صفحه 1:
صفحه 2:
کلمات انگیزش, هیجان و انگیزه: از فعل لاتین تکان دهنده به دست آمده اند که به معنی حرکت کردن
acid
دو دليل يادكيرى درباره انكيزش و هيجان: 0 یادگیری درباره انگیزش و هیجان کار بسیار جالبی است.
|۳- یادگیری دربره انگیزش و هیجان کار بسیار با ارزشى است.
آگاهی از انگیزش و هیجان, روش مطمثنی ارلئه هي
صفحه 3:
ne Es
علم انگیزش
مطالعه انگیزش و هیجان فرصتی است برای کسب آگاهی نظری و عملی و علمی رفتاری است.
اصطلاح علم: اشاره به اينکه پاسخها به سوللات انگیزشی مستلزم شواهد تجربی عینی و مبتنی
بر اطلاعات است که از يافته های پژوهشی کنترل شده به دست میاآیند.
پژوهش درباره انگیزش و هیجان: جویای نظریههلیی درباره لین که فرایندهای انگیزش چگونه
۱ —
از همین نظریههای انگیزش و هیجان است که فرضیه ها میتوانند ساخته شوند
و مورد آزمون تجربی عینی قرار بگیرند تا شایستگی علمی آنها ارزیابی شود.
© كو ادر ١4 جع » عي «١
صفحه 4:
برای آگاهی یافتن از چیزی مانند انگیزش پیشرفت و توجیه کردن نحوهای که عمل میکند: نظریه
انگیزش پیشرفت باید دو کار انجام دهد:
۱- مشخص کردن ارتباطهای موجود بين يديدههاى قابل مشاهده كه به طور طبیعی روی میدهند.
۳ توضیح اینکه چرا اين روابط وجود دارند.
اگز بتوانید پیشایتدها وپیامدهای ید یدههای نکیرشی وحيجالي را
مشخص کنید. آگاهی شما روشنتر, پیشرفتهتر و مفیدتر خواهد بود.
صفحه 5:
۱- چه چیزی موجب رفتار میشود؟
ما ميبينيم که افراد رفتار میکنند. اما نميتوانيم علتهای زیربنلیی را که موجب رفتار آنها شدهاند. ببینیم.
انگیزش به عنوان یک رشته علمی. میخواهد دلایل نهفته رفتار را مشخص کند.
گسترش سوال به ۵ سوال خاص برای توضیح بهتر دلایل رفتار
۱- چرا رفتار شروع میشود؟
۲- وقتی رفتار شروع شد. چرا در طول زمان ادامه مبيايد؟
۳- چرا رفتار به سمت برخی هدف ها و به دور از هدفهای So گرایش دارد؟
۴ چرا رفتار جهت خود را تفییر میدهد؟
۵- چرا رفتار متوقف میشود؟
صفحه 6:
۲- چرا شدت رفتار تفییر میکند؟
شدت رفتار تغيير ميكند و شدت أن هم درون فرد و هم بین افراد مختلف. تفاوت دارد:
*؟ درون فرد: فعاليت يك فرد در يك زمان و عدم فعاليت در زمان ديكر
* _ بین افراد مختلف: فعال بودن برخى افراد و عدم فعاليت برخى افراد ديكر در زمان يكسان
ipa ay gles Bitar me tae
گزسنگی و خضم.اما افراد از نظر آنچه.آنها را برانگیخته
میکند تفاوت آشکار دارند: مثلا برخی انگیزهها برای یک نفر
نیرومتد ولی برای فرد دیگری نسبتا ضعیف هستند.
صفحه 7:
موضوع اصلی
مطالعه انگیزش: به فرایندهای درونی مربوط میشود که به رفتار نیروه جهت و استقامت میدهند.
نیرو: رفتار قدرت دارد و نسبتا نیرومند: شدیده بادوام و برگشتپذیر است.
جهت: رفتار هدف دارد. گرایش به سمت رسیدن به هدف یا نتیجهای خاص
استقامت:
انگیزهها تجربههای درونی هستند.
رفتار دوام دارد. نگه داشتن خود با گذشت زمان و در موقعیتهای مختلف.
انکیزههای درونی
يط يشا و
saat 9
۳ موتمیتهای اجتماعی
صفحه 8:
انگیزه های درونی
انگیزه فرایندی درونی است که رفتار را نیرومند میکند. هدلیت میکند و نگه میدارد و اصطلاحی است
كلى براى مشخص كردن زمينه مشترك نيازهاء شناختها و هيجانها
تفاوت بين انكيزهاى كلى در برابر نياز. شناخت يا هيجان خاص: صرفا به سطح تحليل مربوط ميشود.
نياز. شناخت و هيجان سه نوع خاص انكيزه هستند.
2
زیستی: گرسنگی و تشنگی نیاز روانشناختی: شایستگی و تعلقپذیری
۲- شناختها:
اشاره به رویدادهای ذهنی مانند افکاره عقاید. انتظارات. برنامهها. هدفهاء راهبردها. ارزيابيهاء اسنادها و
خود ينداره.
خود ينداره
اش 9
صفحه 9:
۳- هیجانهای
واکنشهای پیچیده ولی هماهنگ احساسی- برانگیختگی- هدفمند- بیانگره به رویدادهای مهم در زندگی ما
ایجاد فورانهای کوتاهمدت و جالب توجه رفتار انطباقی شبه اضطراری.
احساسها: توصیفهای ذهنی و کلامی تجربه هیجانی
برانگیختگی: تجهیز بدن برای مقابله با ضروریات موقعیت
هدف: میل انگیزشی به انجام رساندن چیز خاصی در آن لحظه
ابراز: ارتباط غیرکلامی تجربه هیجانی ما به دیگران
صفحه 10:
رویدادهای بیرونی: عرضههای محیطی. اجتماعی و فرهنگی موثر بر انگیزههای درونی فرد. محرکهای
خوشایند و ناخوشایند.
موقعیتهای اجتماعی: جو کلاس. محیط کار و..
نکته: رویدادهای بیرونی به خودی خود منابع مستقیم انگیزش هستند.
صفحه 11:
انگيزش در برابر تاثیرگذاری
آنگیزتی
۱- فرایندی خصوصی و درونی
۲- به جای هدایت برای پیروی به شیوه تفكر يا رفتار
که به صورت اجتماعی طراحی شده است نیرو و
جهتی به فرد اعطا میکند که برای پرداختن به محیط
و از عهده ن برآمدن یه شیوه انطباقی, انعطاف پذیر
و حل مستله ضرورت دارد
۳- درباره دستکاری افراد نیست بلکه دربار
ساختن آنها در جهت مشغولیت. عملکرد و بهزیستی
بهتر
تاثیرگداری
-١ فرايندى اجتماعي به موجب أن يك نقر ميخواهد
دیگری رفتار یا فکر خود را تفییر دهد.
۲- فرایندی میان فردی تحت اسامی مختلف: قانع
سازی» پیروی و ..
۳- قانعسازی افراد برای پاسخ دادن به درخواست شما
و ترغیب آنها رای انجام کاری که شما میخواهید.
صفحه 12:
جلوه های انگیزش
چگونه انگیرفن::شوم.وا انزان عیکنبا
دو راه برای پی بردن به انگیزش در دیگران
۱- مشاهده جلوههای علنی و قلبل دیدن انگیزش: رفتره مشغولیت. سایکوفیزیولوژی. فعالسازی منز و
گزارش شخصی,
۲- توجه دقیق به پیشایندهایی که معلوم شده موجب حالتهای انگیزش میشوند. پیش بینی حالتهای
انگیزش افراد
صفحه 13:
جلوههای صورت
حالتهای بدن
جلوههای رفتاری انگیزش
مقدار کوششی که هنگم نجام دادن یک کار به خرچ داده میشود.
مقدار زماثى كه فرد بعد از لین مواجهه با رویدد محرک, در پسخ دادن تأخیر میکند.
مدت زمان بين شروع پاسخ تا توقف آن
هنكام مواجه شدن با دو عمل؛ ترجیح دادن یک عمل به جای دیگری
با در اختیر داشتن چند فرصت متفاوت براى رفتار كردن: تعداد (يا درصد) مواقعى که پاسخ هدفگرای
خاصی روی میدهد.
حرکات صورت. مانند چروک انداختن به بینی
حالتهای بدن مانند ژست جابهجا کردن وزن بدن: حرکات پاها و دستها
صفحه 14:
اشاره به اینکه فرد تا چه اندازهای درگیر یک تکلیف است.
عاملیت
© مشارکت سازنده
در محيط و تقيير
دادن OT در جهت.
بهتر
پرسیدن سوالها
* ابراز ترجیحات
صفحه 15:
مطالعه تعامل بین حالتهای بدنی و ذهنی.
پنج جلوه سایکوفیزیولوژیکی انگیزش و
تعالیت هورمونی
تعالیت قلبی -عروقی
عالیت بصری
نعالیت برقی پوست
tu
تعالیت عضله مخطط
مواد شیمیایی در بزاق يا خون. مانند کورتیزول (استرس) یا کته کولامینها (واکنش
جنگ یاگریز.
انقباض و انبساط عروق قلب و خون (همچون در پاسخ به مشوقی جذاب با تکلیفی
دشوار/جالش انكيز).
رفتار جشم اندازة مردمک (میزان فعالیت ذهنی), پلک زدن (تغییر حالتهاى
شناختی) و حرکات چشم (فکر عمیق).
تغييرات برقى روی سطح پوست (همچون در پاسخ به رویدادی مهم یا تهدیدکننده).
فعالیت نظام عضلانی, همچون در مورد جلوههای صورت (هیجان خاص), حرکات بدن,
یا جابجایی وزن بدن از یک طرف به طرف دیگر یا گفتگوی کسالت آور (میل به ترک
كردن).
صفحه 16:
فعال سازیهای مفز: زیربنای هر حللت انگیزشی و هیجانی.
مثال: در حالت تشنگی هیپوتالاموس فعال است.
گزلرش شخصی: صرفا سولل شود. فراد معمولا میتوانند
انگیزش خود را در قالب مصاحبه یا پرسشنامه گزارش دهند.
۱-اجرای آسان
۲- امکان اجرای همزمان در افراد مختلف
2 هه تست
QS a. .
۳- هدف قرار دادن اطلاعات بسیار خاص >< =
رت يسبل
معایب پرنشنامه
-١ عدم هماهنكى بين آنجه افراد میگویند و آنچه واقعا انجام ميدهند.
۲- عدم هماهنگی بین آنچه افراد میگویند و آنچه سایکوفیزیولوژی آنها نشان میدهد.
16
صفحه 17:
۰ موضوع متحد کننده
براى كنار هم قرار دادن دامنه وسيعى از فرضها. فرضيهها. يافتهها و زمينجهلى كاريرد
مطالعه علمى انكيزش و هيجان
؟-اتكيرش و هیجان برای سازگاری و عملکرد مفید هستندد
وقتى افرلد با جريان جارى و متغير فرصتها و تهديدها رويرو ميشوند. به وسيلهاى نياز دارند تا
دست به عمل لصلاحی لازم بزنند و عملکرد و بهزیستی خود را حفظ نموده و بهتر
انگیزش و هیجانها وسایلیاند برای عمل اصلاحی.
افراد دارای لنگيزش و هیجان با کیفیت عالی: دارای سازگاری و رشد
افرادی که نقایص انگیزشی و هیجانی دارند: دارای مشکل و آسیب
۲- انگیزش و هیجان توجه را هدایت میکنند.
محيطهاء توجه ما را میطلیند و لين کار رابه شیوههای مختلف انجام میدهند.
انگیزه ها با هدایت کردن توجه به انتخاب برخی رفتارها و روالها به جای رفتارها
و روالهای دیگر, مارا برلی عمل آماده میسازند.
صفحه 18:
٠ موضوع متحد كننده
۳- انگیزش و هیجان متفیرهایرابط هستند. ۷
انگیزش و هیجان بین پیشایندها و پيامدها برای توضیح
چرای زیربنای روابط علت و معلولی میانجی ميشوند.
۴- انگیزهها با گذشت زمان تغییر میکنند و بر جریان رفتار تاثیر میگذارند.
انگیزش و هیجان: فرایندهای پویا و همیشه در حال تفیب
هیجانهاست که جریان مداوم دارد.
نيرومندى انككيزه به طور مداوم افزليش و كاهش مييابد و 5
افراد در هر لحظه دایلی انگیزههای متفاوت xia 5
معمولا یک انگیزه از همه قوی تر و مناسب موقعیت است. یز ۷ al
a Zit 4
انگیزه پیشترین تاثیر را بر وفتار ما دازد:
صفحه 19:
٠ موضوع متحد كننده
۵- انواع انگیزش وجود دارد.
ه هستند. هیجان نیز مفهوم واحدی نیست و انواع هیجان وجود دارد.
انسان ها از لحاظ انگیزشی
دليل اهميت نوع انگیزش و هیجان: برخی انواع. تجربه با کیفیت بالاتره عملکرد مطلوبتر و پیامدهای
روانشناختی سالمتری از انواع دیگر به بار میاورند.
۶- همیشه به ضورت هشیار از مبنای انگیزشی زفتارمان آگاه نیستیم.
نگیزهه از نظر اينكه تا چه انازهای در دسترس هشیاری و كزارش كلامى قرار دارند فرق ميكنند.
برخی انگیزهها از ساختارهاى زبان و منطقه قشرى سرجشمه ميكيرند مثل هدفها و
به راحتی در دسترس آگاهی هشیار ما هستند. ام انگیزههای دیگر از ساختارهای غیر
زیاج منطقه زیر قشری سرچشمه گرفته و کمتر در دسترس آگاهی هشیار هستند.
صفحه 20:
۰ موضوع متحد کننده
۷- مطالعه انگیزش و هیجان معلوم میکند افراد چه میخواهند.
این مطالعه. محتوای ماهیت انسان را آشکار میسازد و ما را آگاه میسازد که چه بخشی از خواسته و
میل از ماهیت لنسان ناشی میشود و چه بخشی از آنها از یادگیری شخصی, اجتماعی و فرهنگی
سرچشمه میگیرد.
۸-برای اینکه انگیزش شکوفا شود به شرایط حمایتکنده نیاز دار
انگیزش فرد نمیتواند از موقعیت اجتماعی که در آن قرار دارد. جدا باشد.
دارای سرزندگی» رشد شخصی و پیشرفت بیشتر.
افراد دارای موقعیت اجتماعی حمایت کننده:
چند زمینه کاربرد اصول انگیزش برای شکوفا شدن انگيزش لفراد:
1- آموزش و پرورش ۲- کار ۳- ورزش ۴- درمان
.= مح وج تعس وج جح سحا
صفحه 21:
۰ موضوع متحد کننده
-٩ وقتی سعی میکنیم دیگران را با انگیزه کنیم, آنچه راحت به نظر میرسد به ندرت موثر واقع میشود.
ارلئه رلهبردها و توصیههادرباره چگونگی با نگیزه کردن خود و دیگران راحت است. اما وقتی
پاسخهای عقل سلیم افراد در معرض آزمون تجربی قرار گیرند. راهبردهای انگیزشی ارائه شده
معمولا ناقص و بی تاثیر هستند و گاهی صدمه جدی نیز وارد ميکنند.
1۰- هیچ چیزی به اندازه یک نظریه خوب مفید نیست.
نظريه منبعى واقعا كرانبها براى ياسخ دادن به سوالهای انگیزشی است.
انظريهها: تامين يك جارجوب مفهومى براى تعبير مشاهدات رفتارى و عمل كردن به عنولن يلهاى
عقلانى براى متصل كردن سوالها و مسائل انكيزشى به ياسخهاء راه حلها و كاربردهاى رضايت بخش.
نكته: 7١١ نظريه در مطالعه انكيزش و هيجان وجود دارد.
۰
21