مدیریت بحران
اسلاید 1: مديريت بحران
اسلاید 2: گرد آورندگان: دلقندي _ خسروجرديزير نظر استاد گرامي: جناب آقاي پرويزي بهار91
اسلاید 3: هدفهاي آموزشيدر پايان اين فصل شما ميتوانيد:بحران و مديريت بحران را تعريف نمائيد.انواع بحران، اثرات و مراحل زماني وقوع حوادث و بلايا را شرح دهيد.خصوصيات رهبران و مديران بحران را توصيف نمائيد.گامها به هنگام بروز بحران را شرح دهيد.
اسلاید 4: هدفهاي آموزشياصول مبارزه با بحران را توصيف نمائيد.اقدامات افراد را هنگام بروز بحران، توضيح دهيد.اورژانسهاي رفتاري و نحوه برخورد با آن را شرح دهيد.نيازهاي غذايي گروههاي آسيبديده رابه تفكيك سن طبقهبندي نموده، و توصيف نمائيد.اقدامات سوپروايزر و سرپرستار را به هنگام بحران توصيف نمائيد
اسلاید 5: كشور ايران به علت وسعت، موقعيت جغرافيايي و تنوع اقليمي جزء يكي از كشورهاي بلاخيز دنيا است. و از اين جهت رتبه ششم را در دنيا دارا ميباشد. از 40 نوع بلاي طبيعي شناخته شده، 31 نوع آن در ايران اتفاق ميافتد
اسلاید 6: تعريف بحران و مديريت بحرانعبارت بحران، نخستين بار توسط رابرت مك نامارا[1] به هنگام پيشامد امكان درگيري موشكي ميان آمريكا و كوبا عنوان گرديد [1]- Robert McNamara
اسلاید 7: بحرانبحران عبارتند از: حادثهاي كه به طور طبيعي و يا توسط بشر ،به طور ناگهاني و يا به صورت فزاينده به وجود آيد؛و سختي و مشقتي را به جامعه انساني تحميل نمايد كه جهت برطرف كردن آن نياز به اقدامات اساسي و فوقالعاده باشد
اسلاید 8: مديريت بحرانمديريت بحران، علمي كاربردي است كه به وسيله مشاهده سيستماتيك بحرانها و تجزيه و تحليل آنها در جستجوي يافتن ابزاري است كه به وسيله آنها بتوان از بروز بحرانها، پيشگيري نمود؛ و يا در صورت بروز آن، در خصوص كاهش اثرات آن، آمادگي لازم، امداد رساني سريع، و به بهبودي اوضاع اقدام نمود.
اسلاید 9: انواع بحران به طور كلي انواع بحرانهاي معمول و مطرح در دنيا، بدين قرار ميباشند: زمين لرزه، آتشفشان، موجهاي دريايي ناشي از زلزله، گردبادهاي استوايي (طوفان) ، طغيان، شكافتن زمين، آتشسوزي طبيعي جنگلها و بيشهها، خشكسالي، بيماريهاي شايع، تصادفات عمده، شورشهاي اجتماعي،و بحرانهاي ناشي از جنگ
اسلاید 10:
اسلاید 11: انواع بحران
اسلاید 12: انواع بحران
اسلاید 13: خصوصيات بحران
اسلاید 14: خصوصيات بحران1- بحران بيشتر يك وضعيت اضطراري و آني است، تا يك حالت مزمن، با وجود آنكه زمان غيرمشخص ميباشد.2- بحران موجب تغيير رفتار و سلوك ميشود ،و اكثراً آثار پاتولوژيكي مانند: يأس، كا هش بهرهوري، فرار از مسئوليت و عذرتراشي دارد.
اسلاید 15: خصوصيات بحران3- بحران هدفهاي اشخاص درگير را مورد تهديد قرار ميدهد.4- بحران يك وضعيت نسبي ادراكي است، يعني رويدادي كه ممكن است به وسيلة يك طرف بحران تشخيص داده شود،و براي طرف ديگر ممكن است غيرقابل تشخيص باشد.5- بحران در ارگانيسم بدن فشار ايجاد ميكند، و موجب خستگي و تشويش ميگردد.
اسلاید 16: مراحل زماني وقوع حوادث و بلاياتجهيز[1]، يا برنامهريزي پيش از حادثهاخطار[2]، كه خود به مرحلة آمادهباش[3] و مرحله تهديد[4]، كه در آن مصيبت كاملاً تهديد كننده، و قابل درك باشد، تقسيم ميشود. [1]- Equipping phase[2]- Warning phase[3]- Alarm[4]- Threat
اسلاید 17: مراحل زماني وقوع حوادث و بلاياوقوع[1]، كه حادثه و بلا اتفاق ميافتد؛ و مدت زمان آن در هر حادثهاي متفاوت است.اضطراري[2]، كه به دنبال وقوع حادثه و بلا پيش ميآيد. [1]- Impact[2]- Emergency
اسلاید 18: مراحل زماني وقوع حوادث و بلايابازتواني يا احيا[1] ،كه در اين مرحله نيازمنديهاي منطقة موردنظر برآورد و تدارك ميشود.تجديد آباداني يا بازسازي[2]، كه منطقه به وضعيت طبيعي و آرام باز ميگردد. [1]- Rehabilitation[2]- Reconstruction
اسلاید 19: گامها به هنگام بروز بحران گام اول: تشريح و روشن نمودن وضعيت گام دوم: مشخص نمودن هدف، گام سوم: ايجاد فرضيه گام چهارم: تجزيه و تحليل واقعيتها و دستيابي به حقايق
اسلاید 20: گامها به هنگام بروز بحرانگام پنجم: در نظر گرفتن اقدامهاي شدني گام ششم: ارزيابي اقدامهاي عملي راهكارها گام هفتم: تصميمگيري براي انتخاب و اجراي راه كار گام هشتم: بررسي ميزان پيشرفت اجراي كار
اسلاید 21: مقابله با بحران سيستم تشكيلاتي و سازماني مديريت بحرانبرنامهريزيكاربرد بهينه از منابعاستفاده از تخصصهاي لازمآموزش
اسلاید 22: سيستم نمونه سازماني و عملياتي مديريت بحران در وزارتخانه
اسلاید 23: سيستم نمونه سازماني و عملياتي مديريت بحران مستقر در دانشگاهها
اسلاید 24: قبل از بحران قبل از شروع بحران، هشدار توسط دولت و مؤسسات وابسته ،به مردم داده ميشود. به طور مثال هشدار در مورد وقوع سيل، زلزله، خشكسالي و مواردي از اين قبيل. پس از هشدار منطقههاي مسكوني تخليه شده، و افراد تغيير مكان ميدهند
اسلاید 25: فرمانده سامانه
اسلاید 26: حين بحران فرمانده سامانهرهبري كلان مديريت و صدور تأييد دستورهاي فعالسازي سه بخش.ارزيابي شرايط بحران و صدور دستورات اوليه براي اجراي سريع صدور دستورات لازم به كاركنان ICS [1] سيستم فرماندهي حوادثهماهنگي بين كليه واحدهاارتباط و هماهنگي با ساير سازمانهاي درگير بحران [1]- Incident command system
اسلاید 27: فرمانده سامانه تأييد درخواست منابع و تجهيزات موردنياز جهت تأمين در اسرع وقت نظارت بر نحوة اطلاع رساني، از طريق رسانههادريافت گزارشي مستمر از كليه بخشهاهماهنگي با ستاد مركزي مديريت بحران استان مربوطهابلاغ دستور پايان عمليات به كليه بخشها با هماهنگي ستاد مركزي مديريت بحران استان مربوطه
اسلاید 28: مدير سامانه استخراج اطلاعات مربوط به بحران و تأمين منابع موردنياز با هماهنگي بخش پشتيباني و اداريتعيين سازمانهاي موردنياز براي مشاركت در كنترل بحران ،و تهيه فهرست منابع موجود و بالقوه با همكاري بخش پشتيباني و اداريمشاركت با فرمانده سامانه در تصميمگيريهانظارت بر عملكرد بخشها و ايجاد هماهنگيهاي لازم ميان بخشهاهدايت نيروها اعم از داخلي، داوطلب و غيره و كنترل وضعيت.
اسلاید 29: بخش روابط عمومي گزارش لحظه به لحظه از بحرانآگاهسازي پرسنل از تغييرات عمده در وضعيت حادثهايجاد پل ارتباطي بين مراجعين و مسئوليناطلاعرساني به رسانهها با هماهنگي فرمانده سامانه (اتاق خبرنگاران)پاسخگويي مناسب به داوطلبان جهت مشاركت در امداد و اعلام اقدام موردنياز.اطلاع رساني متقابل به پرسنل و خانواده آنها.
اسلاید 30: بخش حراست ايجاد امنيت براي پرسنل و مراجعهكنندگان به مركز درمانيهماهنگي لازم با نيروهاي نظامي و انتظامي خارج از بيمارستان
اسلاید 31: بخش عمليات و برنامهريزي (مديريت مراقبتهاي پرستاري) نظارت بر كار سوپروايزر كشيك اورژانس و سوپروايزر كشيك بيمارستانبررسي نيازهاي بلندمدت تأمين پرسنل پرستاريسازماندهي و هماهنگي نيروهاي پرستاري ارائه مراقبت به بيماران
اسلاید 32: بخش عمليات و برنامهريزي (مديريت مراقبتهاي پرستاري)نظارت و هماهنگي بر مركز كنترل خدمات پرستاري و ستاد مركزي پرسنلتعيين گروهها و تقسيمبندي پرسنل براي بخشهاي مختلف درمانيبررسي ميزان سلامتي و نيازهاي پزشكي مصدومينهدايت نيروها، كنترل وضعيت و ترخيص بيماران الكتيو، و بازگشايي بخشهاي اضافي با هماهنگي مسئول مراقبتهاي پزشكي
اسلاید 33: بخش عمليات و برنامهريزي (مديريت مراقبتهاي پرستاري)دريافت سفارشات از فرمانده سامانهكسب اطلاعات از ستاد مركزي بحران، و اجراي خط مشيها و قوانين مربوط به بحراننظارت و سرپرستي بر مركز عمليات اورژانس، كمك به حل بحران داخل بيمارستان و پاسخ سريع و گسترده به بحران يا موقعيتهاي بحراني.برنامهريزي جهت استراحت و رفاه پرسنل در هنگام بحران
اسلاید 34: بخش عمليات و برنامهريزي (مديريت مراقبتهاي پرستاري)هماهنگي بين قسمت پشتيباني و درمان اورژانس جهت تأمين تجهيزات و لوازم ضروري و تهيه ليست تجهيزات همكاري در برقراري و راهاندازي سيستم اطلاعات و پيگيري بيماران و نظارت و كنترل آن، و به كار گرفتن ترخيص فوريتي، در صورت لزوم.فراخواندن پرسنل در صورت نيازاطلاع از آمار بيماران و چگونگي وضعيت آنها
اسلاید 35: بخش عمليات و برنامهريزي (مديريت مراقبتهاي پرستاري)در صورت نياز، ارسال گزارشات لازم به مسئولين حراست، حمل و نقل و تجهيزاتهماهنگي جهت اعزام بيماران خاص به ساير مراكز درماني با هماهنگي مسئول مراقبتهاي پزشكينظارت بر نحوه عملكرد وظايف محوّله پرسنل و حسن اجراي آن.
اسلاید 36: مديريت ارتباطاتپرستار ارتباطات، وظيفه گزارش به مدير پرستاري بيمارستان را دارد. وي با آگاهي از زمان و مكان و نوع حادثه، حجم بيماران، شرايط بيماران، همراه با مدير پرستاري به فعاليت ميپردازد. وي موظف به دريافت گزارش بحران، دريافت گزارش حادثه از صحنه، نوع بحران، نوع مراقبتهاي انجام شده، وضعيت انتقال، سطوح فعاليت بيماران را دارد.
اسلاید 37: مديريت ارتباطاتثبت وقايع بحران، استفاده از اطلاعات در زمان حادثه، ارائه گزارش و توصيههاي لازم به فرمانده سامانه و پيشبيني روند احتمالي بحران و بروز بحرانهاي ثانويه ،بر عهدة مديريت اطلاعات است.
اسلاید 38: سوپروايزر كشيك ارتباط با واحد ستاد مركزي پرسنلي،در صورتي كه ستاد مركزي پرسنلي حضور نداشته باشد، تا زمان برگشت سوپروايزر كشيك بايد در آنجا بماند.ارتباط با واحد مركز كنترل خدمات پرستاري، و سرپرستي مركز كنترل خدمات پرستاريارتباط با مسئول شيفت اورژانس و واحد پذيرشبرقراري تماس اوليه با سرپرستار اورژانس ،جهت تعيين وضعيت بيماران و پرسنل
اسلاید 39: سوپروايزر كشيكهماهنگي با واحد پذيرش،جهت انتقال بيماران و تخليه و آمار تختها در بخشهاي مختلفانتقال منشيهاي اضافي به نواحي ترياژ و اورژانستقسيم كار و توزيع نيروي انساني در واحدهاي مختلفانجام عمليات توزيع تخت و ايفاي نقش بد منيجر[1] اعزام نيروها به بخشهاي مختلف در صورت نياز [1]- Bed manager
اسلاید 40: سرپرستار بخش آماده نگهداشتن بخش جهت پذيرش بيمارانانتقال يك پرستار كارشناس از هر بخش به واحد درماني به دنبال ايجاد بحرانگزارش تعداد تختها به واحد پذيرش و تماس با پرسنلي كه در مرخصي به سر برده و يا آف هستند جهت برگشت فوري به محيط كار
اسلاید 41: سرپرستار بخشدر نظر داشتن پرسنل در حال كار براي پوشش انساني، و محول كردن وظايف به پرسنل جهت مراقبت از بيماران بحراني پذيرش شده به واحدشناسايي بيماران و مصدوميني كه احتمالاً ترخيص ميشوند،و كمك به ترخيص و انتقال آنها
اسلاید 42: مسئول مراقبتهاي پزشكي نظارت بر تعيين وظايف محوله هر يك از اعضاء گروه پزشكيمديريت خدمات جانبي (پاراكلينيكي) و نظارت بر اعمال واحدهاي مربوطه و هماهنگي با مسئول هر واحدتهيه ليست اقلام دارويي و تجهيزات پزشكي موردنياز و اعلام نيازهاي ضروري و پيش آمده با هماهنگي واحدهاي مربوطه
اسلاید 43: مسئول مراقبتهاي پزشكيارتباط با مراكز پاراكلينيكي معين و مديريت ترياژبررسي ميزان سلامتي و نيازهاي پزشكي مصدومين و پرسنلتشخيص بيماريها از نظر اپيدميولوژي و ارائه گزارش به بخش پشتيباني و اداريترخيص بيماران الكتيو و بازگشايي بخشهاي اضافي با هماهنگي مسئول پرستاري
اسلاید 44: بخش پشتيباني و اداري و خدماتي برقراري كليه تجهيزات اضطراري (آب، برق، سوخت، گاز و ارتباطات) واحد خدمات ، تأمين نيروي انساني موردنياز ، انتقال اجساد و متوفيان حادثهانتقال مواد زائد و آلوده به خارج از مركز درمانيبرپايي چادرهاي انفرادي و توالتهاي صحراييانتقال مصدومين و تخليه مركز درماني در صورت نياز
اسلاید 45: واحد خدماتتعيين نيازهاي خدماتي پشتيباني لازمكنترل بيماريها از نظر اپيدميولوژياطمينان سازي از ايمني پرسنل و بيمارمستندسازي شرح وقايع و ميزان استفاده از منابعطبقهبندي درخواستهاي خدماتي
اسلاید 46: واحد نقليهواحد نقليه، حمل و نقل اضطراري و بسيج كليه امكانات ترابريواحد تداركات، جمعآوري كمكهاي مردمي و ارسال آن به واحدها با هماهنگي واحد انبار و تأمين سريع مايحتاج موردنياز (غذا و آب و ...) اعلام شده و برنامهريزي شدهواحد انبار، وظيفه بازگشايي انبار و در دسترس قرار دادن مايحتاج موردنياز، گزارش مداوم به مدير سامانه از منابع موجود انبار و تهيه ليستهاي موردنياز جهت جايگزيني منابع و همچنين استفاده از فضاهاي موجود جهت نگهداري كالاهاي ارسالي و اهدائي
اسلاید 47: واحد حضور و غيابواحد حضور و غياب، فراخواني پرسنل غيركشيك و نيروهاي داوطلب طبق برنامهريزي انجام شده، ثبت ساعتهاي كاري افراد حاضر در مركز درماني و گزارش ترك پرسنل كشيك به مدير سامانه و گزارش آماري پرسنل به مدير سامانهبخش مالي، وظيفه ثبت و نگهداري فاكتورهاي كليه اقلام خريداري شده، و تماس مستمر و مشورت با مدير سامانه در مورد هزينهها، و برآورد خسارت، به منظور گزارش به فرمانده سامانه و در نهايت طبقهبندي درخواست
اسلاید 48: ترياژ و اورژانسهاي رفتاري در بحران. به هنگام برخورد با مصدوم پرخاشگر توصيههاي زير را بكار بريد:آرام باشيد، و مطمئن شويد راهي براي خروج، يا فرار از محيط را داريد.حداقل دو متر فاصله با فرد پرخاشگر را حفظ كرده، و در كنار وي بايستيد.تماس چشمي غيرتهديد آميز را، حفظ كنيد.كمك خارجي را مدنظر داشته باشيد.
اسلاید 49: برخورد با مصدوم پرخاشگر
اسلاید 50: برخورد با مصدوم پرخاشگربا دقت با فرد پرخاشگر صحبت كنيد.براي مذاكره با فرد آماده، و حداكثر تلاش خود را بنمائيد.به فرد دروغ نگوئيد ،يا قولي كه قادر به انجام آن نيستيد، ندهيد.در صورت بدتر شدن اوضاع، نيازهاي مداخله سريع را تشخيص دهيد.
اسلاید 51: در صورت بروز پرخاشگري
اسلاید 52: در صورت بروز پرخاشگري: فوراً نيروهاي انتظامي و امنيتي را خبر كنيد.حداقل محدوديت فيزيكي را براي كنترل اوضاع، در مورد فرد پرخاشگر به كار ببريد.هرگز فرد مبتلا به اختلال تنفسي را نبنديد؛ يا محدود نسازيد.هرگز محدوديت فيزيكي را در اطراف گردن به كار نبريد.
اسلاید 53: در صورت بروز پرخاشگريبراي دستها و پاها ميتوانيد از محدوديت فيزيكي استفاده كنيد.نبض زير محل بسته شده را جهت اطمينان از گردش خون مؤثر، بررسي كنيد.در تمام مدت مراقب فرد پرخاشگر باشيد.آرام باشيد و هرگز فرد را تهديد نكنيد
اسلاید 54: در صورت بروز پرخاشگريبا فرد پرخاشگر مذاكره و صحبت كنيد.زماني كه فرد آرام شد، با احتياط محدوديت فيزيكي را برداريد. به بهبودي سريع اعتماد نكنيد.هرگز مصدوم را تنها نگذاريد
اسلاید 55: نيازهاي غذايي گروههاي آسيبديده در بحران
اسلاید 56: نيازهاي غذايي گروههاي آسيبديده در بحران
اسلاید 57:
اسلاید 58:
اسلاید 59: وظايف سازمانها و نهادها در تأمين مواد غذاييسازمانها و نهادهاي مربوط به تهيه،تأمين، نگهداري،توزيع مواد غذايي و مديريت و نظارت بر تغذيه، در شرايط اضطراري و بحران كه هر كدام به تناسب نوع وظايفي كه در شرايط عادي دارند، و ميتوانند در شرايط بحران وارد عمل شوند؛
اسلاید 60: پايان بحران
اسلاید 61: پايان بحران مبارزه با هرگونه شايعات اعلام تشكر از دستاندركاران ارزيابي خود در مديريت بحران بررسي مسائل بحران با اعضاي تيم بحران صدور بيانيه پايان بحران
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.