده می کند و به س ختی می ت وان رواب ط علی
بین آنها را تشخیص داد.
به همین خاطر بعضا بعض ی مسائل از طریق ایجاد
مستئل جدید حل می شوند
18
01:40
مراحل مدل جامع و منطقی حل مسئله:
مدل تئوریک ( فرآیند حل
مسئله )
19
01:40
محدودیت های بخش
عمومی
تعریف مسئله
مسائل بخش عمومی مبهم و
غیرساختارندو بسیار گسترده هستند .
تعیین ارزش های مهم اجتماعی
عدم توافق خط مشي گذاران و گروه
ها و مجریان روی ارزش های اجتماعی
شناسایی تمام گزینه ها
محدودیت در زمان و دانش برای
شناسایی تمام گزینه ها
ارزیابی تمام گزینه ها در تمام ارزش
ها
محدودیت منابع و پایین بودن قابلیت
پیش بینی
انتخاب گزینه بهینه
فشار برای انتخاب اولین راه حل
رضایتبخش
اجرای گزینه بهینه
محدوده زمانی کوتاه برای کسب نتایج
تفاوت تجزیه و تحلیل خط مشی با روش های
تحقیق سنتی
20
01:40
تحقیق سنتی با سواالت پیچیده و نظری و گس ترده
مواجه می باشدو از گام های عملی صریح و رویه های
ثابت استفاده می کند .تمرکز بر روی پیچیدگی دارد و
در جستجوی واقعیت می باشد.
اما تجزیه و تحلیل خط مشی ک اربردی و موقعی تی و
منعطف می باشد و تجزیه و تحلی ل مسائل محلی را
بیان می نماید و تنوع محل وقوع مسائل و محل اج را
را مورد توجه قرار می دهد و بر اخذ تصمیمات تمرکز
می نماید و تجزیه و تحلی ل پیش از آنکه علم باش د
هنر و مهارت می باشد.