کسب و کارمدیریت و رهبری

مبانی تاریخی مدیریت

صفحه 1:
مباني تاريخي مديريت بر اساس يادداشت‌هاي ‎Cheryl Wyrick‏

صفحه 2:
خلاصة بحث - از تفکر مدیریت كلاسيك چه چيزي مي‌توان فرا گرفت؟ - رويکردهاي علاقه‌مند به منابع الساني سازمان چه سهمي در بسط علم مدیریت داشتند؟ - نقش تحلیل كشّي در مدیریت چیست؟ -چرا دیدگاه سيستمي و تفکر اقتضايي هنوز هم مفیداند؟ - مدیریت با ورود به فرن 21 با چه روندها و سمت وسوهايي مواجه شده است؟

صفحه 3:
رويكردهاي کلاسيك به مدیریت ۷ مدیریت علمي _ فردريك تیلور - براي هر شفل قواعد حرکت. مراحل اجرايي کار استاندارد شده و شرایط کار مناسپ تعریف کنید - کارگران را با دقست کامل و بر مبناي توانايي‌هاي صعیح آن‌ها براي شفل . انتخاب كنيد - با دقت كاركران را آموزش دهيد تا كار را انجام دهند و انكيزههاي لازم رابه آنها بدهيد - با برنامه‌ريزي دقیق کار کار گران. از آنها حمايت كنيد

صفحه 4:
رويكردهاي كلاسيك به مدیریت اصول اداري _ هنري فایول - آینده نگري: برنامة کامل اقدامات لازم براي آینده - سازمان: تأمین منابع براي اجراي برنامه - هدلیت: گزینش, هدلیت. و ارزيلبي کار کنان براي رسیدن به بیترین نتلیج کار - هماهنگي: سازگار کردن اقدامات مختلف با یکدیگر - کنترل: حصول اطمینان از این که همه چیز طبق برنامه پیش مي‌رود

صفحه 5:
رويكردهاي كلاسيك به مدیریت / اصول اداري _ مري پارکرفولت ‎Mary Parker Follett‏ - گروه‌ها سازوكاري هستند که از طریق آن‌ها افراد ذکاوت و دانايي خود را تلفیق کرده و در خدمت هدف بزرگي قرار مي‌دهند - سازمانها به مثابه “كمونها” يا “جماعات با اهداف مشترك ” - شغل مدير لن است كه به ديكران در سازمانها كمك كند كه هماهنكف باشند و همبستكي منافع ايجاد كنند

صفحه 6:
رويكردهاي کلاسيك به مدیریت ۷ سازمان بورو كراتيك (دیوان‌سالارانه) _ ماکس وبر - بروكراسي * فرم سازماني ایده آل. با قصد مطلي و بسیار کارآمد * مبتني بر اصول منطقي, نظم. و اختیارات مشروع / سازمان‌هاي بوروکراتيك - ويژگي‌ها * تفسیم کار شغاف * سلسله‌مراتب فرماندهي روشن * قواعد و رويه‌هاي اجرايي رسمي * غيرشخصي بودن * مشاغل مبتتي بر توان‌مندي و شايستگي ۷ بوروكراسي - جوادب منفي * مربه‌ط به عدم م(یت‌های همک.. دورو کر اس

صفحه 7:
رويكردهاي كلاسيك به مديريت / رويكردهاي منابع انساني به مدیریت - مطالعات هاوس تورن ۲۱۵۷۷۲۳۱۵۴۳۵ ‎yas‏ اولیه براي بررسي رابطة انگيزه‌هاي اقتصادي و شرلیط فيزيکي کار ‏* رابطه‌اي پیدا نشد * "عوامل روان‌شناختي " در این تجربه‌ها تأثیر گذاشت

صفحه 8:
رويکردهاي کلاسيك به مدیریت مطالعات هاوس‌تورن - مطالعات اتاق آزمون خط مونتاژ * طوري طراحي شد كه اثر “عوامل روان شناخني ” آزمونهاي قبلي را به حداقل برسائد * عواملي كه به بدرهوري بيشتر منجر شد - آنمسفر و فضاي کار گروهي - نظارت مشاركني - طرز تلقي کار کنان» روابط بین افراد. و فرايندهاي گروهي - افراد بازده را کم مي‌کنند تا سایر افراد گروه از آن‌ها تاراحت نشوند - درس‌ها * حرکت به سمت مسائل اجتماعي‌وانساني به مثابة کلید افزایش بيره‌وري * تأثير هاوس تورن - افرادي كه از بقيه جداسازي شده وتحت مراقبت خاص قرار كرفتند. آن‌طور که اننظار می ,رفت عم كردند

صفحه 9:
رويكردهاي کلاسيك به مدیریت / نیضت رولبط انساني - مديراني که از روابط انساني خوب استفاده مي‌کنند به کارايي و بيره‌وري بالاتر مي‌رسند - نظرية نيازهاي انساني مازلو ۱۸۵5۱0۷۷ * نياز نارسابي و كمبود فيزيولوزيك يا روان شناخني فردي است كه مي ذواهد چيزي را ارضاء کند. * اصل کمبود - نیاز اراضاء‌شده انگيزة رفتار لیست * اصل پيشروي - يك نيار هنكامي به عامل انكيرش تبديل ميشود كه نياز سطح بايينتر ارضاء شده باشد - نظرية نهازهاي الساني مازلو * فيزيولوزيك ‎aes‏ ‏اصع ‎eke‏ يه كنا

صفحه 10:
رويكردهاي كلاسيك به مدیریت / تلوري 26 و تلوري ۷ _ مك گریگور - طبق تلوري ۵6 مدیران معتقدند که کارگران * کار را دوست ندارند © بلندگرايي ندارند * غیرمسئوول‌اند * در مقابل تفییر مقاومت مي‌کنند * ترجیح مي‌دهند که هدایت شوند - طبق تئوري ۷ مدیران معتقدند که کارگران * کار را دوست دارند * قادرند خویشتن‌دار باشند * مسئوولیت پذیراند ۱۳۰ oak 0

صفحه 11:
رويکردهاي كلاسيك به مدیریت / تلوري ۱6 و ۷ _ مك‌گریگور - مدیران رسالت دارند که کار کنان خود را به کمال رسانند - مدیران معتقد به به تئوري ۵6 کارگران ناراضي و وابسته تربیت م يكنند - مدیران معتقد به تلوري ۷ کارگراني مي‌سازند که با عملکرد بالا و با ابتکار . عمل به کونه‌اي که از آن‌ها انتظار مي‌رود. رفتار مي‌کنند * مفیومي میم براي استفاده از عبارت "قدرت‌بخشي " و *تفویة اختيارات ” تفویض

صفحه 12:
رويکردهاي کلاسيك به مدیریت نظرية شخصیت و سازمان _ آرگریس ۸۲9۷۲۱5 - رفتار مدیران در سازمان‌هاي سلسله مرا با = ‎oe tee‏ اي مراتبي سنتي بسا شخصیت افراد بالغ پخته

صفحه 13:
رويكردهاي كمّي به مديريت / مباني علم مديريت - کاربرد علمي فنون رياضي به مسائل مديريتي : * بيش بيني رياضي * مدل‌سازي موجودي‌ها * برنامه‌ريزي خطي * نظرية صف * روشهاي شبکه ‎aa‏

صفحه 14:
رويکردهاي مدرن به مدیریت ۷ تفکر سيستمي - سیستم * مجموعه‌اي از اجزاي به‌هم پیوسته که با هم کار مي‌کنند تا هدف مشتركي را تحقق بخشند 7 - سيستم فرعي * اجراي كوجكتر يك سيستم برركاتر - سيستمهاي بال * سازمان‌هايي که با محیط خود در فرایند مداوم تبدیل داده‌ها (منلبع)به ستاده‌ها دادوستد مي‌کنند

صفحه 15:
رويكردهاي مدرن به مدیریت تفکر سيستمي - معیط خارجي * منبع بازخور مشتریان و نیز منابع * موّثر بر عملیات و خروجي‌ها - محدودیت کشایند کان * واحدهايي که وظيفة آن‌ها کار با خارج از سازماني‌ها و مطلع شدن از تحولات محيطي بيروني است

صفحه 16:
رويكردهاي مدرن به مدیریت / تغكر افتضايي - پاسخ‌هاي مديريتي با موارد زیر منطبق مي‌شود * فرصت‌هاي منحصر به فرد براي شرایط مختلف * دیگر چيزي ‎Las" eld‏ راه‌حل " براي مسائل مديريتي وجود ندارد

صفحه 17:
روندها و سمت‌وسوهاي جدید ¥ کیفیت و سرآمدي عملکرد - کیفیت * توان پاسخ‌گويي به نيازهاي مشتریان صددرصد از موارد ‎Total Quality Management (TQM)‏ - مدیریت کیفیت کامل * رویکرد جامع به ارتقاي دائمي کیفیت براي سازمان کل

صفحه 18:
روندها و سمت‌وسوهاي جدید gle ‏گاهي‎ - تلاش براي کیفیست و سرآمدي عملکرد نلیجة اقتصاد جهاني‌شدة به‌شدت رفابتي است

مباني تاريخي مديريت بــر اساس يادداشت‌هاي Cheryl Wyrick خالصة بحث از تفكر مديريت كالسيك چه چيزي مي‌توان فرا گرفت؟ رويكردهاي عالقه‌مند به منابع انساني سازمان چه ســهمي در بســط علم مــديريتداشتند؟ نقش تحليل كّم ي در مديريت چيست؟ چرا ديدگاه سيستمي و تفكر اقتضايي هنوز هم مفيداند؟ -مديريت با ورود به قرن 21با چه روندها و سمت‌وسوهايي مواجه شده است؟ رويكردهاي كالسيك به مديريت مديريت علمي _ فردريك تيلور براي هر شغل قواعد حركت ،مراحل اجرايي كــار اســتاندارد شــده ،و شــرايط كــارمناسب تعريف كنيد كارگران را با دقت كامل و بر مبناي توانايي‌هاي صحيح آن‌ها بــراي شــغل انتخــابكنيد با دقت كارگران را آموزش دهيد تا كار را انجــام دهنــد و انگيزه‌هــاي الزم را بــهآن‌ها بدهيد -با برنامه‌ريزي دقيق كار كارگران ،از آن‌ها حمايت كنيد رويكردهاي كالسيك به مديريت اصول اداري _ هنري فايول آينده نگري :برنامة كامل اقدامات الزم براي آينده -سازمان :تأمين منابع براي اجراي برنامه هدايت :گزينش ،هدايت ،و ارزيابي كاركنان براي رسيدن به بهترين نتايجكار -هماهنگي :سازگار كردن اقدامات مختلف با يكديگر -كنترل :حصول اطمينان از اين كه همه چيز طبق برنامه پيش مي‌رود رويكردهاي كالسيك به مديريت اصول اداري _ مري پاركرفولت Mary Parker Follett گروه‌ها سازوكاري هستند كه از طريق آن‌ها افــراد ذكــاوت و دانــايي خــودرا تلفيق كرده و در خدمت هدف بزرگي قرار مي‌دهند سازمان‌ها به مثابه “كمون‌ها” يا “جماعات با اهداف مشترك” شغل مدير آن است كه به ديگران در سازمان‌ها كمــك كنــد كــه هماهنــگباشند و همبستگي منافع ايجاد كنند رويكردهاي كالسيك به مديريت سازمان بوروكراتيك (ديوان‌ساالرانه) _ ماكس وبر -بروكراسي • فرم سازماني ايده‌آل ،با قصد منطقي ،و بسيار كارآمد • مبتني بر اصول منطقي ،نظم ،و اختيارات مشروع سازمان‌هاي بوروكراتيك -ويژگي‌ها • تقسيم كار شفاف • سلسله‌مراتب فرماندهي روشن • قواعد و رويه‌هاي اجرايي رسمي • غيرشخصي بودن بوروكراسي -جوانب منفي • مشاغل مبتني بر توان‌مندي و شايستگي • مربوط به عدم مزيت‌هاي ممكن بوروكراسي رويكردهاي كالسيك به مديريت رويكردهاي منابع انساني به مديريت -مطالعات هاوس تورن Hawthorne • مطالعات اوليه براي بررسي رابطة انگيزه‌هاي اقتصادي و شرايط فيزيكي كار با مقدار بازده • رابطه‌اي پيدا نشد • “عوامل روان‌شناختي” در اين تجربه‌ها تأثير گذاشت رويكردهاي كالسيك به مديريت مطالعات هاوس‌تورن -مطالعات اتاق آزمون خط مونتاژ • طوري طــراحي شـد كـه اثـر “عوامــل روان‌شـناختي” آزمون‌هـاي قبلي را به حداقل برساند • عواملي كه به بهره‌وري بيشتر منجر شد آتمسفر و فضاي كار گروهي -نظارت مشاركتي طرز تلقي كاركنان ،روابط بين افراد ،و فرايندهاي گروهي• نتايج مطالعات نهايي -درس‌ها افراد بازده را كم مي‌كنند تا ساير افراد گروه از آن‌ها ناراحت نشوند• حركت به سمت مسائل اجتماعي‌وانساني به مثابة كليد افزايش بهره‌وري • تأثير هاوس‌تورن افرادي كه از بقيه جداسازي شده و تحت مراقبت خاص قرار گرفتند،كه انتظار مي‌رفت عمل كردند آن‌طــور رويكردهاي كالسيك به مديريت نهضت روابط انساني مديراني كه از روابط انساني خوب استفاده مي‌كنند به كارايي و بهره‌وري باالتر مي‌رسند -نظرية نيازهاي انساني مازلو Maslow • نيــاز نارســايي و كمبــود فيزيولوژيــك يــا روان‌شــناختي فــردي اســت كــه مي‌خواهــد چيزي را ارضاء كند • اصل كمبود نياز اراضاء‌شده انگيزة رفتار نيست• اصل پيشروي يــك نيــاز هنگــامي بــه عامــل انگــيزش تبــديل مي‌شــود كــه نيــاز ســطح پــايين‌ترارضاء شده باشد -نظرية نيازهاي انساني مازلو • فيزيولوژيك • امنيت • اجتماعي • احترام رويكردهاي كالسيك به مديريت تئوري Xو تئوري _ Yمك‌گريگور طبق تئوري ،Xمديران معتقدند كه كارگران• كار را دوست ندارند • بلندگرايي ندارند • غيرمسئوول‌اند • در مقابل تغيير مقاومت مي‌كنند • ترجيح مي‌دهند كه هدايت شوند طبق تئوري ،Yمديران معتقدند كه كارگران• كار را دوست دارند • قادرند خويشتن‌دار باشند • مسئووليت‌پذيراند رويكردهاي كالسيك به مديريت تئوري Xو _ Yمك‌گريگور مديران رسالت دارند كه كاركنان خود را به كمال رسانند مديران معتقد به به تئوري ،Xكارگران ناراضي و وابسته تربيت مي‌كنند مديران معتقد به تئوري ،Yكارگراني مي‌سازند كــه بــا عملكــرد بــاال و بــا ابتكــار عمــلبه‌گونه‌اي كه از آن‌ها انتظار مي‌رود ،رفتار مي‌كنند • مفهــومي مهم بــراي اســتفاده از عبــارت “قدرت‌بخشــي” و “تفــويض‌ اختيارات” رويكردهاي كالسيك به مديريت نظرية شخصيت و سازمان _ آرگريس Argyris رفتــار مــديران در ســازمان‌هاي سلســله‌مراتبي ســنتي بــا شخصــيت افــراد بــالغ پختــهناسازگار است رويكردهاي كّم ي به مديريت مباني علم مديريت كاربرد علمي فنون رياضي به مسائل مديريتي• پيش‌بيني رياضي • مدل‌سازي موجودي‌ها • برنامه‌ريزي خطي • نظرية صف • روش‌هاي شبكه • شبيه‌سازي رويكردهاي مدرن به مديريت تفكر سيستمي -سيستم • مجموعه‌اي از اجــزاي به‌هم پيوســته كــه بــا هم كــار مي‌كننــد تــا هــدف مشتركي را تحقق بخشند -سيستم فرعي • اجزاي كوچك‌تر يك سيستم بزرگ‌تر -سيستم‌هاي باز • سازمان‌هايي كه با محيط خود در فرايند مداوم تبديل داده‌ها (منــابع) بــه ستاده‌ها دادوستد مي‌كنند رويكردهاي مدرن به مديريت تفكر سيستمي -محيط خارجي • منبع بازخور مشتريان و نيز منابع • مؤثر بر عمليات و خروجي‌ها -محدوديت گشايندگان • واحدهايي كه وظيفة آن‌ها كار با خــارج از ســازماني‌ها و مطلــع شــدن از تحوالت محيطي بيروني است رويكردهاي مدرن به مديريت تفكر اقتضايي -پاسخ‌هاي مديريتي با موارد زير منطبق مي‌شود • فرصت‌هاي منحصر به فرد براي شرايط مختلف • ديگر چيزي به‌نام “تنها راه‌حل” براي مسائل مديريتي وجود ندارد روندها و سمت‌وسوهاي جديد كيفيت و سرآمدي عملكرد -كيفيت • تـــوان پاســـخ‌گويي بـــه نيازهـــاي مشـــتريان صددرصـــد از مـــوارد (Total Quality Management (TQM مديريت كيفيت كامل• رويكرد جامع به ارتقاي دائمي كيفيت براي سازمان كل روندها و سمت‌وسوهاي جديد آگاهي جهاني تالش بــراي كيفيت و ســرآمدي عملكــرد نتيجــة اقتصــاد جهاني‌شــدة به‌شــدترقابتي است

62,000 تومان