صفحه 1:
صفحه 2:
*حضرت علی علیه السلام می فرمایند
«تجات ( دنبااو آجرت ادر کرو راستر یات
صفحه 3:
ی
ما یبن مان ار ©
صفحه 4:
صفحه 5:
رئوس مطالب ارائه شده در دوره:
۱- کلیات(تعاریفحوضعیت اراضی کشاورزی- وضعیت بهره برداری از اراضی
زراعی و باغهاء مروری بر تاریخچه قوانین و مقررات مرتبط با تجمیع و یکپارچگی
اراضی و.-)
۲- قانون جل و گیری از خرد شدن اراضی کشاورزی
۳- مروری بر تصویب نامه مواد ۱ و ۶ قانون جل و گیری از خرد شدن اراضی
کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی و اقتصادی.
صفحه 6:
معد مه:
کاربری اراضی کشاورزی و
در دو دهه اخیر. توجهبه موضوعلتی نظیر بهره وری پایین آب و زمین. 7
تحمیل هزینه های سنگینبه کشور بلبت واردات برخی محصولات زراعی و باغی و .... مسئولین را بر آن
داشته تا به موضوع خرد شدن و تغییر کاربری اراضی به شکلی واقع بینانه تر نگربسته و باوضع
قوانینی .نظیر حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی «سیاست
هلیی را اتخاذ نمایند ا از نابودی هر چه بیشتر اراضی کشاورزی که در آینده اینه چندان دور. امنیت
غذلیی کشور رابا مخاطره جدی روبرو خواهد کرد. معانعت بعمل آورند. در همین راستا دو وظیفه مهم و
اساسی:
الف) یکپارچگی وجلوگیری ازخرد شدن اراضی کشاورزی
ب)حفظ کاربری اراضی زراعی وباغ ها
به سازمان امور اراضی کشور . محول شده است که مجری ن دفاتریکپارچگی و بهره وری اراضی
گشاورزی وحفظ کاربری اراضی زراعی وباغ ها مى باشند.
صفحه 7:
اراضی کشاورزی :
تمامی اراضی متعلقبه اشخاص واراضی اوقلفی ولقع درخارج ازمحدوده شهرها اعم ازباغ
ها . نهالستان ها . اراضی زیرکشت آبی . میم و آیش که در آنها محصولات زراعی . باغی ,
دامی وشیلاتی تولید می گردد.
خردشدن اراضی کشاورزی :
تفکیک . افراز . تقسیم وهرگونه اقدام حقوقی نظیررصدورسند و اقدامات عملی از
قبیل دیوارکشی . فنس کشی وقطعه بندی که به کوچک شدن اراضی کشاورزی به
کمتراز حدنصاب های فنی واقتصادی منجرمی شود.
صفحه 8:
اقدامات ثبتی جهت صدورسند واحد برای اراضی متصل به هم .
کار گروه ملی یکپارچه سازی وجل و گیری ازخردشدن اراضی کشاورزی:
کمیته ای به منظور هماهنگی و ساماندهی امور مربوط به تجمیع و یکپارچه سازی اراضی
کشاورزی و تصمیم گیری در خصوص میزان و نحوه اعطای مشوق ها
ssa
عبارت است از تقسیم مال غیرمنقول به قطعات کوچکتر*.
افراز:
عبارت است از جدا کردن سهم مشاع شریک یا شرکاء و يا تقسیم مال غیرمنقول مشاع
بين شركاء به نسبت سهم آنها * .
#ماخذ آیین نامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی و باغها
صفحه 9:
تفاوت تفکیک و افراز
dal SS ۱ امولبشاعی و غیرشاعی مس شود وک ال مشامی باشد پس از قطعه قطعه
شدن.سهم هر کس در قطعه های جدید هم تتبیت است. ولی افراز خارج کردن سهم مشاعی و دادن
أن به مالك إن الت مثلا قردى كه مالك 1١ سهم از يك رمن است بسر اقرار ميزان ريدن براي
۰ سهم از کل زمین به او داده میشود.
77 عي ونا شح تاه سا هس نک eee ey 701
قطعات افرازی به نسبت سهم مالک مشاع به آنان اختصا مین دلیل حالت انساعه در
ss J ؛ولی در تقکیک این ضرورت نیست و ما eae ام
تفکیک انظیر ضوابط و مقررات شنههرداری] به هر ترتيبي که میخواهد تفکیک كلد
صفحه 10:
>- در افراز رای صادر میشود؛ولی در تفکیک صورت جلسه تفکیکی
ه- در تفکیک سهم تمامی افراد جدا و ملک از حللت مشاع خارج میشود یا اگر مللک یک نفر باشد.
ملک به قطعات کوچکتر تقسیم میگردد؛ اما در افراز فقط سهم خواهان جدا میشود و بقیه ملک 7
ماع باقی میماند. اک
1- در صورتی که بر تفکیک اعتراض شود موضوع اعتراض در اداره ثبت رسیدگی میشود؛ اما اگر بر
افراز اعتراض شود در دادگاه رسیدگی میشود.
تقسیم در اصطلاحات حقوق مدنی عبارت است از جدا سازی سهام شرکاء در مال مشاع
که قسمت هم نامیده می شود و شامل مال مشاع منقول و غیر منقول می شود بر
عکس افراز که فعلا اختصاص به مال مشاع غیر منقول دارد.
ماخذ: پرتال سازمان ثبت اسناد و املاک و کتاب مقررات ثبت نوشته آقای غلامرضا شهری
صفحه 11:
تنی؟
(
(جداکردگی چیزی از دیگری)
شاهرخ
شهرام
غ | ens
ne شهرام
شاهرخ - شهرام
صفحه 12:
۸
افراز
( تقسیم کردن ملک مشاع)
شاهرخ : 6/0 دانگ
شهرام شهروزشنطیا < 0/0 دانگ
صفحه 13:
تعر یف توسعه پا بدا
دستیابی به توسعه ی اقتصادی و اجتماعی در مسیری که منلبع طبیعی يك كشور را تهى
پروفسور موشر L(O.Dowher) به عنوان اولین کسی که توسعه کشاورزی را بصورت
سیستمی مورد بررسی قرار داده است.
عوامل سرعت بخش در توسعه کشاورزی عبار تند از:
۱- آموزش و ترویج کشاورزی
۲- اعتبارات کشاورزی
۳- انجام اقدامات و عملیات گروهی و سازمان یافته کشاورزان
۴- وسعت دادن و گسترش زمینهای کشاورزی و اصلاح فیزیکی آنها
۵- برنامه ریزی ملی
صفحه 14:
- عوامل بیرون
Q
پائین بودن سهم سرمایه گذاری در بخش
کشاورزی
(طی سال های ۱۳۷۹لفایت۱۳۸۱سهم سرمایه
گذاری در بخش کشاورزی از کل سرمایه
گذاری انجام شده درکشور 0درصد «صنعت
ومعدن ۷)درصد.خدمات 1۷/6درصد بوده
است 6«
موازی کاری در دستگاه های اجرایی در
مدیریت منابع پایه
عدم واگذاری امور تصدی گری به بخشهای
ead
ضعف دراجرای قوانین مرتبط
محدویت های منابع آب وخاک
فرسایش وتخریب منابع
- عوامل درونی :
مع م م م م 6
ooo
خرد و کوچک بودن اراضی(۸۷درصد زیر ١٠هكتار)
تعدد قطعات و غیر هندسی بودن اراضی
اجرایی نشدن الگوی مناسب کشت
مسایل زیرساختی و ز
پالا بودن سن بهره برداران (۷۲درصد بالای ۶۰سال)
کم سوادی وبی سوادی کشاورزان
ناسا me دیش های واگذاری اراضی بدون در
نظام بهره برداری مناسب
ss توسعه مکانیزاسیون با توجه به تعدد و
اندازه قطعات زراعی
بالا بودن هزينه تولید و رقابتی نبودن محصولات
اورزی
ضرورت رعایت بیشتر استانداردهای کیفی در توا
محصولات کشاورزی
صفحه 15:
صفحه 16:
CO
te اراضی کشورا
ایران قابلیت کشت
دارند
موسسه تحقیقات خاک و آب
صفحه 17:
صفحه 18:
سطح و تولید محصولات زراعی در سال زراعی ٩۴-۹۳
سطح (00/6 میلیون هکتار
تولید (۳۲۲ میلیون تن)
اد کشاورزی ماخط: آما
صفحه 19:
۹۴-۹
لید محصولات باغی در سال زراعی ۱۳
سطح و تو لب J
zl
Ee ب
ED
© ©&.
صفحه 20:
آمار بهره بردارن اراضی
ered biea5) اكه
صفحه 21:
تغیبرات سرانه اراضی کشاورزی درایران طی سالهای ۷۲ لغایت ۱۳۹۳
درصد تغییرات
FF
-۹
منبع: مركز آمار ایران
سرانه آراضی
کشاورزی
(متر مربع)
۳۷.۰
۲۵۸۰
Year
میزان کل اراضی
کشاورزی (هکتار)
۱۵۴۵۰
۱۶۸
۶۴۷۶۶۹
میزان کل
جمعیت کشور | سال
(میلیون نفر)
wy av
war ۶۸
war va
سرانه اراضی کشاورزی در مناطق مختلف جهان و ایران
منطقه جفرافیایی
جهان
کشورهای توسعه یافته
کشورهای در حال توسعه
منبع :( ۲۰۱۲ (FAO
وسعت منطقه؛
(هزار هکتار)
۱۳۰۰۳۳۶۸
۱-۳
۸2-۶۸۴۷
کل اراضی
قایل کشاورزی
(درصد)
۳۷۴۰
yviay
۳۳۳۷
(ica
كشت به ازاء هر نقر
on)
۳:۳:
۳۳۵۰
۱۰
۳
صفحه 22:
گروههای بهره بردار
کمتر از ۲ هکتار
درصد سهم بری از کل
۲ تا کمتر از ۵ هکتار
درصد سهم بری از کل
۵ تا کمتر از ۱۰ هکتار
درصد سهم بری از کل
۰(تا کمتر از ۵۰ هکتار
درصد سهم بری از کل
۵۰ تا کمتر از ۱۰۰ هکتار
درصد سهم بری از کل
بیشتر از ۱۰۰ هکتار
درصد سهم بری از کل
جمع كل
تعداد بهره برداران اراضى كشاورزى
AY
۱۳۶
Far
۹۶۸
۲۳/۹
F4-OAY
۱۴
۴۳۹۵۷۶
۱۳۴
132
۰/۸
۸۴
“iY
مستي
ay
۱۷۵۸۳۶
2۳
(1۴
۳۳۸۵
۴۲۳۳۵۹
۱۳۶
۱۳۸۶۶۶
۱۸۵
۱-۰۴
۸
۱-۶۱
yt
yroary:
مساحت راضی کشاورزی
AY
۱۹۹
۶
۳۳۱
Wit
YY aay
VAY
(۱۲
۴۳۶
۱۵۶۷
AY
ی
۱۰/۹
ar
۱۱۰۸
۶۲
VAAN
۱۳/۳۲
۳۷۳۰۵۷۵
1۶۶
للع
۴۳۱/۳
VOrFvay
۹۵
yyaaryy
۱۳/۷
صفحه 23:
تعداد بهره برداران
۴ هزار نفر کاهش
یافته است
مساحت اراذ بیشترین حرد شدن اراضی
ee ee 00
هرز و کمتر از ۵۰ هکتار روی داده
میلیون هکتار کاهش oy
یافته است
تعداد بهره برداران تعداد بهره پرداران با
اراضی زیر ۲ هکتار اراضى كمتر از :1 هکتار
چهاردرصد رشد داشته
۳۳
صفحه 24:
روند تغییرات یاحدهای بهره برداری در سطوح مختلف در طی سالهای ٩۳-۸۲-۷۲
60
n a 2
صفحه 25:
*غللب اراضی زراغی در کشور مساحتی بین ۵ عا ۲۰ هکتار و بیشتر باغاث
مساحتی بین ۱ تا ۵ هکتار دارند که بیشترین میزان خرد شدن نیز مربوط به اين
دسته از اراضی است.
تنها ۱۷ درصد از اراضی مزروعی کشور مساحتی زیر ۵ هکتار دارند.
٩رصد بهره برداران اراضی زراعی در کشور دارای زمبنی با مساحت کستر از ۵
هکتار می باشند.
۴۵درصد اراضی باغی کشورزیر ۵هکتارمی باشند
۲ درصد از باغداران کشور دارای زمینی با مساحت کمتر از ۵ هکتار می باشند
صفحه 26:
ترین اراضی مزروعی با مساحت کمتر از ۵ هکتار به ترتیب مربوط به
استانهای مازندران- 7 ان شرقی و غربی -گیلان و لرستان می باشد
* بیشترین باغات با مساحت کمتر از ۵ هکتار به ترتیب مربوط به استانهای
کرمان -مازندران - فارس -آذربایجان غربی و شرقی و خراسان رضوی
باشد
صفحه 27:
صفحه 28:
© نظام های بهره برداری توسط جامعه شناسان و اقتصادانان به اشکال مختلف و بر
اساس نوع مالکیت نحوه تصرف زمین؛ چگونگی تامین منابع انسانی» میزان
همیاری و تعاون و نوع محصولات تولیدی تقسیم می شود که بر این اساس ۳
نوع نظام بهره برداری اصلی در کشور وجود دارد.
صفحه 29:
داری
0 بر
نظام هاى بهر
انواع
Se
اجاره
9
a
صفحه 30:
انواع نظامهای بهره برداری
صفحه 31:
۱ قبل از اصلاحات ارضی
نظام غالب اریاب -
رعیتی باروش re
بری(۵۵درصداراضی)
og Ot برداری اجاره
داری . (۷/۵درصد
اراضی )
ef برداری ملکسی
(۲7درصد اراضی )
bse ely og lll
(۱۱/۵درصد اراضی)
۱ بعد از اصلاحات ارضی
لا فروباشى نظام ارباب رعيتى
و شكل كيرى نظام خرد
ودهقانی
لا تشکیل شرکتهای سهامی
زراعسی براساس . قانون
مصوب۱۳۶اصلاحیه ۱۳۵۲
ما زد تشکیل شرکتهای تعاونی
تولید براساس قانون مصوب
wea
eee cc)
براساس قانون تاسیس
شركت هاى بهره بردارى
دراراضى باياب سدها
مصوب ۱۳۶۷
روند تحولات نظامهای بهره برداری در ایران :
۱ پس از انقلاب اسلامی
لاانحلال . کشت . و
exe .شرکت Ge
سهامی زراعی وتعاونی
als
لا تشكيل هيئت هاى هفت
نفره واكذارى زمين
لاشکل گیری گروه های
مشاع
لا تشکیل مجدد شرکت های
۱۳۰۸ تعاونی تولید از سال
لا تشكيل مجدد شركت هاى
۱۳۸۶ سهامی زراعی ازسال
صفحه 32:
وضعیت موجود نظامهای بهره برداری :
7 شركتهاى تعاونی تولید : ۱۳۷۰ شرکت درسطح ۴ میلیون هکتار
٩ شرکتهای سهامی زراعی :۴۰ شر کت در سطح ۱۰۰هزارهکتار
٩ کشت و صنعت ها دولتی : ۱۶ شرکت دولتی در سطح ۲۰۳ هزار هکتار
سایر نظام های بهره برداری شامل خرد دهقانی و خانوادکی
صفحه 33:
دستگاههای متولی طرح های تجمیع
ا yy
« ترویج و آموزش کشاورزی + معاونت زراعت و باغبانی - مشارکت yak مستقیم.
صفحه 34:
۱ Salo U Las yo ON, sho 9 coiled
* تبصره ۲ ماده ۱۹ قانون اصلاحات ارضی مصوب ۱۳۴۰.
به منظور " جلوگیری از تفکیک و تجزیه اراضی نسقی موضوع قانون اصلاحات
ارضی. ات
* قانون تعاونی نمودن تولید و یکپارچه نمودن اراضی در حوزه عمل تعاونی های تولید
روستایی مصوب سال ۱۳۴۹
© به منظور تجمیع اراضی و ایجاد تشکل های بهره برداری
* ماده ۱۲ قانون گسترش کشاورزی در قطب های کشاورزی مصوب ۱۳۵۴ و مواد ۱۳ و
۵ آیین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۳۵۵.
به منظور " جلوگیری از تفکیک و تجزیه اراضی بدون موافقت وزارت کشاورزی ".
* مواد ۳ و ۱۱ آیین نامه مربوط ay استفاده از اراضی؛ احداث بنا و تاسیسات در خارج از
محدوده قانونی و حریم شهر ها مصوب ۱۳۵۵
به منظور " جلوگیری از تفکیک و تعیین اراضی واقع در خارج از محدوده قانونی و
حریم شهرها,
۳۴
صفحه 35:
۳۵
۱ Salo U Las yo ON, sho 9 coiled
* تبصره ۷۲ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی«اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی |
ایران مصوب ۱۳۷۳ |
به منظور " جلوگیری از تغییر کاربری و تفکیک و تبدیل اراضی کشاورزی در خارج از
محدوده قانونی شهرها.
* ماده ۷۷ قانون وصول برخی از در آمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب
۱۳۷۳
به منظور " زیه و فروش اراضی زراعی در خارج از
محدوده قانوئی و حریم استحفاظی شهرها و شهرک ها مگر در موارد ضروری توسط
وزارت کشاورزی.
تبصره ۳ اصلاحی ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب ۱۳۸۵
به منظور جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی و باغهای واقع در خارج از محدوده
شهرها
صفحه 36:
* قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی و |
اقتصادی مصوب ۱۳۸۵و آیین نامه اجرایی آن مصوب ۱۳۹۵ 1
* به منظور جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی و باغها و تجمیع آنها
* اصلاحیه لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب ۱۳۸۸
به منظور " جلوگیری از تفکیک باغهای واقع در محدوده و حریم شهرها "
* ماده ۱۹۴ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه مصوب سال ۱۳۸۹
* به منظور جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و یکپارچه نمودن اراضی
کشاورزی
۳۶
صفحه 37:
قانون جلوكيرى از خرد شدن اراضى كشاورزى و آيين نامه
0
صفحه 38:
قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی» اقتصادی
(مصوب ۸۲۱/۱۱ ۱۳۸۵مجمع تشخیص مصلحت نظام)
ماذه ۱- وزارت oye کشاورزی موظف است به منظوز ارتقاء بهره وری
عوامل تولید. تخصیص بهینه منابع و جلوگیری از تفکیک و افراز و خردشدن
اراضی کشاورزی (اعم از باغها,نهالستانها, راضی زیر کشت. لبی» دیم و آیش
آنها) حداکثر ظرف مدت شش ماه از تصویب این قانون. sph a فنىء
اقتصادی اراض اورزی را بر اساس شرایط اقلیمی. الگوی » ضوابط
مکانیزاسیون وکمیت و کیفیت منابع آب و خاک تعیین و جهت تصویب به
هیأت وزیران ارائه نماید.
بیأت وزیران نیزموظف است حداکشر ظرف مدت سه ماه حدنصاب فنی.
اقتصادی پیشنهادی رابررسی و تصویب نماید.
تبصره - درصورت تغییر شرایط وضوابط مذکور جهت تعیین حدنصاب.
دولت میتواند با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و رعایت مفاد این قانون.
نصاب های تعیین شده را تغییر دهد .
صفحه 39:
ماده ۲- تفکیک و افراز اراضی مذکور به قطعات کمتر از نصاب تعیین شده
ممنوع است.رائه هر گونه خدمات ثبتی از قبیل صدور سند مالکیت تفکیکی یا
افرازى مجاز نخواهد بود. براى اينكونه اراضى در صورت تقاضاء سند مشاعى
صادرو نقل و انتقال اسناد به طور مشاعى بلامانع است.
ماده ۳- دولت وسایر دستگاههای ذیربط موظفند به منظور تشویق مالکین
اراضی کشاورزی (که میزان مالکیت آنان کمتر ازحد نصاب فنی اقتصادی می
باشد) به تجمیع و یکپارچه سازی ن ازاختی به مسساحت های درحدتصاب های
تعیین شده و بالاتر نسبت به اعطاء امتیازات و تسهیلات ویژه ازقبیل: the
اعتباری» حقوقی. بازرگلنی. فنی وساخت زیربناهای تولیدی و پرداخت يارلنه های
حمایتی مورد نیاز اقدام نماید.
صفحه 40:
ماده ۴- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است برای اراضی بهره
برداران کشاورزی (مالک یا مالکین اراضی کمتر از حدنصاب فنی, اقتصادی)
که دراثر عمتل تتجمیع قطعانت: مجاوز به.صورت واحف ذرآمدمه به فرخوانست
ملک یا مالکین, با ترسیم نقشه تجمیعی وبا تنظیم صورتجلسه تجمیع حدود
که به تأیید مللک یامالکین رسیده است: با رعایت مقررات ثبت از نظر حفظ
حقوق اشخاص, بدون اخذ هرگونه وجهی (مالیات. عوارض و حقوق دولتی )
ستد.مالکیت صادو نمایك::
کشاورزی و نیز استفاده بهینه از
اراضی که مالا به کاهش هزینه های عمومی می انجامد. جبران میگردد.
صفحه 41:
ماده ۵-سازمان ثبت اسناد و املاک کشورمکلف است نقشه یکپارچه شده
اراضی خرد مالکین را که به صورت پراکنده مورد بهره برداری قرار میگیرد پس
از معاوضه ويا خريد و فروش توسط مالكين: ترسيم و صورتمجلس حاوى حدود و
ثغور و مساحت وسهام مالكين قطعه مزبور رابا تأييد آنها و نماينده وزارت جهاد
كشاورزى تنظيم كند و بدون برداخت ماليات و هزينه هاى ثبتى و حقوق دولتى
توسط مالکین. طبق صورت مجلس تنظیمی و با رعایت مقررات ثبتی از جهت
حفظ حقوق اشخاص سند مالکیت صادر نماید.
تقلیل درآمد متصوره در این ماده با کاهش هزینه های دولت در امر تولید از
قبیل کاهش مصرف آسب. انرژسی, نیروی انسانی:ماشین آلات و نهاده های
کشاورزی ونیز استفاده بهینه از آنها و افزایش تولید ناشی از یکپارچه سازی
اراضی که مالا به کاهش هزینه های عمومی می انجامد. جبران میگردد.
۴۱
صفحه 42:
۴۲
جهاد کشاورزی موظف است ظرف مدت شش ماه از تارییخ
ن با همکاری سازمان ثبست اسناد و املاک کشور و سازمان
مديريت و برنامه ريزى كشورء آیین نامه اجرایی این قانون را تهیه و پس از
تصویب هیأت وزیران به مورد اجراء گذارد.
قانون فوق مشتمل بر شش ماده و یک تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه
مورخ بیست و پنجم فروردین ماه یکهزارو سیصد وهشتاد وسه مجلس شورای
اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۸۵/۱۱/۲۱ با اصلاحاتی درمواد (۰)۱ (۲) و (۳) از
ای مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق با مصلحت نظام تشخیص داده شد.
صفحه 43:
آییننامه اجرایی قانون جلوگیری از خردشدن
اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی و
اقتصادی - مصوب ۱۳۸۵
تصویب نامه وزیران
شماره۱۴۰۷۲۳/ت ۴۰۷۸۰
مورخ ۱۳۸۸/۷/۱۴
صفحه 44:
شاره 1/22 تعاب
جناب آقای دکتر احسدینواد
ریاسنت محترم جمهوری اساا زر
YTAAN YS
زان .
بازگشت به رونوشت آصویبنامه شمارد EIT ۰۷۸ ک سورخ ۱۳۸۸/۷/۱۴ و
متعقب بررسیه و عام نظرمتداتی « هيأت بررسى و تطلبيق مضوبات دولت با
wis poe le
)6۵( الحاقی به ۶ قانون فحوه اجرا» اصل حشتاد و پنججم ۴ iio
اساسی جتجورى أسلانى أي بان وا gig OTA) و سی و هشتم
eet جهت اقدام لإزم در مبهلت مقرر قانونى وأعلام نت dia
و يكضد
اجراء کذازد لذا تصویبنامه هأت وزیران از آن
إن جعت كه فاقد ان بو دادر
يت وبرنامهريزى كثور ع ى باشد. عایر تانون است.
رئیس مج
fF 3
Last
0
اناعد
صفحه 45:
پتجشنبه,۱۲ اش ۱۳۹۲
سال شحعت و نه شماره ۲۰۰۳۸
نطرية رئيس مجلس شوراك إسلاعى موضوع صدر هاده واحده و تبصره () العاقی به « قانون سوه احراء اصوذ هشتاد و
[۸۵) و بکشد و سی و ششستم (/۱۳) فالوث اساسی حصهورک اسلاعی ایران>
نظريه رئيس مجلس شوراك اسلاصی موضوع صدر مادء واحده و تبصره (۲) الساقی به « قانون geal elo! ose
آهشتاد و پنجم (1۵) و نکصد و سی و هشتم (/۱۳) قانون اساسی بخمهوری اسلامی ایرات»
ver
شماره۵/۵۶۱هاب
حجلتالاتلام tay BSS tT li yee lula
hel Shawl Speer! ete Coby
قاری
بازکتست په رونیشت تصویبنامه هیأت مسترم وان به شعاره ۱/۵/۰۶۶۱ ۳۸۹۳ه مویخ ۱۵/۲/۱۳۹۲, موضوع:«اثننامه احرایی ole
(۱53) تن برامه پنحساله بنجم تست جعمپوری اسلاعی ایراد». عنعاقب بررسیها و اعلام نظر مقدعاتی «هبأت بررسی و
ی بط مقاتوت نخرة أجزاة امتوك نهشتاد و ينجم (85) و
کصد و عنی:و هشتم (/۱۳) :فلت اساشی: sae امدلامى ايرآت : 3 أصلاحات vale oT lola) eles ey
مغضتين احلامانظر قطعى جوت أقدام لازم در الب بلاغ میکردد بدیهي است پس از
wor ables Towle 0 قانوت, آببحش از حصقیه که مهرد یر yo Ske alps usd Sine]
ااه ميرخ ۵/۳/۱۳۸۷ به تیلیب طي آراغ قطن رنترز محلمی:ابلاکی به شمارههای ۴۳۱۶۰/۸۱۷قاب مویق ۲ //۱7/۱۳۸ 2
ماع (ضا مرخ 5/5/۱۳۸۸ یر GBC SET ay Ug ths SPOR ماه واه نزن نم ایس
Opi (ITA) 9 (80) اساسی جعیوری Spl snob! 9 وابطه با منستيليبهاي زئیس ipa spell املا
Slane بذکتن این مصوات ظرف AL BM I Sites پنیس غجلسي ee Malis
مىباشمد. مدابراين بنذ BE پوت قركونة قدا دولث به رقع
اسیتداد در تصیمه (خراتصدور قرارگرفته است, و این آمر به معنای Chol مصوبات حلغىالاثر شدة و كماكان لازمالاجراء دانستن هولرد
يم موجه يا مقاب رتهاف اعلادى موباشة: مغابر ثاؤن أستي»
8 رفيش مجلس شيزاك alll على لاريجاني
صفحه 46:
صفحه 47:
تصویب نامه موضوع ماده ۱ قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد
قطعات مناسب فنی و اقتصادی
(تصویب نامه شماره ۱۵۹۴۶۷ | ت ۵۲۱۶۶ ه مورخ ۱۵/۱۳/۱۳۹۵ هیات وزیران)
هیثت وزیران در جلسه ۱۳۹۵/۱۲/۸ به پیشنهاد شماره ۱۱۱۳۱۸ ۰۲۰ مورخ ۱۳۹۴/۴/۲۰
وزارت جهاد کشاورزی و به استناد ماده (۱) قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و
ایجاد قطعات مناسب فنی و اقتصادی - مصوب ۱۳۸۵-تصویب کرد:
۱-حدنصاب فنی و اقتصادی اراضی کشاورزی (زراعی و باغی) موضوع ماده
(۱) قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی؛ اقتصادی -
مصوب ۱۳۸۵- مساحتی از اراضی مذکور است که به عنوان یک واحد تولیدی و با توجه به
شرایط اقلیمی, الگوی کشت منطقه. ضوابط مکانیزاسیون. کمیت و کیفیت منابع لب و
خاک. بهره وری مناسب از عوامل تولید. دارای توجیه فنی و اقتصادی می باشد.
صفحه 48:
۲- حدنصاب فنی و اقتصادی اراضی کشاورزی در هر یک از استانهای کشور مطابق
جدول پیوست شماره (۱)اين تصویب نامه که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت
است. تعیین می شود.
-تبصره ۱تفکیک و افراز اراضی کشاورزی بالاتر از حدنصابهای فنی و اقتصادی
مندرج در جدول موضوع اين ماده به شرح زير می باشد:
الق) اراضى با مساحت هاى: (8) نا (0) برابر حنتصابٍ هائ سذکور در
شهرستان؛ حداقل (9) برابر نصاب: مذكور.
ب) اراضى با مساحت هاى بيش از (۵) تا (۱۰) برابر حدنصابهاى مذكور در هر
شهرستان؛ حداقل (۵) برابر نصاب مذکور
پ) اراضی با مساحت های بیش از (۱۰) برابر حدنصاب های مذکور در هر
شهرستان؛ حداقل (۱۰) برابر تضاب مذ کور.
تبصره ۲-حدنصاب های مقر در بندهای فوق الذکر ناظر به تفکیک و افراز بوده و
مانعی برای تجمیع و یکپارچه سازی اراضی در رسیدن به حدنصابهای فنی و
اقتصادی بالاتر نخواهد بود.
صفحه 49:
۳حدنصاب فنی, اقتصادی اراضی کشاورزی واقع در قطب های کشاورزی, موضوع قانون
ترش کشاورزی در قطب های کشاورزی-مصوب ۱۳۵۴- با اصلاحات بعدی آن, تابع
حدنصابهای مقر در آن قانونمی باشد.
۴- حدنصاب فنی, اقتصادی اراضی کشاورزی که در قللب نظام های بهره برداری از قبیل
شرکت های تعاینی تولید. کشت و صنعت. سهامی زراعی و واگذاری های هیاتهای هفت
فره. تشکیل شده و مورد بهره برداری قرار گرفته لند. به همان میزان مساحت اولیه در
تشكيل: ثبت با واگذاری می باشده مگر آینگه قبل از ابلاغ لین تصویب نامه بصورت
قانونی تغییر يافته باشد.
۵-حدنصاب فنی و اقتصادی اراضی کشاورزی که از لين به بعد در قالب نظام های بهره
بردارى ١ شرکت های تعاونی تولید. کشت و صنعت و سهامی زراعی تشکیل
مى كردند به تفكيك استان به شرح جدول پیوست شماره (۲)لين تصویب نامه که تایب
شده به مهر دفتر هیئت دولت است. تعیین می شود.
صفحه 50:
۶-حدنصاب فنی و اقتصادی اراضی موضوع فعالیتهای کشاورزی مانند
گلخانه» دامداری؛ مرغداری» فعالیتهای شیلاتی و صنایع تبدیلی و غذایی
کشاورزی که با رعایت قوانین و مقررات مربوط به مرحله بهره برداری رسیده
یا می رسند» با رعایت حدنصابهای مقرر در آیین نامه نصاب اراضی قابل
واگذاری به فعالیتهای مختلف در خارج از حریم شهرها و روستاها موضوع
تصویب نامه شماره ۷۹۲۵۹ / ت ۴۲۸۴۹ ه مورخ ۱۳۹۰/۴/۱۵ و اصلاحات
بعدی آن, تابع مساحت مندرج در پروانه بهره برداری آنها می باشد.
۷- حدنصابهای مندرج در این تصویب نامه ملاک عمل در آیین نامه اجرایی
موضوع ماده (۶) قانون مذ کور خواهد بود.
صفحه 51:
صفحه 52:
آیین نامه اجرایی قانون جلوگیری ازخردشدن اراضی کشاورزی وایجاد قطعات مناسب فنی ۰
اقتصادی
ماده -١ دراين آبين نامه ؛ اصطلاحات زیر درمعانی مشروح مربوط به کار مى رون
للف - قانون : قانون جل وكيرى ازخردشدن اراضی کشاورزی وایجاد قطعات مناسب فنی ؛ اقتصادى - مصوب
۱۳۸۵
ب- اراضی کشاورزی: تمامی اراضی متعلق به اشخاص واراضی اوقافی واقع درخارج ازمحدوده شهرها
اعم ازباغ هاء نهالستان ها ء اراضی زیر کشت آبی . دیم وا س که درآنها محصولات زراعی ؛ باغی ؛ دامی
وشیلاتی تولید می گردد.
پ -حدنصاب فنی واقتصادی : حدنصاب های تعیین شده توسط هیلت وزیران موضوع ماده (۱) قانون
ت- خردشدن اراضی کشاورزیی: تکف یک . افراز: تقسیم وهرگونه اقدام حقوقی نظیر صدورسند
وهمچنین اقدامات عملی از قبیل دیوار کشی فنس کشی وقطعه بندی که به کوچک شدن اراضی کشاورزی به
کمتراز حدنصاب های فنی واقتصادی منجرمی شود
ث-یکپارچه سازیمفرآیندی از اصلاح زمیین که با عملیاتی نظیر تسطیح رفع موانع و مرزبندی های
اختصاصی مالکان و در صورت لزوم احداث جاده های بین مزارع و تأسیس شبکه های آبیاری و زهکشی؛ به
ایجاد یک واحد کشاورزی و مدیریت واحد بر منابع تولید با حداقل نصاب های فنی و اقتصادی منجر می
ents
ج- تجمیع : اقدامات ثبتی جهت صدورسند واحد برای اراضی متصل به هم .
صفحه 53:
ماده ۲- تفکیک . افراز , تقسیم وخردشدن اراضی کشاورزی به قطعات کمترازحد نصاب
های فنی واقتصادی ممنوع است
ماده ۳-دارات ثیت اسناد واملاک : دفاتراسناد رسمی ۰ شهرداری ها ء دهیاری ها :
خشداری ها وسایرمراجع مربوط مکلفد مورد درهنگام تفکیک . افراز . تقسیم
وانتقال اراضی کشاورزی . ضمن ارسال نقشه دقیق زمیین موردنظ رکه توسط مالک
باذکرمختصاب جغرافیایی 2۳0) ( بامقیاس مناسب وحداقل یک دو هزارم ) تهیه می گردد.
از اداره جهاد کشاورزی شهرستان محل وقوع ملک مزبور وهمچنین ملی ودولتی نبودن آنها
استعلام نمایند.
تبصره ۱- اداره جهادکشاورزی مربوط مکلف است درمورد ملی ودولتی نبودن اراضی
کشاورزی واقع درحریم شهرها واراضی واقع درخارج ازحریم شهرها وهمچنین وقوع آنها
درمناطق چها رگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست حسب مورد از ادارات راه
وشهرسازی . منابع طبیعی وآبخیزداری یا حفاظت محیط زیست شهرستان مربوط استعلام
نماید. ادارات مذکور موظفند ظرف حداکثر یک ماه پاسخ استعلام اداره جهاد کشاورزی رابه
© کتبی اعلام نمایند.
or
صفحه 54:
تبصره ۲- اداره جهاد کشاورزی مذ کورموظف است درچارچوب قانون واین آیین نامه ظرف
حداکثردوماه نسبت به ارسال پاسخ اقدام نماید.
تبصره ۳- عدم ارایه پاسخ درمهلت های یادشده . تخلف محسوب و به عنوان نقض مقررات
درمراجع قانونی رسیدگی خواهد شد.
ماده ۴- صدوراسنادتفکیکی وافرازی مشروط به اینکه جزء اراضی ملی ودولتی نبوده ونيزهيج
يك ازقطعات, كمترازخدنصاب هاى فنى واقتصادى نباشد با درج نوع كاربرى كشاورزى
دراسنادمالكيث بلامانع است ٠
ماده ۵- وزارت جهاد کشاورزی موظف است ازهرگونه اقدام عملی که منجر به خردشدن
اراضی کشاورزی می گردد ۰ جلوگیری بعمل آورده ومتخلفین را دراجرای قانون حفظ کاربری
اراضی زراعی وباغ ها - مصوب ۱۳۷۴ با اصلاحات بعدی ن » به مراجع قانونی ذی صلاح
eS ae
ماده ۶- اداره جهاد کشاورزی شهرستان مربوط موظف است در رابطه با اسناد مالکیتی که
بدون رعایت حد نصاب.های فنی واقتصادی و برخلاف ماده (۲) قانون صادرمی شود به
اطلاع نس به تقديم داه خواست ابطال سند مالکیت صادره به مراجع فصلی صالحهه
نماید. متخلفین درچارچوب قوانین ومقررات مربوط تحت پیگرد قانونی قرارمی گيرند.
ar
صفحه 55:
سفاهه ۷ات معبو و ره دسترسی بهمرازم جرصورت مرخواسف مینک ازمالگییی
اراضى كشاورزى ٠ براساس ضولبط قن برج در دستورالعملی است که حداکثرظرف
ماه ازسوى وزيرجهاد كشاورزى ابلاغ خواهدشد.
ماده 8- اراضى ملى ودولتى كه دراجراى قوانين ومقررات مربوط براى طرح هاى
كشاورزى به طورمشاعى به اشخاص حقيقى وحقوقى واكذارمى كردد. حتى يس از انتقال
قطعى قابل تفكيك وافراز نمى باشد. اين قيد بعنوان جزء لاينفك درمندرجات قرارداد
واكذارى وسند انتقال درج مى كردد.
ماده 5- به منظورتشويق مالكين به تجميع ويكيارجه سازى اراضى كشاورزى ورسائدن
شده وبالاتر » وزارت جهاد کشاورزی
رانه های حمایتی . تسهیلات وامتیازات
مساحت اراضى ياد شده به حد نصاب هاى :
موظف. است متقاضيان را دراولوييت يرداخت
ازجمله موارد زير قراردهد:
للف - اجراى عمليات
فرعی آبیاری وزهکشی ۰ سامانه های نوین آبیاری وجاده های دسترسی بین مزارع)
ب- توسعه ونوسازی باغات
اشین آلات بخش کشاورزی
رانه نهاده های تولید
ایی آب وخاک ( تجهیز ونوسازی اراضی . احداث شبکه های
ده
صفحه 56:
ث-عطای تسهیلات حمایتی ارزان قیمت به میزان قیمت کارشناسی روز اراضی ازطریق
بانك هاى عامل
ج-تامين تا صددرصد اعتبارموردنياز اجراى عمليات لب وخاك وتوسعه روش هاى نوين
آبيارى وزيرساخت ها براى مالكان اراضى كه طبق حدنصاب هاى تعيين شده اقدام به
تشكيل شرکت های کشت وصنعت . تعاونى توليد وسهامى زراعى نمايند.
ماده ۱۰- سازمان برنامه وبودجه کشور براساس ماده (۳) قانون موظف است به
منظورتحقق مفاد ماده )٩( این آیین نامه . اعتبارات لازم را دربودجه های سنواتی دستگاه
های مربوط پیش بینی وتامین نماید.
ماده ۱۱- اشخاص حقیقی وحقوقی که قصد تجمیع ویکپارچه سازی اراضی خودرا به
حدنصاب فنی واقتصادی وبالاتردارند باید به اداره جهد کشاورزی شهرستان ذی ربط
مراجعه ودرخواست خود را همراه طرح اجرایی مربوط . مدارک مثبته مالکیت ونقشه
إراضى تسليي تمايند. اذارة ياد شده طرف حداكثر دوماه بررسى لازم را معمول ونظر خود را
به ادارة ثبت اسناد واملاک محل اعلام می نماید. اداره ثبست اسناد واملاک مذکور »
درصورت مثبت بودن پاسخ اداره جهادکشاورزی موظف است حداکثر ظرف سه ماه نسبت
ورسند مالکیت تجمیعی اراضی با رعایت مواد (۴) و(۵) قانون ودرج نوع کاربری
آورزی وعدم تفکیک و بدون اخذ هرگونه وجهی ( مالیات, عوارض وحقوق دولتی )
اقدام نماید. oF
صفحه 57:
-ماده ۲ابه منظور هماهنگی وساماندهی امور مربوط به تجمیع ویکپارچه سازی اراضی
اورزی وتصمیم گیری درخصوص نحوه ومیزان مشوق ها وامتیازات مندرج درماده (۲)
قانون وماده )٩( این آیین نامه ۰ کارگروه ملی یکپارچه سازی وجلوگیری ازخردشدن
اراضی کشاورزی به ریاست وزیرجهاد کشاورزی وعضویت معاونین ذی ربط وزارت نیرو »
وزارت کشور . سازمان برنامه وبودجه کشور » سازمان ثبت اسناد واملاک کشور و
مدیرعامل بانک کشاورزی تشکیل می شود.
تبصره - دبیرخانه کارگروه درسازمان امور اراضی کشور مستقربوده و رئیس سازمان
بعنوان دبیرکارگروه مسئولیت پیگیری مصوبات کارگروه را برعهده دارد.
تبصره ۲- کارگروه هراستان وشهرستان حسب مورد باعضویت اعضای متناظرتشکیل
وی شود
تبصره ۳- دستورالعمل اجرایی مربوط به این ماده . ظرف دو ماه پس از ابلاغ این آیین
نامه توسط وزارت جهادکشاورزی تهیه وپس از تصویب کارگروه ملی موضوع این ماده .
8 وزیرجهادکشاورزی ابلاغ می گردد.
صفحه 58:
ماده ۱۳- وزارت جهادکشاورزی موظسف اسست بسه منظور ارتقای نقش بهره برداران
دریکپارچه سازی وحفظ وپایداری کاربری اراضی کشاورزی . فعالیت های ترویجی وآموزشی
لازم را برای افزايش آگاهی آنان بعمل آورد.
ماده ۱۴- سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران وسایر رسانه های عمومی موظفند
با اجرای برنامه های ترویجی وآموزشی . زمینه افزایش آگاهی های عمومی نسبت به مفاد
اين آيين نامه را فراهم نمایند.
ماده ۱۵- وزارت جهادکشاورزی ( سازمان امور اراضی کشور) وسازمان ثبت اسناد واملاک
کشور مکلفند حداکثرظرف شش ماه پس از ابلاغ این
لازم جهت تبادل الکترونیکی استعلامات اقدام نمایند.
آیین نامه نسبت به ایجاد زیرساخت
صفحه 59:
صفحه 60:
et