مدلهای سازمانی برای نوآوری Organizational Models for Innovation
اسلاید 1: مدلهای سازمانی برای نوآوریOrganizational Models for Innovation
اسلاید 2: عنوانمدلهای سازمانی برای نوآورینوع ابزارمراحل استفادهاجرا / طراحیموضوع رهبری و مدیریتسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط
اسلاید 3: جنبشهای جهانی نوآوری در سازمانها تلاشهای گسترده ای در تربیت کادر قهرمانان نوآور و تشکیل تیمهای خلاقیت و نوآوری داشته اند، این برنامه ها با تعیین مدیر تیمهای نوآوری و خلاقیت شروع بهکار کردند. در بسیاری از کشورها انجمن های حرفه ای تشکیل شده اند که از جمله برنامه های آنها تقویت تفکر خلاق، حل مساله و اجلاس های سالانه خلاقیت و نوآوری است. تاثیر مولفه های گوناگون بر خلاقیت سازمانیبراساس پژوهشهای گسترده، میتوان سه گزاره را بیان کرد. اول اینکه ساختارهای مکانیکی اثری مثبت بر نوآوری دارند زیرا تخصص کاری آنها پایینتر است، قوانین کمتری دارند و عدم تمرکز در آنها بیشتر از ساختارهای مکانیستی است. همچنین انعطاف پذیری، قدرت انطباق و بارور کردن را بیشتر میکنند. دوم اینکه دسترسی آسان به منابع فراوان عامل کلیدی نوآوری است. در نهایت ارتباط بین واحدها با تسریع در کنش متقابل خطوط سازمانی به شکستن سدهای احتمالی در برابر نوآوری مدد میرساند، البته هیچیک از این سه متغیر نمیتواند وجود داشته باشد مگر اینکه مدیران ارشد به این سه عامل متعهد باشند.تاثیر فرهنگ سازمانی بر نوآوری: سازمانهای نوآور، فرهنگی مشابه دارند. آنها تجربه کردن را تشویق میکنند و هم به موفقیتها و شکستها پاداش میدهند. از اشتباهات تجربه کسب میکنند. یک فرهنگ نوآور دارای هفت ویژگی زیر است:• پذیرش ابهام، شکیبایی در امور غیرعملی، کنترلهای بیرونی کم، بردباری در مخاطرات، شکیبایی در برخوردها، تاکید بر نتایج، تاکید بر نظام باز.مهمترین مدلهای نوآوری و خلاقیتمدل فشار تکنولوژی: قدیمیترین مدل نوآوری سازمانی است و بیشتر براساس فلسفه «تولیدگرایی» شکل گرفته است. بدین معنی که «هرچه تولید کنیم میتوانیم بفروشیم». نتیجه چنین مدلی این بود که 80 درصد از محصولات جدید در بازار شکست خوردند و فقط 20 درصد توانستند موفق شوند.
اسلاید 4: مدل یکپارچه: مدل جذب بازار باعث شد مدل یکپارچه شکل گیرد که محیط سازمانهای نوآور بهترین بستر برای اجرای آن است، مدل جذب بازار و فشار تکنولوژی را با سایر امکانات و ظرفیتهای سازمان یکپارچه میکند. در زیر فرآیند خلاقیت بر اساس مدلهای مذکور با توجه به سیر تاریخی آنها مورد بررسی قرار میگیرد.مدل والاس: یکی از نخستین مدلهای فرآیند خلاقیت توسط گراهام والاس ارائه و دارای چهارمرحله است:آمادگی: جمع آوری داده های مرتبط با مساله؛ نهفتگی: اشاره به فعالیت ناخودآگاه روی مساله؛ اشراق: الهام از لحظهای آغاز میشود که ایده یا راهحل مساله کشف میشود؛ اثبات: آزمون کردن ایده ناشی از مرحله اشراق است.مدل روسمن : روسمن فرآیند خلاقیت را به هفت مرحله تقسیم بندی کرد:مشاهده یک نیاز یا مشکل؛تجزیه و تحلیل نیاز؛ بررسی تمامی اطلاعات در دسترس؛ فرموله کردن تمامی راهحلهای مشکل؛ تجزیه و تحلیل آنها؛ تولید ایده جدید ؛ بررسی و آزمون راه حل، انتخاب و تکمیل آن.مدل اسبورن: اسبورن این فرآیند را شامل 6مرحله میداند:تعریف مساله.آمادهسازی. ایدهیابی.توسعه ایدهها. ارزیابی ایده. انتخاب ایده.مدل آمابیل: آمابیل در سال 1983 از طریق تعیین روابط بین مراحل و اجزای خلاقیت مدلی کاربردی از آن ارائه کرده که دارای پنج مرحله به شرح زیر است: ارائه مساله ؛ آمادگی؛ تولید ایده ها؛ اثبات؛ ارزیابی پیامدمدل پلسک : پلسک در سال 1996 براساس تحقیقاتش در مورد مدلهای فرآیند خلاقیت، مدل خود را تحت عنوان چرخه خلاقیت جهتدار ارائه کرد که تلفیقی از مدلهای قبلی است.
اسلاید 5: 1- مدل پیشنهادی CIGبرای نیل به نوآوری و خلاقیت بدانگونه که بتواند جامعه را به رشد و تعالی برساند، به فعالیتها و شرایطی نیازمندیم که براساس مدل زیر بهطور کلی آنها را در سه سطح دسته بندی میشود :1) درک متفاوت: افراد خلاق درک متفاوتی از موضوعات و جهان دارند و از زوایای متفاوت به یک موضوع مینگرند که همین امر سبب دید و یافتن راهحلهای متفاوت و خلاقیت آنان میشود.2) تخیل: «آلبرت انیشتین» یک سخن معروف دارد: تخیل مهمتر از دانش است. دانش محدود به چیزهایی است که ما در حال حاضر میدانیم و درک میکنیم، درحالیکه تخیل همه جهان را در بر میگیرد.3) الهامگیری: باید دقت کرد پاسخ مسائل و یافتن ایدههای جدید لزوما در درون موضوع مورد بررسی نیست. با الهام گرفتن از موضوعات دیگر افکار و گفتههای دیگران، حتی افراد غیرمتخصص میتوان به گونهای دیگر به موضوعات نگریست و ایدههای نو و خلاقانهای برای مشکلات موجود یافت.4) پرورش و تلاش: باید با پرورش خود در تمام زمینهها، خود را خلاقتر کنیم. با افزایش دانش خود موضوعات و راهحلهای بیشتری در اختیار خواهیم داشت و همچنین با تمرین و ممارست ذهن خود را خلاقتر خواهیم یافت.سطح دوم : سطح دوم معطوف به جامعه است. اصلیترین زمینههایی که جامعه باید به آن توجه کرده تا بسترهای لازم را در جهت افزایش خلاقیت و نوآوری بارور کند، میتوان بدین شکل نام برد:1) فرهنگ: فرهنگ بهعنوان بستر نوآوری ایفای نقش میکند. در صورتیکه فرهنگ حاکم، برای ایدهها و ایدهپردازیها ارزش قائل نبوده و به آن ارج ننهد، هر نوآوری قبل از بروز در نطفه خفه میشود.2) تمدن سیستمی: مفهوم تمدن از مدنیت گرفته شده و منظور از تمدن سیستمی همان پایداری و نظم یک سیستم است که در خلاقیت و نوآوری بی تاثیر نیست.
اسلاید 6: 3) جو سازمانی: در کنار فرهنگ و تمدن سیستمی، جو سازمانی مثبت، رضایت کارکنان، جامعه، فراهم کردن فضای مناسب در کنار ایجاد رفاه روانی باعث خلاقیت و نوآوری میشود.4)ارزش سازمانی: تعاریف مختلفی از ارزشهای سازمانی وجود دارد که یکی از آنها عبارت است از: ارزشهای سازمانی، به آن دسته از ارزشهایی اشاره دارند که هدایتگر رفتار، کردار و اندیشه کارکنان و مدیران سازمان بوده و بر آنها تاثیر میگذارند.سطح سوم: سطح سوم مربوط به مواردی است که باید درون سازمان شکل گرفته و به آنها توجه شود تا رشد خلاقیت و نوآوری را نوید دهد.1) انگیزش: سازمانهای نوآور فعالانه آموزش و توسعه دانش اعضای خود را آنطور که روزآمد باشد تشویق میکنند. امنیت شغلی در سطح عالی برای کارکنان خود فراهم میآورند تا ترس از اخراج به خاطر اشتباه را کاهش دهند و به افراد جرات میبخشند که تغییرپذیر باشند.2) مشارکت: عقاید بیان نشده بسیاری در سازمان وجود دارد که منتظر ظهور هستند. این پیشرفت نیازمند فرآیندی است که خارج و داخل، مشتریان، فراهمکنندگان مواد اولیه و رقبا، تغییرات جمعیت شناختی، روندها، محیط اقتصادی، قوانین و مقررات و محیط سیاسی را مورد بررسی قرار دهد.3) کار تیمی: این موضوع فارغ از آنکه سبب انجام بهتر یک کار به علت تعدد افراد و تواناییهایشان میشود، زمینهای را ایجاد میکند تا افراد ضمن آشنایی با ایدههای یکدیگر، ایدههای خود را بهبود و گسترش داده و ایدههای نو و تازهتری شکل گیرد.4) تعهد سازمانی: آنچه از آن بهعنوان تعهد سازمانی نام برده میشود رویهای دوسویه است که سبب میشود فرد در عین اعتماد یافتن به سازمان، خود را متعهد به اصول اصلی سازمان بداند.5) تفویض اختیار: باید به افراد اختیار داده شود تا فرد در عین داشتن مسوولیت بتواند انتخاب کند نه آنکه مانند یک ماشین تنها یک عملگر صرف باشد.
اسلاید 7: 6) آموزش و پرورش: ایجاد یک فرآیند یادگیری و آموزش به روز، به موقع و فعال میتواند کسب نتایج مطلوب و اثربخش را از تیمهای نوآوری تضمین کند، مانند آموختن هر نوع مهارت جدید.7) بهرهوری شغلی و تحصیلی: یکی از مهمترین فاکتورهایی که باید به آن توجه داشت این است که افراد در زمینههای اصلی تحصیلی و شغلی خود بهکار گرفته شوند تا بتواند موثرتر باشند.8) تفکر بهبود مداوم: ایستایی و عدم سعی در بهبود شرایط از اصلیترین مواردی است که خلاقیت و نوآوری را در سازمان از بین میبرد.9) زیرساختها: برای آنکه ایدههای نو متولد شوند، هر سازمان باید زیر ساختهای اصلی را مهیا کند. این زیرساختها اعم از سیستمی و فرآیندهای سازمانی تا اجرایی و فنی مورد نیاز است.10) استفاده از تکنیکها: برای آنکه افراد یک سازمان را به سمت خلاقیت و نوآوری سوق داد، لازم است که ابتدا خود سازمان از تکنیکهای فناوریهای نو استفاده کند.11) دانش دادهکاوی: دانش دادهکاوی که براساس تحقیقات و تجزیه و تحلیل در سازمانها حائز اهمیت است. 12) سیستم ایدهپردازی: وجود سیستمی اثربخش که ایدهها را اخذ و تعدیل کرده و افراد را درگیر فرآیندهای اجرایی سازد و ارزیابی کند یک جزء اساسی و حیاتی در فرآیند نوآوری است.13) ارتباط بین ایدهپردازان: کاملا طبیعی و ضروری است که برای افزایش بهرهوری و خلاقیت، باید شرایطی را ایجاد کرد که ایدهپردازان بتوانند با یکدیگر ارتباط داشته و تعامل کنند.
اسلاید 8: 14) چسبندگی کارکنان (رضایت کارکنان): سازمانهایی که به خلاقیت و نوآوری اهمیت میدهند، بر تمام توان بالقوه کارکنان خود در سطوح فردی، تیمی و سازمانی مدیریت میکنند. این سازمانها بهگونهای از کارکنان تقدیر میکنند و به آنها پاداش میپردازند، که انگیزش و تعهد برای بهکارگیری مهارت و دانششان در جهت منافع سازمانی و پدیدار شدن ایده بهوجود میآید.15) جو سیاسی: اندیشه شهروندی خلاق و مشارکت جو، به مثابه هدف و راهبرد میتواند در راستای تحولات تاریخی شکلگیری ایدههای جدید، راهبردی برای خروج از یکنواختی حاکم بر فرآیندها و جامعه ما در مقطع زمانی حاضر باشد.با توجه به مدل پیشنهادی CIG این نتیجه محرز میشود که در یک محیط معین این فرضیه وجود دارد که برای رسیدن به اهداف گوناگون میتوان از راههای گوناگون استفاده کرد. آنچه اکنون باید به آن پرداخت تداوم رویه خلاقیت و نوآوری است.
اسلاید 9: ابزارهای مرتبطارزیابی خلاقیتCreativity Assessmentمدیریت نوآوری Innovation managementشاخص های نوآوری سازمان Corporate Innovation Indicatorمزایاوجودن خلاقیت و نوآوری بطور هدفمند از مهمترین مزیتهای این مدلهاست.کاربردهاسازمانها میتوانند بسته به وضعیت خود از این مدلها برای ایجاد نوآوری و خلاقیت استفاده نمایند.معایب
اسلاید 10: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز
اسلاید 11: برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت Mgtools.ir مراجعه نمایید...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.