forsathaye_javani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فرصت های جوانی”

فرصت های جوانی

اسلاید 1: اخلاق كاربردي ”استاد راهنما: اقاي قصابيان“ بسم الله الرحمن الرحيم1موضوعات فرصت ها1 فرصت استفاده ازعمر و مديريت زمان2 فرصت استفاده از تفكر و فكر و خرد و انديشه“و تجربيات ديگران“5 فرصت استفاده از خود سازي3 فرصت انتخاب همسر و دوست4 فرصت استفاده از همراهي والدين

اسلاید 2: مقدمه2جواني بهترين فرصت براي سازندگي و پيمودن مسير کمال است، زيرا در اين سن انسان در اوج قدرت بدني و رواني است و براي خودسازي به اين قدرت نياز دارد. فلسفه اصلي وجود قدرت در دوران جواني صرف آن در جهت خودسازي و توانمند سازي روح است. انسان به هر مقدار كه از اين دوران فاصله مي گيرد، اگر در مسير خودسازي باشد، انرژي جسماني اش صرف قوت روح مي شود و در نتيجه آن اگر چه از قدرت جسماني اش كاسته مي شود، ولي روحش قوي و توانا مي گردد. ولي اگر در اين مسير نباشد، نيروهايش را از دست مي دهد، بدون اينكه چيزي در خور عمر بيابد و در نتيجه احساس خسارت و ضرر خواهد كرد. قرآن كريم در سوره عصر در اين باره مي فرمايد: «ان الانسان لفي خسر الا الذين آمنوا و عملوا الصالحات؛ بدرستي كه انسان در خسارت و زيان كاري است مگر كساني كه در مسير ايمان و عمل(خودسازي) قرار دارند.» بنابراين بهترين راه صرف نيروي جواني در مسير خودسازي است و دوران جواني سکوي پرش به قله کمال و کليد رسيدن به سعادت جاودانه است.در اين مرحله هنوز شخصيت انسان به طور کامل شکل نگرفته و صفات و خصلت هاي ناپسند و عادات زشت هنوز در عمق روح ريشه نکرده است، لذا مي توان با هزينه و زحمت کمتري در جهت رفع آنها و جايگزين کردن فضيلت ها و اخلاق پسنديده اقدام کرد. كاري كه در سنين بالاتر به دليل ملکه شدن صفات و ثبوت عادت ها بسيار سخت و دشوار خواهد بود. اخلاق كاربرديصفحه اولفرصت جواني

اسلاید 3: اخلاق كاربردي1 فرصت استفاده ازعمر و مديريت زمان3صفحه اولمقدمهدر فرهنگ روز مره از كودكي به ما آموخته اند كه ”وقت طلاست“ غافل از اينكه ! طلا را هم ميشود ذخيره كرد و هم ميتوان بدست آورد . درحاليكه زمان رانميتوان دوباره بدست آورد ونه ذخيره كرد.تعريف مديريت زمانمديريت زمان يعني كنترل زمان و كار خويش. و بهدست گرفتن آن و اجازه ندهيم كه امور و حوادثما را هدايت كنند.صفحه بعدروش هاي مديريت زمانزمان سنجي، وقت شناسي، استفاده بهينه از فرصت هاي به دست آمده، تدارك فرصت هاي از دست رفته، شناخت موانع مديريت زمان از جمله روش هاي مديريت زمان محسوب مي شوند كه در ادامه به توضيح هر يك بر اساس كلمات امام علي (عليه السلام) مي پردازيم.1- زمان سنجي و تعيين وقت معين براي انجام هر كارتعيين واقع بينانه بازه زماني لازم براي انجام هر كار و زمان سررسيد آن بر حسب اولويت و اهميت، ارزيابي واقع بينانه از وقت مورد نياز براي انجام وظايف روزانه همچون انجام تكاليف درسي، رفت و آمد و رسيدگي به امور خانواده حائز اهميت است.اغلب اهمال كاري ها نتيجه عدم آگاهي شخص از وقت معين براي انجام آن كار است. اگر انجام كاري را مطلق و بدون قالب گيري زماني در نظر بگيريم، معمولاً اهمال به آن راه مي يابد. لذا بايد شخص زمان را بشناسد و بر آن مبنا كار را اندازه گيري كند يعني براي هر كاري زمان پايان در نظر بگيرد.2- وقت شناسي هر كاري را بايد در زمان خاص خود انجام داد تا از انباشته شدن كارها جلوگيري شود. به اين منظور هر كاري را بايد مطابق برنامه به موقع شروع و به موقع به اتمام رساند و از استراحت هاي طولاني و غير ضروري پرهيز كرد.

اسلاید 4: اخلاق كاربردي1 فرصت استفاده ازعمر و مديريت زمان4برنامه ريزيبرنامه ريزي در حقيقت آماده نمودن و امكانات منابعو وسايل جهت تحقق بخشيدن به اهداف ميباشد هيچ چيز براي تنظيم وقت ارزشمند تر از برنامهروزانه نيست. بدون وجود برنامه دائما در خدمتخواست هاي ديگران خواهيم بود.با وجود برنامه همواره ميدانيم در كجا هستيم و دركجا بايد بايد باشيم و ميدانيم با مسائلي كه با آنمواجه ميشويم چگونه برخورد كنيم.مكتوب سازي برنامه ريزي زمان، ما را ياري ميدهدتا در اجراي برنامه ها زمان كمتري صرف كنيم. برنامه ريزي مكتوب هم چنان ميتواند داراي اثرفيزيولوژيكي محرك در جهت فعال فعال نمودنانگيزهاي شخصي در كار ها مي باشد. كاري را كه براي هر روز در نظر گرفته شده را در همان روز و به موقع بايد انجام داد و آن را به فردا نيفكند. بنابراين براي بهره وري مناسب از وقت، بايد ساعت هايي را كه از نظر زيست شناختي و روان شناختي ميزان انرژي بدن در بالاترين سطح قرار دارد را شناسايي كرده و مهم ترين كارهاي خود را در آن ساعت ها انجام دهيد. براي مثال، توصيه مي شود صبح هاي زود را به مطالعه و عصرها را به ورزش اختصاص داد.صفحه بعد

اسلاید 5: اخلاق كاربردي1 فرصت استفاده ازعمر و مديريت زمان5صفحه اول3- بهره گيري از فرصت هافرصت ها همچون عبور ابرها مي گذرد، بنابراين فرصت هاي نيك را غنيمت بشماريد.از نگاه امام علي (عليه السلام) بهره گيري از فرصت ها بويژه جهت توشه اندوزي براي آخرت، شيوه متقين و نشانه عقل و تدبير است و از دست دادن فرصت و يا عجله در كاري كه هنوز موعد آن فرا نرسيده نشانه بي خردي و ناداني است. امام علي (عليه السلام) كساني كه به موقع از فرصت هاي خود استفاده و بر اجل پيش دستي كرده و از كار و تلاش خود توشه كافي برگيرند را مشمول رحمت خدا دانسته و در مقابل، از دست رفتن فرصت ها را موجب اندوه و پشيماني مي داند. و باز ايشان مي فرمايد: فرصت هايي كه پيش مي آيد را سريع دريابيد زيرا هر چيزي را سرآمد و وقت مشخصي است كه ديگر يا بازگشتي نداشته و يا بسيار دير باز مي گردند.نمونه اي از اين فرصت ها كه در آموزه هاي اسلامي بيشتر مورد تاكيد قرار گرفته عبارتند از فرصت حيات، سلامتي، ثروت، فراغ بال و جواني كه امام (عليه السلام) تمامي آنها را گذرا و رو به زوال مي دانند و به پيروان خود توصيه مي كنند كه قبل از آنكه از دست روند، بهترين استفاده را در راه طاعت خدا از آن بنمايند.تعيين اهدافايجاد هدف هايي مشخص نخستين گام درمديريت زمان به طور مؤثر است. فقط كساني قادرندخود را در وضعيت درست وباديدگاهي دقيق به جلو ببرند كه توانسته باشند تعريفي صحيح از اهدافشان در زندگي به عمل آورده باشند.داشتن اهداف مشخص موجب خواهد شد تا شما بتوانيد زمان خود را به نحو احسن به كار هاي مهم تخصيص دهيد.صفحه قبل

اسلاید 6: 2 فرصت استفاده از تفكر و فكر ”خرد و انديشه ديگران“6 اخلاق كاربردياستفاده از تجربه های دیگراناز عوامل بهره وری سریع از عمر و زمان،استفاده از تجربه های سودمند دیگران است. آن که از تجربه های بزرگان و دانایان در زندگی درس بگیرد، نیمی از راه را در رسیدن به هدف هایش پیموده است. علی علیه السلام در نهج البلاغه بر این مهم، فراوان تأکید می کرد و از سویی دیگر، خود نیز در انتقال تجربه های مفید و راه گشا به افراد جامعه به ویژه فرزندان بسیار می کوشید. برجسته ترین نمونه آن، وصیت نامه ایشان به فرزند گرانقدر خویش، امام حسن مجتبی علیه السلام است، آنجا که می فرماید:فرزندم! من گرچه به اندازه پیشینیان عمر نکرده ام، ولی در کارها و خبرها و آثارشان اندیشه و سیر کرده ام. تا آن جا که مثل یکی از آنان شده ام، بلکه بر اثر آگاهی از تجربه های آنان، با همه آنان از آغاز تا پایان زیسته ام و زلال را از تیره و سود را از زیان بازشناخته ام.همچنین آن حضرت، حفظ تجربه ها را نوعی خردمندی می داند: «العَقلُ حِفْظُ التَّجارِبِ» «خردمندی، حفظ کردن تجربه هاست» و کارگزاران خویش را به استفاده از اهل تجربه در کارها دعوت می کند: «تَوَخَّ منهم اهلَ التَّجْرِبَةِ». «از کارگزاران اهل تجربه استفاده کن» بنابراین، چنانچه انسان بخشی از عمر خود را صرف گردآوری تجربه های دیگران کند، هرگز زیان نکرده است؛ زیرا اندوخته های تجربی آنان، حاصل یک عمر زیستن در فراز و نشیب ها و موفقیت ها و ناکامی های زندگی است و راه زودگذری برای دست یابی آسان تر به هدف هاست.استفاده از تجربه های مفید و ارزشمند دیگران، راهی آسان و مطمئن برای پربار شدن اوقات و دست یابی آسان تر به هدف ها و آرمان هاست.صفحه بعد

اسلاید 7: 2 فرصت استفاده از تفكر و فكر ”خرد و انديشه ديگران“7 اخلاق كاربردياستفاده بردن و بهره ‏مند شدن از تجربيّات شخصى و تجربه‏ هاى ديگران، از نعمتهاى بسيار بزرگ خداوند است كه همه افراد از آن برخوردار نيستند. وفراموش نمودن نتيجه ‏هايى كه انسان از تجربه ‏هاى گوناگون ديده است، دليل‏ بر كم ‏سعادتى انسان است.  كسى كه از تجربه استفاده نكند، همچون مسافرى است كه بدون راهنما، بيابانها را دايره ‏وار بپيمايد و پس از مدّتها رنج و مشقّت به مكان اولى خود بازگردد، اين گونه افراد تنها نتيجه ‏اى كه از مسافرت بدست مى ‏آورند، رنج و زحمتى است كه وجود آنان را فرا مى‏ گيرد و به جاى تحصيل سود و منفعت، خود را به زحمت انداخته و عمر خود را به تباهى مى‏ كشانند.   از اين جهت، به مقتضاى عقل، انسانِ خردمند، بايد تجربه ‏ها را به خاطر بسپارد و از تجربه‏ هاى خوب و بدِ خود و ديگران درس عبرت بياموزد و در نتيجه، تجربه‏ هاى گذشته آموزش دهنده رفتار آينده او باشند.بنابراين حفظ همه تجربه‏ هاى تلخ و شيرين شخصى و يا آنچه بوسيله‏ ديگران به تجربه رسيده است، و همچنين استفاده از آنها در موارد لازم، دليل ‏بر خردمندى انسان است؛ زيرا به ياد داشتن تجربه ‏ها و درس آموختن از آنها، از نيروى عقل سرچشمه مى‏ گيرد.در روايت ديگرى حضرت اميرالمؤمنين ‏عليه السلام مى‏ فرمايند:از توفيقات الهى، به خاطر سپردن تجربه‏ هاست. بنابراين، بهترين تجربه آن است كه انسان از آن درس بياموزد؛ عبرت بگيرد و در برنامه ‏هاى آينده خود آن را به كار گيرد.صفحه قبل

اسلاید 8: اخلاق كاربردي3 فرصت انتخاب همسر و دوست8صفحه اولسخن را با كلامى از امير المؤمنين على (ع) آغاز مى‏نماييم، آن حضرت فرمود:دوستى خويشاوندى است اكتسابىيك دوست خوب همدم تنهايى‏هاى انسان، شريك غم‏ها و شادى‏ها، بازوى يارى‏رسان به هنگام نياز، تكيه‏گاه انسان در مشكلات و مشاور خيرخواه در لحظات ترديد و ابهام است. بعضى از مردم به خاطر خصلت‏هاى خودخواهانه، توقعات بالا، تنگ‏نظرى، سختگيرى و يا دلايل ديگر، نمى‏توانند دوستى براى خود برگزينند و از تنهايى درآيند، اين گروه به تعبير امير مؤمنان على (ع) عاجزترين مردم هستند. عده‏اى هم دوستانى را كه با زحمت بسيار فراهم نموده‏اند، به اندك آزارى از دست مى‏دهند، ايشان از گروه اول نيز عاجزترندويژه‏گى شخصيتى دوست خوب:خوشبختانه در روايات اسلامى به اين بخش از مباحث دوستى توجه خاصى شده، به طورى كه در اين زمينه روايات فراوانى از خاندان وحى (ع) در دسترس است. ما با دسته‏بندى اين خصوصيات، سعى مى‏كنيم هر يك از ويژگى‏ها را به اختصار توضيح دهيم.1 ايمان‏ايمان همان باور و اعتقاد قلبى همراه با دوستى و اعتماد و اطمينان است كه شوق به سوى عمل را در انسان ايجاد مى‏كند. اين مفهوم كه از امن گرفته مى‏شود، با امنيت و امان هم‏خانواده و سازگار است. ايمان سرچشمه و زيربناى امنيت و آرامش زندگى است.اينك در جريان زندگى هدفمند دنيايى، آيا مى‏توان با كسى كه به خدا و روز رستاخيز ايمان ندارد، دوست شد؟ آيا مى‏توان به چنين شخصى اطمينان كرد؟صفحه بعد

اسلاید 9: اخلاق كاربردي3 فرصت انتخاب همسر و دوست9صفحه اولآيا ممكن است از چنين كسى انتظار صداقت و وفادارى داشت؟ الگوى راستين ما، آن كه پيامبر به او لقب امير مؤمنان داد، تنها شخص مؤمن را شايسته دوستى با مؤمن معرفى نموده است: مؤمن برادر مؤمن است زيرا با او تقلب نمى‏كند، از او عيب نمى‏گيرد و از ياريش سربازنمى‏زند.ويژه‏گى ايمان در انتخاب دوست بسيار مهم است، زيرا با برقرارى رابطه دوستى، ايمان و ديانت هر فرد، تحت تاثير اين رابطه قرار مى‏گيرد. ارمغان‏آور ايمان، فخر عالم و آدم محمد مصطفى (ص) در اين‏باره سخن نهايى و راهكار منطقى را ارائه نموده است: هر كس به دين دوست خود است، پس بينديش كه با چه كسى دوستى مى‏نمايى!2 تقوى و نيكوكارىتقوى كه همان التزام عملى به بايدها و نبايدهاى دين است، دليل ايمان، راه نجات، ملاك سعادت، ريشه و اساس همه خوبى‏ها و سرآمد فضايل انسانى است. دوستى با اهل تقوى چند ويژگى مهم در بر دارد: اول: مطمئن و پايدار است؛ از آنجا كه ذات پاك خداوندى ازلى و ابدى است، آنچه مربوط و منسوب به او باشد نيز ماندنى خواهد بود و دوستى اهل تقوا از آن جهت كه به انگيزه الهى بنيان نهاده مى‏شود، از ويژگى ثبات، پايدارى و اطمينان برخوردار است. دوم: سبب آراسته‏شدن به اين فضيلت بزرگ مى‏شود. همنشين باش با نكوكاران‏مرد نيكو به همنشين باشدصفحه بعد

اسلاید 10: اخلاق كاربردي3 فرصت انتخاب همسر و دوست10صفحه اول3 خلق و خوى كريمانهاخلاق جمع خلق، مجموع صفات و ملكاتى كه زيربناى اصلى شخصيت آدمى را بنا نهاده، به ساختار باطنى انسان شكل مى‏دهد. ارزش‏هاى اخلاقى آنقدر در زندگى انسان اهميّت دارد كه پيام‏آور محبت و دوستى، حضرت محمد (ص) فرمود: من به خاطر بسط و گسترش اخلاق كريمانه فرستاده شده‏ام (انى بعثت لاتمم مكارم الاخلاق) شايد مهمترين و شيرين‏ترين ويژگى يك دوست خوب، اخلاق كريمانه باشد. چه سعادتمند است كسى كه با بزرگواران و صاحبان كرامت‏هاى اخلاقى معاشرت دارد و چه نگونبخت است آن كه با سفلگان و صاحبان خوهاى زشت، روزگار مى‏گذراند! ‏4 زهد و پارسايىزهد از برجسته‏ترين و نادرترين سجاياى اخلاقى است كه اگر فردى به آن متصف باشد، مى‏تواند شايسته‏ترين و برترين دوستان انسان تلقى شود. زهد بى‏رغبتى به مظاهر دنيوى است و زاهد از آن رو كه يقين دارد آخرت باقى و دنيا فانى است و آخرت در گرو عمل معنوى انسان است، اعتنايى به جلوه‏ها و جذبه‏هاى دنيا نمى‏كند. يك دوست زاهد و پارسا دل به دنيا ندارد، نه اسير ثروت است و نه دلباخته قدرت، اگرچه هم ثروتمند باشد و هم قدرتمند، تعقلى به دنيا ندارد، آزاده و اهل يقين است. براى تحصيل رضايت حق و رسيدن به قرب الهى تلاش مى‏كند، دل‏بسته به خدا و رسته از قيد دنيا است؛ بنابر اين در جهت آبادانى آخرت و ساده‏زيستى در دنيا كوشش مى‏كند.صفحه بعد

اسلاید 11: 11 اخلاق كاربردي3 فرصت انتخاب همسر و دوستانتخاب همسر ازدواج، هسته اوّل ایجاد خانواده و خانواده نیز سنگ بنای جامعه انسانی است. لذا نوع پایه گذاری، و میزان توجّه و تدبیر در این امر مهم، در پیشرفت و توسعه و نیز انحطاط و سقوط جامعه، تأثیر مستقیم دارد.ازدواج، عاملی برای رفاه، سکون و گسترش مدنیّت بشری است. صاحبان ادیان، فلاسفه و دانشمندان که همّت خود را صرف برنامه ریزی جهت رفاه، آسایش و امنیّت بشر کرده اند، به این نتیجه رسیده اند که امکان دستیابی به رفاه، بدون تشکیل خانواده ای متعهّد و مسئول وجود ندارد. بر این اساس، ازدواج، راهی مهم برای آسایش جامعه و رفاه بشریت است.بنا بر این، ازدواج آثار و نتایج بسیار سازنده ای برای افراد و به تبع آن، برای جامعه دارد که در این جا به برخی از آنها اشاره می کنیم:1 . ارضای نیازها و گرایش های غریزی،2 . بقای نسل بشر،3 . ایجاد آرامش و اطمینان روحی و روانی و نجات از تنهایی،4 . ریشه کن شدن بسیاری از انحرافات و فسادها،5 . حفظ و تقویت ایمان و معنویت در افراد (تکمیل شدن دین)،6 . تکامل روحی، فکری و جسمی افراد،7 . توسعه و رشد ارزش های اخلاقی (اعم از فردی و اجتماعی) و... .ملاک ها:1ـ ایمان و دینداریمتون دینی ما، اولین و مهم ترین ملاک در انتخاب همسر را دینداری معرفی کرده است. قرآن کریم در همین زمینه می فرماید: «ولا تنکحوا المشرکات حتی یومن ولامه مؤمنه خیر من مشرکه ولو اعجبتکم و لا تنکحو المشرکین حتی یومنوا و لعبد مؤمن خیر من مشرک ولو اعجبکم اولئک یدعون الی النار واللّه یدعو الی الجنه؛ با زنان مشرک تا زمانی که ایمان نیاورده اند ازدواج نکنید،صفحه بعد

اسلاید 12: 122ـ عقل و هوشبعد از دینداری، عقل و زیرکی از مهم ترین معیار و ملاک یک همسر خوب محسوب می شود، اداره و تداوم و پیمودن راه راست و حل مشکلات زندگی کار آسانی نیست اگر دو همسر با هم تفاهم داشته باشند و موقعیت یکدیگر و شرایط و امکانات زندگی را خوب درک کنند، می توانند زندگی را بر پایه صحیحی استوار سازند و به انجام وظیفه مشغول باشند و به کانون خانواده صفا و محبت و گرمی دهند و با عقل و درایت مشکلات را حل و فصل کنند. همسر عاقل امکانات خانواده و شرایط و اوضاع زندگی را خوب درک می کند، توقعات بیجا و بلندپروازی ندارد تا همسرش را در فشار قرار دهد. اکثرا اختلافات خانوادگی و کشمکش های زندگی معلول جهالت و نادانی زن و شوهر، یا یکی از آنها می باشد؛ زوجین هر چه عاقل تر باشند بهتر می توانند همسرداری کنند و وسیله آسایش و خوشی همدیگر را فراهم سازند و از اختلافات و مشکلات بکاهند. همسر عاقل، گذشت و بردباری دارد و با بهانه های کوچک و جزئی زندگی را متلاشی نمی سازد. اخلاق كاربردي3 فرصت انتخاب همسر و دوست3ـ اخلاق نیکسومین معیار و ملاک در انتخاب همسر اخلاق حسنه است و این مطلب را می توان از قرآن کریم و روایات معصومان(ع) بخوبی استفاده کرد. قرآن کریم می فرماید: «فانکحوا ما طاب لکم من النساء؛ با زنان پاک ازدواج کنید.»همچنین رسول خدا(ع) می فرماید: «اذا جائکم من ترضون خلقه و دینه فزوجوه الا تفعلوه تکن فتنه فی الارض و فساد کبیر؛ اگر کسی به عنوان خواستگاری به نزد شما آمد که خلق و دینش را می پسندید با او ازدواج کنید و اگر به این دستور عمل نکنید. فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد.»زن و شوهر یک عمر در کنار هم اند و ارتباط کلامی و غیر کلامی فراوانی با هم دارند. بدین روی اخلاق حسنه و خوش رفتاری و نیک گفتاری در همه زندگی ها بسیار ضروری است و بدون آن زندگی بی روح و خسته کننده خواهد بود. زندگی با زن و مردی دارای کمالات و زیبایی، اما بد اخلاق و بد رفتار و تندخو، رنج آور خواهد بود و انسان هر روز آرزوی مرگ می کند. زیرا دیدن حالات و رفتار و مشاهده گفتارهای تند و خشن او از تحمل هر انسان صبور و شکیبایی خارج است بنابراین شرط اساس زندگی سالم، صمیمی، با نشاط و با صفا، داشتن همسری خوش اخلاق و عفیف و نیک گفتار است.صفحه قبل

اسلاید 13: 13 اخلاق كاربردي4 فرصت استفاده از همراهي والدينیکی از عواملی که رشد و پرورش نوجوانان را با شکست توأم می سازد، عدم توجه پدران و مادران به شخصیت نوجوانان خود می باشد. اصولاً شخصیت عبارت از مجموعه گرایش ها و حالت های رفتاری است که کم و بیش وضعیت ثابتی دارند. یک فرد در مقابل اوضاع، مسائل و رویدادهای محیط خود احساسات، نگرش ها و واکنش های خاصی نشان می دهد. این حالات گاهی صفات شخصیت نامیده شده و بسیاری از آنان در ده سالگی تجلی می یابند. بر اساس صفات و رفتار خاص کودک در ده سالگی می توان پیش بینی نمود که وی در بزرگسالی دارای چه شخصیتی خواهد بود.یک نوجوان باید خود را آماده تحصیل دانش و هنر کند، با همسالان و بزرگسالان پیوندهای نیکو و جامعه پسند برقرار سازد، احساس مسئولیت کرده و برای احراز شغل یا حرفه ای، شرایط لازم را در خود به وجود آورد.هر چند نوجوان در دوره های کودکی تا حدودی راه و روش انجام دادن خواست های خود را آموخته است، با وجود این باید در نوجوانی طرز صحیح و اصولی مقابله با خواهش های نوظهور و مسائل پیچیده دیگری را که جامعه از او انتظار دارد، فرا گیرد. باید توجه داشت این دگرگونی ها به یکباره و ناگهانی اتفاق نمی افتند بلکه پیوستگی داشته و به مرور رخ می دهند. از طرف دیگر مسائلی همچون آشفتگی و نابسامانی های خانوادگی، درخواست های نامعقول و غیر منطقی و فقدان هدف و فلسفه در زندگی غالبا موجب اختلال و بی نظمی در شخصیت نوجوانان می شوند. ناکامی های پیاپی و فشارهای روانی امکان دارد سبب تغییر شخصیت شده یا آنکه در نوجوانان رفتارهای نابهنجاری مانند بزهکاری، پرخاشگری و جامعه ستیزی به وجود آورند. البته دلیل افزایش بزهکاری در این دوران شاید آن باشد که چون نفوذ پدر و مادر در نوجوان کاهش می یابد و نوجوانان به کام جویی و لذت طلبی گرایش دارند، دسته هایی به وجود می آورند و رفتارهایی مبتنی بر جامعه ستیزی پیشه می سازند.صفحه بعد

اسلاید 14: 14 اخلاق كاربردي4 فرصت استفاده از همراهي والديندوستی پدر و مادر با فرزندانپدران و مادران با فرزندان لازم است فرزندان، محبت و دوستی والدین راحس کنند و یکی از دلایل به وجود آمدن شکاف نسلی این است که برخی از پدران و مادران فرزندان جوان خود را در تصمیم‌گیریها دخیل نمی‌کنند.مونس فرزندانمان باشیماین فقط مربوط به کودک نیست، بلکه جوان و نوجوان هم همین گونه هستند. نوجوان و جوان در عالم و گرایشات خاص خودش است و احساس ما این است که هیچ یک از گرایش‌ها و خواهش‌های او با ما موزون و یکسان نیست و گاهی حتی بیگانه است و چون این احساس را داریم، هیچ وقت نمی‌توانیم در خواهش‌ها و گرایش‌هایش با او همراه شویم. وقتی به حال خودش واگذار شده باشد، یا تنها سیر می‌کند یا همراهانی را در این گرایش و خواهش پیدا می‌کند و می‌گوید: این فرد مرا می‌فهمد و احساس مرا درک می‌کند. این جملات را اغلب می‌شنویم که پدر و مادرم مرا نمی‌فهمند. در حوزه احساس این فرد، پدر و مادر غایب‌اند و لذا او در این حوزه به دنبال همراه می‌گردد. آدم‌ها وقتی تنها می‌شوند به دنبال مونس هستند. چون انسان به انس احتیاج دارد، وقتی که تنها شد به دنبال مونس می‌گردد و در این حالت، خطر، تهدیدش می‌کند؛ برای همین با اولین کسی که بتواند در حوزه تنهایی او وارد شود و با او هم احساس شود انس می‌گیرد.صفحه قبل

اسلاید 15: اخلاق كاربردي5 فرصت استفاده از خود سازي15صفحه اولنوجوانی و جوانی بهترین دوران خودسازیخودسازی به عنوان یک فریضه عقلی در همه ادوار زندگی واجب است و در هیچ لحظه ای از عمر نباید آن را ترک گفت، اما دوران نوجوانی و جوانی بهترین دوران خودسازی و کمال برای انسان است، زیرا در این سنین هنوز شخصیت انسان شکل ثابتی به خود نگرفته و صفات زشت در روح انسان نفوذ پیدا نکرده است، لذا می توان با زحمت کمتری آنها را از بین برد.خوسازی به معنی انسان سرمایه‌های وجودی و نیروها و استعدادهای درونی خویش را باز شناسد و آن را در مسیر درست قرار بدهد و استعدادهای خویش را به فعلیت آورده و به جا از آن استفاده نماید و تمایلات خویش را تعدیل کرده و صفات انسانی را در وجودش پرورش دهد و با دستیابی به کمالات انسانی و آراسته شدن به محاسن و مکارم اخلاقی انسانیت را در خویش متجلی سازد.به عبارت دیگر می توان گفت خودسازی عبارت است از پالایش روح از اخلاق زشت و آراستن آن به خوبی ها و مسلح شدن به کمالات اخلاقی و کرامت های انسانی.خودسازی به عنوان یک فریضه عقلی در همه ادوار زندگی واجب است و در هیچ لحظه ای از عمر نباید آن را ترک گفت، اما دوران نوجوانی و جوانی بهترین دوران خودسازی و کمال برای انسان است، زیرا در این سنین هنوز شخصیت انسان شکل ثابتی به خود نگرفته و صفات زشت در روح انسان نفوذ پیدا نکرده است، لذا می توان با زحمت کمتری آنها را از بین برد و در جهت تزکیه به موفقیت های شایانی دست یافت، حال آن که در سنین بالاتر که شخص، مدت زمان بیشتری با این صفات و عادات مانوس بوده و بر طبق آنها عمل کرده است بر شدت و عمق این صفات افزوده شده و تبدیل به ملکه شده اند، لذا رهایی از آنها کار چندان آسانی نیست.صفحه بعد

اسلاید 16: 16 اخلاق كاربردي5 فرصت استفاده از خود سازيصفحه اولراه کلی برای خود سازی وجود دارد؛ راه پیشگیریراه پیشگیری و جلوگیری از نفوذ رذائل اخلاقی سهل ترین راه تهذیب نفس است. در آن هنگام که انسان به گناهان و رذائل اخلاقی آلوده نشده از صفا و نورانیت فطری برخوردار است و برای انجام کارهای خوب و تخلق به اخلاق نیک آمادگی بیشتری دارد. در این باره حضرت علی(ع) می‌فرماید؛ برهوای نفس خود غلبه کن قبل از آن که نیرومند گردد، زیرا اگر هوای نفس قوی شد تو را مسخر خود می سازد و به هر طرف که خواست می کشد و در آن صورت نمی توانی در برابرش مقاومت نمایی. استاد مطهری(ره) می گوید:(مولوی مثلی می آورد راجع به این که هرچه انسان بزرگ تر می شود صفات او قوی تر و ریشه دار تر می گردد. می گوید: مردی خاری را در معبر مردم کاشت و مردم از این بوته خار دررنج بودند. او قول داد که سال دیگر آن را بکند و سال دیگر نیز کار را به سال بعد موکول کرد و سال های بعد نیز به همین ترتیب عمل کرد. از طرفی درخت، سال به سال ریشه دارتر می شد و از طرف دیگر خود او سال به سال ضعیف تر می گردید; یعنی میان رشد درخت و قوت او نسبت معکوس برقرار بود. حالات انسان نیز مانند خاربن و خارکن است. روز به روز صفات در انسان ریشه های عمیق تری پیدا می کند و اراده انسان را ضعیف تر می کند. قدرت یک جوان در اصلاح نفس خود از یک پیر بیش تر است.) - خاربن در قوت برخواستن/ خارکن در سستی و در کاستن - خار بن هر روز وهر دم سبزتر/ خار کن هر روز زار و خشک تر - او جوان تر می شود تو پیرتر/ زود باش و روزگار خود مبر - خار بن دان هر یکی خوی بدت/ بارها در پای خار آخر زدتصفحه بعد

اسلاید 17: 17 اخلاق كاربردي5 فرصت استفاده از خود سازيصفحه اولصفات رذیله اخلاقی همچون خاری می ماند که اگر ریشه دار شود و انسان با آنها خو بگیرد اصلاح آن بسیار مشکل است. این راه و روشی است که ویژه انبیا است که از اول انسان را به گونه ای تربیت می‌کنند تا ناخود و صفات ناپسند در وجود انسان لانه نکند، حتی این مسئله قبل از تولد انسان مطرح است؛ از انتخاب همسر و توجه به غذا و لقمه حلال و پاکیزه و مراقبت‌های یک مادر در زمان حمل جنین باید داشته باشد و بعد از تولد نوزاد نیز مجموعه ای از مراقبت ها مطرح است تا فرزند، صالح بار بیاید. مثل غذای حلال خوردن و شیر حلال به بچه دادن. با وضو شیر دادن و فراهم کردن شرایط مناسب و سالم تربیتی، در این زمینه دستوراتی در آیات و روایات و جود دارد که اگر به کار گرفته شود یقینا فرزند، صالح خواهد شد.صفحه قبل

اسلاید 18: اخلاق كاربردي ”استاد راهنما: اقاي قصابيان“ اتمام ”منابع ”18صفحه اولسايت اطلاع رساني حوزهwww.hawzah.netپايگاه مجلات تخصصي www.noormags.com

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید