کسب و کارمدیریت و رهبری

فصل پنجم: هدایت

صفحه 1:
a زر 0 | 0 i ۳ Hi i ( ۱ ۱ 3 ۳ ۳

صفحه 2:
نیازها: نیازها سرچشمه انگیزش در انسان هستند و می توان آنها را به دو دسته بزرگ تقسیم کرد: 1 )نيازهاي ابتدايي. 2 )نيازهاي ثانوي. پراساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره قيضي

صفحه 3:
تعریف انگیزش: هر نوع تاثيري است که موجب تقویت.جهت گيري و بروز رفتار انسانها مي‌شود. براساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره قيضي

صفحه 4:
عوامل موفقیت در سازمان براساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره ‎ont‏

صفحه 5:
فرآیند انگیزش براساس کتاب مبائي سازمان ومدیریت تألیف طافره ‎ont‏

صفحه 6:
2)نظریه روابط انسا نظريههاي سنتي ا 7 3)نظريه: منابع اتساني 4)نظریه و ۷ سلسله مراتب نيازهاي مازلو نظریه اي.آر.جي نظريه‌هاي انگیز: نظريه‌هاي نظریه رشد يافتگي - محتؤابي رشد تيافتگي انگیزش نطزيه دو علملي انيري نظریه تيازهاي نظریه‌های معاضز اكتسابي انگیزش نظریه‌هاي انتظار نظريه‌هاي فرآیندی نظریة برايزي انگیزش نظریه تعبین هدف براساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاره 6 مم

صفحه 7:
الگوي سنتي د وی زوابط انساني الگوي منابع ار نی 1)کار به طور ذاتي 1)افراد مایل‌اند که 1)کار به طور ذاتي احساس اهمیت و خوشایند نیست. مردم مفید بودن داشته مي‌خواهند در تحقق باشند. هدفهاي معني‌داري که خود 2)افراد براي درآ افراد مایل‌اند در تنظیم آن کمک کرده اند فراد براي درامد 2)افراد ماء تنظیم آن کمک کر حاصل از کار بیش از احساس تعلق خاطر ‎Foe‏ ‏خود کار اهمیت قایل‌اند. كنند و براي انان بیشتر افراد مي‌توانند ‎Gece |e aes 2S eae‏ بسیار ینش از نجه كه كار 3)عده كمي مايل اند يا شوند. فعلي آنان تقاضا دارد(نیاز توانند كاري را كه ام داردأخلاق,خودهدايت و مي توانند ثاري را 3)اين نیازها در 2 ‎he‏ ‏مستلزم خلاقیت. انگیزش اقراد در خود کنترل باشند. خودهدايتي و خو کارشان اهمیت كنترلي باشد انجام با ۳ نظریيه‌هاي ابتدايي ماش نی امن نیت ای ‎coil‏ ‎a 7‏

صفحه 8:
poe ele asl ‏الگوي سنتي‎ - )مدير بايدناز تزديك یر 1)مدير بايد براي هر 1)مدیز باید از منان زيزذستان سريرستي. - کارگر اخساش مفندو انساني كه كمتر استفاده کند و آنان را کنترل مهم بودن ایجاد کند. شده اسك بهرة كيرد کند. لدي اند یه 2)او باید محيطي ایجاد 2)مدیر باید وظایف را زیردستان آگاهي دهد و کند که در آن کلیه اعضا به عملیات ساده به آیرادات آنها نسبت امکان مشارکت در تكراري که به آساني به برنامه هایش توجه محدوده تواناییشان را آموخته شود تقسیم کند. داشته باشند. کند. 3)مدیر باید بد 3)او باید مشارکت کامل 3)مدير بايد روشها و زیردستان اجازه دهد در موارد مهم را تشویق جريانهاي كاري تقسیم که خودهدايتي و کند و به طور دایم شده را تنظیم و آنها را خودكنترلي را در امور خودهدايتي و خودكنترلي به طور منصقانه اما تمرین کنند. زیردستان را گسترش جدي و محکم اعمال دهد. کند. خط مشي‌هاي نظريه‌هاي ابتدايي انگیزش براساس كناب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره ‎er 8‏

صفحه 9:
الگوي سنتي 1)مردم (افرادامي توانند کار را تحمل کنند آگر پرداخت به آنان مناسي و ريس آنان. 2)اگر وظایف به اندازه كافي آسان باشند و افراد از نزدیک کنترل شوند آنان تا سطح استاندارد تولید خواهند کرد 1)نبادل اطلاعات با زیردستان و درگیر کردن (مشارکت دادن )آتان دز تصميمهاي عادي,نيازهاي اساسي آنان به تعلق و احسالن آهمت را ازضا خواهد کرد. 2)ارضاي این نیازها روحیه را بالا مي برد و مقاومت در برابر قدرت رسمي را کاهش مي‌دهد.زیردستان مشتاقانه تشریک مساعي و (همكاري)خواهند کرد الگوي منایع سس | بسا 1)گسترش نفوذ زیردست,خودهدايتي,و خودكنترلي موجب افزایش كارايي عملياتي مي‌شود 2)رضايت كاري به عنوان محصول فرعي استفاده كامل زيردستان از منابعشان ممكن است افزايش يابد انتظارات نظريه‌هاي ابتدايي انگیزش براساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره ves

صفحه 10:
10 1)براي اغلب مردم کار ذاتا تامطلوب است قااغلب مردم جاه طلب پیستنو و تمابل اندكي به پذیرش مسئولیت دارند و ترجیح مي‌دهند هدایت شوند 3)اغلب مردم قابلیت اندكي براي خلاقیت در حل مشکلات سازماني ون 4)انگیزش فقط در سطوح فيزيولوزيكي و تامين ايجاد مي شود 5ااغلب مردم باید تحت کنتزل و غالبا اجبار قرار گیرند تا هدفهاي سازماني را تحقق بخشند. 1)اگر شرایط مطلوب باشد کار مثل بازي طبيعي است 2)براي نیل به هدفهاي سازماني کنترل به وسیله خویشتن غالبا ضروري است 3)قابلیت براي خلاقیت در حل مشکلات سازماني به طوز نامحدود بین همه مردم توزیع شده است 4)انگيزش در سطوح اجتماعي,احترام و خوديابي و نیز سطوح فيزيولوژيکي و تامین ایجاد مي‌شود 5)مردم اگر به طور مقتضي انگیزش داشته باشند مي توانند کار خود حلاق و خود رهبر باشند فهبرست: فرضیه.های موز ایب ‎ae‏ و ۷

صفحه 11:
۳ 0

صفحه 12:
خب ۱7 1)نيازهاي زيستي 2نيازهاي تعلق 3)نيازهاي رشد پراساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره 12 قيضي

صفحه 13:
رشد نيافتگي(عدم بلوغ) رشد يافتگي(بلوغ) منفعل فعال اتکاء استقلال به چند طریق رفتار مي‌کتی.به چندین طریق رفتار مي‌کند ‎ee‏ نی مت و ‎ ‎ ‎ ‎ ‏چشم انداز زماني ‎ae‏ انداز زماني ماخادوة ‏وضعیت زیر دست ‎oe‏ برابر یا برتر ناگاه آگاهي و کنترل ار((حوم) بر((حود)) ‏نظریه رشد نيافتگي-رشديافتگي كريس ‏| رن سس ‎or a‏ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
و 4 نارضايتي شغلي انگیزنده‌ها و عوامل بهداشتي در نظریه دو عاملي ‎wae ye te nial‏ 14

صفحه 15:
Si Sasi Gal Swe TE elie as

صفحه 16:
خب ۱7 نظریه نیازهای اکتسابی: بق اين نظريه نیازهانه ذاتياند و نه در همه افراد یکسان نیازها اکتسابي یا آموختني است که افراد در طول زندگي خود آنها را مي آموزند. 1 al calle sg aha ‏بان‎ Suan oo 16

صفحه 17:
‎S 5‏ بي به سه دسته تق تس ی ‏شوند: ‏1)نياز به موفقيت. ‏از به وابستكي. ‎ ‏1)قدرت ‏3)نياز به قدرت شخصي. ‏2)قدرت ‏سازماني ‎al calle sg aha ‏بان‎ Suan oo 17

صفحه 18:
نظریه انتظار: ارزش مورد انتظار براي نتیجه رفتاري که سر مي زند - شدت انگیزش x احتمال مورد انتظار براي نتیجه اي که تحقق خواهد یافت al calle sg aha ‏بان‎ Suan ‏فيضي‎ 18

صفحه 19:
نتیجه حاصل از فعالیت هاي شخص دیگر(در نتیجه حاصل از فعاليتهاي یک 1 7 bie oy oe ‏داده هاي شخص داده هاي یک شخص‎ ‏کر‎ al calle sg aha ‏بان‎ Suan oo 19

صفحه 20:
وقتي افرادي به شيوه‌اي عمل مي‌کنند که آنان رابه سوي هدفهاي روشني که پذیرفته‌لند و انتظار منطقي براي تحقق آن دارند مي‌دلند. در حقیقت برانگيخته شده‌اند. al calle sg aha ‏بان‎ Suan oo 20

صفحه 21:
نیازها فیزیولژیکی ‎feel‏ | نيازهاي ۷ ألتما ‎at (plat‏ | تش وناکاملو براي تسكين ‎coast‏ تنش و ناكامي رفتار نامناسب بازخورد نيازهاي ارضا نشده در ايجاد رفتارهاي مناسب و ‎a i‏ پراسانن کتاب تمياني سازمان ومحی بت تا سب =

صفحه 22:
خب ۱7 راهبردهاي برانگیختن اعضاي سازمان: !)ارتباط مديريتي 2نظریه کول 3طراحي شغل 4)نظریه تقویت 5)محركهاي پولي و غيرپولي براساس كناب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره قيضي

صفحه 23:
نویه ونظیریه لا

صفحه 24:
جرخش كاري توسعه شغل طراحي شغل غني سازي شغل راهبردهاي وقت كاري شناور al calle sg aha ‏بان‎ Suan er 24

صفحه 25:
25 - بهبود نگرش در روحیه کارکنان - سازگاري با والدین مشاغل -کاهش تاخیرات - مشکلات ترافيكي کمتر - سازگاري با كساني که آرزومندند قبل از ایجاد مزاحمتي به کارشان برسند - افزایش تولید - تسهیل برنامه هاي پزشكي,دندانپزشكي و ساير قرار ملاقاتها براي کارکنان - سازگاري با فعاليتهاي اوقات فراغت کارکنان "کاهش غیبت -کاهش جا به جابی - فقدان سرپرستي در طول برخي ساعتهاي كاري عدم استرسي .به أكراة مهم در زمانهاي خاص - فقدان نيروي انساني كافي در برخي زمانها -مسئله همراهي کارکنان که بازده کارشان داده کار کارکنان دیگر است -دشواري در برنامه‌ريزي جدولهاي ري -مسئله پي كيرت ساعتهايي كه كار اتجام شده اسث عدم أمكان برنافةريزي جلسه ها دز اوقات مناسب -عدم توانابي در هماهنكي بروزه ها wale al ‏مزايا.و.معايب.وقت ركاره.رت‎ شناور

صفحه 26:
خب ۱7 نظریه تقویت: ِ پيامدهاي رفتار گذشته و تاثير ان بر اعمال اينده در فرايندي آموزشي ادواري را در کانون توجه قرار مي‌دهد. محرک ->ياسخ > ييامدهل» ياسخ آینده al calle sg aha ‏بان‎ Suan oo 26

صفحه 27:
محركهاي يولي و غير يولي: هميشه يول به عنوان يى برانكيزاننده مورد توجه بوده است. علاوه بر آن هر سازمان فرصتهايي در اختيار دارد كه كاركنان خود را با محركهاي غير يولي متعهد كند و بر انگیزاند. براساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره ‎ves 27‏

صفحه 28:
علایق 1)خصوصیات 49 نگرشها نيازهاي شخصي ‎ee‏ ‏پر اساس نظریه سیستم الگی2حسوصیات شخ 2 تنوع وظایف خطمشیها, سیستم پاداش و فرهنگ سازمان 3)خصوصیات موقعیت نزدیکترین محیط كاري نظریه سيستمي انگیزش ‎cali sg adn gil Suan‏ لاه ‎oo 28‏

صفحه 29:
جنبه هاي رفتاري (نمونه جنبه هاي غیر رفتاري (نمونه ها) ( برنامه‌ريزي زماندهي مطالعه گزارشات بررسي محصولات نظارت ‏ نامه نگاري رابطه رهبري با مدیربت al calle sg aha ‏بان‎ Suan oo 29

صفحه 30:
۱7 rl 1( نظريه‌هاي خصوصیات فردي 2)نظريه‌هاي رفتار رهبري نظريه‌هاي رهبري 3)نظریه موقعيتي و اقتضايي 4)نظریه جايگزينهاي رهبري براساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره 30 قيضي

صفحه 31:
1)هوش 2)بلوغ اجتماعي و وسعت دید بظریه‌های خصوسیات قن 3)انگيزه‌هاي توفیق طلبي و نیل به هدف 4)انسان‌گرايي براساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره 31 قيضي

صفحه 32:
خب ۱7 1)مطالعات دانشگاه ايالتي اوهایو و یشیگان نظريه‌هاي رفتاري: 2)شبكه مديريت براساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره 32 قيضي

صفحه 33:
33 ساخت دهي زياد مراعات زياد ساخت دهي زياد مراعات کم زياد م باخت دهي چهار سبک اساسي رهبري در مطالعات دانشگاه ايالتي اوهایو و میشیگان براساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره ‎ont‏

صفحه 34:
مدیریت میاتم رو5-5 اقتدار اطاعت9-1 مدیریت بي خاصیت 1:1 تياد توجه به تولید براساس کتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طافره 34 قيضي توجه به انسان

صفحه 35:
)پیوستار رهبري يه‌هاي موقعيتي و اقتعمایم)نظریه اقتضایی فیدلر 3)نظریه چرخه زندگي پراساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره 35 قيضي

صفحه 36:
خب ۱7 پیوستار رهبري: 1)مدیر تصمیم می گیرد و آن را اعلام مي‌کند. 2)مدیر تصمیم را مي‌قبولاند. 3مدیر اندیشه‌ها را معرفي و سوالها را مطرح مي‌کند. 4)مدیر یک تصمیم موقتي را که امکان تغییر دارد مطرح مي‌کند و به زیردستان اجازه مي‌دهد که در فرآیند تصمیم گيري مشارکت داشته باشند. 5)مدير مسئلة را مطرح مي كنذء بيشتهاذها را مي يذيرد و سپس تضمیم می‌گيرد. al calle sg aha ‏بان‎ Suan oo 36

صفحه 37:
1)مدیر تصمیم مي‌گیرد و آن را ابلاغ مي‌کند 2)مدیر تصمیم را مي قبولاند 3)مدیر انديشه ها را معرفي و سوالها را مطرح مي‌کند 4مدیز یک تضنیم قوقتن .من‌گیرد و انتظاز دارد اين تصميم تغییر کند عدار 5)مدير مسئله را مطرح مي‌کند,پيشنهادات را مي‌پذیرد و تصميم مي كيرد 6)مدیر محدودیتها را تعیین مي‌کند و از گروهها مي‌خواهد که ‎BSUS Sion‏ 5 که بر تصمیم گيري خر اجان توبن یت سا 37 7امدبربه یز دتلان-اجازه ميهد که در چارچوب

صفحه 38:
1)روابط رهبر- پیرو متغييرهاي مهم نظریه اقتضایی فيلا ليناختار وظيفه 3)میزان قدرت مقام براساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره قيضي 38

صفحه 39:
39 زياد خوب كم

صفحه 40:
40 چهار سبک رهبري هرسي و بلانجارد در نظریه چرخه زندگي: 1)سبک آمرانه )سبک متقاعد کننده 3سبک مشارکتی 4)سبك تفويضي براساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره قيضي

صفحه 41:
خب ۱7 سبک آمرانه (وظیفه مداري زیاد-رابطه مداري کم): در این سبک رهبر نقش‌ها را تعیین مي‌کند و به افراد مي‌گوید که چگونه. چه وقت و کجا وظایت مختلف را اتجام دهتد. al calle sg aha ‏بان‎ Suan ‏فيضي‎ 41

صفحه 42:
خب ۱7 سبک متقاعد کننده (وظیفه مداري زیاد-رابطه مداري کم) در این سبک رهبر هم رفتار آمرانه و هم رفتار حمایت‌کننده دارد و دستورالعملهاي مربوط به کارها و بخشنامه‌هاي مربوط به حمایت از کارکنان را صادر می‌کند. al calle sg aha ‏بان‎ Suan er 42

صفحه 43:
خب ۱7 سبک مشاركتي(وظیفه مداري کم -رابطه مداري زیاد): رهبر و پیروان در این سبک در تصمیم گيري مشارکت مي‌کنند.نقش اصلي رهبر ایجاد تسهیلات و ارتباطات است. al calle sg aha ‏بان‎ Suan ‏فيضي‎ 43

صفحه 44:
۳۳ 2 ‏مداركم‎ ae es = زیاد) دز این سبک رهیز در رابطه با کار در زمیته حمایت از کارکتان.هیچ دستورالعمل با بخشنامهای صادرالميکند؛ al calle sg aha ‏بان‎ Suan er a4

صفحه 45:
تعریف بلوغ در نظریه هرسي و بلانچارد : تونايي و تمایل افراد براي قبول مسئولیت در جهت هدایت رفتار خود. al calle sg aha ‏بان‎ Suan ‏فيضي‎ 45

صفحه 46:
انواع بلوغ: !)بلوغ شغلي: شامل ‎Sls!‏ و مهارت قرد است. 2بلوغ رواني: تمایل يا انكيزش لازم براي انجام كار. براساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره 46 قيضي

صفحه 47:
در نظريه هرسي و بلانجارد سطح بلوغ 1: افراد نه توانايي دارند و نه مي‌خواهند مسئولیت انجام بعضی ي از کارها را قبول کنند. سطح بلوغ 2 افراد در این مرحله از بلوغ توانليي ندارند اما مایل‌لند وظایف ضروري کار خود را انجام دهند. سطح بلوغ 3: افراد در لین سطح از بلوغ توانليي دارند اما ملیل نیستند آنچه را که رهبر مي خواهد انجام دهند. سطح بلوغ 4: در این مرحله افراد هم توانايي دارند و هم مایل‌اند آنچه را که از آنان خواسته مي‌شود انجام دهند. براساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره ont 47

صفحه 48:
نظریه جايگزين‌هاي رهبري: بر اساس نظریه جايگزينهاي رهبري ويژگي‌هاي فردي. وظيفه‌اي و سازماني مي توانند نسبت به توانايي رهبر در اثرگذاري بر رضایت و عملکرد زیردستان برتری داشته باشند. al calle sg aha ‏بان‎ Suan er 48

صفحه 49:
خب ۱7 ويژگي هاي فردي در نظریه جايگزينهاي رهبري عبارتند از: 1)توانايي 2)تجربه 3آموزش 4)دانش 5)نیاز به استقلال 6)گرایش حرفه اي و بي تفاوتي نسبت به پاداشهاي سازمان al calle sg aha ‏بان‎ Suan ‏فيضي‎ 49

صفحه 50:
ويژگي‌هاي سازماني در 50 يه جايكزينهاي رهبري عبارتند از: 2‘ !)برنامه ها و هدفهاي صریح و روشن 2وجود و مقررات و روشها 3)گروههاي كاري متحد و منسجم 4)وجود ساختاري دقیق براي پاداش 5)وجود فاصله فيزيكي بین بالا دست و زیر دست براساس كناب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره ع

صفحه 51:
عکس العملهاي كاركنان رهبر با جايگزيني عكس العملهاي ل رهير کارکنان براضاين ‎cia Ola os Os‏ نیت ‎som‏ ‏5 حم

صفحه 52:
خب ۱7 1)ارتباط فرآيندي است که وظایف برنامه‌ريزي, سازماندهي, هدایت و نظارت مدیریت توسط آن انجام مي‌شود. 2 رتباط فعالیتی: است که مدیران برای تحقق وظیفة هماهتگی و استفاذه بهتر از زمان بهره مي‌گيرند. al calle sg aha ‏بان‎ Suan oo 52

صفحه 53:
تعریف ارتباطات: ارتباطات يعني آنکه فردي پيامي را به یک يا چند تن مي‌فرستد که موجب می‌شود همه آن افراد مفهوم مشترکی از آن پیام درک کنند. al calle sg aha ‏بان‎ Suan ‏فيضي‎ 53

صفحه 54:
ارتباط غير ارتباط غير كلامي به طور معمول با حرکات سر و كلامي: دست,نوع نشستن و ایستادن,طنین صدا انواع ارتباطات: ارتباط شفاهي:مكالمه رودر زوءمكالمة تلفني:ملافاتهاي كروهي و خصو عدي ارتباط كلا ارتباط كتبي:يادداشتهاءكزارشات و نامه ها ارتباط الكترونيكي:كامييوتر و اينترنت al calle sg aha ‏بان‎ Suan ‏فيضي‎ sa

صفحه 55:
خب ۱7 مزاياي ارتباطات کتبی: !)حجم زيادي از اطلاعات را انباشته و از طریق سيستمهاي کامپیوتر منتقل هی فنند» 2اطلاعات سریع‌تر ارسال مي‌شود. 3)فراد بيشتري از طریق فاکس و پست الكترونيكي از آن بهره مي كيرند. al calle sg aha ‏بان‎ Suan oo 5s

صفحه 56:
خب ۱7 فرآیند ارتباطات داراي سه جزء است که عبارتند از: 1)فرستنده یا رمزگذار 2)بيام 3)گیرنده يا رمز كشا براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طافره 56 قيضي

صفحه 57:
خب ۱7 فرستنده يا رمزگذار: فردي است که در فرآیند ارتباط بین افراد اطلاعات از او سرچشمه مي‌گیرد و او آنها را به رمز در می‌آورد تا بتواند اطلاعات را با افراد مبادله کند. al calle sg aha ‏بان‎ Suan oo 57

صفحه 58:
اطلاعات رمزگذاري شده که فرستنده می‌خواهد آن را مبادله کند. پیام نامیده مي‌شود. pills call apes lap galas GANS uli ves 58

صفحه 59:
گیرنده یا رمزگشا: گیرنده یا رمز گشا شخصي است که فرستنده تلاش مي‌کند اطلاعات را با او مبادله کند و در حقیقت رمزگشایی فرآیند تبدیل پیام به اطلاعات است. al calle sg aha ‏بان‎ Suan oo 59

صفحه 60:
خب ۱7 مراحل رمزگشايي: 1)گیرنده پیام را درک کند. 2بیام را تفسیر کند: پراساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره. 60 قيضي

صفحه 61:
دریافت يارازي: بازخورد براساس کتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طافره فيس دريافت 61

صفحه 62:
انواع ارتباطات سازمانی: !)ارتباطات رسمي: ارتباط سازماني که با خطوط نمودار سازماني مطابقت مي‌کند ارتباط سازماني رسمي نامیده مي‌شود. 2)ارتباطات غيررسمي: ارتباطي است که از خطوط نمودار سازماني پيروي نمي‌کند.این نوع ارتباط الكوي روابط شخصي میان اعضاي سازمان را دنبال مي‌کند. al calle sg aha ‏بان‎ Suan oo 62

صفحه 63:
خب ۱7 انواع ارتباطات سازماني رسمي: 1)ارتباط از بالا به يايين: در این نوع ارتباط جریان اطلاعات از سطوح بالاتر به سطوح پایین‌تر سلسله مراتب سازماني جاري مي‌شود. 2)رتباط از يايين به بالا: در این نوع | بط جریان ن اطلاعات از سطوع بابينتو ساسله مرانت سازماني به سطوح بالاتر جاري مي‌شود. 3)رتباط افقي: در این نوع ارتباط اطلاعات در عرض واحدهاي سازماني به صورت جانبي يا اريبي جریان مي‌یابد. براساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره ‎ves 63‏

صفحه 64:
خب ۱7 کاربرد ارتباطات از بالا به پایین: 1)روشن کردن ماموریت سازمان و جلب پشتيباني کارکنان. 2)آموزش کارکنان, تخصیص کارهايي که اجراي آن ضرورت دارد. 3)تعیین منطق شغلي.شرح چگونگي ارتباط مشاغل با دیگر وظایف در سازمان. 4)شرح خطمشیها و اقدامات. شرح قوانین» روشها. 5)تهیه بازخورد. مطلع کردن کارکنان از چگونگي عملکردشان. 6)تبادل اطلاعات درباره سلامتي سازمان و عوامل اساسي محیط خارجي. براساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره ‎ont 64‏

صفحه 65:
خب ۱7 کاربرد ارتباطات از پایین به بالا: 1)جمع آوري اطلاعات ارزشمند 2پي بردن به زمان آمادگي کارکنان براي گرفتن اطلاعات از مدیریت 3)فرصت دادن به کارکنان براي بیان اعتراض #)فرصت دادن به كاركنان براي بيان يرسش سوالها 5)ايجاد بازخور 6)كسب اطلاعات درباره مسائل كاري al calle sg aha ‏بان‎ Suan oo 6s

صفحه 66:
خب ۱7 کاربرد ارتباطات افقي در سازمان: 66 1)هماهنگ کردن فعالیتها 2تبادل اطلاعات 3حل مسائل 4)ایجاد تفاهم 5)به حداقل رساندن اختلاف 6)توسعه حمایت میان فردي براساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره قيضي

صفحه 67:
| ‏جه ارباط پایین به. | ارتباط بالابه‎ bly! ‏افقي بالا يايين‎ جهتهاي ارتباط رسمي در سانو ل ا سي 5

صفحه 68:
شبکه هاي متمرکز مانند الگوي ستاره اي,الگوي ۷ و الگوي زنجیره اي الگوهاي ارتباط سازماني وی شبکه هاي غیر متمرکز:الگوهاي همه جانبي یا حلقه اي al calle sg aha ‏بان‎ Suan oo 68

صفحه 69:
خب ۱7 Og ail al calle sg aha gl Suan oo 69

صفحه 70:
خب ۱7 >!) تجيرءاي : ستاره اي = براساصقض هگ زسارمان ومدیریت تألیف

صفحه 71:
خب ۱7 کاربرد شبکه هاي متمرکز و غیرمتمرکز: شبکه هاي متمرکز: لین الگوها به بهترین شکل در گروههايي کار مي‌کنند که باید مسائل آسان و یکنواخت را به سرعت و كارايي حل و فصل کنند. شبکه هاي غیرمتمرکز: لین الگوها در گروههايي که بلید مسائل پیچیده و متنوع را حل کنند كارآيي دارند. al calle sg aha ‏بان‎ Suan er

صفحه 72:
خب ۱7 nese ails ارتباط سازماني غیر رسمي ارتباطي است که از خطوط نمودار سازماني پيروي نمي كند. لين نوع ارتباط الكوي رولبط شخصي میان اعضاي سازمان را دنبال مي‌کند و به این نوع ارتباطات ارتباط درخت آنگوري نیز مي‌گویند. al calle sg aha ‏بان‎ Suan oo 72

صفحه 73:
سه خصوصیت عمده شبکه‌هاي غیررسمی: 1)به طور ناكهاني ظاهر ميشود و بدون قاعده و نظم در سازمان به كار مي روف 2)رياست عالي سازمان نمي تواند آن را كنترل كند و بر آن اثر بكذارد. 3به طور وسیع براي خدمت به منافع كساني كه در لن شبكه قرار دارند به کار مي‌رود. al calle sg aha ‏بان‎ Suan oo 2B

صفحه 74:
خب ۱7 چهار الگوي درخت انگوري براي روابط غيررسمي: 1)شبکه رشته‌اي 2شبکه تابشي 8شبکه تصادفي +)شبکه خوشه‌اي al calle sg aha ‏بان‎ Suan ‏فيضي‎ 14

صفحه 75:
خب ۱7 شكة رشته‌ای: در اين شبكه يكي از اعضاي سازمان (4)خبري را به طور غير رسمي به فرد ديكري (13)مي دهد و او آن خبر را به فرد سوم(/))منتقل مي كند. ریق( al calle sg aha ‏بان‎ Suan oo 75

صفحه 76:
خب ۱7 شبکة تابشی: ممکن است فردي از أعضاي سازمان (()به طور غيررسمي خبري را به اطلاع گروهي برساند و هر کس ديگري را در شبکه از آن خبر مطلع کند. QO ©\ | © x 5 ‏تج‎ al calle sg aha ‏بان‎ Suan er

صفحه 77:
خب ۱7 شبکه تصادهة در لین نوع ارتباط يکي .<< ار افراد ديگري که به طور تصادفي با آنان برخورد کرده است مي‌رساند. ee yf © be براساس کتاب مباني سازمان ومدیریت تألیف طاهره ‎ves 7‏

صفحه 78:
خب ۱7 شبکه خوشه‌ای: در اين شبکه يكي از اعضاي سازمان افراد دیگر را انتخاب مي‌کند و خبر را به آنان Taba Tl cal sg adn pil Suan cas

صفحه 79:
خب ۱7 مؤائع ارتناظات ميان افراد: 79 1)ادراكى 2)اجتماعى 3)ارزشهاي فرهنكي 4)معاني(زبان) 5)اثر انكيزه 6)ارزيابي منابع 67علايم غير شفاهي و متناقض 8)پارازیت al calle sg aha ‏بان‎ Suan er

صفحه 80:
روشهاي بهبود پیام و حذف موانع ارتباطي: 1)استفاده از بازخورد به منظور بازگشت نتیجه پیام تا فرستنده پیام از وضعیت و نتیجه ارسال پیام آگاه شود. 2فشا به منظور دادن اطلاعات مربوط و معتبر درباره فرستنده پیام 3)تشریح پیام 4)استفاده از ارتباطات شفاهي که نسبت به ارتباطات کتبي از دقت بيشتري برخوردار است. 5آگاهي از علایم ارتباط و مهمتر از همه استفاده از زبان ساده فهم به حذف موانع ارتباطي کمک مي‌کند. ‎til‏ کناب قباتي ‎pills call aga‏ 80 قيضي

صفحه 81:
نظربه سيستمي انگیزش در سازمان نظريههاي انگيزشي ‎atte ae‏ انگیزش در عمل ‎Peek‏ ‎A)‏ راهيردها اهمیت ‎2a AR NI vee ble‏ ماني ‎witli‏ ‏الكوي .| الكوي مبناي طراحي شکل |[ نظريههان رقاررهري نی الگوي روابط به تقويت ۳ ۳۳ مفهوم تظريهياق نظربههاي محتوايي رفتاررهبري ملسله مراتب | نطريه نيازهاي بازهاي مارلو | اكتسابي(مككللند) / مطالعات دانشكا ابالتي اوهایو ردر دانشگاه میشیگان 2 وا «أر.جي.آلد لکیس هرا سس ایض م ارتباطات در سازمان اهمیت و ‎Seta;‏ فرآیند اطلاعات ايكزيتهاي ‎so‏ ‏اففي .| ازيلا : از بابي ‎ean‏ به بالا ‎oe i‏ انواع اطلاعات. ‎lie‏ نظريههاي موفعيني و اقتصادي نظریه قیدلر " انظریه انتظار نظریه برابري ارف ‎ee eet are is,‏ rae نظريه جرخه زندكي رهبري نمودار هه مطالب فصل 5

فصل پنجم هدايت 1 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي نيازها: نيازها سرچشمه انگيزش در انسان هستند و مي توان آنها را به دو دسته بزرگ تقسيم کرد: ) 1نيازهاي ابتدايي. ) 2نيازهاي ثانوي. 2 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي تعريف انگيزش: هر نوع تاثيري است که موجب تقويت،جهت گيري و بروز رفتار انسانها مي‌شود. 3 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي انگيزش توانايي محيط موفقيت عوامل موفقيت در سازمان 4 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي نياز ارضا نشده تالش تنش سائق وکوشش نياز ارضا شده ف8رآيند انگيزش 5 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي کاهش تنش نظريه‌هاي سنتي انگيزش )1نظريه مديريت علمي(الگوي سنتي) )2نظريه روابط انساني )3نظريه منابع انساني )4نظريه xو Y سلسله مراتب نيازهاي مازلو نظريه اي.آر.جي نظريه‌هاي انگيزش نظريه‌هاي محتوايي انگيزش نظريه رشد يافتگي – رشد نيافتگي نظريه دو عاملي انگيزش نظريه نيازهاي اکتسابي نظريه‌هاي معاصر انگيزش نظريه‌هاي انتظار نظريه‌هاي فرآيندي انگيزش نظريه برابري نظريه تعيين هدف 6 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي الگوي سنتي الگوي روابط انساني )1کار به طور ذاتي براي بيشتر مردم ناخوشايند است. )1افراد مايل‌اند که احساس اهميت و مفيد بودن داشته باشند. )2افراد براي درآمد حاصل از کار بيش از خود کار اهميت قايل‌اند. )2افراد مايل‌اند احساس تعلق خاطر کنند و براي آنان شخصيت قايل شوند. )3عده کمي مايل اند يا مي توانند کاري را که )3اين نيازها در مستلزم خالقيت، انگيزش افراد در کارشان اهميت خودهدايتي و خود بيشتري دارد. کنترلي باشد انجام دهند. نظريههاي ابتدايي ‌ انگيزش 7 الگوي منابع انساني )1کار به طور ذاتي خوشايند نيست .مردم مي‌خواهند در تحقق معنيداري که خود ‌ هدفهاي در تنظيم آن کمک کرده اند مشارکت داشته باشند. )2بيشتر افراد مي‌توانند بسيار بيش از آنچه که کار فعلي آنان تقاضا دارد(نياز دارد)خالق،خودهدايت و خود کنترل باشند. براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي الگوي سنتي )1مدير بايد از نزديک بر زيردستان سرپرستي کند و آنان را کنترل کند. )2مدير بايد وظايف را به عمليات ساده تکراري که به آساني آموخته شود تقسيم کند. )3مدير بايد روشها و جريانهاي کاري تقسيم شده را تنظيم و آنها را به طور منصفانه اما جدي و محکم اعمال کند. الگوي روابط انساني الگوي منابع انساني )1مدير بايد براي هر کارگر احساس مفيد و مهم بودن ايجاد کند. )1مدير بايد از منابع انساني که کمتر استفاده شده است بهره گيرد. )2مدير بايد به زيردستان آگاهي دهد و به ايرادات آنها نسبت به برنامه هايش توجه کند. )2او بايد محيطي ايجاد کند که در آن کليه اعضا امکان مشارکت در محدوده تواناييشان را داشته باشند. )3مدير بايد به زيردستان اجازه دهد که خودهدايتي و خودکنترلي را در امور تمرين کنند. )3او بايد مشارکت کامل در موارد مهم را تشويق کند و به طور دايم خودهدايتي و خودکنترلي زيردستان را گسترش دهد. نظريههاي ابتدايي انگيزش ‌ خط مشي‌هاي 8 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي الگوي سنتي الگوي روابط انساني )1مردم (افراد)مي )1تبادل اطالعات با توانند کار را تحمل کنند زيردستان و درگير کردن اگر پرداخت به آنان (مشارکت دادن )آنان در مناسب و رييس آنان تصميمهاي عادي،نيازهاي منصف باشد اساسي آنان به تعلق و )2اگر وظايف به اندازه احساس اهميت را ارضا خواهد کرد. کافي آسان باشند و افراد از نزديک کنترل )2ارضاي اين نيازها روحيه را شوند آنان تا سطح باال مي برد و مقاومت در استاندارد توليد خواهند برابر فدرت رسمي را کاهش کرد مي‌دهد.زيردستان مشتاقانه تشريک مساعي و (همکاري)خواهند کرد الگوي منابع انساني )1گسترش نفوذ زيردست،خودهدايتي،و خودکنترلي موجب افزايش کارايي عملياتي مي‌شود )2رضايت کاري به عنوان محصول فرعي استفاده کامل زيردستان از منابعشان ممکن است افزايش يابد نظريههاي ابتدايي انگيزش ‌ انتظارات 9 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي نظريه Y نظريه X )1براي اغلب مردم کار ذاتا نامطلوب است )1اگر شرايط مطلوب باشد کار مثل بازي طبيعي است )2اغلب مردم جاه طلب نيستند و تمابل اندکي به پذيرش مسئوليت دارند و ترجيح مي‌دهند هدايت شوند )2براي نيل به هدفهاي سازماني کنترل به وسيله خويشتن غالبا ضروري است )3اغلب مردم قابليت اندکي براي خالقيت در حل مشکالت سازماني دارند )4انگيزش فقط در سطوح فيزيولوژيکي و تامين ايجاد مي‌شود )5اغلب مردم بايد تحت کنترل و غالبا اجبار قرار گيرند تا هدفهاي سازماني را تحقق بخشند. 10 )3قابليت براي خالقيت در حل مشکالت سازماني به طور نامحدود بين همه مردم توزيع شده است )4انگيزش در سطوح اجتماعي،احترام و خوديابي و نيز سطوح فيزيولوژيکي و تامين ايجاد مي‌شود )5مردم اگر به طور مقتضي انگيزش داشته باشند مي توانند در کار خود خالق و خود رهبر باشند فهرست هاي ومديريت تأليف طاهره فرضيهسازمان كتاب مباني براساس فيضي ‏XوY نيازهاي خوديابي نيازهاي رضا با نيازهاي احترام زها ي نيا نيازهاي شناختي ترتي زيبا شناسي نيازهاي اجتماعي نيازهاي ايمني نيازهاي زيستي 11 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره سلسله مراتب نيازهاي مازلو فيضي نظ6ريه اي.آر.جي: )1نيازهاي زيستي )2نيازهاي تعلق )3نيازهاي رشد 12 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي رشد نيافتگي(عدم بلوغ) رشد يافتگي(بلوغ) منفعل فعال اتکاء استقالل به چند طريق رفتار مي‌کند به چندين طريق رفتار مي‌کند عاليق سطحي عاليق عميقتر و قويتر چشم انداز زماني وسيع وضعيت برابر يا برتر چشم انداز زماني محدود وضعيت زير دست و تابع نآگاه از(( خود)) آگاهي و کنترل بر((خود)) نظريه رشد نيافتگي-رشديافتگي کريس آرجريس براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره 13 فيضي رضايتي شغلي انگيزنده ها کار تالش برانگيزموفقيت و پيشرفت کاريمسئوليترشد وشناساييتوسعه عوامل بهداشتي شرايطشانومقام-خط و مشيها و کار امنيتاداره شغلي دستمزدامور سازمان -کيفيت سرپرستي 14 نارضايتي شغلي انگيزندهها و عوامل بهداشتي در نظريه دو ‌ انگيزش عاملي كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره براساس فيضي کار تالش برانگيز موفقيت خوديابي پيشرفت کاري مسئوليت رشد و توسعه شناسايي احترام شان و مقام اجتماعي روابط متقابل فردي کيفيت سرپرستي خط و مشي و اداره امور سازمان شرايط کاري امنيت شغلي ايمني زيستي دستمزد براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره 15 فيضيهرزبرگ مقايسه نظريه‌هاي انگيزشي مازلو و نظريه نيازهاي اکتسابي: مطابق اين نظريه نيازها نه ذاتي‌ اند و نه در همه افراد يکسان.نيازها اکتسابي يا آموختني است که افراد در طول زندگي خود آنها را مي آموزند. 1 16 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي نيازهاي اکتسابي به سه دسته تقسيم مي شوند: )1نياز به موفقيت. )2نياز به وابستگي. )3نياز به قدرت )1قدرت شخصي. )2قدرت سازماني 17 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي نظريه انتظار: ارزش مورد انتظار براي نتيجه رفتاري که سر مي زند = شدت انگيزش × احتمال مورد انتظار براي نتيجه اي که تحقق خواهد يافت 18 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي نظريه برابري: نتيجه حاصل از فعاليت هاي شخص ديگر(در وضعيت مشابه) داده هاي شخص ديگر 19 = نتيجه حاصل از فعاليتهاي يک شخص داده هاي يک شخص براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي نظريه تعيين هدف: وقت6ي افرادي ب6ه شيوه‌اي عم6ل مي‌کنن6د ک6ه آنان را ب6ه س6وي هدفهاي روشن6ي که پذيرفته‌ان6د و انتظار منطق6ي براي تحق6ق آ6ن دارن6د مي‌دان6د ،در حقيق6ت برانگيخته شده‌اند. 20 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي بازخورد شکلهاي رفتار نامناسب: کناره گيري پرخاشگري غيبت نيازها فيزيولژيکي ايمني اجتماع ي خوديابي احترام نيازهاي ارضا نشده جستجوي رفتاري تنش و ناکامي براي تسکين تنش و ناکامي رفتار نامناسب بازخورد 21 تاثير نيازهاي ارضا نشده در ايجاد رفتارهاي مناسب و براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره نامناسب فيضي راه6بردهاي برانگيختن اعضاي سازمان: )1ارتباط مديريتي )2نظريه XوY )3طراحي شغل )4نظريه تقويت )5محرکهاي پولي و غيرپولي 22 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي YZ نظريه (Yموثر) اف ثم ز يا ربخ ش ش ي ‏X نظريه X نظريه Xونظريه Y 23 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي نظريه Y ‏XZ ‏Y چرخش کاري راهبردهاي پيشين توسعه شغل طراحي شغل غني سازي شغل راهبردهاي نو وقت کاري شناور 24 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي مزايا معايب -بهبود نگرش در روحيه کارکنان فقدان سرپرستي در طول برخيساعتهاي کاري -کاهش تاخيرات عدم دسترسي به افراد مهم درزمانهاي خاص سازگاري با والدين مشاغل مشکالت ترافيکي کمتر سازگاري با کساني که آرزومندندقبل از ايجاد مزاحمتي به کارشان برسند افزايش توليد تسهيل برنامه هايپزشکي،دندانپزشکي و ساير قرار مالقاتها براي کارکنان سازگاري با فعاليتهاي اوقات فراغتکارکنان کاهش غيبتکاهش جا به جايي25 فقدان نيروي انساني کافي در برخيزمانها مسئله همراهي کارکنان که بازدهکارشان داده کار کارکنان ديگر است دشواري در برنامه‌ريزي جدولهايکاري مسئله پي گيري ساعتهايي که کارانجام شده است عدم امکان برنامه‌ريزي جلسه ها دراوقات مناسب -عدم توانايي در هماهنگي پروژه ها کاري وقت مزايا و ومديريت تأليف طاهره سازمان معايبمباني براساس كتاب فيضي شناور نظريه تقويت: پيامدهاي رفتار گذشته و تاثير آن بر اعمال آينده در فرآيندي آموزشي ادواري را در کانون ت8وجه قرار مي‌دهد. محرک 26 پاسخ پاسخ پيامدها آينده براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي محرکهاي پولي و غير پولي: هميشه پول به عنوان يک برانگيزاننده مورد توجه بوده است .عالوه بر آن هر سازمان فرصتهايي در اختيار دارد که کارکنان خود را با محرکهاي غير پولي متعهد کند و بر انگيزاند. 27 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي عاليق )1خصوصيات فردي نگرشها نيازهاي شخصي انگيزشي بر اساس نظريه سيستم )خصوصيات شغلي 2 ميزان مسئوليت تنوع وظايف خط‌مشيها،سيستم پاداش و فرهنگ سازمان )3خصوصيات موقعيت کاري نزديکترين محيط کاري نظريه سيستمي انگيزش 28 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي مديريت جنبه هاي رفتاري (نمونه ها) تشکيل گروههاي موثر جنبه هاي غير رفتاري (نمونه ها) سازماندهي برنامه‌ريزي انگيزش کارکنان مطالعه گزارشات نظارت ايجاد جو حمايتي رابطه رهبري با مديريت 29 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي بررسي محصوالت نامه نگاري )1نظريه‌هاي خصوصيات فردي نظريه‌هاي رهبري )2نظريه‌هاي رفتار رهبري )3نظريه موقعيتي و اقتضايي )4نظريه جايگزينهاي رهبري 30 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي )1هوش نظريه‌هاي خصوصيات فردي: )2بلوغ اجتماعي و وسعت ديد )3انگيزه‌هاي توفيق طلبي و نيل به هدف )4انسان‌گرايي 31 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي )1مطالعات دانشگاه ايالتي اوهايو و ميشيگان نظريه‌هاي رفتاري: )2شبکه مديريت 32 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي زياد مراعات زياد مراعات زياد ساخت دهي زياد ساخت دهي کم مراعات کم مراعات کم مراعات ساخت دهي زياد ساخت دهي کم کم زياد ساخت دهي کم چهار سبک اساسي رهبري در مطالعات دانشگاه ايالتي اوهايو و ميشيگان 33 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي زياد مديريت باشگاهي1-9 مديريت گروهي-9 9 توجه به انسان مديريت ميانه رو5-5 اقتدار اطاعت9-1 توجه به توليد شبکه مديريت 34 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي کم زياد مديريت بي خاصيت1-1 کم )1پيوستار رهبري نظريه‌هاي موقعيتي و اقتضايي)2نظريه اقتضايي فيدلر )3نظريه چرخه زندگي 35 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي پيوستار رهبري: )1مدير تصميم مي‌گيرد و آن را اعالم مي‌کند. )2مدير تصميم را مي‌قبوالند. )3مدير انديشه‌ها را معرفي و سوالها را مطرح مي‌کند. )4مدي6ر ي6ک تص6ميم موقت6ي را ک6ه امکان تغيي6ر دارد مطرح مي‌کن6د و ب6ه زيردستان اجازه مي‌دهد که در فرآيند تصميم‌گيري مشارکت داشته باشند. )5مدير مسئله را مطرح مي‌کند ،پيشنهادها را مي‌پذيرد و سپس تصميم مي‌گيرد. 36 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي ح وزه ا ختيار رهبري رئيس مدار مدير )1مدير تصميم مي‌گيرد و آن را ابالغ مي‌کند )2مدير تصميم را مي قبوالند )3مدير انديشه ها را معرفي و سوالها را مطرح مي‌کند ح وزه زيرد آزاد ستان يع مل ب رهبري کارمند مدار 37 ر اي )4مدير يک تصميم موقتي مي‌گيرد و انتظار دارد اين تصميم تغيير کند )5مدير مسئله را مطرح مي‌کند،پيشنهادات را مي‌پذيرد و تصميم مي‌گيرد )6مدير محدوديتها را تعيين مي‌کند و از گروهها مي‌خواهد که تصميم بگيرند پيوستار رفتار رهبري که بر تصميم گيري تاکيد دارد براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي که در چارچوب )7مدير به زير دستان اجازه مي‌دهد )1روابط رهبر- پيرو فيدلر: )ساختار وظيفه متغييرهاي مهم نظريه اقتضايي 2 )3ميزان قدرت مقام 38 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي عملکرد خوب وظيفه‌مدار رابطه‌مدار نامطلوب 8 7 6 5 4 ضعيف ضعيف ضعيف ضعيف خوب 39 مطلو ب متوس ط کم کم کم زياد ضعيف 3 2 1 خوب خوب خوب کم کم زياد زياد زيا د زياد زياد کم زياد ک براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره م فيضي زياد زياد چهار سبک رهبري هرسي و بالنچارد در نظريه چرخه زندگي: )1سبک آمرانه )2سبک متقاعدکننده )3سبک مشارکتي )4سبک تفويضي 40 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي سبک آمرانه (وظيفه مداري زياد-رابطه مداري کم): در اين سبک رهبر نقش‌ها را تعيين مي‌کند و به افراد مي‌گويد که چگونه ،چه وقت و کجا وظايف مختلف را انجام دهند. 41 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي سبک متقاعدکننده (وظيفه مداري زياد-رابطه مداري کم) در اين سبک رهبر هم رفتار آمرانه و هم رفتار حمايت‌کننده دارد و دستورالعملهاي مربوط به کارها و بخشنامه‌هاي مربوط به حمايت از کارکنان را صادر مي‌کند. 42 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي سبک مشارکتي(وظيفه مداري کم-رابطه مداري زياد): رهبر و پيروان در اين سبک در تصميم‌گيري مشارکت مي‌کنند.نقش اصلي رهبر ايجاد تسهيالت و ارتباطات است. 43 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي سبک تفويضي(وظيفه مدارکم-رابطه مدار زياد) در اين سبک رهبر در رابطه با کار در زمينه حمايت از کارکنان،هيچ دستورالعمل يا بخشنامه‌اي صادر نمي‌کند. 44 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي تعريف بلوغ در نظ6ريه ه6رسي و بالنچارد : توانايي و تمايل افراد براي قبول مسئوليت در جهت هدايت رفتار خود. 45 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي انواع بلوغ: )1بلوغ شغلي: شامل دانش و مهارت فرد است. )2بلوغ رواني: تمايل يا انگيزش الزم براي انجام کار. 46 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي چهار سطح بلوغ در نظريه هرسي و بالنچارد سطح بلوغ :1 افراد ن6ه تواناي6ي دارن6د و ن6ه مي‌خواهن6د مس6ئوليت انجام بعضي از کارها را قبول کنند. سطح بلوغ :2 افراد در اي6ن مرحل6ه از بلوغ تواناي6ي ندارن6د ام6ا مايل‌ان6د وظايف ضروري کار خود را انجام دهند. سطح بلوغ :3 افراد در اي6ن س6طح از بلوغ تواناي6ي دارن6د ام6ا ماي6ل نيس6تند آنچ6ه را ک6ه رهبر مي‌خواهد انجام دهند. سطح بلوغ :4 در اي6ن مرحل6ه افراد ه6م تواناي6ي دارن6د و ه6م مايل‌ان6د آنچ6ه را که از آنان خواسته مي‌شود انجام دهند. 47 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي نظريه جايگزين‌هاي رهبري: بر اس6اس نظري6ه جايگزينهاي ره6بري ويژگي‌هاي فردي ،وظيفه‌اي و س6ازماني مي توانن6د نس6بت ب6ه تواناي6ي ره6بر در اثرگذاري بر رضاي6ت و عملکرد زيردستان برتري داشته باشند. 48 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي ويژگي هاي فردي در نظريه جايگزينهاي رهبري عبارتند از: )1توانايي )2تجربه )3آموزش )4دانش )5نياز به استقالل ) 6گرايش حرفه اي و بي تفاوتي نسبت به پاداشهاي سازمان 49 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي ويژگي‌هاي سازماني در نظريه جايگزينهاي رهبري عبارتند از: )1برنامه ها و هدفهاي صريح و روشن )2وجود و مقررات و روشها )3گروههاي کاري متحد و منسجم )4وجود ساختاري دقيق براي پاداش )5وجود فاصله فيزيکي بين باال دست و زير دست 50 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي جايگزينهاي رهبري عکس العملهاي کارکنان رهبر با جايگزيني جايگزينهاي رهبري: ويژگي هاي زير دستان ويژگي هاي وظيفه ويژگي هاي سازمان عکس العملهاي کارکنان 51 رهبر براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي داليل اهميت ارتباط موثر براي مديران: )1ارتباط فرآيندي است که وظايف برنامه‌ريزي ،سازماندهي ،هدايت و نظارت مديريت توسط آن انجام مي‌شود. )2ارتباط فعاليت6ي اس6ت ک6ه مديران براي تحق6ق وظيف6ه هماهنگ6ي و استفاده بهتر از زمان بهره مي‌گيرند. 52 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي تعريف ارتباطات: ار6تباطات يعن6ي آنک6ه فردي پيام6ي را ب6ه ي6ک ي6ا چن6د ت6ن مي‌فرس6تد ک6ه موجب مي‌شود همه آن افراد مفهوم مشترکي از آن پيام درک کنند. 53 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي ارتباط غير کالمي: انواع ارتباطات: ارتباط غير کالمي به طور معمول با حرکات سر و دست،نوع نشستن و ايستادن،طنين صدا ارتباط شفاهي:مکالمه رودر رو،مکالمه تلفني،مالفاتهاي گروهي و خصوصي ارتباط کالمي ارتباط کتبي:يادداشتها،گزارشات و نامه ها ارتباط الکترونيکي:کامپيوتر و اينترنت 54 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي مزاياي ارتباطات کتبي: )1حج6م زيادي از اطالعات را انباشت6ه و از طري6ق س6يستمهاي کامپيوت6ر منتقل مي‌کنند. )2اطالعات سريع‌تر ارسال مي‌شود. ) 3افراد بيشتري از طريق فاکس و پست الکترونيکي از آن بهره مي‌گيرند. 55 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي فرآيند ارتباطات داراي سه جزء است که عبارتند از: )1فرستنده يا رمزگذار )2پيام )3گيرنده يا رمز گشا 56 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي فرستنده يا رمزگذار: فردي اس6ت ک6ه در فرآين6د ارتباط بي6ن افراد اطالعات از او سرچشمه مي‌گيرد و او آنها را به رمز در مي‌آورد تا بتواند اطالعات را با افراد مبادله کند. 57 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي پيام: اطالعات رمزگذاري شده که فرستنده مي‌خواهد آن را مبادله کند ،پيام ناميده مي‌شود. 58 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي گيرنده يا رمزگشا: گيرنده ي6ا رم6ز گش6ا شخص6ي اس6ت ک6ه فرس6تنده تالش مي‌کن6د اطالعات را با او مبادله کند و در حقيقت رمزگشايي فرآيند تبديل پيام به اطالعات است. 59 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي مراحل رمزگشايي: )1گيرنده پيام را درک کند. )2پيام را تفسير کند. 60 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي انتقا ل فرستنده(منبع) پيا م رمز گذاري دريافت پيا م مجراي ارتباط رمز گشايي گيرنده پارازيت بازخورد انتقال دريافت 61 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي انواع ارتباطات سازماني: )1ارتباطات رسمي: ارتباط س6ازماني ک6ه ب6ا خطوط نمودار س6ازماني مطابق6ت مي‌کند ارتباط سازماني رسمي ناميده مي‌شود. )2ارتباطات غيررسمي: ارتباط6ي اس6ت ک6ه از خطوط نمودار س6ازماني پيروي نمي‌کند.اين نوع ارتباط الگوي روابط شخصي ميان اعضاي سازمان را دنبال مي‌کند. 62 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي انواع ارتباطات سازماني رسمي: )1ارتباط از باال به پايين: در اين نوع ارتباط جريان اطالعات از سطوح باالتر به سطوح پايين‌تر سلسله مراتب سازماني جاري مي‌شود. )2ارتباط از پايين به باال: در اين نوع ارتباط ،جريان اطالعات از سطوح پايين‌تر سلسله مراتب سازماني به سطوح باالتر جاري مي‌شود. )3ارتباط افقي: در اين نوع ارتباط اطالعات در عرض واحدهاي سازماني به صورت جانبي يا اريبي جريان مي‌يابد. 63 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي کاربرد ارتباطات از باال به پايين: )1روشن کردن ماموريت سازمان و جلب پشتيباني کارکنان. )2آموزش کارکنان ،تخصيص کارهايي که اجراي آن ضرورت دارد. )3تعيين منطق شغلي،شرح چگونگي ارتباط مشاغل با ديگر وظايف در سازمان. )4شرح خط‌مشيها و اقدامات ،شرح قوانين ،روشها. )5تهيه بازخورد ،مطلع کردن کارکنان از چگونگي عملکردشان. )6تبادل اطالعات درباره سالمتي سازمان و عوامل اساسي محيط خارجي. 64 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي کاربرد ارتباطات از پايين به باال: )1جمع آوري اطالعات ارزشمند ) 2پي بردن به زمان آمادگي کارکنان براي گرفتن اطالعات از مديريت )3فرصت دادن به کارکنان براي بيان اعتراض )4فرصت دادن به کارکنان براي بيان پرسش سوالها )5ايجاد بازخور )6کسب اطالعات درباره مسائل کاري 65 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي کاربرد ارتباطات افقي در سازمان: )1هماهنگ کردن فعاليتها )2تبادل اطالعات )3حل مسائل )4ايجاد تفاهم )5به حداقل رساندن اختالف )6توسعه حمايت ميان فردي 66 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي ارتباط افقي ارتباط باال به پايين ارتباط پايين به باال جهتهاي ارتباط رسمي ‌ در سازمان براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره 67 فيضي شبکه هاي متمرکز مانند الگوي ستاره اي،الگوي Yو الگوي زنجيره اي الگوهاي ارتباط سازماني رسمي: شبکه هاي غير متمرکز:الگوهاي همه جانبي يا حلقه اي 68 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي حلقه‌اي همه جانبه شبکههاي غير متمرکز ‌ 69 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي زنجيره اي 70 ‏Y شبکه هاي متمرکزسازمان ومديريت تأليف طاهره براساس كتاب مباني فيضي ستاره اي کاربرد شبکه هاي متمرکز و غيرمتمرکز: شبکه هاي متمرکز: اي6ن الگوه6ا ب6ه بهتري6ن شک6ل در گروههاي6ي کار مي‌کنن6د ک6ه باي6د مسائل آسان و يکنواخت را به سرعت و کارايي حل و فصل کنند. شبکه هاي غيرمتمرکز: اي6ن الگوه6ا در گروههايي ک6ه باي6د مسائل پيچيده و متنوع را ح6ل کنند کارآيي دارند. 71 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي ارتباط 6سازماني غيررسمي: ارتباط س6ازماني غي6ر رس6مي ارتباط6ي اس6ت ک6ه از خطوط نمودار سازماني پيروي نمي‌کند .اي6ن نوع ارتباط الگوي رواب6ط شخص6ي ميان اعضاي سازمان را دنبال مي‌کند و به اين نوع ارتباطات ،ارتباط درخت انگوري نيز مي‌گويند. 72 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي سه خصوصيت عمده شبکه‌هاي غيررسمي: )1ب6ه طور ناگهان6ي ظاه6ر مي‌شود و بدون قاعده و نظ6م در س6ازمان ب6ه کار مي رود. )2رياست عالي سازمان نمي‌تواند آن را کنترل کند و بر آن اثر بگذارد. )3ب6ه طور وس6يع براي خدم6ت ب6ه مناف6ع کس6اني ک6ه در آ6ن شبک6ه قرار دارن6د به کار مي‌رود. 73 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي چهار الگوي درخت انگوري براي روابط غيررسمي: )1شبکه رشته‌اي )2شبکه تابشي )3شبکه تصادفي )4شبکه خوشه‌اي 74 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي شبکه رشته‌اي: در اي6ن شبک6ه يک6ي از اعضاي س6ازمان ()Aخ6بري را ب6ه طور غي6ر رس6مي به فرد ديگري ()Bمي‌دهد و او آن خبر را به فرد سوم()Cمنتقل مي‌کند. ‏K 75 ‏D ‏C براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي ‏B ‏A شبکه تابشي: ممکن است فردي از اعضاي سازمان ()Aبه طور غيررسمي خبري را به اطالع گروهي برساند و هر کس ديگري را در شبکه از آن خبر مطلع کند. ‏G ‏F ‏H ‏E ‏I ‏D ‏C ‏J ‏K 76 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي ‏A ‏B تصادفي: شبکه در اي6ن نوع ارتباط يک6ي از اعضاي س6ازمان()Aب6ه طور تص6ادفي خ6بري را ب6ه آگاهي افراد ديگري که به طور تصادفي با آنان برخورد کرده است مي‌رساند. ‏C ‏I ‏G ‏H ‏X ‏D ‏J 77 ‏E ‏B ‏K ‏F ‏A براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي شبکه خوشه‌اي: در اين شبکه يکي از اعضاي سازمان افراد ديگر را انتخاب مي‌کند و خبر را به آنان مي رساند. ‏J ‏I ‏B ‏F ‏D ‏A 78 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي ‏C موانع ارتباطات ميان افراد: )1ادراکي )2اجتماعي )3ارزشهاي فرهنگي )4معاني(زبان) )5اثر انگيزه )6ارزيابي منابع )7عاليم غير شفاهي و متناقض )8پارازيت 79 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي روشهاي بهبود پيام و حذف موانع ارتباطي: )1استفاده از بازخورد به منظور بازگشت نتيجه پيام ،تا فرستنده پيام از وضعيت و نتيجه ارسال پيام آگاه شود. )2افشا به منظور دادن اطالعات مربوط و معتبر درباره فرستنده پيام )3تشريح پيام )4استفاده از ارتباطات شفاهي که نسبت به ارتباطات کتبي از دقت بيشتري برخوردار است. )5آگاهي از عاليم ارتباط و مهمتر از همه استفاده از زبان ساده فهم به حذف موانع ارتباطي کمک مي‌کند. 80 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي روشهاي بهبود پيام مواضع ارتباطات ميان افراد نيازها انگيزش انگيزش ارتباطات هدايت نظريه سيستمي انگيزش در سازمان نظريههاي انگيزشي رهبري ارتباطات در سازمان اهميت و تعريف فرآيند اطالعات انگيزش در عمل غيررسمي نظريههاي ابتدايي راهبردها ارتباط مديريتي الگوي سنتي الگوي مبناي انساني الگوي روابط انساني ظريه ي.آر.جي.آلد فر اهميت نظريههاي رفتاررهبري شبكه تصادفي نظريه تقويت نظريههاي معاصر مفهوم نظريههاي رفتاررهبري نظريه نيازهاي اكتسابي(مككللند) نظريه دو عاملي انگيزش هرزبرگ شبكه رشتهاي شبكه خوشهاي نظريهx،Y نظريههاي محتوايي سلسله مراتب يازهاي مارلو جايگزينهاي رهبري محركهاي پولي و غيرپولي طراحي شكل رسمي شبكه مديريت افقي از باال به پايين از پايين به باال شبكه تابشي غيركالمي انواع اطالعات كالمي نظريههاي موقعيتي و اقتصادي مطالعات دانشگاه ايالتي اوهايو در د8انشگاه ميشيگان كتبي نظريههاي فرآيندي نظريه فيدلر شفاهي الكترونيكي نظريه چرخه زندگي رهبري نظريه تعيين نظريه رشديافتگي- اسميت و بام تانن رهبري پيوستار برابري نظريه انتظار نظريه براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره هدف رشدنيافتگي فيضي 81 آرجريس نمودار خالصه مطالب فصل 5

62,000 تومان