صفحه 1:
فصل هشتم:
مبانى رفتار فردى وكروهى
دکتر پیوند سپهري
عضو ole علمی
گروه مهندسي صنابع
دانشکده فني, داتشگاه
تهران
:۷ سب
oF Tedvihed ood Crowe Behar لوق
Or. rer.pol. Petcod Gopetot, DBO
0 سل
Depart oP Tehsil Bagkerriny
۶ وه هب6 #۸ Pant:
صفحه 2:
د صوصن 60
© يس از مطالعه اين فصلء دانشجو قادر After reading this chapter, One ®
خواهد بود: can:
1. کانون واهداف رفتار سازمانی را ۱
تعریف کند. مسا لجهمجینی
سس نا سوم لمی رفس .©
2. سه:جزء: تشکیل:دهنده نگرزش را بمسلمهف "أن ممم مموتمن
مشخص کند.
1
3 نا همسانی شناختی را توضیح دهد. مکی مسا سوت 6
persvcralty type Proweusards oced te
4 چارچوب اصول شخصیتی مایرز- هدزای
بریگر (00817)و کاربرد آن را در
سازمان شرح دهد. OePree pervepton aod dewertbe ber 5
0
pervert.
5 دكلد راكد ولبتعرويف كند وعوامل شك ل ۳
© کرو وود وی لع کننده آن 2 نی مذیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
صفحه 3:
اهدافلینف صلاز
(ادامع)
@ پس از مطالعه اين فصل» دانشجو قادر
خواهد بود:
0. توضیح دهد چگونه مدیران می توانند رفتار کارمند
را شکل دهد.
گروه های رسمی و غیر رسمی را مقایسه کند.
0. توضیح دهد که چرا افراد به گروه ها می پیوندند.
©. جكونكى اثرنقش ها و هنجارها بر رفتار کارکنان
را بیان کند.
00 اثر اندازه گروه بر رفتار گروهی را شرح دهد.
دکتر پیوند سبهري
گروه مهندسي صنابع
دادم شعي باسكا
۵۳ مورا
(vou'd)
After reading this و
chapter, One
can:
©. Orphans how wannners exn ohare
وا وروی
۹
9 Cxpkaia why people joka yop.
©. Ont how robe ued wonuy kP her
سا موی
CD. Oeworbe how wou ote تلا
ساسا و
مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
صفحه 4:
دفتار سازمانی(00) سناع Behutor (O®) +0
8 مطالعه عملکرد افراد در هنگام ...بت اجه تسج رایس
@ Te Proe FOO
09 لمج كد ا/ bekators Persventiy, كانون توجه رفتار سازمانى ©
قروا نيا ا ا اماما ا مر
6 سم من fey
ای امس اه رو
8 رفتار گروهی هنجارها» وظایف ساختمان
تیمی و تعارض ها oe
۱
9 اهداف رفتار سازمانی
© تبیین رفتار
مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
دادم شعي باسكا
صفحه 5:
۶ ویاوه؟ من بت م0۳ Ortaphor
سانمانمه مثابه نككومه نخى
Visible Aspect سيملى اشكار
Strategies & 311
Objectives sua!
روش ها و دستوراسمل ها Policies and Procedures
ساختار Structure
فناوری
أقتدار رسمى
زنجيره فرماندهی
Attitudes
Perceptions ial
Group norms هنجارهای کرومی
Informal interaction ., 2 bli jks,
erpersonal and intergroup conflicts میارفردی ue با
صفحه 6:
@ekwirs oF Interest د 008
ردفتار سازمانی
8 بهره وری کارمند سم سسسه 9
© كارايى و كارأمدى كارمندان الا
ها رد سس ©
لمحف ات مساك 6
© گزینش کارمندان برای توجه به کار ای
© جايكزينى كارمند سست ©
جه مصمخا جص اتوص صن خإن قي 218152 099
_ خروج یک کارمند از یک سازمان ryt
مومهم Onqrtzuicad @
@ تعهد سازمانی کارمند re heehee
_رفتارهای کارمندان که منجر به ترفیع رقاه |
سازمانی می شود.
Fe
ls sige cae مبانی مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
okay شعي باسكا
صفحه 7:
]) ی( Gxopbypers
درکن مودن کارمندان
8 نگرش ها
@ گنته هایی با ارزش در رابطه با اهداف » es :
مردم یا حوادث. os .40
ورن he betes, =
4 جزء heredee, cod kPoreratioa oe
ی
سس م0
or Peck, راکرس سا
لصنت وی خن امیس
بخ تست = ۱
ree دنب ات از و ما مق Da =
یک نگرش perkte Wway imurard source
+ جزء رفتاری ا
اس نب ارف و رویز
در مورد کسی یا چیزی
کر توس سا مباني مديريت, 2006 - فصل هشتم: مباتی رفتار فردی
وهکری فن داشگ
صفحه 8:
ی Uob-Rokted
نگرشهایکاری
8 رضایت شغلی
8 _نگرش کلی کارمند نسبت به شغل خود.
می باشد.
8 جاذيه شغلى
8 درجه اى است كه كارمند به طور فعال به
ساد عامل فا
ات ی 6
سا سس
09 ob سس
D Phe deeper © hick on واج
کار خود بپردازد و انجام کار و مسئولیت خود را sce bey bs or حا
مه در از onl rmnb ror Osi Ae pee وم
ieee
كد
9 تعهد سازمانی سس سس و
كا ان موی چا 85
© علاقه مندی کارمند تدبت به سازمان است ء ی
كه در قالب وفادارى ؛ شناسايى و جذب نسبت به لمج د صفح قط kay,
سازمان تعریف می شود. د
مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
دکتر پیوند سبهري
گروه مهندسي صنابع
دادم شعي باسكا
صفحه 9:
Coxpitve Ossocnue Mhevry
9 ناهمسانی شناختء ید رهب ق
جص من ها مه بو)
. هر توع ناسازکاری که es لبد ee ۳
الست بين دو يا چند. خرش كوه يا بين ای ینمی با وتا
رفتار و نگرش های خویش بیابد. عي pcb sete 0
عمط ان من
# هر نوع ناموزونی آزاردهنده
A Dhe doi: to redune doovonare by
است. از اين رو افراد جویای حالتی
ترا امس
ثابت و پایدارند. حالتی که در -—
برگیرنده حداقل ناهمسانی باشد. و وب
عوامل مین کنده تمایل یه اسان سس
کاهش ناهمسانی عبارتند از: ees ee
eer eee ۳
-میزان اهمیت عناصر به وجودآورنده
ناقمساتى
-ميزان اثرى كه باورهاى مربوطه روی
فرد دارند.
To : spew ae
دسي ماع ی( - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی 0 9(
صفحه 10:
Costertay Positive lob Btttudes
پرورشن گرشهاعمنبتکاری
8 مدیران قادر به کاهش ناهمسانی می
باشند.
از طریق:
ایجاد اين آگاهی برای کارمندان ؛ که
ناهمسانی » از خارج تحمیل شده و غیرقابل
کنترل است.
8 افزایش پاداش برای جلب توجه کارمندان
به اوضاع مربوط به ناهمسانی.
@ کارگران راضی لزوما تولیدکننده ترین
کارگران نیستند.
@ کمک به کارمندان در انجام وظیفه
به نحو موفقيت أميز » سبب افزايش
دستاورد هاى مطلوب و نيز رضايت شغلى
© Dcrxnpre van rechee dssonner by!
DOr ect he percepts thot he pp uroe oP)
۱ ty exteredly Roposed ord
centrale
Bore ie ewpbyer rewards Por
عمط نونمم
۱
بف Ccehed uorhers or wt errr 09
wore prokoive workers.
اس ات B
ها نت ما قطن عمج
لصا اج موی
ost رنه اه تاو لمسحصعة
front ost ی مره و نت مر
اطع
خواهد شد _تمرکز بر بهره وری به عنوان
ابزاری برای رسیدن به هدف است » نه
خود هدف.
دکتر پیوند مبوري
© کر هدس ای مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
دادم شعي باسكا
صفحه 11:
و09 لو طسو
شخصیت ۳ از ویژگی ها cobain oP te ات ریت قل
8 شخصیت افراد ترکیبی از ویژگی های
روانی است که جایگاه شخص را مشخ ما جسم وبل بعس يوب يد
کند. person.
می کند.
تا سر سس 0 9
8 شاخص اصول مایرز- بریگز (om)
(MBIT) ۰
8 یکی از روش های تشخیص از او را ی سر
شخصیت , چهار بعد شخصیتی را سالک JO زاس persue) to
ر می بگیرد تا شانزده ویژگی Eee eee
8 بنج و ژلگختلف را شناسایی اس On Pre @
#كفكرى بنج ویژگی شخصیتی است rat رن جر سا دسر 6
که شامل برون گرایی» توافق پذیری؛ ری روف لیا
وظیفه شناسی؛ دوام عاطفی؛ صداقت ره اهروت زوین
تسبت به تجارب می باشد. وت با نمی
گروه مهندسي صنایع مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
دادم شعي باسكا
صفحه 12:
(DBT) 1 ۱ 2۷ وص)
شاخصصولمایرز- بریگز (061)
8 برون گرایی در برابر درون سم aa 8
گرایی ۰
fee ere wrth oP ew (1) or (EI)
#جیت گیری فرد در برابر دنیای درونی ذو لاا + Seer
انديشه هايا محيط 9 سح
(60) مسب صحص بحم 9
© حسى در برابر شهودى (5177) rey ل 0«
صل مت (۵) للم تسه
world oP ideus ().
#ميزان اعتماد فرد به اطلاعاتى که از
دنياى خارج (5)يا از دنياى انديشه ها(]2)
گرد آمده است.
- فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
گروه مهندسي صنايع
one 59 تیا مباني مدیریت, 2006
دانشکده فتی, دانشگام
صفحه 13:
exkrator (DBT) (voui'd) دجب م۷ وه
شاخصلاصولمایرز- بریگز (001۲)(ادلمه)
@ مس سس مب <a;
00 در برابر 9
0 احسا سپس وب
woxnner (‘T) or ca the busts oP
re (). (TF)
ارجخیت افرتابهاارزیابی 6
اطلاعات به شیوه تخیلی یا بر
8 سم عحس بمپلیل (UP). . مبنای ارزش ها و باورها
@ RePeve os oie اس he
exterad work teat ether tists
peer
1 ۲ قضاوت در برابر 8
ادراک
(JP)
نگرش نسبت به دنیای خارج 8
۲ ۳
ات شال بریت, 2006 فصل هشتم: مبانی رفتار فردی 9
صفحه 14:
Ory Pure Qodet oF Perso Pwors
بنج ویژگیب زرگشخصیتی
8 برون گرایی Cxroversioa ©
© توافق يذ يرى سب ©
© وظيفه شناسى ها
8 دوام عاطفی رد تست و9
۱
مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
صفحه 15:
Vhe Oty Prue Oodet oP Persvcdiy
بينج ویژگیب زرگش خصیتی
برون كرايى
يك بعد شخصيتى است كه درجه اجتماعى بودن»
جرأت داشتن و يرجانكى را توصيف مى كند.
8 توافق پذیری
بعدی شخصیتی است که درجه خوش خلقی؛ تعاون و
یک بعد شخصیتی است که میزان مسئولیت پذیری»
قابلیت اعتماده پشتکار و هدفگرا بودن فرد را
توصیف می کند.
@ دوام عاطفی
یک بعد شخصیتی است که درجه آرامی» اشتیاق و
fia) gies! [منيت) يا خشونت: عصبانيت: افسردكى واذا
SNS oe 1) Gass (uta) el
صداقت نسبت به تجارب
یگ بعد شخصیتی است که درجه خلاقیت؛ حساسیت
Cxtoversion
the deere راو وا نوت نمی
ouvtuble, riba, ol & مومت تقطن بر
وی
سب
019 سرا نوا ول نموم the decree
ty ukick sore هرت ,اي وا
cand مس
9
ول سا سمل لا مرول زورمین 6
مرول ,راوس ند مروت جاارن ب
ارس سای لو راتس
و
سول سا سرا سل لا مرول رمممین 4
ocky, exdhvonea, on! & 0
peer (pontine) or exer, cenianm, depend,
keerare (vexne). لجو
Openers b experewr @
perovcdly choexeava but ceoorbes tee deyree ©
دای ,پیج ص جدمجددود كاتسللب ها
ی
er a5 CLA SE LOY مدبريت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
«انشكده شعي باسكا
صفحه 16:
6 میاه مه
هوش عاطفى (81)
© يى طبقه بندى از مهارت ,ساد وتشميمت مم of امور سويت 0195 8
sla غیر شناختی» امکانات؛ اجا سوه له لاله
توان رقایت, که بر توانایی isk مت ما ری و و وال
شخص به هنگام رویارویی با peuromoedtd dewan nd pressures.
نیاز ها و فشارهای محیطی,
تأثير مى كذارد. 1 خم ممص 0 9
جصايةا همم -
ره موم -
9 ااعار هوس عاطفى oP pebarks سر Geren xa ta +
- خود آكاهى ات شخصى 0 5
oe ee : خودمدیریتی هیجانات -
- خودانگیزی در مقابل عقب نشینی سای اه میا تا طلااد ات -
- همد لى با احساسات ديكران.
- مهارت های اجتماعی برای اداره
هیجانات دیگران
دکتر پیوند سپهري
دس eles مباني مدیریت؛ 2006 - فصل هشتم: مباتی رفتار فردی
دادم شعي باسكا
صفحه 17:
Trats Oud Oorteretited Cekuwiors رادج وبع"
ویژگیها ok 3 عملکردهایین_غا
خودکنترلی
Ae ae
شت مويش نطارت,
در و رای ,.یک ویژگی
شخصیتی است,که درجه اين
باور را می سنجد.
("Ook") s 5S eae 3
۱
eee 5
امفص خم صسحونا 8
وسمحدصب اها جتجاطاه لصوم 9) ©
people believe لت با سول با
ميج thot they are wasters oP their
Prater.
8 Dahtwoladiew (“Owh’)
eo oP the decree tp which
peuple ore precprctiz, sacks
ماو distraze, ood beheve trot
هستند, و معتقد ند که هدف ca
من توايد وسيله را تعجیه کند.
Fare ae 1
که ملد مارد مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
دادم شعي باسكا
صفحه 18:
Cersowniy Prats Oud Oorlerehted Oekwiors
ویژگیهایش خصیتی و عملکردهایش غلی (ادامه)
8 عزت ننس(۵0)
#ميزان علاقه يا عدم علاقه مردم نسبت
به خودشان
© سازش بذيرى
#معيارى براى سنجش توانايى فرد در
جهت تعديل رفتارش نسبت به عوامل
موقعيتى و خارجى.
© ريسك بذيرى
#تمايل به خطربذيرى- ارجحيت دادن
به قبول يا عدم يذيرش ريسك.
دکتر پیوند سبهري
كروة مهندسي صنا
وکین هن دنکن
مباني مدیریت, 2006 -
@ GePesterw (GC)
6 ۵ اد تا اه سود ال
۳ سا مس سا
9 موی
6 0 wees of رای عمط من
fo odes his or ker behavior to
امه ,لو Partors:
بل اسر و( سس ق
6 ۱ ان to ما سل
موجه و مر
risk
فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
صفحه 19:
Ouichiey Persradies Bud lobe
Person Baca ounce}
مجر نا مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
At ssly 528 esas
صفحه 20:
۱ Pypolp of Persociity
un Guople Ormupaiives
سنخ شناسیشخصیتی و نمونه شغلیهالد
واقع كرا ©
فعاليت هاى فيزيكى را ترجيح مى دهد ©
كه نياز به مهارت» توانايى و هماهنكى
دارند
اليد
©
ات یت 6
© سنت كرا 0
© فعاليت هاى آيين نامه لى» سي
دستورالعملی و غیر جاه طلبانه را ترجیح Be
می دهد.
8 کاوش گرا
8 فعالیت هایی را ترجیح می دهد که به
تفکر» سازمان دهی و درک موضوع نیاز
دکتذاپیوند سبهري
© عاو سي مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
NE casks spite excl.
صفحه 21:
Typo of Persocntiy ماهر
and Gawpl Orrupaives (ova''d)
فخ شنا ذسخصینی و : فص ش فا
هالد(ادامه)
8 سوداگرا امن 9
@ فعلیت های کلامی و لفظی را ترجیح می et اد Gore
دهد» که فرصت تحت تأثیر قرار دادن al تسس نت
J كير كرار
دیگران وکسب قدرت را داشته باشد. هه 8
5 ات مه اد 6
8 اجتماعی مت سم موس
8 فعالیت هایی را ترجیح می دهد که phere vend tuk paar
شامل کمک به دیگران و بهبود حال آن ها سب ۵
می شود. لعج سس 6
[0 opts thot ol هنركرا ©
وت هن
© فعالیت های مبهم و غیر منظم را که بیان
خلاقیت در آن روا داشته می شود» ترجیح
می دهد.
vee Says
گروه موندسي ان مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
دانشکده فني, دانشگاه
صفحه 22:
رلبطه ی بینش خصیتو شغل
صفحه 23:
ey Ports of Woked’s Oodet
8 کاملا مشهود است که اختلافی بت pew to be بل here ©
مشهو
ذاتی بین شخصیت ها وجود دارد. م dPPercuces 0 persvodiy
۱
@ مشاغل انواع مختلف دارند. مسب ۳ ©
Pevpe ta bb earnvrdis ۲ @
8 افرادی که در محیط er ee GIS
سازگار با سنخ شخصیتی شان ]
کار می کنند» نسبت به افرادی که باس متسر و راما با لبم
نوع شغل را متناسب با شخصيت ام اهوم ها عأصوصوم ددا
خود نمى دانند» رضايت بيشترى
دارند وکمتر مایلند که داوطلبانه
آن را ترک کنند
ی مبانی مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
دادم شعي باسكا
صفحه 24:
Cersoudiy Okurustertstics oP Gurepreweurs
ویژگیهایش خصیتیمدیران
© شخصیت Prowse persowdly ©
6 سطح بالای انگیزش Bick evel oP otto
© خودکنترلی درون ارت ان تما لها
تباز به خودمختاری خی بح لسن با
© فراوانى اعتماد به نفس مط لس وى سس 6
# عزت نفس موف
8 سطوح بالای انرژی eve رح 1 6
يركيزق كك ها
© ريسك بذيرٍ ميانه رو اب تسین 09
+ مشکل كشا 4@roblew solver
۹
دکتر پیوند سبهري
دس eles مباني مدیریت؛ 2006 - فصل هشتم: مباتی رفتار فردی
دادم شعي باسكا
صفحه 25:
ادراک
9 ادراک Perception ©
eas ۱ ۱ تن یی و 5
فرایندی است که افراد از eek اج آجی موس
طریق آن برداشت های حسی ال و سس رس
خود را تنظيم وتفسيل مى 4م ودام tel ay موقي
كنند تا به محيط خود معنا
دهند.
Sen tn
مبانی مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی elo ogee
وکین هن دنکن
صفحه 26:
‘hPhswes va Perception
چم چیز بر ادراکلنر میگذارد؟
3 ویژگی های شخصی موه مس
0 6
BRS رت 6
SOM
بت Brose
سب و
Co
8 Tare chowerbtcs
© Rekemehy رابطه موضوع با زمینه ی آن .. اما سم ماه ار @
#تجربه هاى كذشته واه و توا ای مسا( ۵
Caled pre Ser جيزهاى ديكر عا
ober ero ما Dhe coctent @
@ مناد هدف بحاص مه ان
© سایر عرامل موقعیتی
دکتر پیوند سبهري
گروه مهندسي صنابع
دادم شعي باسكا
مباني مديريت, 2006 - فصل هشتم: مباتى رقتار فردى
صفحه 27:
Pervepral Chuleuges:
2?Okat Ov You Gee
چالشهایادراکن چه موبینید؟
sir
Old woman or young Two faces or an run? A knight on a horse?
woman?
یک شوالیه سوار بر اسب؟ دو صورت یا یک گلدان؟
زن پیر يا زن جوان؟
vee Says
كن ونس شان مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
دانشکده فني, دانشگاه
صفحه 28:
‘hterpretcy Bekwior
تفسیر رفتار
تمایز
ابايق زكري حضون دن
بسيارى از وضعيت ها تكرار مى شود
يا ويزه يك وضعيت است.
همانندی
8 هرکسی که با چنین وضعیت
مشابهی روبه رومی شود؛ همین واکنش
را نشان می دهد» اين رفتار نشان دهنده
همانندی است.
© تداوم
© فرد به طور مرتب و مدام دركير اين
رفتارهاست.
دکتر پیوند سبهري
گروه مهندسي صنابع
دانشکده فننی, داتشگا
- 2006 مدیریت, ilo
سب 6
سای تسا Oleter os @
BMP ke iedichdl responds inthe
سجه موجه و رون و
Raced wk o skoda okt
سپس
بسن ق
Doe صا ما مت ال
eres الح باسايي
هو اجه
فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
صفحه 29:
و0 Wow Oucners hud
چگونه مدیران در مورد کارکنان قضاوت می
کنند؟
9 تتوری اسناد رستا مسا ©
based va te tot ©
6 یک تئوری براساس Solem vu ke prewee
فرضیاتی است که
ro fhe اه «ب موی too Yuen
قضاوت های متفاوت ما میا
خرباره دیگران: نه تفسیر
tery cased behavior t= ما از نوع رفتار فرد
beteved ty be eer the coil of دارد.
the exh che
روا( cowed behavior
reed Site eee renee) Bot 3 رفتار ها
رفتارهای درونی,
he مر spec رفتارهایی هستند که بعصا جد
beret Honest nity be beta نوا 9 2
: معتقدیم تحت کنترل فرد
قرار دارند.
رفتاری که علت +
دکتر بییرونییرفارد از عوامل,
مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فرد:
كروه موندوني متايه eee ‘ste Sou no ی ی یت
صفحه 30:
The Provess oP ما Theory
فرلیند تتئوریلسناد
Observation Attribution of Cau:
یس Interpretation
تخصیسطت سس a > مشاهده
Distinctiveness
تمایز
9]
همانندی
Consistency
55
دكثر بيوند سيهري
کر ی ای مباني مديريت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
دادم شعي باسكا
صفحه 31:
مس2 الیل
خطاعقضاوت
9 خطاى مبائى استادى حسم شيعه
Phe txneoy o unkreoivae he
ga 7 اس تست ظ الم
تماد لست تائد
" تمیلبه دست کم گرفتن تار اه ومس خلا جا مج ص0
1 لست فتن
عوامل خارجی و دست بالاگرفتن persed Pontos dara cookie, من
عوامل درونی و انسانی ؛ يه هنكام 0
قضاوت درمورد رفتار دیگران ان
بمسسمی ق
نا
وا مدمه مه تا فتاه
ولا عم بجشن علاات موه ام
۳
خود را به عوامل درونی (مانند
توانایی یا تلاش) نسبت دهنده در
حالی که در هنگام شکست عوامل
بیرونی مانند بخت خود را مقصر
می دانند.
گروه مهندسي صنايع
one © تیا مبانی مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
وکین هن دنکن
صفحه 32:
Ostortioss to Ghoricut Orthod
8 گزینش گری
8 شباهت فرضی
© تصور کلیشه ای
© تأثير هاله اى
8 پیشگویی دلخواه
دکتر پیوند سپهري
fa Gudggtacy Others
تحریفدر شیوه هاعمیانبر قضاوندر مورد
دیگران
@ Cobra
@ Ossuved sivhrty
9 سس
O Web Pret
@ GePPPilag propheny
مباني مدیریت» 2006 - فصل هشتم: مباتی رفتار فردی
گروه مهندسي صنابع
دادم شعي باسكا
صفحه 33:
ای ت۱۳
بادگیری
8 مفهوم یادگیری
#هركونه تغييرات نسبتاً دائم در
رفتار كه در اثر تجربه ايجاد مى
شود
© شرطی کردن عامل (.6 .6
صمب۵)
#يك نظريه رفتارى كه جنين استدلال
مى كند كه رفتار داوطلبانه يا فراكرفته
شده تابع نتایج آن است.
#تقويت؛ رقتار را استحکام بخشیده؛
احتمال تکرار آن را لفزایش می دهد؛
رفتاری که پاداش به آن تعلق نكيرد يا با
لمحا يممص را 9
fa يا
oP قحم 6 behwer bd pores os
experiewe.
@ Operant coodkicaiy (O. P. Ghiccer)
@ 0 behind henry hot oxpes hat
vokitary, or tearced, bebavior ts a
Pucniog oF tts .مص وحصت
سا مت و
ریا زا that bebovior will be
that ts at rewarded or ts puctished te
fess likely to be repeuted.
@ Rewards oF wot efPenive Bikey
ای با ات رال
سس
صفحه 34:
(دس) مورا
بادگیرطادامه)
9 نظریه ی یادگیری اجتماعی بسا پم ری 8
۱ ao Wil seh Guat gi طربه
hear vbeervetva ond توانندهم از طریق مشاهده هم اس
experieare, by coodetery he ار ظرنی رنه مستفيم آمورش
behavior oP vhers. Test lulose gest las let any
رفتارهای دیگران.
سم Oodelry 8
8 فرایند های مد لسازی
8 فرایندهای قابل توجه سس ما ۵
8 فرایندهای یادآوری سس مت Qo 0
فرایندهای الگوبرداری مت ۵
8 فرایندهای تقویتی
سس من 6
vee Says
مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی mus گروه موندسی
دانشکده فني, دانشگاه
صفحه 35:
!9 بمب
شکل گیری رفتار
© شكل كيرى رفتار ما مات 3
pak بت جاص 3) 09
tol wove oa يك
reduc closer too desired
یا
یت هدفمند. هر گام موفقیت آمیز که
فرد را به رفتار مطلوب نزدیک تر می کند.
چهار شیوه برای شکل گیری رفتار Poe was which shape 8
توا
۱
ا
ا
سس ۵
6 خامرش در سين وها مسري
و
كو ولوس مدان مبانی مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
دانشکده فتی, دانشگام
صفحه 36:
9 گروه
گروه متشکل از دو یا چند نفر است که دور
هم گرد آمده اند و تعامل و وابستگی متقابل
دارند تا اهداف ویژه ای را به دست آورند.
© نش
نقش به یک سری از الگوهای رفتاری
مشخص گفته می شود که یک فرد در رابطه با
پست یا شغل خود در یک واحد اجتماعی WW)
می کند.
© هنجار ها
8 استاندارد های پذیرفته شده ای(برای مثال
تلاش و عملكرد؛ لباس رسمى شغل و وفادارى)
اكه حدها اساي Ca) i
ونه نوري
5
دانشکده فتی, دانشگام
or <r Kterepttery cred مر
تس سس متا
ج سصاتت وا ها سوت
ی
O Re
D0 oP expered ممما
ممعميعت بز لمعماسف هم ni
0ك popiion init sped
8 Dorw
۵ موه سار(
يسجصل بمممجم يموجه لعي كاير
سملم امه لعتصدكاة (بامط اج
by the وان oP حص ف
مباني مديريت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
صفحه 37:
Cournkatocs OP Crow 2!) (
Ska.
متام ©
© سب
6 0 اس yrodky, postion, or #يك درجه حیثیتی» موقعیت یا
۳ elo Sess assy
اج ردب Beale مقام +
ler طور غير رسمى و به خاطر عت فلت عت
expert, ویژگی هایی مانند تحصیلات,
ab Baie con have stokes uh سن :مهارت يا تجربه به
دست آید. سان مد عار هن
هر چیز وقتی افراد SFE:
گروه صنا: مباني مدیریت, 6 - ab شنم
ees ا ف ae ۳
صفحه 38:
Qeusvus Dky People Uoia Croups
دلایلب یوستنافراد به گروه ها
8 امنیت SO Corry
8 مقام Oras 8
© عزت نفس مادق 3
8 وابستگی OP Abatics 2
8 قدرت Power ©
8 تأمین هدف @od whevewedt 8
مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
صفحه 39:
Cxanpes oP Ourds Osed tt Bark Gtudy
(هاییاز کارتهایمورد استفادم در مطالنات
ین
ow.
سولومان آش و همنوایی گروهی: ۳ هه هی مه سید
آیا فش انداز ه کاف pee be dete be covered we a pat of are
ایا فشارهای گروهی به اندازه کافی ی
cove? (Dil ho ye eer prewmere Ire ty soy رقن es Ss
poanh ohenne a wewber's لیا ord bear? افراد را تغيير دهد؟ بر اساس تحقيقات..
Douche © he reoewk by Orkxoms Dark, the سولومان اش » پاسخ سوالات مثبت می
باشد تمر سا ی هی
دکتر پیوند سبهري
گروه مهندسي صنابع
دادم شعي باسكا
مباني مديريت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
صفحه 40:
Grow GPPevts
تأثیراتگروه
8 بی عاری اجتماعی
@ تمایل فرد در گروه برای کاهش
8 انسجام گروهی
8 درجه ای که لفراد نسبت به هم
جذب شده؛ و در دستیابی يه اهداف
گروهی مشارکت می ورزند.
#میزان انسجام یک
كروه به اندازه كرودء
«تشكيلات
© سس هدف
دی نی ۳
مبانی مدیریت, 2006 -
بسا دسن 6
rodeo of a ibid kro 61
or ker تا سبط وا ap
ام سا بیط
be اكيت سرج صا
ان
عرسا مج
whick wewbers of تس 0
cher نت وا qo oF dinate
share wake لو
هو یط
فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
صفحه 41:
Dke Retaicaship Betweea
Group Ovkesivevess ud (Procduniiviiy
رابطه بینلنسجام و بهرم ووی
لفزایشمتوسط در بهرد وری افزلیشبسیار در بهرم
S29
Oe viqeP cast oPP ent to
prod
تاثیرودر بهره وریندارد
Lan gas 2006 1۳ ee coe ©
ی ار اي مدیریت» : هشتم: مبانی رفتار فرد:
Seis و i ec 9
صفحه 42:
آدرس های مرتبط
لا ماو
@ مراجعه به سایت رابینز/ دیسنزو Obst te Robbie! DeOruw @
جیت نسترمی به عابع دک شک تیاو( هه
در اين فصل ۰ شامل آزمون فصل و اه ات سا تن 0 6
ارائه هاى دانشجور he chopter’s “Iiercet resource,
7 5 جلمد امه و وه ما
Power Ports.
8 دیدگاه های متنوع
#6 به تتایت زیر مزاجعه یداو فلاش همه ریس 8
مشکلاتی را که ناشی از دیدگاه سا امس مت مرا 09
ری نسبت به فرهنگ سازمانی و تنوع رش wad iy to vederstond the
می باشد. درك كنيد. Proc his دس رو that
vero.
مجر نا مباني مديريت, 2006 - فصل هشتم: مباتی رفتار فردی
okay شعي باسكا
صفحه 43:
Order Owe @pphcutcn
کاربردموردویدیویی
آگاهی
دکتر پیوند سبهري
گروه موندسي ان مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی
دانشکده فني, دانشگاه
Fundamentals of
Management
مباني
مديريت
Chapter VIII:
Foundations of Individual and Group Behavior
Dr. rer.pol. Peivand Sepehri, MBA
Academic Member
Department of Industrial Engineering
Faculty of Engineering, University of Tehran
:فصل هشتم
مبانی رفتار فردی وگروهی
دکتر پيوند سپهري
عضو هيأت علمی
گروه مهندسي صنايع
دانشگاه،دانشکده فني
تهران
اهداف این فصل از کتاب
Learning
Outcomes
پس از مطالعه این فصل ،دانشجو قادر
خواهد بود:
After reading this chapter, One
can:
.1کانون واهداف رفتار سازمانی را
تعریف کند.
1. Define the focus and goals of
organizational behavior.
2. Identify and describe the three
components of attitudes.
.2سه جزء تشکیل دهنده نگرش را
مشخص کند.
3. Explain cognitive dissonance.
.3نا همسانی شناختی را توضیح دهد.
.4چارچوب اصول شخصیتی مایرز-
بریگر ()MBITو کاربرد آن را در
سازمان شرح دهد.
تعریف کند وعوامل شکل
پيوند را
ادراک
سپهري
.5دکتر
مهندسي صنايع
گروه
تحریف کننده آن را شرح
دهنده و
4. Describe the Myers-Briggs
personality type framework and its
use in organizations.
5. Define perception and describe the
factors that can shape or distort
perception.
مباني مديريت2006 ،
دانشکده فني ،دانشگاه
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
اJهداJفاJیJنفJJصلاز
Learning Outcomes
کJJتاب
)(cont’d
)اداJمJه(J
After reading this
chapter, One
can:
پس از مطالعه این فصل ،دانشجو قادر
خواهد بود:
. 6توضیح دهد چگونه مدیران می توانند رفتار کارمند
را شکل دهد.
.7گروه های رسمی و غیر رسمی را مقایسه کند.
Explain how managers can shape
employee behavior.
6.
Contrast formal and informal groups
7.
Explain why people join groups.
8.
State how roles and norms influence
employees’ behavior.
9.
.8توضیح دهد که چرا افراد به گروه ها می پیوندند.
.9چگونگی اثر نقش ها و هنجارها بر رفتار کارکنان
را بیان کند.
Describe how group size affects
group behavior.
10.
.10اثر اندازه گروه بر رفتار گروهی را شرح دهد.
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
مباني مديريت2006 ،
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
رJفJتار سJJازJمانJی)(OB
Organizational Behavior (OB) Defined
مطالعه عملکرد افراد در هنگام کار
The study of the actions of people at work
The focus of OB
Individual behaviors Personality,
کانون توجه رفتار سازمانی
perception, learning, and motivation
رفتار فردی شخصیت ،ادراک،یادگیری و
Group behaviors
تحرکm
Norms, roles, team-and conflict
رفتار گروهی هنجارها ،وظایف ،ساختمان
تیمی و تعارض ها
The goals of OB
To explain
To predict behavior
اهداف رفتار سازمانی
تبیین رفتار
پیشگویی رفتار
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
مباني مديريت2006 ،
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
The Organization as an Iceberg Metaphor
خیJJ یJوهJJککJJ یJهJثابJ مJهJJJمانبJازJJس
Visible Aspect سیمای آشکار
Strategies استراتژی ها
Objectives اهداف
Policies and Procedures روش ها و دستورالعمل ها
Structure ساختار
فناوری
Technology
Formal authority
Chains of command
اقتدار رسمی
زنجیره فرماندهی
سیمای پنهان
Hidden Aspects
نگرش
Attitudes
ادراک
Perceptions
Group norms هنجارهای گروهی
Informal interaction رفتار متقابل غیر رسمی
Interpersonal and intergroup conflicts
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
2006 ،مباني مديريت
ی-رد--یانف-هیو م-رو--یانگ-ضم-عار--ت
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشگاه،دانشکده فني
Behaviors of Interest to OB
یJمانJازJJتار سJفJر
Employee productivity
بهره وری کارمند
The efficiency and effectiveness of
employees
کارایی و کارآمدی کارمندان
Absenteeism
The election by employees to attend
work
غیبت کارمند
گزینش کارمندان برای توجه به کار
Turnover
The exit of an employee from an
organization
جایگزینی کارمند
خروج یک کارمند از یک سازمان
Organizational citizenship
Employee behaviors that promote the
welfare of the organization
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
تعهد سازمانی کارمند
رفتارهای کارمندان که منجر به ترفیع رفاه
.سازمانی می شود
2006 ،مباني مديريت
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشگاه،دانشکده فني
Understanding Employees
نJنداJمJارJJن کJمودJJکنJدر
Attitudes
Valuative statements concerning
objects, people, or events
Cognitive component
– The beliefs, opinions,
knowledge, and information
held by a person
Affective component
– The emotional, or feeling,
segment of an attitude
Behavioral component
– An intention to behave in a
certain way toward someone
or something
نگرش ها
، گفته هایی با ارزش در رابطه با اهداف
.مردم یا حوادث
جزء شناخت
دانش و، نظرات، _باورها
مجموعه اطالعات شخص
جزء عاطفی
بخشی از، _هیجان یا احساس
یک نگرش
جزء رفتاری
یا رفتاری ویژه، نیت، _قصد
در مورد کسی یا چیزی
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
2006 ،مباني مديريت
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشگاه،دانشکده فني
Job-Related Attitudes
یJارJJگرشهایکJJن
Job satisfaction
رضایت شغلی
An employee’s general attitude toward
his or her job.
نگرش کلی کارمند نسبت به شغل خود
.می باشد
جاذبه شغلی
Job involvement
The degree to which an employee
identifies with his or her job, actively
participates in it, and considers his or
her job performance important for
self-worth.
درجه ای است که کارمند به طور فعال به
کار خود بپردازد و انجام کار و مسئولیت خود را
.مهم تر از منافع شخصی خویش می پندارد
Organizational commitment
An employee’s orientation toward the
organization in terms of his or her
loyalty to, identification with, and
involvement in the organization.
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
تعهد سازمانی
، عالقه مندی کارمند نسبت به سازمان است
شناسایی و جذب نسبت به، که در قالب وفاداری
.سازمان تعریف می شود
2006 ،مباني مديريت
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشگاه،دانشکده فني
Cognitive Dissonance Theory
نظریه ناهمسانی شناختی
ناهمسانی شناختی
Cognitive dissonance
هر نوع ناسازگاری که فرد ممکن
است بین دو یا چند نگرش خود یا بین
رفتار و نگرش های خویش بیابد.
هر نوع ناموزونی آزاردهنده
است .از این رو افراد جویای حالتی
ثابت و پایدارند .حالتی که در
برگیرنده حداقل ناهمسانی باشد.
عوامل تعیین کننده تمایل به
کاهش ناهمسانی عبارتند از:
Any incompatibility between two or more
attitudes or between behavior and attitudes
Inconsistency is uncomfortable and
individuals will seek a stable state with a
minimum of dissonance.
The desire to reduce dissonance is
determined by:
– The importance of the elements
creating the dissonance
– The degree of influence the individual
believes he or she has over the
elements
– The rewards that may be involved.
‒میزان اهمیت عناصر به وجودآورنده
ناهمسانی
‒میزان اثری که باورهای مربوطه روی
فرد دارند.
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي
صنايعممکن
هایی که
‒پاداش
دانشکده فني ،دانشگاه
مباني مديريت2006 ،
است در این
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
Fostering Positive Job Attitudes
یJارJJثبتکJگرشهایمJJشنJرورJJپ
Managers can reduce dissonance by:
Creating the perception that the source of
the dissonance is externally imposed and
uncontrollable.
Increasing employee rewards for
engaging in the behaviors related to the
dissonance.
Satisfied workers are not necessarily
more productive workers.
Assisting employees in successful
performance of their jobs will increase
their desired outcomes and lead to
increased job satisfaction—focusing on
productivity as a means rather than an
ends.
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
مدیران قادر به کاهش ناهمسانی می
.باشند
:از طریق
که این، ایجاد این آگاهی برای کارمندان
از خارج تحمیل شده و غیرقابل، ناهمسانی
.کنترل است
افزایش پاداش برای جلب توجه کارمندان
.به اوضاع مربوط به ناهمسانی
کارگران راضی لزوما ً تولیدکننده ترین
.کارگران نیستند
کمک به کارمندان در انجام وظیفه
سبب افزایش، به نحو موفقیت آمیز
دستاورد های مطلوب و نیز رضایت شغلی
خواهد شد _تمرکز بر بهره وری به عنوان
نه، ابزاری برای رسیدن به هدف است
.خود هدف
2006 ،مباني مديريت
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشگاه،دانشکده فني
Personality and Behavior
تارJفJخصیتو رJJش
Personality is the combination of the
psychological traits that characterize that
person.
شخصیت افراد ترکیبی از ویژگی های
روانی است که جایگاه شخص را مشخص
.می کند
Myers-Briggs Type Indicator
(MBTI)
A method of identifying personality
types uses four dimensions of
personality to identify 16 different
personality types.
Big Five model
Five-factor model of personality that
includes extroversion, agreeableness,
conscientiousness, emotional stability,
and openness to experience.
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
بریگز-شاخص اصول مایرز
)MBIT(
یکی از روش های تشخیص
چهار بعد شخصیتی را، شخصیت
به کار می گیرد تا شانزده ویژگی
بزرگ
پنج ویژگی
مختلف را شناسایی
شخصیتی
.کند
الگوی پنج ویژگی شخصیتی است
، توافق پذیری،که شامل برون گرایی
صداقت، دوام عاطفی،وظیفه شناسی
.نسبت به تجارب می باشد
2006 ،مباني مديريت
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشگاه،دانشکده فني
Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)
)MBIT( گزJریJJ ب-ایرزJصولمJاخصاJJش
Extroversion versus introversion
(EI)
An individual’s orientation toward
the inner world of ideas (I) or
the external world of the
environment (E).
برون گرایی در برابر درون
گرایی
)EI(
جهت گیری فرد در برابر دنیای درونی
.اندیشه ها یا محیط دنیای خارج می باشد
Sensing versus intuitive (SN)
An individual’s reliance on
information gathered from the
external world (S) or from the
world of ideas (N).
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
)SN( حسی در برابر شهودی
میزان اعتماد فرد به اطالعاتی که از
)N()یا از دنیای اندیشه هاS( دنیای خارج
.گرد آمده است
2006 ،مباني مديريت
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشگاه،دانشکده فني
Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) (cont’d)
)JهJمJ)(اداMBIT( گزJریJJ ب-ایرزJصولمJاخصاJJش
Thinking versus feeling (TF)
One’s preference for evaluating
information in an analytical
manner (T) or on the basis of
values and beliefs (F).
Judging versus perceiving (JP).
Reflects an attitude toward the
external world that is either task
completion oriented (J) or
information seeking (P).
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
تفکر در برابر
احساس
)TF(
ارجحیت فرد به ارزیابی
اطالعات به شیوه تخیلی یا بر
. مبنای ارزش ها و باورها
قضاوت در برابر
ادراک
)JP(
نگرش نسبت به دنیای خارج
سپهري
جهت تکمیل وظیفه
پيونددر
دکتر که
را
2006 ،مباني مديريت
گروه مهندسي صنايع
اطالعات است
یا
جستجویدانشگاه
،دانشکده فني
Big Five Model of Personality Factors
پJJJنج وJیژگیبJJزرJگشJJخصیتی
برون گرایی
Extroversion
توافق پذ یری
Agreeableness
وظیفه شناسی
Conscientiousness
دوام عاطفی
صداقت نسبت به
تجارب
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
Emotional stability
Openness to experience
مباني مديريت2006 ،
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
The Big Five Model of Personality
خصیتیJJگشJزرJJیژگیبJنج وJJJپ
Extroversion
A personality dimension that describes the degree
to which someone is sociable, talkative, and
assertive.
Agreeableness
A personality dimension that describes the degree
to which someone is good-natured, cooperative,
and trusting.
Conscientiousness
A personality dimension that describes the degree
to which someone is responsible, dependable,
persistent, and achievement oriented.
Emotional stability
A personality dimension that describes the degree
to which someone is calm, enthusiastic, and
secure (positive) or tense, nervous, depressed,
and insecure (negative).
Openness to experience
A personality dimension that describes the degree
to which someone is imaginative, artistically
sensitive, and intellectual.
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
برون گرایی
،یک بعد شخصیتی است که درجه اجتماعی بودن
.جرأت داشتن و پرچانگی را توصیف می کند
توافق پذیری
تعاون و،بعدی شخصیتی است که درجه خوش خلقی
.اعتماد پذیری فرد را شرح می دهد
وظیفه شناسی
،یک بعد شخصیتی است که میزان مسئولیت پذیری
پشتکار و هدفگرا بودن فرد را،قابلیت اعتماد
.توصیف می کند
دوام عاطفی
اشتیاق و،یک بعد شخصیتی است که درجه آرامی
افسردگی و نا،عصبانیت،ایمنی(مثبت) یا خشونت
.امنی(منفی) شخص را شرح می دهد
صداقت نسبت به تجارب
حساسیت،یک بعد شخصیتی است که درجه خالقیت
دکتر پيوند سپهري
.صنايعرا توصیف می کند
مهندسيشخص
روشن فکری
2006 ،مباني مديريت
هنری و گروه
دانشگاه،دانشکده فني
)Emotional intelligence (EI
هوش عاطفی()EI
یک طبقه بندی از مهارت
های غیر شناختی ،امکانات،
توان رقابت ،که بر توانایی
شخص به هنگام رویارویی با
نیاز ها و فشارهای محیطی،
تأثیر می گذارد.
ابعاد هوش عاطفی
خود آگاهی احساسات شخصی خودمدیریتی هیجانات خودانگیزی_ در مقابل عقب نشینی همد لی با احساسات دیگران مهارت های اجتماعی برای ادارههیجانات دیگران
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
An assortment of non cognitive skills,
capabilities, and competencies that
influence a person’s ability to cope with
environmental demands and pressures.
Dimensions of EI
- Self-awareness own feelings
- Self-management of own emotions
- Self-motivation in face of setbacks
- Empathy for others’ feelings
- Social skills to handle others’ emotions
مباني مديريت2006 ،
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
Personality Traits And Work-related Behaviors
ویژگیهایشJJخصیتیو عملکردJهایشJJغلی
خودکنترلی
بعضی بر این باورند که بر
سرنوشت خویش نظارت
دارند.خودکنترلی.،یک ویژگی
شخصیتی است،که درجه این
باور را می سنجد.
ماکیاولی گری(“)”Mach
معیار سنجش برای مردمی
که عملگرا وکمتر عاطفی
هستند ،و معتقد ند که هدف
می تواند وسیله را توجیه کند.
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
Locus of control
A personality attribute that measures
the degree to which people believe
that they are masters of their own
fate.
)”Machiavellianism (“Mach
A measure of the degree to which
people are pragmatic, maintain
emotional distance, and believe that
ends can justify means.
مباني مديريت2006 ،
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
Personality Traits And Work-related Behaviors
)JهJمJغلی (اداJJهایشJخصیتیو عملکردJJویژگیهایش
)SE(عزت نفس
Self-esteem (SE)
An individual’s degree of life dislike
for him- or herself
Self-monitoring
A measure of an individual’s ability
to adjust his or her behavior to
external, situational factors
Propensity for risk taking
The willingness to take chances—a
preference to assume or avoid
risk
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
میزان عالقه یا عدم عالقه مردم نسبت
به خودشان
سازش پذیری
معیاری برای سنجش توانایی فرد در
جهت تعدیل رفتارش نسبت به عوامل
.موقعیتی و خارجی
ریسک پذیری
تمایل به خطرپذیری– ارجحیت دادن
. یا عدم پذیرش ریسکmبه قبول
2006 ،مباني مديريت
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشگاه،دانشکده فني
Matching Personalities And Jobs
تJJJطبیق شJJخصیتو کJJار
Job
شغل
Person
شخص
Performance
عملکرد
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
مباني مديريت2006 ،
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
Holland’s Typology of Personality
and Sample Occupations
س__نخ ش__ناس_یش__خصیتی و ن__مون_ه ش__غلیها_لند
Realistic
واقع گرا
Prefers physical activities
that require skill, strength,
and coordination
فعالیت های فیزیکی را ترجیح می دهد
که نیاز به مهارت ،توانایی و هماهنگی
دارند.
Investigative
Prefers activities involving
thinking, organizing, and
understanding
سنت گرا
فعالیت های آیین نامه اmی،
دستورالعملی و غیر جاه طلبانه را ترجیح
می دهد.
Social
Prefers activities that involve
helping and developing others
کاوش گرا
فعالیت هایی را ترجیح می دهد که به
تفکر ،سازمان دهی و درک mموضوع نیاز
پيوند سپهري
دکتردارد.
مباني مديريت2006 ،
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
Holland’s Typology of Personality
)and Sample Occupations (cont’d
سJJنخ شJJناسJیشJJخصیتی و نJJمونJه JشJJغلی
ها Jلند(اداJمJه)J
Conventional
سوداگرا
فعالیت های کالمی و لفظی را ترجیح می
دهد ،که فرصت تحت تأثیر قرار دادن
دیگران وکسب قدرت را داشته باشد.
اجتماعی
فعالیت هایی را ترجیح می دهد که
شامل mکمک به دیگران و بهبود حال آن ها
می شود.
هنر گرا
فعالیت های مبهم و غیر منظم را که بیان
خالقیت در آن روا داشته می شود ،ترجیح
می دهد.
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
Prefers rule-regulated, orderly
and unambiguous activities
Enterprising
Prefers verbal activities where
there are opportunities to influence
others and attain power
Artistic
Prefers ambiguous and
unsystematic activities that allow
creative expression
مباني مديريت2006 ،
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
Relationship Among Occupational Personality Types
راJبJطه Jی بJJJینشJJخصیتو شJJغل
t ic
s
i
واقع al
e
R
گرا
)Conventional (C
سنت گرا
Artistic
)(A
هنرگرا
)I
In
ve
st
igaگرا
tivوش
کا
e
(
)
(R
)S
(
l
ا ia
c
جت
ماع So
ی
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
(E
)
مباني مديريت2006 ،
En
te
rp
risiگرا
ودا
ng
س
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
Key Points of Holland’s Model
نJJکاتکJJلیدیاJJلگویها Jلند
کامال مشهود است که اختالفی
ذاتی بین شخصیت ها وجود دارد.
There are different types of
jobs.
مشاغل انواع مختلف دارند.
افرادی که در محیط کاری
سازگار با سنخ شخصیتی شان
کار می کنند ،نسبت به افرادی که
نوع شغل را متناسب با شخصیت
خود نمی دانند ،رضایت بیشتری
دارند وکمتر مایلند که داوطلبانه
آن را ترک کنند.
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
There do appear to be intrinsic
differences in personality among
individuals.
People in job environments
congruent with their personality
types should be more satisfied
and less likely to resign voluntarily
than people in incongruent jobs.
مباني مديريت2006 ،
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
Personality Characteristics of Entrepreneurs
نJدیراJخصیتیمJJویژگیهایش
Proactive personality
شخصیت
High level of motivation
Internal locus of control
Need for autonomy
Abundance of self-confidence
Self-esteem
High energy levels
Persistence
Moderate risk taker
Problem solver
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
سطح باالی انگیزش
خودکنترلی درونی
نیاز به خودمختاری
فراوانی اعتماد به نفس
عزت نفس
سطوح باالی انرژی
پیگیری
پذیر میانه رو
ِ ریسک
مشکل گشا
2006 ،مباني مديريت
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشگاه،دانشکده فني
Perception
ادراJک
Perception
ادراک
فرایندی است که افراد از
طریق آن برداشت های حسی
خود را تنظیم وتفسیر می
کنند تا به محیط خود معنا
دهند.
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
A process by which individuals
organize and interpret their
sensory impressions in order to
give meaning to their environment.
مباني مديريت2006 ،
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
Influences on Perception
ذارد؟JJیگJثر مJکاJر ادراJJ چیز بJچه
Personal characteristics
ویژگی های شخصی
Attitudes
Personality
Motives
Interests
Past experiences
Expectations
نگرش
شخصیت
انگیزه ها
Target characteristics
عالیقهدف
ویژگی های
Relationship of a target to its background
رابطه موضوع با زمینه ی آن
Closeness and/or similarity to other
تجربه های گذشته
things
شخصیشباهت به چیزهای دیگر
نزدیکی ویا
تمایالت
The context in objects is seen
Other situational factors.
مفاد هدف
سایر عوامل موقعیتی
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
2006 ،مباني مديريت
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشگاه،دانشکده فني
Perceptual Challenges:
?What Do You See
_ی چ_ه م_یب___ینید؟
چ_ا_لشهایادرا_ک :
?Two faces or an run? A knight on a horse
یک شوالیه سوار بر اسب؟
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
دو صورت یا یک گلدان؟
مباني مديريت2006 ،
Old woman or young
?woman
زن پیر یا زن جوان؟
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
Interpreting Behavior
تفسیر رفتار
Distinctiveness
Whether an individual displays a
behavior in many situations or
whether it is particular to one
situation.
Consensus
If the individual responds in the
same way as everyone else
faced with a similar situation
responds.
Consistency
The individual engages in the
same behaviors regularly and
consistently over time.
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
تمایز
آیا یک رفتار به خصوص در
بسیاری از وضعیت ها تکرار می شود
.یا ویژه یک وضعیت است
همانندی
هرکسی که با چنین وضعیت
همین واکنش،مشابهی روبه رومی شود
این رفتار نشان دهنده،را نشان می دهد
.همانندی است
تداوم
فرد به طور مرتب و مدام درگیر این
.رفتارهاست
2006 ،مباني مديريت
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشگاه،دانشکده فني
How Managers Judge Employees
چگونه مدیران در مورد کارکنان قضاوت می
کنند؟
Attribution theory
تئوری اسناد
A theory based on the premise that
we judge people differently depending
on the meaning we attribute to a given
behavior
Internally caused behavior is
believed to be under the control of
the individual.
Externally caused behavior
results from outside causes; that
is, the person is seen as having
been forced into the behavior by
the situation.
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
یک تئوری براساس
فرضیاتی است که
اوت های متفاوت ماJقض
به تفسیر،درباره دیگران
ما از نوع رفتار فرد
.بستگی دارد
،رفتارهای درونی
رفتارهایی هستند که
مع_تقدیم تحت کنترل فرد
.قرار دارند
رفتاری که علت
دارد از عوامل
بیرونی
سپهري
دکتر پيوند
2006 ،مباني مديريت
گروه مهندسي صنايع
،دانشگاه می شود
منتج
بیرونی
،دانشکده فني
The Process of Attribution Theory
نادJسJیاJئورJJJند تJیJراJJف
Observation
مشاهده
خصیصعلتmmmت
تفسیر
Distinctiveness
تمایز
Individual
behavior
Consensus
همانندی
رفتار فردی
Consistency
تداوم
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
Attribution of Caus
Interpretation
-
2006 ،مباني مديريت
High
External
زیاد
یرونیmmmب
Low
Internal
کم
درونی
High
External
زیاد
یرونیmmmب
Low
Internal
کم
درونی
High
External
زیاد
یرونیmmmب
Low
Internal
کم
درونی
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشگاه،دانشکده فني
Judgment Errors
ضاوتJخطایق
خطای مبانی اسنادی
Fundamental attribution error
The tendency to underestimate the
influence of external factors and
overestimate the influence of internal
or personal factors when making
judgments about the behavior of
others.
تمایل به دست کم گرفتن تاثیر
عوامل خارجی و دست باال گرفتن
به هنگام، عوامل درونی و انسانی
.قضاوت درمورد رفتار دیگران
Self-serving bias
The tendency for individuals to
attribute their own successes to
internal factors while putting the blame
for failures on external factors.
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
جهت گیری خودخدمتی
افراد تمایل دارند موفقیت
خود را به عوامل درونی (مانند
در،توانایی یا تالش) نسبت دهند
حالی که در هنگام شکست عوامل
بیرونی مانند بخت خود را مقصر
.می دانند
2006 ،مباني مديريت
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشگاه،دانشکده فني
Distortions in Shortcut Methods
in Judging Others
تJJJحریJفدر شJJیوه JهایمJیانبJJر قJضاوJتدر مJورد
دJیJگراJن
گزینش گری
Selectivity
شباهت فرضی
Assumed similarity
تصور کلیشه ای
Stereotyping
تاُثیر هاله ای
Halo effect
Self-fulfilling prophecy
پیشگویی دلخواه
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
مباني مديريت2006 ،
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
Learning
گیریJادJJی
مفهوم یادگیری
Learning defined
Any relatively permanent change in
behavior that occurs as a result of
experience.
Operant conditioning (B. F. Skinner)
A behavioral theory that argues that
voluntary, or learned, behavior is a
function of its consequences.
Reinforcement increases the likelihood
that behavior will be repeated; behavior
that is not rewarded or is punished is
less likely to be repeated.
Rewards are most effective if they
immediately follow the desired
response.
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
هرگونه تغییرات نسبتا ً دائم در
رفتار که در اثر تجربه ایجاد می
شود
B. F.( شرطی کردن عامل
)Skinner
یک نظریه رفتاری که چنین استدالل
می کند که رفتار داوطلبانه یا فراگرفته
.شده تابع نتایج آن است
، رفتار را استحکام بخشیده،تقویت
فزایش می دهد؛mاحتمال تکرار آن را ا
رفتاری که پاداش به آن تعلق نگیرد یا با
. کمتر احتمال تکرار دارد،تنبیه توأم باشد
2006 ،مباني مديريت
واکنش
زmبعد ا
ِ
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
بالفاصله
اگر پاداش ها
دانشگاه،دانشکده فني
)Learning (cont’d
(اداJمJه)J
یJJادJگیری
Social learning theory
نظریه ی یادگیری اجتماعی
نظریه ای که می گوید افراد می
توانند هم از طریق مشاهده هم
از طریق تجربه مستقیم آموزش
ببینند ؛ از طریق مدلسازی از
رفتارهای دیگران.
فرایند های مد لسازی
فرایندهای قابل توجه
فرایندهای یادآوری
فرایندهای الگوبرداری
فرایندهای تقویتی
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
The theory that people can learn
through observation and direct
experience; by modeling the
behavior of others.
Modeling processes
Attentive processes.
Retention processes
Motor reproduction processes
Reinforcement processes
مباني مديريت2006 ،
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
Shaping Behavior
شکل گیری رفتار
Shaping behavior
شکل گیری رفتار
تقویت هدفمند ِ هر گام موفقیت آمیز که
فرد را به رفتار مطلوب نزدیک تر می کند.
چهار شیوه برای شکل گیری رفتار
Systematically reinforcing each
successive step that moves an
individual closer to a desired
behavior
Four ways in which to shape
behavior:
Positive reinforcement
Negative reinforcement
Punishment
تقویت مثبت
تقویت منفی
تنبیه
Extinction.
خاموش سازی(تضعیف رفتار نامطلوب)
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
مباني مديريت2006 ،
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
Foundations Of Group Behavior
م_بان_یر_ف_تار گ__رو_هی
گروه
Group
گروه متشکل از دو یا چند نفر است که دور
هم گرد آمده اند و تعامل و وابستگی متقابل
دارند تا اهداف ویژه ای را به دست آورند.
Two or more interacting and
interdependent individuals who
come together to achieve particular
objectives
Role
نقش
نقش به یک سری از الگوهای رفتاری
مشخص گفته می شود که یک فرد در رابطه با
پست یا شغل خود در یک واحد اجتماعی ایفا
می کند.
هنجار ها
استاندارد های پذیرفته شده ای(برای مثال
تالش و عملکرد ،لباس رسمی شغل و وفاداری)
که همه اعضای گروه در آن شریک
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
A set of expected behavior
patterns attributed to someone in a
given position in a social unit
Norms
Acceptable standards (e.g.,
effort and performance, dress,
and loyalty) shared and enforced
by the members of a group
مباني مديريت2006 ،
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
)Foundations Of Group Behavior (cont’d
(اداJمJه)J
مJبانJیرJفJتارJگروهی
مقام
یک درجه حیثیتی ،موقعیت یا
رده در یک گروه است.
مقام ممکن است به
طور غیر رسمی و به خاطر
ویژگی هایی مانند تحصیالت،
سن،مهارت یا تجربه به
دست آید.
Status
A prestige grading, position, or
rank within a group
May be informally conferred
by characteristics such as
education, age, skill, or
experience.
Anything can have status value
if others in the group admire it.
هر چیز وقتی افراد گروه
آن را تحسین کنند ،می تواند
واجد ارزش و اعتبار شود.
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
مباني مديريت2006 ،
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
Reasons Why People Join Groups
دJالیJلپJJJیوسJتناJفراد بJJJه JگJJروه Jها
امنیت
مقام
عزت نفس
وابستگی
قدرت
تأمین هدف
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
Security
Status
Self-esteem
Affiliation
Power
Goal achievement
مباني مديريت2006 ،
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی
Examples of Cards Used in Asch Study
اتJلعJJطاJ در مJهJتفادJسJورد اJتهایمJارJJیاز کJهای
لJJثاJم
َشJا
Solomon Asch and Group Conformity:
Does the desire to be accepted as a part of a group
leave one susceptible to conforming to the group’s
norms? Will the group exert pressure that is strong
enough to change a member’s attitude and behavior?
According to the research by Solomon Asch, the
answer appears to be yes.
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
:سولومان اَش و همنوایی گروهی
آیا فشارهای گروهی به اندازه کافی
که بتواند گرایش و رفتار،قدرت دارد
افراد را تغییر دهد؟ بر اساس تحقیقات
پاسخ سواالت مثبت می، سولومان اش
.باشد
2006 ،مباني مديريت
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشگاه،دانشکده فني
Group Effects
JروهJJتگJیراJأثJJت
Social loafing
The tendency of an individual in a
group to decrease his or her
effort because responsibility and
individual achievement cannot be
measured
بی عاری اجتماعی
تمایل فرد در گروه برای کاهش
زیرا مسئولیت و موفقیت هر،فعالیت
.فرد قابل سنجش نیست
Group cohesiveness
The degree to which members of
a group are attracted to each other
and share goals
Size, work environment,
length of time in existence,
group-organization, and goal
congruency affect the degree
of group cohesiveness.
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
انسجام گروهی
فراد نسبت به همmدرجه ای که ا
و در دستیابی یه اهداف،جذب شده
.گروهی مشارکت می ورزند
میزان انسجام یک
،گروه به اندازه گروه
تشکیالت،،محیط کار
تناسب هدف
_روه و
دکتر گ
سپهري
پيوند
2006 ،مباني مديريت
مهندسي صنايع
.دارد
گروهبستگی
دانشگاه،دانشکده فني
The Relationship Between
Group Cohesiveness and Productivity
یJ ورJرهJهJJJسجام و بJنJیناJJJ بJطهJبJرا
Alignment of group and
Organizational Goals
تطبیق هنجارگروه و
اهداف سازمانی
High
Low
زیاد
mمmmmک
High
زیاد
Strong increase in productivity
JرهJهJJJسیار در بJJJشبJیJفزاJا
یJور
Decrease in productivity
وریmرهmهmmmاهشبmmmک
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
Low
mمmmmک
Moderate increase in productivity
وریmرهmهmmmیشمتوسط در بmفزاmا
No significant effect in
productivty
داردmm ورینmرهmهmmmأثیریدر بmmmت
-
2006 ،مباني مديريت
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشگاه،دانشکده فني
آدرس های مرتبط
Web Links
دیسنزو/مراجعه به سایت رابینز
Visit the Robbins/DeCenzo
companion Website
جهت دسترسی به منابع ذکر شده
شامل آزمون فصل و، در این فصل
:ارائه های دانشجویی
www.prenhall.com/robbins
At www.prenhall.com/robbins for
this chapter’s Internet resources,
including chapter quiz and student
Power Points.
Diversity Perspectives
Log onto www.prenhall.com/onekey
and try to understand the difficulty
that Roy is facing from his
perspective on corporate culture and
diversity.
مبانی رفتار فردی:فصل هشتم
-
دیدگاه های متنوع
به سایت زیر مراجعه کنید و تالش
کنید مشکالتی را که ناشی از دیدگاه
رُی نسبت به فرهنگ سازمانی و تنوع
.می باشد درک کنید
www.prenhall.com/onekey
2006 ،مباني مديريت
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشگاه،دانشکده فني
خود
دکتر پيوند سپهري
گروه مهندسي صنايع
دانشکده فني ،دانشگاه
Video Case Application
کJJارJبردJموردویدیویJی
Self-Awareness
آJگاهی
مباني مديريت2006 ،
-
فصل هشتم :مبانی رفتار فردی