مدیریت عملکرد
اسلاید 1: كارگاه آموزشي مديريت عملكردمحمد رضا همتي
اسلاید 2: هدف: آشنايي فراگيران با رويکردها و روشهاي نوين مديريت، ارزيابي و تحليل عملکرد مخاطبان: مديران، روسا و کارشناسان ارزيابي عملکرد، برنامهريزي و توسعه منابع انساني، برنامهريزي و اجراي پروژههاي توسعهاي و کاربردي کارگاه آموزشي: انجام نمونهاي از ارزيابي و تحليل يک برنامه آموزشي
اسلاید 3: عملکردتلفيقي است از فرايند و نتايج مربوط به فعاليتهايي که بر اساس ماموريت مشخصي صورت ميگيرد.
اسلاید 4: مفهوم ارزيابي عملكردمجموعهاي از اقدامات رسمي براي بررسي عملکرد در فاصله زمان معيني است و بهتمامي عوامل مرتبط با کارکرد ميپردازد. مقايسهاي است بين آنچه که وجود دارد و آنچه که مطلوب است.تعيين ارزش چيزي براي منظور معين و بر اساس معيارهايي مشخص است.سنجش و اندازهگيري کار و نتيجه بدست آمده از کار با مقياس و شاخصهاي کمي و کيفي بهطور دقيق است.ارزيابي عملکرد افراد عبارت از سنجش ميزان تلاش و حدود موفقيت کارمند در اجراي وظايف شغلي و تکاليف رفتار مورد انتظار است.فرضيه بنيادي ارزيابي، تمايز و تفاوت افراد و توانايي آنها و قابليت تغيير اين تواناييها و در نتيجه تفاوت کارايي بر مبناي عملکرد آنهاست.
اسلاید 5: با استفاده از ارزيابي عملكرد ميتوان جنگل را از ميان انبوه درختان مشاهده كرد.
اسلاید 6: مديريت عملكردفرايندي است مبتني بر مجموعهاي از فعاليتها، بهنحوي که بهبود مستمر عملکرد افراد و گروهها در راستاي بهبود راهبردي و اثربخشي سازماني را تضمين ميکند.تلفيقي از فلسفه، رويكرد و نظام مديريتي و اجرايي است كه تمامي فعاليتهاي سازمان را در بر ميگيرد و از آنها براي دستيابي به اهداف نهايي سود ميبرد.نظام مديريت عملكرد با تاكيد بر اثربخشي و كارايي فعاليتها به دستيابي سازمان به تعالي و سرآمدي در عرصه رقابتي كمك ميكند.
اسلاید 7: نظام مديريت عملكرد بهدنبال ايجاد شرايطي براي كسب اطمينان از دستيابي سازمان به سرآمدي است.
اسلاید 8:
اسلاید 9: ويژگيهاي نظام مديريت عملكردرويكردي كاربردي براي تحليل سازمان و محيط آنتضمين انتقال راهبردهاي سازمان به سطوح عملياتيايجاد شاخصهاي تحليلي و نظارتي براي بازنگري و بهبود برنامههاايجاد زمينه براي طراحي نظام انگيزشيايجاد زمينه براي انجام الگوبردارياستفاده از ابزارهاي اثربخش در زمينه بهبود مستمركمي كردن شاخصها و معيارهاي بهبود مستمر در سازمانكمك به تصميمگيري بهنگام و مناسب در فعاليتهاي كسب و كارهمسويي راهبردها در وجوه مختلف سازمان و عدم تعارض آنها آگاه كردن مديران ارشد و كليدي در زمينه اثربخشي تصميمات
اسلاید 10: اصول مديريت عملكرددرگير كردن تمامي افراد سازمانبرقراري تعامل و مشاركت بين مديران و كاركنانمسئوليت بخشيدن به تمامي كاركنان در فرايندهايكپارچگي تمامي معيارها و شاخصها در سازمان
اسلاید 11: نظام جامع مديريت عملكرد
اسلاید 12: دو پرسش اساسي در ارزيابي عملکردالف) آيا کارها را بهدرستي انجام ميدهيم؟( يعني فرايند و قواعد تبعيت ميشود؟)ب) آيا کارهاي درست را انجام ميدهيم؟( برنامه چه تأثيري دارد؟)
اسلاید 13:
اسلاید 14:
اسلاید 15:
اسلاید 16: معيارها و شاخصها Measures & Indicatorsاطلاعات عددي كه وروديها، خروجيها و ابعاد عملكردي فرايندها، محصولات، خدمات و نتايج سازماني را به صورت كمي نشان ميدهند.برخي شاخص را در صورتيكه شرايط زير برقرار باشد ترجيح ميدهند:1) سنجش عملكرد به صورتي غير مستقيم (به عنوان مثال، شكايت مشتريان شاخصي از نارضايتي آنان است)؛ 2) استفاده از سنجش يك عامل به عنوان پيشبيني براي نحوه عملكرد در يك يا چند جنبه ديگر(به عنوان مثال، انتظار ميرود كه با افزايش رضايت مشتريان، سهم بازار افزايش يابد).
اسلاید 17: ماهيت و جنس شاخصهانوع و ماهيت شاخصها: كارآيي، اثربخشي، بهرهوري و سودآوريجنس شاخصها: كيفيت، هزينه، زمان، تحويل، انعطافپذيري، درصد، عدد، نسبت و...
اسلاید 18: ويژگيهاي شاخصها و معيارهامختص اندازه گيري عملكرد واحد مورد بررسي باشد. قابل اندازه گيري و سنجش باشد.قابـل حصول و دست يافتني باشد.مرتبط با ماموريتها، وظايف واحدها و فرايندها باشد. داراي محدوده زماني معيني باشد.اطلاعات مورد نياز آنها موجود باشد.
اسلاید 19: معيارهاي گزينش شاخصهاي عملکرديآيا شاخصهاي عملکردي بهطور مستقيم به اهداف برنامه مرتبط ميشود؟آيا ميتوان ارزشهاي مورد نظر را بهصورتي معتبر سنجيد؟آيا در زمان مقرر ميتوان اندازهگيري لازم را انجام داد؟آيا ميتوان اندازهگيريهاي لازم را بدون هزينه يا تلاش زايد انجام داد؟آيا شاخصهاي عملکردي شفاف، قابل درک و مشخص است؟آيا دادههاي مربوط به شاخصها از تغييرپذيري کافي برخوردار است؟آيا دادهها در بر گيرنده وروديها، خروجيها، پيامدها و اثرات است؟آيا در جمعآوري دادهها دوبارهکاري وجود دارد؟آيا مجموعه دادهها تصويري جامع از عملکرد ايجاد ميکند؟
اسلاید 20: مقايسه الگوهاي سنجش عملكرد
اسلاید 21: مقايسه رويكردهاي مديريت و طرحريزي عملكرد(1)الگوتوصيفمفاهيم كليدينقاط قوتمناسب برايمديريت و طرحريزي برنامهالگوي منطقيارايه نموداري يك برنامه، نمايش ملاحظات اجرايي مورد نظر براي افراد مختلف و چرايي آنوروديها، خروجيها، پيامدها؛ فلشها ارتباط بين عناصر را نشان ميدهند.سهولت استفاده؛ دركي آسان از رويكرد تحول در برنامه ايجاد ميكند.مرور برنامه، نمايش اهداف و اقدامات؛ طرحريزي برنامه و ارزيابيمديريت و طرحريزي برنامهچارچوب نتيجهگرادستيابي به نتايج كليدي براي مشتريان خدمات؛ تاكيد بر نتايج و نه بر فعاليتهادرآمد سرمايهگذاران، نتايج، مشتريان، مراحل پيشرفت، اهداف عملكردي، تشريح پيامدرويكردي منظم كه هم به سرمايهگذاران و هم به مجريان ميپردازد؛ نرمافزارهاي مبتني بر وب از قابليت استفاده بيشتري برخوردار است.مرور برنامه، نمايش اهداف و اقدامات؛ طرحريزي برنامه و ارزيابيمديريت و طرحريزي برنامهپاسخگويي مبتني بر نتيجهرويكردي بلادرنگ كه ويژگيهاي خروجيهاي مورد انتظار را مشخص ميكند، نتايج را در قالب موارد قابل سنجش تعريف ميكند و از معيارهايي براي پيشبرد برنامههاي عملياتي بهبود استفاده ميكند.نتايج، تجربيات، شاخصها، نقطه شروع، راهبرد، طرح عملياتي و بودجه، پاسخگويينظام طرحريزي براي تحول و بهبود در برنامه، واحد يا عملكرد؛ ايجاد رابطه مستقيم با بودجهبندي؛ مفيد براي يكپارچهسازي نظامهاي مختلف پيامدمرور برنامه، نمايش اهداف و اقدامات؛ طرحريزي برنامه و ارزيابيمديريت و طرحريزي برنامههدفگذاري پيامدهاي برنامههاپيگيري پيشرفت برنامه در راستاي اهداف دستيابي؛ ارزيابي ميزان تاثير برنامه بر شرايط مورد هدفدانش، نگرش، مهارتها و باورها؛ ارزيابي فرايند، پيامد و اثرشفافيت و آساني در استفاده؛ كمك به يكپارچگي توسعه و ارزيابي برنامه؛ استفاده همزمان مفاهيم توسط مديران و مجريانمرور برنامه، نمايش اهداف و اقدامات؛ طرحريزي برنامه و ارزيابي
اسلاید 22: مقايسه رويكردهاي مديريت و طرحريزي عملكرد(2)الگوتوصيفمفاهيم كليدينقاط قوتمناسب برايهماهنگي برنامه و منابعكارت امتيازي متوازنالگوي مبتني بر كسب و كار كه يكپارچگي بين مديريت و حسابرسي معيارهاي مختلف موثر بر عملكرد سازمان را از طريق مرتبط كردن آنها به مجموعهاي از شاخصها ايجاد ميكند.راهبرد، هماهنگي، اهداف بلندمدت و كوتاهمدت؛ معيارهاي مالي و غير مالي؛ شاخصهاي پسين و پيشين؛ معيارها و پيشبران عملكرد؛ علايم موفقيت درونسازماني و برونسازمانيبهصورت نموداري نشان ميدهد كه منابع و فعاليتها تا چه ميزاني از اهداف سازمان پشتيباني ميكنند.يك يا چند برنامه را با چندين فعاليت مرتبط در سازمان مورد بررسي قرار ميدهد؛ هماهنگي منابع و اقدامات مربوط به مقاصد راهبردي را تحليل ميكند.
اسلاید 23: مقايسه رويكردهاي مديريت و طرحريزي عملكرد(3)الگوتوصيفمفاهيم كليدينقاط قوتمناسب برايگزارشدهي برنامهمقياس و پيشرفتابزاري نموداري كه مجموعهاي از مقياسها و جايگاههاي مربوط را در قالب ماتريسي نشان ميدهد كه حاكي از پيشرفت در دنبالهاي از مراحل مختلف است.مقياسها؛ شاخصهاي منحصر به فرد، چندگانه و شناورقرار دادن يك مشتري، گروه يا برنامه در يك روند پيوسته؛ رشد يا سقوط تدريجي را نشان ميدهد؛ مجموع دادهها حاكي از تغييرات است؛ ارتباط رفتاري در سطوح مختلف تغييرات مد نظر است.نمايش و ارايه برنامه و نتايج مربوط براي مخاطبان مختلف؛ ارايه گزارش از سوي يك نفر براي افراد مختلفگزارشدهي برنامهنقشه نتايجابزاري مبتني بر نتيجه در اندازهگيري كه براي بررسي نظاممند شواهد روايتي موضوعات كيفي استفاده ميشود.همزماني و عليت؛ سطوح و مراحل پيشرفتروشي براي نظاممند كردن، استاندارد كردن، جمعآوري و استفاده از اطلاعات روايتينمايش و ارايه برنامه و نتايج مربوط براي مخاطبان مختلف؛ ارايه گزارش از سوي يك نفر براي افراد مختلفگزارشدهي برنامهروايت نتايج برنامهاز داستانهايي براي بررسي دستاوردهاي سازمان و ارايه آن در قالبي نتيجهگرا استفاده ميشود. نتايج، داستانها، شواهد روايتيرويكردي كه به آساني و بهصورت قابل درك نتايج را ارايه ميكند؛ نتايج را در قالبي جالب توجه نشان ميدهد؛ پرمايگي و كلنگري در ارايه اطلاعاتنمايش و ارايه برنامه و نتايج مربوط براي مخاطبان مختلف؛ ارايه گزارش از سوي يك نفر براي افراد مختلف
اسلاید 24: سطوح اهداف در سازمانهااهداف فردي (تناسب شغل، حقوق و مزايا، محيط كار، همكاران صميمي، فضاي ارزشي سازمان)اهداف سازماني (سودآوري، کاهش هزينه، تحويل بهموقع، رضايت مشتريان، سهم بازار، کيفيت محصول و خدمات ...)اهداف اجتماعي (مصالح، مسئوليتها، اخلاق، قانون و ...)
اسلاید 25: ارزيابي افرادبا توجه به نظامها، فرايندها، رويههاي اجرايي و فرهنگ حاكم بر سازمان، افراد بايد داراي دانش، مهارت، رفتار و نگرش مشخصي باشند. براي كسب اطمينان از تطابق افراد با ويژگيهاي مورد انتظار، ارزيابي آنان ضروري است.ارزيابي كاركنان داراي سابقه طولاني در ادبيات مديريت است و روشهاي متنوعي براي آن وجود دارد.
اسلاید 26: ابعاد عملکرد فردي
اسلاید 27:
اسلاید 28:
اسلاید 29: برخي شيوههاي ارزيابي عملكرد افراداستفاده از ويژگيها و صفاتانتخاب اجباريمقايسه زوجيمقياس استاندارد مختلطوقايع حساسرتبهبنديتوزيع اجباريخود ارزيابيارزيابي بر اساس نتايج
اسلاید 30: ارزيابي برنامهسازمانها با توجه به ماموريتها و اهداف خود، روشهاي نظاممندي را براي ارايه خدمات مشخص به موكلان خود در نظر ميگيرند.يك برنامه، تلاشي يكباره به منظور ارايه يك محصول جديد يا مجموعهاي از محصولات است.بهمنظور كسب اطمينان كافي از سودمندي برنامهها، ارزيابي آنها ضروري است.
اسلاید 31: ارزيابي سازمانسازمانها براي دستيابي به تعالي كه در برگيرنده رشد، توسعه و ثبات آنها است، الزاماتي را در نظر ميگيرند.اثربخشي و كارايي سازمانها در راستاي تحقق الزامات بر اساس نتايج ارزيابي عملكرد مشخص ميشود.در بسياري از رويكردهاي ارزيابي عملكرد سازمان، جنبههاي جزييتر، يعني برنامه و افراد نيز مورد توجه قرار ميگيرند.
اسلاید 32: ارزيابي برنامه: «الگوي منطقي»عبارت است از نمايش جريان مواد و فرايندهاي لازم براي دستيابي به نتايج و اثرات مطلوب برنامههاي اجراييدر اين الگو، نمايشي ترتيبي از عناصر طرحريزي، اجرا و ارزيابي مورد شناسايي قرار ميگيرد.در اين الگو، وروديها، فرايندها، خروجيها، نتايج و اثرات برنامه بهطور منظم و بهترتيب در كنار هم قرار ميگيرد و معيارها و شاخصها مورد ارزيابي واقع ميشود.
اسلاید 33: شماي «الگوي منطقي»وروديهافرايندهاخروجيهاپيامدهاي ميانمدتپيامدهاي كوتاهمدتپيامدهاي درازمدتسرمايهگذاري انجام شده:كاركنانداوطلبانزمانپولاطلاعاتموادتجهيزاتفناوريشركافعاليتهاي انجام شده:كارگاه جلساتخدماتتوسعه برنامهآموزشمشاورهارزيابيتبليغاتتجهيزمشاركتدستاوردها:توسعه مشاركتاربابرجوعتصميمگيرانمشترياننتايج ميانمدت:كنش:رفتاراعمالتصميمگيريسياستگذاريروابط اجتماعينتايج كوتاهمدت:يادگيري:آگاهيدانشنگرشمهارتايده و خلاقيتاشتياقانگيزهاثرات درازمدت:تغيير شرايط:اجتماعياقتصاديمدنيزيستمحيطيمفروضات و پنداشتههاعوامل خارجيوضعيت و اولويتها
اسلاید 34:
اسلاید 35: ارتباط ارزيابي با ديگر اجزاي برنامهريزي در الگوي منطقي
اسلاید 36:
اسلاید 37: وروديمواردي كه سازمان يا برنامه در فرايندهاي خود براي ايجاد نتايج مطلوب سازمان مورد استفاده قرار ميدهد. از انواع وروديها ميتوان به مواردي همچون: نيروي انساني، پول، تجهيزات، تسهيلات و تاسيسات، تداركات، ايدههاي افراد، زمان نيروي انساني اشاره كرد.در اغلب موارد، وروديها با هزينههاي كسب منابع، بودجه و هزينه مربوط به استفاده از منابع مرتبط است.
اسلاید 38: فرايندمجموعهاي از كنشها كه يك ماده يا رويه را در يك نظام از يك مرحله تكميل به مرحله بعدي ميبرد.فرايندها بهمنظور دستكاري يا تبديل و تنظيم اقلام در راستاي توليد نتايج مطلوب توسط سازمان يا برنامههاي آن مورد استفاده قرار ميگيرند. فرايندها در محدودهاي بين گذاشتن كاغذ بر روي ميز براي طراحي شاتل تا برخاستن آن را در برميگيرد.
اسلاید 39: خروجينتايج مشهود فرايندهاي اساسي در سازمان يا برنامههاي آن هستند.در اغلب موارد، خروجيها با تعداد يا زمان همراه هستند.
اسلاید 40: پيامدها يا اثراتاثرات مربوط به افرادي است كه سازمان بهدنبال سود رساندن به آنان از طريق اجراي برنامهها است.پيامدها را ميتوان در قالب موارد زير بهروشني تشخيص داد:يادگيري(افزايش و تكميل دانش، درك /فهم /گرايش و رفتار)مهارتها (حركات مربوط به دستيابي به نتايج يا كسب قابليتها)شرايط (افزايش ايمني، پايداري و غرور)
اسلاید 41:
اسلاید 42: ارتباط زنجيره نتايج به سنجش عملكرد7- پيامدهاي نهايي6- انطباق/ اقدام5- يادگيري5- سنجش تغييرات در دانش، مهارت و نگرش در افراد و گروهها4- پشتباني حقوقي3- مشاركت/ واكنش2- فعاليتها/ خروجيها1- منابعزنجيره نتايجسنجش يا سطوح شواهد1- توسعه منابع؛ تعداد و سطوح كاركنان؛ زمان2- بكارگيري دادهها درباره برنامه و نحوه كار آن4- سنجش تغييرات در استانداردها، سياستها و فعاليتهاي پشتيبانيكننده از نتايج مطلوب3- ويژگيهاي شركتكنندگان؛ تعداد و نحوه برنامهها، واكنش از طريق اظهار علاقه و رضايت6- سنجش انطباق اقدامات جديد و تغييرات رفتاري7- سنجش تاثير بر مشكلات، اهداف نهايي، نتايج افصادي و اجتماعي
اسلاید 43: مديريت جامع عملكرد سازمان: «كارت امتيازي متوازن»چارچوبي مفهومي براي تبديل راهبردها به عمليات اجرايي ايجاد ميكند.ابتدا به چشمانداز و راهبردهاي مطرح شده در سازمان توجه ميشود و از اين طريق، عوامل موثر در موفقيت و روابط علي و معلولي بين آنها شناسايي ميشود. معيارها و شاخصها به منظور كمك به هدفگذاري، تثبيت اهداف و اندازهگيري عملكرد در مقاطع حساس راهبردها پيريزي ميشود.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.