modele_fara_nazarippt

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدل فرا نظری”

مدل فرا نظری

اسلاید 1: به نام خدامدل فرا نظریTTM Model (SOC)دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعیدکتر رضا روزبهانی – متخصص پزشکی اجتماعیگروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 2: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 3: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 4: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 5: سازه های الگوی فرانظريه ای عبارتند از: مراحل تغيير رفتار (Change Stages) موازنه تصميم گيري(Decision Balance) خود کارآمدي (Self-Efficacy)فرآيندهاي تغيير (Processes of Change) دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 6: Evaluating Stages of ChangePrecontemplation (Denial)“What problem? I’m not thinking about it.”Contemplation (Ambivalence)“I wonder if I might have a problem? I’m thinking about it but not ready to decide anything yet.”Preparation / Determination (Admission)“I have a problem.”Action (Taking steps / Making changes)“I have a problem and I’m ready to do something about it.”Maintenance (Continuing what works)“I’m stabilized and doing well. How can I support my ongoing recovery?”Relapse / Recycle (Trying again)“I’m stabilized but have relapsed. How can I get back into active recovery?”

اسلاید 7: در حال حاضر فعالیت فیزیکی منظم ندارم و به آن فکر هم نمی کنم.در حال حاضر فعالیت فیزیکی منظم ندارم اما قصد دارم تا 6 ماه آینده شروع کنم.”برای فعالیت منظم 30 دقیقه لااقل 5 روز پیاده روی داشته باشد“به تازگی فعالیت منطم را شروع کرده ام.بیش از 6 ماه است فعالیت فیزیکی منظم دارم. به سوالات زیر در مورد فعالیت فیزیکی با بله یا خیر پاسخ دهید:دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 8: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 9: زمان تغییر قابل تشخیص باشد.چگونگی تغییر آدرس دهی شود.نیازهای شناختی، عاطفی، و رفتاری تغییر ارزیابی شود و استراتژی های مناسب تجویز شود.مدل کمک می کند دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 10: Overview Stage 1: Precontemplation پیش تامل Expected Outcome: Awareness آگاه سازی Education Approach: Novel information, persuasive communications, experiencesStage 2: Contemplation تامل Expected Outcome: Knowledge acquisition افزایش دانسته ها Education Approach: Information, persuasive communications, experiencesاطلاعات- ارتباط تشویقی-تجاربStage 3: Preparation آمادگی Expected Outcome: Deciding تصمیم گیری Education Approach: How-to information, skill development, attitude change (Strong beliefs and attitudes)چگونه؟-مهارتها- تغییر نگرشدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 11: Preparation StageMy weight is a concern for me; I’m clear that the benefits of attempting weight loss outweighs افزایش وزن نگرانم کردهDrawbacks, and I’m planning to start within the next month.” لغزش داشتم و مجددا برنامه دارم دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 12: آمادگیPreparationReview reasons for PA مرور دلایل فعالیتCounter ambivalence شناخت دودلی هاResolve ambivalence برطرف کردن دو دلی هاDevelop a PA plan (acceptable, accessible and effective!) برنامه ریزیDiscuss past PA attempts فعالیتهای قبلیSet a date for PA تعیین یک زمان مشخص Support commitment حمایت از تعهد بوجود امده Encourage motivation and efforts for change تشویق برای تغییرGive direct and positive message for PA پیام مشخص و مثبت برای فعالیت فیزیکیGive self-help materials کمک به خوددکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 13: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 14: Cont. Stage 4: Action عمل Expected Outcome: Changed behavior تغییر رفتار Education Approach: Skill, reinforcement, support, self-management, attitude changeمهارت-تجدید قوا- خود مدیریت-تغییر نگرشStage 5: Maintenance نگهداری Expected Outcome: Continuation ادامه دادن Education Approach: Relapse prevention skills, self-management, social and environmental supportمهارت پیشگیری از عود-خود مدیریت-حمایت محیطی و اجتماعیRelapse عود gradual or sudden / relapse is more common than linear progression through these stages / think of the stage and relapse as cyclical/ see relapse as part of the learning or adopting process Never disappointed or give up.دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 15: - عملAction Review and affirm reasons for PA مرور و تحکیم دلایل Explore cause of PA یررسی دلایل فعالیت Plan for start day & days thereafter برنامه ریزی روز شروع Review relapse triggers (people, situations, feelings, places)مرورعوامل عود کنندهTroubleshoot problem areas شناخت موانع Discuss obstacles to PA بحث موانع فعالیت Review coping strategies for cutting PA شناخت استراتژی های قطعExplore support system & other resources شناخت سیستم حمایتی و منابعEncourage efforts تشویق فعالیتهاFocus on progress تمرکز بر پیشرفت Follow-up پیگیریGive self-help materials خودیاری و اعتماد به نفسدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 16: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 17: - نگهداریMaintenance Support self-efficacy تقویت خود کاراییReaffirm commitment تحکیم تعهدSupport change efforts حمایت از تلاش برای تغییرHighlight positive benefits مشخص نمودن منافع Identify risks and temptations شاخت خطرات و وسوسه هاReview and practice coping skills مرور و تمرین مهارتهای جور شدنRelapse prevention skills مهارتهای پیشگیری ازعودProvide resources تهیه امکاناتدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 18: What do you need to know and do to move through the stages of change? حرکت بین مراحل For real change to happen you need to have A Hope for a future that does PA امید A Confidence that change is possible اعتماد به عملی بودنA Intention to put time and effort into making changes اراده برای صرف وقت در جهت تغییرA Ability to identify and practice the skills needed to stop inactivity توانائی در شناخت و عمل به مهارتهای مورد نیاز برای پایان به عدم حرکتA Resoluteness in applying focus and discipline to making real and sustained change ثبات قدم و تمرکز بر نظم دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 19: مراحل تغيير رفتار (Change Stages) مرحله پيش انديشه(Precontemplation) : وقتی فرد فرد هيچ قصدي براي تغيير رفتار خود در طي شش ماه آينده نداشته باشد، او در اين مرحله است.انديشه(Contemplation) : فردی که قصد دارد که در طي شش ماه آينده، رفتار خود را تغيير دهد و يا برای مدت 24 ساعت رفتار مورد نظر را در پيش گرفته است، در اين مرحله قرار دارد.آمادگي(Preparation) : فردی که در اين مرحله است قصد دارد در طي يک ماه آينده رفتار خود را تغيير دهد و در جهت تغيير رفتار گام هايي نيز برداشته است.عمل(Action) : فردی که رفتار خود را آشکار به صورت تغيير داده است ولی کمتر از شش ماه از اين تغيير گذشته است، در مرحله عمل است.نگهداري(Maintenance) : وقتی بيش از شش ماه از تغيير رفتار آشکار فرد گذشته باشد، او در اين مرحله قرار دارد.دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 20: موازنه تصميم گيری (Decision Balance) تصميم برای تغيير يک رفتار را می توان نتيجه غلبه منافع حاصل از رفتار جديد (Pros) بر نگرانی های حاصل از تغيير (Cons) است. در فردی که تغيير رفتار نمی دهد و در مرحله قبل از تغيير می ماند، نگرانی های تغيير بيشتر از فوايد حاصل از آن است يا فوايد تغيير نکردن در نظر او بيشتر از نگرانی های آن خواهد بود. اهميت هر آيتم با مقياس پنج قسمتی (اصلا مهم نيست، خيلی مهم نيست، تاحدودی مهم است، خيلی مهم است، بسيار مهم است) سنجيده می شود.دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 21: خودکارآمدی (Self- Efficacy) مفهوم خودکارآمدی توسط باندورا مطرح شد که به معنای اطمينان فرد به خود برای انجام موفقيت آميز يک رفتار خاص است. خودکارآمدی با مشخص کردن اطمينان افراد برای اجتناب از رفتار يا موقعيت های مخاطره آميز بدون بازگشت به مرحله غيرسالم يا رفتار مخاطره آميز، مشخص می شود.در مرحله پيش انديشه، وسوسه در بالاترين سطح خود و خودکارآمدی در سطح پايينی است. دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 22: فرايندهاي تغيير (Processes of Change) فعاليت های آشکار و نهانی که افراد انجام می دهند تا در طی مراحل تغيير پيش بروند، فرايندهای تغيير نام دارند. اين فرايندها راهنماهای سودمندی برای طراحی مداخلات رفتاری در مخاطبان به شمار می روند. مهمترين فرايندهای تغيير عبارتند از: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 23: I. Processes of Change: Experiential Consciousness Raising [Increasing awareness] I recall information people had given me on how to stop smoking Dramatic Relief [Emotional arousal] I react emotionally to warnings about smoking cigarettes Environmental Reevaluation [Social reappraisal]I consider the view that smoking can be harmful to the environment 4. Social Liberation [Environmental opportunities] I find society changing in ways that make it easier for the nonsmoker 5. Self Reevaluation [Self reappraisal] My dependency on cigarettes makes me feel disappointed in myself دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 24: II. Processes of Change: Behavioral Stimulus Control [Re-engineering] I remove things from my home that remind me of smoking Helping Relationship [Supporting] I have someone who listens when I need to talk about my smoking Counter Conditioning [Substituting] I find that doing other things with my hands is a good substitute for smoking Reinforcement Management [Rewarding] I reward myself when I don’t smoke Self Liberation [Committing] I make commitments not to smoke دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 25: افزايش هوشياری (Consciousness Raising)يافتن و يادگيری حقايق، عقايد و نکات جديدي که از تغيير رفتار در فرد حمايت می کنند. افزايش آگاهی درباره علل، عواقب و راه چاره های يک مشکل رفتاری خاص از طريق بسيج های رسانه ای (Media Campaign) ، بازخورد دادن برای وقايع، ارائه تفسير برای رخدادها، مواجهه و يا کتاب درمانی (Bibliotherapy) ، ايجاد شود.دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 26: تسکين اغراق آميز (Dramatic Relief) در ابتدا با افزايش احساسات منفي (مانند ترس، اضطراب، نگراني) مرتبط با انجام رفتار غيرسالم همراه است ولی به دنبال آن، و در صورتی که اقدام مناسب انجام شود، کاهش اين احساسات يا تسکين رخ می دهد. از بين تکنيک هايي که می تواند به طور احساسی افراد را به حرکت در طی مراحل تغيير وادار کرد می توان به ايفای نقش (Role Playing)، اندهگين کردن (Grieving)، شهادت فردی (Personal Testimony) و بسيج های رسانه ای اشاره کرد. دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 27: ارزيابی مجدد خود (Self Reevaluation)ارزيابی شناختی و عاطفی فرد از خود که در نتيجه انجام رفتار غيرسالم يا و اجتناب از آن ايجاد می شود. شفاف سازی ارزش ها (Values Clarification)، توجه به الگوهای سالم و تصويرسازی (Imagery)، از تکنيک هايي است که در اين فرايند کاربرد دارد. دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 28: ارزيابی مجدد محيط (Environmental Reevaluation)ارزيابی شناختی و عاطفی فرد از تاثيرات منفي رفتار غيرسالم يا اثرات مثبت رفتار سالم بر محيط اجتماعی و فيزيکی پيرامون يک فرد، مشخصه اين فرايند است. با کمک مهارت آموزی برای همدلی کردن (Empathy)، مستندسازی (Documentary)، شهادت دادن ها و مداخلات خانوادگی (Family Interventions) می توان اين فرايند را ايجاد کرد.دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 29: آزادسازی خود (Self Liberation)باور فرد به اين که می تواند تغيير کند و تعهد به خود برای تغيير رفتار. راه حل های سال نو (New Year’s Resolution)، شهادت در جمع (Public Testimony) و انتخاب های جمعی به جای انتخاب های انفرادی، از جمله تکنيک های تقويت اين فرايند است. دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 30: روابط کمک کننده (Helping Relationships)جستجو و دريافت حمايت هاي اجتماعي براي تغيير رفتار در فرد که می تواند شامل مراقبت، اعتماد، آزادی و پذيرش باشد. ايجاد ارتباط نزديک، ائتلاف های درمانی (Therapeutic Alliances) ، تلفن های مشاور، و نظام های رفاقتی(Buddy Systems) می توانند منبع اين حمايت ها باشند. دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 31: شرطی شدن متقابل (Counter Conditioning) جايگزين کردن شناخت ها و رفتارهای جايگزين سالم برای رفتارهای غيرسالم. آرام سازی (Relaxation)، تفکر مثبت، حساسيت زدايي، جايگزين های نيکوتين، بيان جملات مثبت از جمله تکنيک های مرتبط با اين فرايند است.دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 32: مديريت تقويت (Reinforcement Management) ايجاد پيامدهايي برای حرکت در مسير تغيير که می تواند پاداش برای تغيير رفتار مثبت يا جريمه براي رفتارهای غير سالم باشد. به نظر می رسد اثر پاداش بيشتر از جريمه باشد. تعهد برای انجام، تقويت کننده های آشکار و پنهان، و انگيزه بخش ها (Incentives)، را می توان روش هايي برای افزايش احتمال انجام رفتار مثبت به حساب آورد. دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 33: کنترل محرک ها (Stimulus Control)حذف يادآورها يا راهنماهاي انجام رفتار غيرسالم و افزودن راهنماها يا يادآورهاي انجام رفتار سلامت، مشخصه اين فرايند است. اجتناب (Avoidance)، بازسازی محيط (Environment Reengineering)، و تشکيل گروه های خوديار (Self-help Groups)، می توانند از روش های پيشبرد فرد در مسير تغيير رفتار به شمار رود. دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 34: آزادسازی اجتماعی (Social Liberation) اين فرايند نياز به افزايش فرصت ها يا جايگزين های اجتماعی برای رفتار غيرسالم دارد تا جامعه به اين درک برسد که هنجارهاي اجتماعي در جهت حمايت از اين تغيير رفتار تغيير کرده است. جلب حمايت همه جانبه (Advocacy)، روش های توانمندسازی (Empowerment)، سياستگزاری مناسب برای افزايش فرصت های ارتقای سلامت، به ويژه برای افرادی که محروم هستند يا تحت ظلم قرار می گيرند. از نمونه های آشنای اين روش ها می توان به ايجاد محل های سيگار آزاد (Smoke Free Zones) ، ارائه سالاد در ناهارخوری های مدارس، و دسترسی آسان به کاندوم، اشاره کرد. دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 35: نکته مهم ديگر در استفاده از الگوی فرانظريه ای، تعيين فرايند مناسب برای هر مرحله از تغيير است. به عبارت ديگر، عبور از هر مرحله به مرحله بعد که پيشرفت به سوی تغيير رفتار مورد نظر است، نيازمند استفاده از تکنيک های مناسب هر فرايند خواهد بود. راهنمای زير می تواند برای اين مساله کاربرد داشته باشد:دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 36: از مرحله پيش انديشه به انديشه: فرايندهای افزايش آگاهی، تسکين اغراق آميز، ارزيابی مجدد محيطدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 37: از مرحله انديشه به آمادگی: ارزيابی مجدد خوددکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 38: از مرحله آمادگی به عملآزادسازی خوددکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 39: از مرحله عمل به نگهدارندهشرطی سازی متقابل، روابط کمک کننده، مديريت تقويت، کنترل محرکتوجه: آزادسازی خود به علت ارتباط هسته ای که با تمام مراحل دارد، در اين دسته بندی ذکر نشده است.دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 40: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 41: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 42: مدل 5گانه دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 43: اهداف قبلی بیمار را بررسی کنید.ببینید بیمار در چه سطحی از فعالیت است و چه احساسی به آن دارد.از بیمار بخواهید تا مهم ترین نگرانی هایش را بیان نماید.نگرش ها و باورهای وی به سلامت و فعالیت فیزیکی را مورد ارزیابی قرار دهید.ارزیابی Assess بررسی وضعیت حاضر فعالیت فیزیکی و روند تغییر رفتار و دستیابی به خود مدیریتی در وی. دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 44: به وی بگویید فعالیت فیزیکی و تغییر چه اهمیتی دارد ( حتی بیشتر از دارو).توصیه ها، به نگرانی ها و خطرات بیمار پاسخ دهند.دریاره نوع، میزان و شدت فعالیت با بیمار صحبت کنید.جملات و عبارات کوتاه اما دقیق و اختصاصی بیان کنید.از بیمار بخواهید به توصیه های شما فکر کند و نظر خود را بگوید.توصیه Advice توصیه هایی کاملاً مختص به بیمار، مشکلاتش و دنیای او ارایه دهید: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 45: از بیمار بخواهید تا مهم ترین خواسته اش را بیان کند.از وی بخواهید تا در زمینه فعالیت فیزیکی هدف منطقی که به نظرش می رسد را بیان نماید. و سپس تغییر را هدف گذاری کنید. کمک کنید تا بیمار متمرکز باشد و اهداف خود را به وی تلقین نکنید.توافق و هدف گذاری Ask or Agree با کمک بیمار بر اهداف مشترک اختصاصی و قابل اجرا به توافق برسید: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 46: از بیمار بخواهید تا مهم ترین چالش های موجود بر سر راه رسیدن به هدفش را بیان کند.راهکارهای قبلی که وی بکار برده است را بیان کند.برنامه اجرایی برای وی تهیه نمایید تا مطابق آن عمل نمایدمنابع کمکی و حمایتی را برای وی مشخص نمایید.کمک Assist کمک به بیمار برا ی شناسایی مشکلات و راهکارها؛ ارایه برنامه اجرایی برای تغییر رفتار دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 47: زمان ویزیت بعدی را تعیین کنید.به بیمار بگویید که مشتاق هستید بدانید وی چطور برنامه را اجرا می کند.تماس های بعدی را به مرور میزان پیشرفت اهداف تعیین شده اختصاص دهید.در پی گیری بیمار هر زمان که لازم شد وی را به متخصصین یا سازمان های حمایتی ارجاع دهید.پیگیری Arrange برنامه دقیقی را تنظیم نمایید تا پیشرفت وی را بتوان مونیتور کرد: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 48: تطبیق با رویکردهای ”5As“، شناخت اجتماعی و مصاحبه های انگیزشیاهمیت بالای حمایت در همه مراحل مراقبت شامل آغاز، اجراو پیگیریمدل مورد استفاده در بیماری های مزمنمورد تایید مطالعات سلامت مانند ترک سیگار و تغییر سبک زندگیمطابقت مدل با سایر رویکردها دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 49: قانون گذاریاطلاعات و آگاهی بیماران اطلاعات پرسنل بهداشتی (نبود آمار، دستورالعمل مشخص و...)سیستم مدیریتی جامعه و فرهنگ (مثلاً مردم، بازار و رسانه) ضعف در ارتباطات بین شبکه بهداشت و سلامت، ورزش و سازمان های اجتماعی مشکلات و موانع ترویج رفتار سلامت دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 50: ارتباط اولیه را با صداقت و اعتماد ایجاد کنید.استفاده از سوالات باز برا ی بالا بردن مشارکت بیمارعادت کنید در مراقبت و پیگیری فعال (پیش قدم) باشید.برنامه مشاوره خود را مکتوب کنید و برنامه اجرایی بیمار را پرینت نمایید و در اختیارش قرار دهید.بهبود کارکرد مدل دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 51: تیم های موفق در سطوح مختلف مدل را بکار می بندند:سطح بیمار-پزشک؛ تعاملات بیمار محورسطح مرکز درمانی: ساماندهی درمان برای تشویق، اجرا و حمایت از مدلسطح جامعه و سیاست گذاری: بکارگیری منابع جامعه برای اجرای مدل و اعمال سیاست های حمایتی سیستم های سلامت جامعه محور و سیاست گذاری را با مراقبت اولیه ترکیب نمایید (لذا می توانید برخی از مراحل را بیرون از ویزیت ها اجرا کنید)کاربرد مدل در سطوح مختلف دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 52: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 53: Notes DeterminationDescription• Motivated to make a change.• I’ve got to do something about this problem.• This is serious! Something has to change.• What can I do? How can I change?• Window of opportunity – open for a short time – either advance to slip backدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 54: ActionDescription:• Often thought of as therapeutic process• Doing things to make a changeدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 55: Strategy • Cheering on• Supporting client in taking steps toward change• Reflecting back goals, providing real supportدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 56: MaintenanceDescription• Sustain change• Prevent relapse• Learn different skills that needed to changeدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 57: Strategy:• Help the client to identify and use strategies to prevent relapseدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 58: RelapseDescription• Oops• Step backward• Relapse that is a “slip” is minor• Relapse that leads to falling off the wagon is major• Challenge is to start again and not get demoralized• Use relapse as opportunity to growدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 59: Strategy• Help prepare for and expect relapse• Avoid demoralization• Urge them to continue on wheel of change• Don’t give up• Clarify consequencesدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 60: Liken this change process to the stages of reactions people go through when they experience loss/separation:• Shock• Denial• Anger• Bargaining• Acceptance• Moving onدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 61: Connect these to the kind of things people said they wanted to know and how they wanted to be treated during the morning exercise.Advice - shareBarriers – removeChoices – provideDesirability – decrease NotesEmpathy - showFeedback - provideGoals - developHelping - activelyدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 62: Stages of change( SOC) Assess and Determine Define moderate – intensity PAYes or no to 4 statements about PA behavior and intentionsEarly stages demand more cognitive techniquesLate stages demand more behavioral techniquesدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 63: روش اجرای مدل دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 64: بکارگیری پرسنل در اجرای مدل (مشارکت)با ایجاد یک چارت دقیق مشخص کنید در هر مرحله، چه کاری؛ توسط چه کسی؛ در چه زمانی و چگونه انجام خواهد شد؟درس های مهم دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 65: شاید ما همه فکر می کنیم این مدل را به خوبی می شناسیم و براحتی می توانیم اجرا نماییم؛ مثلاً همه ما بیمار محوری را کامل اجرا می کنیم..... یک جلسه ویزیت و مشاوره خود را ضبط نمایید و بررسی کنید چند درصد شما و چه اندازه بیمار در این جلسه مشارکت دارد؟با رفع نواقص احتمالی به رشد خومان کمک کنیم...مدل را برای سایر بیماران هم بکار ببریم:مشاوره های تغدیه و رفتار پرخطر ادامه.دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 66: این مدل باید در کنار سایر مراقبت های بیمار بکار گرفته شود. مداخلات رفتاری جدی تر نیازمند به ارجاع بیمار به متخصصین یا تیم های حمایتی دارد. (با حفظ ارتباط با مراقبین اولیه)ارزیابی، فیدبک، اصلاح برنامه اجرایی و پیگیری مداوم برای بهبود رفتار فعالیت فیزیکی در سطوح مختلف باید اجرا شود.این مدل باید با سایر روش های تغییر رفتار ترکیب شود.چند توصیه دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 67: تغییر و بهبود رفتار یک نیاز همیشگی جوامع انسانی است.خود توانمندسازی محور عمده برنامه ها و استراتژی های بهبود رفتار است.تغییر باید بر اساس مدل و برنامه مدون مدیریت شود.متد ترویج فعالیت به کمک مراقبین بهداشتی اولیه گام اولیه است و برای تکمیل شدن باید با سایر روش ها مانند جامعه محور ترکیب شود.ایجاد شبکه های ارتباطی میان حوزه های پزشکی، اجتماعی و ورزشی یک ضرورت است.در پایان دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 68: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 69: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 70: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 71: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 72: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 73: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 74: Experiential Processes Consciousness Raising involves increased awareness about the causes, consequences and cures for a particular problem behavior. Interventions that can increase awareness include feedback, education, confrontation, interpretation, bibliotherapy and media campaigns. Dramatic Relief initially produces increased emotional experiences followed by reduced affect if appropriate action can be taken. Psychodrama, role playing, grieving, personal testimonies and media campaigns are examples of techniques that can move people emotionally. Environmental Reevaluation combines both affective and cognitive assessments of how the presence or absence of a personal habit affects ones social environment. It can also include the awareness that one can serve as a positive or negative role model for others. Empathy training, documentaries, and family interventions can lead to such re-assessments.دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 75: Social Liberation requires an increase in social opportunities or alternatives especially for people who are relatively deprived or oppressed. Advocacy, empowerment procedures, and appropriate policies can produce increased opportunities for minority health promotion, gay health promotion, and health promotion for impoverished people. These same procedures can also be used to help all people change such as smoke-free zones, salad bars in school lunches, and easy access to condoms and other contraceptives. Self-reevaluation combines both cognitive and affective assessments of ones self-image with and without a particular unhealthy habit, such as ones image as a couch potato or an active person. Value clarification, healthy role models, and imagery are techniques that can move people evaluatively. دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 76: Behavioral Processes Stimulus Control removes cues for unhealthy habits and adds prompts for healthier alternatives. Avoidance, environmental re-engineering, and self-help groups can provide stimuli that support change and reduce risks for relapse. Planning parking lots with a two-minute walk to the office and putting art displays in stairwells are examples of reengineering that can encourage more exercise. Helping Relationships combine caring, trust, openness and acceptance as well as support for the healthy behavior change. Rapport building, a therapeutic alliance, counselor calls and buddy systems can be sources of social support. Counter Conditioning requires the learning of healthier behaviors that can substitute for problem behaviors. Relaxation can counter stress; assertion can counter peer pressure; nicotine replacement can substitute for cigarettes, and fat free foods can be safer substitutes. .دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 77: Reinforcement Management provides consequences for taking steps in a particular direction. While reinforcement management can include the use of punishments, we found that self-changers rely on rewards much more than punishments. So reinforcements are emphasized, since a philosophy of the stage model is to work in harmony with how people change naturally. Contingency contracts, overt and covert reinforcements, positive self-statements and group recognition are procedures for increasing reinforcement and the probability that healthier responses will be repeated. Self-liberation is both the belief that one can change and the commitment and recommitment to act on that belief. New Years resolutions, public testimonies, and multiple rather than single choices can enhance self-liberation or what the public calls willpower. Motivation research indicates that people with two choices have greater commitment than people with one choice; those with three choices have even greater commitment; four choices do not further enhance will power. So with smokers, for example, three excellent action choices they can be given are cold turkey, nicotine fading and nicotine replacementدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 78: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 79: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 80: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 81: Goals:1. Praise the decision to change behavior:It’s great that you feel good about your weight loss decision; you are doing something importantto decrease your risk for heart disease.2. Prioritize behavior change opportunities:Looking at your eating habits, I think the biggest benefits would come from switching from wholemilk dairy products to fat-free dairy products. What do you think?دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 82: Cont.3. Identify and assist in problem solving re: obstacles:Have you ever attempted weight loss before? What was helpful? What kinds of problems wouldyou expect in making those changes now? How do you think you could deal with them?4. Encourage small, initial steps:So, the initial goal is to try nonfat milk instead of whole milk every time you have cereal thisweek.5. Assist patient in identifying social support:Which family members or friends could support you as you make this change? How could theysupport you? Is there anything else I can do to help?دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 83: Strategy: • Articulate the choices in client’s words.• Suggest choices.• Probe client’s thinking about optionsدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 84: Definition دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعیPeople in precontemplation stage have no intention of changing their behavior for the foreseeable future. They are not thinking about changing their behavior, and may not see the behavior as a problem when asked. They certainly do not believe it is as problematic as external observers see it. These individuals are often labeled as resistant or in denial.

اسلاید 85: Things to Consider دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعیReasons for precontemplation can fit into the four Rs: reluctance, rebellion, resignation, and rationalization. DiClemente (1991) described why these groups do not consider change and methods for intervening.

اسلاید 86: Therapist Tasks دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی• Identify the problem - this often means something different for the therapist and the client. • Be aware of difference between reason and rationalization. A person, well aware of the risks and problems, may choose to continue the behavior. We may not change them in the face of this informed choice. Our work may have an impact later. • Recognize that more is not always better. More intensity will produce fewer results with this group. Use MI strategies to raise awareness and doubt. Increase the clients perceptions of risks and problems with current behavior. • Remember the goal is not to make precontemplators change immediately, but to help move them to contemplation.

اسلاید 87: Strategiesدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعیPrimary tools are providing information and raising doubt. However, basic skills such as reflective listening, open-ended questions, and functioning as a collaborator (rather than an educator) may be enough. Matching interventions to the type of precontemplators is also helpful. Outcome The client begins to consider that a problem or matter of concern exists.

اسلاید 88: Contemplationدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعیDefinition The person is aware a problem exists and seriously considers, action, but has not yet made a commitment to an action. Things to Consider This is a paradoxical stage of change. The client is willing to consider the problem and possibility of change, yet ambivalence can make contemplation a chronic condition. Clients are quite open to information and yet wait for the one final piece of information that will compel them to change. It’s almost as they either wait for a magic moment or an irresistible piece of information that will make the decision for them. This is a particularly opportune time for motivational interviewing strategies. Contemplation and interest in change are not commitment. Information and incentives to change are important elements for assisting contemplators. Personally relevant information can have a strong impact at this stage.

اسلاید 89: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعیTherapist Tasks • Consider the pros and cons (from the clients perspective) of the problem behavior, as well as the pros and cons of change. • Gather information about past change attempts. Frame these in terms of some success rather than change failures. • Explore options the client has considered for the change process and offer additional options where indicated and if the client is interested. Remember that our clients are rarely novices to the change process. • Elicit change statements. Strategies Inquire about the “good and less good” things of the problem behavior; explore concerns. Outcome The client is making change statements and makes a tentative commitment to changing the behavior

اسلاید 90: PreparationDefinitionThe person is intent upon taking action soon and often report some steps in that direction. Thus, this stage is a combination of behavioral actions and intentions. This is a relatively transitory stage that is characterized by the individuals making a firm commitment to the change process. There may already be some initial steps taken towards change, but even if not, most clients will make a serious attempt at change soon (i.e. one month).دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 91: Things to Consider Despite making a decision to alter behavior, change is not automatic. Ambivalence, though diminishing, is still present. The decision-making process is still occurring and pros and cons are still being weighed.دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 92: Therapist Tasks Assess strength of commitment. Strong verbal statements may be a sign of weak commitment. A realistic evaluation of problem area and a calm dedication to making this a top priority are good indicators • Examine barriers and elicit solutions (what will t he first week be like?) • Build coping behaviors • Reinforce commitment but provide words of caution where enthusiasm may outdistance actual skills دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 93: StrategiesAsk a key question. Assist client in building an action plan and removing barriers. Some examples of key questions are: • What do you think you will do? • Whats the next step? • It sounds like things cant stay how they are now. What are you going to do? One structure for a change includes six elements: • Specific statement of changes to be made • Why these changes are important • Steps in making these changes • Inclusion of others in the plan • A method for evaluating the plan • Identification of possible barriers to the plan Outcome The client is making clear change statements and has an action plan in place. دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 94: ActionDefinition The person is aware a problem exists and actively modifies their behavior, experiences and environment in order to overcome the problem. Commitment is clear and a great deal of effort is expended towards making changes. دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعی

اسلاید 95: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعیThings to Consider Action involves a sustained effort at making changes. This period usually lasts from one to six months. Clients have made a plan and have begun implementing it. Ambivalence and commitment are still issues. Too often people do not go back and re-evaluate their change plan. Where is it working? Where did it not? Is there a procedure for re-evaluating the plan? Has there been any planning for handling little slips? Recognize differing levels of readiness to change among issues and the recycling process in the Stages of Change

اسلاید 96: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعیTherapist Tasks Help increase clients self-efficacy by: • Focusing on successful activity • Reaffirming commitment • Making intrinsic attributions for success Offer successful models with a variety of action options. The therapist may be used more as a monitor than a change agent.

اسلاید 97: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعیStrategies This stage is familiar to most therapists and involves interventions they have experience in providing (e.g. skill building, group work, relapse prevention, active problem solving, counter-conditioning, stimulus control, contingency management). Outcome Clear changes in behavior are manifested and the risk of relapse diminishes as new behavior patterns replace the old problematic behavior.

اسلاید 98: Maintenanceدکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعیDefinition The person has made a sustained change wherein a new pattern of behavior has replaced the old. Behavior is firmly established and threat of relapse becomes less intense.

اسلاید 99: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعیThings to consider Maintenance is often viewed as an afterthought where very little activity occurs. However, maintenance is not a static stage. Relapse is possible and occurs for a variety of reasons. Most relapses are not automatic but occur after an initial slip has occurred. Client’s will often turn to a therapist during what Saul Shiffman calls a relapse crisis (i.e., they’ve slipped or are about to). During these times the client’s self-efficacy is weakened and fear is high. Clients seek reassurance from therapists while trying to make sense of the crisis. Review of the spiral model of the Stages of Change can bevery helpful for clients at these times.

اسلاید 100: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعیTherapist Tasks Therapists do not usually see clients that are well-established in maintenance. If they do, a review of the action plan and a strategy for periodic review of the plan are useful. More often therapists will see clients when a relapse crisis is present. Tasks for these times are: • Exploration of the factors precipitating and maintaining the crisis • Provision of information • Feedback about plans • Empathy

اسلاید 101: دکتر روزبهانی - گروه پزشکی اجتماعیStrategies When crises are occurring, slow the process down. Explore what succeeded, as well as what is precipitating their current concerns or crisis. Offer models of success while normalizing relapse in situations where change is not easily accomplished. If the client is returning to discuss their success, reinforce their active efforts in making change possible and their commitment to change. Outcome Client exits the Stage of Change spiral. For a relapsing client, they re-enter the contemplation or preparation stage.

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید