کسب و کار اقتصاد و مالی

مالیات بر معاملات

maliat_bar_moamalat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مالیات بر معاملات”

مالیات بر معاملات

اسلاید 1: استاد راهنما:سرکار خانم دکتر مهری نژادمحقق: مهران حسنخانیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز مالیات بر معاملات

اسلاید 2:

اسلاید 3: تعریف مالیات بر معاملاتمالياتى که بيشتر بر مصرف و روش کالاهائى که مصرف عام دارند، وضع شوند، ماليات بر معاملات نام دارد. اين ماليات معمولاً بر تمام مراحل توليد و توزيع اعمال مى‌شود.

اسلاید 4: مالیات بر مصرفبنابراین مالیات برمصرف جزیی از قیمت کالا را تشکیل می‌دهد به نحوی که معمولا مصرف‌کننده نمی‌تواند تشخیص دهد چه مقدار از قیمت کالا بابت مالیاتی است که تولید‌کننده یا فروشنده به دولت می‌پردازد‌‌. مالیات برمصرف اغلب به کالاها و خدماتی تعلق می‌گیرد که درمقابل تغییرات قیمت حساسیت کمی دارند و به همین جهت این نوع مالیات یکی از منابع مهم درآمد دولت را تشکیل می‌دهد‌‌.

اسلاید 5: کالاها و خدمات مشمول مالیات مصرفکالاها و خدماتی که دراغلب کشورها مشمول مالیات برمصرف قرار می‌گیرند، عبارتند از: دخانیات، بنزین، قند و شکر و بعضی دیگر از کالاهای تجملاتی و ضروری، چون اگر این مالیات برکالاهای ضروری وضع ‌شود، سنگینی آن را طبقات کم‌بضاعت بیشتر احساس می‌کنند‌.

اسلاید 6: مالیات بر فروشمالیات برفروش به کالاهایی تعلق می‌گیرد که در مرحله خرده‌فروشی به دست مصرف‌کننده می‌رسد‌‌. دراین نوع مالیات فروشگاه‌ها موظف هستند که مبلغ مالیات را مجزا از قیمت کالا حساب کرده و در یک رقم جداگانه به نحوی که مصرف‌کننده از مبلغ آن اطلاع حاصل کند، دریافت دارند‌‌. غرض از این نوع محاسبه آن است که مصرف‌کننده مالیات را بپردازد‌‌. در ایران این نوع مالیات وجود ندارد.

اسلاید 7: از ساده‌ترين و قديمى‌ترين انواع ماليات بر مصرف، ماليات عمومى فروش است. اين ماليات معمولاً با نرخى يکسان براى فروش‌هاى انجام‌شده در تمام مراحل توليد اخذ مى‌شود از مزيت اين نوع ماليات، سهل و آسان بودن آن و از معايب آن مى‌توان به ماهيت تجمعى آن اشاره کرد.ماليات عمومى فروش

اسلاید 8: مراحل ماليات عمومى فروش از مراحل ماليات عمومى فروش مى‌توان به سه مرحله زير اشاره کرد:۱. ماليات بر فروش در مرحله توليد۲. ماليات بر فروش در مرحله توزيع۳. ماليات بر فروش در مراحل مختلف توليد و توزيع

اسلاید 9: ماليات بر واردکنندگان و صاحبان منافع ارزشهاي اصولي،باورهااعتقادات،نگرشهاواحساساتاين نوع از ماليات به يک مرحله‌اى بودن ماليات‌هاى فروش معروف است و بخش‌هاى اقتصادى در حال رشد را تشويق مى‌کند و با حذف ماليات بر توليد موادغذائي، از تحمل بار ماليات بر طبقات و اقشار آسيب‌پذير جامعه جلوگيرى مى‌نمايد.

اسلاید 10: ماليات بر عمده‌فروشى و خرده‌فروشى اين نوع از ماليات براساس فروش‌هاى انجام‌شده به خرده‌فروشان وضع مى‌گردد و بر آخرين مرحله نظام توزيع، يعنى بر مصرف‌کنندگان وضع مى‌شود و در نتيجه، تمام ارزش افزوده مراحل متوالى توليد و توزيع را شامل مى‌گردد.

اسلاید 11: ماليات بر ارزش افزوده مهم‌ترين نوآورى در نيمه دوم قرن بيستم، ماليات بر ارزش افزوده است. ماليات بر ارزش افزوده (عوايد فروش منهاى هزينه خريد مواد اوليه و نهاده‌ها و خدمات خاص) در مراحل متوالى توليد و توزيع وضع مى‌گردد. از سوى ديگر ارزش افزوده برابر است با جمع دستمزدها اجاره، بهره و سود. بنابراين، در اصل، پايه اين ماليات را مى‌توان از دو طريق کسر خريدها از فروش يا جمع درآمد عوامل توليد محاسبه کرد. مهم‌ترين مشکلى که در خصوص به‌کار گرفتن اين نوع از ماليات وجود دارد، پرهزينه بودن و مشکلات ادارى و اجرائى و تشکيلاتى آن است.

اسلاید 12: انواع ماليات بر معاملات در ايران انواع ماليات بر معاملات در ايران شامل ماليات بر فرآورده‌هاى نفتي، ماليات بر توليد الکل صنعتى و طبي، ماليان نوشابه‌هاى غيرالکلي، ماليات بر فروش سيگار، ماليات اتومبيل، نقل و انتقال شناورها، عوارض خروج از کشور، ۱۵درصد اتومبيل‌هاى داخلي، ماليات نقل و انتقال اتومبيل، ماليات حق اشتراک تلفن‌هاى خودکار، ماليات نوار ضبط‌ صوت و تصوير، ماليات فروش خاويار و موارد متفرقه.

اسلاید 13: مالیات بر معاملات فراورده های نفتیآخرين مصوبه قانون ماليات بر فرآورده‌هاى نفتى مربوط به مصوبه مورخ ۱۹/۳/۱۳۴۴ هيئت‌وزيران است که به‌موجب اين مصوبه ۲ ريال براى هر ليتر به‌عنوان ماليات غيرمستقيم به خزانه واريز مى‌گردد. پرداخت ماليات مواد الکلى براى نخستين بار در سال ۱۳۲۷ هجرى قمرى مرسوم گشت ولى اکنون فقط فرآورده‌هاى الکلى صنعتى و طبى را شامل مى‌گردد. به‌موجب تبصره ۸۵ قانون بودجه سال ۱۳۶۱، قانون قبلى ماليات نوشابه‌هاى غيرالکلى ملغى و براساس اندازه‌گيرى حجم از قرار هر ليتر ۱۴ ريال تعيين گرديد. در سال ۱۳۶۸ به‌موجب تبصره ۳۰ قانون بودجه سال ۱۳۶۸، نرخ ماليات بر نوشابه‌هاى غيرالکلى به ليترى ۷۰ ريال افزايش يافت که هم‌اکنون نيز مورد عمل مى‌باشد.

اسلاید 14: ماليات اتومبيل براى نخستين بار براساس قانون مصوب ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۴۵ برقرار گرديد. که در مصوبه مورخ ۱/۳/۱۳۵۹ شوراى انقلاب لايحه قانونى اصلاح قانون اخذ ماليات از اتومبيل‌هاى سوارى و صفحات گرامافون مورد اصلاح قرار گرفت. آخرين مجوز قانون وصول اين درآمد، ماده ۳ قانون وصول ماليات مقطوع از بعضى از کالاها و خدمات است.ماليات بر معاملات اتومبيل همچنين ماليات صدى ۱۵ ارزش اتومبيل‌هاى داخلى به‌موجب مجوز قانونى وصول ماليات مقطوع بوده است که براساس ماده ۱۳ اين قانون عمل مى‌گردد.

اسلاید 15: ماليات بر فروش سيگار ماليات بر فروش سيگار از عمده‌ترين اقلام ماليات بر معاملات در ايران به‌شمار مى‌آيد. اين نوع ماليات براساس مصوبات سال ۱۳۵۹ شوراى انقلاب، تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۳۶۰، تبصره ۸۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۲، تبصره ۵۵ قانون بودجه سال ۱۳۶۳، تبصره ۵۷ قانون بودجه سال ۱۳۶۴ و ماده ۹ قانون وصول برخى از درآمدهاى دولت و مصرف آن مورد اصلاح واقع شده است. ماليات بر نقل و انتقالات اتومبيل مربوط به ماده ۷ لايحه قانونى اصلاح بعضى از مواد قانون ماليات‌هاى مستقيم مصوب ۲۵ تيرماه ۱۳۵۹ شوراى انقلاب مى‌باشد، که براساس آن (ماده يک قانون) وصول ماليات از اتومبيل‌هاى غيرسوارى و اصلاح بعضى از مواد قانون ماليات‌هاى مستقيم و اصلاحيه‌هاى بعدى مصوب ۲۰/۱۰/۱۳۶۳ مجلس شوراى اسلامى و همچنين ماده ۲ قانون وصول ماليات مقطوع از بعضى از کالاها و خدمات مى‌باشد.

اسلاید 16: با سپاس از توجه شما

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید