مدل کسب و کار کانواس (اوستروالدر) – Business Model Canvas -Osterwalder
اسلاید 1: مدل کسب و کار کانواس (اوستروالدر)Business Model Canvas (Osterwalder)MGTools.ir
اسلاید 2: عنوانمدل کسب و کار کانواس (اوستروالدر)نوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیل /طراحی / بازنگریموضوعمالی و سرمایه گذاری / بازاریابی، فروش و تبلیغات / استراتژیسطحسازمانیپیچیدگیکم
اسلاید 3: کسب و کار مدل Canvas یک مدیریت استراتژیک و قالب راه اندازی ناب برای توسعه های جدید و یا مستند سازی مدل های کسب و کار موجود است کسب و کار مدل بوم را می توان بر روی یک سطح بزرگ گروه های از مردم به طور مشترک شروع به طرح ریزی و بحث در مورد عناصر مدل کسب و کار کرد .این یک ابزار عملی از درک، بحث، خلاقیت، و تجزیه و تحلیل است که تحت مجوزCreative Commons از Strategyzer AG توزیع شده و می تواند بدون هیچ گونه محدودیت برای کسب و کار مدل سازی استفاده شود. کسب و کار مدل بوم در قالب نرم افزار مبتنی بر وب نیز موجود است کانواس الگویی برای تدوین یک مدل برای کسبوکاری جدید و یا ثبت مدل فعلی مورد استفاده در کسبوکار است. بوم مدل کسبوکار در واقع یک نمودار تصویری است که بخشهای مختلفی دارد. هر یک از این بخشها به تشریح گزارههای ارزش، زیرساخت،مشتریان و یا امور مالی مربوط به یک شرکت و یا محصول اختصاص دارد. بوم مدل کسبوکار به شرکتها کمک میکند تا بتوانند با ترسیم تعامل میان بخشهای مختلف کسبوکار خود، فعالیتهای خود را به شکلی هماهنگ به پیش ببرند. بوم مدل کسبوکار ابتدا توسط الکساندر اوستروالدر طراحی شد. طبق تعريف استروالدر؛ مدل کسب و کار ابزاري مفهومي است که شامل مجموعهاي از عناصر و ارتباط آنها بوده و منطق شرکت جهت درآمدزايي را نشان ميدهد.تعريف استروالدر و بوم مدل کسب و کار پيشنهادي وي، از توجه و استقبال قابل توجهي برخوردار شده است. به طوري که امروزه در اکثر شرکت هاي موفق جهان و رويدادهاي استارتاپي از اين بوم به عنوان تابلوي راهنمايي براي جهت دهي مسير کسب و کار استفاده مي کنند از سال ۲۰۰۸ که این بوم طراحی شد، بومهای دیگری برای گوشه بازارهای مختلف ارائه شدند که برای نمونه میتوان به بوم ناب اشاره کرد. بوم مدل کسب و کار ابزار ساده تصویری و در عین حال بسیار قدرتمند است که ۹ بخش سازندهی مدلکسب و کار را توصیف میکند. این بخشها شامل بخش(های) مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانال(های) توزیع، ارتباط با مشتریان، جریان درآمد، فعالیتهای اصلی، منابع اصلی، شرکای(تجاری) کلیدی و ساختار هزینهها است: ۱. بخش مشتریان: مجموعههای مختلف مشتریان میتوانند بر اساس خواستهها و ویژگیهای مختلف بخشبندی شوند. شما کدام بخش(ها) را هدف گرفتهاید؟ انواع بخشهای مشتریان شامل: بازار انبوه، گوشه بازار، بخشبندی شده، متنوع، بازار چند وجهی میشوند. ۲. ارزش پیشنهادی: به هر بخش از مشتریان چه ارزشی (مجموعهای از محصولات و خدمات) را ارایه میکنید. ارزش پیشنهادی شما باید شما را از رقبایتان متمایز سازد. ارزش پیشنهادی ارزش را از طریق المانهای (کمی و کیفی) مختلفی فراهم می کند از جمله:
اسلاید 4: تازگی، عملکرد، سفارشیسازی، انجام رساندن کار، طراحی، برند و خوشنامی، قیمت، کاهش هزینهها، کاهش ریسک، دسترسیپذیری ،و راحتی و آسایش. ۳. کانال توزیع: شرکت میتواند ارزش پیشنهادی را از طریق کانالهای توزیع مختلفی به مشتریان برساند. شرکت میتواند از طریق کانالهای خودش و یا کانالهای شرکای تجاریاش و یا ترکیبی از هر دو به مشتریان دسترسی پیدا کند. ۴. ارتباط با مشتریان: امروزه ارتباط با مشتریان و حفظ آن برای اطمینان از موفقیت شرکت الزامی است. شکلهای مختلف ارتباط با مشتریان شامل: کمک شخصی، کمک شخصی اختصاصی، سلف سرویس، سرویسهای خودکار، جوامع کاربری و خلق مشترک (با مشتری) میشود. ۵. جریان درآمد: شرکت چگونه از هر بخش از مشتریان درآمد کسب میکند. روشهای مختلف ایجاد جریان درآمدی شامل: فروش دارایی، حق استفاده، حق اشتراک (عضویت)، اجاره/ قرض، حق استفاده از مجوز/ امتیاز، حق کارگزاری و تبلیغات میشود. ۶. منابع اصلی: منابعی که برای خلق ارزش برای مشتری ضروری هستند و جزو داراییهای شرکت محسوب میشوند. منابع میتوانند انسانی، مالی، فیزیکی یا معنوی باشند. ۷. فعالیتهای اصلی: مهمترین فعالیتهای شرکت برای اجرای ارزش پیشنهای شرکت چه هستند؟. ۸. شرکای کلیدی: برای بهبود عملیات و کاهش ریسک مدل کسب و کار معمولا شرکتها با برخی دیگر مشارکتهای تجاری صورت میدهند. این مشارکتها به روشهای: همکاری استراتژیک با شرکتهای رقیب و غیر رقیب، سرمایهگذاریهای مشترک، روابط خریدار-فراهمکننده و پیمان/ اتحادهای استراتژیک امکان پذیر هستند. ۹. ساختار هزینهها: عملیاتی کردن مدلهای کسب و کار مختلف چه هزینههایی را در بر دارد. معمولا کسب و کارها چیزی بین هزینهمحور و ارزشمحور هستند. ساختار هزینهها دارای خصیصههای: هزینههای ثابت، هزینههای متغییر، اقتصاد مقیاس (کاهش هزینه با افزایش تعداد) و اقتصاد محدوده (کاهش هزینه با افزایش محدوده کاری) است.
اسلاید 5: ابزارهای مرتبطمدل فرایند کسب و کار BPM) ) Business process modeling (BPM)طرح کسب و کار business plan مزایایکی از ویژگیهای این ابزار امکان استفاده گروهی و به چالش کشیدن مدل کسب و کار شرکت خود است.معایببا استفاده از این بوم روشی را برای خلق، طراحی و نیز تحلیل مدل کسب و کار معرفی مینمایند. این ابزار همچنین برای تحلیل و بررسی مدل کسب و کار رقبا و دیگر شرکتها کاربرد فراوان دارد.کاربردها
اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز
اسلاید 7: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت امجیتولز مراجعه نمایید...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.