Falsafe_hejab

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فلسفه حجاب”

فلسفه حجاب

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم فلسفه حجاب

اسلاید 2: موضوع تحقیق فلسفه حجابزیر نظر استاد گرامی دکتر مجتبوی جمیله حاج محمدنیا قالی بافکارشناسی آموزش ابتدائی

اسلاید 3: سپاس حق که جهان را به زیباترین شکل حیات بخشید و به انسان زیباترین ودیعه ، روح خود را نثار کرد و گوهر عقل را به او ارزانی داشت تا چراغ هدایت و وسیله ی نجات از ضلالت باشد .

اسلاید 4: مقدمه شخصيت و ارزش وجودي انسان به آن چيزهايي است كه به وجود او هستي مي بخشند و ابعاد هستي او را افزايش مي دهند. علم،عقل،درك و فهم،شعور،تقوي،ايمان،هدايت،اختراع،حياء،اخلاق،حجاب،و همه آن چه را كه انسان آن را جزو دارایي هاي خود مي شمارد و مي تواند بگويد : « آن را دارم » همگي ابعاد وجودي و هستي او هستند كه شخصيت وي را تشخيص مي دهند ، هر چه كميت و كيفيت اين دارايي ها بيشتر باشند ، هستي انسان وسيع تر و شخصيت او با عظمت تر و گسترده تر است . لزوم پوشيدگي زن در برابر مرد بيگانه يكي از مسائل مهم اسلامي است . در خود قرآن كريم درباره اين مطلب تصريح شده است . عليهذا در اصل مطلب از جنبه اسلامي نمي توان ترديد كرد. پوشيدن زن خود يكي از مظاهر لزوم ميان مردان و زنان است.

اسلاید 5: عاشيه زنان انصار را چنين ستايش مي كرد :«مرحبا به زنان انصار : همين كه سوره نور نازل شد ، يك نفر از آنان ديده نشد كه مانند سابق بيرون بيايد ، سر خود را با روسري هاي مشكي مي پوشاندند ، گويي كلاغ روي سرشان نشسته است.» (سوره نور/ 31)آيه اي كه معترض حدود پوشش است آيه 31 سوره نور است كه يك حقيقت جاوداني از آن منتج مي شود «زن بايد آن چنان در ميان مردم رفت و آمد كند كه علائم عفاف و وقار و سنگيني و پاكي از آن هويدا باشد و با اين صفت شناخته شود.»آن چه مسلم است اين است كه حجاب امري است كه رعايت آن بر مسلمان واجب است و از قبل از اسلام نيز وجود داشته است و اسلام ، متكبر آن نيست بلكه حدود و قوانين آن را تعيين نموده است.

اسلاید 6: اهميت موضوع زن سرچشمه كمال خلقت انسان است و منشأ صفا و محبّت و در پرتو هدايت و حكمت و مكتب به جاودانگي مي رسد.اگر دختران ابتدايي از هنگام مکلف شدن به رعايت حجاب اهمیت دهند ، اين مسئله در آنان به صورت عادت در آمده و سپس امري دروني مي گردد و حفظ حجاب مي تواند متضمن سلامت آنان و سپس جامعه آنان گردد . چرا كه اسلام كه آخرين آيين الهي و بالطبع كامل ترين آنهاست و براي هميشه و براي بشريت از طرف خداوند كريم نازل شده است ، لباس را هديه الهي بر شمرده و وجوب پوشش زنان را با تعديل و انتظام مناسبي جامعه بشري ارزاني داشته است . حضرت زهرا (س) نيز كه از دامن وحي بزرگ شده و خود نيز زن است ، سعادت واقعي زن را پوشش دانسته است.عطايي (1373)در سيره امام رضا (ع) در برابر حجاب دختران مي خوانيم :«بعضي از بني هاشم امام رضا (ع)را با گروهي از خانواده اش دعوت نمودند ، دختر بچه نا بالغي در جلسه آمد ، اهل مجلس همگي او را به سوي خود خواندند ، چون حضرت نزديك شده ، از سن او پرسيد و او را از خود دور كرد . » ( فروغ كافي )« زكوة الجمال ، العفاف » : زكات زيباي ، عفت و پاك دامني است (غررالحكم)

اسلاید 7: سقراط حكيم به زني بدون حجاب كه مي گفت به تماشاي شهر مي رود ، گفت گمان مي كنم به تماشاي شهر نمي روي بلكه مي روي تا شهرتو را تماشا كند.امام صادق (ع) مي فرمود : « اْكَثرُ الخَيْرِ فيِ اْلنّسِاء » بيشترين خير و خوبي ما،در وجود زنان است .صاحب دلي را گفتند : به اين خوبي كه آفتاب است هرگز نشنيده ايم كه كسي او را دست گرفته و عشق آورده باشد ، گفت : براي آن كه هر روزش توان ديد مگر به زمستان كه مانند ماه حجاب است و محبوب .قرآن نيز مي فرمايد :«قل للمؤمنينَ يَغضِوا اَبصارِهِم » : اي پيامبر به افراد با ايمان بگو كه ديدگانشان را بر هم نهند .

اسلاید 8: آن چه مسلم است اين است كه قبل از اسلام حجاب در جهان وجود داشته است و اسلام متكبر آن نيست .بدون شك ، آفرينش لباس و پوشش به تناسب ويژگي هاي روحي و جسمي بشر و روي آوردن فطري انسان به آن ،يكي از نعمت هاي بي دليل خداوند محسوب مي شود .قرآن كريم در مورد آفرينش لباس چنين مي فرمايد :«اي فرزند آدم! براي شما لباسي فرو فرستاديم كه اندام شما را مي پوشاند و مايه زينت شما است و لباس تقوا كه بهتر است.اين آيات خداوند است ،باشد كه متذكّر و پند بگيرند .(تفسير مجمع البيان )برخي مفسّران نزول لباس را چنين تفسير كرده اند كه خداوند با فرو فرستادن باران ، بوته هاي پنبه را از زمين مي روياند و چهار پايان را مي پروراند تا آدميان خود را بپوشانند و از سوي ديگر خود را بيارايند و زينت نمايند .توجه به داستان آدم و حّوا نيز فطري بودن پوشش را اثبات مي كند !

اسلاید 9: در كتاب يهوديان –تورات-چنين آمده است :«چون زن ديد كه آن درخت براي خوراك نيكوست و به نظر خوش نما ، پس از ميوه اش گرفته ، بخورد و به شوهر خود نيز داد و او نيز خورد.آن گاه چشمان هر دو باز شد و فهميدند كه عريانند پس برگ هاي انجير را به هم دوخته ، سترها براي خويش ساخته و سپس خداوند لباسي از پوست به ايشان ارزاني كرد.آشنايي (1378)اين احساس شرم از برهنگي ، حتي بدون حضور ناظري بيگانه و سرعت در پوشاندن خود به وسيله برگ ها از آن جهت كه تحت تأثير هيچ آموزش يا فرماني از جانب خداوند يا فرشته وحي و يا تذکر هر يك به ديگري نبوده است ، بيانگر فطري بودن پوشش در انسان است و ثابت مي كند لباس و پوشش به تدريج و بر اثر تمدن ايجاد نشده است ، بلكه انسان هاي نخستين يا به تعبير بهتر، نخستين انسان به طور فطري بدان گرايش دانسته اند .اين داستان مي رساند كه پيش از اسلام حجاب و نقاب بوده و بشر در بدو و خلقت ، قبل از آن كه شرايع آسماني گوشزد وي گردد ، مأمور به پوشش خود مي گردد .

اسلاید 10: ويل دورانت در كتاب تاریخ تمدن (ترجمه فارسي ) چنين مي نويسد :در قوم يهود : اگر زني به نقض قانون يهود مي پرداخت ، چنان كه مثلاً سر برهنه به بيان مردم مي رفت و يا در خيابان نخ مي رشت يا با هر سنخي از مردان درد دل مي كرد يا صدايش آن قدر بلند بود كه چون در خانه صحبت مي كرد ، همسايگان صدايش را مي شنيدند ، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهريه او را طلاق دهد .عليهدا حجابي كه در قوم يهود معمول بوده است بسي سخت تر و مشكل تر از حجاب اسلام بوده است.او ادامه مي دهد :پس از داريوش ،مقام زن مخصوصاً در طبقه ثروتمندان تنزل پيدا كرد ، زنان قيصر چون براي كار كردن ناچار از آمد و شد در ميان مردم بودند،آزادي خود را حفظ كردند ولي در مورد زنان ديگر،گوشه نشيني كه برايشان واجب بود ، رفته رفته ادامه يافت و سراسر زندگي اجتماعي شان را فرا گرفت و اين امر خود مبناي پرده پوشي در ميان مسلمانان به شمار مي رود . زنان طبقات بالاي اجتماع جرأت آن را نداشتند كه جز در تخت روان روپوش دار ، از خانه بيرون بيايند و حق نداشتند هيچ مردي را و لو پدر يا برادرشان ببينند .

اسلاید 11: جواهرلعل نهرو- نخست وزير فقيد هند- مي گويد حجاب ازملل غير مسلمان ، مردم روم و ايران به جهان اسلام وارد شد.وي در كتاب « نگاهي به تاريخ جهان » ضمن ستايش از تمدن اسلامي ، به تغييراتي كه بعد ها پيدا شد اشاره كرده و مي گويد :در ميان زنان عرب رسم حجاب و پرده وجود نداشت ، زنان عرب جداي از مردان و پنهان از ايشان زندگي نمي كردند ، بلكه در اماكن و مجالس عمومي حضور داشتند ، به مجالس وعظ و خطابه مي رفتند و خودشان نيز به وعظ وحظ مي پرداختند .بر اثر نفوذ امپراطوري قسطنطنيه و ايران بود كه رسم جدايي زنان از مردان و پرده نشيني ايشان در ميان عرب ها رواج يافت .در هند نيز حجاب سخت و شديدي حكم فرما بوده و حجاب هندي نيز نظير حجاب ايران باستان سخت و شديد بوده است .جواهرلعل نهرو- نخست وزير فقيد هند- مي گويد حجاب ازملل غير مسلمان ، مردم روم و ايران به جهان اسلام وارد شد.وي در كتاب « نگاهي به تاريخ جهان » ضمن ستايش از تمدن اسلامي ، ه تغييراتي كه بعد ها پيدا شد اشاره كرده و مي گويد :در ميان زنان عرب رسم حجاب و پرده وجود نداشت ، زنان عرب جداي از مردان و پنهان از ايشان زندگي نمي كردند ، بلكه در اماكن و مجالس عمومي حضور داشتند ، به مجالس وعظ و خطابه مي رفتند و خودشان نيز به وعظ وحظ مي پرداختند .بر اثر نفوذ امپراطوري قسطنطنيه و ايران بود كه رسم جدايي زنان از مردان و پرده نشيني ايشان در ميان عرب ها رواج يافت .در هند نيز حجاب سخت و شديدي حكم فرما بوده و حجاب هندي نيز نظير حجاب ايران باستان سخت و شديد بوده است .

اسلاید 12: در داستان رستم و سهراب ، تهمينه كه دل به مهر رستم بسته است به پرده نشيني تفاخر مي كند كه : ز پرده برون كس نديده است مرا نه هرگز نركس آوانشنيده است مراو يا در داستان سياوش،كيكاووس فرزند را به شبستان خويش هدايت مي كند تا در آن جا خواهران پوشيده روي خود را بنگرد :پس پرده من تو را خواهر است چو سودابه خود مهربان مادر استپس پرده پوشيدگان را ببين زماني بمان تا كنند آخرين

اسلاید 13: در تاريخ مي بينيم كه زنان يوناني حجابي داشته اند و اغلب مؤلفان آنها ، حجاب سخن گفته اند ، به طوري كه در مقابل دو چشم ، سوراخي داشته براي ديدن بيرون .در ديلم در پايان قرن چهارم ه.ق زنان اجازه داشتند فقط شبها و در لباس سياه از خانه خارج شوند .به طور كلي ، حجاب اختصاص به اسلام ندارد و آنان كه براي خود احترام حقوقي را خواهان بودند و يا مرداني كه زنانشان را پاك مي خواستند ، پوشش را ايجاب مي كردند . بنابراین درك مي كنيم كه در همه اقوام و ملل يك خصوصيت مشترك و عمده در رابطه با پوشش وجود داشته است و آن هم اين است كه از حجاب به عنوان وسيله اي براي نشان دادن حيا و عفت استفاده مي شده است.

اسلاید 14: در باب مصونيت زنان مسلمان در قرآن آمده است : اي پيامبر ! به همسران و دختران و زنان با ايمان بگو ، پوشش هاي خود را در بر بگيرند كه به اين گونه بهتر شناخته شده و مورد آزار قرار نگيرند و خدا آمرزنده و مهربان است . » (احزاب /59 )حجاب احساس و نياز فطري هر دختري است و شرم و حيا و عشق و اشتياق به عفاف و پاك دامني با تاروپود زن سرشته شده است . حجاب لباسي است متناسب با ارزش ها و بينش هاي يك دختر مسلمان . عطايي(1373)

اسلاید 15: در سخنان حجه السلام قرائتي آمده است : شما جنس مرغوب را در كادو پيچيد ، روي تلويزيون پارچه مي اندازيد ، كتاب قيمتي را جلد مي كنيد بنابراين حجاب و جلد نشانه ارزش است . حجاب مانع تحصيل نيست . صد ها هزار دانشمند ايراني شاهد اين ادعاست . حجاب آرم جمهوري اسلامي ايران است . دنيا انقلاب اسلامي را با حجاب مي شناسد. قرائتي (1378)و در قرآن آمده است :«و اگر زنان در بازار ، خريد و فروش مي كنند و شما درباره جنسي از آنان پرسش كرديد ، بايستي از پس حجاب و پوشش باشد . (احزاب /53)

اسلاید 16: روان شناسي پوشش انسان ها داراي انتخاب و جبر مي باشند ، انسان مختار است كه انتخاب كند هر آن چه را كه بخواهد تا بي نهايت برگزيند . چه خوب و چه زشت و چه زيبا از هر چه مي داند . اما عوامل محدود كننده اي به نام جبر وجود دارد . آن ها چيزهايي هستند كه نشانه ضعف بشرند ، از يك بعد پيشرفت مي كنند و از يك بعد او را از پاي در مي آورند .يكي از بيماري هايي كه در اثر عدم تعادل دراستفاده از انگيزه جنسي درانسان وجود دارد ، خود نمايي است . حالتي كه با نشان دادن بدن كه در زنان مشهور تر است،ميل جنسي فرد ارضا مي شود .يك نكته بسيار ظريف و در عين حال بسيار اساسي اين است كه مسأله پوشش را تنها نبايد از لحاظ مصالح اجتماعي فرد بررسي نمود و نبايد فقط به دنياي بيرون و جامعه پيرامون آدمي انديشيد،بلكه به اهميت احساس شرم به عنوان يك خصلت ذاتي و دروني او توجه كرد.شرم يكي از صفات مخصوص انسان است كه لازمه ايجاد به پوشش است .

اسلاید 17: لزوم پوشيدگي پوشش از ابتداي خلقت ، همواره از نيازهاي اوليه به شمار مي رفته و با گذشت زمان و رشد انسان و خروج او از حالت بدويت ، طرح لباس و جنس و حالت آن نيز تغيير پيدا كرده است و در كنار ساير جنبه هاي زندگي بشر به پيشرفت خود ادامه داده به حدّي كه نه تنها به عنوان پوشش بدن مناسب با شرايط اقليمي تغيير كرده ، بلكه هم سو با پيشرفت تمدن ، فرهنگ و متناسب با آداب و رسوم و اعتقادات مردم ، دگرگوني هاي بي شماري در طول تاريخ داشته است .لازم به بيان است كه علت اصلي و تفاوت شكل ظاهري پوشش در بين زن و مرد ، وجود تفاوت هاي ذاتي بين اندام هاي مرد و زن و جنبه هاي فرهنگي و ارزشي آن است.براساس يك نگرش گذرا و كلي مي توان گفت : تغيير در پوشش بانوان به 3 عامل بستگي دارد : نخست محدوده اي كه شريعت الهي قرارداده است . دوم زمينه اي كه دميده از فرهنگ هر جامعه مي باشد و در نهايت ذوق و سليقه بشري كه هيچ گاه ثابت و يكسان نبوده و بديعه آفرين و آكنده از تنوع بوده است .شريعت اسلام ضوابط و ارزش خاصي را براي زندگي فردي و اجتماعي انسان تعيين نموده است ، حفظ حجاب زن و مرد از جمله مواردي است كه لزوم آن را در قرآن ، روش و سنّت رسول الله (ص)و رهنمود هاي ائمه معصومين (ع)صريحاَ مشاهده مي نماييم .

اسلاید 18: هر كس از ايمان و عفت و پاك دامني دروني و ذاتي برخوردار باشد ، حفظ حجاب و پوشش ظاهري را هم بر خود واجب مي داند چرا گه اين دو لازم و ملزوم يكديگرند .اگر چه حجاب حق زن است و امنيت ما آسايش،تعالي و تكامل او در حفظ اين حريم الهي ، است، متأسفانه تحت تأثير بسياري از القائات شيطاني و آثار فرهنگي جوامع منحط بعضي از زنان نسبت به پاسداري از اين موهبت الهي سستي و غفلت مي ورزند .خوشبختانه ، دختران پارسا و مومن در نظام اسلامي ايران با تأسي به الگوي بزرگ زنان عالم فاطمه الزهرا (س) و در پرتو رهبري امام امت ، با حجاب خود چون سپري پولادين در برابر رژيم خود فروخته پهلوي ايستادند تا پرچم لا اله الا الله را بر بام اين كشور اسلامي به اهتزاز در آوردند .حجاب محكم ترين وسيله اي است كه زن مي تواند به كمك آن احساس امنيت و زيبايي سالم كند . هم چنين قوي ترين سپري كه مي تواند نگاه هاي آلوده افراد هرزه را به خود بر گرداند ، نگاه هايي كه يك زن پاك و عفيف هرگر قادر به تحمل آن نيست .از اين رو اگر زن پوشيدگي را مراعات نمايد و همراه با آن ، عفت دروني و تقواي باطني را داشته باشد ، نيز در سلامت ديده و دل خود بكوشد از ، جامعه بسياري از آفات و جرايم و نا امني ها مصون مي ماند و كمال و حفظ عفت عمومي در جامعه رعايت مي شود.

اسلاید 19: بالا بردن ارزش حيا و عفاف و ستر و پوشش ،تدبيري است كه خود زن با يك نوع الهام براي گرانبها كردن خود و حفظ موقعيت خود در برابر مرد به كار برده است .زن ، با هوش فطري و با يك حس مخصوص به خود دريافته است كه از لحاظ جسمي نمي تواند با مرد برابري كند و اگر بخواهد در ميدان زندگي با مرد پنجه نرم كند،از عهده زور بازوي او بر نمي آيد و از طرف ديگر نقطه ضعف مرد را در همان نيازي يافته است كه خلقت در وجود مرد نهاده است كه او را مظهر عشق و طلب و زن را، مظهر معشوّقيت و مطلوّبيت قرار داده است .وقتي كه زن مقام و موقع خود را در برابر مرد يافت و نقطه ضعف مرد را در برابر خود دانست ، همان طور كه متوسل به زيور و خود آرائي و تجمّل شد كه از آن راه قلب مرد را تصاحب كند ، متوسل به دور نگهداشتن خود از دسترس مرد نيز شد . دانست كه نبايد خود را رايگان كند بلكه بايست آتش عشق و طلب او را تيز تر كند و در نتيجه مقام و موقع خود را بالا ببرد .

اسلاید 20: ويل دورانت مي گويد :« حيا امر غريزي نيست بلكه اكتسابي است . زنان دريافتند كه دست و دل بازي مايه طعن و تحقير است و اين امر را به دختران خود ياد دادند . »مولوي عارف نازك انديش و دوربين خودمان راجع به تأثير حريم و حائل ميان زن و مرد در افزايش قدرت و محبوبيت زن و در بالا بردن مقام او و در گداختن مرد در آتش عشق و سوز،مثل لطيفي مي آورد : آنها را به آب و آتش تشبيه مي كند ، مي گويد : مرد مثل آب است و زن مثل آتش . اگر حائل ازميان آب و آتش برداشته شود آب غلبه مي كند و آن را خاموش مي كند.اما اگر حائل و حاجبي ميان آن دو برقرار گردد مثل اين كه آب را در ديگي قرار دهند و آتش در زير آن ديگ روشن كنند ،آن وقت است كه آتش آب را تحت تأثير خود قرار مي دهد ، اندك اندك او را گرم مي كند و احياناً جوشش و قليان در او به وجود مي آورد ،تا آن جا كه سراسر وجود او را تبديل به بخار مي سازد

اسلاید 21: حجاب نشانه عفاف ويژگي هاي عفاف 1- خصلتي انساني است.2- حالتي دروني است.3- نشانه هاي بيروني دارد.4- در رفتار و گفتار بروز مي كند.5- با رفتار و نشانه هاي متناقض سازگار نيست.6- نه از موضع نا تواني بلكه از بلنداي عزت و اقتدار صورت مي بندند.عفاف ، خويشتن داري با علائم و نشانه هاي رفتاري و گفتاري است و وجود آن بستگي به وجود نشانه هاي آن دارد.پس حفظ عفاف بدون رعايت نشانه هاي آن ممكن نيست.عفت نمي تواند يك امر صرفاً دروني باشد و هيچ علامتي بيروني نداشته باشد.بخشي از تفاوت در نشانه هاي خويشتن داري زن و مرد ، از تفاوت در خلقت آنها سر چشمه مي گيرد و يكي از نشانه هاي عفاف،پوشش است . عفاف بدون رعايت پوشش ، قابل تصّور نيست.اگر چه تفاوت رفتارهاي انساني حيواني ، ريشه در تفاوت خلقت و فطرت گرايش ها و منش ها دارد . در اسلام از نشانه هاي برجسته عفاف مي توان به حجاب اشاره نمود .

اسلاید 22: شهيد مطهري (ره) مي نويسد :«وقتي زن پوشيده و سنگين از خانه بيرون رود و جانب عفاف و پاك دامني را رعايت كند افراد فاسد و مزاحم جرأت نمي كنند معترض آن شود و از نظراسلام هر قدر زن جانب عفاف و ستر و پوشش را مراعات كند ، پسنديده تر است.»مطهري (1379 ) عفت و حيا ،خصلتي انساني است كه در تاريخ بر نمي تابد و مورد پذيرش تمامي انسان ها بوده و هست و انسان هاي بزرگ و اديان آسماني نيز بدان توصيه كرده اند . در شريعت اسلامي نيز تأكيد فراوان بر آن شده است . همين خصلت انساني يكي از فلسفه هاي اصلي آدمي است . مهريزي(1379)قرآن عفت دختران شعيب (ص)را در حال چوپاني و آب دادن به گوسفندان در جمع مردان بازگو مي كند.عفت مريم را در معبدي كه همگان چه زن و چه مرد به پرستش مي آيند ، مي ستايد .آيا عفت دختران شعيب و عفت مريم (س)همان رعايت خويشتن داري و دارا بودن نشانه هاي آن در كردار و گفتار نيست متانت در سلوك ظاهري و در انتخاب پوشش از عفاف دروني خبر مي دهد .

اسلاید 23: ارزش پوشش و حجاب از ديدگاه اسلام زن از ديدگاه اسلان چنان با قدرت و با اراده است كه مي تواند قالب ها و تاروپود هاي اطراف خود را از بين ببرد و تحت هيچ شرايطي قرار نگيرد و چنين زناني قالب شكن ( نه قالب پذيري) مي توانند در طول تاريخ براي مردان الگوي استقامت و ايمان و اراده باشند و استقلال و آزادي زن در قدرت انتخاب و نفوذ پذيري و قالب شكني اوست .پيامبر (ص)مي فرمايند :« شرف مقنعه اي كه زن بر سر دارد از دنيا و آن چه در آن است ، ارزنده تر است . »امام علي (ع)مي فرمايد :روزي با گروهي از اصحاب خدمت رسول خدا (ص)بوديم . آن حضرت به اصحابش فرمود : « صلاح و مصلحت زن در چيست؟ » هيچ كس نتوانست جواب صحيحي بدهد ، وقتي كه اصحاب متفرق شدند ، من به خانه رفتم و موضوع سؤال رسول اكرم (ص)را به فاطمه (س)گفتم ، فرمود : من جوابش را مي دانم :« صلاح زنان در آن است كه مردان بيگانه را نبينند و مردان بيگانه هم آنها را نبينند . »هنگامي كه خدمت رسول خدا (ص)رسيدم ، عرض كردم فاطمه (س) در پاسخ شما چنين فرمود ، پيامبر (ص)سخن زهرا را پسنديدند و فرمودند:«فاطمه پاره تن من است . »

اسلاید 24: جايگاه زن در انقلاب اسلامي امام خميني (ره)فرمودند : « اسلام منت گذاشت بر انسان ، زن را از آن مظلوميتي كه در جاهليت داشت بيرون كشيد . مرحله جاهليت مرحله اي بود كه زن مثل حيوانات و حتي پايين تر از آن ها بود.زن در جاهليت محروم بود . زن يك انسان است ، آن هم يك انسان بزرگ ، زن مربي جامعه است . از دامن زن انسان ها پيدا مي شوند . زن با تربيت صحيح رفتار خودش ، كشور را آباد مي كند. مبدأ همه سعادت ها از دامن زن بلند مي شود ، زن بايد مبدأ همه سعادت ها باشد. »(صحيفه نور)مسئله حجاب به معني منزوي كردن زن نيست اگر كسي چنين برداشتي از حجاب داشته باشد ، اين يك برداشت كاملاً غلط است.حجاب براي زن به هيچ وجه مزاحم و مانع فعاليت هاي سياسي و اجتماعي نيست و دليل علمي اين ادعا آن هايي هستند كه در سطح بالاي هر رشته اي به موفقيت هاي بسياري رسيده اند.

اسلاید 25: نقش دختران مسلمان در مقابله با فرهنگ غربدختر مسلمان بايد در راه فرزانگي و علم و در راه خود سازي معنوي و اخلاقي تلاش كند و در ميدان جهاد و مبارزه پيش قدم باشد . عفت و عصمت و طهارتش در حدي باشد كه چشم و نظر هرزه بيگانه را به خودي خود دفع كند . در دامن پر مهر و عطوفت و با سخنان پر نكته و مهر آميزش فرزندان سالمي را از لحاظ رواني تربيت كند و مردان و زنان و شخصيت هاي جامعه را به وجود آورد ، چرا كه مادر از هر سازنده اي سازنده تر است و با ارزش تر، بايد توجه كند كه هيچ بحثي در زمينه هاي مربوط به پوشش زن متأثر از هجوم تبليغات غربي نباشد ، زيرا امروز آنان به اسم آزادي خود را در معرض ديد همگان قرار مي دهند تا وسيله التذاذ بيگانگان شوند .بايد به زن به عنوان موجودي كه مي تواند خمير مايه اصلاح جامعه براي پرورش انسان هاي والا بشود ، نگريست: تا معلوم شود كيست و آزادي او به چه معناست ؟

اسلاید 26: عوامل و راه هاي گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه 1- بالا بردن سطح آگاهي دختران نسبت به اسلام2- احترام به شخصيت زن در جامعه اسلامي 3- پايين آوردن سن ازدواج 4- فعاليت هاي علمي ،فرهنگي و هنري 5- نظارت لازم بر رسانه هاي جمعي 6- آموزش حجاب در مدارس 7- شناخت الگوي الهي، حضرت فاطمه زهرا(س)8- تشويق دختران با حجاب 9- امربه معروف و نهي از منكر

اسلاید 27: آثار سوء و منفي بد حجابي و بي حجابي 1- سقوط و تباهي شخصيت ها :حجاب صدفي است كه گوهر گرانبهاي هستي ، «زن »را در بر مي گيرد و به شخصيت او مي افزايد ، زيرا بشر همواره آن چه را ارزشمند مي پندارد كه در پوشش باشد .« برهنگي ارزش زن را از بين مي برد و او را تا حد يك كالا و يك جنس پست مي شمارد.شك نيست ، زني كه تن و اندام خود را نمي پوشاند ، در حقيقت مي خواهد با تكيه بر زنانگي خويش ، جايي براي خود در جامعه بازكند ،نه با تكيه بر انسانيت خويش.در واقع او مي خواهد اعلام دارد كه در آن چه براي او اصل است «زن بودن»اوست نه انسان بودن و انديشه و لياقت و كارآيي او. حداد عادل(1380)2-افزايش التهاب و بيماري هاي رواني :همسران خانواده دختران و زنان بي حجاب كه دائماً نگاه هاي هوس آلود ، همانند نيش زهر آگين روح آنان را آزار مي دهد ، نه تنها نمي توانند به اين عمل اعتراض كنند ، بلكه در برخي از موارد مجبورند علي رغم فطرت انساني و اعتقادات مذهبي خود با سكوت اين عمل را تأييد و با خود نسبت به تهيه لوازم بد حجابي ،اقدام كنند و دچار فشار هاي رواني گرديده و تعادل روحي خود را از دست مي دهند .اين التهابات و تهييجات ،بيماري ها و اختلالات روحي و جسمي فراوان به دنبال خواهد داشت . محمدي نيا(1378)

اسلاید 28: 3-بر هم خوردن امنيت دختران : بي حجابي و عدم پوشش مناسب غريزه جنسي را تحريك و طوفاني مي سازد،اين تحريك نه تنها كنترل و هدايت غريزه آتشين جنسي را مشكل مي سازد ، بلكه مردان را به كانون خطر جدي تبديل مي كند و امنيت فردي آن ها را بر هم مي زند .4-تضعيف ارزش هاي،متعالي :ترويج فرهنگ بي حجابي و خود نمايي ،همان جامعه را به سوي امتيازات ظاهري و زيبايي هاي جسمي متوجه خواهد ساخت و ارزش هاي واقعي نظير علم و اهميت خود را از دست خواهند داد.بدين سان عدم رعايت حجاب موجب توجه به امتيازات ظاهري و به فراموشي سپرده شدن ارزش هاي متعالي و معنوي مي گردد .5-فرو پاشي نظام خانواده :خانواده اولين و مهم ترين نهاد اجتماعي يك جامعه به شمار مي آيد .نهاد خانواده فقط با پاسداري از حجاب ،درخشش و بالندگي لازم را پيدا خواهد كرد زيرا اگر در جامعه اي حجاب به صورت كامل رعايت گردد،خانواده ها ثبات بيشتري خواهند يافت .از سويي زن بد حجاب در اثر ناز و كرشمه خود باعث توجه مردان ضعيف ايمان به خود مي شود،در نتيجه آن مردان به زنان خود بي اعتنا مي شودو سرانجام اين زن بي تقوا سبب سردي و از هم پاشيدگي زندگي يك يا چند خانواده مي شود . محمدي نيا (1378)

اسلاید 29: 6- افزایش طلاق و کاهش ازدواج :اهم تربيت زن و تقويت عاطفه و عفت و حيا و محبت خانوادگي و تعليم اصول اقتصادي و تدبير منزل و اداره اولاد است كه به اين واسطه زن در مركز طبيعي خود قرار گرفته و نظام اجتماعي مصون و محفوظ از فساد كننده و ملت قوي خواهد بود . جعفريان (1380)از سوي ديگر بي حجابي و اختلاط افراطي دختر و پسر نه تنها ميل آن ها به زندگي مشترك و تشكيل خانواده را كاهش مي دهد بلكه بسياري اوقات خانواده هاي تشكيل شده را نيز متلاشي مي كند . سعيدي (1380)7- قساوت قلب :بي حجابي در دنياي امروز به نام تمدن و تجدد در زندگي به حد افراط رسيده و بلوايي در عالم بر پا كرده است و آتشي در اجتماعات بشري افروخته كه به اين آساني خاموش نخواهد شد و از سويي مردان و زنان مسلمان (به معناي واقعي كلمه)در يك محيط و اجتماع و دور از مفاسد رفتار ، آن چنان در امانند كه گويي هر يك ، در ميان قلعه و حصاري جداگانه اند و كاملاً از آرامش فكري و طهارت زندگي برخوردارند و اين نتيجه عمل به همان دستورات اسلامي است . ضيا آبادي (1379)

اسلاید 30: گرايش و اشتياق به پوشش و حجاب به طور طبيعي در فطرت دختران و به وديعت نهاده شده است و احكام و دستورات اديان الهي ،هماهنگ و هم سو با فطرت انساني تشريع شده است .لزوم پوشيدگي زن در برابر مرد ، يك امر طبيعي است زيرا با ثابت بودن اين اصل كه هر چه زن بيشتر به تقوا و عفاف و پرهيز كاري از هر گونه اعمال مخالف عفت ، مايل تر باشد ، اساس زندگي خانوادگي مستحكم تر و در نتيجه سعادت و رفاه اجتماعي كامل تر خواهد بود . جعفريان (1380)به نظر مي رسد ازوجود حجاب در ميان ديگر امت ها و رعايت آن به گونه اي نزديك به آن چه اسلام آورده ،مي توان نتيجه گرفت كه اين سنت ديني ريشه اي در فطرت و ساختار وجودي انسان دارد. خواست خدا اين است كه زيبايي هايي را كه در نهاد بشر گذاشته شده ، در شعاع دين او ظهور فعلي يافته و بهره گيري از زيبايي ظاهري در محدوده عقل و دين باشد .

اسلاید 31: زن بايد زيبايي ظاهري و حسي خود را در محدوده عقل و دين بجويد و جمال ظاهري اش را در لباس و اندام حفظ كند و زيبايي معنوي را با ظهور فعلي فضايل در نفس و در رفتارش آشكار نمايد ، زيرا خدا دوست دارد بنده اش نعمت هاي او را ظاهر سازد. ،آشكار شدن زيبايي زن بايد به گونه اي باشد كه زشتي معنوي و انساني را به دنبال نياورد و ظهور آن زيبايي ها در موارد و اموري باشد كه غضب خدا را به دنبال نداشته باشد و براي اين كه داراي فضيلت انساني باشد،در جهت خشنودي خدا انجام گيرد .آشكار ساختن زيبايي در اندام و لباس ،خشنودي و رضايت نفس را در بر دارد .امام علي (ع)مي فرمايد:«لباس و جامعه نظيف ، غم و اندوه را از بين مي برد.» (وسائل الشيعه)اسلام خواسته است كه زن و ارزش هاي او حفظ گردد و همچون مرواريدي محفوظ بماند،عفت خود را پاك نگهدارد .

اسلاید 32: امام صادق (ع)فرمود :« زن زيبايي را در روز قيامت بياورند كه به خاط زيبايي و جمال خود به گناه و انحراف افتاده باشد ؛ در برابر دادگاه عدل الهي گويد ، پروردگارا ! مرا نيكو و زيبا خلق كردي و به اين سبب به گناه آلوده شدم .خداوند مي فرمايد كه مريم را بياورند ، سپس از آن پرسيده مي شود كه تو زيباتر بودي يا مريم ؟و حال آن كه به او چنين زيبايي داديم ، اما به جمال و نيكويي خود فريب نخورد !پس از آن مرد صاحب جمال و زيبايي را بياورند كه به خاطر جمال و نيكويي خود به گناه مبتلا شده باشد. آن گاه عرض مي كند : خداوندا ! مرا صاحب جمال آفريدي و زنان به سوي من ميل و رغبت پيدا كردند و مرا بفرستند و به گناه انداختند ، در اين هنگام يوسف (ع)را بياورند و به آن مرد مي گويد : تو نيكوتر بودي يا يوسف؟ ما به او جمال و زيبايي داديم،اما فريب زنان را نخورد!پس از آن صاحب بلا و مصيبتي را بياورند كه به خاطر ابتلا و گرفتاري هايش معصيت خداوند كرده باشد ،آن گاه بگويد : خداوندا ! بلا بر من سخت كردي تا آن كه به گناه افتادم .در اين هنگام ايوب (ع)را بياورند و از آن شخص بپرسند كه آيا بلاي تو شديدتر بود يا بلاي ايوب؟و حال اين كه ما او را به چنين بلايي مبتلا كرديم، اما مرتكب گناه نشد . مقدسي(1379)

اسلاید 33: با توجه به مطالب ارائه شده مي توان گفت :بر خلاف برخي از نظريه ها كه حجاب را عامل عقب ماندگي دولت ها مي دانند؛حجاب نه تنها باعث ركود در جامعه نيست، بلكه اگر به صورت صحيح و ازروي اعتقادات مذهبي صورت گيرد،باعث حضور سالم و دور از خود نمايي و ايجاد فساد زنان و مردان در محيط هاي اجتماعي و كار و در نتيجه مي تواند يكي ازعوامل پيشرفت جوامع اسلامي قرار گيرد.زن با حجاب در امنيت و آرامش و سر بلندي به سر مي برد.هم چنين مي توان نتيجه گرفت كه ارائه ارزش هاي اسلام ناب محمدي به دانش آموزان مکلف ابتدايي و بزرگداشت شعائر اسلامي و فراگير شدن اين مراسم در مدرسه و خانواده مي توان در دختران مکلف نسبت به رعایت حجاب حساسیت ایجاد نمود .

اسلاید 34: فهرست منابع 1-آشنايي ،علي محمد ،1378.حجاب .حجاب در اديان الهي .قم :ياقوت 2-اكبري،محمد رضا، 1380 .حجاب در عصر ما .تهران :پيام آزادي .3--جعفريان ،رسول ،1380.قم:انتشارات دليل ما 4- حداد عادل ،غلامعلي، 1359 .فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي .تهران :سروش5-دشتي ،محمد ، 1380.اخلاق اسلامي .تهران:سازمان تحقيقات نيروي مقاومت بسيج 6-رحيميان ،محمد حسن ،1379.چند آيه و چهل حديث پيرامون حجاب تهران :نشر شاهد.7-سادات قهر،سيد علي، 1379.حجاب :ارزش يا روش8- سعيدي ،رضا ، 1380 ،بررسي آثار و فوائد حجاب اسلامي.تهران:رهروان نور.9- شريعتي ،علي، 1368 .زن .تهران :انتشارات چا پخش .10- عطايي،مزتضي، 1373.داستان هاي حجاب.مشهد:-11- علي پور،يوسف رضايي ،اصغر، 1384 .حجاب آزادي يا اسارت .تبريز :احرار 12- محمدي اشتهادي ،محمد، 1375.حجاب بيانگر شخصيت زن.قم:ناصر 13- مطهري ،سيد مرتضي، 1378 .مشهد حجاب تهران صدرا.14- معين ،محمد، 1342 .فرهنگ فارسي معين .تهران :امير كبير .15- مهريزي ،مهدي، 1379.آسيب شناسي حجاب .تهران :جوانه رشد

اسلاید 35: به امید اینکه همه ما بتوانیم نقش موثری در اشاعه فرهنگ حجاب داشته باشیم .با سپاس فراوان از استاد گرامی جناب دکتر مجتبوی که مارا در این امر مهم یاری نمودند . جمیله حاج محمدنیا قالی باف پائیز 1387

اسلاید 36: صلوات

32,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید