صفحه 1:
منبع درس نبع اصلی درس : ‎P‏ ‏" مبانى جامعد شناسى تاليف: برو سكوئن - دكتر غلامعباس توسلى / دكتر رضا فاضل انتشارات : سمت (۱۳۸۸)

صفحه 2:

صفحه 3:
ترجمه نخست به نام " درآمدی به جامعه شناسی " نخستین بار در سال ۱۳۷۰ توسط انتشارات فرهنک معاصر منتشر شده است و ترجمه دوم نیز بار اول در سال ۱۳۷۲۳ از طریق انتشارات سمت منتشر شده است .

صفحه 4:
کتاپب در۲۰ فصل تنطیيم شدم است : 3و فصل اول مقدمه و مدخل بحث است که به تعریف علوم اجتماعی و جامعه شناسی و نیز روش های تحقیق علمی در این رشته اختصاص دارد .

صفحه 5:
59 11 فصل بعدی درباره موضوعات اصلی جامعه شناسی گفت و گو شده است و بالاخره در دو فصل آخر کتاب دو پدیده اجتماعی مهم عصر ها یعنی "جنیش ‎cle‏ اجتماعی" و " د گر گهنی اجتماعی و فرهنگی " مورد توجه قرار گرفته است .

صفحه 6:
الف- طسح درس استاد شرح درس مر ‎nN Fn a oe‏ ارت از تج خر هت نمی در وس موقو جات الي ‎HE‏ جع شا به خر را اریز اه خی مع يزوكات جاه نانس عل ‎le‏ اتعريف ‎in Ea Fae SE le‏ ماو گر وس بای چاه تس میت جات نگ ‎EI A‏ با اما رو و بای چاه تس ریت جات نگ ‎ED A‏ زگره و .قلعت در هیقر تاره در ری مب ای رات ‎IEE‏ یز اه بحث ‎he‏ ای ‎Sap‏ رت خر مها ترا ری« مب ی بر توا یب انه بحث در حوز» مايل ‎ID Tela‏ ها رن ری« مب ی بر كودكان بت وت عي ترم به بره بلزديد على و كروص بسن یجان با رگد اقا سح مر جرا جاگ لاه در تون جات کاس ی 1۳:۳ ‏ری رات روز اه تس ری میتی بر سد جم از تسه رن‎ ATT عرورى بر بحث هلى اراي شده ‏ اراه ثموئه سوالات امتحانى . ياسع به سوالات دانشجويان wre جله ال جلمه جهارم اج دم ‎obras‏

صفحه 7:
ب- کا رخواسته های دانشجویی- وظایف دانشجو شرح اقدام دانشجویان - کارخواسته ار جلسة :رسیم نجوه تدریس توسط ‎aby a Se‏ دانقجويان عاضر در كلاس از جلسه دوم تا يتجم : آغاز سمينارهاى دانشجوبى (هر سمينار ‎٠١‏ دقيقه وهر جلسه 7 تفر). تنظيم موضوع ؛ بر اساس مسايل مبتلا به جامعه از منظر دانشجويان با تكاهى راهبردى و رويكردى آينده يزوف تحوه اراي به صورت شفاهى و با ارايه تن مکتوب گزارش با قابليت مستند سازى (عكس ‎٠‏ فيل باوريوينت و-) ضرورت ؛مى بايست استاد در بايان هر ارابه دقايقى به تببين مسئله به صورت اكادميك و عيني سازى بيردازد. جلسه ششم ‎٠‏ أزمون ميان ترم و بازديد از بوستان تهج البلاقة. از جلسه هفتم تا يازدهم؛ ادامه ارابه سميتارهاى دانشجو (هر سمينار ‎٠١‏ دقيقه و هر جلسه ‎OY‏ ‏تنظیمموضوع :بر اماس مسایل آموختهشده در کلاس و ایجاد شیهات و هدایت دانشجو بهسمت پاسخ ای موثر نعوه رايه ‎٠‏ به صورت شفاهى وبا ارايه متن مكتوب كزارش با قابليت مستتد سازى (عكس ؛ فيل , باوريوينت و-.). ‎٠‏ ضرورت ‏ مى بيست استاد در بايان هر ارايه دقايقى به تبين مسئله به صورت اكادميك و عينى سازى ببرداز جلسه دوازدهم تا چهاردهم ۰ ادامه ارايه سمينارهاى دانشجوبى (هر سميتار ‎٠١‏ دقيقه وهر جلسه 7 تفر ). تنظيم موضوع ؛ بر أساس شناغت حداقلى از مسايل جامعه شناسى با هدف ترسيم مدل هاى مفهومى حل مسال انعوه اراي به صورت شفاهى و با ارايه تن مکتوب گزارش با قابليت مستند سازى (عكس ‎٠‏ فيم . باوريويات وا جلسه / هفته جلسه اول تا بنجم جلسه ششم قا يازدهم جلسه دوازدهم نا باتزدهم ردیف

صفحه 8:

صفحه 9:
مسایل و مفاهیم اجتماعی مانند : اشیاء » پول و ... قابل لمس نیستند . همچنانکه ۰ هوش یک مفهوم روانشناسی است و برای کسی قابل روئیت نیست ۰ در لين حال همه از پول برداشتی تقریبا شبیه به هم دارند ولی در تعریف جامعه شناسی لین موضوع از منظر متخصصین امر با تعاریفی متفاوتی آمده است .

صفحه 10:
جامعه شناسی چیست؟ * تعریف:جامعه شناسی مطالعه علمی زندگی اجتماعی. گروهها و جوامع انسانی و كنش های متقایل آنها است. ‎oe .‏ های جامعه شناسی: ‏۱- جامعه شناسی به اعتبار تجربی بودن, نظم داشتن, تعمیم پذیری, قدرت تبيين کنندگی, علم بحساب می آید. ‏۲- جامعه شناسی علم مطالعه رفتار انسان در ارتباط با گروه ها و نیروی های موثر بر رفتار انسان است. ‏* اهداف جامعه شناسی: ‏۱- شنناخت بهتر زندگی اجتماعی انسان؛ ‏۲- رهایی از پیشداوری ها و سازگار شدن با الگوهای رفتاری تازه؛ ‏۳- بینش و نگاه نو یافتن نسبت به مسایل اجتماعی؛ ‏۴- پیشبینی و برنامه ریزی اجتماعی.

صفحه 11:
جامعه شناس , چیست؟ :قلمرو جامعه شناسی ‏ _ جامعه لنسانیو نیا هایلن -1 رولبط لجتماعی ک_نشرهایم تقابل شسخصسیفردی -2 حرکاتو دگرگونی‌های‌جمعیمندر رلبطه باعل|إجتماعق 3 عدا ل لجتماعىو مقولاتمرتبط با حوزه یفاد و برخورداری‌های‌جمعی -4 ‎a4‏ هاواجتماعیولنولعآنهاو همچنینن هادها و ارزشهایم سلط -5 بت ی آسیبها و لنحرلفهایلجتماعیو کنترللجتماعی -6 و موارد متعدد دیگریکه بسه نوعیبا حیانو زیستلجتماعیبشر -8 .در ارتباطلست

صفحه 12:
تقسيم بندى جامعه شناسى: 2 » هدف و موضوع مورد -يؤوهش به بخشهای مختلفی تقسیم می کنند الف- اتقسيم بندى جامعه از نظر روش مطالعه: اولين بار توسط (کوست کنت بنیانگذار دانش جامعده :ماس وجوه امد که در اجات سای ند رخ ق جامعه شناسي ليست د جامعه شناختولیستا؛ جامعه به مثلبه یکلوگلنیسم در نظر -1 ‎oe‏ بر بسروسی سم ‎Pees eos hector a ere cima ‏شود. در لینس بکهمبستگی‌هایم نظمیرا که نهاد ها و ل اام مورد ‏انظ لست يه بروسوير خللسكونو تبانتو دز يكلشحظه ‎Be‏ ‎2 ‏ع لاه رك هورة ب روس وهر از مر كو رو‎ ee eee ‏شان جامعه چگونه شکلمی‌گیرد. تسوسعه می‌بابد و بسه مرور زمان‌چه تغییرلتی‌در‎ ‏.لن‌حاصلهی‌گردد ‏#ب- تقسیم بندی جامعه شناسی از نظر سطوح تحلیل ‏جامعه شناسیک لا نظام هاولجتماعی‌گستردد و پردلمنه مانند شسهر» سازمان‌هاولجتماعیو -1 ‏ساختار هاولجتماعیرا مورد مطالمه قرار می‌دهد ‏جامعه شناسی‌خرد: بسا ب رخوردهایرودرویلجتماعی‌در زندگیو یفتار هایسیرلشخاص‌در گرید های-2 ‏کوچکسر و کر دارد(خانوادد ه اتحادیه ها گ رید هاودیستیلنجمه) ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 13:
#تقسیم بندی جامعه شناسی از لحاظ هدف پژوهش ۰ ‎ari‏ ناسین ظر هد ف لنش ناسلیی‌بدیدم هایلجتماعوو ک شفعلیآثار و : علیج لن-1 ‏۲- جامعه شناسی کاربردی: هدف لن حل مسایل زندگی اجتماعی و خه پاسخگویی یه كنجكاوى كسترده علمی می باشد. مسائلی جون مهاجرت روستانیان ترافیک» طلاق, بزهکاری و ... ‏7 جامعد شنا ‎ee‏ شاخه از جامعه شناسی کاربردی است که هدف لن حل مسائل گس لا از طریق گزارشهای روان كان ن اجماعي در جهت حل مشكلات تاشی از انطیایافراد با قرط شعلی و بطور کلی محیط اي اجتعاعی و زیت لاسن م بركازةة ‏* تقسيم جامعه شناسی از لحاظ موضوع: ‏تنوع موضوعی جامعه شناسی به حدی است که نمیتون برای آن مرزی قائل شد. سرعت رشد ‏تولووی و بیدا شدن افی جدیدی در عرصه ‎Sle‏ بشری موضوعات جدندی برای ‏اسه قاسی خلی می کند که برخی از این موضوعات خبار ند از جامعه شناسی شهرى, روستايى. كار. خانواده. اموزش و يرورش. ادبيات. حقوق, > ‎ey‏ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
جامعه شناسی به مثابه ابر باد » دود مبهم است و قابل دیدن می باشد »اما .نمی شود آن را لمس کرد ؛ پس باید ابتدا روش های لمس آن را یافت بلید معنی و مفهوم هر پدیده اجتماعی رابه طور کلمل مشخص کرد چرا که در عمل برداشت ها از مفاهیم تا حد زیادی متفاوت است . . پس ما یک تعریف پیرونی نیاز داریم

صفحه 15:
ِ باید جامعه را تعریف و سپس مانند یک تقسیم سلولی در آناتومی از عناصر تعریف » بقیه مراحل را اشتقاق کنیم. به نظر می رسد در تعریف هر مجموعه ۳ بحش زير وجود دارد: جامعه را به طور کلی اینطور تعریف می کنند. یعنی انسان ها برای اينکه نیازهایشان را بهتر ارضاء کنند به روابط متقابل و کمک انسان های دیگر احتیاج دارند .

صفحه 16:
. این تعریف یک انتظار ایده آل از یک جامعه ایده آل است لما دانشمندان پیرو توری تضاد معتقدند در درون جامعه در پی علائق مختلف انسان ها و گروه ها » تضادهای گوناگونی وجود دارد . فلذا روابط انسان ها همواره در جهت کار کرد مناسب جامعه نیست . لذا باید تضادها را به عنوان هسته اصلی مطالعه در جامعه شناسی در نظر داشت . در بررسی جامعه سه عنصر اصلی وجود دارد. هس

صفحه 17:
در تثوری کا کرد گرایی نتیجه روابط علی فوق به کارکرد و نتیجه «مناسب و مطلب برای همه اعضاء جامعه منتهی می شود از دید گاه تتوری تضاد ؛ در فرآیند فوق انسان ها و گروه ها بر سر متافع با یکدیگر در تضادهای مختلف خواهند بود مفهوم شناسی که به عنوان پسوند نام علوم است در همه رشته ها یک مفهوم مشت رک دارد . ۱- شناختن همه ابعاد یک موضوع يا مستله ۲-به طور قابل اطمینات ۳-قابل قبول برای دیگران شناختن همه ابعاد مسئله خود شامل ۳ بخش است : ۱- شناخت مسئله در همه اجزاء آن اختن علل يا روابط علی يا تببین مسئله (چرایی بروز مسئله) ۳-شناختن عواقب و پیش بینی و آینده نگری 3-1

صفحه 18:
: پس منظور از جامعه شناسی آن است که للف- بتوانيم جامعه و تمام اجزاء و فرآیندها و جریان های درون ‎OT‏ ‏را با روشهای دقیق و قابل اعتماد و اطمینان بشناسیم : شامل رفتارهای انسان » روابط آن ها با یکدیگر و اهداف و نیازهای آن ها ب- علل لين رفتارها » روابط و نیازها و ارتباط آنها رابجا هم بطور ج - عواقب قرآيند اجتماعى را فيز تحت شرليط نخاص موجود و با در گرفتن تغغیرات تا حدود يبش بينى نمائيم.

صفحه 19:

صفحه 20:
ارتباط جامعه شناسی با علوم ديك معمولا علوم رابه دو ناه عمته تقسیم هی کنند که یکی را علوم طبیعی و دیگری را علوم اجتماعی می گویند. علوم طبیعی با بررسی پدیده های مادی سر و کار دارند ولی علوم اجتماعی عرصه پهناور رفتار انسانی را بررسی هی کنند. جامعه شناسی یک علم اجتماعی است.

صفحه 21:
ارتباط جامعه شناسی با علوم ديك علوم اجتماعی دیگر عبارتدد از: روان شناسی (بررسی رفتار فردی)؛روان شناسی اجتماعی(بررسی رولبط افرادبا گروه)؛ علوم سیاسی(بررسی حکومت.فلسفه سیاسی:و تصمیم گیری دولتی)؛اقتصاد(بررسی تولید؛توزیم و مصرف کالاها و خدمات در جامعه)؛و انسان شناسی [شامل باستان شناسی که به مطالعه بقاياى تمدن هاى از بين رفته مى يردازدءزبان شناسى كه بررسى زبان استءانسان شناسى جسماني که کارش بررسی تکامل انسان است و انسان شناسی فرهنکی با اجتماعی که‌با بررسی شیوه های زندگی در میان اجتماعات سراسر جهان سرو کار دارد.)

صفحه 22:
ارتباط جامعه شناسی با علوم ديك ‎Gl at,‏ جامعه شناسی و انسان شناسی فرهنگی و اجتماعی مناهیم مشترک پسیاری دارند. جغرافيا (كه به بررسی نقش مشخصات اقلیمی در فراگرد های گونا گونی چون رشد.انحطاط 2 جنبش اجتماعات جهان هی پردازد)و تاريخ( كه رویدادهای گذشته را بر حسب فعالیتهای بشری. ثبت و تعیین می کند)؛نیز با جامعه شناسی ارتباط دارند.

صفحه 23:
ارتباط جامعه شناسى باعلوم ديك درباره تفاوت ميان علوم اجتماعى و رشته های جامعه شناسی دو نظريه مطرح مى باشد: نظر اول لين است که هر يك از رشته هاى علوم اجتماعى بطورذ كلى به تحليل امور و مسائل مربوط به موضوع خود می پردازند. نظر دوم لین است که هر یک از علوم اجتماعی به یکی از ابعاد مختلف واقعیت اجتماعی توجه دارد و رشته های جامعه شناسی هم همین کار را انجام میدهند » لعابا لین تفاوت که در لین حد توقف نمی کند بلکه سعی دارد در تحقیق و مطالعه از یک لایه اجتماعی آثرابه لالیه های دیگر ارتباط دهد و بصورت یک کل ی کی زب

صفحه 24:

منبع درس منبع اصلی درس : مبانی جامعه شناسی تالیف :بروس کوئن ترجمه : - دکتر غالمعباس توسلی /دکتر رضا فاضل انتشارات :سمت ()1388 محتوی کتاب فصل اول و دوم -کلیات فصل هشتم – نهاد خانواده فصل سوم -فرهنگ فصل دوازدهم– رفتار انحرافی فصل چهارم – پایگاه و نقش فصل پنجم– پرورش اجتماعی و شخصیت فصل هفتم– نهادهای اجتماعی فصل هفدهم– رفتار جمعی فصل بیستو یکم – جنبش اجتماعی فصل بیست و دوم– دگرگونی اجتماعی و فرهنگی كليات ترجمه نخست به نام ” درآمدي ب ه جامع ه شناسي“ نخستين بار در سال 1370توس ط انتشارات فرهنگ معاصر منتشر شده است و ترجمه دوم نيز بار اول در سال 1372از طريق انتشارات سمت منتشر شده است . كليات كتاب در 20فصل تنظيم ش ده اس ت :دو فصل اول مقدمه و مدخل بحث است كه به تعريف علوم اجتماعي و جامعه شناس ي و ن يز روش هاي تحقي ق علمي در اين رشته اختصاص دارد . كليات در 16فص ل بع دي درباره موض وعات اصلي جامعه شناسي گفت وگو شده است و باالخره در دو فص ل آخر كت اب دو پديده اجتماعي مهم عصر ما يعني ”جنبش هاي اجتماعي“ و ” دگرگوني اجتماعي و فرهنگي ” مورد توجه قرار گرفته است . الف -طرح درس استاد جلسه /هفته ردیف شرح درس معرفی استاد ،معرفی دانشجویان ،هدف از ارایه درس ،انتظارات از دانشجو ،طرح نقشه ذهنی و طوفان مغزی در خصوص موضوع جامعه شناسی جلسه اول 1 چگونگی پیدایش و خاستگاه جامعه شناسی به همراه ارایه تعاریفی از جامعه شناسی جلسه دوم 2 معرفی بزرگان جامعه شناسی جلسه سوم 3 مبانی جامعه شناسی (تعریف جامعه ،کنشگر اجتماعی ،ارزشها ،فرهنگ ،هنجار ،نهاد ،سازمان و گروه و ) ... جلسه چهارم 4 مبانی جامعه شناسی (تعریف جامعه ،کنشگر اجتماعی ،ارزشها ،فرهنگ ،هنجار ،نهاد ،سازمان و گروه و ) ... جلسه پنجم 5 مبانی جامعه شناسی (تعریف جامعه ،کنشگر اجتماعی ،ارزشها ،فرهنگ ،هنجار ،نهاد ،سازمان و گروه و ) ... جلسه ششم 6 ...آغاز بحث در حوزه مسایل اجتماعی و فرهنگی ایران :فرار مغزها ،دختران فراری ،عقب افتادگی ایران ،کودکان خیابانی و جلسه هفتم 7 ...ادامه بحث در حوزه مسایل اجتماعی و فرهنگی ایران :فرار مغزها ،دختران فراری ،عقب افتادگی ایران ،کودکان خیابانی و جلسه هشتم 8 ...ادامه بحث در حوزه مسایل اجتماعی و فرهنگی ایران :فرار مغزها ،دختران فراری ،عقب افتادگی ایران ،کودکان خیابانی و جلسه نهم 9 آزمون میان ترم به همراه بازدید علمی و گروهی ( بوستان نهج البالغه ) با رویکرد ارتقاء سطح بصیرتی دانشجو از جایگاه نهج البالغه در تدوین جامعه شناسی اسالمی جلسه دهم 10 ...ارایه تجربه جلسه یازدهم 11 ...ارایه تجربه جلسه دوازدهم 12 ...ارایه تجربه جلسه سیزدهم 13 ضرورت ارایه یک الگوی مطلوب و بومی در ادبیات امروز جامعه شناسی ایرانی مبتنی بر سند چشم انداز توسعه ایران 1404 جلسه چهاردهم 14 مروری بر بحث های ارایه شده ،ارایه نمونه سواالت امتحانی ،پاسخ به سواالت دانشجویان جلسه پانزدهم 15 ب -کارخواسته های دانشجویی -وظایف دانشجو شرح اقدام دانشجویان – کارخواسته در جلسه اول :ترسیم نحوه تدریس توسط استاد و بیان وظیفه دانشجویان حاضر در کالس از جلسه دوم تا پنجم :آغاز سمینارهای دانشجویی (هر سمینار 10دقیقه و هر جلسه 3نفر ) تنظیم موضوع :بر اساس مسایل مبتال به جامعه از منظر دانشجویان با نگاهی راهبردی و رویکردی آینده پژوهی نحوه ارایه :به صورت شفاهی و با ارایه متن مکتوب گزارش با قابلیت مستند سازی (عکس ،فیلم ،پاورپوینت و )... .ضرورت :می بایست استاد در پایان هر ارایه دقایقی به تبیین مسئله به صورت اکادمیک و عینی سازی بپردازد جلسه ششم :آزمون میان ترم و بازدید از بوستان نهج البالغه از جلسه هفتم تا یازدهم :ادامه ارایه سمینارهای دانشجویی (هر سمینار 10دقیقه و هر جلسه 3نفر ) تنظیم موضوع :بر اساس مسایل آموخته شده در کالس و ایجاد شبهات و هدایت دانشجو به سمت پاسخ یابی موثر نحوه ارایه :به صورت شفاهی و با ارایه متن مکتوب گزارش با قابلیت مستند سازی (عکس ،فیلم ،پاورپوینت و ) ... .ضرورت :می بایست استاد در پایان هر ارایه دقایقی به تبیین مسئله به صورت اکادمیک و عینی سازی بپردازد جلسه دوازدهم تا چهاردهم :ادامه ارایه سمینارهای دانشجویی (هر سمینار 10دقیقه و هر جلسه 3نفر ) تنظیم موضوع :بر اساس شناخت حداقلی از مسایل جامعه شناسی با هدف ترسیم مدل های مفهومی حل مساله نحوه ارایه :به صورت شفاهی و با ارایه متن مکتوب گزارش با قابلیت مستند سازی (عکس ،فیلم ،پاورپوینت و )... جلسه /هفته جلسه اول تا پنجم جلسه ششم تا یازدهم جلسه دوازدهم تا پانزدهم ردیف 1 2 3 جلسه دوم جامعه شناسی مسایل و مفاهیم اجتماعی مانند :اشیاء ،پول و ...قابل لمس نیستند . همچنانکه ،هوش یک مفهوم روانشناسی است و ب!!رای کس!!ی قاب!!ل روئیت نیست ،در این حال همه از پول برداشتی تقریبا شبیه ب!!ه هم دارند ولی در تعریف جامعه شناسی این موضوع از منظر متخصصین امر با تعاریفی متفاوتی آمده است . جامعه شناسی چیست؟ • تعریف:جامعه شناسی مطالعه علمی زندگی اجتماعی ،گروهها و جوامع انسانی و کنش های متقابل آنها است. • ویژگی های جامعه شناسی: - 1جامعه شناسی به اعتبار تجربی بودن ،نظم داشتن ،تعمیم پذیری ،قدرت تبیین کنندگی ،علم بحساب می آید. - 2جامعه شناسی علم مطالعه رفتار انسان در ارتباط با گروه ها و نیروی های موثر بر رفتار انسان است. • اهداف جامعه شناسی: -1شناخت بهتر زندگی اجتماعی انسان؛ - 2رهایی از پیشداوری ها و سازگار شدن با الگوهای رفتاری تازه؛ -3بینش و نگاه نو یافتن نسبت به مسایل اجتماعی؛ -4پیشبینی و برنامه ریزی اجتماعی. جامعه شناسی چیست؟ :قلمرو جامعه شناسی جامعه انسانی و نیاز های آن؛ 1- روابط اجتماعی ،کنش های متقابل ،شخصسیت فردی؛ 2- حرکات و دگرگونی های جمعیت در رابطه با علل اجتماعی؛ 3- عدالت اجتماعی و مقوالت مرتبط با حوزه رفاه و برخورداری های جمعی؛ 4- گروه های اجتماعی و انواع آنها و همچنین نهادها و ارزشهای مسلط 5- اجتماعی؛ آسیب ها و انحرافهای اجتماعی و کنترل اجتماعی؛ 6- .کوچ نشینی ،روستا نشینی و شهر نشینی 7- و موارد متعدد دیگری که به نوعی با حیات و زیست اجتماعی بشر در 8- .ارتباط است جامعه شناسی چیست؟ تقسیم بندی جامعه شناسی :جامعه شناسی را از لحاظ روش ،سطوح تحلیلی ،هدف و موضوع مورد • .پژوهش به بخشهای مختلفی تقسیم می کنند الف -تقسیم بندی جامعه از نظر روش مطالعه :اولین بار توسط اگوست کنت بنیانگذار دانش جامعه شناسی :بوجود آمد که در آن جامعه شناسی به دو شاخه ی جامعه شناسی ایستا :در بررسی جامعه شناختی ایستا ،جامعه به مثابه یک ارگانیسم در نظر گرفته می 1- شود که کارکرد یک عضو در رابطه با کل ارگانیسم که خود جزء آن است بررسی می شود .در این سبک همبستگی های منظمی را که نهاد ها و پدیده های اجتماعی با یکدیگر دارند ،مورد نظر است و .به بررسی در حالت سکون و ثبات و در یک لحظه معین می پردازد جامعه شناسی پویا :در این سبک جامعه در زمان و در حال حرکت مورد بررسی قرار می گیرد و نشان 2- می دهد که جامعه چگونه شکل می گیرد ،توسعه می یابد و به مرور زمان چه تغییراتی در آن حاصل .می گردد :ب -تقسیم بندی جامعه شناسی از نظر سطوح تحلیل جامعه شناسی کالن :نظام های اجتماعی گسترده و پردامنه مانند شهر ،سازمان های اجتماعی و ساختار 1- .های اجتماعی را مورد مطالعه قرار می دهد جامعه شناسی خرد :با برخوردهای رودروی اجتماعی در زندگی و رفتار های بین اشخاص در گروه 2- .های کوچک سر و کار دارد(خانواده ها ،اتحادیه ها ،گروه های دوستی ،انجمن ها) جامعه شناسی چیست؟ :تقسیم بندی جامعه شناسی از لحاظ هدف پژوهش • جامعه شناسی نظری:هدف آن شناسایی پدیده های اجتماعی و کشف علل ،آثار و نتایج 1- .آن است -2جامعه شناسی کاربردی :هدف آن حل مسایل زنeeدگی اجتماعی و نeeه پاسeeخگویی بeeه کنجکاوی های گسترده علمی می باشد .مسائلی چeeون مهاجرت روسeeتائیان ،ترافیeeک، طالق ،بزهکاری و ... -3جامعه شناسی بالینی :شاخه از جامعه شناسی کاربردی است کeeه هeeدف آن حeeل مسائل زندگی اجتماعی از طریق گزارشهای روان پزشeeکان اجتماعی در جهت حeeل مشeeکالت ناشی از انطباق افراد با شرایط شغلی و بطeeور کلی محیeeط انسانی ،اجتماعی و زیسeeتی پیرامون می پردازد. • تقسیم جامعه شناسی از لحاظ موضوع: تنوع موضوعی جامعه شناسی به حدی است که نمیتوان برای آن مرزی قائل شد .سرعت رشد تکنولوژی و پیدا شدن افق جدیدی در عرصه حیات بشری موضeeوعات جدیeeدی بeeرای جامعه شناسی خلق می کند که برخی از این موضوعات عبارتند از :جامعه شناسی شهری، روستایی ،کار ،خانواده ،آموزش و پرورش ،ادبیات ،حقوق ،جنگ و ... جامعه شناسی به مثابه ابر ،باد ،دود مبهم است و قابل دیدن می باشد ،اما .نمی شود آن را لمس کرد ،پس باید ابتدا روش های لمس آن را یافت باید معنی و مفهوم هر پدیده اجتماعی را به طور کامل مشخص کرد چرا که در عمل برداشت ها از مفاهیم تا حد زیادی متفاوت است . .پس ما یک تعریف بیرونی نیاز داریم باید جامعه را تعری!!ف و سپس مانن!!د ی!!ک تقس%%یم س%%لولی در آناتومی از عناصر تعریف ،بقیه مراحل را اشتقاق کنیم. به نظر می رسد در تعریف هر مجموعه 3بخش زیر وجود دارد: اجزاء ارتباط خاص جامعه را به طور کلی اینطور تعریف می کنند. برای رسیدن به یک هدف یعنی انسان ها برای اینکه نیازهایشان را بهتر ارضاء کنند به روابط متقابل و کمک انسان های دیگر احتیاج دارند . .این تعریف یک انتظار ایده آل از یک جامعه ایده آل است اما دانشمندان پیرو تئوری تضاد معتقدند در درون جامعه در پی عالئق مختلف انسان ها و گروه ها ،تضادهای گوناگونی وجود دارد . فلذا روابط انسان ها همواره در جهت کارکرد مناسب جامعه نیست . لذا باید تضادها را به عنوان هسته اصلی مطالعه در جامعه شناسی در نظر داشت . در بررسی جامعه سه عنصر اصلی وجود دارد. انسان روابط نیاز در تئوری کارکرد گرایی نتیجه روابط علی فوق به کارکرد و نتیجه .مناسب و مطلب برای همه اعضاء جامعه منتهی می شود از دیدگاه تئوری تضاد ،در فرآیند فوق انسان ها و گروه ها بر سر منافع با یکدیگر در تضادهای مختلف خواهند بود . مفهوم شناسی که به عنوان پسوند نام علوم است در همه رشته ها یک مفهوم مشترک دارد . -1شناختن همه ابعاد یک موضوع یا مسئله -2به طور قابل اطمینان -3قابل قبول برای دیگران شناختن همه ابعاد مسئله خود شامل 3بخش است : -1شناخت مسئله در همه اجزاء آن - 2شناختن علل یا روابط علی یا تبیین مسئله (چرایی بروز مسئله) -3شناختن عواقب و پیش بینی و آینده نگری علل مسئله عواقب :پس منظور از جامعه شناسی آن است که الف -بتوانیم جامعه و تمام اجزاء و فرآیندها و جریان های درون آن را با روشهای دقیق و قابل اعتماد و اطمینان بشناسیم : شامل رفتارهای انسان ،روابط آن ها با یکدیگر و اهداف و نیازهای آن ها ب -علل این رفتارها ،روابط و نیازها و ارتباط آنها را با هم بط!!!!ور سیستماتیک تبیین کنیم. ج -عواقب فرآیند اجتماعی را نیز تحت شرایط خاص موجود و با در گرفتن تغغیرات تا حدود پیش بینی نمائیم. • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • حوزه های تخصصی جامعه شناسی جامعهشناسی فرهنگ روان شناسی اجتماعی جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی جامعه شناسی توسعه جامعه شناسی دین جامعه شناسی هنر جامعه شناسی ادبیات جامعه شناسی صنعتی جامعه شناسی شهری جامعه شناسی پزشکی جامعه شناسی قشرها و نابرابریها جامعه شناسی روستایی جامعه شناسی سازمانها جامعه شناسی کار جامعه شناسی خانواده جامعه شناسی آموزش و پرورش جامعه شناسی بررسی مسائل اجتماعی جامعه شناسی تغییرات اجتماعی جامعه شناسی انحرافات جامعه شناسی ارتباطات جامعه شناسی انقالب ارتباط جامعه شناسی با علوم دیگر معموال علوم را به دو شاخه عمده تقس!!یم می کنن!د ک!ه یکی را علوم طبیعی و دیگری را عل!!!وم اجتماعی می گویند .علوم طبیعی با بررسی پدیده های مادی سر و کار دارند ولی علوم اجتماعی عرص!!ه پهن!!اور رفت!!ار انسانی را بررسی می کنند .جامع!!ه شناس!!ی ی!!ک علم اجتماعی است. ارتباط جامعه شناسی با علوم دیگر علوم اجتماعی دیگر عبارتند از :روان شناس!!ی (بررس!!ی رفت!!ار فردی)؛روان شناسی اجتماعی(بررسی روابط افراد با گروه)؛ علوم سیاسی(بررسی حکومت،فلسفه سیاسی،و تصمیم گ!!یری دولتی)؛اقتصاد(بررس!!ی تولی!!د،توزی!!ع و مصرف کاالها و خدمات در جامعه)؛و انسان شناسی (شامل باستان شناسی ک!!ه به مطالعه بقایای تمدن های از بین رفت!!!ه می پ!!!ردازد،زبان شناسی که بررسی زبان است،انسان شناس!!ی جس!!مانی ک!!ه کارش بررسی تکامل انسان است و انسان شناسی فرهنگی یا اجتماعی که با بررسی شیوه های زندگی در میان اجتماعات سراسر جهان سرو کار دارد). ارتباط جامعه شناسی با علوم دیگر • رشته های جامعه شناسی و انسان شناس!!!!ی فرهنگی و اجتماعی مفاهیم مشترک بسیاری دارند .جغرافیا (ک!!ه ب!!ه بررس!!ی نقش مشخصات اقلیمی در فراگرد های گونا گونی چون رشد،انحطاط و جنبش اجتماعات جهان می پردازد)و تاریخ(ک!!ه روی!!دادهای گذشته را بر حسب فعالیتهای بشری ثبت و تعیین می کند)،ن!!یز با جامعه شناسی ارتباط دارند. ارتباط جامعه شناسی با علوم دیگر درباره تفاوت میان علوم اجتماعی و رشته های جامعه شناسی دو نظری!!ه مطرح می باشد: نظر اول این است که هر یک از رشته های علوم اجتماعی بطورذ کلی به تحلی!!ل امور و مسائل مربوط به موضوع خود می پردازند. نظر دوم این است که هر یک از علوم اجتماعی به یکی از ابعاد مختل!!ف واقعیت اجتماعی توجه دارد و رشته های جامعه شناسی هم همین کار را انجام میدهند ، اما با این تفاوت که در این حد توقف نمی کند بلکه سعی دارد در تحقی!!ق و مطالعه از یک الیه اجتماعی آنرا به الیه های دیگر ارتباط ده!!د و بص!!ورت یک کل واحد در نظر بگیرد و تبیین نماید. منابع تکمیلی جهت مطالعه بیشتر

51,000 تومان