صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
فصل جهارم درس ارزشیابی آموزشی
= | |
Here starts
the lesson!
سس
1111 لل
صفحه 2:
2 دی رورت بو
a
يه پاهام (۱۹۷۸) معتقد است که در راهبرد خاص برای انجام ارزشیبی آزمونهای ملاکی با
ملاک مدار و آزمونهای هنجاری یا هنجار مار کار گرفته شده در اين دو رأهيرد كم و
بیش یکسان هستند. اين فنون را مى توان مقوله کلی طبق بندی نمود: آزمونهای پاسخ
- .گزین و آزمونهای پاسخ نگار
آزمونهای پاسخ گزین متن سوال همراه با چند پاسخ پیشنهادی در اختيار باس دهنده
قرار می گیرد و از روی خواسته می شود پاسخ صحیح از انتخاب کند. آنچه . فرد پاسخ
.دهنده باید انجام دهد انتخاب گزینه صحیح از ميان كزينه هاى بيشنهادى است
آزمونهای صحیح غلطه جور کردنی و چند گزینه ای اشکال مختلف سوالهای پاسخ گزین
هستند. در آزمونهای پاسخ نگار پاسخ دهنده خود پاسخ سوّال را فراهم می آورد. بر حسب
طول ياسخ مورد انتظارء اين آزمونها را بهآزمونهای کوته پاسخ
.يساسخ محدود و ياسخ باز تقسيممىكند .( يا كاملكرهنى)
111111
صفحه 3:
۳1
صفحه 4:
آزمونهای هنجاری
در آزمون هنجاری تفسیر نمره یک تفسیر نسبی
است. نمره هر فرد با نمره سایر افراد گروة مقایسه
و براساس اين مقايسه نمره فرد مورد قضاوت قيلر
متوسط عملكرد يك كروه مشخص و تعریف شده
است که با شرایطی کاملا مشابه فرد مورد نظر در
آزمون خاص شرکت نموده اند. به اين گروه گروه
.هنجار یا نرم گفته می شود
سوالهای اين آزمون از یک سطح دشواری نسبتا
متوسط برخوردار هستند و سوّال مناسب به
سوالی گفته می شود که حدود ۵۰ درصد پاسخ
دهندگان به آن پاسخ صحیح بدهند. با توجه به
استفاده از نتایج آزمونهای هنجاری در طبقه
بندی یا گزینش افراد. هرچه میزان پراکندگی
بين نمره هاى به دست آمده از آزمون بیشتر
باشد. تصمیم گیری در اين موارد دقیقتر و راحت
تر انجام می پذیرد. با وجود این نتایج حاصل از
آزمونهای هنجاری وضعیت ولقعی عملکرد فرد. یا
به عبارت دیگر «فرد چه می داند» را مشخص
نثفى BS
صفحه 5:
تهيه محتوى يا سوالات 6
اجراى آزمون 06
فرايند تهيه يك آزمون استاندارد را
مى توان به ينج مرحله تقسيم نمود.
سه مرحله از اين ينج مرحله ماننده
هر آزمون معلم ساخته اى عبارتند
:از
صفحه 6:
اگرچه حجم گروه نمونه یک عامل مهم به شمار می آید. ولی معرف بودن گروه نمونه از حجم
نمونه بیشتر اهمیت دارد. یک گروه نمونه معرف ولی با حجم کم. در مقایسه با یک گروه
کمتر معرف ولی با حجم زیاد. بهتر می تواند عملکرد جامعه مورد نظر را نشان بدهد. یادآوری
می شود که حجم گروه نمونه کودکان ۶ ساله در استاندارد کردن آزمون وکسلر
فقط ۲۰۰ نفر (۱۰۰ دختر و ۱۰۰ پسر) بوده است. لرد (۱۹۶۲) به جای (00)94))
استفاده از نمونه كيرى آزمودنيها. استفاده از نمونه گیری سوالها "را مطرح می سازد. با توجه
به روش لردء از جامعه سؤالهاى ممكن برای موضوع درس, تعداد زیادی سوال نمونه با روش
تصادفی انتخاب می شود. سپس با استفاده از روش تصادفی به هر زیر مجموعه از گروه نمونه
یک زیر مجموعه از سوالهای نمونه داده می شود. تصادفی ساختن دو مرحله ای (ولف» AAT
ضمن فراهم ساختن سوالهای بیشتر برای بررسی و کاهش زمان لازم برای آزمون هر فرد. به
اطمیتان از عدم جهت دار بودن gal بدست آمده نیز کمک می کند. شواهت تجربی
داده که هنجارهای فراهم آمده از این طریق با روشهای نمونه گیری پرخرج و وقت كير
ا «ازمودنیها معادل است (استانلی و هایکینزه 1۹۷۲
0.1111
صفحه 7:
4. توزیع فراونین مره هایخام از طریقطبقه Le
انددع ههرم هاتشکیلمیگردد
فراوانی تراکمی پایینتر از حد میانی هر طبقه مشخص ۲۰
می شود. فروانی تراکمی پایینتر از حد میانی هر طبقه
برایز اتب فراوات تراکمنی طیقات پایین تر از آن طبقه.
به اضافه نصف فراوانی طبقه موردنظر.بنابراین فراوانی :2000
تراکمی پائینترین طبقه در توزیع فراوانى برابر است با
نصف فراوانی های آن طبقه؛ فراوانی تراکمی طبقه دوم از
باثين برابر است با فراوانى تراكمى بايين ترين طبقه به
..... اضافه تصف فراوانی طبقه دوم الی آخر
۲ رتبه درصدی فرونی تراکمی محاسبه شده برای هر
یک از طبقات. از طریق تقسیم فراوانی تراکمی آن طبقه
بر تعداد کل افراد مورد مطالعه ضریدر ۱۰۰ محاسبه می
شود
صفحه 8:
برای تفسیر یکسان از نمره های کسب شده. این
نمره ها به نمره های معیار اس اندازه گیری فاصله
ای تبدیل می شوند. تبدیل نمره های خام به نمره
های معیار و تبدیل خطی است که بدون تغییر در
شکل پراکندگی توزیع نمره هاء میانگین و انحرلف
معیار توزیع تغيير بيدا می کند. اولین مرحله در
تبدیل نمره های خام به نمره هاى بهارء تبدیل
است. با استفاده از 1" نمره های خام به نمره های
فرمول (۲-۴) و با در اختیار داشتن میانگین و
انحراف معیار نمره های خام این تبدیل صورت مى
auf =
بر
2
در نمودار ۴-۱ نمره های هنجاری مختلف با
«یکدیگر مقایسه شده است.
صفحه 9:
تحلیل سوالها
براى بررسى مؤثر بودن عملكرد هر سؤال: الكوى باسخكويى به سؤال توسط
ياسخ دهندكان مطالعه مى شود. بررسى الكوى ياسخهاى داده شده به هر سؤال
زمنی آمکانپذیر است که یک بار اين سؤالها مورد أزمايش قرار كيرد و
پاسخهای داده شده.یه سوال در اختیار باشد. این بررسی با دو هدف صورت مئ.
کیره
شناضت وكسيت د الراد يلس تفه بر هر سول 4 متطور ی برد ۱۳۰
.مشکلات سوالهای آزمون و مشکلات آموزش
انتخاب سوالهای مناسب و تجدیدنظر در سوالهای متوسط برای استفاده ۲۰
مجدد. تحلیل نتایج هر سؤال اين امكان را فراهم می آورد تا سوال یا سژالهایی
که به بايين آمدن نمره افرادى كه در كل آزمون نمره بالا كرفته اند و يا به بالا
رفتن نمره افرادى كه در كل آزمون نمره بائين كرفته اند کمک نموده مشخص
.كردت
>=
==
و-
=
.=
>=
صفحه 10:
سطح دشواری هر سوال عبارتست از نسبت با درصد دانش آموزانی که به سّال پاسخ بعد
داده اند. برای سهولت در امر محاسبه سطح دشواری سوالهاء اگر تعداد افراد پاسخ دهنده
زیاد باشده با توجه به نمره کسب شده در کل آزمون, افراد از بل به پائین ردیف می شوند|
سپس ۲۷ درصد کسانی که بالاترین نمره و ۲۷ درصد کسانی که باترین نمره را در آزمون
کسب کرده اند به ترتیب به عنوان گروه قوی و گروه ضعیف انتخاب می شوند. سر سطر
aa as ee توزيج نهر ها ار ee a شولك در ودين
حالتی سطح دشواری هر سوال عبارتست از نسبت درصد پاسخهای صحیح گروه قوی و
.ضعیف به کل افراد در گروه
۱۳۱۱۳1
صفحه 11:
0
در مورد سوالات پاسخ نگار چون هر فرد می توانداز نمره تعیین شده برای یک
سوال تمام يا بخشی از نمره را کسب کند. در نتيجه محاسبه سطح دشواری به شکل
:زین محاسبه می شود
xdOD
۱۳۱۱۳1
صفحه 12:
در آزمونهای هنجاری قدرت تفکیک سوال
عبارتست از میزان قدرت سوّال و تفکیک
دانش آموزان دارای نمره بالا در آزمون از
دانش آموزان دارای نمره پائین در آزمون به
یک سؤال که از قدرت تفکیک مناسب
برخوردار باشد. در مجموع دانش آموزان دایلی
نمره بالا در آزمون ال ...| ©
أموزان داراى نمره ياثين در أزدون باس ی
عي دهلك بين اترتيها سن تون تخت
قدرت تفكيك عبارتست از ضريب همبستكى و
بين نمره در آزمون و موفقيت يا عدم موفقیت و
.در سوال (پاسخ صحیح - ۱ و پاسخ غلط -۰ ) 09
0
2
0
2
2
0
2
2
2
2
c
c
e
۰
6
c
۴
٠
c
c
۰
۰
۰
6
e
6
در آزمونهاى هنجارى قدرت تفكيك هر سؤال
: پاسخ گزین عبارتست از
ندر سوالهای پاسخ نگار
صفحه 13:
انتخاب يا حذف يك سؤال بايد با توجه به اين سه شاخص صورت
تيرد
لكر شاخص دشوارىئحدود صفر باشد سوا |فاقد قدرتتفكيكخولهد بود. در :0
چنین خالتی یا مطلب در کلاس تدریس نشده است؛ با متن سوال مبهم و نارسا بوده
اشت. اگر مطلب تدریس شده راشف احتمالا مشکل در ارائه متن سوال با گزیته های
بيشنهادى است. لذا بايد متن سؤال والگوی پاسخهای داده شده بررسی اسود. اگر
نسبت زیادی از دانش آموزان یک كزينه انحرافى را به عنوان كزينه كليد انتخاب کرده
,باشند. ستن گزینه انتخاب شده احتمالا گمراه کتنده است
لگر قدرتت_فکیکمتفیاشد در هر صورتص وهای قدوتت فکیکمنفی 9
Se
ly peas بته سطح دشواریکنید سونهای
ea يا باكر ديت فکیکض میفتارند دشواویبط م طلوب ی اشد بده
SiS arp tees lye!
=>
=
—=
=>
=.
=>
صفحه 14:
پایایی و روایی
آزمونهای هنجاری پایایی یک آزمون بيانكر 3 در اندازه گیری چیزی است که آزمون
اندازه می گیرد آزمونهای هنجاری مفهوم پایایی با پراکندگی در نمره آزمون ارتباط دارد. اگر
تا حاصل از دو بر اندازه گیری یک صفت یا یک آزمون (نظیر دوبار تصحیح اوراق توسط یک
نفر) یا دو بار اندازه گیری یک صفت با دو وسیله همتا (نظیر اوراق توسط دو نفر به صورت
مستقل کم و بیش یکسان باشد. ابزاراندازه کیری را پایا می گویند. ضریب پایایی برای نمره
های یک گروه دانش آموز عبارتست از ضریب همبستگی بين نمره هاى اين افراد در دو بار
آزمایش. دامنه ضریب پایایی برخلاف ضریب همبستگی از صفر تا ۱+ است. صفر بيانكر عدم
.پایایی و یک بیانگر پایایی یا یکسان بودن کامل نتایج در دو بار آزمایش است
گاه آزمون آنچه را که باید اندازه گیری کند اندازه نمی كيرد و يا به ميزان کم اندازه می
كبرد. ولى هر آنجه را كه اندازه مى كيرد دقيق اندازء كيرى مى كند در جنين حالتى أزمون
فاقده روايى است. يعنى هدف موردنظر را اندازه نمى كيرد. ولى با وجود عدم روا
ای وپابانی به دو جتبه مختلف یک أزمون أشارةمى کنند. روانی نشان می دهد
که آزمون براى آنجه كه قرار است اندازه كيرى شودمناست يا خير
=>
=
—=
=>
=.
=>
صفحه 15:
صفحه 16:
۳ خطاهای منظم و او از عوامل مختلفی تاثیر می پذبرند. این عوامل |
:عبارت اند از
| مربوط به آزمون نامناسب سوالهای ازمون برای گروه مورد بررسی ages
| مهم بودن متن سوالهای آزمون, نامناسب و یا گمراه کننده بودن گزینه های
...سؤالها و
عوامل مربوط به اجرای آزمون. عدم پیروی از دستورالعملها تهیه شده یکسان ۱
oS
شرایط محیطی اجرای آزمونها, عدم رعایت وقت تعیین شده. یا تقلب در آزمون
" عوامل مربوط به افراد. عدم آمادگی جسمی؛ خستگی؛ بی خوابی و عدم انگیزه ۱
کافی
برای پاسخگویی به سؤالها ۱
جح
=
=—
>=
.=
>=
صفحه 17:
آموزشی آزمونهای هنجاری, به منظور پی بردن به میزان عملکرد تحصیلی دانش
.آموزان در مقایسه دانش اموزان تهیه و فراهم می شوند
:آموزشی کمک می کنند (موریس و دیگران: 09۸۷
لنتخارلفراد شرکت؟ تدم در ی کب رنامه باس طح 7 (agg al
زمانی که برای اجرای یک برنامه آموزشی جدید. در آغاز برنامه به گروههای ۲۰
مشابه نیاز داشته باشیم. همتاسازی با توجه به کوچکترین واحد مطالعه ممکن است
.با استفاده از دانش آموز, کلاس یا مدرسه انجام پذیرد
۴. مقایسه عملکرد افرلد شرکت کننده در برنامه آموزشی با عملکرد گروه هنجار
ما هه
۱۳۱۱۳1
صفحه 18:
Pret
\
با تشکر از توجه شما
سس یت