کسب و کارمدیریت و رهبری

مبانی مدیریت

صفحه 1:
فصل هشتم: مبانى رفتار فردى وكروهى دکتر پیوند سپهري عضو ‎ole‏ علمی گروه مهندسي صنابع دانشکده فني, داتشگاه تهران :۷ سب ‎oF Tedvihed ood Crowe Behar‏ لوق ‎Or. rer.pol. Petcod Gopetot, DBO‏ 0 سل ‎Depart oP Tehsil Bagkerriny‏ ۶ وه هب6 #۸ ‎Pant:‏

صفحه 2:
د صوصن 60 © يس از مطالعه اين فصلء دانشجو قادر ‎After reading this chapter, One‏ ® خواهد بود: ‎can:‏ ‏1. کانون واهداف رفتار سازمانی را ۱ تعریف کند. مسا لجهمجینی سس نا سوم لمی رفس .© 2. سه:جزء: تشکیل:دهنده نگرزش را بمسلمهف "أن ممم مموتمن مشخص کند. 1 3 نا همسانی شناختی را توضیح دهد. مکی مسا سوت 6 ‎persvcralty type Proweusards oced te‏ 4 چارچوب اصول شخصیتی مایرز- هدزای بریگر (00817)و کاربرد آن را در سازمان شرح دهد. ‎OePree pervepton aod dewertbe ber‏ 5 0 ‎pervert.‏ ‏5 دكلد راكد ولبتعرويف كند وعوامل شك ل ۳ © کرو وود وی لع کننده آن 2 نی مذیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی

صفحه 3:
اهدافلینف صلاز (ادامع) @ پس از مطالعه اين فصل» دانشجو قادر خواهد بود: 0. توضیح دهد چگونه مدیران می توانند رفتار کارمند را شکل دهد. گروه های رسمی و غیر رسمی را مقایسه کند. 0. توضیح دهد که چرا افراد به گروه ها می پیوندند. ©. جكونكى اثرنقش ها و هنجارها بر رفتار کارکنان را بیان کند. 00 اثر اندازه گروه بر رفتار گروهی را شرح دهد. دکتر پیوند سبهري گروه مهندسي صنابع دادم شعي باسكا ۵۳ مورا (vou'd) ‎After reading this‏ و ‎chapter, One‏ ‎can: ‎©. Orphans how wannners exn ohare ‏وا وروی‎ ‎۹ ‎9 Cxpkaia why people joka yop. ‎©. Ont how robe ued wonuy kP her ‏سا موی‎ ‎CD. Oeworbe how wou ote ‏تلا‎ ‏ساسا و‎ ‏مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی

صفحه 4:
دفتار سازمانی(00) سناع ‎Behutor (O®)‏ +0 8 مطالعه عملکرد افراد در هنگام ...بت اجه تسج رایس @ Te Proe FOO 09 ‏لمج كد ا/‎ bekators Persventiy, ‏كانون توجه رفتار سازمانى‎ © ‏قروا نيا ا ا اماما ا مر‎ 6 ‏سم من‎ fey ای امس اه رو 8 رفتار گروهی هنجارها» وظایف ساختمان تیمی و تعارض ها ‎oe‏ ‏۱ ‏9 اهداف رفتار سازمانی © تبیین رفتار مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی دادم شعي باسكا

صفحه 5:
۶ ‏ویاوه؟ من بت م0۳‎ Ortaphor ‏سانمانمه مثابه نككومه نخى‎ Visible Aspect ‏سيملى اشكار‎ Strategies & 311 Objectives sua! روش ها و دستوراسمل ها ‎Policies and Procedures‏ ساختار ‎Structure‏ ‏فناوری أقتدار رسمى زنجيره فرماندهی Attitudes Perceptions ial Group norms ‏هنجارهای کرومی‎ Informal interaction ., 2 bli jks, erpersonal and intergroup conflicts ‏میارفردی‎ ue ‏با‎

صفحه 6:
@ekwirs oF Interest ‏د‎ 008 ردفتار سازمانی 8 بهره وری کارمند سم سسسه 9 © كارايى و كارأمدى كارمندان الا ها رد سس © لمحف ات مساك 6 © گزینش کارمندان برای توجه به کار ای © جايكزينى كارمند سست © جه مصمخا جص اتوص صن خإن قي 218152 099 _ خروج یک کارمند از یک سازمان ‎ryt‏ ‏مومهم ‎Onqrtzuicad‏ @ @ تعهد سازمانی کارمند ‎re heehee‏ _رفتارهای کارمندان که منجر به ترفیع رقاه | سازمانی می شود. ‎Fe‏ ‎ls sige cae‏ مبانی مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی ‎okay‏ شعي باسكا

صفحه 7:
]) ‏ی(‎ Gxopbypers ‏درکن مودن کارمندان‎ 8 نگرش ها @ گنته هایی با ارزش در رابطه با اهداف » ‎es‏ : مردم یا حوادث. ‎os‏ .40 ورن ‎he betes,‏ = 4 جزء ‎heredee, cod kPoreratioa oe‏ ی سس م0 ‎or Peck,‏ راکرس سا لصنت وی خن امیس ‎ ‏بخ تست = ۱ ‎ree‏ دنب ات از و ما مق ‎Da‏ = یک نگرش ‎perkte Wway imurard source‏ + جزء رفتاری ا اس نب ارف و رویز در مورد کسی یا چیزی کر توس سا مباني مديريت, 2006 - فصل هشتم: مباتی رفتار فردی ‎ ‏وهکری فن داشگ

صفحه 8:
ی ‎Uob-Rokted‏ ‏نگرش‌های‌کاری 8 رضایت شغلی 8 _نگرش کلی کارمند نسبت به شغل خود. می باشد. 8 جاذيه شغلى 8 درجه اى است كه كارمند به طور فعال به ساد عامل فا ات ی 6 سا سس 09 ob ‏سس‎ ‎D Phe deeper © hick on ‏واج‎ کار خود بپردازد و انجام کار و مسئولیت خود را ‎sce bey bs or‏ حا مه در از ‎onl rmnb ror Osi Ae pee‏ وم ‎ieee‏ ‏كد ‏9 تعهد سازمانی سس سس و كا ان موی چا 85 © علاقه مندی کارمند تدبت به سازمان است ء ی كه در قالب وفادارى ؛ شناسايى و جذب نسبت به لمج د صفح قط ‎kay,‏ ‏سازمان تعریف می شود. د مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی دکتر پیوند سبهري گروه مهندسي صنابع دادم شعي باسكا

صفحه 9:
Coxpitve Ossocnue Mhevry 9 ناهمسانی شناختء ید رهب ق جص من ها مه بو) . هر توع ناسازکاری که ‎es‏ لبد ‎ee‏ ۳ الست بين دو يا چند. خرش كوه يا بين ای ینمی با وتا رفتار و نگرش های خویش بیابد. عي ‎pcb sete‏ 0 عمط ان من # هر نوع ناموزونی آزاردهنده ‎A Dhe doi: to redune doovonare by‏ است. از اين رو افراد جویای حالتی ترا امس ثابت و پایدارند. حالتی که در -— برگیرنده حداقل ناهمسانی باشد. و وب عوامل مین کنده تمایل یه اسان سس کاهش ناهمسانی عبارتند از: ‎ees ee‏ ‎eer eee‏ ۳ -میزان اهمیت عناصر به وجودآورنده ناقمساتى -ميزان اثرى كه باورهاى مربوطه روی فرد دارند. To : spew ae ‏دسي ماع ی( - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی‎ 0 9(

صفحه 10:
Costertay Positive lob Btttudes ‏پرورشن گرش‌هاعمنبتکاری‎ 8 مدیران قادر به کاهش ناهمسانی می باشند. از طریق: ایجاد اين آگاهی برای کارمندان ؛ که ناهمسانی » از خارج تحمیل شده و غیرقابل کنترل است. 8 افزایش پاداش برای جلب توجه کارمندان به اوضاع مربوط به ناهمسانی. @ کارگران راضی لزوما تولیدکننده ترین کارگران نیستند. @ کمک به کارمندان در انجام وظیفه به نحو موفقيت أميز » سبب افزايش دستاورد هاى مطلوب و نيز رضايت شغلى © Dcrxnpre van rechee dssonner by! DOr ect he percepts thot he pp uroe oP) ۱ ty exteredly Roposed ord centrale Bore ie ewpbyer rewards Por ‏عمط نونمم‎ ۱ بف ‎Ccehed uorhers or wt errr‏ 09 ‎wore prokoive workers.‏ اس ات ‎B‏ ‏ها نت ما قطن عمج لصا اج موی ‎ost‏ رنه اه تاو لمسحصعة ‎front ost‏ ی مره و نت مر ‏اطع ‏خواهد شد _تمرکز بر بهره وری به عنوان ابزاری برای رسیدن به هدف است » نه خود هدف. دکتر پیوند مبوري © کر هدس ای مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی ‏دادم شعي باسكا

صفحه 11:
و09 لو طسو شخصیت ۳ از ویژگی ها ‎cobain oP te‏ ات ریت قل 8 شخصیت افراد ترکیبی از ویژگی های روانی است که جایگاه شخص را مشخ ما جسم وبل بعس يوب يد کند. ‎person.‏ ‏می کند. تا سر سس 0 9 8 شاخص اصول مایرز- بریگز ‎(om)‏ ‎(MBIT)‏ ۰ 8 یکی از روش های تشخیص از او را ی سر شخصیت , چهار بعد شخصیتی را سالک ‎JO‏ زاس ‎persue) to‏ ر می بگیرد تا شانزده ویژگی ‎Eee eee‏ 8 بنج و ژلگختلف را شناسایی اس ‎On Pre‏ @ #كفكرى بنج ویژگی شخصیتی است ‎rat‏ رن جر سا دسر 6 که شامل برون گرایی» توافق پذیری؛ ری روف لیا وظیفه شناسی؛ دوام عاطفی؛ صداقت ره اهروت زوین تسبت به تجارب می باشد. وت با نمی گروه مهندسي صنایع مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی دادم شعي باسكا

صفحه 12:
‎(DBT)‏ 1 ۱ 2۷ وص) شاخصصول‌مایرز- بریگز (061) ‎ ‏8 برون گرایی در برابر درون سم ‎aa‏ 8 گرایی ۰ ‎fee ere wrth oP ew (1) or (EI)‏ #جیت گیری فرد در برابر دنیای درونی ذو لاا + ‎Seer‏ ‏انديشه هايا محيط 9 سح (60) مسب صحص بحم 9 © حسى در برابر شهودى (5177) ‎rey‏ ل 0« صل مت (۵) للم تسه ‎world oP ideus ().‏ ‏#ميزان اعتماد فرد به اطلاعاتى که از دنياى خارج (5)يا از دنياى انديشه ها(]2) گرد آمده است. ‏- فصل هشتم: مبانی رفتار فردی ‏گروه مهندسي صنايع ‎one 59‏ تیا مباني مدیریت, 2006 دانشکده فتی, دانشگام

صفحه 13:
‎exkrator (DBT) (voui'd)‏ دجب م۷ وه شاخصلاصول‌مایرز- بریگز (001۲)(ادلمه) ‎@ ‏مس سس مب‎ <a; 00 ‏در برابر‎ 9 0 ‏احسا سپس وب‎ woxnner (‘T) or ca the busts oP re (). (TF) ‏ارجخیت افرتابهاارزیابی‎ 6 ‏اطلاعات به شیوه تخیلی یا بر‎ 8 ‏سم عحس بمپلیل‎ (UP). . ‏مبنای ارزش ها و باورها‎ @ RePeve os oie ‏اس‎ he exterad work teat ether tists ‎peer ‎1 ۲ ‏قضاوت در برابر‎ 8 ‏ادراک‎ ‎(JP) ‏نگرش نسبت به دنیای خارج‎ 8 ۲ ۳ ‏ات شال بریت, 2006 فصل هشتم: مبانی رفتار فردی‎ 9

صفحه 14:
Ory Pure Qodet oF Perso Pwors ‏بنج ویژگیب زرگ‌شخصیتی‎ 8 برون گرایی ‎Cxroversioa‏ © © توافق يذ يرى سب © © وظيفه شناسى ها 8 دوام عاطفی رد تست و9 ۱ مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی

صفحه 15:
Vhe Oty Prue Oodet oP Persvcdiy ‏بينج ویژگیب زرگش خصیتی‎ برون كرايى يك بعد شخصيتى است كه درجه اجتماعى بودن» جرأت داشتن و يرجانكى را توصيف مى كند. 8 توافق پذیری بعدی شخصیتی است که درجه خوش خلقی؛ تعاون و یک بعد شخصیتی است که میزان مسئولیت پذیری» قابلیت اعتماده پشتکار و هدفگرا بودن فرد را توصیف می کند. @ دوام عاطفی یک بعد شخصیتی است که درجه آرامی» اشتیاق و ‎fia) gies!‏ [منيت) يا خشونت: عصبانيت: افسردكى واذا ‎SNS oe 1) Gass (uta) el‏ صداقت نسبت به تجارب یگ بعد شخصیتی است که درجه خلاقیت؛ حساسیت Cxtoversion ‎the deere‏ راو وا نوت نمی ‎ouvtuble, riba, ol‏ & مومت تقطن بر وی ‏سب ‎019 ‏سرا نوا ول نموم‎ the decree ty ukick sore ‏هرت ,اي وا‎ cand ‏مس‎ ‏9 ‏ول سا سمل لا مرول زورمین 6 مرول ,راوس ند مروت جاارن ب ارس سای لو راتس و سول سا سرا سل لا مرول رمممین 4 ‎ocky, exdhvonea, on!‏ & 0 ‎peer (pontine) or exer, cenianm, depend,‏ ‎keerare (vexne).‏ لجو ‎Openers b experewr‏ @ ‎perovcdly choexeava but ceoorbes tee deyree‏ © دای ,پیج ص جدمجددود كاتسللب ها ی ‎er a5 CLA SE LOY‏ مدبريت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی ‏«انشكده شعي باسكا

صفحه 16:
6 میاه مه هوش عاطفى (81) © يى طبقه بندى از مهارت ,ساد وتشميمت مم ‎of‏ امور سويت 0195 8 ‎sla‏ غیر شناختی» امکانات؛ اجا سوه له لاله توان رقایت, که بر توانایی ‎isk‏ مت ما ری و و وال شخص به هنگام رویارویی با ‎peuromoedtd dewan nd pressures.‏ نیاز ها و فشارهای محیطی, تأثير مى كذارد. 1 خم ممص 0 9 جصايةا همم - ره موم - 9 ااعار هوس عاطفى ‎oP pebarks‏ سر ‎Geren xa ta‏ + - خود آكاهى ات شخصى 0 5 oe ee : ‏خودمدیریتی هیجانات‎ - - خودانگیزی در مقابل عقب نشینی سای اه میا تا طلااد ات - - همد لى با احساسات ديكران. - مهارت های اجتماعی برای اداره هیجانات دیگران دکتر پیوند سپهري دس ‎eles‏ مباني مدیریت؛ 2006 - فصل هشتم: مباتی رفتار فردی دادم شعي باسكا

صفحه 17:
‎Trats Oud Oorteretited Cekuwiors‏ رادج وبع" ویژگی‌ها ‎ok‏ 3 عملکردهایین_غا ‏خودکنترلی ‎Ae ae‏ شت مويش نطارت, در و رای ,.یک ویژگی شخصیتی است,که درجه اين باور را می سنجد. ‎("Ook") s 5S eae 3 ‎۱ ‎eee 5 ‏امفص خم صسحونا 8 وسمحدصب اها جتجاطاه لصوم 9) © ‎people believe‏ لت با سول با ميج ‎thot they are wasters oP their‏ ‎Prater.‏ ‎8 Dahtwoladiew (“Owh’) eo oP the decree tp which peuple ore precprctiz, sacks ‏ماو‎ distraze, ood beheve trot ‎ ‏هستند, و معتقد ند که هدف ‎ca‏ ‏من توايد وسيله را تعجیه کند. ‎Fare ae‏ 1 که ملد مارد مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی ‏دادم شعي باسكا

صفحه 18:
Cersowniy Prats Oud Oorlerehted Oekwiors ‏ویژگی‌هایش خصیتی و عملکردهایش غلی (ادامه)‎ 8 عزت ننس(۵0) #ميزان علاقه يا عدم علاقه مردم نسبت به خودشان © سازش بذيرى #معيارى براى سنجش توانايى فرد در جهت تعديل رفتارش نسبت به عوامل موقعيتى و خارجى. © ريسك بذيرى #تمايل به خطربذيرى- ارجحيت دادن به قبول يا عدم يذيرش ريسك. دکتر پیوند سبهري كروة مهندسي صنا وکین هن دنکن مباني مدیریت, 2006 - @ GePesterw (GC) 6 ۵ ‏اد تا اه سود ال‎ ۳ ‏سا مس سا‎ 9 ‏موی‎ ‎6 0 wees of ‏رای عمط من‎ fo odes his or ker behavior to ‏امه ,لو‎ Partors: ‏بل اسر و( سس ق‎ 6 ۱ ‏ان‎ to ‏ما سل‎ موجه و مر ‎risk‏ فصل هشتم: مبانی رفتار فردی

صفحه 19:
Ouichiey Persradies Bud lobe Person Baca ounce} مجر نا مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی ‎At ssly 528 esas‏

صفحه 20:
۱ Pypolp of Persociity un Guople Ormupaiives ‏سنخ شناسیشخصیتی و نمونه شغلی‌هالد‎ ‏واقع كرا‎ © ‏فعاليت هاى فيزيكى را ترجيح مى دهد‎ © كه نياز به مهارت» توانايى و هماهنكى دارند اليد © ات یت 6 © سنت كرا 0 © فعاليت هاى آيين نامه لى» سي دستورالعملی و غیر جاه طلبانه را ترجیح ‎Be‏ ‏می دهد. 8 کاوش گرا 8 فعالیت هایی را ترجیح می دهد که به تفکر» سازمان دهی و درک موضوع نیاز دکتذاپیوند سبهري © عاو سي مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی ‎NE casks spite excl.‏

صفحه 21:
‎Typo of Persocntiy‏ ماهر ‎and Gawpl Orrupaives (ova''d)‏ فخ شنا ذس‌خصینی و : فص ش فا ‏هالد(ادامه) ‏8 سوداگرا امن 9 @ فعلیت های کلامی و لفظی را ترجیح می ‎et‏ اد ‎Gore‏ ‏دهد» که فرصت تحت تأثیر قرار دادن ‎al‏ تسس نت ‎J‏ كير كرار دیگران وکسب قدرت را داشته باشد. هه 8 5 ات مه اد 6 ‏8 اجتماعی مت سم موس 8 فعالیت هایی را ترجیح می دهد که ‎phere vend tuk paar‏ شامل کمک به دیگران و بهبود حال آن ها سب ۵ می شود. لعج سس 6 ‎[0 opts thot ol ‏هنركرا‎ © ‏وت هن ‏© فعالیت های مبهم و غیر منظم را که بیان خلاقیت در آن روا داشته می شود» ترجیح ‎ ‏می دهد. ‎vee Says ‏گروه موندسي ان مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی‎ ‏دانشکده فني, دانشگاه‎

صفحه 22:
رلبطه ی بین‌ش خصیتو شغل

صفحه 23:
ey Ports of Woked’s Oodet 8 کاملا مشهود است که اختلافی بت ‎pew to be‏ بل ‎here‏ © مشهو ذاتی بین شخصیت ها وجود دارد. م ‎dPPercuces 0 persvodiy‏ ۱ @ مشاغل انواع مختلف دارند. مسب ۳ © ‎Pevpe ta bb earnvrdis ۲‏ @ 8 افرادی که در محیط ‎er ee GIS‏ سازگار با سنخ شخصیتی شان ] کار می کنند» نسبت به افرادی که باس متسر و راما با لبم نوع شغل را متناسب با شخصيت ام اهوم ها عأصوصوم ددا خود نمى دانند» رضايت بيشترى دارند وکمتر مایلند که داوطلبانه آن را ترک کنند ی مبانی مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی دادم شعي باسكا

صفحه 24:
Cersoudiy Okurustertstics oP Gurepreweurs ویژگی‌های‌ش خصیتی‌مدیران © شخصیت ‎Prowse persowdly‏ © 6 سطح بالای انگیزش ‎Bick evel oP otto‏ © خودکنترلی درون ارت ان تما لها تباز به خودمختاری خی بح لسن با © فراوانى اعتماد به نفس مط لس وى سس 6 # عزت نفس موف 8 سطوح بالای انرژی ‎eve‏ رح 1 6 يركيزق كك ها © ريسك بذيرٍ ميانه رو اب تسین 09 + مشکل كشا ‎4@roblew solver‏ ۹ دکتر پیوند سبهري دس ‎eles‏ مباني مدیریت؛ 2006 - فصل هشتم: مباتی رفتار فردی دادم شعي باسكا

صفحه 25:
ادراک 9 ادراک ‎Perception‏ © ‎eas ۱ ۱‏ تن یی و 5 فرایندی است که افراد از ‎eek‏ اج آجی موس طریق آن برداشت های حسی ال و سس رس خود را تنظيم وتفسيل مى 4م ودام ‎tel ay‏ موقي كنند تا به محيط خود معنا دهند. Sen tn ‏مبانی مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی‎ elo ogee ‏وکین هن دنکن‎

صفحه 26:
‘hPhswes va Perception ‏چم چیز بر ادراک‌لنر می‌گذارد؟‎ 3 ویژگی های شخصی موه مس 0 6 ‎BRS‏ رت 6 ‎SOM‏ ‏بت ‎Brose‏ ‏سب و Co 8 Tare chowerbtcs © Rekemehy ‏رابطه موضوع با زمینه ی آن .. اما سم ماه ار‎ @ #تجربه هاى كذشته واه و توا ای مسا( ۵ ‎Caled pre Ser‏ جيزهاى ديكر عا ‎ober ero‏ ما ‎Dhe coctent‏ @ ‏@ مناد هدف بحاص مه ان ‏© سایر عرامل موقعیتی ‏دکتر پیوند سبهري گروه مهندسي صنابع دادم شعي باسكا ‏مباني مديريت, 2006 - فصل هشتم: مباتى رقتار فردى

صفحه 27:
Pervepral Chuleuges: 2?Okat Ov You Gee ‏چالش‌هایادراکن چه موبینید؟‎ sir Old woman or young Two faces or an run? A knight on a horse? woman? ‏یک شوالیه سوار بر اسب؟ دو صورت یا یک گلدان؟‎ زن پیر يا زن جوان؟ vee Says ‏كن ونس شان مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی‎ ‏دانشکده فني, دانشگاه‎

صفحه 28:
‘hterpretcy Bekwior ‏تفسیر رفتار‎ تمایز ابايق زكري حضون دن بسيارى از وضعيت ها تكرار مى شود يا ويزه يك وضعيت است. همانندی 8 هرکسی که با چنین وضعیت مشابهی روبه رومی شود؛ همین واکنش را نشان می دهد» اين رفتار نشان دهنده همانندی است. © تداوم © فرد به طور مرتب و مدام دركير اين رفتارهاست. دکتر پیوند سبهري گروه مهندسي صنابع دانشکده فننی, داتشگا - 2006 ‏مدیریت,‎ ilo سب 6 سای تسا ‎Oleter os‏ @ BMP ke iedichdl responds inthe ‏سجه موجه و رون و‎ Raced wk o skoda okt ‏سپس‎ ‏بسن ق‎ Doe ‏صا ما مت ال‎ eres ‏الح باسايي‎ ‏هو اجه‎ فصل هشتم: مبانی رفتار فردی

صفحه 29:
و0 ‎Wow Oucners hud‏ چگونه مدیران در مورد کارکنان قضاوت می کنند؟ 9 تتوری اسناد رستا مسا © ‎based va te tot‏ © 6 یک تئوری براساس ‎Solem vu ke prewee‏ فرضیاتی است که ro fhe ‏اه «ب موی‎ too Yuen ‏قضاوت های متفاوت ما میا‎ ‏خرباره دیگران: نه تفسیر‎ tery cased behavior t= ‏ما از نوع رفتار فرد‎ beteved ty be eer the coil of ‏دارد.‎ ‎the exh che ‏روا(‎ cowed behavior reed Site eee renee) Bot 3 ‏رفتار ها‎ ‏رفتارهای درونی,‎ he ‏مر‎ spec ‏رفتارهایی هستند که بعصا جد‎ beret Honest nity be beta ‏نوا‎ 9 2 : ‏معتقدیم تحت کنترل فرد‎ ‏قرار دارند.‎ ‏رفتاری که علت‎ + دکتر بییرونییرفارد از عوامل, مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فرد: كروه موندوني متايه ‎eee ‘ste Sou no‏ ی ی یت

صفحه 30:
The Provess oP ‏ما‎ Theory ‏فرلیند تتئوریلسناد‎ Observation Attribution of Cau: یس ‎Interpretation‏ ‏تخصیسطت سس ‎a‏ > مشاهده Distinctiveness ‏تمایز‎ 9] همانندی Consistency 55 ‏دكثر بيوند سيهري‎ کر ی ای مباني مديريت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی دادم شعي باسكا

صفحه 31:
مس2 الیل خطاعقضاوت 9 خطاى مبائى استادى حسم شيعه ‎Phe txneoy o unkreoivae he‏ ‎ga 7‏ اس تست ظ الم تماد لست تائد " تمیلبه دست کم گرفتن تار اه ومس خلا جا مج ص0 ‏1 لست فتن عوامل خارجی و دست بالاگرفتن ‎persed Pontos dara cookie,‏ من عوامل درونی و انسانی ؛ يه هنكام 0 قضاوت درمورد رفتار دیگران ان ‏بمسسمی ق نا وا مدمه مه تا فتاه ولا عم بجشن علاات موه ام ۳ ‎ ‎ ‏خود را به عوامل درونی (مانند توانایی یا تلاش) نسبت دهنده در حالی که در هنگام شکست عوامل بیرونی مانند بخت خود را مقصر می دانند. ‏گروه مهندسي صنايع ‎one ©‏ تیا مبانی مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی وکین هن دنکن

صفحه 32:
Ostortioss to Ghoricut Orthod 8 گزینش گری 8 شباهت فرضی © تصور کلیشه ای © تأثير هاله اى 8 پیشگویی دلخواه دکتر پیوند سپهري fa Gudggtacy Others ‏تحریفدر شیوه هاعمیان‌بر قضاوندر مورد‎ ‏دیگران‎ ‎@ Cobra @ Ossuved sivhrty 9 ‏سس‎ ‎O Web Pret @ GePPPilag propheny ‏مباني مدیریت» 2006 - فصل هشتم: مباتی رفتار فردی‎ گروه مهندسي صنابع دادم شعي باسكا

صفحه 33:
ای ت۱۳ بادگیری 8 مفهوم یادگیری #هركونه تغييرات نسبتاً دائم در رفتار كه در اثر تجربه ايجاد مى شود © شرطی کردن عامل (.6 .6 صمب۵) #يك نظريه رفتارى كه جنين استدلال مى كند كه رفتار داوطلبانه يا فراكرفته شده تابع نتایج آن است. #تقويت؛ رقتار را استحکام بخشیده؛ احتمال تکرار آن را لفزایش می دهد؛ رفتاری که پاداش به آن تعلق نكيرد يا با لمحا يممص را 9 ‎fa‏ يا ‎oP‏ قحم 6 ‎behwer bd pores os‏ ‎experiewe. ‎@ Operant coodkicaiy (O. P. Ghiccer) ‎@ 0 behind henry hot oxpes hat vokitary, or tearced, bebavior ts a Pucniog oF tts ‏.مص وحصت‎ ‏سا مت و ریا زا ‎that bebovior will be‏ ‎that ts at rewarded or ts puctished te‏ ‎fess likely to be repeuted.‏ ‎@ Rewards oF wot efPenive Bikey ‏ای با ات رال‎ ‏سس‎ ‎

صفحه 34:
(دس) مورا بادگیرطادامه) 9 ‏نظریه ی یادگیری اجتماعی بسا پم ری‎ 8 ۱ ao Wil seh Guat gi ‏طربه‎ ‎hear vbeervetva ond ‏توانند‌هم از طریق مشاهده هم اس‎ experieare, by coodetery he ‏ار ظرنی رنه مستفيم آمورش‎ behavior oP vhers. Test lulose gest las let any رفتارهای دیگران. سم ‎Oodelry‏ 8 8 فرایند های مد لسازی 8 فرایندهای قابل توجه سس ما ۵ 8 فرایندهای یادآوری سس مت ‎Qo‏ 0 فرایندهای الگوبرداری مت ۵ 8 فرایندهای تقویتی سس من 6 vee Says ‏مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی‎ mus ‏گروه موندسی‎ ‏دانشکده فني, دانشگاه‎

صفحه 35:
!9 بمب شکل گیری رفتار © شكل كيرى رفتار ما مات 3 ‎pak‏ بت جاص 3) 09 ‎tol wove oa‏ يك ‎reduc closer too desired‏ یا یت هدفمند. هر گام موفقیت آمیز که فرد را به رفتار مطلوب نزدیک تر می کند. چهار شیوه برای شکل گیری رفتار ‎Poe was which shape‏ 8 توا ۱ ا ا سس ۵ 6 خامرش در سين وها مسري و كو ولوس مدان مبانی مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی دانشکده فتی, دانشگام

صفحه 36:
9 گروه گروه متشکل از دو یا چند نفر است که دور هم گرد آمده اند و تعامل و وابستگی متقابل دارند تا اهداف ویژه ای را به دست آورند. © نش نقش به یک سری از الگوهای رفتاری مشخص گفته می شود که یک فرد در رابطه با پست یا شغل خود در یک واحد اجتماعی ‎WW)‏ ‏می کند. © هنجار ها 8 استاندارد های پذیرفته شده ای(برای مثال تلاش و عملكرد؛ لباس رسمى شغل و وفادارى) اكه حدها اساي ‎Ca) i‏ ونه نوري 5 دانشکده فتی, دانشگام ‎or <r Kterepttery cred‏ مر تس سس متا ج سصاتت وا ها سوت ی ‎O Re D0 oP expered ‏ممما‎ ‏ممعميعت بز لمعماسف هم‎ ni ‏0ك‎ popiion init sped ‎8 Dorw ۵ ‏موه سار(‎ ‏يسجصل بمممجم يموجه لعي كاير‎ ‏سملم امه لعتصدكاة (بامط اج‎ by the ‏وان‎ oP ‏حص ف‎ ‏مباني مديريت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی

صفحه 37:
Cournkatocs OP Crow 2!) ( Ska. ‏متام‎ © © ‏سب‎ ‎6 0 ‏اس‎ yrodky, postion, or ‏#يك درجه حیثیتی» موقعیت یا‎ ۳ elo Sess assy ‏اج ردب‎ Beale ‏مقام‎ + ler ‏طور غير رسمى و به خاطر عت فلت عت‎ expert, ‏ویژگی هایی مانند تحصیلات,‎ ab Baie con have stokes uh ‏سن :مهارت يا تجربه به‎ ‏دست آید. سان مد عار هن‎ هر چیز وقتی افراد ‎SFE:‏ گروه صنا: مباني مدیریت, 6 - ‎ab‏ شنم ‎ees‏ ا ف ‎ae‏ ۳

صفحه 38:
Qeusvus Dky People Uoia Croups دلایلب یوستن‌افراد به گروه ها 8 امنیت ‎SO Corry‏ 8 مقام ‎Oras‏ 8 © عزت نفس مادق 3 8 وابستگی ‎OP Abatics‏ 2 8 قدرت ‎Power‏ © 8 تأمین هدف ‎@od whevewedt‏ 8 مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی

صفحه 39:
Cxanpes oP Ourds Osed tt Bark Gtudy ‏(هاییاز کارت‌های‌مورد استفادم در مطالنات‎ ‏ین‎ ‎ow. سولومان آش و همنوایی گروهی: ۳ هه هی مه سید آیا فش انداز ه کاف ‎pee be dete be covered we a pat of are‏ ایا فشارهای گروهی به اندازه کافی ی cove? (Dil ho ye eer prewmere Ire ty soy ‏رقن‎ es Ss poanh ohenne a wewber's ‏لیا‎ ord bear? ‏افراد را تغيير دهد؟ بر اساس تحقيقات..‎ Douche © he reoewk by Orkxoms Dark, the ‏سولومان اش » پاسخ سوالات مثبت می‎ ‏باشد تمر سا ی هی‎ دکتر پیوند سبهري گروه مهندسي صنابع دادم شعي باسكا مباني مديريت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی

صفحه 40:
Grow GPPevts ‏تأثیراتگروه‎ 8 بی عاری اجتماعی @ تمایل فرد در گروه برای کاهش 8 انسجام گروهی 8 درجه ای که لفراد نسبت به هم جذب شده؛ و در دستیابی يه اهداف گروهی مشارکت می ورزند. #میزان انسجام یک كروه به اندازه كرودء «تشكيلات © سس هدف دی نی ۳ مبانی مدیریت, 2006 - بسا دسن 6 ‎rodeo of a ibid kro‏ 61 ‎or ker‏ تا سبط وا ‎ap‏ ‏ام سا بیط ‎be‏ اكيت سرج صا ان عرسا مج ‎whick wewbers of‏ تس 0 ‎cher‏ نت وا ‎qo oF dinate‏ ‎share wake‏ لو هو یط فصل هشتم: مبانی رفتار فردی

صفحه 41:
Dke Retaicaship Betweea Group Ovkesivevess ud (Procduniiviiy ‏رابطه بین‌لنسجام و بهرم ووی‎ لفزایش‌متوسط در بهرد وری افزلیش‌بسیار در بهرم S29 Oe viqeP cast oPP ent to prod ‏تاثیرودر بهره وریندارد‎ ‎Lan gas 2006 1۳ ee coe ©‏ ی ار اي مدیریت» : هشتم: مبانی رفتار فرد: ‎Seis‏ و ‎i ec‏ 9

صفحه 42:
آدرس های مرتبط لا ماو @ مراجعه به سایت رابینز/ دیسنزو ‎Obst te Robbie! DeOruw‏ @ جیت نسترمی به عابع دک شک تیاو( هه در اين فصل ۰ شامل آزمون فصل و اه ات سا تن 0 6 ارائه هاى دانشجور ‎he chopter’s “Iiercet resource,‏ 7 5 جلمد امه و وه ما ‎Power Ports.‏ 8 دیدگاه های متنوع #6 به تتایت زیر مزاجعه یداو فلاش همه ریس 8 مشکلاتی را که ناشی از دیدگاه سا امس مت مرا 09 ری نسبت به فرهنگ سازمانی و تنوع رش ‎wad iy to vederstond the‏ می باشد. درك كنيد. ‎Proc his‏ دس رو ‎that‏ ‎vero.‏ ‏مجر نا مباني مديريت, 2006 - فصل هشتم: مباتی رفتار فردی ‎okay‏ شعي باسكا

صفحه 43:
Order Owe @pphcutcn کاربردموردویدیویی آگاهی دکتر پیوند سبهري گروه موندسي ان مباني مدیریت, 2006 - فصل هشتم: مبانی رفتار فردی دانشکده فني, دانشگاه

Fundamentals of Management مباني مديريت Chapter VIII: Foundations of Individual and Group Behavior Dr. rer.pol. Peivand Sepehri, MBA Academic Member Department of Industrial Engineering Faculty of Engineering, University of Tehran :فصل هشتم مبانی رفتار فردی وگروهی دکتر پيوند سپهري عضو هيأت علمی گروه مهندسي صنايع دانشگاه،دانشکده فني تهران اهداف این فصل از کتاب ‏Learning ‏Outcomes پس از مطالعه این فصل ،دانشجو قادر خواهد بود: ‏After reading this chapter, One ‏can: .1کانون واهداف رفتار سازمانی را تعریف کند. 1. Define the focus and goals of ‏organizational behavior. 2. Identify and describe the three ‏components of attitudes. .2سه جزء تشکیل دهنده نگرش را مشخص کند. 3. Explain cognitive dissonance. .3نا همسانی شناختی را توضیح دهد. .4چارچوب اصول شخصیتی مایرز- بریگر ()MBITو کاربرد آن را در سازمان شرح دهد. تعریف کند وعوامل شکل پيوند را ادراک سپهري .5دکتر مهندسي صنايع گروه تحریف کننده آن را شرح دهنده و 4. Describe the Myers-Briggs ‏personality type framework and its ‏use in organizations. 5. Define perception and describe the ‏factors that can shape or distort ‏perception. مباني مديريت2006 ، دانشکده فني ،دانشگاه - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی اJهداJفاJیJنفJJصلاز ‏Learning Outcomes کJJتاب )(cont’d )اداJمJه(J ‏After reading this ‏chapter, One ‏can: پس از مطالعه این فصل ،دانشجو قادر خواهد بود: . 6توضیح دهد چگونه مدیران می توانند رفتار کارمند را شکل دهد. .7گروه های رسمی و غیر رسمی را مقایسه کند. ‏Explain how managers can shape ‏employee behavior. 6. ‏Contrast formal and informal groups 7. ‏Explain why people join groups. 8. ‏State how roles and norms influence ‏employees’ behavior. 9. .8توضیح دهد که چرا افراد به گروه ها می پیوندند. .9چگونگی اثر نقش ها و هنجارها بر رفتار کارکنان را بیان کند. ‏Describe how group size affects ‏group behavior. 10. .10اثر اندازه گروه بر رفتار گروهی را شرح دهد. دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه مباني مديريت2006 ، - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی رJفJتار سJJازJمانJی)(OB ‏Organizational Behavior (OB) Defined مطالعه عملکرد افراد در هنگام کار ‏The study of the actions of people at work ‏The focus of OB ‏Individual behaviors Personality, کانون توجه رفتار سازمانی ‏perception, learning, and motivation رفتار فردی شخصیت ،ادراک،یادگیری و ‏Group behaviors تحرکm ‏Norms, roles, team-and conflict رفتار گروهی هنجارها ،وظایف ،ساختمان تیمی و تعارض ها ‏The goals of OB ‏To explain ‏To predict behavior اهداف رفتار سازمانی تبیین رفتار پیشگویی رفتار دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه مباني مديريت2006 ، - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی The Organization as an Iceberg Metaphor خیJJ یJوهJJککJJ یJهJثابJ مJهJJJمانبJازJJس Visible Aspect سیمای آشکار Strategies استراتژی ها Objectives اهداف Policies and Procedures روش ها و دستورالعمل ها Structure ساختار فناوری Technology Formal authority Chains of command اقتدار رسمی زنجیره فرماندهی سیمای پنهان Hidden Aspects نگرش Attitudes ادراک Perceptions Group norms هنجارهای گروهی Informal interaction رفتار متقابل غیر رسمی Interpersonal and intergroup conflicts مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - 2006 ،مباني مديريت ی-رد--یانف-هیو م-رو--یانگ-ضم-عار--ت دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشگاه،دانشکده فني Behaviors of Interest to OB یJمانJازJJتار سJفJر Employee productivity بهره وری کارمند The efficiency and effectiveness of employees کارایی و کارآمدی کارمندان Absenteeism The election by employees to attend work غیبت کارمند گزینش کارمندان برای توجه به کار Turnover The exit of an employee from an organization جایگزینی کارمند خروج یک کارمند از یک سازمان Organizational citizenship Employee behaviors that promote the welfare of the organization مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - تعهد سازمانی کارمند رفتارهای کارمندان که منجر به ترفیع رفاه .سازمانی می شود 2006 ،مباني مديريت دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشگاه،دانشکده فني Understanding Employees نJنداJمJارJJن کJمودJJکنJدر Attitudes Valuative statements concerning objects, people, or events Cognitive component – The beliefs, opinions, knowledge, and information held by a person Affective component – The emotional, or feeling, segment of an attitude Behavioral component – An intention to behave in a certain way toward someone or something نگرش ها ، گفته هایی با ارزش در رابطه با اهداف .مردم یا حوادث جزء شناخت دانش و، نظرات، _باورها مجموعه اطالعات شخص جزء عاطفی بخشی از، _هیجان یا احساس یک نگرش جزء رفتاری یا رفتاری ویژه، نیت، _قصد در مورد کسی یا چیزی مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - 2006 ،مباني مديريت دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشگاه،دانشکده فني Job-Related Attitudes یJارJJگرشهایکJJن Job satisfaction رضایت شغلی An employee’s general attitude toward his or her job. نگرش کلی کارمند نسبت به شغل خود .می باشد جاذبه شغلی Job involvement The degree to which an employee identifies with his or her job, actively participates in it, and considers his or her job performance important for self-worth. درجه ای است که کارمند به طور فعال به کار خود بپردازد و انجام کار و مسئولیت خود را .مهم تر از منافع شخصی خویش می پندارد Organizational commitment An employee’s orientation toward the organization in terms of his or her loyalty to, identification with, and involvement in the organization. مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - تعهد سازمانی ، عالقه مندی کارمند نسبت به سازمان است شناسایی و جذب نسبت به، که در قالب وفاداری .سازمان تعریف می شود 2006 ،مباني مديريت دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشگاه،دانشکده فني Cognitive Dissonance Theory نظریه ناهمسانی شناختی ناهمسانی شناختی ‏Cognitive dissonance هر نوع ناسازگاری که فرد ممکن است بین دو یا چند نگرش خود یا بین رفتار و نگرش های خویش بیابد. هر نوع ناموزونی آزاردهنده است .از این رو افراد جویای حالتی ثابت و پایدارند .حالتی که در برگیرنده حداقل ناهمسانی باشد. عوامل تعیین کننده تمایل به کاهش ناهمسانی عبارتند از: ‏Any incompatibility between two or more ‏attitudes or between behavior and attitudes ‏Inconsistency is uncomfortable and ‏individuals will seek a stable state with a ‏minimum of dissonance. ‏The desire to reduce dissonance is ‏determined by: – The importance of the elements ‏creating the dissonance – The degree of influence the individual ‏believes he or she has over the ‏elements – The rewards that may be involved. ‒میزان اهمیت عناصر به وجودآورنده ناهمسانی ‒میزان اثری که باورهای مربوطه روی فرد دارند. دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايعممکن هایی که ‒پاداش دانشکده فني ،دانشگاه مباني مديريت2006 ، است در این - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی Fostering Positive Job Attitudes یJارJJثبتکJگرشهایمJJشنJرورJJپ Managers can reduce dissonance by: Creating the perception that the source of the dissonance is externally imposed and uncontrollable. Increasing employee rewards for engaging in the behaviors related to the dissonance. Satisfied workers are not necessarily more productive workers. Assisting employees in successful performance of their jobs will increase their desired outcomes and lead to increased job satisfaction—focusing on productivity as a means rather than an ends. مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - مدیران قادر به کاهش ناهمسانی می .باشند :از طریق که این، ایجاد این آگاهی برای کارمندان از خارج تحمیل شده و غیرقابل، ناهمسانی .کنترل است افزایش پاداش برای جلب توجه کارمندان .به اوضاع مربوط به ناهمسانی کارگران راضی لزوما ً تولیدکننده ترین .کارگران نیستند کمک به کارمندان در انجام وظیفه سبب افزایش، به نحو موفقیت آمیز دستاورد های مطلوب و نیز رضایت شغلی خواهد شد _تمرکز بر بهره وری به عنوان نه، ابزاری برای رسیدن به هدف است .خود هدف 2006 ،مباني مديريت دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشگاه،دانشکده فني Personality and Behavior تارJفJخصیتو رJJش Personality is the combination of the psychological traits that characterize that person. شخصیت افراد ترکیبی از ویژگی های روانی است که جایگاه شخص را مشخص .می کند Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) A method of identifying personality types uses four dimensions of personality to identify 16 different personality types. Big Five model Five-factor model of personality that includes extroversion, agreeableness, conscientiousness, emotional stability, and openness to experience. مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - بریگز-شاخص اصول مایرز )MBIT( یکی از روش های تشخیص چهار بعد شخصیتی را، شخصیت به کار می گیرد تا شانزده ویژگی بزرگ پنج ویژگی مختلف را شناسایی شخصیتی .کند الگوی پنج ویژگی شخصیتی است ، توافق پذیری،که شامل برون گرایی صداقت، دوام عاطفی،وظیفه شناسی .نسبت به تجارب می باشد 2006 ،مباني مديريت دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشگاه،دانشکده فني Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) )MBIT( گزJریJJ ب-ایرزJصولمJاخصاJJش Extroversion versus introversion (EI) An individual’s orientation toward the inner world of ideas (I) or the external world of the environment (E). برون گرایی در برابر درون گرایی )EI( جهت گیری فرد در برابر دنیای درونی .اندیشه ها یا محیط دنیای خارج می باشد Sensing versus intuitive (SN) An individual’s reliance on information gathered from the external world (S) or from the world of ideas (N). مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - )SN( حسی در برابر شهودی میزان اعتماد فرد به اطالعاتی که از )N()یا از دنیای اندیشه هاS( دنیای خارج .گرد آمده است 2006 ،مباني مديريت دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشگاه،دانشکده فني Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) (cont’d) )JهJمJ)(اداMBIT( گزJریJJ ب-ایرزJصولمJاخصاJJش Thinking versus feeling (TF) One’s preference for evaluating information in an analytical manner (T) or on the basis of values and beliefs (F). Judging versus perceiving (JP). Reflects an attitude toward the external world that is either task completion oriented (J) or information seeking (P). مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - تفکر در برابر احساس )TF( ارجحیت فرد به ارزیابی اطالعات به شیوه تخیلی یا بر . مبنای ارزش ها و باورها قضاوت در برابر ادراک )JP( نگرش نسبت به دنیای خارج سپهري جهت تکمیل وظیفه پيونددر دکتر که را 2006 ،مباني مديريت گروه مهندسي صنايع اطالعات است یا جستجویدانشگاه ،دانشکده فني Big Five Model of Personality Factors پJJJنج وJیژگیبJJزرJگشJJخصیتی برون گرایی ‏Extroversion توافق پذ یری ‏Agreeableness وظیفه شناسی ‏Conscientiousness دوام عاطفی صداقت نسبت به تجارب دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه ‏Emotional stability ‏Openness to experience مباني مديريت2006 ، - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی The Big Five Model of Personality خصیتیJJگشJزرJJیژگیبJنج وJJJپ Extroversion A personality dimension that describes the degree to which someone is sociable, talkative, and assertive. Agreeableness A personality dimension that describes the degree to which someone is good-natured, cooperative, and trusting. Conscientiousness A personality dimension that describes the degree to which someone is responsible, dependable, persistent, and achievement oriented. Emotional stability A personality dimension that describes the degree to which someone is calm, enthusiastic, and secure (positive) or tense, nervous, depressed, and insecure (negative). Openness to experience A personality dimension that describes the degree to which someone is imaginative, artistically sensitive, and intellectual. مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - برون گرایی ،یک بعد شخصیتی است که درجه اجتماعی بودن .جرأت داشتن و پرچانگی را توصیف می کند توافق پذیری تعاون و،بعدی شخصیتی است که درجه خوش خلقی .اعتماد پذیری فرد را شرح می دهد وظیفه شناسی ،یک بعد شخصیتی است که میزان مسئولیت پذیری پشتکار و هدفگرا بودن فرد را،قابلیت اعتماد .توصیف می کند دوام عاطفی اشتیاق و،یک بعد شخصیتی است که درجه آرامی افسردگی و نا،عصبانیت،ایمنی(مثبت) یا خشونت .امنی(منفی) شخص را شرح می دهد صداقت نسبت به تجارب حساسیت،یک بعد شخصیتی است که درجه خالقیت دکتر پيوند سپهري .صنايعرا توصیف می کند مهندسيشخص روشن فکری 2006 ،مباني مديريت هنری و گروه دانشگاه،دانشکده فني )Emotional intelligence (EI هوش عاطفی()EI یک طبقه بندی از مهارت های غیر شناختی ،امکانات، توان رقابت ،که بر توانایی شخص به هنگام رویارویی با نیاز ها و فشارهای محیطی، تأثیر می گذارد. ابعاد هوش عاطفی خود آگاهی احساسات شخصی خودمدیریتی هیجانات خودانگیزی_ در مقابل عقب نشینی همد لی با احساسات دیگران مهارت های اجتماعی برای ادارههیجانات دیگران دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه ‏An assortment of non cognitive skills, ‏capabilities, and competencies that ‏influence a person’s ability to cope with ‏environmental demands and pressures. ‏Dimensions of EI - Self-awareness own feelings - Self-management of own emotions - Self-motivation in face of setbacks - Empathy for others’ feelings - Social skills to handle others’ emotions مباني مديريت2006 ، - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی Personality Traits And Work-related Behaviors ویژگیهایشJJخصیتیو عملکردJهایشJJغلی خودکنترلی بعضی بر این باورند که بر سرنوشت خویش نظارت دارند.خودکنترلی.،یک ویژگی شخصیتی است،که درجه این باور را می سنجد. ماکیاولی گری(“)”Mach معیار سنجش برای مردمی که عملگرا وکمتر عاطفی هستند ،و معتقد ند که هدف می تواند وسیله را توجیه کند. دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه ‏Locus of control ‏A personality attribute that measures ‏the degree to which people believe ‏that they are masters of their own ‏fate. )”Machiavellianism (“Mach ‏A measure of the degree to which ‏people are pragmatic, maintain ‏emotional distance, and believe that ‏ends can justify means. مباني مديريت2006 ، - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی Personality Traits And Work-related Behaviors )JهJمJغلی (اداJJهایشJخصیتیو عملکردJJویژگیهایش )SE(عزت نفس Self-esteem (SE) An individual’s degree of life dislike for him- or herself Self-monitoring A measure of an individual’s ability to adjust his or her behavior to external, situational factors Propensity for risk taking The willingness to take chances—a preference to assume or avoid risk مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - میزان عالقه یا عدم عالقه مردم نسبت به خودشان سازش پذیری معیاری برای سنجش توانایی فرد در جهت تعدیل رفتارش نسبت به عوامل .موقعیتی و خارجی ریسک پذیری تمایل به خطرپذیری– ارجحیت دادن . یا عدم پذیرش ریسکmبه قبول 2006 ،مباني مديريت دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشگاه،دانشکده فني Matching Personalities And Jobs تJJJطبیق شJJخصیتو کJJار ‏Job شغل ‏Person شخص ‏Performance عملکرد دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه مباني مديريت2006 ، - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی Holland’s Typology of Personality ‏and Sample Occupations س__نخ ش__ناس_یش__خصیتی و ن__مون_ه ش__غلیها_لند ‏Realistic واقع گرا ‏Prefers physical activities ‏that require skill, strength, ‏and coordination فعالیت های فیزیکی را ترجیح می دهد که نیاز به مهارت ،توانایی و هماهنگی دارند. ‏Investigative ‏Prefers activities involving ‏thinking, organizing, and ‏understanding سنت گرا فعالیت های آیین نامه اmی، دستورالعملی و غیر جاه طلبانه را ترجیح می دهد. ‏Social ‏Prefers activities that involve ‏helping and developing others کاوش گرا فعالیت هایی را ترجیح می دهد که به تفکر ،سازمان دهی و درک mموضوع نیاز پيوند سپهري دکتردارد. مباني مديريت2006 ، گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی Holland’s Typology of Personality )and Sample Occupations (cont’d سJJنخ شJJناسJیشJJخصیتی و نJJمونJه JشJJغلی ها Jلند(اداJمJه)J ‏Conventional سوداگرا فعالیت های کالمی و لفظی را ترجیح می دهد ،که فرصت تحت تأثیر قرار دادن دیگران وکسب قدرت را داشته باشد. اجتماعی فعالیت هایی را ترجیح می دهد که شامل mکمک به دیگران و بهبود حال آن ها می شود. هنر گرا فعالیت های مبهم و غیر منظم را که بیان خالقیت در آن روا داشته می شود ،ترجیح می دهد. دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه ‏Prefers rule-regulated, orderly ‏and unambiguous activities ‏Enterprising ‏Prefers verbal activities where ‏there are opportunities to influence ‏others and attain power ‏Artistic ‏Prefers ambiguous and ‏unsystematic activities that allow ‏creative expression مباني مديريت2006 ، - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی Relationship Among Occupational Personality Types راJبJطه Jی بJJJینشJJخصیتو شJJغل ‏t ic ‏s ‏i واقع al ‏e ‏R گرا )Conventional (C سنت گرا ‏Artistic )(A هنرگرا )I ‏In ‏ve ‏st igaگرا tivوش کا ‏e ( ) (R )S ( ‏l ا ia ‏c جت ماع So ی دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه (E ) مباني مديريت2006 ، ‏En ‏te ‏rp risiگرا ودا ‏ng س - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی Key Points of Holland’s Model نJJکاتکJJلیدیاJJلگویها Jلند کامال مشهود است که اختالفی ذاتی بین شخصیت ها وجود دارد. ‏There are different types of ‏jobs. مشاغل انواع مختلف دارند. افرادی که در محیط کاری سازگار با سنخ شخصیتی شان کار می کنند ،نسبت به افرادی که نوع شغل را متناسب با شخصیت خود نمی دانند ،رضایت بیشتری دارند وکمتر مایلند که داوطلبانه آن را ترک کنند. دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه ‏There do appear to be intrinsic ‏differences in personality among ‏individuals. ‏People in job environments ‏congruent with their personality ‏types should be more satisfied ‏and less likely to resign voluntarily ‏than people in incongruent jobs. مباني مديريت2006 ، - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی Personality Characteristics of Entrepreneurs نJدیراJخصیتیمJJویژگیهایش Proactive personality شخصیت High level of motivation Internal locus of control Need for autonomy Abundance of self-confidence Self-esteem High energy levels Persistence Moderate risk taker Problem solver مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - سطح باالی انگیزش خودکنترلی درونی نیاز به خودمختاری فراوانی اعتماد به نفس عزت نفس سطوح باالی انرژی پیگیری پذیر میانه رو ِ ریسک مشکل گشا 2006 ،مباني مديريت دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشگاه،دانشکده فني Perception ادراJک ‏Perception ادراک فرایندی است که افراد از طریق آن برداشت های حسی خود را تنظیم وتفسیر می کنند تا به محیط خود معنا دهند. دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه ‏A process by which individuals ‏organize and interpret their ‏sensory impressions in order to ‏give meaning to their environment. مباني مديريت2006 ، - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی Influences on Perception ذارد؟JJیگJثر مJکاJر ادراJJ چیز بJچه Personal characteristics ویژگی های شخصی Attitudes Personality Motives Interests Past experiences Expectations نگرش شخصیت انگیزه ها Target characteristics عالیقهدف ویژگی های Relationship of a target to its background رابطه موضوع با زمینه ی آن Closeness and/or similarity to other تجربه های گذشته things شخصیشباهت به چیزهای دیگر نزدیکی ویا تمایالت The context in objects is seen Other situational factors. مفاد هدف سایر عوامل موقعیتی مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - 2006 ،مباني مديريت دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشگاه،دانشکده فني Perceptual Challenges: ?What Do You See _ی چ_ه م_یب___ینید؟ چ_ا_لشهایادرا_ک : ?Two faces or an run? A knight on a horse یک شوالیه سوار بر اسب؟ دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه دو صورت یا یک گلدان؟ مباني مديريت2006 ، ‏Old woman or young ?woman زن پیر یا زن جوان؟ - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی Interpreting Behavior تفسیر رفتار Distinctiveness Whether an individual displays a behavior in many situations or whether it is particular to one situation. Consensus If the individual responds in the same way as everyone else faced with a similar situation responds. Consistency The individual engages in the same behaviors regularly and consistently over time. مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - تمایز آیا یک رفتار به خصوص در بسیاری از وضعیت ها تکرار می شود .یا ویژه یک وضعیت است همانندی هرکسی که با چنین وضعیت همین واکنش،مشابهی روبه رومی شود این رفتار نشان دهنده،را نشان می دهد .همانندی است تداوم فرد به طور مرتب و مدام درگیر این .رفتارهاست 2006 ،مباني مديريت دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشگاه،دانشکده فني How Managers Judge Employees چگونه مدیران در مورد کارکنان قضاوت می کنند؟ Attribution theory تئوری اسناد A theory based on the premise that we judge people differently depending on the meaning we attribute to a given behavior Internally caused behavior is believed to be under the control of the individual. Externally caused behavior results from outside causes; that is, the person is seen as having been forced into the behavior by the situation. مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - یک تئوری براساس فرضیاتی است که اوت های متفاوت ماJقض به تفسیر،درباره دیگران ما از نوع رفتار فرد .بستگی دارد ،رفتارهای درونی رفتارهایی هستند که مع_تقدیم تحت کنترل فرد .قرار دارند رفتاری که علت دارد از عوامل بیرونی سپهري دکتر پيوند 2006 ،مباني مديريت گروه مهندسي صنايع ،دانشگاه می شود منتج بیرونی ،دانشکده فني The Process of Attribution Theory نادJسJیاJئورJJJند تJیJراJJف Observation مشاهده خصیصعلتmmmت تفسیر Distinctiveness تمایز Individual behavior Consensus همانندی رفتار فردی Consistency تداوم مبانی رفتار فردی:فصل هشتم Attribution of Caus Interpretation - 2006 ،مباني مديريت High External زیاد یرونیmmmب Low Internal کم درونی High External زیاد یرونیmmmب Low Internal کم درونی High External زیاد یرونیmmmب Low Internal کم درونی دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشگاه،دانشکده فني Judgment Errors ضاوتJخطایق خطای مبانی اسنادی Fundamental attribution error The tendency to underestimate the influence of external factors and overestimate the influence of internal or personal factors when making judgments about the behavior of others. تمایل به دست کم گرفتن تاثیر عوامل خارجی و دست باال گرفتن به هنگام، عوامل درونی و انسانی .قضاوت درمورد رفتار دیگران Self-serving bias The tendency for individuals to attribute their own successes to internal factors while putting the blame for failures on external factors. مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - جهت گیری خودخدمتی افراد تمایل دارند موفقیت خود را به عوامل درونی (مانند در،توانایی یا تالش) نسبت دهند حالی که در هنگام شکست عوامل بیرونی مانند بخت خود را مقصر .می دانند 2006 ،مباني مديريت دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشگاه،دانشکده فني Distortions in Shortcut Methods ‏in Judging Others تJJJحریJفدر شJJیوه JهایمJیانبJJر قJضاوJتدر مJورد دJیJگراJن گزینش گری ‏Selectivity شباهت فرضی ‏Assumed similarity تصور کلیشه ای ‏Stereotyping تاُثیر هاله ای ‏Halo effect ‏Self-fulfilling prophecy پیشگویی دلخواه دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه مباني مديريت2006 ، - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی Learning گیریJادJJی مفهوم یادگیری Learning defined Any relatively permanent change in behavior that occurs as a result of experience. Operant conditioning (B. F. Skinner) A behavioral theory that argues that voluntary, or learned, behavior is a function of its consequences. Reinforcement increases the likelihood that behavior will be repeated; behavior that is not rewarded or is punished is less likely to be repeated. Rewards are most effective if they immediately follow the desired response. مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - هرگونه تغییرات نسبتا ً دائم در رفتار که در اثر تجربه ایجاد می شود B. F.( شرطی کردن عامل )Skinner یک نظریه رفتاری که چنین استدالل می کند که رفتار داوطلبانه یا فراگرفته .شده تابع نتایج آن است ، رفتار را استحکام بخشیده،تقویت فزایش می دهد؛mاحتمال تکرار آن را ا رفتاری که پاداش به آن تعلق نگیرد یا با . کمتر احتمال تکرار دارد،تنبیه توأم باشد 2006 ،مباني مديريت واکنش زmبعد ا ِ دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع بالفاصله اگر پاداش ها دانشگاه،دانشکده فني )Learning (cont’d (اداJمJه)J یJJادJگیری ‏Social learning theory نظریه ی یادگیری اجتماعی نظریه ای که می گوید افراد می توانند هم از طریق مشاهده هم از طریق تجربه مستقیم آموزش ببینند ؛ از طریق مدلسازی از رفتارهای دیگران. فرایند های مد لسازی فرایندهای قابل توجه فرایندهای یادآوری فرایندهای الگوبرداری فرایندهای تقویتی دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه ‏The theory that people can learn ‏through observation and direct ‏experience; by modeling the ‏behavior of others. ‏Modeling processes ‏Attentive processes. ‏Retention processes ‏Motor reproduction processes ‏Reinforcement processes مباني مديريت2006 ، - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی Shaping Behavior شکل گیری رفتار ‏Shaping behavior شکل گیری رفتار تقویت هدفمند ِ هر گام موفقیت آمیز که فرد را به رفتار مطلوب نزدیک تر می کند. چهار شیوه برای شکل گیری رفتار ‏Systematically reinforcing each ‏successive step that moves an ‏individual closer to a desired ‏behavior ‏Four ways in which to shape ‏behavior: ‏Positive reinforcement ‏Negative reinforcement ‏Punishment تقویت مثبت تقویت منفی تنبیه ‏Extinction. خاموش سازی(تضعیف رفتار نامطلوب) دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه مباني مديريت2006 ، - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی Foundations Of Group Behavior م_بان_یر_ف_تار گ__رو_هی گروه ‏Group گروه متشکل از دو یا چند نفر است که دور هم گرد آمده اند و تعامل و وابستگی متقابل دارند تا اهداف ویژه ای را به دست آورند. ‏Two or more interacting and ‏interdependent individuals who ‏come together to achieve particular ‏objectives ‏Role نقش نقش به یک سری از الگوهای رفتاری مشخص گفته می شود که یک فرد در رابطه با پست یا شغل خود در یک واحد اجتماعی ایفا می کند. هنجار ها استاندارد های پذیرفته شده ای(برای مثال تالش و عملکرد ،لباس رسمی شغل و وفاداری) که همه اعضای گروه در آن شریک دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه ‏A set of expected behavior ‏patterns attributed to someone in a ‏given position in a social unit ‏Norms ‏Acceptable standards (e.g., ‏effort and performance, dress, ‏and loyalty) shared and enforced ‏by the members of a group مباني مديريت2006 ، - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی )Foundations Of Group Behavior (cont’d (اداJمJه)J مJبانJیرJفJتارJگروهی مقام یک درجه حیثیتی ،موقعیت یا رده در یک گروه است. مقام ممکن است به طور غیر رسمی و به خاطر ویژگی هایی مانند تحصیالت، سن،مهارت یا تجربه به دست آید. ‏Status ‏A prestige grading, position, or ‏rank within a group ‏May be informally conferred ‏by characteristics such as ‏education, age, skill, or ‏experience. ‏Anything can have status value ‏if others in the group admire it. هر چیز وقتی افراد گروه آن را تحسین کنند ،می تواند واجد ارزش و اعتبار شود. دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه مباني مديريت2006 ، - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی Reasons Why People Join Groups دJالیJلپJJJیوسJتناJفراد بJJJه JگJJروه Jها امنیت مقام عزت نفس وابستگی قدرت تأمین هدف دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه ‏Security ‏Status ‏Self-esteem ‏Affiliation ‏Power ‏Goal achievement مباني مديريت2006 ، - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی Examples of Cards Used in Asch Study اتJلعJJطاJ در مJهJتفادJسJورد اJتهایمJارJJیاز کJهای لJJثاJم َشJا Solomon Asch and Group Conformity: Does the desire to be accepted as a part of a group leave one susceptible to conforming to the group’s norms? Will the group exert pressure that is strong enough to change a member’s attitude and behavior? According to the research by Solomon Asch, the answer appears to be yes. مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - :سولومان اَش و همنوایی گروهی آیا فشارهای گروهی به اندازه کافی که بتواند گرایش و رفتار،قدرت دارد افراد را تغییر دهد؟ بر اساس تحقیقات پاسخ سواالت مثبت می، سولومان اش .باشد 2006 ،مباني مديريت دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشگاه،دانشکده فني Group Effects JروهJJتگJیراJأثJJت Social loafing The tendency of an individual in a group to decrease his or her effort because responsibility and individual achievement cannot be measured بی عاری اجتماعی تمایل فرد در گروه برای کاهش زیرا مسئولیت و موفقیت هر،فعالیت .فرد قابل سنجش نیست Group cohesiveness The degree to which members of a group are attracted to each other and share goals Size, work environment, length of time in existence, group-organization, and goal congruency affect the degree of group cohesiveness. مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - انسجام گروهی فراد نسبت به همmدرجه ای که ا و در دستیابی یه اهداف،جذب شده .گروهی مشارکت می ورزند میزان انسجام یک ،گروه به اندازه گروه تشکیالت،،محیط کار تناسب هدف _روه و دکتر گ سپهري پيوند 2006 ،مباني مديريت مهندسي صنايع .دارد گروهبستگی دانشگاه،دانشکده فني The Relationship Between Group Cohesiveness and Productivity یJ ورJرهJهJJJسجام و بJنJیناJJJ بJطهJبJرا Alignment of group and Organizational Goals تطبیق هنجارگروه و اهداف سازمانی High Low زیاد mمmmmک High زیاد Strong increase in productivity JرهJهJJJسیار در بJJJشبJیJفزاJا یJور Decrease in productivity وریmرهmهmmmاهشبmmmک مبانی رفتار فردی:فصل هشتم Low mمmmmک Moderate increase in productivity وریmرهmهmmmیشمتوسط در بmفزاmا No significant effect in productivty داردmm ورینmرهmهmmmأثیریدر بmmmت - 2006 ،مباني مديريت دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشگاه،دانشکده فني آدرس های مرتبط Web Links دیسنزو/مراجعه به سایت رابینز Visit the Robbins/DeCenzo companion Website جهت دسترسی به منابع ذکر شده شامل آزمون فصل و، در این فصل :ارائه های دانشجویی www.prenhall.com/robbins At www.prenhall.com/robbins for this chapter’s Internet resources, including chapter quiz and student Power Points. Diversity Perspectives Log onto www.prenhall.com/onekey and try to understand the difficulty that Roy is facing from his perspective on corporate culture and diversity. مبانی رفتار فردی:فصل هشتم - دیدگاه های متنوع به سایت زیر مراجعه کنید و تالش کنید مشکالتی را که ناشی از دیدگاه رُی نسبت به فرهنگ سازمانی و تنوع .می باشد درک کنید www.prenhall.com/onekey 2006 ،مباني مديريت دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشگاه،دانشکده فني خود دکتر پيوند سپهري گروه مهندسي صنايع دانشکده فني ،دانشگاه ‏Video Case Application کJJارJبردJموردویدیویJی ‏Self-Awareness آJگاهی مباني مديريت2006 ، - فصل هشتم :مبانی رفتار فردی

62,000 تومان