صفحه 1:
۱
۰ a
صفحه 2:
صفحه 3:
سپاس حق که جهان را به زیباترین شکل
ernie eee ل ل يي
روح کودرانثاز گرد و گوهر عفل را به او
وا مسر 3
ret] eg Per ار
صفحه 4:
00
es ل ا ا ل
هستي مي بخشند و ابعاد. هستي او را افزایش مي دهند.
Feber ance ١
VS RACINE
eal re res a
آن را دارم » همگي ابعاد وجودي و هستي او هستند که ee
تشخیص مي دهند » هر چه کمیت و کیفیت این دارايي ها بیشتر باشند »
۱
ere epee wee eye ee ech ESS TORO Ts TES!
ا ا gn een
مطلب از جنبه اسلامي نمي توان تردید کرد.
,پوشیدن زن خود يكي از مظاهر لزوم میان مردان و زنان است
صفحه 5:
۰
: عاشيه زنان انصار را جنين ستايش مي كرد
em ل ل ال 8 01
any ل ا ا 1 ا ا
را با روسریهایم شکیمیي وشاندند , گ وپیکلاغ 00
2 نشسته استت» (سوره نور/ 31)
أيه اي كه معترض حدود يوشش است أيه 31 سوره نور است
ee ener nec 00
ا ICE y لك Reo
fore yra mn) 1 cry
«.شناخته شود
ان ا TORI ار اس ۳
سا reared re es 1 ار اه
[Ice Teeter ها رن . ايزا
Poor i pero on
صفحه 6:
م اش دعوتت مودند :»-
صفحه 7:
۴
۱۳ eee Rog
RET abel ol bry sued
crys)
ا 01 لنّساء» بيشترين خير وأ
صفحه 8:
آن چه مسلم است این است که قبل از اسلام حجاب در جهان وجود
داشته است و الللام متكبر آن نيست .بدون شك» آفرينش لباس و
بوشش به تناسب ويزكي هاي روحي و جسمي بشر و روي آوردن فطري
. انسان به آن »يكي از نعمت هاي بي دليل خداوند محسوب مي شود"
قرآن کریم در مورد آفربنش لباس چنین مي فرماید
- طوفوزند آدم! بیلوشما لباسفرو فرستاهیم کملندام شما راحي
پسوشاند و علیه زین شمللستو لباستسقوا که بسمترلسلینآباتضلوند
تکیستبساشد كهدامتذ كرو بلدا بكيرند ۰(تفسر مجمعللیان) ©
برخي مفسران نزول لباس را چنین تفسیر كرده اند كه:خداوند با فرو
فرستآدن باران » بوته هاي پنبه را از زمین مي روباند و جهار پایان را
مي پروراند تا آدمیان خود را شانند و از سوي دیگر خود را بیارایند
. و زینت نمایند
توجه به داستان آدم و وا یز فطري بودن بوش را اثبات مي كند
صفحه 9:
نهک یهودیان -تورات چنین آمده است
صفحه 10:
: وبل دورانت دو كتاب تاريخ تمدن (ترجمه فارسى ) جنين مى نويسدٍ
را ار ی ۱
سر برهنه به بیان مردم می رفت و یا در خیابان نخ می رشت يا با هر
ere ee SB ie ۱
در خانه صحبت می کرد » همسایکان صدایش را می شنیدند » در آن
EE eS lle Te) a ee oe oD) od
علیهد) حجابی که در قوم بهود معمول بوده است بسی سخت تر و مشکل
300000
Lr يي
بس از داريوش ؛مقام زن مخصوصاً در طبقه تر تمدن تل بيذ كرد
زنان قیصر چون برای کار کردن ناجار از آمد و شد در مبان مردم
ار
را الت
شان را فرا كرفت و اين امر خود مبناى برذة بوشى در ميان مسلمانان به
ی
در تخت روان روپوش دار » از خانه بیرون بيایند و حق نداشتند هیچ
. مردی را و لو پدر یا برادرشان ببینند
صفحه 11:
جواهر لعل نهرو- نخست وزير فقيد هند- مى كويد حجاب
ازملل غير مسلمان » مردم روم و ايران به جهان اسلام وارد
شد.وى در كتاب « نكاهى به تاريخ جهان » ضمن ستايش از
ie ۲
: مى كويد
۳۳ te
ce 9st
صفحه 12:
در داستان رستم و سهراب تهمینه که دل به مهر رستم بسته است به پرده نشيني
: تفاخر مس 5 کل
ز پرده برون کس ندیده است مرا نه هرگز نرکس آوانشنیده است مرا
و یا در داستان سباوش؛کیکاووس فرزند را به شبستان خویش هدایت مي کند ت
: در آن جا خواهران پوشیده روي خود را بنگرد
پس پرده من تو را خواهر است چو سودابه خود مهربان مادر آلليت
پس پرده پوشیدگان را ببین زماني بمان تا کنند آخرین
صفحه 13:
در تاريخ مى بينيم كه زنان يوناذ
صفحه 14:
: در باب مصونیت زنان مسلمان در قرآن آمده است
ای سيامبي ! سه هصمسیان و حقبان ونان بط ایمان ۲
يكو . پسوشش هاینخود را در بسي بگیند که به آيچ
كونه متي شناكم شدد و موره أزأز هوا كت
آمپزنحه و معربان است. »اب٩۵ ۱
حجاب أكساس وأنيا ی اسث و شرم» حبا
مد با تا 7
sie eke
صفحه 15:
: در سخنان ججه السلام قرانتی آهده اسب
شمط جنس مرغوسرا در كلدو ید DRG)
تلویزیون پنرجه می اندازید. . کتاسقیمتی زا طد
. ميکنیت بنابواين حیاسو جد نشیانه ارزش اسب
حجاب. مانع تحصیل نیست . صد ها هزار دانشمند.
أيزائنى شاعد اين أدعاست. . حجايا | جمقوزی -
اسلامی ایران است . دنید انقلاب. ۱ ۱ ۱۲
حجاب مى شناسد. قرائتی ۷۸ ۱۱
: و در قرآن آمده است
و اگه زنان در بسطزار . خرید و ضپوش می Ke sein
شم دپیلید جسی از آنان پسرییش کیدید . سایستی
از پس ججابو پسوششن ساشد .جاحزاب COM
صفحه 16:
روان شناسي پوشش
انسان ها داراي انتخاب و جبر مي باشند , انسان مختار است که
انتخاب کند هر آن چه را که بخواهد تا بي نهایت برگزیند . چه خوب و
چه زشت و چه زیبا از هر چه.می داند . آما عوامل محدوّد کننده اي به
نام جبر وجوذ دارد . آن ها
نباید از Ti
اي رین مج
احساس رم به عنوان
۱ . از صفّات مخصوص اذ
صفحه 17:
پیدا کرده است و در , بشر به پیشرفت خود ادامه داده به
حدّي که نه تنها به عنوان پوشش 3 3۳9 شرایط اقليمي تغییر کرده » بلکه هم
سو با ييشرفت تمدن ۰ فرهنگ و متناسب با آداب و رسوم و اعنقادات مردم»
. دگرگوني هاي بي شماري در طول تاریخ داشته است
لازم به بیان است که علت اصلي و تفاوت شکل ظاهري پوشش,درهبین زن و مزد»
وجود تفاوت هاي ذاتي بین اندام هاي مرد و زن و جنبه(هنآي فرهنگي و ارزشي آن
است
براساس يك نگرش گذرا و كلي مي توان گفت : تغییر در پوشش بانوان به © عامل
بستگي دارد : نخست محدوده اي که شریعت الهي قرارداده است . دوم زمینه اي که
دمیده از فرهنگ هر جامعه مي باشد و در نهایت ذوق و سلیقه بشري که هیچ گاه
ثابت و یکسا آنبوده و بدیعه آفرین و آکنده از تنوع بوده است .شریعت اسلام ضوابط
١ 3 آخاصي را براي زندگي فردي و اجتماعي انسان تعین نموه است ۰ حفظ
زن و مرد از جمله مواردي است که لزوم آن را در.قزآن » روش و سنت.
. رسول الله (ص)و رهنمود هاي ائمه معصومين (ع)طلزيحاً مشاهده مي نماییم
صفحه 18:
هر کس از ایمان و عفت و پأك دامني دروني و ذاتی برخوردار باشد . حفظ حجاب و
. پوشش ظاهري را هم بر خود واجب مي دآند چرا که ان دو لازم و ملزوم یکدیگرند
اگر چه حجاب حق ۱ ما آسایش-تعالی و
الهي - است. متأسفانه تحت ار بسياري از |
امل او در حفظ این حریم
شط وتا فرهنگي جوامع
. متحط بعضي از زنان نسبت (* 7 "ری آز این موهبت الهي سستي و غغلت مي ورزند
حون وان ارا :۳۳۲۰ مي ايران با تأسي به الكوي بزرك زنان
عالم فاطمه الزهرا (س) و در پرتو رهبري امام امت با حجاب خود جون سيري يولادين
در برابر رزيم 3892 20 ٠ 1٠١ شا ۱ « اله الا الله را بر يام اين كشور
. اسلامي به اهتزاز در آوردئد
حجاب محكم تز#بوسيلة 7701 ٠٠١ كتراندابه كفك أن احساس امنيت و
يي سالم کند . هم چنین"قوي ترين اسبرى كه مي تواند نكاه هاي آلوده افراد هرزه را
به خود بر گرداند ee, i le ISS.
۱ بر به تحمل آن نیست
از اين رو اگر زن پوشيدگي را مراعات نمایك و همراه با آن » عفت درون و تقواي باطني
را داشته باشد. نیز در سلامت دیده و دل خوه یکوشد از دا نت و
تا امنيي,هارمصون مي ماند و کمال و حفظ عفت عمومي در جامعه ر يت مى
.شود
صفحه 19:
صفحه 20:
porridge oe
Mecca en
آنها را به آب و آتش
و زن مث آتشاکز جا
مي کند و آن را خاموش ۰
eb ل ير
0000
صفحه 21:
3 Prt
0# ۲ .با یفتار و ن شانم طیه تنافضس ازگار ن
صفحه 22:
ی
ا يردن 1
و
و هی ۱
9
ل
صفحه 23:
از بين ببرد و تحت هيآ شرايطي قرار نكيرد و جنين و خن وم
یی ی ی سار 5
#فوذپنيري و قالب شكني اوست
07یامبر (ص)مي فرمایند
Pein pe Pepe eee eure en
و إم غلي (ع)مي فرهايد :
۹ خدا (ص)بودیم . آن حضرت به اصحابش فرمود : « صلاح
een و ۲ ۲
من به خانه رفتم و موضوع سؤال رسول اكرم (ص)را به فاطمه (س)كفتم ٠ فرمود : من جوابش را مي
: دائم
eer ee eee CEST em اا Co Sete
ا
پیامبر (ص)سخن زهرا را پسندیدند و فرمودند:«فاطمه پاره تن من است
صفحه 24:
جایگاه زن در انقلاب اسلامي
: امام خمینی (ره)فرمودند
لسلاممننگ نلشبسرلنسان خن را از آنمظلومیتیکه در جاهلینهلشت»
بسیرونکشید. حرحله جاهایتعرحلملیسود که زرمنلحیولنانو هتی
پلیبرتسر از آنها سود زردر جاهلینعحروم بود .زنب کانسالست آنهم
مسیکانسا ریسز یک و موب ی چام تسلست از دلمروانسانها پسیدا عرض وند.
جزنا تربيتسحيح رار خوخش كثور را آباد سيكنه عبدأ همه
سعادنها از دلمرزنساندهیسود » زرسابدمبداً همه سعادتها باشد
»(صحیفه نور)
مسئله حجاب به معنی متژوی کردن زن ثست آگر کسی چنین پرداستی از
حجاب داشته باشد » این یک برداشت کاملا غلط است.حجاب برای زن به
هیچ وجه مزاحم و مانع فعالیت های سیاسی و اجتماعی نیست؛و دلیل
علمی این ادعا آن هایی هستند که در سطح بالای هر رسته اى به موفقيت
.های بسیاری رسیده اند
صفحه 25:
ee 5 .نا
لد الا مسلماى در الم 1۳۳۳ 5
دختو مسلمان بايد در رأه فرزانكى و yale و در راه خود سازي معنوی و أظاقى
تلاش کند و در alte glaze و مبارزه پیش قدم باشد . عفت و عصمت و
طهارتش در حدي باشد که چشم و نظر هرزه بیگانه را به خودي خود دفع کند .
در دامن پر مهر و عطوفت و با سخان پر نکته و مهر آمیزش فرزندان سالمی
زا از لماظ روانی تربیت کند و مردان و زنان و شخصیت های جامعه را به
وجود آورد . چرا که ماهر از هر سازنده اي سازنده تر است و با ارزش sph باید
توجه کند که هیچ بحئی در زمینه های هربوط به پوشش gj متأثر از عجوم
تبلیغات غربی نباشد . زیرا آمروز آنان به اسم آزادی خوه را دز معرض دید
. همگان قرار می دهند تا وسینه التذاذ بیگانگان شوند
باید به زن به عنوان موجودی که می تواند خمیر مایه اصلاح جامعه برای
پرورش انسان هاي وال بشود نگریستت؟ نا معلوم شود کیست و أزادى اوبه
صفحه 26:
صفحه 27:
دچار فشار های روانی کردیده و تال روحى 1 از دست می دهند
ار
داشت . محمدى نيا(1117/4)
صفحه 28:
صفحه 29:
: دفولیشطلاقو کاهش|زدیلج -6
اهم توبیت زن و نقویت عاطفه و عفت و حبا و محبت خانوادگي و تعلیم اصول
oer rer sor. NN ee ure
قرار کرفته ت ee
از سوي دیگر بي : We of Joo Wea i pay 9 iS SEI
)5 ۰ رآ" کاهش مي دهد پلکه بسياري اوقات
بى خجابي دردنياق امزوز يه نآم le bl) Sucre به حد افراط رسيده
fe) 8) | aoa eee rey را
رز ال ۱
واقعي كلم Somme ۰
که گوبي هر يك . در میان قلیه و حضاريجدا گانه آند و کاملا ۳
و طهارت زندگي برخورداز 2 و این نتیجه عم به همان دستورات اسلامي
و
صفحه 30:
م م زيرا با ثابت بودن اين
troaee 0 7 cd 0
2 مر خافرادگي مستحکم تر و در
ل ون
0 ۲ ت ها و,رعایت آن به گونه
ee : ۳
ری 7
=e د خدا 35 ات ت که
تب
صفحه 31:
زن باید زيبايي ظاهري و حسي خود را در محدوده عقل و دین بجوید و جمال ظاهري
اش یا در لباس و اندام حفظ کند و زيبايي معنوي را با ظهور فعلي فضایل در نفس و در
رفتارش آشکار نمايد . زيرا خدا دوست دارد بنده اش نعمت هاي او را ظاهر
سازد- ,آشکار شدن زيبايي زن باید به گونه اي باشد که ژشتي معنوي و انساني را به
دنبال نیاورد و ظهور آن زيبايي ها در موارد و اموري باشت که غضب خدا را به دنبال
نداشته باشد و براي این که دارآي فضیلت انساني باشد.در جهت خشنودي خدا انجام
eee = 1
ار امین زيبايي در اندام و لباس ,خجشنودي وضابت تفس را در بر دارد
2 :امام علي (ع )مل فرمايظ
if لباسو جامعه غمولندوه را از ببيرمتيسرد.) (وسلنل لشیعه )کر
اسلام خواسته است که زن و ارزش هاي او جفظ گردد و همچون مرواريدي ممحفوظ
٠ بماند.عفت خود را پاك نگهدارد
صفحه 32:
: امام صادق (ع)فرمود
یاصنبسیاویند که به خاط. جملجود ب هکسناهو »
بساشد :در بسولبر دادگاه عد ليكو پسروردگارا ! مرا نیکو و زیبا
+ خلقک رشوو بسه لیس بیسه گستاه آاودد شدم
مي فرماید که مریم را بیاورند met از آن پرسیده مي شود که تو زیباتر بودي
یا مویم ؟
005 ابه جمال و نيكود 392 قريب نخورد
لا و مصيبتي را بیاورند که به
ن گاه بگوید : خداوندا ! بلا بر
افتادم
صفحه 33:
: با توجه به مطالب ارائه شده مي توان كفت
ا 1
دانند؛حجاب نه تنها باعث رکود در جامعه نیست. بلکه اگر به صورت
صحيح و ازروي اعتقادات مذهبي صورت كيرد.باعث حضور سالم و دور از
ا ا EP
.نتيجه مي تواند بكي ازعوامل بيشرفت جوامع اسلامي قرار كيرد
Tee erro ۳ 000
atv و 0022200
صفحه 34:
فهرست منابع
آشنايي عليه حعد.518:حجابحجابدر احيازا لعي قم:ياقوت 1
. لكبريم حمد يضا 1380 .حجابدر عصر ما .تهرلنبيام آزاحي 2
جعفريان يسول 1980 قم لنتشارلتعلیل»ا--3
حداد عاحل غ المعلي 1359 رسك كله و 4
حشتي محمد : 1380:لخلاق لسللمي تصرلزس ايعازة حقيقا
€ يحيعيان محمد حسن 1379 جند ليم وجملعديخ يرلعو زحجاب: هرلن نشر شاهد ٠
7 سادلتفهرسيد علي 1379.حجابريشيا رهش
.سعيدي يضا. 1380 .بريسي ثار و فولنه حجاباسللميتصرلزيهرولننور -8
شريعتي علي 1368 .زين تهرلن لنتشارلتجا بخش- 9
-:عطایيهز تضي 1373.دلستازطوحجابعشهد -10
عليهور.يوسفيضايي لصغر. 1384 .حجابآ زاحويا لسایتت بریز الحرار 117
محمد واشتهاحي محمد 1375 حجاببيانكر شخصيتينق م ناصر -12
.مطهري سيد مرتضي 1318.مشهد حجابتهرلزص درا -13
1:4- معين محمد. 1842 ..فرهنكهاريسيهعين تهرلن لمير كبير ٠
مهريزي مهدي 1319 لسيبشناسرحجاب تَهَرِلن جولنم يشد -15
صفحه 35:
صفحه 36:
بسم هللا الرحمن الرحیم
فلسفه حجاب
موضوع تحقیق
فلسفه حجاب
زیر نظر استاد گرامی دکتر مجتبوی
جمیله حاج محمدنیا قالی باف
کارشناسی آموزش ابتدائی
سپاس حق که جهان را به زیباترین شکل
حیات بخشید و به انسان زیباترین ودیعه ،
روح خود را نثار کرد و گوهر عقل را به او
ارزانی داشت تا چراغ هدایت و وسیله ی
نجات از ضاللت باشد .
مقدمه
شخصيت و ارزش وجودي انسان به آن چيزهايي است كه به وجود او
هستي مي بخشند و ابعاد هستي او را افزايش مي دهند.
علم،عقل،درك و
فهم،شعور،تقوي،ايمان،هدايت،اختراع،حياء،اخالق،حجاب،و همه آن چه را
كه انسان آن را جزو دارایي هاي خود مي شمارد و مي تواند بگويد « :
آن را دارم » همگي ابعاد وجودي و هستي او هستند كه شخصيت وي را
تشخيص مي دهند ،هر چه كميت و كيفيت اين دارايي ها بيشتر باشند ،
هستي انسان وسيع تر و شخصيت او با عظمت تر و گسترده تر است .
لزوم پوشيدگي زن در برابر مرد بيگانه يكي از مسائل مهم اسالمي است .
در خود قرآن كريم درباره اين مطلب تصريح شده است .عليهذا در اصل
مطلب از جنبه اسالمي نمي توان ترديد كرد.
.پوشيدن زن خود يكي از مظاهر لزوم ميان مردان و زنان است
:عاشيه زنان انصار را چنين ستايش مي كرد
مرحبا به زنان انصار :همين كه سوره نور نازل شد ،يك نفر«
از آنان ديده نشد كه مانند سابق بيرون بيايد ،سر خود را با
روسري هاي مشكي مي پوشاندند ،گويي كالغ روي سرشان
نشسته است( ».سوره نور)31 /
آيه اي كه معترض حدود پوشش است آيه 31سوره نور است
كه يك حقيقت جاوداني از آن منتج مي شود
زن بايد آن چنان در ميان مردم رفت و آمد كند كه عالئم«
عفاف و وقار و سنگيني و پاكي از آن هويدا باشد و با اين
».صفت شناخته شود
آن چه مسلم است اين است كه حجاب امري است كه رعايت
آن بر مسلمان واجب است و از قبل از اسالم نيز وجود داشته
است و اسالم ،متكبر آن نيست بلكه حدود و قوانين آن را
.تعيين نموده است
زن سرچشمه كمال خلقت انسان است و منشأ صفا و محّبت و در پرتو هدايت
.و حكمت و مكتب به جاودانگي مي رسد
اگر دختران ابتدايي از هنگام مکلف شدن به رعايت حجاب اهمیت دهند ،اين
مسئله در آنان به صورت عادت در
آمده و سپس امري دروني مي گردد و حفظ حجاب مي تواند متضمن
سالمت آنان و سپس جامعه آنان گردد .چرا كه اسالم كه آخرين آيين الهي و
بالطبع كامل ترين آنهاست و براي هميشه و براي بشريت از طرف خداوند
كريم نازل شده است ،لباس را هديه
الهي بر شمرده و وجوب پوشش زنان را با تعديل و انتظام مناسبي جامعه
.بشري ارزاني داشته است
حضرت زهرا (س) نيز كه از دامن وحي بزرگ شده و خود نيز زن است ،
سعادت واقعي زن را پوشش دانسته است.عطايي ()1373
:در سيره امام رضا (ع) در برابر حجاب دختران مي خوانيم
بعضي از بني هاشم امام رضا (ع)را با گروهي از خانواده اش دعوت نمودند «،
،دختر بچه نا بالغي در جلسه آمد
اهل مجلس همگي او را به سوي خود خواندند ،چون حضرت نزديك
شده ،از سن او پرسيد و او را از خود دور كرد ( » .فروغ كافي )
زكوة الجمال ،العفاف » :زكات زيباي ،عفت و پاك دامني است «
(غررالحكم)
سقراط حكيم به زني بدون حجاب كه مي گفت به تماشاي شهر مي
رود ،گفت گمان مي كنم به تماشاي شهر نمي روي بلكه مي روي تا
.شهرتو را تماشا كند
امام صادق (ع) مي فرمود ْ « :اَك ثُر الَخ ْي ِر فِي ْالِسّناء » بيشترين خير و
.خوبي ما،در وجود زنان است
صاحب دلي را گفتند :به اين خوبي كه آفتاب است هرگز نشنيده ايم
كه كسي او را دست گرفته و عشق آورده باشد ،گفت :براي آن كه
هر روزش توان ديد مگر به زمستان كه مانند ماه حجاب است و
.محبوب
:قرآن نيز مي فرمايد
قل للمؤمنيَن َيغِض وا َابصاِر ِه م » :اي پيامبر به افراد با ايمان بگو كه«
.ديدگانشان را بر هم نهند
آن چه مسلم است اين است كه قبل از اسالم حجاب در جهان وجود
داشته است و اسالم متكبر آن نيست .بدون شك ،آفرينش لباس و
پوشش به تناسب ويژگي هاي روحي و جسمي بشر و روي آوردن فطري
.انسان به آن ،يكي از نعمت هاي بي دليل خداوند محسوب مي شود
:قرآن كريم در مورد آفرينش لباس چنين مي فرمايد
اي فرزند آدم! براي شما لباسي فرو فرستاديم كه اندام شما را مي«
پوشاند و مايه زينت شما است و لباس تقوا كه بهتر است.اين آيات
خداوند است ،باشد كه متذّك ر و پند بگيرند (.تفسير مجمع البيان )
برخي مفّس ران نزول لباس را چنين تفسير كرده اند كه خداوند با فرو
فرستادن باران ،بوته هاي پنبه را از زمين مي روياند و چهار پايان را
مي پروراند تا آدميان خود را بپوشانند و از سوي ديگر خود را بيارايند
.و زينت نمايند
! توجه به داستان آدم و ّح وا نيز فطري بودن پوشش را اثبات مي كند
:در كتاب يهوديان –تورات-چنين آمده است
چون زن ديد كه آن درخت براي خوراك نيكوست و به نظر خوش نما ،پس از«
ميوه اش گرفته ،بخورد و به شوهر خود نيز داد و او نيز خورد.آن گاه چشمان
هر دو باز شد و فهميدند كه عريانند پس برگ هاي انجير را به هم دوخته ،سترها
براي خويش ساخته و سپس خداوند لباسي از پوست به ايشان ارزاني
كرد.آشنايي ()1378
اين احساس شرم از برهنگي ،حتي بدون حضور ناظري بيگانه و سرعت در
پوشاندن خود به وسيله برگ ها از آن جهت كه تحت تأثير هيچ آموزش يا
فرماني از جانب خداوند يا فرشته وحي و يا تذکر هر يك به ديگري نبوده است ،
بيانگر فطري بودن پوشش در انسان است و ثابت مي كند لباس و پوشش به
تدريج و بر اثر تمدن ايجاد نشده است ،بلكه انسان هاي نخستين يا به تعبير
.بهتر ،نخستين انسان به طور فطري بدان گرايش دانسته اند
اين داستان مي رساند كه پيش از اسالم حجاب و نقاب بوده و بشر در بدو و
خلقت ،قبل از آن كه شرايع آسماني گوشزد وي گردد ،مأمور به پوشش خود
.مي گردد
:ويل دورانت در كتاب تاریخ تمدن (ترجمه فارسي ) چنين مي نويسد
در قوم يهود :اگر زني به نقض قانون يهود مي پرداخت ،چنان كه مثًال
سر برهنه به بيان مردم مي رفت و يا در خيابان نخ مي رشت يا با هر
سنخي از مردان درد دل مي كرد يا صدايش آن قدر بلند بود كه چون در
خانه صحبت مي كرد ،همسايگان صدايش را مي شنيدند ،در آن صورت
.مرد حق داشت بدون پرداخت مهريه او را طالق دهد
عليهدا حجابي كه در قوم يهود معمول بوده است بسي سخت تر و مشكل
.تر از حجاب اسالم بوده است
:او ادامه مي دهد
پس از داريوش ،مقام زن مخصوصًا در طبقه ثروتمندان تنزل پيدا كرد ،
زنان قيصر چون براي كار كردن ناچار از آمد و شد در ميان مردم
بودند،آزادي خود را حفظ كردند ولي در مورد زنان ديگر،گوشه نشيني
كه برايشان واجب بود ،رفته رفته ادامه يافت و سراسر زندگي اجتماعي
شان را فرا گرفت و اين امر خود مبناي پرده پوشي در ميان مسلمانان به
شمار مي رود .زنان طبقات باالي اجتماع جرأت آن را نداشتند كه جز
در تخت روان روپوش دار ،از خانه بيرون بيايند و حق نداشتند هيچ
.مردي را و لو پدر يا برادرشان ببينند
هند-
فقيدفقيد
وزير
نخست
نهرو-
حجاب•
گويدازملل
ميحجاب
گويد
هند -مي
وزير
نخست
جواهرلعلنهرو-
جواهرلعل
وارد
اسالم
جهان
ايرانوبهايران
مردم روم
مسلمان
ملل غير
شد.وي
وارد
جهانبهاسالم
مردم،روم و
مسلمان ،
ازغير
تمدن از
ستايش
ضمن» ضمن
تاريخ»جهان
نگاهي
كتاب «
شد.وي
ستايش از
به جهان
تاريخ
نگاهي به
در «
كتاب
در
اشاره و مي
اشاره كرده
پيدا شد
بعد ها
اسالمي ،بههتغييراتي
تمدناسالمي ،
كرده و
پيدا شد
بعد ها
تغييراتيكهكه
:گويد
:مي گويد
زنان•
نداشت ،زنان
وجودنداشت ،
پرده وجود
حجاب وو پرده
رسمحجاب
عربرسم
زنانعرب
ميانزنان
دردرميان
نميكردند ،
زندگينمي
ايشان زندگي
عرب
كردند ،
پنهانازازايشان
مردانووپنهان
جدايازازمردان
جداي
عرب
داشتند،،ببههمجالس
حضور داشتند
مجالس عمومي
دردر
بلكهبلكه
مجالس
عمومي حضور
اماكنو ومجالس
اماكن
وعظ و خطابه مي رفتند و خودشان نيز به وعظ وحظ مي
مي
وحظ
وعظ
به
نيز
خودشان
و
رفتند
مي
خطابه
و
وعظ
.پرداختند
.پرداختند
بر اثر نفوذ امپراطوري قسطنطنيه و ايران بود كه رسم جدايي •
جدايي
بود كه
قسطنطنيه و
امپراطوري
رسمرواج
عرب ها
ايرانميان
ايشان در
پرده نشيني
نفوذاز مردان و
بر اثرزنان
رواج
هايافت
زنان از مردان و پرده نشيني ايشان در ميان عرب .
در هند نيز حجاب سخت .ويافت
شديدي حكم فرما بوده و حجاب •
حجاب
بوده و
باستان حكم
شديدي
سخت و
هندي نيز
در هند
بوده است
فرماشديد
سخت و
ايران
حجابحجاب
نيز نظير
.
.هندي نيز نظير حجاب ايران باستان سخت و شديد بوده است
در داستان رستم و سهراب ،تهمينه كه دل به مهر رستم بسته است به پرده نشيني
:تفاخر مي كند كه
ز پرده برون كس نديده است مرا
نه هرگز نركس آوانشنيده است مرا
و يا در داستان سياوش،كيكاووس فرزند را به شبستان خويش هدايت مي كند تا
:در آن جا خواهران پوشيده روي خود را بنگرد
پس پرده من تو را خواهر است
پس پرده پوشيدگان را ببين
چو سودابه خود مهربان مادر است
زماني بمان تا كنند آخرين
در تاريخ مي بينيم كه زنان يوناني حجابي داشته اند و اغلب
مؤلفان آنها ،حجاب سخن گفته اند ،به طوري كه در مقابل دو
.چشم ،سوراخي داشته براي ديدن بيرون
در ديلم در پايان قرن چهارم ه.ق زنان اجازه داشتند فقط شبها
.و در لباس سياه از خانه خارج شوند
به طور كلي ،حجاب اختصاص به اسالم ندارد و آنان كه براي
خود احترام حقوقي را خواهان بودند و يا مرداني كه زنانشان
را پاك مي خواستند ،پوشش را ايجاب مي كردند .بنابراین
درك مي كنيم كه در همه اقوام و ملل يك خصوصيت مشترك و
عمده در رابطه با پوشش وجود داشته است و آن هم اين است
كه از حجاب به عنوان وسيله اي براي نشان دادن حيا و عفت
.استفاده مي شده است
:در باب مصونيت زنان مسلمان در قرآن آمده است
اي پيامبر ! به همسران و دختران و زنان با ايمان "
بگو ،پوشش هاي خود را در بر بگيرند كه به اين گونه
بهتر شناخته شده و مورد آزار قرار نگيرند و خدا آمرزنده
و مهربان است ( » .احزاب ) 59/
حجاب احساس و نياز فطري هر دختري است و شرم و حيا
و عشق و اشتياق به عفاف و پاك دامني با تاروپود زن
سرشته شده است .حجاب لباسي است متناسب با
ارزش ها و بينش هاي يك دختر مسلمان .عطايي()1373
:در سخنان حجه السالم قرائتي آمده است
شما جنس مرغوب را در كادو پيچيد ،روي تلويزيون "
پارچه مي اندازيد ،كتاب قيمتي را جلد مي كنيد
.بنابراين حجاب و جلد نشانه ارزش است
حجاب مانع تحصيل نيست .صد ها هزار دانشمند
ايراني شاهد اين ادعاست .حجاب آرم جمهوري
اسالمي ايران است .دنيا انقالب اسالمي را با
حجاب مي شناسد .قرائتي ()1378
:و در قرآن آمده است
و اگر زنان در بازار ،خريد و فروش مي كنند و شما«
درباره جنسي از آنان پرسش كرديد ،بايستي از پس
حجاب و پوشش باشد ( .احزاب )53/
روان شناسي پوشش
انسان ها داراي انتخاب و جبر مي باشند ،انسان مختار است كه
انتخاب كند هر آن چه را كه بخواهد تا بي نهايت برگزيند .چه خوب و
چه زشت و چه زيبا از هر چه مي داند .اما عوامل محدود كننده اي به
نام جبر وجود دارد .آن ها چيزهايي هستند كه نشانه ضعف بشرند ،از
.يك بعد پيشرفت مي كنند و از يك بعد او را از پاي در مي آورند
يكي از بيماري هايي كه در اثر عدم تعادل دراستفاده از انگيزه جنسي
درانسان وجود دارد ،خود نمايي است .حالتي كه با نشان دادن بدن
.كه در زنان مشهور تر است،ميل جنسي فرد ارضا مي شود
يك نكته بسيار ظريف و در عين حال بسيار اساسي اين است كه مسأله
پوشش را تنها نبايد از لحاظ مصالح اجتماعي فرد بررسي نمود و نبايد
فقط به دنياي بيرون و جامعه پيرامون آدمي انديشيد،بلكه به اهميت
احساس شرم به عنوان يك خصلت ذاتي و دروني او توجه كرد.شرم يكي
.از صفات مخصوص انسان است كه الزمه ايجاد به پوشش است
لزوم پوشيدگي
پوشش از ابتداي خلقت ،همواره از نيازهاي اوليه به شمار مي رفته و با گذشت زمان
و رشد انسان و خروج او از حالت بدويت ،طرح لباس و جنس و حالت آن نيز تغيير
پيدا كرده است و در كنار ساير جنبه هاي زندگي بشر به پيشرفت خود ادامه داده به
حّد ي كه نه تنها به عنوان پوشش بدن مناسب با شرايط اقليمي تغيير كرده ،بلكه هم
سو با پيشرفت تمدن ،فرهنگ و متناسب با آداب و رسوم و اعتقادات مردم ،
.دگرگوني هاي بي شماري در طول تاريخ داشته است
الزم به بيان است كه علت اصلي و تفاوت شكل ظاهري پوشش در بين زن و مرد ،
وجود تفاوت هاي ذاتي بين اندام هاي مرد و زن و جنبه هاي فرهنگي و ارزشي آن
.است
براساس يك نگرش گذرا و كلي مي توان گفت :تغيير در پوشش بانوان به 3عامل
بستگي دارد :نخست محدوده اي كه شريعت الهي قرارداده است .دوم زمينه اي كه
دميده از فرهنگ هر جامعه مي باشد و در نهايت ذوق و سليقه بشري كه هيچ گاه
ثابت و يكسان نبوده و بديعه آفرين و آكنده از تنوع بوده است .شريعت اسالم ضوابط
و ارزش خاصي را براي زندگي فردي و اجتماعي انسان تعيين نموده است ،حفظ
حجاب زن و مرد از جمله مواردي است كه لزوم آن را در قرآن ،روش و سّن ت
.رسول هللا (ص)و رهنمود هاي ائمه معصومين (ع)صريحَا مشاهده مي نماييم
هر كس از ايمان و عفت و پاك دامني دروني و ذاتي برخوردار باشد ،حفظ حجاب و
.پوشش ظاهري را هم بر خود واجب مي داند چرا گه اين دو الزم و ملزوم يكديگرند
اگر چه حجاب حق زن است و امنيت ما آسايش،تعالي و تكامل او در حفظ اين حريم
الهي ،است ،متأسفانه تحت تأثير بسياري از القائات شيطاني و آثار فرهنگي جوامع
.منحط بعضي از زنان نسبت به پاسداري از اين موهبت الهي سستي و غفلت مي ورزند
خوشبختانه ،دختران پارسا و مومن در نظام اسالمي ايران با تأسي به الگوي بزرگ زنان
عالم فاطمه الزهرا (س) و در پرتو رهبري امام امت ،با حجاب خود چون سپري پوالدين
در برابر رژيم خود فروخته پهلوي ايستادند تا پرچم ال اله اال الله را بر بام اين كشور
.اسالمي به اهتزاز در آوردند
حجاب محكم ترين وسيله اي است كه زن مي تواند به كمك آن احساس امنيت و
زيبايي سالم كند .هم چنين قوي ترين سپري كه مي تواند نگاه هاي آلوده افراد هرزه را
.به خود بر گرداند ،نگاه هايي كه يك زن پاك و عفيف هرگر قادر به تحمل آن نيست
از اين رو اگر زن پوشيدگي را مراعات نمايد و همراه با آن ،عفت دروني و تقواي باطني
را داشته باشد ،نيز در سالمت ديده و دل خود بكوشد از ،جامعه بسياري از آفات و
جرايم و نا امني ها مصون مي ماند و كمال و حفظ عفت عمومي در جامعه رعايت مي
.شود
باال بردن ارزش
حيا و عفاف و ستر و پوشش ،تدبيري است كه خود زن با يك نوع الهام
براي گرانبها كردن خود و حفظ موقعيت خود در برابر مرد به كار برده
.است
زن ،با هوش فطري و با يك حس مخصوص به خود دريافته است كه از
لحاظ جسمي نمي تواند با مرد برابري كند و اگر بخواهد در ميدان زندگي
با مرد پنجه نرم كند،از عهده زور بازوي او بر نمي آيد و از طرف ديگر
نقطه ضعف مرد را در همان نيازي يافته است كه خلقت در وجود مرد
نهاده است كه او را مظهر عشق و طلب و زن را ،مظهر معشّو قيت و
.مطلّو بيت قرار داده است
وقتي كه زن مقام و موقع خود را در برابر مرد يافت و نقطه ضعف مرد
را در برابر خود دانست ،همان طور كه متوسل به زيور و خود آرائي و
تجّم ل شد كه از آن راه قلب مرد را تصاحب كند ،متوسل به دور
نگهداشتن خود از دسترس مرد نيز شد .دانست كه نبايد خود را رايگان
كند بلكه بايست آتش عشق و طلب او را تيز تر كند و در نتيجه مقام و
.موقع خود را باال ببرد
:ويل دورانت مي گويد
حيا امر غريزي نيست بلكه اكتسابي است .زنان دريافتند كه دست «
و دل بازي مايه طعن و تحقير است و اين امر را به دختران خود ياد
» .دادند
مولوي عارف نازك انديش و دوربين خودمان راجع به تأثير حريم و
حائل ميان زن و مرد در افزايش قدرت و محبوبيت زن و در باال بردن
مقام او و در گداختن مرد در آتش عشق و سوز،مثل لطيفي مي
:آورد
آنها را به آب و آتش تشبيه مي كند ،مي گويد :مرد مثل آب است
و زن مثل آتش .اگر حائل ازميان آب و آتش برداشته شود آب غلبه
مي كند و آن را خاموش مي كند.اما اگر حائل و حاجبي ميان آن دو
برقرار گردد مثل اين كه آب را در ديگي قرار دهند و آتش در زير آن
ديگ روشن كنند ،آن وقت است كه آتش آب را تحت تأثير خود قرار
مي دهد ،اندك اندك او را گرم مي كند و احيانًا جوشش و قليان در او
به وجود مي آورد ،تا آن جا كه سراسر وجود او را تبديل به بخار مي
سازد
حجاب نشانه عفاف
ويژگي هاي عفاف
.خصلتي انساني است 1-
.حالتي دروني است 2-
.نشانه هاي بيروني دارد 3-
.در رفتار و گفتار بروز مي كند 4-
.با رفتار و نشانه هاي متناقض سازگار نيست 5-
.نه از موضع نا تواني بلكه از بلنداي عزت و اقتدار صورت مي بندند 6-
عفاف ،خويشتن داري با عالئم و نشانه هاي رفتاري و گفتاري است و وجود آن
بستگي به وجود نشانه هاي آن دارد.پس حفظ عفاف بدون رعايت نشانه هاي آن
ممكن نيست.عفت نمي تواند يك امر صرفًا دروني باشد و هيچ عالمتي بيروني
نداشته باشد.بخشي از تفاوت در نشانه هاي خويشتن داري زن و مرد ،از تفاوت در
خلقت آنها سر چشمه مي گيرد و يكي از نشانه هاي عفاف،پوشش است .عفاف
بدون رعايت پوشش ،قابل تّص ور نيست.اگر چه تفاوت رفتارهاي انساني حيواني ،
ريشه در تفاوت خلقت و فطرت گرايش ها و منش ها دارد .در اسالم از نشانه
.هاي برجسته عفاف مي توان به حجاب اشاره نمود
:شهيد مطهري (ره) مي نويسد
وقتي زن پوشيده و سنگين از خانه بيرون رود و جانب عفاف و پاك«
دامني را رعايت كند افراد فاسد و مزاحم جرأت نمي كنند معترض آن
شود و از نظراسالم هر قدر زن جانب عفاف و ستر و پوشش را
مراعات كند ،پسنديده تر است».مطهري () 1379
عفت و حيا ،خصلتي انساني است كه در تاريخ بر نمي تابد و مورد
پذيرش تمامي انسان ها بوده و هست و انسان هاي بزرگ و اديان
آسماني نيز بدان توصيه كرده اند .در شريعت اسالمي نيز تأكيد فراوان
بر آن شده است .همين خصلت انساني يكي از فلسفه هاي اصلي آدمي
است .مهريزي()1379
قرآن عفت دختران شعيب (ص)را در حال چوپاني و آب دادن به
گوسفندان در جمع مردان بازگو مي كند.عفت مريم را در معبدي كه
همگان چه زن و چه مرد به پرستش مي آيند ،مي ستايد .آيا عفت
دختران شعيب و عفت مريم (س)همان رعايت خويشتن داري و دارا
بودن نشانه هاي آن در كردار و گفتار نيست متانت در سلوك ظاهري و
.در انتخاب پوشش از عفاف دروني خبر مي دهد
ارزش پوشش و حجاب از ديدگاه اسالم
زن از ديدگاه اسالن چنان با قدرت و با اراده است كه مي تواند قالب ها و تاروپود هاي اطراف خود را
از بين ببرد و تحت هيچ شرايطي قرار نگيرد و چنين زناني قالب شكن ( نه قالب پذيري) مي توانند در
طول تاريخ براي مردان الگوي استقامت و ايمان و اراده باشند و استقالل و آزادي زن در قدرت انتخاب
.و نفوذ پذيري و قالب شكني اوست
:پيامبر (ص)مي فرمايند
» .شرف مقنعه اي كه زن بر سر دارد از دنيا و آن چه در آن است ،ارزنده تر است «
:امام علي (ع)مي فرمايد
روزي با گروهي از اصحاب خدمت رسول خدا (ص)بوديم .آن حضرت به اصحابش فرمود « :صالح
و مصلحت زن در چيست؟ » هيچ كس نتوانست جواب صحيحي بدهد ،وقتي كه اصحاب متفرق شدند ،
من به خانه رفتم و موضوع سؤال رسول اكرم (ص)را به فاطمه (س)گفتم ،فرمود :من جوابش را مي
:دانم
» .صالح زنان در آن است كه مردان بيگانه را نبينند و مردان بيگانه هم آنها را نبينند «
هنگامي كه خدمت رسول خدا (ص)رسيدم ،عرض كردم فاطمه (س) در پاسخ شما چنين فرمود ،پيامبر
» ( .ص)سخن زهرا را پسنديدند و فرمودند«:فاطمه پاره تن من است
جايگاه زن در انقالب اسالمي
:امام خميني (ره)فرمودند
اسالم منت گذاشت بر انسان ،زن را از آن مظلوميتي كه در جاهليت «
داشت بيرون كشيد .مرحله جاهليت مرحله اي بود كه زن مثل حيوانات و
حتي پايين تر از آن ها بود.زن در جاهليت محروم بود .زن يك انسان
است ،آن هم يك انسان بزرگ ،زن مربي جامعه است .از دامن زن
انسان ها پيدا مي شوند .زن با تربيت صحيح رفتار خودش ،كشور را آباد
مي كند .مبدأ همه سعادت ها از دامن زن بلند مي شود ،زن بايد مبدأ
همه سعادت ها باشد(» .صحيفه نور)
مسئله حجاب به معني منزوي كردن زن نيست اگر كسي چنين برداشتي از
حجاب داشته باشد ،اين يك برداشت كامًال غلط است.حجاب براي زن به
هيچ وجه مزاحم و مانع فعاليت هاي سياسي و اجتماعي نيست و دليل
علمي اين ادعا آن هايي هستند كه در سطح باالي هر رشته اي به موفقيت
.هاي بسياري رسيده اند
نقش دختران مسلمان در مقابله با فرهنگ غرب
دختر مسلمان بايد در راه فرزانگي و علم و در راه خود سازي معنوي و اخالقي
تالش كند و در ميدان جهاد و مبارزه پيش قدم باشد .عفت و عصمت و
طهارتش در حدي باشد كه چشم و نظر هرزه بيگانه را به خودي خود دفع كند .
در دامن پر مهر و عطوفت و با سخنان پر نكته و مهر آميزش فرزندان سالمي
را از لحاظ رواني تربيت كند و مردان و زنان و شخصيت هاي جامعه را به
وجود آورد ،چرا كه مادر از هر سازنده اي سازنده تر است و با ارزش تر ،بايد
توجه كند كه هيچ بحثي در زمينه هاي مربوط به پوشش زن متأثر از هجوم
تبليغات غربي نباشد ،زيرا امروز آنان به اسم آزادي خود را در معرض ديد
.همگان قرار مي دهند تا وسيله التذاذ بيگانگان شوند
بايد به زن به عنوان موجودي كه مي تواند خمير مايه اصالح جامعه براي
پرورش انسان هاي واال بشود ،نگريست :تا معلوم شود كيست و آزادي او به
چه معناست ؟
عوامل و راه هاي گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه
باال بردن سطح آگاهي دختران نسبت به اسالم 1-
احترام به شخصيت زن در جامعه اسالمي 2-
پايين آوردن سن ازدواج 3-
فعاليت هاي علمي ،فرهنگي و هنري 4-
نظارت الزم بر رسانه هاي جمعي 5-
آموزش حجاب در مدارس 6-
شناخت الگوي الهي ،حضرت فاطمه زهرا(س) 7-
تشويق دختران با حجاب 8-
امربه معروف و نهي از منكر 9-
آثار سوء و منفي بد حجابي و بي حجابي
:سقوط و تباهي شخصيت ها 1-
حجاب صدفي است كه گوهر گرانبهاي هستي « ،زن »را در بر مي گيرد و به شخصيت
.او مي افزايد ،زيرا بشر همواره آن چه را ارزشمند مي پندارد كه در پوشش باشد
برهنگي ارزش زن را از بين مي برد و او را تا حد يك كاال و يك جنس پست مي «
شمارد.شك نيست ،زني كه تن و اندام خود را نمي پوشاند ،در حقيقت مي خواهد با
تكيه بر زنانگي خويش ،جايي براي خود در جامعه بازكند ،نه با تكيه بر انسانيت
خويش.در واقع او مي خواهد اعالم دارد كه در آن چه براي او اصل است «زن
بودن»اوست نه انسان بودن و انديشه و لياقت و كارآيي او .حداد عادل()1380
:افزايش التهاب و بيماري هاي رواني2-
همسران خانواده دختران و زنان بي حجاب كه دائمًا نگاه هاي هوس آلود ،همانند
نيش زهر آگين روح آنان را آزار مي دهد ،نه تنها نمي توانند به اين عمل اعتراض
كنند ،بلكه در برخي از موارد مجبورند علي رغم فطرت انساني و اعتقادات مذهبي
خود با سكوت اين عمل را تأييد و با خود نسبت به تهيه لوازم بد حجابي ،اقدام كنند و
دچار فشار هاي رواني گرديده و تعادل روحي خود را از دست مي دهند .اين
التهابات و تهييجات ،بيماري ها و اختالالت روحي و جسمي فراوان به دنبال خواهد
داشت .محمدي نيا()1378
:بر هم خوردن امنيت دختران3-
بي حجابي و عدم پوشش مناسب غريزه جنسي را تحريك و طوفاني مي سازد،اين
تحريك نه تنها كنترل و هدايت غريزه آتشين جنسي را مشكل مي سازد ،بلكه مردان را
.به كانون خطر جدي تبديل مي كند و امنيت فردي آن ها را بر هم مي زند
:تضعيف ارزش هاي،متعالي4-
ترويج فرهنگ بي حجابي و خود نمايي ،همان جامعه را به سوي امتيازات ظاهري و
زيبايي هاي جسمي متوجه خواهد ساخت و ارزش هاي واقعي نظير علم و اهميت خود
را از دست خواهند داد.بدين سان عدم رعايت حجاب موجب توجه به امتيازات ظاهري
.و به فراموشي سپرده شدن ارزش هاي متعالي و معنوي مي گردد
:فرو پاشي نظام خانواده5-
خانواده اولين و مهم ترين نهاد اجتماعي يك جامعه به شمار مي آيد .نهاد خانواده فقط
با پاسداري از حجاب ،درخشش و بال ندگي الزم را پيدا خواهد كرد زيرا اگر در جامعه
اي حجاب به صورت كامل رعايت گردد،خانواده ها ثبات بيشتري خواهند يافت .از
سويي زن بد حجاب در اثر ناز و كرشمه خود باعث توجه مردان ضعيف ايمان به خود مي
شود،در نتيجه آن مردان به زنان خود بي اعتنا مي شودو سرانجام اين زن بي تقوا سبب
سردي و از هم پاشيدگي زندگي يك يا چند خانواده مي شود .محمدي نيا ()1378
:افزایش طالق و کاهش ازدواج 6-
اهم تربيت زن و تقويت عاطفه و عفت و حيا و محبت خانوادگي و تعليم اصول
اقتصادي و تدبير منزل و اداره اوالد است كه به اين واسطه زن در مركز
طبيعي خود قرار گرفته و نظام اجتماعي مصون و محفوظ از فساد كننده و ملت
قوي خواهد بود .جعفريان ()1380
از سوي ديگر بي حجابي و اختالط افراطي دختر و پسر نه تنها ميل آن ها به
زندگي مشترك و تشكيل خانواده را كاهش مي دهد بلكه بسياري اوقات
خانواده هاي تشكيل شده را نيز متالشي مي كند .سعيدي ()1380
:قساوت قلب 7-
بي حجابي در دنياي امروز به نام تمدن و تجدد در زندگي به حد افراط رسيده
و بلوايي در عالم بر پا كرده است و آتشي در اجتماعات بشري افروخته كه به
اين آساني خاموش نخواهد شد و از سويي مردان و زنان مسلمان (به معناي
واقعي كلمه)در يك محيط و اجتماع و دور از مفاسد رفتار ،آن چنان در امانند
كه گويي هر يك ،در ميان قلعه و حصاري جداگانه اند و كامًال از آرامش فكري
و طهارت زندگي برخوردارند و اين نتيجه عمل به همان دستورات اسالمي
است .ضيا آبادي ()1379
گرايش و اشتياق به پوشش و حجاب به طور طبيعي در فطرت دختران و به
وديعت نهاده شده است و احكام و دستورات اديان الهي ،هماهنگ و هم سو با
.فطرت انساني تشريع شده است
لزوم پوشيدگي زن در برابر مرد ،يك امر طبيعي است زيرا با ثابت بودن اين
اصل كه هر چه زن بيشتر به تقوا و عفاف و پرهيز كاري از هر گونه اعمال
مخالف عفت ،مايل تر باشد ،اساس زندگي خانوادگي مستحكم تر و در
نتيجه سعادت و رفاه اجتماعي كامل تر خواهد بود .جعفريان ()1380
به نظر مي رسد ازوجود حجاب در ميان ديگر امت ها و رعايت آن به گونه
اي نزديك به آن چه اسالم آورده ،مي توان نتيجه گرفت كه اين سنت ديني
ريشه اي در فطرت و ساختار وجودي انسان دارد .خواست خدا اين است كه
زيبايي هايي را كه در نهاد بشر گذاشته شده ،در شعاع دين او ظهور فعلي
.يافته و بهره گيري از زيبايي ظاهري در محدوده عقل و دين باشد
زن بايد زيبايي ظاهري و حسي خود را در محدوده عقل و دين بجويد و جمال ظاهري
اش ر ا در لباس و اندام حفظ كند و زيبايي معنوي را با ظهور فعلي فضايل در نفس و در
رفتارش آشكار نمايد ،زيرا خدا دوست دارد بنده اش نعمت هاي او را ظاهر
سازد، .آشكار شدن زيبايي زن بايد به گونه اي باشد كه زشتي معنوي و انساني را به
دنبال نياورد و ظهور آن زيبايي ها در موارد و اموري باشد كه غضب خدا را به دنبال
نداشته باشد و براي اين كه داراي فضيلت انساني باشد،در جهت خشنودي خدا انجام
.گيرد
.آشكار ساختن زيبايي در اندام و لباس ،خشنودي و رضايت نفس را در بر دارد
:امام علي (ع)مي فرمايد
لباس و جامعه نظيف ،غم و اندوه را از بين مي برد( ».وسائل الشيعه)«
اسالم خواسته است كه زن و ارزش هاي او حفظ گردد و همچون مرواريدي محفوظ
.بماند،عفت خود را پاك نگهدارد
:امام صادق (ع)فرمود
زن زيبايي را در روز قيامت بياورند كه به خاط زيبايي و جمال خود به گناه و انحراف «
افتاده باشد ؛ در برابر دادگاه عدل الهي گويد ،پروردگارا ! مرا نيكو و زيبا خلق كردي و
.به اين سبب به گناه آلوده شدم
خداوند مي فرمايد كه مريم را بياورند ،سپس از آن پرسيده مي شود كه تو زيباتر بودي
يا مريم ؟
! و حال آن كه به او چنين زيبايي داديم ،اما به جمال و نيكويي خود فريب نخورد
پس از آن مرد صاحب جمال و زيبايي را بياورند كه به خاطر جمال و نيكويي خود به
گناه مبتال شده باشد .آن گاه عرض مي كند :خداوندا ! مرا صاحب جمال آفريدي و زنان
به سوي من ميل و رغبت پيدا كردند و مرا بفرستند و به گناه انداختند ،در اين هنگام
يوسف (ع)را بياورند و به آن مرد مي گويد :تو نيكوتر بودي يا يوسف؟ ما به او جمال و
زيبايي داديم،اما فريب زنان را نخورد!پس از آن صاحب بال و مصيبتي را بياورند كه به
خاطر ابتال و گرفتاري هايش معصيت خداوند كرده باشد ،آن گاه بگويد :خداوندا ! بال بر
.من سخت كردي تا آن كه به گناه افتادم
در اين هنگام ايوب (ع)را بياورند و از آن شخص بپرسند كه آيا بالي تو شديدتر بود يا
بالي ايوب؟و حال اين كه ما او را به چنين باليي مبتال كرديم ،اما مرتكب گناه نشد .
مقدسي()1379
:با توجه به مطالب ارائه شده مي توان گفت
بر خالف برخي از نظريه ها كه حجاب را عامل عقب ماندگي دولت ها مي
دانند؛حجاب نه تنها باعث ركود در جامعه نيست ،بلكه اگر به صورت
صحيح و ازروي اعتقادات مذهبي صورت گيرد،باعث حضور سالم و دور از
خود نمايي و ايجاد فساد زنان و مردان در محيط هاي اجتماعي و كار و در
.نتيجه مي تواند يكي ازعوامل پيشرفت جوامع اسالمي قرار گيرد
.زن با حجاب در امنيت و آرامش و سر بلندي به سر مي برد
هم چنين مي توان نتيجه گرفت كه ارائه ارزش هاي اسالم ناب محمدي به
دانش آموزان مکلف ابتدايي و بزرگداشت شعائر اسالمي و فراگير شدن
اين مراسم در مدرسه و خانواده مي توان در دختران مکلف نسبت به
.رعایت حجاب حساسیت ایجاد نمود
فهرست منابع
1378
1380
1380
1359
1380
1379
1379
1380
1368
1373
1384
1375
1378
1342
1379
.حجاب .حجاب در اديان الهي .قم :ياقوت1-
آشنايي ،علي محمد ،
.حجاب در عصر ما .تهران :پيام آزادي2-
.اكبري،محمد رضا،
.قم:انتشارات دليل ما3--
جعفريان ،رسول ،
.فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي .تهران :سروش 4-
حداد عادل ،غالمعلي،
.اخالق اسالمي .تهران:سازمان تحقيقات نيروي مقاومت بسيج5-
دشتي ،محمد ،
.چند آيه و چهل حديث پيرامون حجاب تهران :نشر شاهد6-
.رحيميان ،محمد حسن ،
.حجاب :ارزش يا روش7-
سادات قهر،سيد علي،
،بررسي آثار و فوائد حجاب اسالمي.تهران:رهروان نور 8-
.سعيدي ،رضا ،
.زن .تهران :انتشارات چا پخش 9-
.شريعتي ،علي،
.داستان هاي حجاب.مشهد 10-
:عطايي،مزتضي،.حجاب آزادي يا اسارت .تبريز :احرار 11-
علي پور،يوسف رضايي ،اصغر،
.حجاب بيانگر شخصيت زن.قم:ناصر 12-
محمدي اشتهادي ،محمد،
.مشهد حجاب تهران صدرا 13-
.مطهري ،سيد مرتضي،
.فرهنگ فارسي معين .تهران :امير كبير 14-
.معين ،محمد،
.آسيب شناسي حجاب .تهران :جوانه رشد 15-
مهريزي ،مهدي،
به امید اینکه همه ما بتوانیم نقش موثری در اشاعه فرهنگ حجاب
داشته باشیم .
با سپاس فراوان از استاد گرامی جناب دکتر مجتبوی که مارا در این
امر مهم یاری نمودند .
1387
جمیله حاج محمدنیا قالی باف
پائیز
صلوات