صفحه 1:
کتاب مبانی فلسفی و تئوری های
رهبری و رفتار سازمانی
تالیف: جناب آقای دکتر سید علی اکبر افجه
صفحه 2:
فصل دوم: تعاریف رفتار سازمانی
صفحه 3:
تغييرات سازمانى
راههای مختلفی برای طبقه بندى تغيير وجود دارد. جانسون و شولز تجزيه و تحليلى به نام ۳۴5 را
مطرح مى كنند كه روشى سيستمى براى بررسى عوامل موثر محيطى است كه سازمان را فراكرفته و موجب
ایجاد تغییر در سازمان می political/economical/social/technological.ss
تجزبه و تحيل 8657 ب منظو مايش عوام موثر ب تغيرات از
صفحه 4:
تجزیه و تحلیل ۴5۲ به منظور نمایش عوامل موثر بر تغیبرات سازمانی
عوامل سیاسی و حقوقی
قوانین انحصارگرایانه
قوانين حمايت از محيط ريست
قوانين استخدامى
عوامل اقتصادى
وضعيت بازار و گردش آن
روند 6۱1۴
نرخ بهره عرضه پول
عوامل فرهنگی و اجتماعی
جمعیت و رشد آن
توزیع درآمد
تغییر طبقات اجتماعی
عوامل تکنولوژیک
میزان هزینه دولت برای تحقیقات
تلاش های دولت و صنعت برای تحقیقات
اختراعات جدید» توسعه صنایع» سرعت
انتقال تکنولوژی
صفحه 5:
مطالعه سازمان ها
تامپسون و مک هیو دو روش را به منظور مطالعه سازمانها پیشنهاد کردند:
"روش بحرانی (انتقادی)
روش ترجیحی (برتری طبانه)
صفحه 6:
روش های علمی توسعه و تفسیر و شناخت سازمان ها
فرضیات اصلی روشهای ترجیحی (برتری طلبانه)
سازمان هاء جستجوکنندگان هدفهای تازه
۲ جسجو برای تاترات عمین بتیانی و سمل مراب
*#*مدیریت گرایی
Bd
* تحقیق برای علم سازمانی
فرضیات اصلی روشهای بحرانی (انتقادی)
ری
**درهم آمیختگی سازمان ها
Cul 6% اندازه گیری چندگانه
**منطقى و واقع كرايانه
**تغییرشکل منطقی اتماعی
صفحه 7:
فرضیات و دیدگاه های روش های بحرانی
دعم بتع
ابن عنص تاك مى كن ك مامتها بز درن جزني ا كل محيط تلقى شوق
صفحه 8:
فرضیات و دیدگاه های روش های بحرانی
ne pg ie از كيرى جند اه اسان مور بحث و بورسي قور يود
تفر شا
ره رن بخ از یک نیت خلع قدرت از he a اس
صفحه 9:
فرضیات و دیدگاه های روش های تررجیحی
دیدگاه های ترجیحی از نظر گر
دیدگاه ها
دیدگاههای کلاسیک
دیدگاههای رفتاری
دیدگاههای مقداری
دیدگاههای تداخلی
عناصر
مدیریت علمی
مدیریت اداری
روابط اتسانی
رفتار سازمانی
علوم مديريت
عملیات
مدير
نظريه سيستم
جمع lS
موضوع مورد مطالعه
ارزشيابى سيستمى در مورد كار و تلاش بيشتر براى توليد بيشتر
چگونگی اداره سازمان در کل به صورت یک سیستم
اهمیت گروه و موارد اجتماعی آن
اداره سازمانها با مشارکت فرد. گروه و روشهای سازمانی
توسعه مدلهای ریاضی به عنوان پایه تصمیم گیری و حل مسائل سازمانی
اتوليد ۱
شناخت سازمان و مدیریت به عنوان اجزای به هم أميخته
ارائه طرحهای تازه و متنوعی که اعتباری موقتی کسب می کنند
صفحه 10:
مطالعه سازمان ها
الويسون و ويلموت ديدخاههاى بحرانى التقادى )را ياى مالع مديريت با صومیات زیاج می شمارند:
"بيت يك نو یاس
لب با فاه ولي حر ميرت و اتا ie نس رجه تال يكسا فين عل برل ااي سا دون( د لد هی ری ماج )میس
ای مق بر نحت به همومه اند ودر هم تل ريد
ay ome reo pect” نب روط درت لست
> نزيو تحيل بحا در خموص فا لقو حالس ست وبه حا ل نت ك جين ى ف از چکل مدا نریاب سار جع له رد رت
نوی بر یا سر یک جرد ای تیف مشاب بال يرت الى حر یت ی بویت هد
صفحه 11:
مطالعه سازمان ها
این توضیحات دیگههای مدیربت و سازمان در دهم ٩۰ مستخوشی د قیر همه داد
""نهشت فکری (مکب ساخترگرایان اجتامی)
به ی که یت نمی وج ها a hy el در آن وخ ده اس ناه ود
"روش اتقادی(نتوریبحون:
هه کرش ای به هه چی اجه بت و ام ای اي اس
صفحه 12:
نیروهای چها رگانه تغیبر طبیعت مدیریت
"قدرت تيروى انسائى.
Fad ee
*تفیرات مداوم و مست
یرای چندی در تغيير طبيعت مديريت در سازمان دخالت دارند. تعداد كمى از سازمانها هستند كه اين نيروها را تشخيص مى دهند و مديريت خود را با آن هماهتگ می کند. این a lng ار
”تعهدات روانى جديد بين مديران و كاركتان
صفحه 13:
صفحه 14:
نی
برخی از مشکلات پیش روی سازمنها که رفتر سازمنی پاسخ روشتی برایآنه ارائه کرده است عبارند از
“تنو یروی کوب رسیت gs old a ile oh ae ed gin SE فرهنگ حام بر امن شه تم
اش ری :بر لب ی ای که اک هس فیک تب زان خو ند إن وخر عن حل موي وقبت هل لان راح ند
نید کارگر: امروزه يه ديل رون كاه me رگن کال ومیل سهمیشتری ابر كارا به خود اتماص دا اد Ll gt gla Ll ييشرفتهى نير دن ا يودي حا ع انسالى واجدشرايط به انمه فاليت خود انور بد
"ففدان مهار تهاى هوره يا هداور که در كشورهاى ره he SS LU ماشيي: در حال حركت به سوى اقتدلا متكى ه للش تخسس لند بت به حذف سطوج مديويت و غي متم ركز كردن تسميم ری قد هى كد بنوين IS يفير
پشتید کر هت نت فسات هیا کرو کر
""تشویق به pall a aah اموز نمی ان ست که اکن اه ور شین heel ey یش دح
صفحه 15:
رفتار و قانون گرایی
© در فا سازمانی و موضوعات مربوط به أن بايد شرايط. موقعيت و اقتضا را در نظر كرفت: يعنى 6ل مى تواد به ۷ تدیل شود ما نها نحت ششرايطى که در 2 مشخص شمده ست (عوامل اقتضايى).
* علم رفتار سازمانى در زمينه هاى وسيعى صحبت مى كند ولى استفاده از أن به موقعيت بستكى دارد راه حل اداره صحیح سازمانها. استفاده صحيح از هر نظريه و تثورى رفتارى در موفعيت مناسب خود الست
3
ام رفتار سازمائى جه مطالعه سيستمى ادراكات و رفتارهاى افراد و كروههاى شاغل در سازمانها مى بردازد بتابرلين رفتار سازمائى هم به موارد شخخصى و هم به موارد درون شخصى در دنياى سازماتى توج
درد هرك علايق كاركنان ممكن است به رضايت أنان از كار كمى ند
صفحه 16:
رفتار و قانون گرایی
” مهارت هاى اداراكى: ب Pee Ha a ote
"" مهاوت های تشخیصی: به نور يا كردن روابعا لت و ملولى و حل مسائل رظارى در سازمان كك اين همان تيف وقتر سامائى سد
تعریف دقیق تر رفتار سازمانی
نکته ۱ علم رفتار سازمانی در ابتدا بیشتر توصیفی بود تا ارشادی
«نکته ۲:تعادل Gu نیازهای فرد و سازمان نیز از بزرگترین شاخص اثربخشی سازمانی است
صفحه 17:
روش تحقیق در رفتار سازمانی
le عار الت ل هر تخسيت مي كل ااه رق تنل ات
فوضيه: ملت لس يض ناك روي وله دوب دعام برأ مل شر
وی بت ات اک مه یه ابا متس مز هم ری ان و تج بيش يتى حتيق ا
le ومله امل ستل JB Sn ود هرن ال لته دا ری زد
بر ای وت دشک ی نود به اد بر ای بر ی ند
غیت کرش تل Len) py ریت ی و هت ال
صفحه 18:
روش تحقیق در رفتار سازمانی
اس دهم ی Sp tk
صفحه 19:
صفحه 20:
تئوری های رفتار سازمانی
تور حل مقا لبه تكن موا سانا وك ليشتو رمي ب ای پیش دم
دی یش ين ول یلع درا ری یج
ارت بل رس مه زیر ای یتسیز خی هو ی را رد
9 سیون د در سيد سان + من يك سن الشاع يمه فد
ایک درل مرا یل رش شا د ل ماري لح فا ينول مايا نس
جوز دسل 00١ ساك ف رم خيس صل عق متم رو هر رز ری میا شاد را یکی بر مدرب مضب رف وش همقل ی یقن توا ری وس مر ره
نه جع ار ره کی رده زب ماه ده ی مارب ار
ود ورد
صفحه 21:
تئوری های رفتار سازمانی
* الورنس و لورج: سازمان ها رايا لتريخشى بالاو كم در سه محيط مختظف أزعايش كردند. ان لاف ها ناشیا سهچی بو نع تنووزی روش توليد و عدم اطميان محيطى.
* كريش أركريس: خواهان كاهش ععومى كنترل بدون ضمانت اجرابى أن بوده ند ضمانت اجراي اين امرثيز همان دانش و يبشرفت يشرى لست كه اكر در ضمة كاركتان سازمان به يك اناز ياشد تظرية أركريس درست ات
* رقسيس ليكرت: دركتاب مشيهور خود با نان هروه نو در مديويت تثير زيلاى بر تفكر نسانكريى در مديريت و توجه به مسائل انسائى در سازماياداضت. ا اعنقا دشنت ديرن با عملكرد تر هر سلزمائجلى بزركائى مديرقى.
lee J ay موثر تر اداه كيرى عملكرد استفاده كرده اند
* استاگدایل: از تخستين محققاتى بود كه با مهارت تمام lan ul علوم اجتماعى رايا برخى از تثورى هاى مديريت علمى وادار در هم أميخت وبا موققيت لبها رابه كار كرفت.
* اليمن يورتر: مطلعائى در خصوص اينكه جكونه نازهاى شخصى مديران» ادراكات و لايق شخخصى أنه به ناه سازمانء ساختار أن و مقام و موقعيتى كه در سازمان احراز كرده ند يستكى هار اتجام داد
صفحه 22:
با تشکر
