علوم انسانی و علوم اجتماعی رسانه و شبکه‌های اجتماعی

قانون برگزاری مناقصات و آیین نامه های اجرایی

ghanoone_bargozarie_monaghesat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “قانون برگزاری مناقصات و آیین نامه های اجرایی”

قانون برگزاری مناقصات و آیین نامه های اجرایی

اسلاید 1: به نام خدا

اسلاید 2: Present By: Dr. Asghar Karami2دکتر اصغر کرمی1-عضو بنیاد ملی نخبگان2-عضو پیوسته انجمن حسابداری ایران3-عضو پیوسته انجمن حسابداری مدیریت ایران4-عضو انجمن مهندسی مالی ایران  قانون برگزاری مناقصاتو آیین نامه های اجرایی

اسلاید 3: هدف: آشنایی با قوانین مناقصات کشور و اجزای آن

اسلاید 4: سرفصل مطالب-بخش اولویژگی های قانون مناقصاتفرآیند برگزاری مناقصاتارزیابی فنی بازرگانیعدم الزام مناقصات

اسلاید 5: تعاریف مناقصه فرآیندی است رقابتی برای تامین کیفیت مورد نظر (طبق اسناد مناقصه) که در آن تعهدات موضوع معامله به مناقصه گری که کمترین قیمت متناسب پیشنهاد کرده باشد واگذار می گردد.

اسلاید 6: مفهوم و اهمیت مناقصه و مزایدهمزایای رعایت قانوننظم در جامعهتسهیل کننده روابط فردیموجبات آرامش خاطر عمومیجلوگیری از سوء استفاده های احتمالیحفظ حقوق دولت ، ملت و بیت المال

اسلاید 7: مشمولین قانون برگزاری مناقصات قوای سه گانه ج.ا.اموسسات و نهادهای عمومی غیردولتی که از بودجه کل کشور استفاده می نمایند.موسسات عمومی،بنیادها و نهاد های انقلاب اسلامی،شورای نگهبان قانون اساسی.وشهرداریها و....دستگاه ها و واحد هاییکه قانون خاص دارند واز قوانین عام نیز تبعیت می کنند نظیروزارت جهاد کشاورزي، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترشونوسازي صنایع ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنایع معدنی ایران،سازمان صدا و سیماي جمهوري اسلامی ایران و شرکتهاي تابعه آنها موظفند در برگزاري مناقصه مقرراتاین قانون را رعایتکنند.

اسلاید 8: ویژگی قانون برگزاری مناقصاتقانون خاص است که فقط برای معاملات دولتی کاربرد دارد.به منظور تعیین روش و مراحل برگزاری مناقصات به تصویب رسیده است.مناقصه : خریدار مال (یا اموال معین) وخدمات از طرف مامور رسمی به کمترین قیمتی که (متناسب باشد) از طرف فروشندگان پیشنهاد می شود.مناقصه یک مسابقه است برای پیشنهاد ارائه کمترین قیمت و بهترین کیفیت.منظور از معاملات در قانون (عقد یا قراردا دی که جنبه مالی و اقتصادی دارد) معاملات دولتی است که یک طرف آن دولت و طرف دیگر شخص حقیقی یا حقوقی می باشد.

اسلاید 9: ارکان اصلی مناقصهمشمولین بند ب ماده 1 ق.ب.م).)1 – مناقصه گزار2 – مناقصه گر (شخص حقیقی یا حقوقی که اسناد مناقصه رادریافت و در مناقصه شرکت می کند).3 – کمیسیون مناقصه.4– کمیته فنی - بازرگانی. .5 – هیات رسیدگی به شکایات6 – هیات ترک تشریفات مناقصه.

اسلاید 10: ساختار کمیسیون مناقصهرئیس دستگاه مناقصه گزار یا نماینده اوذی حساب یا بالاترین مقام مالی دستگاه مناقصه گزارمسول فنی دستگاه مناقصه گزار یا واحدی که مناقصه به درخواست وی برگزار می شود.حضور ناظر از سوی شورای شهر در کمیسیون مناقصات شهرداریها الزامی است.کمیسیون با حضور هرسه نفر رسمیت دارد.تصمیمات با رای اکثریت است.اعضای آن در شرکتهای دولتی با انتخاب هیات مدیره است.

اسلاید 11: کمیته فنی بازرگانیاین کمیته یا هیات،متناسب با موضوع مناقصه می تواند صرف کمیته فنی یا فقط کمیته بازرگانی ویا دو ماهیتی باشد.خرید کالای بازرگانی ویا خرید خدمات فنی مطرح باشد.لازم به نظر می رسد که اعضای کمیته از خبرگان فنی و گاهی بازرگانی باشند.کمیته ،هیات،گروه باید صلاحیت داشته باشد یعنی خبره (کارشناس) در امور فنی و بازرگانی باشند.حداقل تعداد اعضای کمیته 3 نفرند، اعضاء می تواند به تعداد بیشتری برسد.وظیفه (ذاتی)کمیته،ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها وسایر وظایف مقرر(ارزیابی کیفی) درقانون ب.م.

اسلاید 12: طبقه بندی معاملاتمعاملات کوچک: (کار پرداز یا مامورخرید با اخذ فاکتور به کمترین بهای ممکن).معاملات متوسط: (کارپرداز یا مامور خرید با اخذ حداقل سه فقره استعلام کتبی - در صورت ممکن - باتایید مسول واحد تدارکاتی –عقد قرارداد یا اخذ فاکتور).معاملات بزرگ: (برگزاری مناقصه عمومی ومحدود - یک مرحله ای یا دو مرحله ای).وزارت امور اقتصادی و دارایی در ابتدای هر سال نصاب معاملات را براساس شاخص بهای کالا وخدمات ب.م. جهت تصویب به هیات وزیران پیشنهاد می نماید.سال1394-معاملات کوچک-139.000.000ریال

اسلاید 13: مناقصات از نظر روش دعوت مناقصه گرانمناقصه عمومی - فراخوان از طریق آگهی عمومی - یک مرحله ای و دو مرحله ای. مناقصه محدود - به تشخیص ومسئولیت بالاترین مقام(باذکر ادله:دلیل فنی و بازرگانی- محدود بودن مناقصه گران صلا حیت دار – شرایط اضطراری) و ارسال گزارش و تایید بالا ترین مقام از طریق ارسال دعوتنامه برای مناقصه گران صلاحیتدار(ارزیابی کیفی شده –فهرست مناقصه گران صلاحیتدار وفهرست کوتاه ) یک مرحله ای و دو مرحله ای –نیازی به انتشار آگهی نیست.

اسلاید 14: روش های مناقصهمناقصه عمومی یا آزاد: از طریق آگهی بین مناقصه گرانیک مرحله ای: ارزیابی شکلی و مالی واعلام برنده مناقصه و عقد قرارداد.دو مرحله ای:الف - ارزیابی فنی – بازرگانی توسط کمیته فنی بازرگانیب - ارزیابی مالی واعلام برنده توسط کمیسیون مناقصه وعقد قرارداد. 2. مناقصه محدود: ازطریق دعوتنامه بین مناقصه گرانی که قبلا ارزیابی کیفی شده اند. یک مرحله ای: ارزیابی شکلی و مالی و اعلام برنده مناقصه وعقد قرارداد.دو مرحله ای:الف - ارزیابی فنی - بازرگانی توسط ک.ف.ب. ب - ارزیابی مالی و اعلام برنده مناقصه.

اسلاید 15: مناقصات از نظرمراحل بررسی طبقه بندیمناقصه یک مرحله ای: بررسی پیشنهادها (ارزیابی شکلی و مالی) در یک جلسه و اعلام برنده وعقد قرارداد.2. مناقصه دو مرحله ای :الف - ارزیابی فنی وبازرگانی پیشنهادها توسط کمیته فنی بازرگانی وارجاع آن به کمیسیون .ب - ارزیابی مالی وپذیرش متناسب ترین قیمت وعقد قرارداد.

اسلاید 16: وظایف کمیسیون مناقصهتشکیل جلسات کمیسیون مناقصه در موعد مقرر در فراخوان مناقصه.ارزیابی شکلی پیشنهاد مناقصه گران.ارزیابی پیشنهادها و تعیین پیشنهادهای قابل قبول طبق شرایط و اسناد مناقصه.ارجاع بررسی فنی پیشنهادها به کمیته فنی بازرگانی در مناقصات دو مرحله ای.تعیین برندگان اول و دوم مناقصه.تنظیم صورت جلسات مناقصه. تصمیم گیری درباره تجدید یا لغو مناقصه.

اسلاید 17: وظایف هیات رسیدگی به شکایاترسیدگی به دعاوی بین مناقصه گر ومناقصه گزار(ماهیت وجودی).رسیدگی به اعتراضات مربوط به اجرا نشدن هر یک از مواد این قانون.صدور رای تجدید یا لغو مناقصه.

اسلاید 18: فرایند برگزاری مناقصاتتامین منابع مالی وپیش بینی آن ونحوه ضمان تاخیر تعهدات برای انجام معاملات...تعیین نوع مناقصه در معاملات بزرگ (عمومی یا محدود ویک مرحله ای ودو مرحله ای)تهیه اسناد مناقصه.ارزیابی کیفی مناقصه گران توسط دستگاه اجرائی در صورت لزوم وتهیه فهرست کوتاهفراخوان مناقصه (دو تا سه نوبت حداقل در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار کشوری یا استان منتشر گردد).ارزیابی پیشنهادها.تعیین برنده مناقصه و انعقاد قرارداد.

اسلاید 19: ارزیابی کیفی مناقصه گراندر ارزیابی کیفی باید موارد زیر لحاظ شود:تضمین کیفیت خدمات و محصولات.داشتن تجربه ودانش در زمینه مورد نظر.حسن سابقه.داشتن پروانه کار و گواهینامه صلاحیت در صورت لزوم.توان مالی متقاضی برای انجام کار درصورت لزوم.

اسلاید 20: مراحل ارزیابی کیفی مناقصه گران(پیمانکاران)تعیین معیارهای ارزیابی و اهمیت نسبی آنها.تهیه اسناد ارزیابی.دریافت ، تکمیل و ارسال اسناد ارزیابی از سوی متقاضیان.ارزیابی اسناد دریافت شده و تعیین امتیاز هریک از مناقصه گران و رتبه بندی آنها.اعلام اسامی مناقصه گران صلاحیتدار به کارفرما و امتیازات و رتبه آنها (تهیه لیست کوتاه).مستند سازی ارزیابی کیفی مناقصه گران.

اسلاید 21: موازین و معیارهای ارزیابی کیفی مناقصه گران به منظور تحقق موارد زیر است:افزایش کارآیی مناقصه گران.تضمین کیفیت خدمات و کالاها.به کارگیری مناقصه گران توانمند و با سابقه.ایجاد محیط رقابت کیفی برای توسعه فعالیتهای اقتصادی.

اسلاید 22: فرایند ارزیابی کیفی مناقصه گرانتمهیدات ارزیابی.انتشار آگهی ارزیابی.توزیع استعلام ارزیابی و دریافت پاسخ متقاضیان.ارزیابی و امتیازدهی.تهیه و اعلام فهرست/لیست کوتاه.

اسلاید 23: وظایف (محوله ) کمیته فنی – بازرگانی در ارزیابی کیفی مناقصه گرانبررسی کفایت و تایید گزارش شناخت.تعیین معیارهای ارزیابی و وزن آنها.تایید مفاد استعلام ارزیابی.امتیازدهی به متقاضیان در خصوص هریک ازمعیارهای ارزیابی.ارزیابی نهایی مناقصه گران و تهیه فهرست کوتاه مناقصه گران صلاحیتدار برای دعوت به مناقصه محدود.مسئولیت تهیه استعلام ارزیابی برعهده واحدی است که به سفارش وی مناقصه برگزار می شود.به تشخیص بالاترین مقام دستگاه مناقصه گزار مسئولیت ارزیابی کیفی می تواند برعهده مدیر طرح هم باشد.

اسلاید 24: تمهیدات ارزیابی قبل از انتشار آگهیتامین مالی برای انجام تعهدات موضوع مناقصه.تهیه و تصویب مطالعات،نقشه ها،فهرست مقادیر ونظایرآنها.تهیه گزارش شناختمستند سازی پیش از فراخوان وتهیه صورتمجلس پیش از فراخوانتهیه آگهی ارزیابیتهیه استعلام ارزیابیتشکیل کمیته فنی – بازرگانی یا ابلاغ ارزیابی کیفی به مدیر طرح،حسب مورد.تهیه برنامه زمانی ارزیابی.

اسلاید 25: آگهی ارزیابی کیفی باید شامل موارد زیر باشدنام و نشانی دستگاه مناقصه گزار.موضوع مناقصه.تاریخ ،مهلت و نشانی دریافت و تحویل استعلام ارزیابی کیفی مناقصه گران.نام و نشانی مدیر طرح یا مشاور حسب مورد.نحوه دریافت اسناد استعلام و هزینه آن در صورت لزوم.بعداز پایان مهلت تحویل استعلام ها،در صورت تحقق شرایط انحصار و اطمینان از آن،آگهی حداقل برای یک بار باید تجدید شود.در صورت احراز شرایط انحصار ،ک.م.صورتجلسه ای مبنی بر انحصار تنظیم و امضاء می کند و قرارداد بامتقاضی معامله منعقد می شود.

اسلاید 26: استعلام ارزیابی باید حداقل حاوی اطلاعات زیر باشدنام ونشانی مناقصه گزار.موضوع مناقصه.مدارک صلاحیت و گواهینامه های لازم.مقدار یا برآورد اولیه موضوع مناقصه.معیارهای ارزیابی.اهمیت وزنی معیار های ارزیابی (درصورتی که ارزیابی به روش وزنی انجام شود). مدارک و مستندهای لازم برای تعیین امتیازهای مربوط به هریک از معیارها.روش محاسبه امتیازهای مربوط به هریک از معیارها.حداقل امتیاز قابل قبول برای دعوت به مناقصه.محل،زمان و مهلت دریافت وتحویل استعلامها.نام ونشانی مدیر طرح یا مشاور حسب مورد.برنامه زمانی ارزیابی.

اسلاید 27: حداقل تعداد مناقصه گران در فهرست کوتاه5 مناقصه گر در کارهای پیمانکاری ، درصورت استفاده از فهرست بهای سازمان.3 مناقصه گر در سایر مناقصات.درصورتی که تعداد افراد واجد شرایط به حد نصاب نرسد،تجدید مناقصه ودر ارزیابی دوم با حداقل 2 مناقصه گرمناقصه انجام می شود(در غیر این صورت انحصاری تلقی ومعامله انجام می شود.دعوتنامه مناقصه برای همه مناقصه گران ارسال می شود.در پروژه های تکمیلی،پیمانکار شاغل در فهرست کوتاه ملحوظ می شود.

اسلاید 28: اعتبار فهرستهای کوتاهدرمناقصات پیمانکاری نباید بیش از دوسال از تاریخ ارزیابی کیفی و تهیه فهرست کوتاه گذشته باشد.درمناقصات تامین کالا در صورت استفاده از فهرست تامین کنندگان صلاحیتداردستگاه مرکزی،که با رعایت ماده 26 تهیه شده باشد.در صورت استفاده از فهرست ،نیازی به انتشار آگهی نیست و فراخوان از طریق دعوتنامه انجام می شود.مستندات فهرستها باید در صورتجلسه پایانی ارزیابی کیفی قید شود.

اسلاید 29: معیارهای ارزیابی کیفی پیمانکارانتجربه (سابقه اجرایی) و دانش در زمینه مورد نظربراساس اطلاعات مربوط به تعداد ونوع کارهای مشابه انجام شده در5 سال گذشته تعیین می شود.حسن سابقه درکارهای قبلی، براساس اطلاعات حداکثر5سال گذشته شامل نشانی و مقام مطلع در دستگاهای کارفرما + امتیاز ارزیابی کارفرمایان کارهای قبلی + میانگین امتیاز ارزیابی کارفرمایان قبلی + امتیازهای مربوط به ارزشیابی دوره ای مراجع معتبر (دستورالعمل ارزشیابی پیمانکاران ابلاغی از سوی سازمان).توان مالی براساس اطلاعات5سال گذشته + احراز از مبلغ برآوردی 50 برابر مالیات سالانه +3برابردرآمد نا خالص سالانه +5برابر دارایی های ثابت +تایید اعتبار از سوی موسسات مالی.

اسلاید 30: پیمانکاران معیارهای ارزیابی کیفیدرکارهایی که برآورد آنهابیش از بیست برابرنصاب معاملات متوسط باشد،معیارهای زیر باید لحاظ شود:توان تجهیزاتی : با توجه به ماهیت کار وماشین الات مورد نیاز+درصورت نیاز پروژه به ماشین الات خاص.توان فنی و برنامه ریزی :ارزیابی کفایت کارکنان کلیدی+ توان برنامه ریزی وکنترل پروژه.حداکثر امتیاز مربوط به برنامه ریزی و کنترل پروژه درصورتی احراز می شود که در سوابق 5 سال گذشته،حداقل دو پروژه بدون تاخیر غیر مجاز وجود داشته باشد.

اسلاید 31: معیارهای ارزیابی کیفی پیمانکاراندر کارهای پیمانکاریE.P.C معیارهای زیر اضافه می شود:دانش فنی در زمینه مطالعه و طراحی طبق ارزیابی کیفی مشاوران.تجربه در زمینه تامین کالا.توان مدیریتی.در پیمانکاری عمومی علاوه بر معیارهای 3 اسلاید قبلی، مبلغ یا درصد مشارکت مالی نیز می تواند مد نظر قرار گیرد.گروه های مشارکت پیمانکاری در تمام مناقصات با هر مبلغ،باید کارکنان کلیدی و سازمان اجرایی خودرا معرفی کنند.امتیازات پیمانکاران فرعی در ارزیابی کیفی پیمانکاراصلی لحاظ می شود.

اسلاید 32: معیارهای ارزیابی کیفی تامین کنندگانتوان مالیارزیابی مشتریان قبلی و حسن شهرتاستانداردهای تولیدداشتن تجربه و دانش در زمینه مورد نظرحسن سابقه تضمین کیفیت خدمات و محصولات.

اسلاید 33: ارزیابی توان مالی تامین کنندگاناطلاعات حداکثر پنج سال گذشته اساس ارزیابی است.حداکثر امتیاز توان مالی در صورتی احراز می شود که مبلغ برآوردی مناقصه معادل یا کمتر از یکی از مقادیر زیر باشد:یکصد برابر مالیات متوسط سالانه.بیست وپنج درصد فروش آخرین سال تولید.ده درصد دارایی های ثابت.تایید اعتبار از سوی بانک یا موسسات مالی و اعتباری معتبرتا سقف مبلغ مناقصه.

اسلاید 34: ماده 13 – فراخوان مناقصهمفاد فراخوان مناقصه باید شامل موارد زیر باشد:نام و نشانی مناقصه گزار.نوع ، کمیت و کیفیت کالا یا خدمات.نوع ومبلغ تضمین شرکت در مناقصه.محل ، زمان و مهلت دریافت اسناد ، تحویل و گشایش پیشنهادها.مبلغ برآورد شده معامله و مبانی آن(در صورتی که تعیین آن میسر یا به مصلحت باشد) زمانی که فهرست بهاء وجود دارد، برآورد بر اساس آن تهیه می شود.فراخوان باید دو تا سه نوبت در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار کشوری یا استانی منتشرگردد.از طریق سایر رسانه ها هم قابل انتشار است.در مناقصه بین المللی ،حداقل یک نوبت در روزنامه های خارجی...

اسلاید 35: ماده 14- اسناد مناقصهنام ونشانی مناقصه گزار.نوع ومبلغ تضمین مناقصه.محل ،زمان ومهلت دریافت اسناد،تحویل پیشنهادها و گشایش آنها.مبلغ پیش پرداخت و تضمین حسن انجام کار.مدت اعتبار پیشنهادها.

اسلاید 36: اسناد مناقصهشرح کار، مشخصات فنی بازرگانی، استانداردها، نوع ، کمیت و کیفیت کالابرنامه ریزی انجام کار یا تحویل کالا.معیارها و روش ارزیابی کیفی مناقصه گران.روش تهیه و مهلت مقرر برای تسلیم پیشنهادها و تعداد نسخه های آنها.متن قرارداد شامل موافقتنامه،شرایط عمومی و خصوصی و ضمائم آن.صورتجلسات و توضیحات موضوع ماده 17.سایر اسنادی که به تشخیص مناقصه گزار لازم باشد.

اسلاید 37: ماده15- ترتیب تهیه و تسلیم پیشنهادهاتهیه وتکمیل اسناد و پیشنهادها.تسلیم پیشنهادها در مهلت مقرر.دریافت رسید پیشنهادها.مهلت قبول پیشنهادها در مورد مناقصات داخلی و بین المللی از آخرین مهلت تحویل اسناد مناقصه،به ترتیب نباید کمتر از 10 روز و یکماه باشد.

اسلاید 38: ماده16- شرایط تسلیم و تحویل پیشنهادهاهر شرکت کننده فقط یک پیشنهاد تسلیم می نماید.پیشنهادها شامل : تضمین در پاکت الفپیشنهاد فنی بازرگانی در پاکت ب پیشنهاد قیمت در پاکت جپیشنهاد ها دریافت ، ثبت و تا جلسه بازگشایی صیانت می شود.هرگونه تسلیم و تحویل و اصلاح و جایگزینی ویا پس گرفتن پیشنهاد باید به صورت قابل گواهی و در مهلت و مکان مقرر در اسناد مناقصه انجام شود.(ماده 17- توضیح و تشریح اسناد).

اسلاید 39: ماده 18 – مراحل گشایش پیشنهادهاتهیه فهرست دریافت کنندگان اسناد،پیشنهاد دهندگان،حاضران وشرکت کنندگان در جلسه.باز کردن پاکت تضمین(الف)وکنترل آن.بازکردن پاکت فنی بازرگانی (ب) وتحویل آن به کمیته فنی بازرگانی در مناقصه دو مرحله ای.باز کردن پیشنهاد قیمت و کنترل از نظر کامل بودن مدارک و امضای آنهاوکنار گذاشتن پیشنهاد های غیر قابل قبول در مناقصات یک مرحله ای.تهیه و تنظیم وامضای صورتجلسه گشایش پیشنهادها توسط کمیسیون مناقصه.تحویل پاکتهای قیمت و تضمین (الف و ج) پیشنهاد های رد شده به ذینفع.در مناقصه دو مرحله ای ، جلسه گشایش پیشنهادهای قیمت،در جلسه گشایش پاکتها (الف و ب) اعلام خواهد شد.

اسلاید 40: ماده19- ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادهادر مناقصات دو مرحله ای و براساس معیارها و روشهای اعلام شده انجام می شود.نتیجه بررسی طی مهلتی که کمیسیون مناقصه برای کمیته فنی معین می کند به جلسه بعدی کمیسیون احاله می شود. پاکتهای قیمت پیشنهاد دهندگانی که امتیاز فنی بازرگانی لازم را آورده اند، گشوده می شود.هرگونه ارزیابی فنی بازرگانی ، فقط پیش از گشودن پیشنهادهای قیمت مجاز است.پاکت پیشنهاد قیمت پیشنهاد دهندگانی که حد نصاب ارزیابی را احراز نکرده اند،ناگشوده بازگردانده می شود.

اسلاید 41: ماده 20-ارزیابی مالی و تعیین برنده مناقصههنگام ارزیابی مالی،مناقصه گری که مناسب ترین قیمت (قیمت ترازشده)را حائز شده باشد به عنوان برنده اول اعلام خواهدشد.برنده دوم درصورتی اعلام می شود که تفاوت قیمت پیشنهادی وی با برنده اول،کمتر از مبلغ تضمین (5%) باشد (چون احتمال دارد بین برنده اول ودوم تبانی شده باشد).روش ارزیابی مالی باید دراسناد مناقصه به صورت مشروح وبا ذکر نحوه تاثیرگذاری ارزیابی فنی بازرگانی بر قیمت پیشنهادی اعلام شود.پس از گشودن پاکت های قیمت،چنانچه بررسی قیمت ها وتجزیه وکنترل مبانی آن لازم باشد،کمیسیون مناقصه می تواند بررسی آن رابه کمیته فنی ارجاع نمایدوکمیته ظرف دو هفته نتیجه را به کمیسیون اعلام می کند.پس از گشوده شدن پیشنهادهای قیمت،تضمین برنده اول و دوم نزد مناقصه گزار نگهداری و تضمین سایرمناقصه گران بازگردانده می شود.درمناقصات بین المللی، مناقصه گران داخلی نسبت به مناقصه گران خارجی ترجیح دارند(اگر به مصلحت نبود باید شورای اقتصاد تایید کند).

اسلاید 42: هدف از مستند سازی تحقق موارد زیر است:شفاف سازی و اطلاع رسانی بهنگام مناقصات.رقابت آزاد و رعایت اصل برابری حقوق مناقصه گران.ایفای بهنگام و کامل تعهد های طرف های مناقصه.تسریع در مراحل برگزاری مناقصه.کلیه دستگاه های مناقصه گزار باید مقررات نظام مستند سازی را در کلیه معاملات بزرگ اعم از مناقصه و ترک مناقصه رعایت کنند.نظام مستند سازی مشتمل بر موارد زیر است:اصول،روش ها،مقررات و استاندارد های مستند سازی و اطلاع رسانی مناقصات.نقش ها،تصمیم ها و اقدام های انجام شده در فرایند برگزاری مناقصه.مفاد اسناد مربوط به برگزاری مناقصه از مرحله تامین منابع مالی تا انعقاد قرارداد و نحوه اطلاع رسانی آنها.

اسلاید 43: تعریف مفاهیم مستند سازیمستندسازی فرایندی است که درآن اسناد مناقصه،صورتجلسات و اطلاعات مربوط به تصمیم ها و اقدامهای انجام شده در مراحل مناقصه ،ثبت و نگهداری می شود.نظام مستند سازی، سامانه هایی است که به منظور مستند سازی مناقصات از سوی سازمان ایجاد می شود.بانک اطلاعات مناقصات ، سامانه هایی است که مستندات الکترونیکی مناقصات در آن نگهداری می شود.پایگاه ملی اطلاع رسانی مناقصات ، سامانه هایی است که به واسطه آن،دسترسی به مستندات الکترونیکی تمام مناقصات ممکن می شود.بایگانی اسناد مناقصه، فرایندی است که درآن همه اسناد مناقصه به صورت مکتوب و به نحوی مطمئن در دستگاه مناقصه گزار ثبت و نگهداری می شوند.

اسلاید 44: فرایند مستند سازی مناقصهمستند سازی جلسات مناقصه.مستند سازی پیش از فراخوان.مستند سازی فراخوان.مستند سازی ارزیابی شکلی پیشنهادها.مستند سازی ارزیابی کیفی مناقصه گران.مستند سازی گشایش پیشنهادها و تعیین برنده مناقصه.مستند سازی پس از تعیین برنده مناقصه.مستند سازی دوره اجرای موضوع مناقصه.مستند سازی دونوع است: مکتوب و الکترونیکی.

اسلاید 45: مستند سازی جلسات مناقصه نام و عنوان مناقصه گزار.تاریخ و محل تشکیل جلسه.موضوع مناقصه.فهرست مناقصه گران حسب مورد.اسامی و سمت اعضای کمیسیون مناقصه.اسامی حاضران در جلسه.مفاد تصمیم ها.توضیحات و پاسخ به پرسش های مناقصه گران در جلسات.

اسلاید 46: مناقصه در شرایط زیر تجدید می شود:کم بودن تعداد مناقصه گران از حد نصاب تعیین شده در اسناد مناقصه.امتناع برندگان اول ودوم مناقصه از انعقاد قرارداد.پایان مدت اعتبار پیشنهادها.رای هیات رسیدگی به شکایات.بالا بودن قیمتها به نحوی که توجیه اقتصادی طرح منتفی گردد.

اسلاید 47: مناقصه در شرایط زیر لغو می شودنیاز به کالا یا خدمات موضوع مناقصه مرتفع شده باشد.تغییرات زیادی در اسنادمناقصه لازم باشد به نحوی که موجب تغییر ماهیت مناقصه شود.پیشامد های غیر متعارف نظیر جنگ،زلزله،سیل ومانند آنها رخ دهد.رای هیات رسیدگی به شکایات.تشخیص کمیسیون مناقصه مبنی بر تبانی بین مناقصه گران.مناقصه گزار باید تجدید و یا لغو مناقصه را به آگاهی همه مناقصه گران برساند.

اسلاید 48: نحوه رسیدگی به شکایاتهریک از مناقصه گران می توانند نسبت به اجرا نشدن قانون به بالاترین مقام دستگاه مناقصه گزار شکایت کنند.دستگاه مناقصه گزار مکلف است در مهلت 15 روز رسیدگی نماید ودر صورت وارد بودن اقدام ودر صورت وارد نبودن جوابیه بدهد.در صورت عدم پذیرش نتیجه توسط شاکی،هیات رسیدگی به شکایات طی 15 روز موضوع را بررسی و رای قطعی را اعلام خواهد نمود.در صورت اعتراض هرکدام از طرفین،موضوع به مرجع صالح ارجاع خواهدشد.

اسلاید 49: ماده26- نحوه برگزاری مناقصه محدودمناقصه ای است که درآن به تشخیص و مسولیت بالاترین مقام دستگاه مناقصه گزاربا ذکر ادله تایید شود.فراخوان مناقصه از طریق ارسال دعوتنامه برای مناقصه گران صلاحیت دار به اطلاع آنها می رسد.وجود فهرست های(کوتاه و بلند) مناقصه گران صلاحیت دار الزامی است.فهرست بلند، فهرست مناقصه گران صلاحیتداری است که از بین متقاضیان براساس معیارهای از پیش تعیین شده،توسط س.م.ب.ک.ارزیابی صلاحیت و معرفی می شوند.انواع فهرست بلند: فهرست سازمان، فهرست دستگاههای مرکزی و سازمانهای حرفهدر مناقصه محدود نیازی به انتشار آگهی نیست.

اسلاید 50: مقررات دعوت به مناقصه محدودتهیه گزارش توجیهی برگزاری مناقصه محدود(شرایط...) باتایید بالاترین مقام.مرجع صدور فهرست بلند مناقصه گران صلاحیت دار ونوع فهرست بلند باید مشخص شده باشد.با تایید بالاترین مقام دستگاه مناقصه گزار.حداقل تعداد مناقصه گران واجد شرایط فهرست کوتاه برای دعوت به مناقصه 5 نفر در کارهای پیمانکاری و 3 مناقصه گر در سایر مناقصات است.

اسلاید 51: معیارهای تهیه فهرست مناقصه گران صلاحیت دار برای مناقصات محدود به منظور تحقق موارد زیر است:رعایت اصل رقابت بین تمام مناقصه گران صلاحیتدار وتوانمند.مشارکت مناقصه گزاران در فرایند ارزیابی صلاحیت.تسریع درفرایند انتخاب مناقصه گران.فهرست دارندگان گواهینامه صلاحیت سازمان،مبنای تهیه فهرست بلند می باشد.تهیه فهرست بلند اشخاص حقیقی صلاحیتدار برعهده سازمانهای حرفه ای مربوط (سازمانهای نظام مهندسی-کنترل ساختمان-نظام مهندسی کشاورزی-نظام مهندسی معدن و نظایر آن) می باشد.فهرست بلند،درصورت عدم انتشار فهرست جدید، دو سال اعتبار دارد.

اسلاید 52: مراحل تهیه فهرست بلند توسط دستگاههای مرکزیتعیین اعضای کمیته فنی – بازرگانی دستگاه مرکزی.انتشار آگهی ارزیابی صلاحیت (در پایگاه ملی اطلاع رسانی و دو تا سه نوبت انتشار در روزنامه)تحویل اسناد ارزیابی صلاحیت به متقاضیان و دریافت پاسخ از آنها.ارزیابی صلاحیت متقاضیان و تعیین امتیاز ارزیابی.انتشار فهرست بلند.

اسلاید 53: تامین کنندگان معیارهای ارزیابی صلاحیتتوان مالی.ارزیابی مشتریان قبلی.استانداردهای تولید.نظام کیفیت و نحوه تضمین محصولات (گارانتی).ظرفیت تولید.کیفیت قطعات مصرفی وارزیابی سازندگان مربوط.

اسلاید 54: معیار های ارزیابی صلاحیت در امورپیمانکاریتجربه (سابقه اجرایی).حسن سابقه در کارهای قبلی.توان تجهیزاتی.توان فنی وبرنامه ریزی.دانش فنی در زمینه مطالعه و طراحی.تجربه در زمینه تامین کالا.کیفیت ،نیروی انسانی بهره بردار.

اسلاید 55: رعایت مقررات زیر درتکمیل اسناد ارزیابی ضروری است:استعلام ها باید توسط اشخاص مجاز امضاء و مهر شوند.حسب مورد،اطلاعات مربوط به گواهینامه های صلاحیت و رتبه بندی ارائه شود.اسناد و مدارک درخواست شده پیوست شود.اطلاعات صحیح و کامل باشد.امتیاز دهی توسط کمیته فنی – بازرگانی دستگاه مرکزی انجام می شود.روش ترجیحی در ارزیابی صلاحیت، روش وزنی می باشد.

اسلاید 56: اسناد ارزیابی صلاحیتنام و نشانی دستگاه مرکزی.رشته و زمینه تخصصی برای ارزیابی صلاحیت.مجوزها و گواهینامه های لازم.معیارهای ارزیابی.اهمیت وزنی معیارهای ارزیابی درصورتی که ارزیابی صلاحیت به روش وزنی انجام شود.مدارک و مستند های لازم برای تعیین امتیازهای مربوط به هر یک از معیارها.روش محاسبه امتیازهای مربوط به هریک ازمعیارها.حداقل امتیاز قابل قبول برای هرپایه یا زمینه تخصصی.محل، زمان و مهلت دریافت و تحویل اسناد.

اسلاید 57: ماده 27- ترک تشریفات مناقصهبراساس گزارش توجیهی دستگاه مناقصه گزار است.به تشخیص یک هیات 3نفره مرکب از:معاون مالی واداری ویا مقام مشابه – ذی حساب مربوط – یک نفر از کارکنان خبره و متعهد به انتخاب بالاترین مقام اجرایی...مناقصه میسر نباشد.معامله به طریق مذاکره یا به هر نحوی که هیات مقرر می دارد، انجام می شود.هیات.ترک.تشریفات باید منافع و مصالح دستگاه اجرایی رادر روش مذاکره مدنظر قراردهد.سایر مقررات دولتی مربوط به معاملات دولتی رعایت شود.ه.ت.ت . صرفا برای یک نوع کالا یا خدمت لزوم انجام معامله به روش ترک تشریفات را مشخص و اعلام می کند واز اتخاذ تصمیم کلی برای معاملات دیگر و مشابه،خودداری خواهد کرد.

اسلاید 58: چه موقع و چه مقامی دستور ترک مناقصه می دهد؟1- زمانی که براساس گزارش توجیهی دستگاه اجرایی، مناقصه ، میسر یا به مصلحت نباشد. 2- هیات ترک مناقصه با رعایت صرفه و صلاح دولت ترتیب انجام معاملات را با رعایت سایر مقررات به طریق دیگراعلام خواهد نمود.3- ترکیب هیات ترک مناقصه : معاون مالی و اداری یا مقام مشابه و ذیحساب مر بوط و یک نفر از کارکنان خبره و متعهد دولت، به انتخاب وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط.

اسلاید 59: ترک تشریفات مناقصهدرصورتی که مجوز ت.ت.م.بدون قید نام مناقصه گر اخذ شده باشد، داشتن گواهینامه صلاحیت یا گواهی استاندارد و پروانه بهره برداری الزامی است.به منظور پیشگیری از تغییر شرایط متعارف ارجاع کار،هنگام استفاده از روش ت.ت.م.،تفکیک کارهای پروژه به پیمانهای جداگانه فقط براساس گزارشهای مصوب واحدهای خدمات مشاوره صلاحیتدار مجاز است.

اسلاید 60: ماده29- موارد عدم الزام به برگزاری مناقصهخرید اموال منقول انحصاری.خدمات وحقوقی که منحصر به فرد(انحصاری) بوده و دارای انواع مشابه نباشد.اجاره (وبه شرط تملیک) گرفتن اموال غیرمنقول با کسب نظر از هیات کارشناسان رسمی دادگستری یا هیات کارشناسان خبره.خرید اموال منقول(کالا و خدمات)باقیمت تعیین شده یا کمتر ویا حقوقی که قیمت آنها از طرف مراجع قانونی اعلام شده باشد.تعمیر تجهیزات و ماشین آلات ثابت ومتحرک وتامین تجهیزات و ماشین آلات صرفا جایگزین و مرتبط با تداوم تولید در واحدهای تولیدی به نحوی که موجب توسعه واحد نگردد.

اسلاید 61: موارد عدم الزام به برگزاری مناقصه6- خرید خدمات مشاوره اعم ازمهندسی مشاور و مشاوره فنی بازرگانی مشتمل بر مطالعه، طراحی و یا مدیریت بر طرح و اجرا و نظارت ویا هر نوع خدمات مشاوره ای و کارشناسی.7- خدمات فرهنگی و هنری،آموزشی و ورزشی ونظایرآن که امکان برگزاری مناقصه مقدور نباشد بارعایت صرفه و صلاح کشور.8- خرید قطعات یدکی برای تعویض ویا تکمیل لوازم وتجهیزات ماشین آلات ثابت و متحرک موجود و همچنین ادوات و ابزار و وسایل اندازه گیری دقیق و لوازم آزمایشگاههای علمی و فنی ونظایر آن که تامین آن از طریق مناقصه امکان پذیر نباشد،با تعیین بهای مورد معامله از سوی حداقل یک نفر کارشناس یا مقامات مجاز.9- درمورد معاملات محرمانه به تشخیص هیات وزیران.10- خرید سهام وتعهدات ناشی از اجرای احکام قضایی.

اسلاید 62: آئین نامه اجرائی بند ه ماده29))ضوابط،موازین و معیارهای خدمات مشاورهانتخاب مشاوران صلاحیتدار و توانمند.ایجاد محیط رقابت کیفی برای توسعه خدمات مشاوره.تضمین کیفیت خدمات مشاوره.تمام دستگاهها درمعاملات بزرگ بایدآیین نامه خدمات مشاوره را رعایت کنند.هیات انتخاب مشاوره : هیاتی مرکب از حداقل سه عضو؛ بالاترین مقام کارفرما یا نماینده او – ذی حساب یا مقام مالی - کارشناس متخصص به انتخاب واحد متقاضی مشاوره.خدمات مشاوره عبارتند از خدمات مهندسی مشاور و مشاورفنی-بازرگانی مشتمل برمطالعه طراحی یا مدیریت برطرح و اجرا و نظارت یا هر نوع خدمات مشاوره ای.

اسلاید 63: مسئولیتهای کارفرما در خرید خدمت مشاورهاجرای تمهیدات خرید خدمات مشاوره.تصمیم گیری درباره تجدید فرایند خرید خدمت مشاوره.مستند سازی و اطلاع رسانی خرید خدمات مشاوره.انجام تمام مراحل خرید خدمات مشاوره ساده.انعقاد قراردادمشاوره.

اسلاید 64: تمهیدات خرید خدمات مشاورهتهیه گزارش شناخت.تهیه شرح کلی خدمات.تهیه اسناد درخواست پیشنهاد.تهیه مفاد فراخوان.برآورد هزینه خدمات مشاوره.تهیه برنامه زمانی خرید خدمات مشاوره.تعیین روش انتخاب مشاوران.تعیین هیات انتخاب مشاور.تهیه استعلام ارزیابی کیفی.

اسلاید 65: کارفرما باید گزارش شناخت طرح را به ترتیب زیر تهیه کند1.عنوان ،مشخصات کلی،اهداف کیفی وکمی طرح.2.سازمان کارفرمایی.3.مستندهای تامین منابع مالی(برآورداولیه خدمات مشاوره – روش تامین منابع مالی).4.برنامه زمانی کلی طرح.5.مدت اعتبار پیشنهاد6-اسنادفنی و نقشه هاومدارک طراحی7.فهرست مهم ترین مقررات،بخشنامه ها و دستورالعملهای مربوط..

اسلاید 66: تهیه گزارش شناخت طرح-- درمواردی که یک یاچندجزء از موارد مندرج دربند«الف»قابل تامین از سوی کارفرما نباشد،کارفرما مجاز است انجام آن را در قبال پرداخت هزینه در شرح کار خدمات مشاوره درخواست کند.

اسلاید 67: شرح کلی خدمات مشاور باید حاوی موارد زیر باشدهدف و محدوده طرح.اطلاعات پایه به منظور ارائه شرح تفصیلی خدمات یا متدلوژی.مبانی،اصول،معیارها واستانداردهای مورد نظر کارفرما.خروجی ها ونتایج موردنیازشامل اطلاعات،نقشه هایا گزارشهایی که مشاورباید درمراحل مختلف یا پایان کار به کارفرما تحویل دهد.خدمات جنبی وتکمیلی که باید توسط مشاور انجام شود.وظایف مشاور در زمینه آموزش یا انتقال دانش فنی، حسب مورد.

اسلاید 68: کارفرما می تواند به روشهای زیر فراخوان مشاوره را منتشر کندانتشار آگهی ازدو تا سه نوبت حداقل در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار کشوری.دریافت فهرست بلند مشاوران از سازمان یا مراجع قانونی،طبق آئین نامه تهیه فهرست مناقصه گران صلاحیتدار برای مناقصه محدود،حسب مورد و ارسال دعوتنامه برای آنها.انتخاب دوازده مشاور توسط دستگاه اجرائی از فهرست بلند قبلی دریافت شده از سازمان یا مراجع قانونی دیکر و سه مشاور با سابقه کمتر از پنج سال،مشروط به آنکه بیش از دوسال از دریافت لیست سپری نشده باشد.در موارد خاص با تشخیص و مسئولیت دستگاه اجرایی ذیربط،تعداد مشاوران موضوع جزء(3)بند الف به پنج مشاور تقلیل می یابد.دراین حالت ،حداقل یک مشاور با سابقه کمتر ازپنج سال باید به لیست قبلی اضافه شود.

اسلاید 69: تشخیص صلاحیت مشاوران و موازین کلیالف – ارجاع کارهای مشاوره در معاملات متوسط و بزرگ،در رشته هایی که توسط سازمان تشخیص صلاحیت می شوند،فقط به مشاوران دارای گواهینامه صلاحیت سازمان مجاز است.ب – در رشته هایی که گواهی صلاحیت یامجوزهای معتبر از سوی سایر مراجع قانونی صادرمی شود،حسب مورد،کارفرما باید گواهی صلاحیت مربوط را درخواست کند.پ – به منظور تحقق اصل رقابت مشاوران ضمن رعایت قانون منع مداخله،تمام مشاوران فراخوانده شده،باید دارای شخصیت حقوقی مستقل نسبت به دستگاه کارفرما باشند.ت – ارجاع کاربه اشخاص حقوقی که خدمات مشاوره را در قالب گروه مشارکت ارائه می کنند مجاز است.ث – اگراثبات شود که مشاوردر فرایند ارزیابی و انتخاب،از مدارک جعلی یا اطلاعات خلاف واقع،تهدید،تطمیع،رشوه و نظایرآنها برای قبول پیشنهادهای خود استفاده کرده است،به تشخیص هیات رسیدگی به شکایتها به مدت حداقل دو سال از ارجاع کارهای موضوع این آئین نامه محروم می شود.

اسلاید 70: انتخاب مشاور از طریق مناقصهالف – چنانچه به تشخیص کارفرما،ارجاع خدمات مشاوره نیازمند بررسی فنی بازرگانی پیشنهادها باشد،باید مناقصه به صورت دو مرحله ای ومطابق روش انتخاب براساس کیفیت و قیمت برگزار شود.ب –مستند سازی و اطلاع رسانی مناقصاتی که موضوع آنها خدمات مشاوره باشد،مطابق با مناقصات دو مرحله ای محدود(روش قیمت تراز شده)انجام می گیرد.برای ترجیح مشاوران داخلی، امتیاز ارزیابی کیفی و امتیاز فنی مشاوران خارجی در عدد8/ ضرب می شود.ترجیح مشاوران داخلی (سهیم با خارجیان)مشروط به مالک بودن بیش از پنجاه درصد کل سهم است.

اسلاید 71: ارزیابی کیفی مشاوران طی مراحل زیر انجام می شودتعیین معیارهای ارزیابی کیفی و وزن آنها.تعیین حداقل امتیاز قابل قبول.تهیه استعلام ارزیابی کیفی.تهیه وانتشار فراخوان ارزیابی کیفی مشاوران،بنا به تشخیص کارفرما.توزیع استعلام ارزیابی کیفی و دریافت پاسخ آن بنا به تشخیص کارفرما.امتیاز دهی به مشاوران متقاضی ارزیابی.تعیین 3 تا 6 مشاور حائز شرایط که بالاترین امتیاز را کسب کنند(تهیه فهرست کوتاه).مستند سازی و تهیه صورتجلسه ارزیابی کیفی مشاوران.ارسال صورتجلسه ارزیابی کیفی مشاوران توسط کار گروه فنی -بازرگانی به کارفرما.اطلاع رسانی صورتجلسه ارزیابی کیفی مشاوران.

اسلاید 72: استعلام ارزیابی کیفی مشاوران باید شامل موارد زیر باشدنام ونشانی کارفرما.موضوع خدمات مشاوره.مدارک صلاحیت و گواهینامه های لازم.حجم کار یا برآورد اولیه خدمات مشاوره حسب مورد.معیارهای ارزیابی و امتیاز آنها.مدارک و مستندهای لازم برای تعیین امتیازهای مربوط بههر یک از معیارها،حسب مورد.روش محاسبه امتیازهای مربوط به هریک از معیارها.حداقل امتیاز ارزیابی کیفی قابل قبول(60 امتیاز)برای دعوت به ارائه پیشنهاد.محل،زمانومهلت دریافت و تحویل استعلامها.نام ونشانی مدیرطرح،حسب مورد.

اسلاید 73: استعلام ارزیابی کیفی مشاورانحداقل زمان لازم برای تکمیل استعلام ارزیابی و تحویل آن،از آخرین روز توزیع،2هفته می باشد.استعلام ارزیابی باید به طوریکسان بین همه مشاوران منتخب(موضوع ماده 7 آئین نامه)توزیع شود.سازمان م.و.ب.ک موظف است در چهارچوب بند2 ماده26 نسبت به تهیه دستورالعمل برای ارزیابی های مشاوران به وسیله کافرمایان قبلی اقدام کند.

اسلاید 74: امتیاز دهی برای ارزیابی کیفی مشاورانارزیابی کیفی باید در مهلت مقرر ونباید با ارزیابی مالی همزمان باشد.امتیاز تجربه مشاور (اطلاعات تعداد و نوع کاردر5 سال گذشته).تعیین امتیاز ارزیابی کارفرمایان قبلی (5سال – موضوع – مبلغ – پرسش :کیفیت کار،کفایت کارکنان کلیدی،تحقق اهداف زمانی).امتیاز ساختار سازمانی مشاور(کامل بودن – کفایت کارکنان اصلی و ثابت، برنامه ریزی،کنترل پروژه،نظام مستند سازی و روش گزارش دهی و استفاده از نظامها وابزار فناوری اطلاعات در سطح سازمان)

اسلاید 75: صورتجلسه ارزیابی کیفی مشاوران شامل موارد زیر استفهرست استعلام های تکمیل شده در نزد کارفرما بایگانی می شود.امتیاز های کسب شده توسط مشاوران. امتیاز کل ارزیابی کیفی هر یک از مشاوران.نام ونشان مشاوران در فهرست کوتاه.متن دعوتنامه.محل و زمان تشکیل جلسه.نام و امضای اشخاصی که ارزیابی کیفی مشاوران را انجام داده اند.صورتجلسه تهیه و به تصویب هیات انتخاب مشاوررسیده وبه کارفرما گزارش می شود.کارفرما ظرف 45روز در پایگاه ملی اطلاع رسانی مناقصات منتشر میکند.هیچ یک از مشاوران واجد شرایط نباشند،صورتجلسه باذکر این موضوع تنظیم وفرایند ارزیابی تجدید می شود.

اسلاید 76: روشهای انتخاب مشاورانروش انتخاب براساس قیمت و کیفیت (برای هرنوع کار مشاوره)..روش انتخاب بر اساس کیفیت (پژوهشی،مطالعات توجیهی،مهندسی ارزش،تهیه و تنظیم استانداردها،مطالعات جامع میان بخشی،طراحی و ارزیابی نظامهای مدیریت،مدیریت اطلاعات و برنامه ریزی جامع ).روش بودجه ثابت (کارهای تعرفه مشخص،خدمات مشاوره).روش ساده(ظرفیت کاری مشاوران حقیقی،نظارت یا تکمیل مطالعات مرحله قبل همان مشاور،کارهایی که حائز شرایط انحصار باشد،کارهای کارشناسی،خدمات مشاوره حقوقی وامور قراردادها –کارهای پژوهشی با مبلغ کمتر – زمانی که از منابع مالی خارجی استفاده شود).

اسلاید 77: تهیه و تحویل پیشنهادهاپیشنهادها در مهلت مقرر در درخواست پیشنهاد تحویل شوند.اطلاعات صحیح و کامل باشد.اطلاعات مربوط به گواهینامه های صلاحیت، حسب مورد، ارائه شود.اسناد و مدارک درخواست شده پیوست شود.اسناد توسط اشخاص مجاز امضاء ومهر شود.مشاوران نمی توانند بیش از یک پیشنهاد(فنی ومالی) تسلیم کنند.پیشنهاد های مالی و فنی باید در پاکتهای جداگانه باشد.

اسلاید 78: ارزیابی فنی پیشنهادهای مشاورانپیش از گشودن پاکتهای قیمت مجاز استمعیارهای اصلی ارزیابی فنی پیشنهادها و اهمیت وزنی آنها به شرح زیر است:1.روش شناسی/متدولوژی(30 درصد).2.کارکنان کلیدی موثر(10 تا 40 درصد).3.تجربیات ویژه(20درصد).4.آموزش و انتقال فن آوری(5درصد).5.بومی بودن مشاور(5درصد).

اسلاید 79: ارزیابی مالی پیشنهادهای مشاوران1.بعد ازپایان یافتن ارزیابی کیفی مشاوران و ارزیابی فنی پیشنهادها انجام می شود.2.ارزیابی مالی پیشنهادها براساس قیمت تراز(کمترین قیمت تراز شده) شده انجام می شود(براساس روش انتخاب .کیفیت و قیمت3.همه پاکتهای قیمت مشاورانی که بیش از شصت امتیاز را کسب کرده اند،باید گشوده شود.4.ضریب تاثیر فنی،عددی بین6/ تا9/ می باشد که در اسناد درخواست پیشنهاد قید شود.5.روش انتخاب ساده : فقط پاکت قیمت مشاوری که بالاترین امتیاز فنی را کسب کرده است؛ درحضور مشاور یادشده گشوده می شود و پس از بررسی قیمت پیشنهادی و نحوه محاسبه حق الزحمه، چنانچه مبلغ قابل قبول باشد یا تغییرات جزئی مورد توافق قرارگیرد،قراردادبا مشاور منعقد می 6. روش بودجه ثابت : باتوجه به وجود تعرفه یا بودجه معین، ارزیابی مالی پیشنهادها شامل کنترل امضاء و مهر وکامل بودن اسناد درخواست پیشنهاد می باشد و قراردا با مشاوری که بالترین امتیاز فنی را کسب کرده است، منعقد می شود.)

اسلاید 80: صورتجلسه ارزیابی پایانی پیشنهادهای مشاوران- صورتجلسه باید قبل از انعقاد قرارداد مستند سازی و اطلاع رسانی شود.- صورتجلسه مشتمل بر موارد زیر تهیه می شود وبه امضای اعضای هیات انتخاب مشاور می رسد:1.محل و زمان تشکیل جلسه پایانی.2.نام وامضای اعضای هیات انتخاب مشاور.3.امتیاز فنی پیشنهادهای مشاوران.4.ضریب تاثیر امتیاز فنی.5.حداقل امتیاز فنی قابل قبول.6.قیمتهای پیشنهادی مشاوران.7.قیمت تراز شده پیشنهادهای مشاوران.8.نام مشاور منتخب و قیمت پیشنهادی وی.9.کلیه محتویات پاکتهای گشوده شده .پیشنهادهای قیمت باید ثبت و ضمیمه صورتجلسه شود.

اسلاید 81: طبقه بندی پیمانکارانرشته ساختمان.رشته آب.رشته حمل و نقل.رشته صنعت.رشته برق.رشته تاسیسات و تجهیزات.رشته کاوشهای زمینی.رشته ارتباطات.رشته کشاورزی.رشته خدمات.

اسلاید 82: رتبه بندی پیمانکارانپیمانکاران پایه یک.پیمانکاران پایه دو.پیمانکاران پایه سه.پیمانکاران پایه چهار.پیمانکاران پایه پنج.

اسلاید 83: طبقه بندی نصاب و انواع مناقصات

اسلاید 84: طبقه بندی نصاب معاملات1- معاملات جزئی2- معاملات متوسط3- معاملات عمده مرجع مصوب کننده سقف معاملات هیئت وزیران است که جهت اجرا از طریق وزرات کشور به شهرداری ها ابلاغ می شود.

اسلاید 85: مطالب مطروحه در جلسه پیش فراخواندر این جلسه باید تمامی جوانب یک مناقصه و چگونگی اجرای مراحل کار و اطلاعات مورد نیاز بررسی و در مورد آن تصمیم گیری گردد که اهم آن به شرح ذیل است:1- نوع مناقصه : عام یا محدود2- نحوه برگزاری مناقصه : یک مرحله ای یا دو مرحله ای3- اعتبار مناقصه : محل تامین مالی باید مشخص گردد ، همچنین مبلغ آن که باید بر اساس برآورد اولیه صورت گیرد4- جرائم و تاخیرات : نحوه محاسبه جرائم تاخیر در اجرای تعهدات5- برنامه زمان بندی6- حدنصاب شرکت کنندگان

اسلاید 86: ممنوعیت شکستن معاملاتبر اساس تبصره 3 ماده 3 قانون برگزاری مناقصات یکی از نکات مهم دیگر که باید به آن توجه و رعایت نمود این است که در انجام معاملاتی که از نظر عرف یک مجموعه واحد تلقی می شود اجازه تفکیک چنین معاملاتی به منظور پایین آوردن آن از یک طبقه معاملات به طبقه معاملات پایین تر را قانونگزار نداده است.

اسلاید 87: طبقه بندی انواع مناقصات

اسلاید 88: ماده 4 قانون برگزاری مناقصات نیز یکی از محاسن این قانون می باشد در این ماده با تعیین کردن طبقه بندی انواع مناقصات ، چگونگی دعوت از مناقصه گران ، مراحل بررسی و تصمیم گیری در کمیسیون مناقصه را تعیین می کند.در این ماده طبقه بندی به شرح ذیل تعیین گردیده است1- روش مراحل بررسی (مناقصات یک مرحله ای ، مناقصات دو مرحله ای) 2- روش دعوت به مناقصه ( مناقصه عمومی ، مناقصه محدود)

اسلاید 89: معاملات عمده1- شیوه نامه انجام معامله (خرید) به صورت مناقصه عمومی2- شیوه نامه انجام معامله (خرید) به صورت مناقصه محدود3- شیوه نامه انجام معامله (خرید) به صورت ترک تشریفات مناقصه

اسلاید 90: به استناد ماده 4 آیین نامه شهرداری ها خریدهای عمده به طور کلی بایستی با تشریفات مناقصه عمومی صورت پذیرد.

اسلاید 91: مراحل خرید از طریق برگزاری مناقصه عمومی1- تشکیل کمیسیون عالی (معاملات عمده شهرداری)2- مستندات قانونی تشکیل کمیسیون : بر اساس ماده 6 آیین نامه شهرداری ها مصوب 1346/4/12 3- اعضاء کمیسیون4- رسیمیت جلسه و مناط اعتبار تصمیمات5-مرجع رسیدگی به اعتراض تصمیمات کمیسیون6-مسئول دعوت برگزاری جلسه7- محل تشکیل جلسات8- مسئول پیگیری تصمیمات کمیسیون9- وظایف کمیسیون10- گردش کار کمیسیون

اسلاید 92: تعیین شرایط مناقصهبرای انجام مناقصه بایستی توسط شهرداری پیش بینی های ذیل صورت پذیرد:1- چاپ آگهی در دو نوبت به فاصله حداقل 1 هفته2- قید نوع و میزان کالا یا کار3- قید وجود الزامی سپرده شرکت در مناقصه4- ذکر اینکه چناچه برندگان اول تا سوم حاضر به عقد قرارداد نشوند سپرده آنان به ترتیب ظبط خواهد شد.

اسلاید 93: تامین منابع مالی موضوع پیش بینی منابع مالی برای انجام معامله باید به صراحت در شرایط و اسناد مناقصه از سوی دستگاه مناقصه گزار قید و مقرر گردد.

اسلاید 94: تهیه اسناد مناقصهتمامی اسناد مناقصه باید به طور یکسان به همه داوطلبان شرکت در مناقصه تحویل شود و اسناد مناقصه شامل موارد ذیل است:1- نام و نشانی مناقصه گزار2- نوع و مبلغ تضمین مناقصه 3- محل ، زمان و مهلت دریافت اسناد ، تحویل پیشنهادات و گشایش آنها4- مبلغ پیش پرداخت و تضمین حسن انجام کار5- مدت اعتبار پیشنهاد ها6- شرح کار ، مشخصات فنی ، استاندارد ها ، نوع ، کمیت و کیفیت کالا یا خدمات7- برنامه ریزی انجام کار یا تحویل کالا8- روش تهیه و مهلت مقرر برای تسلیم پیشنهاد ها9- متن قرارداد شامل موافقت نامه ، شرایط عمومی و خصوص و زمان آن10- سایر اسنادی که به تشخیص مناقصه گزار لازم است

اسلاید 95: مفاد آگهی فراخوانمفاد آگهی فراخوان حداقل باید شامل مواد ذیل است:1- نام و نشانی مناقصه گزار2- نوع و مبلغ تضمین شرکت در مناقصه3- محل ، زمان و مهلت دریافت اسناد ، تحویل و گشایش پیشنهادها4- مبلغ برآورد معامله بر مبنای آن

اسلاید 96: شرایط تسلیم و تحویل پیشنهاد ها1- هر شرکت کننده نمی تواند بیش از یک پیشنهاد تسلیم کند.2- شرکت کنندگان در متناقصه باید اسناد مناقصه و پیشنهادهای خود را در پاکت های جداگانه ارائه دهند3- شهرداری باید در مهلت مقرر همه پیشنهاد های ارائه شده شرکت کنندگان را پس از دریافت ثبت و تا جلسه بازگشایی از پاکت ها صیانت نماید.

اسلاید 97: برگزاری کمیسیون عالی معاملاتپس از اتمام مهلت تحویل اسناد مناقصه کمیسیون در وقت مقرر که در آگهی مناقصه قید گردیده است تشکیل می گردد در صورتی که تعداد پاکت های ارائه پیشنهاد سه یا بیشتر باشد مفتوح و مورد رسیدگی قرار می گیرد.

اسلاید 98: دعوت از برنده مناقصهپس از اعلام نتایج توسط کمیسیون عالی معاملات ، شهرداری از نفرات اول ، دوم و سوم برنده مناقصه دعوت به عمل می آورد

اسلاید 99: تجدید مناقصهموارد تجدید مناقصه1- کم بودن تعداد مناقصه گران از حد نصاب تعیین شده در اسناد مناقصه2- امتناع برندگان اول ، دوم و سوم مناقصه از انعقاد قرارداد3- بالا بودن قیمت به نحوی که توجیه اقتصادی طرح منتفی گردد.4- باطل نمودن برگزاری مناقصه توسط مراجع ذیصلاح

اسلاید 100: لغو مناقصهمواد لغو مناقصه به شرح ذیل است:1- قبل از بازگشایی پیشنهادها نیاز به کالا یا خدمات موضوع مناقصه مرتفع گردد2- تغییرات زیادی در اسناد مناقصه لازم باشد و موجب تغییر در ماهیت آن گردد.3- پیشامدهای غیر متعارف نظیر بلایای طبیعی4-تشخیص کمیسون مناقصه مبنی بر تبانی بین مناقصه گران5- آراء مراجع ذیصلاح مانند قوه قضایه

اسلاید 101: مرجع رسیدگی به شکایاتمناقصه گر معترض می تواند شکایت خود را به همراه مدارک مربوطه به شورای اسلامی شهر ارائه نمایددر صورت قانع نشدن با تصمیم شورای اسلامی شهر بر اساس ماده 13 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 و مجمع تشخیص مصلحت نظام به دیوان عدالت اداری تقدیم نماید

اسلاید 102: شیوه نامه انجام معاملات به صورت مناقصه محدود

اسلاید 103: انجام خرید کالا یا خدمات در شهرداری حدالمکان بایستی از طریق مناقصه عمومی صورت گیرد اما در مواردی موقعیت ایجاب می یابد تا شهرداری از طریق مناقصه محدود تهیه نماید.دلایل یا ضرورت های مناقصه محدود1- محدودیت های زمانی2- ضرورت کمک رسانی به شهروندان3-در مواردی که برای کار خاصی پیمانکار واجد شرایط زیاد در جامعه وجود نداشته باشد و یا اینکه پیمانکار واجد شرایط در منطقه نباشند.

اسلاید 104: فرآیند انجام خرید از طریق مناقصه محدود1- درخواست و مجوز از شخص شهردار2- دعوت از حداقل 6 نفر مناقصه گر3- تشکیل کمیسیونو گشایش پیشنهادها4- انعقاد قرارداد

اسلاید 105: شیوه نامه انجام معاملات به صورت ترک تشریفات

اسلاید 106: گاهی اوقات ضرورت ایجاد می نماید تا شهرداری بدون در نظر گرفتن تشریفات اداری و قانونی در اسرع وقت کالا یا خدمات را بدست آورد موارد ضرورت ترک تشریفات1- مسئله زمان مثال کمک دولت در خصوص خرید ماشین آلات2- کالاهایی که برای فروش آن زمان تعیین شده است

اسلاید 107: مراحل انجام ترک تشریفات1- خرید از طریق ترک تشریفات نیاز به کسب مجوز از مقاماتی می باشد که قانون گزار در ماده 4 آیین نامه شهرداری ها به شرح ذیل پیش بینی نموده است:1-1 در صورتی که میزان معامله کمتر از 1.500.000.000 ریال باشد بنا به پیشنهاد مستدل و موجه شهردار و تصویب شورای اسلامی شهر

اسلاید 108: موارد عدم الزام به برگزاری مناقصهدر خصوص خرید کالاهای انحصاری توسط شهرداری که بدون رعایت شریفات برگزاری مناقصه صورت می گیرد. در مورد معامله با وزارت خانه ها و موسسات و شرکت های دولتی یا وابسته به دولت و شهرداری ها و معامله بین دو شهرداری فقط توافق طرفین که به تایید شورای اسلامی شهر برسد کافی است.در مورد کالاهای انحصاری دولت پس از گواهی کمیسیون معملات مبنی بر انحصاری بودن کالا یا خدمات ترک مناقصه بلامانع است.در مورد کالاهای انحصاری غیر دولتی بهای کالا با گواهی اداره کل نظارت بر قیمت ها یا اتاق بازرگانی استان تعیین و پرداخت خواهد شد.

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید