مبانی کارآفرینی سازمانی و فردی
اسلاید 1: 1مبانی کارآفرینی سازمانی و فردی ارایه شده در اولین سمینار کارآفرینی سازمانی شهرداری تهرانمهر 87مهندس حسین خرمیکارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینیدانشگاه تهران
اسلاید 2: 2Starting New venture or new venture management A new business is born every 11 seconds in the United States One of 12 Americans is actively involved in trying to start a new business.
اسلاید 3: 3Her numbers are indeed impressive. 17 years old high school dropout. Made more than $1 million. Earns as much as $70K a month. Owns a website that attracts ... Ashley Qualls
اسلاید 4: 4
اسلاید 5: 5Ladan Lashkari Author of How to Find Best-Selling Product Ideas
اسلاید 6: 6It’s been almost two weeks since I wrote the last edition of Eric’s Tips. I’ve been feeling lately that it’s time for something different, so I decided to stop writing altogether until I came up with something inspirational.Last week I found the inspiration that I was looking for.I want to tell you about a young woman who has overcome some extreme obstacles on her brief but challenging journey to internet marketing success.Her name is Ladan Lashkari, and when I say she’s a young woman, that’s an understatement. At just 20 years old, she has a youthful look that defies the maturity she’s developed in such a short time.
اسلاید 7: 7I suppose in the online world, youthful success is not entirely unusual (I met a couple of 21-year-old internet millionaires last month in New York), but this story hasn’t even begun yet. The fact that she’s a girl making money on the internet becomes much more significant when you realize where she comes from
اسلاید 8: 8She lives in Iran.When I came across that tidbit of information on one of her sites I was like, “are you serious?”Make no mistake! like most Americans I’m ignorant in many ways! but I have heard a few things about Iran and its culture. I know just barely enough to understand that a girl becoming a successful internet marketer in Iran is about the same as the Denver Nuggets winning the Superbowl! and yeah I know those are two different sports.So I had to find out if it was true.After several email exchanges, and some online investigation on my part, it became apparent that she is indeed the real deal. As I’ve gotten to know her a little bit over the past week, an incredible story has unraveled that needs to be told. Maybe you’ll watch her life story in a movie some day, or see her on the front cover of Time magazine! either way just remember that you saw it on Eric’s Tips first Ladan was born and raised in Tehran, Iran, and lives there to this day.
اسلاید 9: 9If this girl can succeed ,so you canhttp://www.ericstips.com/tips/ladan-lashkari/
اسلاید 10: 10چرا کارآفرینی؟رئیس خود بودن، Being one’s own boss تحقق ایده ها، Pursue their own ideas دریافتهای مالی،Financial Rewards از حس آزادي لذت مي برندمي خواهند از حداکثر توان علمي ومهارتهاي خود بهره ببرند
اسلاید 11: 11Why People Start Their Own BusinessesSource: BFIB/VISA Card Primer
اسلاید 12: 12The myths of entrepreneurshipکارآفرینان کارآفرین به دنیا می آیند، به وجود نمی آیندکارآفرینان قماربازان حرفه ای هستندانگیزه کارآفرینان پولدار شدن می باشدکارآفرینان می بایست جوان و با انرژی باشندکارآفرینان خوش شانسندکارآفرینان مبتکرند
اسلاید 13: 13InceptionSurvivalGrowthConsolidationMaturitySalesTimeEntrepreneurialApproach ?New EntrepreneurialStage needed?نقش کارآفرینی در چرخه حیات تجاری
اسلاید 14: 147 اصل موفقيت کارآفرينی1- همگام بودن با تغييرات جهانی2- کسب و کار گرا بودن3- بازارگرا بودن4- مديريت استراتژيک5- دانايي – مديريت دانش6- نوآوری7- رشداقتصاد ملی به اقتصاد جهانی(مهارتهای کسب و کار)جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی(مهارتهای دانش محور)انقلاب کارآفرينی(مهارتهای کارآفرينانه)
اسلاید 15: 15تغییراتحركت از جامعه صنعتي بسوي جامعه اطلاعاتيحركت از توليد سرمايه بر به توليد دانش برحركت از اقتصاد ملي بسوي اقتصاد جهانيتغيير نگرش از كوتاه مدت به بلندمدت حركت از تمركز به عدم تمركزروند فزاينده مشتري مداري و مشتري محوري در سازمان هاحركت از ساختار سلسله مراتبي به نظام شبكه اي
اسلاید 16: 16EntrepreneurialRevolutionInternet RevolutionDigitalRevolutionThree revolutions
اسلاید 17: 17اقتصاد اندازهEconomy of scaleانعطافFlexibilityكميتQuantityاقتصاد سرعتEconomy of speedاقتصاد شبكه اطلاعاتيWeb - economyنوآوريInnovationبازاريابي اجتماعيSocial Marketingمشتري گرائي - بازارگرائيMarket - customer orientationفروش گرائيSelling - orientationتوليد گرائيProduction - orientationاقتصاد تنوعEconomy of scopeاقتصادسازمانمحصولمهارتکیفیتQualityيک تخصصAزبان کسب وکار+ABکامبيوتر +BCاينترنت +C
اسلاید 18: 18کشوری توسعه يافته می باشداقتصاد موفقشرکتهای موفق چگونه می توان شرکتهای موفق را ايجاد کرد؟ خالقين ايــن شرکتها چـه کسـانی هستند؟ چگونه اين شرکتها با تغييرات محيط بين الملل خود را وفق می دهند؟
اسلاید 19: 19کارآفرینی(از نظر ژوزف شومپیتر):کارآفرین(از نظر ژوزف شومپیتر):نیروی محرکه و موتور توسعه اقتصادیفرآیند تخریب خلاقکارآفرینی:فرآیندی است که در آن با تولید ایده و فکر جدید و با بسیج منابع از طریق ایجاد یک کسب و کار(اینترنتی، خانگی، خانوادگی، مجازی ، روستایی يا SME’s)که توأم با مخاطره مالی و اجتماعی و حیثیتی است، محصول ویا خدمتی جدید به بازار عرضه شود
اسلاید 20: 20کارآفرینیکارآفرینی فردی(مستقل)کارآفرینی شرکتیانتفاعیغیرانتفاعیکارآفرینی سازمانیسازمان کارآفرینانه
اسلاید 21: 2121موفقيت کارآفريناشتياق بهکسب وکارتمرکز بر مشتري/محصولسرسختي به جاي شکستهوشمندي دراجراکارآفرين موفق
اسلاید 22: 22کارآفرین کیست؟- رویکرد ویژگیها: بررسی متغیرهای روانشناختی – ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان(مورد توجه روانشناسان)- رویکرد رفتاری: بررسی متغیرهای جمعیت شناختی- ویژگیهای رفتاری (مورد توجه جامعه شناسان)
اسلاید 23: 23D1010 ویژگی شخصیتی کارآفرینانDreamDecisivenessDoerDeterminationDedicationDevotionDestinyDollarsDistributionDetails
اسلاید 24: 24ویژگیهای روانشناختی کارآفرینان:نیاز به توفیق طلبیمرکز کنترل درونیتمایل به ریسک و مخاطرهنیاز به استقلالگرایش به خلاقیت و نوآوریتحمل ابهام
اسلاید 25: 25ویژگیهای جمعیت شناختی کارآفرینان:ویژگیهای مرتبط با سابقه و پیشینه:روش تربیتی خانواده در کودکیتجربه وقایع حساس در دوران کودکیخود اشتغالی والدینتلاش برای خروج از پایگاه اجتماعی پایین
اسلاید 26: 26ویژگیهای تجربی:تجربه کاری و حرفه اینارضایتی از شغل و اخراجالگو قرار دادن دیگرانویژگیهای جمعیت شناختی کارآفرینان:
اسلاید 27: 27تفاوت های مدیران با کارآفرینان:مدیران:بیشتر نگاهشان به گذشته استطالب ثبات اند( یک خانه میخرند و تا ابد در آن...)به دنبال تغییرات تدریجی اندبیشتر به تهدیدها فکر میکنند
اسلاید 28: 28کارآفرینان:بیشتر نگاهشان به آینده استطالب تغییرند( یک خانه میخرند و بلافاصله به فکر بعدی و تغییرند)به دنبال تغییرات ساختارشکنانه هستندبیشتر به فرصت ها فکر میکنندتفاوت های مدیران با کارآفرینان:
اسلاید 29: 29نگاه کارآفرینانه و نگاه کسب و کار گرایانهمهارتهای کارآفرینان:تسلط به زبان کسب و کارمهارتهای مدیریتی و رهبریدانش مالی- اقتصادیمهارتهای بازاریابیخلاقیت و ایده پردازیتوانایی ارتباطات بین فردی و بین سازمانیتدوین طرح کسب و کارآشنایی کامل با IT
اسلاید 30: 30تصمیم گیری(الگوهای تصمیم گیری کارآفرینان):1. ضرورت Decision Making2. روشهای تصمیم گیری چند شاخصهSAW .aAHP .bTopsis .c3. نظریه بازی
اسلاید 31: 31 روشهای ابتکاری و سوگیری های قضاوت انسان: عدم حساسیت به احتمال بیشترین بیامدها عدم حساسیت به اندازه نمونه عدم حساسیت به قابلیت پیش بینی توهم اعتبار سوگیری بر اثر قابلیت بازیابیسوگیری قابلیت تصور تنظیم ناکافی سوگیری در اندازه گیری رویدادهای عطفی و فصلی اعتماد به نفس بیش از حد 4-1. معرف بودن4-2. در دسترس بودن4-3. قلاب اندازی و تنظیم
اسلاید 32: 325. نظریه افق امیدرابطه ریسک و تابع مطلوبیتاثر اطمینانتفاوت امکان و احتمالاثر انعکاسقاب بندیمطلوبیت نسبینظریه افق امیدنظریه افق امید و کارآفرینی
اسلاید 33: 33تصمیم گیری(الگوهای تصمیم گیری کارآفرینان):رابطه فرصت کارآفرینانه با عدم اطمیناناستدلال اثرسازانهریسک محاسبه EMV و EPPI
اسلاید 34: 34سؤالات: سؤال 1- آيا محدويت و کمبودي در مورد عوامل توليد و مواد اوليه براي توليد محصول وجود دارد؟سؤال 2- آيا ميزان سرمايهگذاري لازم بيش از توان تأمين سرمايه توسط کارآفرين است؟سؤال 3-آیا ایده، مخالف اهداف و سیاست های ملی است؟سؤال 4- آيا تأثيرات محيطي اجراي طرح مغاير مقررات و برنامههاي دولتي است؟سؤال 5- آيا انحصار قوي در اين رشته فعاليت وجود دارد؟سؤال 6- آيا فروش محصول با موانع و محدوديتهاي جدي مواجه است؟سؤال 7- آیا ایده با صنعت یا رشته ی فعالیت موجود و یا برنامه ریزی شده، مغایرت دارد؟ سؤال 8- آيا محدوديت جدي در دسترسي به فناوري توليد محصول مورد نظر ايده وجود دارد؟
اسلاید 35: 35قالب هاي ذهني بزرگترين مانعسيستم مغز انسانقالبهاي ذهني : تعصب ها، پيش فرض ها و عادات به طور ناخودآگاه در رفتار و تصميمات يا حالات ما تاثير می گذارند.
اسلاید 36: 36قالب های ذهنی چه می کنند؟اجازه نمي دهند مشكل به شكل واقعي ديده شود.اجازه نمي دهند مشكل به درستي تعريف شوند.اجازه نمي دهند راه حل هاي مختلف و شقوق مختلف را ايجاد كنيم.اجازه نمي دهند بهترين را ه حل انتخاب شود.اجازه نمي دهند راه حل هاي جديد به اجرا درآيند.
اسلاید 37: 37در اين عصر، شعار اصلي ((خلاقيت و نوآوري )) است
اسلاید 38: 38اطلاعات و خلاقيتخلاقيت اطلاعات اطلاعات بيش از حد مانع خلاقيت مي شود.
اسلاید 39: 39ويژگي هاي افراد خلاقالف - خصوصيات ذهني- كنجكاوي- دادن ايده هاي زياد درباره يك مسئله؛ - ارائه ي ايده هاي غير عادي؛- توجه جدي به جزئيات- دقت و حساسيت نسبت به محيط ، بخصوص به نكاتي كه در نظر ديگران عادي به شمار مي روند ؛- روحيه نقـّادي ؛- علاقه زياد به آزمايش و تجربه؛- نگاه مثبت به مسئله نوآفريني؛
اسلاید 40: 40ويژگي هاي افراد خلاقب - خصوصيات عاطفي- آرامش و آسودگي خيال- شوخ طبعي- علاقه به سادگي و بي تكلفي در نوع لباس و جنبه هاي گوناگون زندگي- دلگرمي و اميد به آينده- توانايي برقراري ارتباط عميق و صميمانه با ديگران- اعتماد به نفس و احترام به خود- شهامت
اسلاید 41: 41ويژگي هاي افراد خلاقج - خصوصيات اجتماعي- پيش قدمي در انجام وظايف و در رويارويي با مسائل- مسئوليت پذيري و سازمان دهي به فعاليت هاي گوناگون- قدرت جذب اعتماد و اطمينان ديگران
اسلاید 42: 4242خلاقيتذهن شما روزي چند ساعت نرمش مي کند ؟؟؟
اسلاید 43: 43خلاقیت:1ارتباطارتباط با خویشتنخود آگاهی (Self Awareness)عدم احساس رضایتتغییراِنَ الله لا یُغیّروا مابقوم حتي يغيرواما بانفسِهم
اسلاید 44: 44تسلط بر حالات درونی:شناخت ویژگیهای فیزیکی یا جسمانیشناخت نقاط قوت و ضعف در توانائیها و مهارت های خودشناخت افکار و گفتگوهای درونی
اسلاید 45: 45خلاقیت:2 مدیریت استرس: روشهای کاهش و حذف استرس
اسلاید 46: 46ماتریس اهمیت و فوریت:بالابالاپایینپاییناهمیتفوریترسیدگی به شکایات مشتریانپاسخگویی به تلفنبرنامه ریزی های زیربنایی مانند: راه اندازی خط تولید، واحد جدید، تحصیل و...اتلاف وقت
اسلاید 47: 47Business Plan (BP)
اسلاید 48: 48تدوین طرح کسب وکارطرح كسب و كار ( Business Plan) عبارت است از نقشهي راه ايجاد كسبوكار و دستورالعملي است كه تمام مراحل و اقدامات ايجاد كسب و كار را پيش بيني كرده است.
اسلاید 49: 49به کدام مشتريان؟در کدام حوزه جغرافيايي؟چه تصويري نزد مشتريان؟چه کالا يا خدماتي؟Why - What -Who- Where – How- - - -چه سازماني؟چه شرکايي؟با چه جايگاهي در بازار؟با چه اصولي؟چشم اندازVisionطرح تجاري
اسلاید 50: 50روشهاي راه اندازي كسب وكارروش خريد كسب وكار (Buy existing business)روش پذيرش نمايندگي(Franchise) شروع كسب وكارازصفر(Start new venture from scratch)
اسلاید 51: 51خانم هاشمي [توليد خمير محو كننده سوسك بدون مواد سمي] تحصيلات: ديپلم طبيعيمحصول: خمير سوسك كش امحا شركت(توليدي/خدماتي): صنايع شيميايي توره شيمي «به طور تجربي به خاطر مبارزه با سوسك هاي خانه خودم به يك تركيب شيميايي و ماده اي رسيدم كه به طور كلي سوسك ها را از بين مي برد بدون اينكه هيچ ماده سمي در آن به كار برده باشم . به فكر فروش آن افتاده ام به كمك همسايه هايمان شروع به فروختن كردم در حالي كه شبانه در زيرزمين خانه آن را در قابلمه تهيه آماده مي كردم كم كم به فكر ثبت كردن آن افتادم. بيش از دو سال دوندگي كردم تا تأييد به آزمايشگاه شيمي پژوهشگاه صنعت نفت و بعد تأييديه سازمان مالكيت صنعتي را گرفتم . و فرمول را به نام خود ثبت كردم سپس با اندك سرمايه شخصي و مقدار كمي وام كار آفريني كار توليد انبوه را شروع كردم تا به امروز»یک کارآفرین
اسلاید 52: 52SMEsبر اساس تعریف اتحادیه اروپا، صنایع کوچک و متوسط کسب و کارهایی تولیدی و خدماتی هستند که کارکنان آنها کمتر از 250 نفر باشد. تقسیم بندی بنگاههای کوچک و متوسط بدین قرار است:بنگاه خرد(1-9 نفر )بنگاه کوچک(10-49 نفر)بنگاه متوسط(50-249 نفر)بعلاوه گردش مالی سالانه آنها بایستی کمتر از 40 میلیون یورو و با ترازنامه کمتر از 27 میلیون یورو باشد و در نهایت از نظر اقتصادی باید مستقل باشند و بیش از 50 درصد آن متعلق به بخش خصوصی باشد. مثال در اتحاديه اروپا 99٪ از صنايع در اين دسته قرار ميگيرند و رقم اشتغالي معادل 65 ميليون نفر را به خود اختصاص دادهاند .بر اساس تعریق وزارت صنایع و معادن و وزارت جهاد کشاورزی بنگاههای کوچک و متوسط واحدهای صنعتی(روستایی) و خدماتی هستند که کمتر از 50 نفر کارگر دارند. مرکز آمار ایران، مطابق کتاب آمار سال 1378(1999) کسب و کارها را به 4 گروه طبقه بندی کرده است: کسب و کار های 1-9 کارگر، 1—49 کارگر و بیش از 100 نفر کارگر. هر چند این طبقه بندی ظاهرا شباهتی با تعاریف اتحادیه اروپا از بنگاههای کوچک و متوسط دارد ولی مرکز آمار ایران فقط کسب و کارهای کمتر از 10 نفر نیروی کار را بنگاههای کوچک و متوسط محسوب می کند و سایر کسب و کارها را (کارخانجات صنعتی بزرگ) قلمداد می کند. بانک مرکزی ایران نیز کسب و کار های زیر 100 نفر نیروی کار را به عنوان بنگاههای کوچک و متوسط تلقی می کند.
اسلاید 53: 53نقش و اهمیت صنایع کوچکاشتغالزاییانعطاف پذیرینوآوریشرکتهای کوچک نسبت به شرکتهای بزرگ به ازای هر دلار که صرف تحقیقات می شود 4 برابر نوآوری دارند.سرانه نواوری شرکتهای کوچک 2.5 برابر شرکتهای بزرگ است.سودآوریبهره وری و ایجاد ارزش بالاتراستقالفرصتهای مالیخدمت اجتماعیامنیت شغلیاشتغال خانوادگیایجاد چالش
اسلاید 54: 54سيستم توليد بدون كارخانهدر سيستم توليد بدون كارخانه، ساختار سازماني خاصي مورد استفاده قرار ميگيرد كه جزیيات آن با توجه به ماهيت توليدي موسسات با هم متفاوت است. به عنوان مثال، بسياري از كارخانجات معتبر جهان مانندIBM، TOYOTA و … تنها با داشتن يك خط مونتاژ تمام اتوماتيك، كليهي قطعات مورد نياز خود را از ديگر واحدهاي توليدي تامين مينمايد. اين گونه شركتها داراي دپارتمانهاي طراحي و كنترل كيفيت بسيار قوي هستند كه تمامي قطعات، ابزار آلات و … را طراحي كرده و نقشه هاي فني مربوطه را تهيه مينمايند و به صنايع ديگر سفارش ميدهند.
اسلاید 55: 55کارآفرینی سازمانی، شرکتی و سازمان کارآفرینانه:سازمان کارآفرینانه:سازمان کارآفرینانه بستری را فراهم می آورد تا تمام افراد آن در نقش کارآفرین به انجام فعالیت های کارآفرینانه فردی و گروهی بپردازد یا به عبارت دیگر سازمانی که از طریق القاء و ایجاد فرهنگ کارآفرینانه، زمینه ظهور و بروزمحصولات یا خدمات نو را در خود برقرار کرده باشد
اسلاید 56: 56کارآفرینی سازمانی:فرآیندی را که در آن فرد با حمایت یک سازمان، محصولات، فعالیت ها، رویه ها و فن آوری های جدید را کشف کرده و به بهره برداری میرساندIntrapreneur : is one that generates and exploits new technologies products or business under corporate umberella
اسلاید 57: 57ضرورت کارآفرینی شرکتی:خروج نیروهای ارزنده از شرکت و اقدام به کارآفرینی فردیافزایش سریع رقبای جدیدایجاد حس بی اعتمادی نسبت به شیوه های مدیریت سنتی
اسلاید 58: 58در کارآفرینی سازمانی به بستر مناسب سازمانی نیاز داریم، اما در کارآفرینی فردی به بستر محیطی نیاز داریم که دولت باید آن را ایجاد کند. مدیر کارآفرین ، مدیری تحول گرا و نوگراست. همه پست های مدیریت باید با کارآفرینی توأم باشند.
اسلاید 59: 59عامل حياتي توسعه کارآفريني فرهنگ مهمترين عامل زمينه ای و موثر در توسعه کارآفريني است.
اسلاید 60: 60 چشم انداز مطلوب ترویج فرهنگ کارآفرینی در کشور اکثریت جمعیت فعال کشور آموزش کارآفرینی را برای خود لازم بدانند و آماده پرداخت هزینه آموزش خود باشند.
اسلاید 61: 61استراتژيهاي كارآفريني براي نوآوري و تعقيب و پيگيري آن) شول هامر 1982(رويكرد اداريرويكرد فرصت يابيرويكرد تقليديرويكرد اكتسابيرويكرد پرورشي ( روش مديريت اقدامهاي پر مخاطره نو )
اسلاید 62: 62تحقيقات نشان ميدهد سازمانهايي كه همزمان از چند استراتژي استفاده ميكنند، موفقتر از آنهايي هستند كه يك يا دو استراتژي را به كار ميگيرند.
اسلاید 63: 63رويكرد اداريمعمولاً سازمانهاي بزرگ از اين رويكرد استفاده ميكنند، بدين ترتيب كه سازمان سعي ميكند با ايجاد واحد تحقيق و توسعه و تعيين مقررات، روشها، و خط مشي هايي براي آن، ايده هاي جديدي را خلق و اجرا كند. در اين رويكرد پروسة نوآوري قابل كنترل، مستمر، و قابل برنامه ريزي تلقي مي شودو مسئوليتهاي واحد تحقيق و توسعه بين متخصصان فني و مديران يا مجريان تقسيم ميشود.
اسلاید 64: 64رويكرد فرصت يابي اساساً مواجه شدن اتفاقي با نوآوريهاي تكنيكي اساس بسياري از نوآوريهاست .اجراي اين روش در شركتهاي سنتي مشكلتر از ساير روشهاست چون احتياج بيشتري به پيشتازان (champion) و حاميان(sponsor) نوآوري يا تيم اقدامهاي پر مخاطرة نو دارد كه در چنين سازمانهايي كمترو وجود دارند. سازمانهاي سنتي بيشتر در تلاشند تا تهديداتي را كه وضع موجودشان را به خطر مي اندازد شناسايي و رفع نمايند لذا، كمتر به فرصتها توجه ميكنند.
اسلاید 65: 65رويكرد تقليدي از آنجا كه كلمة تقليد اشاره به نبود نوآوري دارد، به نظر مي رسد اين روش با كارآفريني در تضاد باشد. اما "كارآفريني" به اين معناست كه اگر سازماني محصول، خدمت، يا فرآيند جديدي را ايجاد كرد كارآفرين است حتي اگر قبلاً چنين نوآوري در خارج از سازمان انجام شده باشد.
اسلاید 66: 66مطالعات گرابوسكي شررنشان ميدهد: رقابتهاي تكنولوژيكي، سازمانها را مجبور ميكند كه براي كاهش ريسك از نوآوريهاي يكديگر تقليد كنند. بعضي از تقليدها در واقع تقليدهاي نوآورانه هستند به خصوص اگر هزينه ها و نااطمينانيها براي مقلد و صاحب طرح يكي باشد. خيلي از تقليدها احتياج به تغيير و اصلاح تكنيكي يا پالايش و تنظيمهاي جديدي دارند كه خود نوعي نوآوري است.
اسلاید 67: 67رويكرد اكتسابي اين روش با خريد ساير شركتها يا ادغام با آنها رشد مي يابد. سازماني كه به اين كار روي مي آورد هزينة فعاليتهاي نوآورانة خود را كاهش مي دهد، قابليت تكنولوژيكي شركت را بالا مي برد، سريعتر به دانش فني دست مي يابد، ادغامهاي افقي و عمودي بعدي آن سريعتر مي شود، توان و مزيت رقابتي را افزايش مي دهد، و....
اسلاید 68: 68رويكرد پرورشي در اين روش كه از سال 1960 مورد توجه سازمانها واقع شد در واقع سعي ميشود با تشكيل تيم يا واحدي به نام"مديريت اقدامها و موقعيتهاي پر مخاطرة نو" يا " توسعة اقدامهاي پر مخاطرة نو" فعاليتهاي كارآفرينانه تسهيل و سامان داده شود
اسلاید 69: 69در فعاليتهاي اين تيمها يا واحدها كه كاملاً مستقل و خودمختار هستند سه منظور نهفته است:كشف و درك فرصتهاي جديد درون و برون سازمانيارزيابي و غربال فرصتهاي جديد كشف شدهبه بار آوردن واجراي فرصتهاي انتخاب شده
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.