علوم مهندسی صنایع پتروشیمی و نفت

قیمت گذاری نفت و عوامل موثر بر آن

gheymat_gozari_naft_va_avamel_moaser_bar_an

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “قیمت گذاری نفت و عوامل موثر بر آن”

قیمت گذاری نفت و عوامل موثر بر آن

اسلاید 1: WWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 2: موضوع سخنرانی: قیمت گذاری نفت و عوامل موثر بر آن سخنران: محمد عظیم زاده چهارشنبه 13 اسفند 1393WWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 3: سیر تاریخی قیمت گذاری نفترژيمهاي مختلف قيمت گذاري نفت خام تا قبل از نيمه دوم دهه 80 ميلادي (دوره قيمتهاي ثابت)قيمتهاي مبتني بر مذاكرات ( Negotiated Price) قيمتهاي اعلامي (Posted Price )قيمتهاي با لحاظ هزينه ماليات پرداختي (Tax–Paid Costs )قيمتهاي دولتي ( Governmental Selling Price ) و يا GSPقيمتهاي مرجع (Reference Prices )قيمتهاي Netbackقيمت گذاري نفت خام از نيمه دوم دهه 80 ميلادي به بعد (دوره قیمت گذاری مبتنی بر بازار)WWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 4: دوره قيمتهاي ثابت- قيمتهاي مبتني بر مذاكرات ( Negotiated Price)در دهه هاي 50 و 60 ميلادي ، شركتهاي بزرگ نفتي نظير BP و Gulf كه از امكان عرضه نفت خام بيشتري برخوردار بودند ، نفت خام خود را بر اساس قراردادهاي بلند مدت به شركتهاي گروه هفت خواهران مي فروختند و معمولا قيمت نفت خام در اين قراردادها براساس قدرت چانه زني طرفين و نهايتا بصورت توافقي تعيين مي گرديد كه به ميزان قابل توجهي به قدرت چانه زني و امكانات بالقوه هر يك از طرفين داشت . WWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 5: دوره قيمتهاي ثابتقيمتهاي اعلامي (Posted Price )در سيستم قيمتهاي اعلامي كه از بعد از جنگ جهاني دوم تا سال 1973 به گستردگي مورد استفاده قرار مي گرفت و كاملا مناسب با وضعيت موجود ناشي از انحصار چند جانبه حاكم از سوي شركتهاي بزرگ نفتي موسوم به هفت خواهران بود ، عبارت از قيمتي بود كه خريداران يا فروشندگان به روش متداول آن زمان بصورت عمومي اعلام كرده و به اين ترتيب عنوان مي نمودند كه آمادگي خريد ويا فروش يك بشكه نفت خام يا فرآورده نفتي را با آن قيمت دارند. بطور مثال ، مرسوم بود كه پالايشگران آمريكايي قيمت مورد نظر خود را جهت خريد يك بشكه نفت خام و براي دوره مشخص ، در قسمت ورودي پالايشگاه هايشان نصب مي كردند و بر اساس همان قيمت نيز نيازشان برطرف مي نمودند.WWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 6: دوره قيمتهاي ثابتقيمتهاي با لحاظ هزينه ماليات پرداختي (Tax–Paid Costs )در اين روش ، قيمت بصورت تابعي از سهم دولت از قيمتها و سهم شركتهاي نفتي از هزينه ها ، تعيين مي گرديد. بطور مثال ، در شرايط توافق 50/50 بين دولت و شركتهاي نفتي ، قيمت از 50 درصد قيمتهاي اعلامي (Posted Price) و 50 درصد هزينه هاي شركتهاي نفتي تشكيل مي گرديد. اگرچه به اين ترتيب ، قيمت ها به هزينه ها ارتباط پيدا مي كرد ، اما كماكان كمبود تاثير شرايط و عوامل بازار در اين روش نيز وجود داشت .WWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 7: دوره قيمتهاي ثابتقيمتهاي دولتي ( Governmental/Official Selling Price )بروز تغييرات ساختاري در صنعت نفت كه از اوايل دهه 70 ميلادي و در پي ادعاي برخي دولتهاي نفتي جهت دريافت سهم بيشتر از كل امتيازات داده شده به شركتهاي عمده نفتي در حوزه هاي نفتي كشورهايشان‌ آغاز گرديده بود ، شكل گرفت. ادعاي اين كشورها براي گرفتن سهم بيشتر بين 25 تا حتي در برخي موارد 100 درصد و در حقيقت اعمال حاكميت كامل بر صنعت و توليد نفتشان بود. چرا كه در بسياري از موارد، اين كشورها دريافته بودند كه ميزان درآمد شركتهاي نفتي با توجه به مقدار ماليات دريافتي از امتيازات نفتي آنها از حوزه هاي نفتي ، بيش از درآمد كشورهاي نفتي حاصله از اخذ بهره مالكانه بوده است. - مشابه همان حركتي كه در سال 1949 توسط مصدق در ايران آغاز شده بود و نهايتا به ملي شدن صنعت نفت ايران در 15 مارس 1951 انجاميد. WWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 8: دوره قيمتهاي ثابتقيمتهاي مرجع (Reference Prices )تقريبا سالهاي 1974 الي پايان 1985 را مي توان دوره رواج قيمتهاي مرجع بر بازار نفت ناميد كه توسط وزراي نفت اوپك ، تعيين مي شد و نفت خام مرجع نيز نفت خام سبك عربستان با 34 درجه API بود. در اين روش كشورهاي عضو اوپك در واقع قيمتهاي دولتي خود را حفظ نموده ولي آنرا با در نظر گرفتن اختلاف قيمت مشخص با نفت خام عربستان ، بعنوان نفت خام مرجع، اعلام مي نمودند. WWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 9: دلایل شکست سیستم قیمت گذاری مرجع 1 – ركود شديد اقتصادي در اوايل دهه 80 ميلادي2 – رشد قابل توجه توليد نفت خام كشورهاي غير اوپكبدين ترتيب، كاهش جهاني تقاضاي نفت خام از يكطرف و افزايش عرضه آن از طرف ديگر ، از يكسو منجر به رقابت بيشتر بين اعضا اوپك و وسوسه آنها براي ارايه تخفيف بيشتر در قيمت نفت خامهايشان نسبت به نفت خام مرجع ، بمنظور تشويق خريداران به خريد نفت خامهايشان و كسب درآمد بيشتر ، گرديد و از سوي ديگر فشار بيشتري را به نفت خام مرجع و پايين آوردن قيمت آن بمنظوركسب سهم بيشتر براي كشورهاي عضو اوپك از بازار جهاني نفت خام كه بشدت از سوي كشورهاي غير اوپك مورد تهديد قرار گرفته بود ، آورد و در نهایت عربستان از نفت خام خود به عنوان مرجع رویگردانی نمود.WWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 10: دوره قيمتهاي ثابتقيمت گذاري Netbackمحاسبه قيمت در اين سيستم قيمت گذاري بدين صورت بود كه ارزش نفت خام به چند پارامتر خاص شامل ارزش ناخالص فرآورده استحصالي ، هزينه هاي پالايشي و ارزش زماني ناشي از دوره برداشت تا تحويل نفت خام ، مرتبط مي گرديد. طبيعتا اين شيوه قيمت گذاري منجر به تضمين سود پالايشي مي شد و حتي در صورت پائين آمدن قيمتهاي نفت خام ، سود پالايشي بجاي خود محفوظ مي ماند. به اين ترتيب شركتهاي نفتي هيچگونه دغدغه اي در مواجهه با كاهش قيمتها نداشته و تنها اين كشورهاي صادركننده نفت بودند كه متحمل خسارت ناشي از بروز كاهش قيمتها مي گرديدند .WWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 11: قيمت گذاري نفت خام از نيمه دوم دهه 80 ميلادي به بعد (دوره قیمت گذاری مبتنی بر بازار)معرفي روش جديد جايگزين يا همان روش قيمت گذاري شناور و يا مرتبط به بازار ، اولين بار توسط شركت PEMEX مكزيك كه درسال 1986 نيز از ادامه انعقاد قراردادهاي Netback نيز خودداري نموده بود ، براي قيمت گذاري نفت خامهاي صادراتي خود به بازار آمريكا ، معرفي گرديد. WWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 12: دلایل استفاده شرکت پمکس از قیمت مبتنی بر بازاربازار مكزيك ، شرايط مناسبي را براي بكارگيري روش جديد قيمت گذاري دارا بود ، كه از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره نمود:تقريبا كل صادرات نفت خام مكزيك راهي آمريكا مي شد. بدين ترتيب اين كشور تنها مي بايست نگران سيستم قيمت گذاري بود كه منطبق با شرايط جاري در يك بازار مشخص بود ويا بعبارت ديگر نيازي نبود كه اين سيستم در همه بازارها از كارايي لازم برخوردار باشد.نزديكي مكزيك به آمريكا ، ريسك ناشي از سفرهاي طولاني نفتكشها را كه مي توانست مترادف با تغييرات قابل توجه قيمت در طول سفر هاي دريايي طولاني باشد ، در پي نداشت.بازار آمريكا با برخورداري از تعداد قابل توجه خريداران و فروشندگان ، بازاري فعال محسوب مي شد و بهمين جهت امكان مناسبتري براي بهره گيري از روش قيمت گذاري مرتبط به بازار در اين بازار وجود داشت. در حاليكه بطور مثال چنين شرايطي در بازار آسيا ، با تمركز عرضه كنندگان بيشتر، وجود نداشت . WWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 13: روش تعیین قیمت مبتنی بر بازارقيمت نفت خام صادراتي P = قيمت (يا قيمتهاي) شاخص R+ /- فاكتور تعديل D و ياD P= R +/-WWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 14: WWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 15: عوامل موثر در قيمتهاي نفت خام عوامل بنياديعوامل بنيادي تاثيرگذار بر قيمت نفت خام شامل عواملي مي گردند كه ريشه در صنعت نفت داشته و بطور مستقيم مرتبط با مسايل بازار نفت بوده و در نهايت عرضه و تقاضاي نفت را تحت تاثير قرار مي دهند WWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 16: عوامل بنیادیوضعيت تقاضاي جهاني نفت خامتغييرات و اختلالات در عرضه جهاني نفت خامتغييرات فصلي تقاضاوضعيت آب وهوايي تغييرات در ميزان خوراك پالايشگاههاتعميرات و مشكلات پالايشيوضعيت رشد اقتصاديظرفيت مازاد توليد سطح ذخيره سازيها WWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 17: عوامل موثر در قيمتهاي نفت خام عوامل غير بنياديعواملي اطلاق مي گردند كه عملا منشاو بروز آنها خارج از صنعت نفت بوده ، لكن به تناسب شرايط مي توانند بر قيمتهاي نفت خام حتي گاه بيش از عوامل بنيادي نيز اثر گذار باشندWWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 18: عوامل غير بنيادي اقدامات سفته بازي براي كسب سود بيشتر در بازارهاي بورس نفتيكشمكش هاي سياسي و ژئوپلتيكوضعيت بورس ساير كالاها قيمت ساير حاملهاي انرژي جايگزين (نظير گاز ، ذغال سنگ ،.....)بروز اعتصاب ، جنگ و غيره كه موجب اختلالات در عرضه مي گردد WWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 19: ساختارهای قیمت‌گذاری نفتWWW.ICMSTUDY.IR

اسلاید 20: با تشكر از توجه شماWWW.ICMSTUDY.IR

30,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید