صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
se 7 ‏مر‎ ‎AGA A) 3 a 5 Pe Tojo

صفحه 4:
مقدهمه: فرار از خلنه به معنی اعم آن و فرار زنان و دختران به معنای اخص يكى از مصاديق مهم و مخاطره ساز اجتماعی می باشد که پرداختن به آن . نیازمند توجه به سایر آسیبهای اجتماعی است زیرا لین پدیده مذموم. معلول آسیبهای اجتماعی دیگری است که در یث رابطه طولیبه فرار از خلنه ختم می شود. لین امر ناشى از لين واقعیت. است که فرار صرفا یک واکنش منفی دفاعی- رولنی است. که که برخی از افراد در رویارویی با تراکم he مشکلات محیطی از خود بروز می دهند . A.)

صفحه 5:
:#هداف آموزشی‌ور فتاری ۱- آشنایی با پدیده فرار از منزل ۲- آشنایی با پیامد های فرار ازمنزل ۳- آشنایی با مهمترین علل فرار از منزل ۶- ارائه نمونه هایی از پیامدهای فرار ۵- ارائه پیشنهادات پیشگیرانه و حمایتی A.)

صفحه 6:
: تعریف فرار فرآرواکشی است ابتدلیی در مقابل محر کهای درد آور و ترسنا کت . پس نتیجه می گیریم هر موجود زنده ای به طور غریزی می دلند در صورت بروز مشکل یا موقعیت خطرناکی می بایستی فرار نموده تا خود را از دسترس آن موقعیت دور سازد.

صفحه 7:
دختران فرار: دختران فراری جه دخترلنی اطلاق می شود که بدون اطلاع والدین بنا به دلایل اقتصادی ‏ فرهنگی » اجتماعی و فشارهای روانی از منزل خارج شده و مراجعت نمی نمایند . بسیاری از محققان عقیده دارند که زنان و دخترلنی که از خلنه فرار می کنند در بیشتر موارد" از چیزی فرار می کنند" نه برای به دست آوردن چیزی تست

صفحه 8:
: انواع فرار "فراد عکس العملی : این نوع از فراد نشانگر اختلال و چگوتگی نحوه ارتباط بین نوجوان و محیط است . در این حللت . ازفرار به عنوان روشی برای بیدار کردن و هشدار دادن استفاده می شود "فراد برای راحت زندگی کردن: در مواردی که خانواده نوجوان وجوان. سخت گیر بوده و نوجوان وجود آنان را مانعی در انجام برخی از کارهایش می داند. "فرار برای ساختن آینده ای بهتر : در ‎Calle al‏ فرد به دلبال شکل دادن زند کی و ساختن آینده ای بهتر برای خود است . اما شرایط موجود نیز از نظر او اين امکان را برای وی فراهم نساخته و بنا براین دست به فرار می زند . ‎GS)‏ گس سس ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
:خصوصیات افراد فراری افرادی که اقدام جه فرار می کنند دارای ویژگی هایی چون عدم اعتماد به نفس, افسردگی, لجاجت. شخصیت ضد اجتماعی. خیال پردازی و دروغ پردازی هستند.مهمترین علل و عوامل فرار از منزل را می توان جه دو دسته

صفحه 10:
علل و انگیزه های روانی: شامل جنس سن. میزان هوش, ناپختگی روانی؛ اخلاقی و اعتقادی. شرایط محیطی و اجتماعی و رفتار والدین و بی توجهی آنها می شود. علل و انگیزه های اجنماعی: شام بد سرپرستی یابی سرپرستی؛ اعتید والدین. خشونت و سخت گیری والدین تبعیض قلئل شدن والدین بین بچه هاء ازدواج اجباری» وضعیت بد اقتصادی, دانستن انتظار و توقع بی جا از والدین» وجود عشق های کاذب خیابانی» سست بودن اعتقادات خانوادگی؛ رفاه و آسایش بیش از حد. جلب توجه و يا انتقام

صفحه 11:
عوامل فرار از خانه مربوط به خانواده : ۸

صفحه 12:
شایع ترین عوامل موثر در فرار از منزل ؛ ۲ تنبیه و آزار و اذلیت جسمی و طاقت فرسا بودن محیط خانواده ۲ آزار و اذیت جنسی دختران توسط محارمشان 7 محدودیت های شدید تربیتی و خانوادگی که از سوی عناصر ذکور بر زنان و دختران خانواده تحمیل میشود 7 عدم وجود سرپرست و مدیر در خانواده و يا بدسرپرستی

صفحه 13:
شایع ترین عوامل موثر در فرار از منزل : ‎Y‏ بعضا وجود امادری و ناپدری در خانه و پدیداری حساسیت. پیشداورانه ‏7 تک والدی و متارکه والدین و احساس کمبود عاطفی و احساس ضعف اجتماعی در گروه همسالان ‎ ‏” اعمال تبعیض شدید میان فرزندان دختر و پسر از سوی والدین ‏۷ عشق های کاذب و تلاش برای ارضاء نیازهای عاطفی و جنسی با شیوه های غیر متعارف ‎

صفحه 14:
شایع ترین عوامل موثر در فرار از منزل : ۲ عدم کنترل صحیح فرزندان ازجانب والدین ۷ سست بودن اعتقادات مذهبی در خانواده 7 مصرف سیکار توسط والدین و یا اعتیاد آنان % رفاه مفرط در خانواده و عدم آشنایی فرزندان با مشکلات و خطرات موجود در سطح اجتماع ۲ اغفال توسط دوستان اباب و تمایل به خودنمایی در بین دوستان

صفحه 15:
شایع ترین عوامل موثر در فرار از منزل : ۲ بیسوادی والدین و نداشتن آشنایی به شیوه های تربیتی درست و عدم دانش اخلاقی کافی ۲ تمایل به جلب توجه و تحريك احساسات والدین 7 نقص عضو یکی از والدین یا فرزند بی بضاعتی و فقر اقتصادی محیط نامناسب سکونت ازدواج اجباری و ...

صفحه 16:
1 | علل فرار را به كونه ای دیگر نیز تقسیم نموده اند: \ ‎et‏ ‏\ ‏\ ۱- عوامل اقتصادی : شامل فقر و بیکاری . زیاده خواهی و انتظارات نابجای مالی . ۲- عوامل اجتماعی: شامل رشد سریع شهر نشینی ؛ مهاجرت » رشد سریع جمعیت ؛جی عدالنی در توزیع صنایع و خدمات . فقدان و کمبود امکانات زیر بنلیی مانند آموزش . بهداشت ‏ آب و جاده در مناطق دور افتاده . ۳- عوامل فرهنگی : ضعف اخلاقی ۰ سست شدن بنیادهای اعتفاای در برخی خانواده ها تاثیر رسانه هایی همچون ماهواره و اینترنت و مد گرایی. 4 عوامل خانوادگی: خانواده پر جمعیت , طلاق والدین » مرک والدین » اعتیاد والدین .سوء استفاده های جنسی »بی سوادی والشین » سابفه زندان بين والدین یا سایر اعضای خانواده تست

صفحه 17:
اریزی. بر فرد :خانه گریزی دختران بیشترین آثار و آسیبها را برفرد فراری برجای می گذارد و با حوادث کون گون و تجربه های ناگواری روبرو شده که بر شخصیت و زندگی آینده او اثر میگذارد. قاچاق فحشاء دزدی » دوستی های خیابانی؛ ۳-۳ آلودعی و بیماریهای جنسی از مهمترین پیامد های خانه گریزی بر جامعه می باشد.

صفحه 18:
مهمترین پیامد های فردی فرار؛ اختلالات روانی (مثل افسرد کی . فشار های روانی » پرخاشگری) لا اختلالا ( تعارض شخصیتی . شخصیت مرزى » نمايشى و شخصيت ضد اجتماعى ) لا اختلالات : نی( احساين بوجى ؛ ببى هدفى ؛ نااميدى و...) اخنلالات رفتارق ( سرقت., تكدى كرى » روسبيكرق ؛خود زنى و خود كشى ‎(ned‏ A.)

صفحه 19:
مهمترین پیامد های خانوادگی فرار: ۷ ایجاد مشکلات عاطضی و روحی روانی برای اعضاء‌خانواده خصوصا پدر و مادر ابتلا والدین به بیماریهای قلبی,سکته وامثال آن ”تغييررفتار والدين برفرد فراری ”الكو يذيرى ديكر اعضاء خانواده از رفتار فرد فرارى ‎wat‏ شيوه تربيتى براى ديكر فرزندان از بین رفتن امنیت و آرامش روانی در خانه

صفحه 20:
تحقیقات نشان می‌دهد ۸۰ درصد دختران فراری سابقه تنبیه شدن دارند که حدود ۷۰ درصد این تنبیه‌ها به صورت خشونت فیزیکی و بیرون کردن از خانه بوده است. ضمن این که در 0۷ درصد موارد پدران » ۶ درصد مادران و ۲۲ درصد برادران بزرک‌تر نقش تنبیه کننده را ایفا می کنند. ann OS)

صفحه 21:
مهمترین پیامد های اجتماعی فرار: ۲ اعتیاد افراد "قاچاق فاد و فحثا ”دزدى “دوستى هاى خيابانى ” روسبيكرى آلودگی و بیماریهای جنسی

صفحه 22:
توصیه هایی به متولیان فرهنگی و اجتماعی ۱-در نگرش مجرملنه خود به دختران فراری» و خیابلنی بازنگری, کنیم و آنان را به مثابه بیمار و قربانیان جامعه بدانیم. ۲- در جهت شناسایی توانلیی ها . نیازها . تمنیات , انتظارات نوجوانان ۳- درآمپزش خانواده ها . نوجوانان و جوانان» به مقوله خانواده درمانی توجه ویژه صورت پدبرد. ۶ فقط یک روز با یک هفته خاص به روز نوجوان و جوان و خانواده اختصاص داده نشود. رسانه هاجه وییه صدا و سيماجه كرات يافته هاى. پزوهشی را به صورت گوناگون مانند همایش » گفت و شنود .فیلم های. مستند و سینمایی .در اختیار جامعه نوجوانان. جوانان و خانواده ها قرار دهند. A.)

صفحه 23:
توصیه هایی به متولیان فرهنگی و اجتماعی ؛: 6 ۵- مراکز آموزشی ‏ سازمان ملی جوانان ؛ صدا و سیما و ...برنامه های خاص مناظره و گفت و شنود یین نوجوانان و جوانان با سئولین > نوجوانان و جوانان‌با والسین و گروه های همسالان » تر تیب دهند و به مشکلات و مسائل آنان پاسخ دهند. - در برنامه ریزی های کلان اقتصادی بر اصلاح ساختار اقتصادی خانواده تا کید بیشتری شود. ۷- در کتب درسی دوره های مختلف راهنملیی و دییرستان موضوع های مربوط به نوجوانان و جوانان و نحوه برخورد با نگرش های متفاوت نسل گذشته و امروز به نحو مقتضی گنجانده شود. aS A.)

صفحه 24:
توصیه هایی به متولیان فرهنگی و اجتماعی ؛: ۸- در برنامه اردوهای تربیتی وپرورشی سازمانهای مربوطه برای نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند درجهت نشر وانتقال یافته هایب پژوهشی مربوطه .باز نگری شود. ٩-خانواده‏ ها در تفویض مسئولیت به فرزندان خود شجاعت بیشتری از خود نشان دهند و توجه داشته باشند که تفویض مسئولیت به نوجوانان وجوانان آنان را درمقابل خطرها ولغزش ها مصون می سازد. ۰- مدیران و مسئولان فرهتگی و اجتماعی موقعیت و شرایط سنی و جنسی آنان را بیشتر درك کنند. ۱- در مراکز نگهداری دختران فراری از متخصصان آسیب ‎SO‏ ‏اجتماعی استفاده شود. A.)

صفحه 25:
بیان مصادیق وافعی؛ نمونه اول: در تیرماه ‎۸٩‏ دختر خانمی ۱۱ ساله » مجرد با تحصیلات پنجم ابتدلیی » با لباس و ظاهری. کاملا مردلنه به مر کز مشاوره معاونت. اجتماعی فرماندهی انتظامی یکی از استانها معرفی و چس از مصاحبه بالینی با مراجع مشخص شد که سارا معروف به آرش نزهیکت به ۲ سال است از خلنه فرار کرده است و در طول لین مدت جهت. مصون ماندن از آسيبهاي جنس مونث. ظاهر » رفتار و صدا و حر کات خود را به صورت پسر در آورده است. در خانواده ایب ۸ نفره که دارای ء برادر و یک خواهر بزرکتر از خود می باشند بهمراه پدر و مادرشان زندگی می کرده است. مشکلات اصلی اش زملنی شروع شد که ۱۲ سال سن داشته وبا مردی. ۶۰ ساله آشنا میشود و مرد ۶۰ ساله همسر خود را طلاق و نزشيك به ؟ سال بصورت کاملا چنهان با رابطه دوستی برقرار مى كند. 6 لا وس سس et OES

صفحه 26:
بیان مصلایقواقی 9 سارا مى “كويد كم توجهى و عدم نظارت والدينم و رفتارهاى تهديدآميز و غيرانسانى ‎٠‏ ‏محمد باعث شد كه نتولنم در روستا زندكى كنم در نتيجه براى كريز از لين مصيبتها فرار را برقرار ترجيح دادم وبخاطر حفظ كبروى خود و خانواده روستا راجه قصد شهر ترکث كرده و در شهر نیز به خاطر اینکه هویتش آشکار نشود تیپ و وضعیت ‎PED SPW‏ دخترلنه اش راجه شیوه ای مردلنه آراسته می کند. برای تامین نیازهای اساسی اش مثل غدا و پوشاکك اچار بود کار بکند و بساط شيشه کشی و سیگار کشیدن و مصرف الكل را در همان محيط فرا می گیرد بطوریکه کاملاجه لین مواد آلوده می شود چند روز بعد توسط ماموران نیروی انتظامی مراجع راجا نیپ و ظاهری پسرانه شناسایی و ‎i‏ در یکی از پارکهای شهر دستگیر و پس از انجام مشاوره فردی خود اظهاری میکند . ‎we‏ ‏در پایان ساراآرزو می کند به آغوش خانواده اش علیرغم نمامی مشکلوت_پرگردد. HE وس سس

صفحه 27:
بیان مصلایق وف الموددوم در شهریور ماه ‎۸٩‏ دختر خانمی ۱۶ ساله با تحصیلات دوم راهنمایی؛ از طریق یکی از کلانتریهای یکی از شهرها معرفی و بس از مصاحبه پا مراجع: مشخص شد كه ايشان از خانه فرار کرده استد. وی در خانواده ای پنج نفره که به همراه پدر و مادرشان زندگی می کرده است پدرش دارای شغل آزاد و تا مقطع ابتدایی تحصیل نموده و مادرش نیز خانه دار و سطح سواد وی ابندایی می باشد . پس از ایجاد رابطه مشاور با مراجع و کسب اعتماد وی؛ می گوید: از نظر مالی در سطح پایینی هستیم. محل زندگی مان در منطقه پایین شهر در خانه ای استیجاری می باشد هیچوقت در خانه ی ما آرامش حاکم نبود هميشه پدر و مادرم با هم دعوا داشتند مادرم فردی است بد اخلاق و عصبی هیچوقت فرصتی پیش نیامد که با مادرم بنشینم و درد و دل کنم همیشه او حرف می زد مر و نهی می کرد و

صفحه 28:
شد که روز به روز افت پیدا کنم و از ادامه تحصیل دور پمانم به دنبال ترک تحصیل خانه نشین شدم و مجبور بودم در کارهای منزل به مادرم کمک کنم . در سن ۱۴ سالگی برایم خواستگار آمد و چون پدر و مادرم راضی بودند ازدواج کردم ولی بعد از گذشت یک ماه از زندگی مشترکمان متوجه شدم که همسرم معتاد به هرولین و ترياک است در نتیجه از ايشان طلاتق گرفتم و دوباره به بیان مصادیق وق . مدرسه که بودم دوستان زیادی نداشتم و ارتباطم با معلمان صمیمی بود از آنجانیکه وضعیت ‏ درسهایم خوب بود آینده روشنی برای خود می دید ولی متاسفانه وضعیت آشفته خانواده مان سبب 7 خانه پدریم برگشتم به خانه ای که اصلا آن را دوست نداشتم و از آنچه در محیطش می گذشت شديدا" بيزار بودم از سختكيريهاء بداخلاقى ها و سرزنش ها ی مکرر مادرم خسته شده بودم ‎er‏ ‏نمیدانستم چه کار کنم وبه يكباره تصميم گرفتم برای رهایی از وضعیت موجود از خانه فرار کنم و / آواره شهر ارومیه شدم . در خیابنهای شهر چند ساعتی با حالت سرگردانی قدم ‎a‏ ۲ وس سس

صفحه 29:
بیان مصلایق وف زدم تا انکه صدای پسری که پشت سر من حرکت می کرد توجه مرا به خود جلب نمود اشان ادعا 7 مى كرد که می تواند به من کمک کند و با چرب زبانی توانست دل من را پدست آورد در نتیجه با ايشان همراه شدم . بعد از چند ساعت گشت و گذار در داخل شهر ايشان من را به یکی از پاغات اطراف شهر پرده و بس از آزار و اذیت از من فیلمبرداری نمود سپس تهدیدم کرد که اگر از او جدا شوم فیلمهای گرفته شده را بين مردم پخش می کند من نیز ناچار شدم سکرت اختیار کنم و حرفهای او را پذیرم و اطاعت کنم . یکبار که داشتیم با همدیگر در پارک قدم می زدیم متوجه ماموران انتظامی که در ۹ us حال گشت زنی بودند شدم بی اختیار به سوی آنها شتافتم و همه چیز را برای آنها بازگو نمودم ماموران نیز بی درنگ آنن پسر را دستگیر و با خود به کلانتری بردند در پایان مصاحبه مراجع درخواست نمود كه به او كمكك شود نا به آغوش خانواده اش باز كرده . ©

صفحه 30:
پیشنهادات پیشنهادات مورد نظر در ۲ بخش ( پیشگیری ) و ( حمایت های پس از فرار ) تقسيم مى شود الف: پیشگیری ۱- پیشگیری از فرار دخترانی است که آخرین ظرفیت های خودشان را بكار ترفته ان تا خیابانی نشوند و در مرحله فرار هستند. ۳- دختران در مدارس و آموزشگاه ها . آموزش ببینندتا بتواننند مشکلات خود را به طور معقول حل کنند. ۳- جهت دهی سازمانهای غیر دولتی و خبریه ها در جهت حمایت های خود ازاین دختران تشکیل و تقویت شوند. ۶- امکانات رفاهی, ورزشی و تفریحی مناسب براى اين افراد فراهم شود. 6- حضور مدد کاری اجتماعی در مدارس با تاکید بر آموزش مهارت های ارتباطی فردی, بين فردی و اجتماعی

صفحه 31:
ب: حمایت های پس از فرار ‎-١‏ مقامات قضليى با کسانی که به حریم لین دختران تجاوز می کنند.یا کسانی که ‎ ‎ ‎ ‏از این دختران سوء استفاده می کنند به لحاظ موارد قانونی بشدت برخورد کنند. ۲- اعتبارات سازمان بهزیستی جهت ساماندهی لین دختران و پیگیری امورات آنها افزايش يابد. ۳- در مراکز نگهداری دختران فراری علاوه بر مدد کاران اجتماعی ؛ روانشناسان و مشاوران از متخصصان آسیب های اجتماعی استفاده شود. ‏۶- مدد کاران اجتماعی پس از با گرداندن این مددجویان به خانواده ها » بازدید ‏مکرر از منزل و یا کنترل نامحسوس, آنها را ادامه دهند و با آموزش مهارت ‏اجتماعی, زمینه اشتغال و ازدواج این افراد را فراهم آورند. ‎

صفحه 32:

62,000 تومان