صفحه 1:
مدیزیت داتش
Knowledge.management
وذارسؤا تافاته فاو ااطلاعات
Sul fp ا ملاعات
صفحه 2:
تعاربف . مدپریت دانش
(DATA) o/s
ی دما “we Maas asl
sted ol
اللامات (INFORMATION)
تفسیر اسان از داده ها واأطلاعات می گوینده اين تفسیر بسته
به نحوة نكر ش اله دادم ها#شيُوهُ مرتب سازى آن ها ميتواند
متفاوت باشد.
صفحه 3:
تعاریف . مدپریت دانش
(KNOWLEDGE ) (7)
ور سدم
LNA iS a NANG وی 2 b Sod Bbw
Alay 1 Si stad if 0 1
صفحه 4:
تعار یف _ مدپریت دانش
7
بيت سل ۱۱۱0۷۵2۵2۲
(MANAGEMENT >
a ok 2 Do Lug Sem? os
تبدیل آن به دارایی سازهانی کب میآتواند توسط گسترة
وسیعی از افراد مورة یفده قزاز بگیرد.
=
صفحه 5:
KNOWLEDGE & INNOVATION
ss ۳
Societ Vision
¥ 5
سازماا
ete AO
3
:
گروه ۳
Team
فردی
Individu
al
ایجاد و نوآورکفرآیند مدیریت همکاری ارتباط
communicatio Collaborati juls Creative &
n orKM process _ Innovate
صفحه 6:
مدبربت داش
ذار 1 فق مدیریت دانش
0 اصل تاثي ركذارادر اجراى 'ولوفق د
85,1 دا به اشتراکک گذاشتن OT چه که ميدانيم و تجربه کرده ام : @
" ارزش گذارک ۱
اذجهت بلاكرق ae ee
a. اح و درباره ى لاه افکارمان. 7
صفحه 7:
مدبربت داش
مدیریت وش فرایند نتن (IDENTIFY) « يكاز زع تفعمع)» نو
a a od 0
SA asrore) کار ss LBS (APPLY) 17 a (SHARE)
BIBL 5) 4S Gaal Gla ایجاد یوند بين فناواری اطلاعات..فزهنگ سازمان و
ایجاد ساختاری مناسب برای دستیايی به ital Glan صورت می پذیرد.
>“
صفحه 8:
Bild ce pro
صفحه 9:
Individual KM jitay » W0-
IBM Fellows Program
Program fOr creative and = *
productive.engineers
Incentives to encourage innovation *
were executive salaries, five years to
work on whatever they want, with
adequate resources
American Airlines
Application of knowledge created *
from suggestions of employees
Savings of $83 M in fitst:2.5 years *
from suggestion system
2
ی
صفحه 10:
KM at the Team 1.6161 -مدبر سملنش
Team
Informal exchange of anecdotal accounts by repair *
representatives on problem-solving approaches that
worked
Xerox institutionalized sharing to further enhance skills *
of repair representatives
Shared database of tips and practices accessed
5S and Qualitythrough intranet
Circles
صفحه 11:
Nokia’s “Future Watch” Program
Involved people from many *
different sectors of the
organization, working globally in
virtual spaces
Focused on scanning-the *
environment for emergent
customer trends and
technological advances that could
keep Nokia product development
ahead of the competitive curve
صفحه 12:
In less than a week’s time, they generated *
over 186 new ideas to create the rail car
Inter-Organizational (Society) KM tiles ya
Communispace
A web-based system of software and
services
Used by a 40-person community of *
innovation speciatists in the rail car
industry to come together virtually
of the future
>= ao
صفحه 13:
مدبریت دانش
شيوه هاي [كختلف پیادهسآوی مدابریت دانش (16[71)
top-down -
bottom-up -
middle-out -
صفحه 14:
Top-Down KM Approach, -مد بر مهلنش
Technology-centered KM *
_Approach
Started building IT*
infrastructure
Gradually added more *
applications
Built around technology by"
د ۳ ‘Rnowledge
-tpnpger roles
صفحه 15:
Bottom-Up KM Approach, sailary son
\ Decentralized KM approach "
‘OP Knowledge-sharing initiatives at *
grassroots level
Led to,development of *
Communities of Practice (CoPs)
OWOLE
Success from initiatives got"
attention and eventual دح
support
British
Petroleum
صفحه 16:
Middle-Out KM Approach suite» so
_\Acentralized KM group was created to"
3 facilitate the KM program
any
۳
Example: ee
‘Asian Development Bank
OIOOLE 3
صفحه 17:
Knowledge
needs and
gaps are
Organization-
wide
implementati ۳
Pilot KM
projects are
| identified
۸ 200
A _4¢signed
“Design /
Implementati
on of pilot
projects
مرکز فناوری اطلاعات
صفحه 18:
مديريت داش
عناصر اصلی در چهار چوب مدیربت دانش,سازمان
آتوسعه a 9 (KM APO) Shot
۱ 1.5
“Vision and Mission )j\as ماموویّت وجتم.
7 تسريع کننده ها Accelerators)
7 فرآیند مدیرب 9" (Knowledge Process)
(Outcomes) 252 ~
صفحه 19:
مدپریت دانش
Leadership 5»)
تکنولوز کار ۵011101001 كر
p=
People مردم
Processes 2i1 3
صفحه 20:
0
Tenprarpur
Visior \
Mission
‘Capability
‘Organizational
مرجز هناورى «طلاعات
صفحه 21:
)مد پرمدلنش,شسبود.ها ,و مبزاایها عهد بر لنش »10901 ,1601
ابزارهاى «كوبت دانش 35 لله فر يندا مديريت 9 لش باح ذ بلي قايل
١ a بررسی اس
۱ we Knowledge) ub gus
(Creating Knowledge) Jb er
Th -
(Storeing Knowledge) :
(Sharing Knowledge) دیدن
(Applying Knowledge) ov oth:
صفحه 22:
مدبریت دانش
سال the Knowledge) Jp و
3 Identifying the Knowledge -
- APO Knowledge, Management Assessment Tool
Knowledge Café -
Communitiés of Practice -
Advanced Search Tools -
Knowledge Clusters -
Expert Locator -
Collaborative Virtual Workspaces -
Knowledge Mapping -
KM Maturity Model -
Mentor/Mentee -
صفحه 23:
مدبریت دانش
(Creating Knowledge) J يكاد
- Creating Knowledge
Brainstorming -
Learning,and Idea Capture -
Learning Reviews -
After Action Reviews -
Collaborative Physical Workspaces -
Knowledge Cafés -
Communities of Practice -
Knowledge Bases (Wikis, etc.) -
Blogs -
Voice and Voice-over-Internet Protocol (VOIP) -
صفحه 24:
مدبریت دانش
- Advanced, Search
1 - Knowledge Clusters
= Expert Locator -
Collaborative Virtual Workspaces -
Mentor/Mentee -
Knowledge Portal -
Video Sharing -
صفحه 25:
مدبریت دانش
(Sprains Knowledge) Joe
9 Learning Reviews -
~After Action Reviews
Knowledge Cafés -
Communities of Practice -
Taxonomy -
- Document Libraries
Knowledge Bases (Wikis, etc.) -
35 Blogs -
- Voice and VOIP
Knowledge Clusters -
Expert Locator -
صفحه 26:
مدبریت دانش
Collaborative Virtual Workspaces -
Knowledge Portal -
Video Sharing -
~Mentor/Mentee
صفحه 27:
مدبریت دانش
(9 Knowledge) Susie
- Peer Assist
Learning Reviews -
After‘Action Reviews -
Storytelling -
Communities of Practice -
Collaborative Physical Workspaces -
Knowledge Cafés -
Communities of Practice Taxonomy -
Document Libraries -
- Knowledge Bases (Wikis, etc.)
صفحه 28:
مدبریت دانش
Blogs -
Social NetworkingyServices -
Voice and VOIP -
Knowledge Clusters -
Expert Locator -
Collaborative Virtual Workspaces -
Knowledge Portal -
Video Sharing -
Mentor/Mentee -
صفحه 29:
مدبریت دانش
_ (Applying Knowledge) ون ott
-Peer Assist
Collaborative Physical Workspaces -
Kniowledge’Cafés -
Communities of Practice -
Taxonomy -
Document Libraries -
Knowledge Bases (Wikis, etc.) -
Blogs -
Advanced Search -
Knowledge Clusters -
صفحه 30:
مدبریت دانش
(00۲۱۴00۵10۲ -
- 7 _ Collaborative Virtual Workspaces -
~ Knowledge Worker Competency Plan -
4 Mentor/Mentee -
Knowledge Portal -
بنام خداوند بخشنده مهربان
مدیریت دانش
Knowledge management
وزارت ارتباطات و فناوری اطالعات
رمزك فناوري اطالعات
تعاریف _ مدیریت دانش
داده ( )DATA
مجموعه ای از واقعیتها و مشاهدات که به تنهایی دارای مفهوم
خاصی نیستند
اطالعات ( )INFORMATION
تفسیر انسان از داده ها را اطالعات می گویند ،این تفسیر بسته
به نحوۀ نگرش به داده ها ،شیوۀ مرتب سازی آن ها میتواند
متفاوت باشد.
مرکز فناوری اطالعات
تعاریف _ مدیریت دانش
ن
دا ش ( )KNOWLEDGE
ت شد ه رد
دانش همان ص-ورت ذهنيايد هاه ،-واقعيته-ا ،مفاهيم ،داد هاه -و تكني-ك اهيثب
چشم م گي مب
ت
ن
ت
ن اس -ت هک از مغ--ز ان
حافظه ان
س
ط
رس -هع ي رد و ي رب ا العا ي ا -ت هك ب--ا
ن
اس
اس
شخ
تص
م
م
ي
ص
م
ه
م
ي ي ،را ه با م و لوي ،درگگون و بارور يشود
تجرهب ،باوراه و ارزشها
مرکز فناوری اطالعات
تعاریف _ مدیریت دانش
دمریی-- - - - - - - - - -ت
دانش
KNOWDELGE
))MANAGEMENT
تالش ی اس ت برای شناس ایی دارای ی های ذهن ی افرادو سپس
تبدیل آن به دارایی سازمانی که می تواند توسط گسترۀ
وسیعی از افراد مورد استفاده قرار بگیرد.
مرکز فناوری اطالعات
KNOWLEDGE & INNOVATION
جامعه
K&I
Vision
Societ
y
سازمان
Organizati
on
گروه
ی
Team
فردی
Individu
al
ارتباط
ایجاد و نوآوریفرآیند مدیریت
communicatio Collaborati
Creative &
دانش
n
onKM process
Innovate
مرکز فناوری اطالعات
همکاری
مدیریت دانش
10اصل تاثیرگذار در اجرای موفق مدیریت دانش
ارزش گذاری برای به اشتراک گذاشتن آن چه که میدانیم و تجربه کرده ایم . وقتی رابرای کمک به دیگران جهت یادگیری اختصاص دهیم. اختصاص زمانی جهت بحث ،محاوره و گفتگو درباره ی مقاصد وافکارمان. جهت انجام هرکاری ابتدا بررسی کنیم دیگران در آن زمینه چه کرده اند یعنی(( رچخ را از اول نسازیم ))
ایده اهی دیگران را بومی سازی کنیم ودانش را ازآنها رقض بگیریم . از شکست اه و موفقیت اهیمان ردس بگیریم .ی
تیم
هم کاری توام با اعتماد و مشارکت رد رپوژه اهی ی را رتو ج نماییم. خارج از چارچوب ضوابط بدنبال راه کاراه ،دیدگاه اه و شیوه اهیجدیدی هک میتواند ما را هب هدفمان زندیک نماید باشیم .
-سرمایه های فکری سازمان را شناسایی کنیم
مرکز فناوری اطالعات
مدیریت دانش
مدیریت دانش فرایند شناسایی ( ، )IDENTIFYایجاد ( ، )CREATEذخیره
( ،)STOREهب اشتراک گذاری ( )SHAREو ب کارگیری (َ )APPLYدانش در
سازمان است که از طریق ایجاد پیوند بین فناوری اطالعات ،فرهنگ سازمان و
ایجاد ساختاری مناسب برای دستیابی به اهداف سازمانی صورت می پذیرد.
مرکز فناوری اطالعات
مدیریت دانش
Team
Capability
Store
ذخیره
8
8
مرکز فناوری اطالعات
Individual KMم دیریتدانشAmerican Airlines
Application of knowledge created
from suggestions of employees
Savings of $83 M in first 2.5 years
from suggestion system
re
Sha
Cre
a
te
fy
ti
en
Id
ly
p
Ap
Store
Individual
مرکز فناوری اطالعات
IBM Fellows Program
Program for creative and
productive engineers
Incentives to encourage innovation
were executive salaries, five years to
work on whatever they want, with
adequate resources
9
9
KM at the Team Levelم دیریتدانشy
pl
p
A
Id
en
ti
fy
Cre
ate
re
Sha
Store
Team
Informal exchange of anecdotal accounts by repair
representatives on problem-solving approaches that
worked
Xerox institutionalized sharing to further enhance skills
of repair representatives
Shared database of tips and practices accessed
5S and Qualitythrough intranet
Circles
مرکز فناوری اطالعات
10
10
KM at the Organizational Levelم دیریتدانش-
Nokia’s “Future Watch” Program
Involved people from many
different sectors of the
organization, working globally in
virtual spaces
Focused on scanning the
environment for emergent
customer trends and
technological advances that could
keep Nokia product development
ahead of the competitive curve
مرکز فناوری اطالعات
Store
Organizatio
n
11
11
Inter-Organizational (Society) KMدانش
م دیریت-
Store
Society
Communispace
A web-based system of software and
services
Used by a 40-person community of
innovation speciatists in the rail car
industry to come together virtually
In less than a week’s time, they generated
over 186 new ideas to create the rail car
of the future
مرکز فناوری اطالعات
12
12
مدیریت دانش
شیوه های مختلف پیاده سازی مدیریت دانش ()KM
top-down bottom-upmiddle-out -
مرکز فناوری اطالعات
Top-Down KM Approachم دیریتدانش-
TOP
MIDDLE
MIDDLE
BOTTOM
BOTTOM
مرکز فناوری اطالعات
Technology-centered KM
approach
Started building IT
infrastructure
Gradually added more
applications
Built around technology by
:Example
defining
more knowledge
manager
roles
IBM
Bottom-Up KM Approachم دیریتدانشDecentralized KM approach
TOP
MIDDLE
MIDDLE
Knowledge-sharing initiatives at
grassroots level
Led to development of
Communities of Practice (CoPs)
Success from initiatives got
mgmt’s attention and eventual
support
Example:
BOTTOM
BOTTOM
مرکز فناوری اطالعات
British
Petroleum
15
15
Middle-Out KM Approachم دیریتدانش-
TOP
A centralized KM group was created to
facilitate the KM program
MIDDLE
MIDDLE
Example:
Asian Development Bank
BOTTOM
BOTTOM
مرکز فناوری اطالعات
16
16
(آسیایی
(دانش آسیایی
مدیریت دانش
سازی مدیریت
پیاده سازی
اصول پیاده
اصولAPO
APO KM
KM ))
Organizationwide
implementati
o
Discover
Knowledge
needs and
gaps are
identified
Deploy
Pilot KM
projects are
identified
and
designed
Design
Implementati
on of pilot
projects
Develop
مرکز فناوری اطالعات
مدیریت دانش
عناصر اصلی در چهارچوب مدیریت دانش سازمان
توسعه آسیایی()KM APO
ماموریت وچشم انداز()Vision and Mission تسریع کننده ها ()Accelerators فرآیند مدیریت دانش ()Knowledge Process -خروجی ()Outcomes
مرکز فناوری اطالعات
مدیریت دانش
Leadership رهبریACCELERATORS
People
Leadership
مرکز فناوری اطالعات
Technology تکنولوژی-
Processes
Technology
People مردم
-
Processes فرآیند
-
مدیریت دانش
OUTCOMES
OUTCOMES
ACCELERATOR
ACCELERATOR
S Processe
People S Processe
s
People
s
مرکز فناوری اطالعات
Individual
Individual
Capability
Capability
Leadershi
Technolo
Leadershi
p
Technology
gy
p
Store
Store
Team
Team
Capability
Capability
g
gin
n
n
nair
r
e
a
L
Le
Q
uQ
al u
tyityali
Organizational
Organizational
Capability
Capability
Le
Laer
anri
nng
in
g
n
io n
at io
ov t
n va
In no
In
KNOWLEDGE PROCESS
KNOWLEDGE PROCESS
I
In nn
no o v
va ati
ti on
Pr
on
Pr
ofi
o
fit it tab
aby
i
ili l
ty
P
Pr rod
od
u
uicty cti
v
ti
vi
ty
Societal
Societal
Capacity
Capacity
t
w
roth
Gow h
r
G
20
20
20
20
ش ش یوه ها و ابزارهایم دیریتدانش(KM Tools
( مدیریتدان -
ابزارهای مدیریت دانش در 5مرحله فرآیند مدیریت دانش به شرح ذیل قابل
بررسی است .
شناسایی دانش-ایجاد دانش
-ذخیره دان ش
()Identifying the Knowledge
()Creating Knowledge
()Storeing Knowledge
هب اشتراک گذاری دانش ()Sharing Knowledge -ب کارگیری دانش
(َ)Applying Knowledge
مرکز فناوری اطالعات
مدیریت دانش
)Identifying the Knowledge( شناسایی دانش
Identifying the Knowledge - APO Knowledge Management Assessment Tool
Knowledge Café Communities of Practice Advanced Search Tools Knowledge Clusters Expert Locator Collaborative Virtual Workspaces Knowledge Mapping KM Maturity Model Mentor/Mentee مرکز فناوری اطالعات
مدیریت دانش
)Creating Knowledge( ایجاد دانش
- Creating Knowledge
Brainstorming Learning and Idea Capture Learning Reviews After Action Reviews Collaborative Physical Workspaces Knowledge Cafés Communities of Practice Knowledge Bases (Wikis, etc.) Blogs Voice and Voice-over-Internet Protocol (VOIP) مرکز فناوری اطالعات
مدیریت دانش
- Advanced Search
- Knowledge Clusters
Expert Locator Collaborative Virtual Workspaces Mentor/Mentee Knowledge Portal Video Sharing -
مرکز فناوری اطالعات
مدیریت دانش
)Storeing Knowledge( ذخیره دانش
Learning Reviews - After Action Reviews
Knowledge Cafés Communities of Practice Taxonomy - Document Libraries
Knowledge Bases (Wikis, etc.) Blogs - Voice and VOIP
Knowledge Clusters Expert Locator -
مرکز فناوری اطالعات
مدیریت دانش
Collaborative Virtual Workspaces Knowledge Portal Video Sharing - Mentor/Mentee
مرکز فناوری اطالعات
مدیریت دانش
)Sharing Knowledge( هب اشتراک گذاری دانش
- Peer Assist
Learning Reviews After Action Reviews Storytelling Communities of Practice Collaborative Physical Workspaces Knowledge Cafés Communities of Practice Taxonomy Document Libraries - Knowledge Bases (Wikis, etc.)
مرکز فناوری اطالعات
مدیریت دانش
Blogs
Social Networking Services
Voice and VOIP
Knowledge Clusters
Expert Locator
Collaborative Virtual Workspaces
Knowledge Portal
Video Sharing
Mentor/Mentee
مرکز فناوری اطالعات
-
مدیریت دانش
)Applying Knowledgeَ( ب کارگیری دانش
- Peer Assist
Collaborative Physical Workspaces Knowledge Cafés Communities of Practice Taxonomy Document Libraries Knowledge Bases (Wikis, etc.) Blogs Advanced Search Knowledge Clusters -
مرکز فناوری اطالعات
مدیریت دانش
Expert Locator
Collaborative Virtual Workspaces
Knowledge Worker Competency Plan
Mentor/Mentee
-
Knowledge Portal -
مرکز فناوری اطالعات