مدیریت و رهبری

نظام پیشنهادات Suggestion Systems

Suggestion-Systems

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نظام پیشنهادات Suggestion Systems”

نظام پیشنهادات Suggestion Systems

اسلاید 1: نظام پیشنهاداتSuggestion Systems

اسلاید 2: عنواننظام پیشنهاداتنوعابزارمراحل استفادهاجرا / بازنگری موضوعارتباطات و مهارت هاسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: نظام پیشنهادها یکی از کارآمدترین پایه های دستیابی به کایزن (بهبود مستمر) می باشد. این نظام در واقع شیوه ای است که از طریق آن می توان به یافته های ذهنی و اندیشه سرمایه های انسانی در حل مسایل و ایجاد سوالات جدید و راه حل های بهینه، در راستای فرهنگ تغییر و بهسازی مستمر سازمان دست یافت. به عبارت دیگر، نظام پیشنهادها، فرمانبرداری از دانایی و به گردش انداختن اندیشه است و از این رهگذر، سازمان آمادگی ورود به دوره بلوغ و ترویج روحیه مشارکت را پیدا می کند. نظام پیشنهادها، چیزی به وجود نمی آورد بلکه امکان می دهد تا آرمان ها از طریق تفکر، بارور گردند و سازمان به پیشرفت های حیرت انگیز نایل آید.آنچه در نظام پیشنهادها به عنوان اهداف آرمانی و در حقیقت به عنوان فلسفه به کارگیری آن مطرح است، افزایش توان سازمان در مقابل خواست های متغیر مصرف کنندگان خدمات یا محصولات آن بنگاه از طریق ارج نهادن به فضایل و توانایی های انسان و همسو کردن اهداف کارکنان با اهداف سازمان و نهایتا به کارگیری صحیح تجربه، اندیشه، آرا و عقاید آنها در هر رده شغلی و در هر بخش سازمانی است.این نظام ابزاری کارآمد برای استقرار روحیه مشکل یابی و بهبود طلبی در کارکنان و مبارزه با روحیه خمودگی و بی تفاوتی کارکنان است. از طریق این نظام افزایش سطح همکاری و همدلی بین مدیران وکارکنان میسر شده و زمینه برای گسترش یادگیری و خلاقیت در کارکنان و همچنین بکارگیری آنها توسط مدیران در سازمان فراهم می گردد.فلسفه اجرای نظام پیشنهادها به طور کلی فلسفه به کارگیری نظام پیشنهادها را می توان به صورت زیر بیان کرد:- ارج نهادن به فضایل و توانایی های انسان در محیط کار و برخورد با مشکلات کار- افزایش حس تعلق سازمانی در کارآنان- همسوکردن اهداف کار آنان با اهداف بنگاه- اشاعه فرهنگ مشارکتی و همکاری جمعی در حل مشکلات و بهبود روابط کاری و رفتار سازمانی

اسلاید 4: فلسفه این نظام در نهایت دو گروه مدیران و کارکنان را از دو دیدگاه می نگرد و با هر یک سخنی جداگانه، اما مربوط به هم می گوید. از یک سو خطاب به مدیران می گویدکه باید همواره از نشستن در برج عاج و کشیدن دیوار به دور خود و بستن درها خودداری کنیم و باید همیشه درها را به روی افکار و عقاید تازه باز بگذاریم و از تغییرات و نوآوری ها استقبال کنیم. بی اعتنایی به اندیشه های نو و بهره نگرفتن از ابداعات و شیوه های جدید، برابر است با ایستایی و درنگ، و ایستایی نیز در گذر زمان به معنای عقب ماندن و به قهقرا رفتن است. حال آن که عکس این رفتار، نموداری از پیشرفت کارها و کامیابی در رسیدن به اهداف، ترقی و تعالی خواهد بود.این نظام از سوی دیگر به کارکنان و کارگران می گوید که در تمام امور سازمان با ارائه افکار و عقاید تازه حتی اگر کوچک و جزئی به نظر برسند مشارکت کنید. در این زمینه نمی توان انتظار داشت که کارها همیشه قرین موفقیت باشد. اگر گاهی پیشنهاد شما به دلایلی که مهمتر از همه غیر عملی بودن آن است به اجرا گذاشته نمی شود دلسرد نشوید، زیرا همین موضوع که شما توانسته اید متوجه مشکل بشوید و برای راه حل آن هم بیندیشید حاکی از آن است که فردی کنجکاو، نکته بین، صاحب اندیشه و بینش و ابتکار هستید و با ادامه این روش، بار دیگر حتماً پیشنهادی موفقیت آمیز خواهید داشت.اهداف نظام پیشنهادها1. ارج نهادن به شخصیت وجودی کارکنان و پاسخ به نیازهای ثانویه افراد2. بهبود روابط کار از طریق افزایش اعتماد متقابل بین مدیریت و کارکنان3. بهبود محصول، کاهش ضایعات و تلفات، کاهش هزینه ها، کاهش بوروکراسی و افزایش بهره وری از طریق بهبود فرآیندهای عملیاتی و سیستمها و نظایر آن4. ایجاد انگیزش در کارکنان برای ترغیب آنان به مشارکت در فعالیتهای مختلف شرکت5. افزایش روحیه همکاری و تعلق بین کارکنان و شرکت6. همسو سازی هدف های کارکنان با اهداف شرکت7. سالم سازی محیط و جلوگیری از جو اظهار نظرهای غیر رسمی.8. روانسازی امور9. افزایش رضایت ارباب رجوع10.مکتوب و مستند نمودن مشکلات و موانع موجود و استفاده از تجربه کارکنان در حل آنها

اسلاید 5: چگونگي اجراي نظام پيشنهادات:براي اجرا و عملي نمودن نظام پيشنهادات در هر سازمان و شركتي يك روش واحدي وجود ندارد هر سازماني بنا به موقعيت خود، نظام پيشنهادات متناسب با نيازهاي خود را طراحي و اجرا مي نمايد، اقدامات و فعاليتهاي لازم براي استقرار نظام پيشنهادات به شرح زير مي باشد:الف: بستر سازي براي استقرار نظام پيشنهادات: براي اجراي خوب نظام پيشنهادات بستر سازي و آماده سازي مديران و كاركنان امري ضروري است با توجه به اينكه نظام فوق بر اساس خواست و اراده كاركنان صورت مي‌گيرد و يك وظيفه شغلي و كاري نبوده و به مشاركت داوطلبانه كاركنان بستگي دارد با ابلاغ آئين‌نامه، دستورالعمل و بخش نامه عملي نمي‌شود بلكه بايد به طريقي كاركنان را تشويق و ترغيب نموده براي بسترسازي مي توان مراحل زير را در سازمان اجرا نمود:- آگاهي و اطلاع رساني مناسب به كاركنان و مديران مياني و اجرايي- برگزاري جلسات توجيهي در سطح مديران- برگزاري جسلات آموزشي در سطح مديران و كاركنان- تشويق و ترغيب كاركنان با بيان مزايا و منافع اجراي نظام فوق- ايجاد ارتباط و اعتماد متقابل بين كاركنان و مديران- تدوين و ابلاغ آئين‌نامه اجرايي نظام براي كليه واحدها و قسمتها- محدود نكردن پيشنهادات در زمينه هاي خاص- تدوين فرم مشخص و مكان معين براي ارائه پيشنهاداتب: تعيين گروه (كميته) يا شوراي نظام پيشنهادات: براي اجراي نظام پيشنهادات بايد كميته يا شورايي براي پذيرش پيشنهاد در سازمان تعيين گردد. بهتر است انتخاب كميته دموكراتيك باشد، يعني نمايندگاني از كاركنان و مديران در اين كميته حضور داشته باشند تا مسائل و نيازهاي كاركنان، مديران و سازمان در اجراي پيشنهادات لحاظ گردد. البته در سازمانهاي مختلف اين كميته ممكن است به نامهاي گروه، تيم يا شوراي پذيرش پيشنهادات تشكيل شده باشد. ولي تركيب اعضاي كميته يا گروه پذيرش مي‌تواند به صورت ذيل باشد:

اسلاید 6: - مقام مجاز يا نماينده تام‌الاختيار وي- دو نفر نماينده كاركنان (با راي گيري مستقيم)- يك نفر نماينده مديران (با راي گيري مستقيم)- كارشناس متخصص به تناسب موضوع پيشنهاد شده- دبير كميته يا گروهدر اولين جلسه كميته بايد رئيس و دبير مشخص شوند تا وظايف تقسيم شده و پي گيري گرددوظايف كميته نظام پيشنهادات:- رسيدگي (درخواست اصلاح، تصويب، رد) به پيشنهادات رسيده- تعيين مدت زمان اجراي آزمايش پيشنهاد ارائه شده- ارجاع پيشنهادات رسيده به گروه كارشناسي و واحدهاي اجرايي- تصويب يا رد نهايي پيشنهادها پس از اجراي آزمايش- سياست‌گذاري، تعيين خط مشي، تصويب و اصلاح آئين نامه‌هاي مربوطه- تعيين پاداش به پيشنهاد دهندگان، حق الزحمه كارشناس و همكاران اجرايي- ارزيابي و انتخاب بهترين پيشنهاد در هر سال- نظارات بر اجراي بهتر نظام پيشنهادات در سازمانج- روش ارائه پيشنهاد: براي ارائه پيشنهادات توسط همكاران بهتر است فرمي متناسب با نياز هر سازماني طراحي و در اختيار قسمتها و واحدها قرار دهد. يا فرمها را مي‌تواند از دبيرخانه نظام پيشنهادات گرفته و پس از تكميل پيشنهاد خود به دبيرخانه ارسال نمايد. و دبير نيز موظف است كه اعلام وصول پيشنهاد را در اسرع وقت به پيشنهاد دهنده اعلام نمايد. پس از وصول پيشنهاد دبيرخانه به بررسي پيشنهاد مي‌پردازد در صورتي كه پيشنهاد تكراري يا تنها به بيان مشكلات پرداخته و راه‌حل اجرايي ارائه نكرده باشد، طي نامه اي به پيشنهاد دهنده اطلاع دهد. در صورت غير تكراري بودن براي بررسي بيشتر در كميته پيشنهادات طرح نمايد.

اسلاید 7: د- روش بررسي پيشنهادات: كليه پيشنهادات كه قابل طرح در كميته باشد در جلسه مطرح مي‌گردد ممكن است پيشنهاد ارائه شده نياز به بررسي و اظهار نظر كارشناس باشد كه در اين صورت پيشنهاد به گروه كارشناسي و واحدهاي تخصصي ارجاع داده مي شود كه پس از دريافت نظر آنها دوباره در جلسه مطرح گرديده و در صورت تصويب يا عدم تصويب تشويق مادي و معنوي و علت عدم تصويب به پيشنهاد دهنده ابلاغ مي‌گردد بايد نتيجه بررسي پيشنهاد حتماً به پيشنهاد دهنده اعلام گردد تا پيشهاد دهندگان انگيزه براي ارائه پيشنهادات داشته باشند.ه- تعيين و پرداخت پاداش براي پيشنهاد دهندگان: در نظام پيشنهادات پاداش مالي و بازخورد سريع كه هر دو از اهرم‌هاي انگيزش مهم هستند بايد پيش‌بيني شده باشد اگرچه پاداش‌هاي مالي ممكن است رقم اندك باشد ولي بيشتر صورت نمادين دارد. در سازمانهايي كه روابط فرد با سازمانش رابطه بده و بستان است پرداخت پاداش مالي، خلاقيت، تفكر و روحيه مشاركت افراد را براي ارائه پيشنهادات بيشتر تقويت مي‌نمايد. البته هر سازماني مي‌تواند معيار و شاخصي براي تعيين و پرداخت پاداش مالي در نظر بگيرد به عنوان مثال مي‌تواند درصدي از صرفه جويي‌هايي كه در اثر ارائه پيشنهاد حاصل شده به عنوان پاداش در نظر گرفته شود و با درصدي از درآمد اضافي كه حاصل پيشنهاد باشد يا از طريق امتياز بندي پيشنهادات درصدي را تعيين و پرداخت نمايد البته بهتر است قسمتي از پاداش در صورت تصويب و قسمتي ديگر را پس از اجرا و عملي شدن پرداخت نمايد تا پيشنهاد دهنده براي مشاركت فعال انگيزه مناسب داشته باشد.

اسلاید 8: ابزارهای مرتبطنقطه نظرات مختلف Different Point Of View مزایانتايج مورد انتظار از اجراي نظام پيشنهادات: · افزايش كميت و كيفيت كالا و خدمات توليد شده · صرفه‌جويي و كاهش هزينه ها · ارتقاي بهره وري در سازمان · بهبود روشهاي انجام كار · ابداع روشهاي تازه و يا توليدات تازه · افزايش خلاقيت و نوآوري در سازمان · افزايش رضايت مندي كاركنانبه طور خلاصه مي‌توان گفت استقرار نظام پيشنهادات در هر سازماني مشاركت كاركنان را در تصميم‌گيريهاي سازمان بيشتر نموده و خلاقيت و نوآوري، انگيزه و روحيه رضايت‌مندي كاركنان را بهبود مي‌بخشد و بهبود و بالندگي فرد و سازمان را تقويت مي‌نمايدکاربردهانظام يا سيستم پيشنهادات ، تكنيكي است كه مي‌توان از فكر و انديشه هاي كاركنان براي مسئله يابي، چاره‌جويي و حل مسائل و مشكلات سازماني بهره جست. بر اساس نظام پيشنهادات كليه كاركنان از عاليترين رده سازماني تا پايين ترين سطح آن مي‌توانند پيشنهادات، ايده‌ها ، ابتكارات و نظرات خود را براي رفع نارسايي‌هاي موجود در روند كاري و يا بهبود روشهاي انجام كار و يا افزايش كيفيت توليد ارائه دهند. البته نظام پيشنهادات فقط انتقاد نيست بلكه در آن راه چاره نيز ارائه مي‌گردد.معایب

اسلاید 9: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 10: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت Mgtools.ir مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان