صفحه 1:
صفحه 2:
تعار یف ۹(
هدايت كردن - ارشاد كردن - اداره كردن
eee ال را لل له
ene ا ل ل ا ل ا Pe
ا ال ا الل ال لا
كت د مارم ويه
تركسلر /14817: فرد را قادر مى سازد.ثا توانابيها وا رعبتها واشخصيت عويش را يشتاسد
صفحه 3:
Pere Page ا otto eer PCC Epo
Pee es borer see ely renter UD ETE hie prim Er iEere atc}
در جهت نیل به کمالی که شایسته آم است ب
صفحه 4:
انواع راهنمايبى
۱ ا ا ا Bie
ا ا لت
ا وت Fe
صفحه 5:
شرایط و خصوصیات راهنما
اعتقاد به ارزش انسان
ری
تعهدات حرفه ای
آگاهی از جهان و داشتن جهان بینی
صفحه 6:
0
|
۱
صفحه 7:
انواع خدمات راهنمابی
مشاوره ای شناخت خود و پیرامون
ارزيابى شناخت خود
0000 pet)
طرح ريزى و جايكزينى و ييكيرى
ارزشيابى
م
صفحه 8:
صفحه 9:
Bad يي
" به معناى لغوى: شور كردن و رِلَّى و نظر ديكرى را در انجام كارى
خواستن.
صفحه 10:
آربو كل:
Prag (egret aa لم لال ear Sy ry
۱۳ Mee Se اا
GES) ook eer em eee ol arene)
جوی زاه حل می پردازد.
صفحه 11:
انحمن مشاوره ایران:
eee Wen CLE LOY)
0 WOE en ee IB Omey heel ape Care|]
ويقِة خوذ امكان زشدء. حل مشكلات و تغيير مراجع را فراهم مى
آورد.
صفحه 12:
* مجموعه فنونی که با بهره گیری از اصول روان شناسی به حل مشکلات عاطفی و
ا ۱۳
صفحه 13:
تفاوت راهنمابى و مشاوره:
راهنمایی:
| ACM Oc ie ety frye
انه داشته و رشد زاست.
مشاوره:
" از فنون راهنمايى است و در واقع قلب راهنمايى است.
0 ۰ب ل ii
صفحه 14:
تفاوت مشاوره و روان درمانی:
Rosny
" كار كردن با افرادى است كه هويت و شناخت رواتى صحيحى از خود ندازند
|
eC) CCN Wel Se) eae Sr el, By
al
nt) ۰
* تفاوت ewe Ie a ge Sree) ee
Bel ot ee ST Td
Re ede ern See e
صفحه 15:
تفاوت راهنمابى 1 روان درمانى:
راهنمایی:
| top Cee eR Ieee ES
شناخت های سطحی مورد نیاز مراجع است.
روان درمانی :
SEE Le ee ene Ta BEE Boat ero Ce
است .
صفحه 16:
انواع راهنمابى:
صفحه 17:
* که هر یک از این راهنمایی ها را می توان به دو شکل فردی و گروهی اجرا
OS
pea SY ا
لت ا ل
LJ بیان قوانين و مقرّرات آموزشی شامل مسائل انضباطی, مقررّات تحصيلى و
eee Brn Meee SET ree it eo ie
آموزش مهارت هاى تحصيلى به دانش آموزان شامل روش هاى صحيح
Ce 2) ا ا لت ال ا ال لت 1
3
* هدایت تحصیلی و کمک به دانش آموزان در انتخاب رشتةٌ تحصیلی مناسب.
صفحه 18:
مهارتهاى آغاز وشروع مصاحبه
توجه نمودن - همراه بودن و حضور در موقیت.
1
* . تعارف اولیه
|
#* حالت چهره
Ser oe ICE ore
3
سئوال باز و بسته
حداقل تشویق برای صحبت. کردن
صفحه 19:
صفحه 20:
ssa 3 لها ريع واضح: معتبررد در صورد یک سود
آنجامند استفاده از مجموعهای از سوالهای بسته و دقیق به مصاحبه گر کمک میکند که
اعد ويا امج
اد ١1 2 2
صفحه 21:
كه
Foe eee pee)
Cee Se ls
el tee LS eee an
صفحه 22:
مهارتهای درگیر شدن
۱ 2
۲ رفتار سهیم شدن و مشارکت
ne واقعی و عینی صحبت کردن
صفحه 23:
مهارتهای جهت دادن
اشاره به تواناييهاى مراجع
۱ ۱
ساختن مراجع
1
OT مواجهه و روبر
ا ل
صفحه 24:
yer re
"" مشاوره يكك رابطةٌ يارى دهنده است كه بر اساس كفت و كو يا مصاحبه
ea ی و ل
ا 0 0022
مراجع را در حل مشکلات و یافتن هدف های مناسبی در زندگی یاری دهد.
ا ال ل و لا ات ا تت لل
مهارت ها و روش هاى خاص تشكيل مى شود. برخى از اين عادات از
طریق کوشش و خطا آموخته می شوند و برخی مستلزم عمل و تجربةً
Coir Nr oon scan) ا ل
بياموزند كه جكونه شرايطى را فراهم | ا ل 00
فرد منجر شود.
صفحه 25:
برای شروع و ادامةٌ مصاحبه مشاور باید
لل را لت
ener arr iad
1۱ ee م J
Pires el cee tripe nel eeeen (UU lpr» rica
1 1 ee Cr eae oral
eS Sosy etapa on Re see ene ere ay
صتلالی است از راحتین
در نيايند. اتاق مشاوره te
0ك 0
كانى إرخر رذابباشد و مراجع به هنكام
تن
ناراحتی نداشته باشد. و در غیر این صورت باید مفروش باشد که مشاور و
مراجع بتوانند با خیال راحت دور هم pon Sher eens
تا
علاوه كر وسايلى مثل ضبطا صوت. ويدنو و ... لازم ات باندبيا رضايت
ار 00 ت شاهد ازا اين كونه ابزار اسعة
eR ree nn en ee NS ee ل
شود.
صفحه 26:
ایجاد رابطةٌ حسنه:
مشاورین سعی کنند با رفتاري گرم و تولم با احترام و پذیرش با مراجعین
سبح
علاقه و مسئوليّت از خود بروز دهند به احتمال قوى كمكك بزركى به
ا ا ا ا ا 0
رابطة حسنه است كه حتّى كاهى لازم مىٍ آيد مشاور بيرامون موضوعات
ديكرى غير از موضوع اصلى به كفت و كو بيردازد وبه اصطلاح از هر
دری با یکدیگر سخن بگویند تا این که رابطهُ لازم بين آن ها به وجود
بيايد لن كاه كه مشاور ازبه وجود آمدن رابطة حسنه تا حدودی اطمینان
oc ا ا ۱
شود به بحث و كفت و كو بيرامون مسئلة اصلى مراجع بپردازد.
صفحه 27:
پذیرش غیر شرطی:
مود کی از نیازهای اساسی انسان. ناز به ترجه
Peano ا ل ل er
سمت اهداف سازنده می شود. اما در زندكى روزمرّة 0
ace ۱
۱
PE OTIC heres rere es ean et
رشد مى باشد. ل ال 0
noe ا ا ل |
به وقوع به پیوندد ۱ eC Oe شاور
است که بدون هیچ گونه قید و شرطی ل ا تا
nee ate, ۱
صفحه 28:
درک مراجع و مشکل:
es) توانيم به فرد ديكرى كمكك كنيم كه | را بشناسیم و مشکلش را درک
کنیم. در ك و فهم مراجع و مشکل او مستلُ مهم دب pal PE Sy eee eee e Ne
10 او چیزی جز پی بردن به نحوة روابطء شناخت معانی و
ee te BeOS a 8 2
د ۱ وهیچ انسانی نباید ادذعا کند که در چنین شناختی موفَقیّت
need Ce eee ا ل Sy ee ۱
eat eer ee Cees ene ae
مشاوره زمانی سود بخش است که در آن انتقال عقاید و عواطف بین مراجع و مشاور
ena eae ee eee nc Reco eel
رت مت alee ا سل
رفتار مراجع مور واقع شود. معمولا درک مراجع و مشکل او را به دو صورت می
ا ا ا ل CP SEO
ل ا
صفحه 29:
رازداری:
عامل مهم دیگری که در جریان مشاوره دخالت دارد مسئلة رازداری است. 93( ۳
به خصوص مراجعين مشاوره هميشه از اين بيم دارند كه نكند اسرار لن
rent rey voce een Bt Repeal ene meer eg ۲
۳۹ ل a
e Weer centr weer Care ا Breer none
چنین اعتمادی ایجادنشود از طرح و كفت وكوى عميق مشكل خويش خودداری
eee ل ك مهمی به موفقیّت مشاور بنماید. در
ee tes es ony Become ea py ear eas Pees eon Il pes
a eS ayn ee oe anh
ee ere eres Nr ere pete lesion Deca)
0 2
عمده مشاورین است که به طریق زبانی و عملی به مراجع اطمینان دهد که رازهای او را
پوشیده خواهند داشت و از مطرح کردن آن ها با دیگران خودداری خواهند نمود.
صفحه 30:
هایدپتوان دیدگاه راجرزدربارة سرشت انسان ربا نفل گفتهای از خود او بهتر توصیف کرد:
آن است که در نظر من درک تمام عیار یک فرد
را درک کنید.
یکی از لذتبخشترین تجریههای من
درست به آن میماند که شما غروب خورشید
وقتی من به غروب خورشید نگاه میکنم:. هیچگاه به خود نمیگویم»
«چه خوب بود اگرگوشة سعت زاس تآنکمی منبسطترمیشده و
انتهای آن اندکی ارغوانیتر به نظر میرسید»
يامىشد ونك تير آن اندکی صورتیتر جلوه
میکرد...» من هیچگاه نمیکوشم غروب
خورشید را تحت اختیار خوددرآوزم.
با همان شکوه یکه قرص خورشید
به نظر م ىآيدء آن را تماشا (VAG Ge VAN Sige
صفحه 31:
So oe er sir ey 1۳ عوامل فرهنگی؛ اجتماعی و شخصی نیز دخالت
Seer oerten en Pen eee ay nies ne tom SI eed
مشاور دربارة احساسات مراجع به گفت و گو
بای دیگران بازگوکند Pee مشاور نام و مشخصات
Ree enn ener mea
ل 0 pew, تا
مب کم هلت ا مشاور بايست ب مراجع اطميكان ذهد كه بدون اجازة خبود لو
هيج يك از مطالب مطرح شده با افراد دبكر حتّى والدين در ميان كذاشته نخواهد شد و مشاور بايستى هر مطلبى را كه در
a اور برع Be ابن كه مراجع اظهار داشته باشد كه مطالب سرّى و مهم نيست.
صفحه 32:
و
1 cor ieee ay
وجود سازماندهی به مراجع امکان می دهد که به هدف های ت
بن شده برسد و طرح و نقشهُ مشخصی
ا ا ا ا ا ل اال ل 00
۱ ا ا y
|
به عقیدة « کوران؛ نبودن سازمان در جریان مشاوره با نوعی بی هدفی تولم خواهد بود. معنی و مفهوم
Cel
este ner ee Te acs SNe ne ۱
باید به هدف مطلوبی منتهی نخواهند شد زیرا که مراجع احساس خواهد کرد مشاوره چیزی جز
BES rar Sd Te > ey OE eed
صفحه 33:
Ye) سازماندهى:
ره
nents mde ©
sun geow hla fice
لذ[
ات کر ره ©
زر
OE 2 حاو تمدع سج AIT AEE 6 St ع وو pee RIT FOE ام و
نحت رارض هري
۷ eee re or fee ee ner an SEEM TN
من مرک رت رس سک و رت سورع بسا ا مس ی رش کرش ی رم و رز
ی
0 ea ED
LO OTe ey ne or ea ee ee ae
PORT Sere Pare Ree Rea ERT) eee poo OIL Tey
Fie 3 و ی مد 4 ی ای ری بجر حيس لور ا
تا شرع دق رده مرش مج کشت نج دا ی ری نت
ee tee eer
رای اد
صفحه 34:
رهبری؛
رهبرى عبارت است از هدايت افراد در طول جلسات مشاوره براى ادامة كفت و كو و رسيدن
pet gre eras nesses Be rete nei era ne reer
دهد (در رفتار خود) كه تا به حذى مايل أست مراجع را به دنبال خود بكشاند ميزان تأثير افكار
و عقايد مشاور بر مراجع جهت ادامة مشاوره؛ رهبری نامیده می شود و مشاور از طریق رهبری
FUP aa aro DeLee RO mea ere en Te ats ees en
ترغیب نماید. برای رهبری مفید و موثر مشاور باید به سه عامل توجه عمیق داشته باشد. الا
بايد توانابى ورحدود بأذيرش مراجع رأ ee Ren |
EOS I AE VE 0
Rese a Soee ne mes here Pel
انا مشاور باید بونند در جریان مشاوره به Ce rare Oa rrr ere
رهبرى. كنندء مناسب استفاده ۱۳۳
OI TTS Seer rae ers See Se nes os
موقع احتراز نمايد.
صفحه 35:
روش هاى رهبرى در مشاوره عبارتند از:
لت
۱ ا ا eS CORE ae Bibs)
ce ee cones ee ree tere Ey nes at eRe Tes aD)
159 Gaede eA Cpt PAC ل ee EN ERT a
بلى» آهان و ... مى تواند به مراجع نشان دهد كه نسبت به كفته هاى او و ادامة كفت و كو علاقه مند است
|
روش های غیر مستقیم رهبری است که در بسیاری موارد قابل به کار بستن است.
صفحه 36:
a
فيك 0
۰
aod
یکی از روش ا ۱ روش مشاورة *
شخصی خود Be مستقیماً روش کار مراجع را تعیین می کند در امر پند گوئی به
fer eer ges et eter ren ane متكى است و در واقع بتد را براى حل
كاهى در مراجع ايجاد مقاومت مى نمايد مشاور بايد در كاربرد لن بش از حد محتاط باشد و
يت
اظهار نظر را از مراجع نكيرد.
صفحه 37:
اطمینان دادن:
از طریق اطمینان دادن؛ مشاور سعی می کند از میزان دلهره و نگرانی مراجع بکاهد در صورت افراط در
کاربرد این روش احتمالا مسئولیت تا حدود زیادی از مراجع سلب و بر عهد؛ مشاور محوّل خواهد شد.
لذا مشاور بايد در كاريرد اطميئان دادن نهايت دَقت را معمول دارد د و کاری نکند که مراجع احساس عدم
الاتری را داری.
مشاور بلی تو فکر می کنی که احتمالاً کارت را بهتر انجام داده ای و استحقاق نمرا
صفحه 38:
Fe
Der Ey rte ete Re By CL Sy co ee Sale
Recon Cale Cerny COME N De Ey ee ee eee nore)
۱ eT
ممکن است باعث زدگی مراجع از جریان مشاوره شود. لذا بايد در طول جلسات
مشاوره تا حدودى عمل تشخيص دادن را به مراجع نيز محوّل نمود.
صفحه 39:
۳ 5 yf
stow 5)
o
00 ل URC Spe 2 Renn RCE ge STE Y OC are SS) al
0 ل
rts Sone ee Senne ess bee STS Se eh Tey EST
برای زندگی
an EA ne Sree mere ee ee Col PRE Eye
Peto sy oe eee st En Sy NET ES eee ee Cin CUE
صفحه 40:
اهداف آموزشی:
"ا ١-فئون مشاوره را تعريف كنيد.
|
صفحه 41:
۱
Pay awn Cor PaOy Er Ol ene ne Pe ey ee CM DWP ل Ee al
بكار كيرد بيان كنيد.
صفحه 42:
ساسا
"" فنون مشاوره» مجموعه قواعد و روشهاى است كه اجراى مشاره موفقيت ۳
ممکن می سازد. مشاور با بهره گیری از این فنون می تواند مراجع را در رسیدن به
۱
صفحه 43:
فنون آغاز جلسه مشاوره
* ۱- مصاحبه مشاوره ای که هنری است. مشتکل از عادات روشها و مهارتها رابطه
اى حضورى عقلانى عاطفى و هدفدار بين مراجع و مشاور
۱
طرح مشكل ترغيب مى كند.
صفحه 44:
"" - يديرش و احترام بى قيد و شرط توجه به احساسات و كفتار مراجع
0 ۳
۱ پذیرد تا مراجع و
ب سس«
صفحه 45:
© glo dwh> dolol cy 919
-١ "" كوش دادن فعال
een e sy ا ا 0 ا 0 لات
ee by Es es eater ا 00
مراجع مرفق می شود و می تواند مراجع را بدرستی بشناسد و مشکلش را
اك
صفحه 46:
* ۲-انعکاس گفتار و | حساس:
# مشاور مراجع را به بحث بیشتر و عمیق تر و جستجوی راه حل های مناسب
تست
صفحه 47:
۴ ۳-سازمان دادن :
3
مراجع و مشاور می کاهد
صفحه 48:
010 ال re al
coy Ce ا ia
By oy care PT rey oro alas
ROBY ا
صفحه 49:
"" ؟- رهبرى جلسه:
Perea al ا |
و فعاليتهاى مراجع و مشاور مشخص مى كردد.
صفحه 50:
شیوه های رهبری جلسه مشاوره
صفحه 51:
Can ene sae ا اا ا ا ات
بيشتر از كفتار و افكار مشاور بييوى مى كند.
صفحه 52:
* در روش غیر مستقیم با برقراری رابطه حسنه مشاوره ای مراجع می تواند مشکل
خود را حل کند و بخش عمده ای از فعالیتها و مسئولیتهای جلسه مشاوره به
مراجع واكذار مى كردد.
صفحه 53:
|
مقتضى بداند براى حل مشكلات استفاده مى كند.
صفحه 54:
" ه- تشويق
|
عقایدش دلگرم می سازد.
صفحه 55:
* ۶- مواجه با سکوت
eee see noe ordi |
اهداف مشاوره آشنائی ندارد.
صفحه 56:
سکوت مراجع در ادامه جلسه مشاوره که به علت خشم و احساسات
BY ey Ong kOe CODY aC: Pee Fee SCC COMI DEY
0
صفحه 57:
۴ ۷-برخورد صحیح با مقاومت مراجع
"" كوش داد فعال
"" صحبت درباره موضوعات روزمره و عادى
ات
PSY er ا al
صفحه 58:
فنون پایان دادن به جلسه مشاوره
ب دائم
يايان موقتى زمانى است كه جلسات مشاوره بعدى هنوز تشكيل ميكردد يايان دائمى
هنگامی است که مراجع به اهداف مشاوره و خود - رهبری رسیده است و
US مشكلاتش را حل كند و فعلا جلسات مشاوره بعدى تشكيل نخواهد
00
صفحه 59:
* برای پایان دادن به جلسه مشاوره رعایت نکات زیر به ترتیب
ضرورت دارد:
"" مراجع و مشاوره بايد لحظه فرا رسيدن يايان جلسه مشاوره را بدانند.
CI go i > ا ا ا ا ل ا ا ل
مشاوره بايد خلاصه شوند
صفحه 60:
صفحه 61:
0 براى اطمينان از ياد كيرى مراجع و كمكك به عملى شدن آموخته ها بايد بياى
Meare 0
EOE ee) cela ا ا ا ات
itty
صفحه 62:
صفحه 63:
هدف آموزشی:
03 نکن
ا ا يت
صفحه 64:
ی
۳
|
eS Oe ARO Ne SERED D 1
Eta RU IN Pe ce Tey Rr eee ا
صفحه 65:
* به نظر راجرز
Be este n any Weed Ee nts So re keen ia
| mIRC Ney
ال ا ا eee 0000
صفحه 66:
"" انسان به توجه و احساس ارزشمندى به شلدت نيازمند است
" در صورت برآورده شدن اين نيازها خشنودى و رضايت او حاصل خواهد
آمد
000 ا oes eee MU Y eee ries
os! pes igo
صفحه 67:
شرايط لازم براى مشاوره مراجع - محورى عبارتند از:
۱
كه مطرح مى كردند دريابد.
صفحه 68:
* ۲- توجه مثبت بی قید و شرط احترام بدون قید و شرط به مراجع و توجه به افکار
ores) onl oe)
eg DEE eel te aD ReaD ere aie ۳
صفحه 69:
۳
2 eo ee
0 ents et ee kee ene
5 BPA alaeny
يسان نظ راوز كك تايل دروف کر
ل و نامعقول دارد. ree ed لوز
صفحه 70:
ل ا ese Nt Sve ا ا كك
نامعقول را تشدید و فرد را مضطرب و نگران می کنند.
صفحه 71:
و
وجود می آید.
* ۴- آگاهی از تاثیر عوامل متعدد گذشته در پیدایش اضطراب و نگرانی به تنهائی
SOPs eer tere ل ل
صفحه 72:
" بنابه اعتقا ۰ ۳5 5 ۲
Sd ا ا SMa a
بیاموزد
ع ات iene
۱- خواسته ها و توقعات نامعقول خود را به حداقل رساند
صفحه 73:
0000
و
1 ی ir Soar gE? rar a
صفحه 74:
* هدف مشاوره عقلانی - عاطفی آن است که افکار و نظام اعتقادی نامعقول
1
صفحه 75:
روشهاى درمانى بيروان نظريه عقلانى - عاطفى
oe ore terrae Mee CS) Sco) Se
باشد برای دگ رگونی افکار و نظام اعتقادی نامعقول وی ضرورت دارد.
صفحه 76:
-١ درمان شناختى: از طريق اين نوع درمان مراجع از خواسته ها و توقعات
sys ۳ 5 95 95 “ob 2
نامعقول خود آكاه مى شود و يى مى برد كه براى رهائى از اضطراب ونكرانى
لازم است خود را از قيد و بند مى بايستى ها بايدها و اصرارهاى بيمورد آزاد
سازد.
صفحه 77:
و ۱
حساسيت زدائى منظم
صفحه 78:
| ie
* این نظریه توسط ویلیام گلسر گسترش یافت
صفحه 79:
مفاهيم
واقعیت درمانی بر این نگرش استوار است که همه مردم با فرهنگهای متفاوت از
ا ا ا ل ل 1
صفحه 80:
* هر فرد علاوه بر نیازبه درک بی همتائی خویش و متفاوت بودنش با دیگران باید
با هویتش ارتباط معنی داری برقرار سازد و خود را بر اساس روابطش با دیگران
به عنوان کسی که دارای هویت موفق یا ناموفق است در نظي گیرد.
صفحه 81:
ال ال Pe
يا
array Vereen)
اور هيج كونه عذر و بهانه اى را نمی
را براى رفتارهاى غ2
00 0 ab
eee
صفحه 82:
eee ese SN cP eSB E eS ena a eal ۳
سازد.
ا ا 0
صفحه 83:
و
1
نسبت به میاجع نشان دهد به عنوان یک آدم پی ریا در جریان مشاوره فعالانه
و
صفحه 84:
۲- تا کید بر رفتار کنونی و نه بر احساسات
* مشاوره به مراجع کمک می کند تا نسبت به رفتارش آگاهی پیدا کند آنرا تغییر
Ce Ciccone eer or kere Bere ered |
هویت موفق منجر می شود.
صفحه 85:
۱
در واقعيت درفاتى بن جرياناتى كه در زهان خال اتفاق فى افتند تاكبد فى شو
Se SUES) ا ا |
0 al
صفحه 86:
a قضاوت در باره رفتار
" در واقعيت درمانى مراجع بايد در مورد رفتار خود قضاوت كند و اعمالى را كه
منجر به شكست مى شود مورد ارزشيابى قرا ردهد
صفحه 87:
۵- تهیه طرح و برنامه
* مشاور از طریق طرح برنامه های مفید و عملی به مراجع کمک می کند تا رفتار
ناموفق را به رفتار موفقيته آميز تبديل كند.
صفحه 88:
۶- تعهد به انجام بر نامه
Perey OMICS rip rues ae ews iota
صفحه 89:
re Bn Ie et a
۳ 5 ۳ ۳ 09 لا
ee ee ee eee ل
صفحه 90:
۸- حذف تنببه
7 0 5 5 ۳ ۳ لا
| Bl reid
صفحه 91:
۴- نظریه رفتار درمانی
1
مطالعه رابطه بین محرک و پاسخ می توان فرد را توجیه کرد.
صفحه 92:
۳۳
" مشاور بيو نظريه رفتار درمانى بايد
i نوع رفتار ناسازكار مراجع و ميزان تكرار آن را بشناسد
eS 2 ea ١ 3 Oa ا
۱ ا ل ا
صفحه 93:
ae ا Roe a [Deen تغییر رفتار ناسا زگار مراجع
خواهند كرديد.
" تغيير رفتار نامطلوب و آموزش شيوه هاى رفتار مطلوب به مراجع از اهداف
رفتار درمانى است.
صفحه 94:
۳
شرطى كردن كلاسيكك -١ ""
AER gee
0 a
eos ail
صفحه 95:
0
220000
۳
۸- حساسیت زدایی منظم
صفحه 96:
صفحه 97:
aa برقراری ارتباط
دستور دادن: هدايت كردنء ابلاغ كردن
ل ا لت
00#
ا 1
1
قضاوت کردن, انتقاد کردن؛ مخالفت کردن و مقصر شمردن
ديگري
roe | Peeve perry ازرشيابي منت
a seme werd a Cree | ۱
تفسيرء تحلیل و تشخیص روي هم گذاشتن
اطمينان بخشيء همحسيء و حمايت
300000 ee Dy
پرتکردن حواس» عوض کردن صحبت و گول زدن
صفحه 98:
RN ery ay ead
* همه این پیامها در پی آن هستند که فرد مقابل را عوض کنند و نه اينکه او
1
TB ye hires es ا ل Came teoee OUP ICON as
عوض کنند و نه این که او را همانطور که هست بپذیرند.
Wes ne ae
صفحه 99:
2
صفحه 100:
كوش دادن فعال
"" جرا كوش دادن فعال يكك مهارت ارزشمند است؟
* چرا گوش دادن فعال براى روابط بين فيدى مؤثرء خوب است؟
صفحه 101:
ی
ا ل ۱۱
كوش دادن فعال دو مرحله دارد:
"" درك و منعكس كردن احساسات فرد مقابل
"" درك و منعكس كردن دليل اين احساسات
صفحه 102:
"" گوش دادن فعال یعنی با زگویسی جملات طرف مقاببل با کلمات و
جملات خودمان.
* به ما میگوید آیا درست فهميدهايم یا نه.
۹
رت
صفحه 103:
PE rome renee PO |S ONT
ل ee ease ee)
هستیم؟
5
4 هدف این است که به فرد مقابل نشان بدهیم که ما مایلیم حرفهای او را
گوش داده و نظر او را بدانیم
صفحه 104:
"" وقتى كسى به ما نشان مىدهد كه به شنيدن حرفها و نظرات ما علاقمند
است. احساس خوبی به ما میدهد-
"" احساس خوبى در مورد طرف مقابل در ما ايجاد مى كند.
* بازكويى و بيرسى حرفهاى فرد مقابل باعث مىشود كه اكرسوء تفاهم يا
سوء برداشتى وجود دارد بريرطرف شود.
صفحه 105:
۱ 219 pigF 59 sities © jlgo
soe a
ea Comes Peal
يرسشها و عبارات خنثى ""
"" مهارتهائ كوش دادن
صفحه 106:
70 eee.)
" اين برسشها با كلماتى مثل جه. جراء جطور يا برايم تعريف كن
شروع فى شوبلا
0 ا ee ein!
Eee
Beye Ee Te rer to rere Senne y ae
0 en ead FI CC CP Ean PAL NIC
* این پرسشها به فرد مقابل را تشویق به حرف زدن می کند.
|
حرف زدن طفره مىرود» ساكت است و يا وارد جزئيات نمى شود.
ال ل ا ال ا Beppe
صفحه 107:
حملات خلاصه سازی
و |
"" عزت نفس فرد مقابلتان را بالا مىبرد جون مىبيند شما كاملاً به او كوش
فرا دادهايد.
"" به شما كمكك مى كند بر واقعيات متم ركز شويد و نه بر هيجانها.
"" به فرد مقابلتان كمكك مى كند كه بعد از شنيدن خلاصه شماء افكارش را
مرتب كند
خلاصه سازى باعث مىشود رئوس مشكلات و اختلاف نظرها معلوم
شود و بتوانیم یکی به یک با آنها مواجه شویم.
با تمركز بر يك موضوع خاص جلوى قاطى شدن موضوعات كرفته
م شود
با خلاصه سازیمی توانیم موضوعات مهم را از موضوعات غیر مهم جدا
كيم
صفحه 108:
سوّالات و عبارتهای خنثی
"" اين عبارتها به فرد مقابل كمكك مى كند راحتتر صحبت
کند.
1۱ Ogres ل ا D | Ed
۴ فرد مقابل میفهمد شما در مورد کدلم قسمت میخواهید بیشتر
Bete
ل ا Once eg EE ا ا لالم
اطلاعات بيشترى مى دهند.
و
Ie Recreate ne 0
صفحه 109:
CON] ay ae) ree
+ دادن و كرفتن
* پیام "تو
" بيام ”من
صفحه 110:
“gi” نیام
fee en een erye Sey ror Pe APO) ETT Oc CS ed
۱
صفحه 111:
پیام " من"
چرا پیام "من " راه بهتری برای برقراری ارتباط است؟
وقتى ما جمله رابا “من” شروع مىكنيم» مسئوليت آن جمله را به عهده
mse
پیام "من " کمتر محکوم کننده و منفی است و کمتر تقصیر را گردن دیگران
میاندازد.