کسب و کار مدیریت و رهبری

فصل پنجم: هدایت

hedayat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فصل پنجم: هدایت”

فصل پنجم: هدایت

اسلاید 1: فصل پنجم هدايت 1براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 2: نيازها:نيازها سرچشمه انگيزش در انسان هستند و مي توان آنها را به دو دسته بزرگ تقسيم کرد: 1 )نيازهاي ابتدايي. 2 )نيازهاي ثانوي.2براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 3: تعريف انگيزش:هر نوع تاثيري است که موجب تقويت،جهت گيري و بروز رفتار انسانها مي‌شود.3براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 4: انگيزشتواناييمحيطموفقيتعوامل موفقيت در سازمان4براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 5: نياز ارضا نشدهتنشسائقتلاشوکوششنياز ارضا شدهکاهش تنشفرآيند انگيزش5براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 6: نظريه‌هاي انگيزشنظريه‌هاي سنتي انگيزشنظريه‌هاي معاصر انگيزش1)نظريه مديريت علمي(الگوي سنتي)2)نظريه روابط انساني3)نظريه منابع انساني 4)نظريه x و Y نظريه‌هاي محتوايي انگيزشنظريه‌هاي فرآيندي انگيزشسلسله مراتب نيازهاي مازلونظريه اي.آر.جينظريه رشد يافتگي –رشد نيافتگينظريه دو عاملي انگيزشنظريه نيازهاي اکتسابينظريه‌هاي انتظارنظريه برابرينظريه تعيين هدف6براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 7: الگوي سنتي الگوي روابط انسانيالگوي منابع انساني1)کار به طور ذاتي براي بيشتر مردم ناخوشايند است.2)افراد براي درآمد حاصل از کار بيش از خود کار اهميت قايل‌اند.3)عده کمي مايل اند يا مي توانند کاري را که مستلزم خلاقيت، خودهدايتي و خود کنترلي باشد انجام دهند.1)افراد مايل‌اند که احساس اهميت و مفيد بودن داشته باشند.2)افراد مايل‌اند احساس تعلق خاطر کنند و براي آنان شخصيت قايل شوند.3)اين نيازها در انگيزش افراد در کارشان اهميت بيشتري دارد.1)کار به طور ذاتي خوشايند نيست. مردم مي‌خواهند در تحقق هدفهاي معني‌داري که خود در تنظيم آن کمک کرده اند مشارکت داشته باشند.2)بيشتر افراد مي‌توانند بسيار بيش از آنچه که کار فعلي آنان تقاضا دارد(نياز دارد)خلاق،خودهدايت و خود کنترل باشند.نظريه‌هاي ابتدايي انگيزش7براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 8: الگوي سنتي الگوي روابط انسانيالگوي منابع انساني1)مدير بايد از نزديک بر زيردستان سرپرستي کند و آنان را کنترل کند.2)مدير بايد وظايف را به عمليات ساده تکراري که به آساني آموخته شود تقسيم کند.3)مدير بايد روشها و جريانهاي کاري تقسيم شده را تنظيم و آنها را به طور منصفانه اما جدي و محکم اعمال کند.1)مدير بايد براي هر کارگر احساس مفيد و مهم بودن ايجاد کند.2)مدير بايد به زيردستان آگاهي دهد و به ايرادات آنها نسبت به برنامه هايش توجه کند.3)مدير بايد به زيردستان اجازه دهد که خودهدايتي و خودکنترلي را در امور تمرين کنند.1)مدير بايد از منابع انساني که کمتر استفاده شده است بهره گيرد.2)او بايد محيطي ايجاد کند که در آن کليه اعضا امکان مشارکت در محدوده تواناييشان را داشته باشند.3)او بايد مشارکت کامل در موارد مهم را تشويق کند و به طور دايم خودهدايتي و خودکنترلي زيردستان را گسترش دهد.خط مشي‌هاي نظريه‌هاي ابتدايي انگيزش8براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 9: الگوي سنتي الگوي روابط انسانيالگوي منابع انساني1)مردم (افراد)مي توانند کار را تحمل کنند اگر پرداخت به آنان مناسب و رييس آنان منصف باشد2)اگر وظايف به اندازه کافي آسان باشند و افراد از نزديک کنترل شوند آنان تا سطح استاندارد توليد خواهند کرد1)تبادل اطلاعات با زيردستان و درگير کردن (مشارکت دادن )آنان در تصميمهاي عادي،نيازهاي اساسي آنان به تعلق و احساس اهميت را ارضا خواهد کرد.2)ارضاي اين نيازها روحيه را بالا مي برد و مقاومت در برابر فدرت رسمي را کاهش مي‌دهد.زيردستان مشتاقانه تشريک مساعي و (همکاري)خواهند کرد1)گسترش نفوذ زيردست،خودهدايتي،و خودکنترلي موجب افزايش کارايي عملياتي مي‌شود2)رضايت کاري به عنوان محصول فرعي استفاده کامل زيردستان از منابعشان ممکن است افزايش يابدانتظارات نظريه‌هاي ابتدايي انگيزش9براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 10: نظريه Xنظريه Y1)براي اغلب مردم کار ذاتا نامطلوب است2)اغلب مردم جاه طلب نيستند و تمابل اندکي به پذيرش مسئوليت دارند و ترجيح مي‌دهند هدايت شوند3)اغلب مردم قابليت اندکي براي خلاقيت در حل مشکلات سازماني دارند4)انگيزش فقط در سطوح فيزيولوژيکي و تامين ايجاد مي‌شود5)اغلب مردم بايد تحت کنترل و غالبا اجبار قرار گيرند تا هدفهاي سازماني را تحقق بخشند.1)اگر شرايط مطلوب باشد کار مثل بازي طبيعي است2)براي نيل به هدفهاي سازماني کنترل به وسيله خويشتن غالبا ضروري است3)قابليت براي خلاقيت در حل مشکلات سازماني به طور نامحدود بين همه مردم توزيع شده است4)انگيزش در سطوح اجتماعي،احترام و خوديابي و نيز سطوح فيزيولوژيکي و تامين ايجاد مي‌شود5)مردم اگر به طور مقتضي انگيزش داشته باشند مي توانند در کار خود خلاق و خود رهبر باشندفهرست فرضيه هاي X و Y10براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 11: ترتيب ارضاي نيازهانيازهاي خوديابينيازهاي زيبا شناسينيازهاي شناختينيازهاي اجتماعينيازهاي احترامنيازهاي ايمنينيازهاي زيستيسلسله مراتب نيازهاي مازلو11براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 12: نظريه اي.آر.جي:1)نيازهاي زيستي2)نيازهاي تعلق3)نيازهاي رشد12براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 13: رشد نيافتگي(عدم بلوغ)رشد يافتگي(بلوغ)منفعلاتکاءبه چند طريق رفتار مي‌کندعلايق سطحيچشم انداز زماني محدودوضعيت زير دست و تابعنآگاه از(( خود))فعالاستقلالبه چندين طريق رفتار مي‌کندعلايق عميقتر و قويترچشم انداز زماني وسيعوضعيت برابر يا برترآگاهي و کنترل بر((خود))نظريه رشد نيافتگي-رشديافتگي کريس آرجريس13براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 14: انگيزنده ها-کار تلاش برانگيز-موفقيت و پيشرفت کاري-مسئوليت-رشد و توسعه-شناساييعوامل بهداشتي-شان ومقام-خط و مشيها و ادارهامور سازمان-کيفيت سرپرستي-شرايط کار-امنيت شغلي-دستمزدنارضايتي شغليرضايتي شغليانگيزنده‌ها و عوامل بهداشتي در نظريه دو عاملي انگيزش14براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 15: کار تلاش برانگيزموفقيتپيشرفت کاريمسئوليترشد و توسعهشناساييشان و مقامروابط متقابل فرديکيفيت سرپرستيخط و مشي و اداره امور سازمانشرايط کاريامنيت شغليدستمزدخوديابياحتراماجتماعيايمنيزيستيمقايسه نظريه‌هاي انگيزشي مازلو و هرزبرگ15براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 16: نظريه نيازهاي اکتسابي:مطابق اين نظريه نيازها نه ذاتي‌اند و نه در همه افراد يکسان.نيازها اکتسابي يا آموختني است که افراد در طول زندگي خود آنها را مي آموزند.116براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 17: نيازهاي اکتسابي به سه دسته تقسيم مي شوند:1)نياز به موفقيت.2)نياز به وابستگي.3)نياز به قدرت1)قدرت شخصي.2)قدرت سازماني17براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 18: نظريه انتظار:ارزش مورد انتظار براي نتيجه رفتاري که سر مي زند = شدت انگيزش×احتمال مورد انتظار براي نتيجه اي که تحقق خواهد يافت 18براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 19: نتيجه حاصل از فعاليتهاي يک شخصداده هاي يک شخص=نتيجه حاصل از فعاليت هاي شخص ديگر(در وضعيت مشابه)داده هاي شخص ديگرنظريه برابري:19براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 20: نظريه تعيين هدف:وقتي افرادي به شيوه‌اي عمل مي‌کنند که آنان را به سوي هدفهاي روشني که پذيرفته‌اند و انتظار منطقي براي تحقق آن دارند مي‌داند، در حقيقت برانگيخته شده‌اند. 20براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 21: نيازهافيزيولژيکياجتماعيخوديابيايمنياحترامنيازهاي ارضا نشده تنش و ناکاميجستجوي رفتاري براي تسکين تنش و ناکامي شکلهاي رفتار نامناسب: کناره گيريپرخاشگريغيبترفتار نامناسببازخوردبازخوردتاثير نيازهاي ارضا نشده در ايجاد رفتارهاي مناسب و نامناسب21براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 22: راهبردهاي برانگيختن اعضاي سازمان:1)ارتباط مديريتي2)نظريه XوY3)طراحي شغل4)نظريه تقويت5)محرکهاي پولي و غيرپولي22براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 23: Xنظريه XXZنظريه Y(موثر)YZافزايش ثمربخشينظريه YYنظريه X ونظريه Y23براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 24: طراحي شغلراهبردهاي پيشينراهبردهاي نوچرخش کاريتوسعه شغلغني سازي شغلوقت کاري شناور24براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 25: مزايامعايب- بهبود نگرش در روحيه کارکنان- سازگاري با والدين مشاغل-کاهش تاخيرات- مشکلات ترافيکي کمتر- سازگاري با کساني که آرزومندند قبل از ايجاد مزاحمتي به کارشان برسند- افزايش توليد- تسهيل برنامه هاي پزشکي،دندانپزشکي و ساير قرار ملاقاتها براي کارکنان- سازگاري با فعاليتهاي اوقات فراغت کارکنان کاهش غيبتکاهش جا به جايي- فقدان سرپرستي در طول برخي ساعتهاي کاريعدم دسترسي به افراد مهم در زمانهاي خاص فقدان نيروي انساني کافي در برخي زمانهامسئله همراهي کارکنان که بازده کارشان داده کار کارکنان ديگر استدشواري در برنامه‌ريزي جدولهاي کاريمسئله پي گيري ساعتهايي که کار انجام شده استعدم امکان برنامه‌ريزي جلسه ها در اوقات مناسبعدم توانايي در هماهنگي پروژه هامزايا و معايب وقت کاري شناور25براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 26: نظريه تقويت:پيامدهاي رفتار گذشته و تاثير آن بر اعمال آينده در فرآيندي آموزشي ادواري را در کانون توجه قرار مي‌دهد.محرکپاسخپيامدها پاسخ آينده26براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 27: محرکهاي پولي و غير پولي:هميشه پول به عنوان يک برانگيزاننده مورد توجه بوده است. علاوه بر آن هر سازمان فرصتهايي در اختيار دارد که کارکنان خود را با محرکهاي غير پولي متعهد کند و بر انگيزاند.27براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 28: بر اساس نظريه سيستم انگيزشي 1)خصوصيات فردي2)خصوصيات شغلي3)خصوصيات موقعيت کاريعلايقنگرشهانيازهاي شخصيميزان مسئوليتتنوع وظايفخط‌مشيها،سيستم پاداش و فرهنگ سازماننزديکترين محيط کارينظريه سيستمي انگيزش28براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 29: مديريتجنبه هاي رفتاري (نمونه ها)جنبه هاي غير رفتاري (نمونه ها)تشکيل گروههاي موثرايجاد جو حمايتيانگيزش کارکنانبرنامه‌ريزيمطالعه گزارشاتنظارتسازماندهيبررسي محصولاتنامه نگاريرابطه رهبري با مديريت29براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 30: 1) نظريه‌هاي خصوصيات فردي2)نظريه‌هاي رفتار رهبري3)نظريه موقعيتي و اقتضايينظريه‌هاي رهبري4)نظريه جايگزينهاي رهبري30براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 31: نظريه‌هاي خصوصيات فردي: 1)هوش2)بلوغ اجتماعي و وسعت ديد3)انگيزه‌هاي توفيق طلبي و نيل به هدف4)انسان‌گرايي31براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 32: نظريه‌هاي رفتاري:1)مطالعات دانشگاه ايالتي اوهايو و ميشيگان2)شبکه مديريت32براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 33: ساخت دهي زيادمراعات زيادساخت دهي کممراعات زيادساخت دهي زيادمراعات کمساخت دهي کممراعات کمچهار سبک اساسي رهبري در مطالعات دانشگاه ايالتي اوهايو و ميشيگانمراعاتزيادکمساخت دهيکمزياد33براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 34: شبکه مديريتتوجه به انسانزيادکمتوجه به توليدزيادکممديريت گروهي9-9مديريت باشگاهي9-1مديريت ميانه رو5-5مديريت بي خاصيت1-1اقتدار اطاعت1-934براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 35: نظريه‌هاي موقعيتي و اقتضايي1)پيوستار رهبري2)نظريه اقتضايي فيدلر3)نظريه چرخه زندگي35براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 36: پيوستار رهبري:1)مدير تصميم مي‌گيرد و آن را اعلام مي‌کند.2)مدير تصميم را مي‌قبولاند.3)مدير انديشه‌ها را معرفي و سوالها را مطرح مي‌کند.4)مدير يک تصميم موقتي را که امکان تغيير دارد مطرح مي‌کند و به زيردستان اجازه مي‌دهد که در فرآيند تصميم‌گيري مشارکت داشته باشند.5)مدير مسئله را مطرح مي‌کند، پيشنهادها را مي‌پذيرد و سپس تصميم مي‌گيرد.36براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 37: حوزه اختيار مديرحوزه آزادي عمل براي زيردستانرهبري کارمند مداررهبري رئيس مدار1)مدير تصميم مي‌گيرد و آن را ابلاغ مي‌کند2)مدير تصميم را مي قبولاند3)مدير انديشه ها را معرفي و سوالها را مطرح مي‌کند4)مدير يک تصميم موقتي مي‌گيرد و انتظار دارد اين تصميم تغيير کند5)مدير مسئله را مطرح مي‌کند،پيشنهادات را مي‌پذيرد و تصميم مي‌گيرد6)مدير محدوديتها را تعيين مي‌کند و از گروهها مي‌خواهد که تصميم بگيرند7)مدير به زير دستان اجازه مي‌دهد که در چارچوب محدوديتهاي تععين شده توسظ بالا دست اقدام کنندپيوستار رفتار رهبري که بر تصميم گيري تاکيد دارد37براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 38: متغييرهاي مهم نظريه اقتضايي فيدلر:1)روابط رهبر-پيرو2)ساختار وظيفه3)ميزان قدرت مقام38براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 39: 12345678خوبزيادزيادزيادزيادزيادزيادزيادخوبخوبخوبکمکمکمکمضعيفضعيفضعيفضعيفکمکمکمزيادزيادضعيفمطلوبمتوسطنامطلوبخوبعملکردوظيفه‌مداررابطه‌مدار39براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 40: چهار سبک رهبري هرسي و بلانچارد در نظريه چرخه زندگي:1)سبک آمرانه2)سبک متقاعدکننده3)سبک مشارکتي4)سبک تفويضي40براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 41: سبک آمرانه (وظيفه مداري زياد-رابطه مداري کم):در اين سبک رهبر نقش‌ها را تعيين مي‌کند و به افراد مي‌گويد که چگونه، چه وقت و کجا وظايف مختلف را انجام دهند.41براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 42: سبک متقاعدکننده (وظيفه مداري زياد-رابطه مداري کم)در اين سبک رهبر هم رفتار آمرانه و هم رفتار حمايت‌کننده دارد و دستورالعملهاي مربوط به کارها و بخشنامه‌هاي مربوط به حمايت از کارکنان را صادر مي‌کند.42براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 43: سبک مشارکتي(وظيفه مداري کم-رابطه مداري زياد):رهبر و پيروان در اين سبک در تصميم‌گيري مشارکت مي‌کنند.نقش اصلي رهبر ايجاد تسهيلات و ارتباطات است.43براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 44: سبک تفويضي(وظيفه مدارکم-رابطه مدار زياد)در اين سبک رهبر در رابطه با کار در زمينه حمايت از کارکنان،هيچ دستورالعمل يا بخشنامه‌اي صادر نمي‌کند.44براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 45: تعريف بلوغ در نظريه هرسي و بلانچارد :توانايي و تمايل افراد براي قبول مسئوليت در جهت هدايت رفتار خود.45براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 46: انواع بلوغ:1)بلوغ شغلي: شامل دانش و مهارت فرد است.2)بلوغ رواني: تمايل يا انگيزش لازم براي انجام کار.46براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 47: چهار سطح بلوغ در نظريه هرسي و بلانچاردسطح بلوغ 1: افراد نه توانايي دارند و نه مي‌خواهند مسئوليت انجام بعضي از کارها را قبول کنند. سطح بلوغ 2:افراد در اين مرحله از بلوغ توانايي ندارند اما مايل‌اند وظايف ضروري کار خود را انجام دهند.سطح بلوغ 3:افراد در اين سطح از بلوغ توانايي دارند اما مايل نيستند آنچه را که رهبر مي‌خواهد انجام دهند.سطح بلوغ 4:در اين مرحله افراد هم توانايي دارند و هم مايل‌اند آنچه را که از آنان خواسته مي‌شود انجام دهند.47براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 48: نظريه جايگزين‌هاي رهبري:بر اساس نظريه جايگزينهاي رهبري ويژگي‌هاي فردي، وظيفه‌اي و سازماني مي توانند نسبت به توانايي رهبر در اثرگذاري بر رضايت و عملکرد زيردستان برتري داشته باشند.48براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 49: ويژگي هاي فردي در نظريه جايگزينهاي رهبري عبارتند از:1)توانايي2)تجربه3)آموزش4)دانش5)نياز به استقلال6)گرايش حرفه اي و بي تفاوتي نسبت به پاداشهاي سازمان 49براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 50: ويژگي‌هاي سازماني در نظريه جايگزينهاي رهبري عبارتند از:1)برنامه ها و هدفهاي صريح و روشن2)وجود و مقررات و روشها3)گروههاي کاري متحد و منسجم4)وجود ساختاري دقيق براي پاداش5)وجود فاصله فيزيکي بين بالا دست و زير دست50براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 51: جايگزينهاي رهبريرهبرعکس العملهاي کارکنانبا جايگزينيجايگزينهاي رهبري:ويژگي هاي زير دستانويژگي هاي وظيفهويژگي هاي سازمانعکس العملهاي کارکنانرهبر51براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 52: دلايل اهميت ارتباط موثر براي مديران: 1)ارتباط فرآيندي است که وظايف برنامه‌ريزي، سازماندهي، هدايت و نظارت مديريت توسط آن انجام مي‌شود.2)ارتباط فعاليتي است که مديران براي تحقق وظيفه هماهنگي و استفاده بهتر از زمان بهره مي‌گيرند.52براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 53: تعريف ارتباطات:ارتباطات يعني آنکه فردي پيامي را به يک يا چند تن مي‌فرستد که موجب مي‌شود همه آن افراد مفهوم مشترکي از آن پيام درک کنند.53براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 54: انواع ارتباطات:ارتباط غير کلامي:ارتباط کلاميارتباط غير کلامي به طور معمول با حرکات سر و دست،نوع نشستن و ايستادن،طنين صداارتباط شفاهي:مکالمه رودر رو،مکالمه تلفني،ملافاتهاي گروهي و خصوصيارتباط کتبي:يادداشتها،گزارشات و نامه هاارتباط الکترونيکي:کامپيوتر و اينترنت54براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 55: مزاياي ارتباطات کتبي:1)حجم زيادي از اطلاعات را انباشته و از طريق سيستمهاي کامپيوتر منتقل مي‌کنند.2)اطلاعات سريع‌تر ارسال مي‌شود.3)افراد بيشتري از طريق فاکس و پست الکترونيکي از آن بهره مي‌گيرند.55براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 56: فرآيند ارتباطات داراي سه جزء است که عبارتند از:1)فرستنده يا رمزگذار2)پيام3)گيرنده يا رمز گشا56براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 57: فرستنده يا رمزگذار:فردي است که در فرآيند ارتباط بين افراد اطلاعات از او سرچشمه مي‌گيرد و او آنها را به رمز در مي‌آورد تا بتواند اطلاعات را با افراد مبادله کند.57براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 58: پيام:اطلاعات رمزگذاري شده که فرستنده مي‌خواهد آن را مبادله کند، پيام ناميده مي‌شود.58براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 59: گيرنده يا رمزگشا: گيرنده يا رمز گشا شخصي است که فرستنده تلاش مي‌کند اطلاعات را با او مبادله کند و در حقيقت رمزگشايي فرآيند تبديل پيام به اطلاعات است.59براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 60: مراحل رمزگشايي:1)گيرنده پيام را درک کند.2)پيام را تفسير کند.60براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 61: انتقالمجراي ارتباطرمز گذاريفرستنده(منبع)دريافترمز گشاييگيرندهپيامپيامپارازيتبازخورددريافتانتقال61براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 62: انواع ارتباطات سازماني:1)ارتباطات رسمي: ارتباط سازماني که با خطوط نمودار سازماني مطابقت مي‌کند ارتباط سازماني رسمي ناميده مي‌شود.2)ارتباطات غيررسمي: ارتباطي است که از خطوط نمودار سازماني پيروي نمي‌کند.اين نوع ارتباط الگوي روابط شخصي ميان اعضاي سازمان را دنبال مي‌کند.62براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 63: انواع ارتباطات سازماني رسمي:1)ارتباط از بالا به پايين: در اين نوع ارتباط جريان اطلاعات از سطوح بالاتر به سطوح پايين‌تر سلسله مراتب سازماني جاري مي‌شود.2)ارتباط از پايين به بالا: در اين نوع ارتباط، جريان اطلاعات از سطوح پايين‌تر سلسله مراتب سازماني به سطوح بالاتر جاري مي‌شود.3)ارتباط افقي: در اين نوع ارتباط اطلاعات در عرض واحدهاي سازماني به صورت جانبي يا اريبي جريان مي‌يابد.63براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 64: کاربرد ارتباطات از بالا به پايين: 1)روشن کردن ماموريت سازمان و جلب پشتيباني کارکنان. 2)آموزش کارکنان، تخصيص کارهايي که اجراي آن ضرورت دارد. 3)تعيين منطق شغلي،شرح چگونگي ارتباط مشاغل با ديگر وظايف در سازمان. 4)شرح خط‌مشيها و اقدامات، شرح قوانين، روشها. 5)تهيه بازخورد، مطلع کردن کارکنان از چگونگي عملکردشان. 6)تبادل اطلاعات درباره سلامتي سازمان و عوامل اساسي محيط خارجي.64براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 65: کاربرد ارتباطات از پايين به بالا:1)جمع آوري اطلاعات ارزشمند2)پي بردن به زمان آمادگي کارکنان براي گرفتن اطلاعات از مديريت3)فرصت دادن به کارکنان براي بيان اعتراض4)فرصت دادن به کارکنان براي بيان پرسش سوالها5)ايجاد بازخور6)کسب اطلاعات درباره مسائل کاري65براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 66: کاربرد ارتباطات افقي در سازمان: 1)هماهنگ کردن فعاليتها2)تبادل اطلاعات3)حل مسائل4)ايجاد تفاهم5)به حداقل رساندن اختلاف6)توسعه حمايت ميان فردي66براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 67: ارتباط بالا به پايينارتباط پايين به بالاارتباط افقيجهت‌هاي ارتباط رسمي در سازمان67براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 68: الگوهاي ارتباط سازماني رسمي:شبکه هاي متمرکز مانند الگوي ستاره اي،الگوي Y و الگوي زنجيره ايشبکه هاي غير متمرکز:الگوهاي همه جانبي يا حلقه اي68براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 69: حلقه‌ايهمه جانبهشبکه‌هاي غير متمرکز69براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 70: زنجيره ايYستاره ايشبکه هاي متمرکز70براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 71: کاربرد شبکه هاي متمرکز و غيرمتمرکز:شبکه هاي متمرکز: اين الگوها به بهترين شکل در گروههايي کار مي‌کنند که بايد مسائل آسان و يکنواخت را به سرعت و کارايي حل و فصل کنند.شبکه هاي غيرمتمرکز: اين الگوها در گروههايي که بايد مسائل پيچيده و متنوع را حل کنند کارآيي دارند.71براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 72: ارتباط سازماني غيررسمي: ارتباط سازماني غير رسمي ارتباطي است که از خطوط نمودار سازماني پيروي نمي‌کند. اين نوع ارتباط الگوي روابط شخصي ميان اعضاي سازمان را دنبال مي‌کند و به اين نوع ارتباطات، ارتباط درخت انگوري نيز مي‌گويند.72براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 73: سه خصوصيت عمده شبکه‌هاي غيررسمي:1)به طور ناگهاني ظاهر مي‌شود و بدون قاعده و نظم در سازمان به کار مي رود.2)رياست عالي سازمان نمي‌تواند آن را کنترل کند و بر آن اثر بگذارد.3)به طور وسيع براي خدمت به منافع کساني که در آن شبکه قرار دارند به کار مي‌رود.73براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 74: چهار الگوي درخت انگوري براي روابط غيررسمي:1)شبکه رشته‌اي2)شبکه تابشي3)شبکه تصادفي4)شبکه خوشه‌اي74براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 75: شبکه رشته‌اي:در اين شبکه يکي از اعضاي سازمان (A)خبري را به طور غير رسمي به فرد ديگري (B)مي‌دهد و او آن خبر را به فرد سوم(C)منتقل مي‌کند.ABCDK75براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 76: شبکه تابشي:ممکن است فردي از اعضاي سازمان (A)به طور غيررسمي خبري را به اطلاع گروهي برساند و هر کس ديگري را در شبکه از آن خبر مطلع کند.ABKCDEFGHIJ76براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 77: شبکه تصادفي:در اين نوع ارتباط يکي از اعضاي سازمان(A)به طور تصادفي خبري را به آگاهي افراد ديگري که به طور تصادفي با آنان برخورد کرده است مي‌رساند.AFJDBGHKECIX77براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 78: شبکه خوشه‌اي:در اين شبکه يکي از اعضاي سازمان افراد ديگر را انتخاب مي‌کند و خبر را به آنان مي رساند.AFDCBIJ78براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 79: موانع ارتباطات ميان افراد:1)ادراکي2)اجتماعي3)ارزشهاي فرهنگي4)معاني(زبان)5)اثر انگيزه6)ارزيابي منابع7)علايم غير شفاهي و متناقض8)پارازيت79براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 80: روشهاي بهبود پيام و حذف موانع ارتباطي:1)استفاده از بازخورد به منظور بازگشت نتيجه پيام، تا فرستنده پيام از وضعيت و نتيجه ارسال پيام آگاه شود.2)افشا به منظور دادن اطلاعات مربوط و معتبر درباره فرستنده پيام3)تشريح پيام4)استفاده از ارتباطات شفاهي که نسبت به ارتباطات کتبي از دقت بيشتري برخوردار است.5)آگاهي از علايم ارتباط و مهمتر از همه استفاده از زبان ساده فهم به حذف موانع ارتباطي کمک مي‌کند.80براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

اسلاید 81: فرآيند اطلاعاتروشهاي بهبود پيامنظريه تعيين هدفنظريه‪هاي محتواييهدايتارتباطاتمواضع ارتباطات ميان افرادارتباطات در سازمانرسميغيررسمياز بالا به پاييناز پايين به بالاافقيشبكه رشته‪ايشبكه تابشيشبكه تصادفيشبكه خوشه‪اياهميت و تعريفانواع اطلاعاتغيركلاميكلاميكتبيشفاهيالكترونيكيرهبريجايگزينهاي رهبرينظريه‪هاي موقعيتي و اقتصادينظريه چرخه زندگي رهبريپيوستار رهبري تانن بام و اسميت نظريه فيدلرنظريه‪هاي رفتاررهبريشبكه مديريتمفهوم نظريه‪هاي رفتاررهبريمطالعات دانشگاه ايالتي اوهايو در دانشگاه ميشيگانانگيزشنيازهاانگيزشنظريه سيستمي انگيزش در سازمانانگيزش در عملاهميتراهبردهامحركهاي پولي و غيرپولينظريه تقويتطراحي شكلنظريهx،Yارتباط مديريتينظريه‪هاي انگيزشينظريه‪هاي ابتداييالگوي مبناي انسانيالگوي روابط انسانيالگوي سنتينظريه‪هاي معاصرنظريه‪هاي فرآيندينظريه برابرينظريه انتظارنظريه نيازهاي اكتسابي(مككللند)سلسله مراتب نيازهاي مارلونظريه دو عاملي انگيزش هرزبرگنظريه اي.آر.جي.آلدرفرنظريه رشديافتگي-رشدنيافتگي آرجريسنمودار خلاصه مطالب فصل 581براساس كتاب مباني سازمان ومديريت تأليف طاهره فيضي

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید