کسب و کار مدیریت و رهبری

مدیریت تعارض ۳

modiriyate_ta`aroz

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت تعارض ۳”

مدیریت تعارض ۳

اسلاید 1: موضوع:مديريت تعارضاستاد راهنما: جناب آقاي دكتر خديوي ارائه دهنده: طليعه خضريرشته: كارشناسي ارشد مديريت آموزشيخرداد ماه87

اسلاید 2: «هیچ چیز به اندازه ی بسته اندیشی مانع موفقیت نمی شود»تعریف و مفهوم تعارض:تعارض در فرهنگ لغت فارسی به معنای رویارویی، معترض و مزاحم یکدیگر شدن و با هم اختلاف داشتن است. کوتاه ترین تعریف تعارض از رابینز: «وجود عدم توافق بین دو یا چند گروه»تعارض مي‌تواند بدون درگیری و نزاع یا جنگ وجود داشته باشد. نزاع تنها یکی از اشکال تعارض مي‌باشد. منبع اساسی نگهداری تعارض فکر و مغز افرادی است که آن را تجربه مي‌کنند. تعارض مستقل و خارج از وجود افراد به وجود نمی آید.تعریف به هر گونه باشد ناسازگاری، تقابل، جبهه گیری، ناهماهنگی، مخالفت جز عوامل اساسی تعارض مي‌باشند.

اسلاید 3: اجزای تعارض:1ـ هویت گروهی: نخست کارکنان و اعضای گروه باید خود را متعلق به آن بدانند یعنی گروه را معرف خود بدانند.2ـ تفاوت‌قابل مشاهده دربین‌گروهها: ممکن است گروهها در طبقه‌های‌مختلف‌یک‌ساختمان‌مستقر باشند و یا افراد یا اعضای‌ گروه‌فارغ‌التحصیل‌دبیرستانها‌ودانشگاههای‌مختلف باشند. 3ـ ناکامی یا استیصال: مقصود از ناکامی این است که اگر یک گروه به هدف خود برسد گروه دیگر نخواهد رسید و به بن بست مي‌رسد.

اسلاید 4: تفاوت تعارض و رقابت:تعارض مشابه رقابت است ولی با شدت بیشتررقابت یعنی همچشمی دو گروه در دستیابی به یک چیز ارزشمند در حالی که در تعریف واژه تعارض چنین فرض مي‌شود که یک گروه مستقیماً مانع از این مي‌شود که گروه دیگر به هدف خود برسد.ساده ترین مثال ورزش‌ها هستند.

اسلاید 5: نگرشهای سنتی و معاصر در خصوص تعارض

اسلاید 6: انواع تعارض1ـ تعارض پایه ای: تعارضی است که غالباً به شکل عدم توافق اساسی بر سر اهداف کار وسایل لازم برای انجام آنها رخ مي‌دهد. معمولاً افراد بر سر مسائلی از قبیل اهداف سازمانی و گروهی، تخصیص منابع، توزیع، پاداش، خط مشی‌ها و روش‌های کار و تعیین وظایف با هم به توافق نمی رسند.2ـ تعارض عاطفی: مربوط به مشکلات میان اشخاص است و از احساساتی مانند عصبانیت، عدم اطمینان نفرت و ترس و نارضایتی سرچشمه مي‌گیرد. تعارض عاطفی انرژی افراد را از بین مي‌برد و آنها را از اولویت‌های مهم کاری منحرف مي‌سازد که ناراحت کننده ترین تعارض در روابط مافوق –زیردست مي‌باشد.

اسلاید 7: مراحل تضاد و تعارضشناخت و ادراك مخالفت بالقوه (تعارض پنهان) احساس تعارضنتايج تعارض رفتار

اسلاید 8: جنبه‌های تعارضالف) تعارض سازنده ب) تعارض مخربتعارض سازندهتعارض سازنده نتایج مثبت برای گروه یا سازمان در بر دارد. این نوع تعارض به افراد درگیر فرصت مي‌دهد مسائل و فرصت‌هایی را بشناسند که به گونه ای به دست فراموشی سپرده شده اند و در نتیجه خلاقیت و عملکرد بهبود مي‌یابد. با تشویق تعارض سازنده ابداعات و تغییرات لازم بوجود مي‌آید.تعارض مخرب تعارض مخرب به ضرر سازمان و یا گروه کار مي‌کند و در این گونه تعارضات عدم توافقات بین اعضای گروه یا کارمندان سازمان و حتی تعارضات بین شخصی باعث مي‌شود گروه یا سازمان عملکرد خوبی ارائه ندهند و باعث کاهش کارایی و رضایت شغلی مي‌شوند و حتی مکن است به رفتارهای انحرافی مثل غیبت و جایگزینی و تاخیر منجر شوند.

اسلاید 9: سوال : چگونه مي‌توان تشخیص داد که یک تعارض سازنده است یا مخرب؟زياد عملکردکم زیاد میزان تعارض ABCسطح تعارض و عملكرد واحد

اسلاید 10: 1. عوامل سازماني:ساختار سازمانيفرهنگ سازمانياندازه و بزرگي سازمانتكنولوژيضوابط و مقررات سازمانعوامل تعارض آميز2. عوامل فردي:اطلاعات شخصيويژگيهاي شخصيتيارزشهاادراك

اسلاید 11: وضعیت‌های تعارض آمیز1ـ تعارض عمودی: که بین رده‌های سلسله مراتبی رخ مي‌دهد و معمولاً شامل عدم توافق مافوق ـ زیردست بر سر منابع، اهداف، سررسیدها و یا نتایج عملکرد است.2ـتعارض‌افقی: ‌بین‌افرادوگروههای‌یک‌سطح‌سازمانی‌رخ مي‌دهد مثلاً امکان دارد بین دایره تولید و کارکنان دایره کنترل کیفیت بحث و مشاجره درگیرد. زیرا روشهای جدید کنترل کیفیت موجب مي‌شود که کارایی دایره تولید کاهش یابد.3ـ تعارض صف و ستاد: تحقیقات چندی نشان داده است که بین کارمندان واحدهای صف یعنی کسانی که مستقیماً در جهت تحقق اهداف سازمانی گام بر مي‌دارند و کارمندان واحدهای ستادی یعنی آنان که به طور غیرمستقیم و از طریق کمک‌های تخصصی، مشورتی و پشتیبانی به واحدهای اجرایی، تحقق اهداف سازمان را میسر مي‌سازند. غالباً اختلاف و کشمکش وجود دارد. عواملی که اختلافات صف و ستاد را دامن مي‌زنند: 1ـ مداخله افراد ستاد در کارهای صف2ـ بعضی اوقات وظایف ستاد به افرادی واگذار مي‌شود که فاقد صلاحیت فنی و مهارت لازم برای انجام وظایف تخصصی مربوط هستند. 3ـ بعضی اوقات کارشناسان ستاد خود را مغز متفکر سازمان مي‌پندارند و کارکنان صف را پایین مرتبه تر تلقی مي‌کنند.

اسلاید 12: 4ـ تعارض نقشتعارضات معمولاً در هر سازمانی وجود دارند. اما ممکن است این تعارضات برای مدیر سازمان آموزشی از همه بیشتر باشد. و زمانی اتفاق مي‌افتد که انتظارات شغلی، نامشخص، ناقص و یا ناراحت کننده است که شامل مشکوک بودن انتظارات، زیاد و یا کم بودن انتظارات، یا عدم سازگاری انتظارات است.انواع دیگر تعارض در نقش شامل :الف ـ تعارض میان دو یا چند نقش که مدیر باید در آن واحد انجام دهد: ب ـ تعارض میان انتظارات گوناگون افراد و گروههای مختلف از نقش مدیرج ـ تعارض میان انتظارات مختلف افراد در یک گروه از نقش مدیردـ تعارض میان علاقه و وظیفه:

اسلاید 13: روشهای مهم در مدیریت تعارض1ـ شیوه اجتناب و عدم جبهه گیری 2ـ شیوه حل مساله از طریق مواجهه و مذاکره3ـ استفاده از قدرت 4 ـ ایجاد دشمن مشترک5ـ روش چانه زنی 6ـ نرمش و مدارا7ـ روش گذشت 8ـ جابجایی طرفین تعارض9ـ اعتماد و احترام متقابل 10-ارجاع سلسله مراتبی 11- استفاده از مقررات و دستورات 12- مشاوره شخصی ثالث 13- کاهش دادن میزان انتظارات 14- استفاده از روابط غیر رسمی 15ـ هوشیاری در برابر شایعه 16- ایجاد هماهنگی 17- آموزش بین گروهی

اسلاید 14: موضع مدیر در موقعیت تعارض 1ـ نقش آغازگر: چنانچه مدیر آغازگر تعارض باشد بهتر است:ـ از سطح پایین آغاز کند و در جبهه ای ظریف و دقیق در مورد یک یا دو موضوع که به اندازه کافی مستند هستند پیشروی کند.ـ آمادگی لازم برای آشکار ساختن مساله، چه در رده‌های بالای سازمان و چه در بین همتایان داشته باشد.2ـ مدیر به عنوان مدافع: چنانچه مدیر در موقعیت تعارض، نقش مدافع داشته باشد بهتر است:ـ دچار هیجان نشود و خونسردی خود را حفظ کند.ـ از طرف مقابل بخواهد تا به طور روشن اتهام را مطرح کند و در صورت امکان مدارک و شواهد مورد لزوم را جویا شود.3ـ مدیر به عنوان آشتی دهنده:ـ در نظر داشته باشد كه مردم دوست ندارند، ديگران در امورشان دخالت كنند. ـ با توجه به این که هر یک از طرفین نسبت به یکدیگر دارای نگرش‌های منفی و متنافری شده اند، برای تغییر و بهبود این نگرش‌ها تلاش کند.ـ نگرش‌های مثبت را در طرفین تقویت نماید و آبروریزی آنها را به حداقل برساند.

اسلاید 15: راهبردهای مدیریت تعارض1ـ مدیر نباید عدم توافق را مخرب و به هم زننده ی نظم سازمان بداند.2ـ مدیر باید پشتیبانی و اعتماد رهبران غیررسمی و مردم را جلب کند.3ـ مدیر باید علاوه بر به کارگیری افراد ذی نفوذ در صورت امکان به تمام افراد ناراضی نیز مسئولیت دهد.4ـ مدیر باید کوشش نماید تا وحدت گروهی را در سازمان تحکیم بخشد.5ـ هر قدر رفتار مدیر مناسب تر باشد به همان میزان تعارض کاهش مي‌یابد.6ـ مدیر باید تلاش کند تا محیطی امن و مناسب به وجود آورد.7ـ امکانات را عادلانه توزیع کند.8ـ مشترکات کارکنان را تقویت کند.9ـ از استراتژی سازش در سازمان استفاده کند.

اسلاید 16: منابع1ـ نگرشی نوین در جهان امروز دکتر خدیوی 2ـ مدیریت تعارض احمد ایزدی یزدان آبادی3ـ مدیریت آموزشی و آموزشگاهی دکتر بهرنگی4- خدیوی ،اسد الله(1386)در آمدی بر رفتار سازمانی در هزاره سوم، تبریز، انتشارات شایسته5ـ www.aftab.ir

اسلاید 17: اگر همه مثل هم فكر ميكردند ديگر كسي انديشه نمي كرد. كساني كه از تعارض در سازمان خوششان نمي آيد نبايد مديريت كنند. ” چارلز بي هندي ”

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید