صفحه 1:
مبانى بازى سازى
جلسه دوم
صفحه 2:
آناتومی ساخت بازی
مکانیکهای پایه
قصه 3 روايت زار ۳
pele
صفحه 3:
!آنجه گذشت
« ايدههااز كجا مىآيند؟
© جطور مىشود ايدهها را بياده كرد؟
۱
می گیرند؟
* مخاطب اين بازى كيست و جه انتظاراتى از آن دارد؟
* برى شروع ساخت بازى از كجا شروع كنيم؟
صفحه 4:
OS aad ace)
هر چیزی که به بازی مربوط است باید در «مجموعه مستندات طراحی
.3< 5% «بازى
داستان بازی یک باژی
00000
Pacers ال و هوای بازی
ی oe مکانیکهای پایه
کلیدهای بازی 1 3
ما 58
ere ep Gees دشمنها - دوستها
eye) زاویهی دوربین
صفحه 5:
طرح تولید
مجموعه مستندات بازى جزوى از طرح توليد بازى است.
ا ل ا 1 ل ل
Bre oe Cee) Ho) 2] 0 eer ec a 8) 0) L0)sio1 Oras oe
طراحی بازی ling 0 =
I a oe coal
le ae
ce 3 برآورد Sy پروژه
صفحه 6:
طرح بيشنهادى
بيش از نوشتن كامل مجموعه مستندات طراحى بازى بايد اول به فكر
ee io ices
Directs Cen tee Case nt eet era sr emer Ce
به او برساند. به اين جيز :]100611112611 1151012 مى كويند.
ا اا ال ا ال ل pn en ل
site ا ل
تكران نباشيد كسى ابددى طلابى 1
صفحه 7:
ی
بيش از رفتن به مرحلهى توليد و ثبت كامل جزييات طراحى بازى» بهتر است يكك
نسخهی «پروتوتایپ» آماده شود.
نسخهی «پروتوتایپ» در واقع «اسباب بازی» شماست.
ee ea Ob ee ete enc nen SSP SSS CIC OES)
يس از تمام شدن نسخدى يروتوتايب بايد بفهميد كه ايدههاى اصلى بازى كار
مى كنند يا نه.
ا ا ا |
یکی از مهمترین چیزهایی که در تهیمی پروتوتایپ مشخص و نهایی میشود نوع
گرافیک و ظاهر بازی است.
صفحه 8:
0 sac
مهم ترين كار اعضاى تيم بازىسازى در ابتداى بروزه نوشتن يك مجموعه
مستندات كامل براى بازى است.
SSeS ORE hos eerie es ne heer ree enn ere
آغاز میشود.
- كامل و كويا بودن مجموعه مستندات بازى بسيار مهم است. اين موضوع را وقتى مى فهميد
3 تيمهاى مختلف هر كدام برداشت اشتباهى از مجموعه مستندات داشته باشند!
- مجموعه مستندات بازى بايد به تكك تكك اعضاى كروه وظایفشان را توضیح بدهد و هر
كس دقيقا بداند خواص جيزى كه روىاش كار مى كند جيست
صفحه 9:
4
eB Ae ee Se Uae helen roc
- تا میتوانید گیمپلی و چالشها را کاملتر توضیح بدهید.
- سبک بازی و خصوصیات این سبک را توضیح بدهید.
- هدف از ساخت بازی را شرح بدهید و به آن وفادار باشید.
- مخاطب بازى را مشخص كنيد.
- حال و هواى بازى را منتقل كنيد.
صفحه 10:
تعاريف
گیمپلی:
«گیمپلی» nas eS 1
انجام میدهد.
ا ا ل te
جالشها:
eT BOOT oar Ser) ا 1۱
صفحه 11:
انواع جالشها
ات
چالماعچداکی-
تت
چاسلرما وولبسته بسه حافظه ادلنش-
تست سر سا
le رد سل 0
صفحه 12:
خصوصیات چالشها
- چالشها باید با سبکک بازی همخوانی داشته باشند
ا
- جالشها بايد در طول بازى كامل تر و بيجيدهتر شوند
فراموش تكنيد كه بيش تر كيمرها بايد بتوانند جالش هاى بازى را
ا
صفحه 13:
دمرين
فصل اول مجموعه مستندات بازى مورد نظرتان را بنويسيد. اين فصل بايد
حتما شامل بخشهای زیر باشد:
sles oe
s\n
" مخاطب بازی
" حال و هوای بازی
000 as eee
صفحه 14:
۱ NE ee) veer Cape 2)
در فصل اول کلیت بازی معرفی شد. حالا در فصل دوم به سراغ جزییات
-میرویم
فصل دوم به طور کلی راجع NCTE 0
ال ات 0 و
ل ا ا ا ا 6
| ieee
صفحه 15:
مجموعه مستندات طراحی بازی - فصل ۲
در فصل دوم این بخشها باید به طور کامل توضیح داده شوند:
* زاويهى دوربين و ديد كيمر در بازى
See ee MAIC SAD ear C een
۶ کنترل بازی و نقشهی کلیدها
* واسط كاربرى بازى
مبانی بازیسازی
جلسه دوم
آناتومی ساخت بازی
مکانیکهای پایه
قصه و روایت داستان
تعامل
!آنچه گذشت
●
ایدهها از کجا میآیند؟
●
چطور میشود ایدهها را پیاده کرد؟
●
ایدههای بازی در کدام سبک از سبکهای مرسوم جا
میگیرند؟
●
مخاطب این بازی کیست و چه انتظاراتی از آن دارد؟
●
برای شروع ساخت بازی از کجا شروع کنیم؟
مجموعه مستندات طراحی بازی
هر چیزی که به بازی مربوط است باید در «مجموعه مستندات طراحی بازی»
( )Game Design Document – GDDثبت بشود.
داستان بازی
سبک بازی
محدودیتهای فنی
مراحل
مستندات فنی
شخصیتها
دشمنها
زاویهی دوربین
مکانیکهای فرعی
کلیدهای بازی
طراحیهای مفهومی
حال و هوای بازی
مکانیکهای پایه
دشمنها – دوستها
طرح تولید
مجموعه مستندات بازی جزوی از طرح تولید بازی است.
طرح تولید ( )Production Planشامل این اسناد است:
مستندات طرح پیشنهاد(/)proposalطرح مفهومی(/)conceptطرح دیدکلی()vision
-مجموعه مستندات طراحی بازی
مجموعه مستندات طراحی هنری مجموعه مستندات طراحی فنی -طرح برآورد ریسک پروژه
طرح پیشنهادی
پیش از نوشتن کامل مجموعه مستندات طراحی بازی باید اول به فکر قبضهای
آب و برق و حقوق سرسامآور آرتیستها بود!
برای ارایهی پروژه به سرمایهگذار باید چیزی جلوی او بگذارید که دید شما را
به او برساند .به این چیز Vision Documentمیگویند.
در این مجموعه مستندات باید کلیات بازی و ایVVدهی اصVVلی بVVه همراه قVVدرت
هنری و فنی به طور کامل ارایه شود.
نگران نباشید کسی ایدهی طالیی شما را نمیدزدد!
پروتوتایپ
پیش از رفتن به مرحلهی تولید و ثبت کامل جزییات طراحی بازی ،بهVVتر اسVVت یVVک
نسخهی «پروتوتایپ» آماده شود.
نسخهی «پروتوتایپ» در واقع «اسباب بازی» شماست.
ویژگیهای اصلی بازی در پروتوتایپ ساخته میشوند و بعدا دور انداخته میشوند.
پس از تمام شدن نسخهی پروتوتVVایپ بایVVد بفهمیVVد کVVه ایVVدههای اصVVلی بازی کVVار
میکنند یا نه.
پروتوتایپ به برآورد ریسک پروژه کمک بزرگی میکند.
یکی از مهمترین چیزهایی که در تهیهی پروتوتایپ مشخص و نهایی میشVVود نVVوع
گرافیک و ظاهر بازی است.
مجموعه مستندات بازی
مهمترین کار اعضای تیم بازیسازی در ابتدای پروژه نوشتن یک مجموعه
مستندات کامل برای بازی است.
نوشتن اولین نسخه از مجموعه مستندات بازی بالفاصله پس از تمام شدن فاز ایدهپردازیآغاز میشود.
کامل و گویا بودن مجموعه مستندات بازی بسیار مهم است .این موضوع را وقتی میفهمیدکه تیمهای مختلف هر کدام برداشت اشتباهی از مجموعه مستندات داشته باشند!
مجموعه مستندات بازی باید به تکتک اعضای گروه وظایفشان را توضیح بدهد و هرکس دقیقا بداند خواص چیزی که رویاش کار میکند چیست.
فصل اول :معرفی بازی
مجموعه مستندات بازی باید با معرفی گیمپلی آغاز شود.
تا میتوانید گیمپلی و چالشها را کاملتر توضیح بدهید. سبک بازی و خصوصیات این سبک را توضیح بدهید. هدف از ساخت بازی را شرح بدهید و به آن وفادار باشید. مخاطب بازی را مشخص کنید. -حال و هوای بازی را منتقل کنید.
تعاریف
گیمپلی:
«گیمپلی» یا «روند بازی» عبارتست از همهی کارهایی که گیمر در بازی
انجام میدهد.
شالودهی اصلی گیمپلی را چالشها تشکیل میدهند.
چالشها:
موانعی که جلوی گیمر را میگیرند تا به هدف دست پیدا نکند.
انواع چالشها
چالشهای وابسته به زمان -
چالشهای چاالکی -
چالشهای استقامتی -
چالشهای وابسته به حافظه/دانش -
چالشهای وابسته به زیرکی/منطق -
چالشهای مربوط به مدیریت منابع -
خصوصیات چالشها
چالشها باید با سبک بازی همخوانی داشته باشند چالشها باید قابل دیدن باشند -چالشها باید در طول بازی کاملتر و پیچیدهتر شوند
فراموش نکنید که بیشتر گیمرها باید بتوانند چالشهای بازی را
!پشت سر بگذارند
تمرین
فصل اول مجموعه مستندات بازی مورد نظرتان را بنویسید .این فصل باید
حتما شامل بخشهای زیر باشد:
-
معرفی بازی
سبک بازی
مخاطب بازی
حال و هوای بازی
هدف از ساخت بازی
مجموعه مستندات طراحی بازی – فصل 2
در فصل اول کلیت بازی معرفی شد .حاال در فصل دوم به سراغ جزییات
میرویم.
فصل دوم به طور کلی راجع به «مکانیکهای پایه» (Core
)Mechanicsصحبت می کند.
هنگام نوشتن مکانیکهای پایه به این فکر کنید که بازیکنندهی بازی شما
در این بازی چه میبیند و چه میکند.
مجموعه مستندات طراحی بازی – فصل 2
در فصل دوم این بخشها باید به طور کامل توضیح داده شوند:
●
زاویهی دوربین و دید گیمر در بازی
●
مکانیکهای اصلی و کارهای اصلی گیمر در بازی
●
کنترل بازی و نقشهی کلیدها
●
واسط کاربری بازی