صفحه 1:
مدیزیت داتش ‎Knowledge.management‏ وذارسؤا تافاته فاو ااطلاعات ‎Sul fp‏ ا ملاعات

صفحه 2:
تعاربف . مدپریت دانش (DATA) o/s ‏ی دما‎ “we Maas asl sted ol اللامات ‎(INFORMATION)‏ ‏تفسیر اسان از داده ها واأطلاعات می گوینده اين تفسیر بسته به نحوة نكر ش اله دادم ها#شيُوهُ مرتب سازى آن ها ميتواند متفاوت باشد.

صفحه 3:
تعاریف . مدپریت دانش (KNOWLEDGE ) (7) ور سدم ‎LNA iS a NANG‏ وی 2 ‎b Sod Bbw‏ ‎Alay 1 Si stad if‏ 0 1

صفحه 4:
تعار یف _ مدپریت دانش 7 بيت سل ۱۱۱0۷۵2۵2۲ ‎(MANAGEMENT‏ > a ok 2 Do Lug Sem? os ‏تبدیل آن به دارایی سازهانی کب میآتواند توسط گسترة‎ وسیعی از افراد مورة یفده قزاز بگیرد. =

صفحه 5:
KNOWLEDGE & INNOVATION ss ۳ Societ Vision ¥ 5 ‏سازماا‎ ‎ete AO 3 : ‏گروه‎ ۳ Team فردی ‎Individu‏ ‎al‏ ایجاد و نوآورکفرآیند مدیریت ‏ همکاری ارتباط ‎communicatio Collaborati juls Creative &‏ ‎n orKM process _ Innovate‏

صفحه 6:
مدبربت داش ذار 1 فق مدیریت دانش 0 اصل تاثي ركذارادر اجراى 'ولوفق د 85,1 دا به اشتراکک گذاشتن ‎OT‏ چه که ميدانيم و تجربه کرده ام : @ " ارزش گذارک ۱ اذجهت بلاكرق ‎ae ee‏ ‎a.‏ اح و درباره ى لاه افکارمان. 7

صفحه 7:
مدبربت داش مدیریت وش فرایند نتن ‎(IDENTIFY)‏ « يكاز زع تفعمع)» نو ‎a a od‏ 0 ‎SA asrore)‏ کار ‎ss LBS (APPLY) 17 a (SHARE)‏ ‎BIBL 5) 4S Gaal Gla‏ ایجاد یوند بين فناواری اطلاعات..فزهنگ سازمان و ‏ایجاد ساختاری مناسب برای دستیايی به ‎ital Glan‏ صورت می پذیرد. >“ ‎

صفحه 8:
Bild ce pro

صفحه 9:
Individual KM jitay » W0- IBM Fellows Program Program fOr creative and = * productive.engineers Incentives to encourage innovation * were executive salaries, five years to work on whatever they want, with adequate resources American Airlines Application of knowledge created * from suggestions of employees Savings of $83 M in fitst:2.5 years * from suggestion system 2 ی

صفحه 10:
KM at the Team 1.6161 ‏-مدبر سملنش‎ Team Informal exchange of anecdotal accounts by repair * representatives on problem-solving approaches that worked Xerox institutionalized sharing to further enhance skills * of repair representatives Shared database of tips and practices accessed 5S and Qualitythrough intranet Circles

صفحه 11:
Nokia’s “Future Watch” Program Involved people from many * different sectors of the organization, working globally in virtual spaces Focused on scanning-the * environment for emergent customer trends and technological advances that could keep Nokia product development ahead of the competitive curve

صفحه 12:
In less than a week’s time, they generated * over 186 new ideas to create the rail car Inter-Organizational (Society) KM tiles ya Communispace A web-based system of software and services Used by a 40-person community of * innovation speciatists in the rail car industry to come together virtually of the future >= ao

صفحه 13:
مدبریت دانش شيوه هاي [كختلف پیادهسآوی مدابریت دانش (16[71) top-down - bottom-up - middle-out -

صفحه 14:
Top-Down KM Approach, ‏-مد بر مهلنش‎ Technology-centered KM * _Approach Started building IT* infrastructure Gradually added more * applications Built around technology by" ‏د‎ ۳ ‘Rnowledge -tpnpger roles

صفحه 15:
Bottom-Up KM Approach, sailary son \ Decentralized KM approach " ‘OP Knowledge-sharing initiatives at * grassroots level Led to,development of * Communities of Practice (CoPs) OWOLE Success from initiatives got" ‎attention and eventual‏ دح ‎support ‎British ‎Petroleum

صفحه 16:
Middle-Out KM Approach suite» so _\Acentralized KM group was created to" 3 facilitate the KM program any ۳ Example: ee ‘Asian Development Bank OIOOLE 3

صفحه 17:
Knowledge needs and gaps are Organization- wide implementati ۳ Pilot KM projects are | identified ۸ 200 A _4¢signed “Design / Implementati on of pilot projects مرکز فناوری اطلاعات

صفحه 18:
مديريت داش عناصر اصلی در چهار چوب مدیربت دانش,سازمان آتوسعه ‎a 9 (KM APO) Shot‏ ۱ 1.5 “Vision and Mission )j\as ‏ماموویّت وجتم.‎ 7 تسريع کننده ها ‎Accelerators)‏ ‏7 فرآیند مدیرب 9" ‎(Knowledge Process)‏ (Outcomes) 252 ~

صفحه 19:
مدپریت دانش ‎Leadership 5»)‏ تکنولوز کار ۵011101001 كر ‎p= ‎ ‎People ‏مردم‎ ‎Processes 2i1 3

صفحه 20:
0 Tenprarpur Visior \ Mission ‘Capability ‘Organizational مرجز هناورى «طلاعات

صفحه 21:
)مد پرمدلنش,شسبود.ها ,و مبزاایها عهد بر لنش »10901 ,1601 ابزارهاى «كوبت دانش 35 لله فر يندا مديريت 9 لش باح ذ بلي قايل ١ a ‏بررسی اس‎ ۱ we Knowledge) ub gus (Creating Knowledge) Jb er Th - (Storeing Knowledge) : (Sharing Knowledge) ‏دیدن‎ ‎(Applying Knowledge) ov oth:

صفحه 22:
مدبریت دانش سال ‎the Knowledge) Jp‏ و 3 Identifying the Knowledge - - APO Knowledge, Management Assessment Tool Knowledge Café - Communitiés of Practice - Advanced Search Tools - Knowledge Clusters - Expert Locator - Collaborative Virtual Workspaces - Knowledge Mapping - KM Maturity Model - Mentor/Mentee -

صفحه 23:
مدبریت دانش (Creating Knowledge) J ‏يكاد‎ - Creating Knowledge Brainstorming - Learning,and Idea Capture - Learning Reviews - After Action Reviews - Collaborative Physical Workspaces - Knowledge Cafés - Communities of Practice - Knowledge Bases (Wikis, etc.) - Blogs - Voice and Voice-over-Internet Protocol (VOIP) -

صفحه 24:
مدبریت دانش - Advanced, Search 1 - Knowledge Clusters = Expert Locator - Collaborative Virtual Workspaces - Mentor/Mentee - Knowledge Portal - Video Sharing -

صفحه 25:
مدبریت دانش (Sprains Knowledge) Joe 9 Learning Reviews - ~After Action Reviews Knowledge Cafés - Communities of Practice - Taxonomy - - Document Libraries Knowledge Bases (Wikis, etc.) - 35 Blogs - - Voice and VOIP Knowledge Clusters - Expert Locator -

صفحه 26:
مدبریت دانش Collaborative Virtual Workspaces - Knowledge Portal - Video Sharing - ~Mentor/Mentee

صفحه 27:
مدبریت دانش (9 Knowledge) Susie - Peer Assist Learning Reviews - After‘Action Reviews - Storytelling - Communities of Practice - Collaborative Physical Workspaces - Knowledge Cafés - Communities of Practice Taxonomy - Document Libraries - - Knowledge Bases (Wikis, etc.)

صفحه 28:
مدبریت دانش Blogs - Social NetworkingyServices - Voice and VOIP - Knowledge Clusters - Expert Locator - Collaborative Virtual Workspaces - Knowledge Portal - Video Sharing - Mentor/Mentee -

صفحه 29:
مدبریت دانش _ (Applying Knowledge) ‏ون‎ ott -Peer Assist Collaborative Physical Workspaces - Kniowledge’Cafés - Communities of Practice - Taxonomy - Document Libraries - Knowledge Bases (Wikis, etc.) - Blogs - Advanced Search - Knowledge Clusters -

صفحه 30:
مدبریت دانش (00۲۱۴00۵10۲ - - 7 _ Collaborative Virtual Workspaces - ~ Knowledge Worker Competency Plan - 4 Mentor/Mentee - Knowledge Portal -

بنام خداوند بخشنده مهربان مدیریت دانش ‏Knowledge management وزارت ارتباطات و فناوری اطالعات رمزك فناوري اطالعات تعاریف _ مدیریت دانش داده ( )DATA مجموعه ای از واقعیتها و مشاهدات که به تنهایی دارای مفهوم خاصی نیستند اطالعات ( )INFORMATION تفسیر انسان از داده ها را اطالعات می گویند ،این تفسیر بسته به نحوۀ نگرش به داده ها ،شیوۀ مرتب سازی آن ها میتواند متفاوت باشد. مرکز فناوری اطالعات تعاریف _ مدیریت دانش ن دا ش ( )KNOWLEDGE ت شد ‌ه رد دانش‌ همان‌ ص-ورت‌ ذهني‌ايد ‌هاه ،-واقعيته-ا ،مفاهيم‌ ،داد ‌هاه -و تكني-ك اهي‌ثب ‌ چشم م گي مب ت ن ت ن اس -ت‌ هک از مغ--ز ان حافظ‌ه ان س ط رس ‌ -هع ‌ي رد و ‌ي رب ا العا ‌ي ا -ت‌ هك‌ ب--ا ن ‌ اس ‌ اس شخ تص م م ي ص م ه م ي ي‌ ،را ‌ه با م‌ و ل‌وي‌ ،درگگون‌ و بارور ‌يشود تجرهب‌ ،باوراه و ارزشها ‌ مرکز فناوری اطالعات تعاریف _ مدیریت دانش دمریی-- - - - - - - - - -ت دانش ‏KNOWDELGE ))MANAGEMENT تالش ی اس ت برای شناس ایی دارای ی های ذهن ی افرادو سپس تبدیل آن به دارایی سازمانی که می تواند توسط گسترۀ وسیعی از افراد مورد استفاده قرار بگیرد. مرکز فناوری اطالعات KNOWLEDGE & INNOVATION جامعه K&I Vision Societ y سازمان Organizati on گروه ی Team فردی Individu al ارتباط ایجاد و نوآوریفرآیند مدیریت communicatio Collaborati Creative & دانش n onKM process Innovate مرکز فناوری اطالعات همکاری مدیریت دانش 10اصل تاثیرگذار در اجرای موفق مدیریت دانش ارزش گذاری برای به اشتراک گذاشتن آن چه که میدانیم و تجربه کرده ایم . وقتی رابرای کمک به دیگران جهت یادگیری اختصاص دهیم. اختصاص زمانی جهت بحث ،محاوره و گفتگو درباره ی مقاصد وافکارمان. جهت انجام هرکاری ابتدا بررسی کنیم دیگران در آن زمینه چه کرده اند یعنی(( رچخ را از اول نسازیم )) ایده اهی دیگران را بومی سازی کنیم ودانش را ازآنها رقض بگیریم . از شکست اه و موفقیت اهیمان ردس بگیریم .ی تیم هم کاری توام با اعتماد و مشارکت رد رپوژه اهی ی را رتو ج نماییم. خارج از چارچوب ضوابط بدنبال راه کاراه ،دیدگاه اه و شیوه اهیجدیدی هک میتواند ما را هب هدفمان زندیک نماید باشیم . -سرمایه های فکری سازمان را شناسایی کنیم مرکز فناوری اطالعات مدیریت دانش مدیریت دانش فرایند شناسایی ( ، )IDENTIFYایجاد ( ، )CREATEذخیره ( ،)STOREهب اشتراک گذاری ( )SHAREو ب کارگیری (َ )APPLYدانش در سازمان است که از طریق ایجاد پیوند بین فناوری اطالعات ،فرهنگ سازمان و ایجاد ساختاری مناسب برای دستیابی به اهداف سازمانی صورت می پذیرد. مرکز فناوری اطالعات مدیریت دانش ‏Team ‏Capability ‏Store ذخیره 8 8 مرکز فناوری اطالعات Individual KMم دیریتدانشAmerican Airlines Application of knowledge created  from suggestions of employees Savings of $83 M in first 2.5 years  from suggestion system re Sha Cre a te fy ti en Id ly p Ap Store Individual مرکز فناوری اطالعات IBM Fellows Program Program for creative and productive engineers  Incentives to encourage innovation  were executive salaries, five years to work on whatever they want, with adequate resources 9 9 KM at the Team Levelم دیریتدانشy pl p A Id en ti fy Cre ate re Sha Store Team Informal exchange of anecdotal accounts by repair  representatives on problem-solving approaches that worked Xerox institutionalized sharing to further enhance skills of repair representatives   Shared database of tips and practices accessed 5S and Qualitythrough intranet Circles مرکز فناوری اطالعات 10 10 KM at the Organizational Levelم دیریتدانش- Nokia’s “Future Watch” Program Involved people from many  different sectors of the organization, working globally in virtual spaces Focused on scanning the  environment for emergent customer trends and technological advances that could keep Nokia product development ahead of the competitive curve مرکز فناوری اطالعات Store Organizatio n 11 11 Inter-Organizational (Society) KMدانش م دیریت- Store Society Communispace A web-based system of software and services  Used by a 40-person community of  innovation speciatists in the rail car industry to come together virtually In less than a week’s time, they generated  over 186 new ideas to create the rail car of the future مرکز فناوری اطالعات 12 12 مدیریت دانش شیوه های مختلف پیاده سازی مدیریت دانش ()KM top-down bottom-upmiddle-out - مرکز فناوری اطالعات Top-Down KM Approachم دیریتدانش- TOP MIDDLE MIDDLE BOTTOM BOTTOM مرکز فناوری اطالعات Technology-centered KM  approach Started building IT  infrastructure Gradually added more  applications Built around technology by  :Example defining more knowledge manager roles IBM Bottom-Up KM Approachم دیریتدانشDecentralized KM approach  TOP MIDDLE MIDDLE Knowledge-sharing initiatives at  grassroots level Led to development of  Communities of Practice (CoPs) Success from initiatives got  mgmt’s attention and eventual support Example: BOTTOM BOTTOM مرکز فناوری اطالعات British Petroleum 15 15 Middle-Out KM Approachم دیریتدانش- TOP A centralized KM group was created to  facilitate the KM program MIDDLE MIDDLE Example: Asian Development Bank BOTTOM BOTTOM مرکز فناوری اطالعات 16 16 (آسیایی (دانش آسیایی مدیریت دانش سازی مدیریت پیاده سازی اصول پیاده اصولAPO APO KM KM )) Organizationwide implementati o Discover Knowledge needs and gaps are identified Deploy Pilot KM projects are identified and designed Design Implementati on of pilot projects Develop مرکز فناوری اطالعات مدیریت دانش عناصر اصلی در چهارچوب مدیریت دانش سازمان توسعه آسیایی()KM APO ماموریت وچشم انداز()Vision and Mission تسریع کننده ها ()Accelerators فرآیند مدیریت دانش ()Knowledge Process -خروجی ()Outcomes مرکز فناوری اطالعات مدیریت دانش Leadership رهبریACCELERATORS People Leadership مرکز فناوری اطالعات Technology تکنولوژی- Processes Technology People مردم - Processes فرآیند - مدیریت دانش OUTCOMES OUTCOMES ACCELERATOR ACCELERATOR S Processe People S Processe s People s مرکز فناوری اطالعات Individual Individual Capability Capability Leadershi Technolo Leadershi p Technology gy p Store Store Team Team Capability Capability g gin n n nair r e a L Le Q uQ al u tyityali Organizational Organizational Capability Capability Le Laer anri nng in g n io n at io ov t n va In no In KNOWLEDGE PROCESS KNOWLEDGE PROCESS I In nn no o v va ati ti on Pr on Pr ofi o fit it tab aby i ili l ty P Pr rod od u uicty cti v ti vi ty Societal Societal Capacity Capacity t w roth Gow h r G 20 20 20 20 ش ش یوه ها و ابزارهایم دیریتدانش(KM Tools ( مدیریتدان - ابزارهای مدیریت دانش در 5مرحله فرآیند مدیریت دانش به شرح ذیل قابل بررسی است . شناسایی دانش-ایجاد دانش -ذخیره دان ش ()Identifying the Knowledge ()Creating Knowledge ()Storeing Knowledge هب اشتراک گذاری دانش ()Sharing Knowledge -ب کارگیری دانش (َ)Applying Knowledge مرکز فناوری اطالعات مدیریت دانش )Identifying the Knowledge( شناسایی دانش Identifying the Knowledge - APO Knowledge Management Assessment Tool Knowledge Café Communities of Practice Advanced Search Tools Knowledge Clusters Expert Locator Collaborative Virtual Workspaces Knowledge Mapping KM Maturity Model Mentor/Mentee مرکز فناوری اطالعات مدیریت دانش )Creating Knowledge( ایجاد دانش - Creating Knowledge Brainstorming Learning and Idea Capture Learning Reviews After Action Reviews Collaborative Physical Workspaces Knowledge Cafés Communities of Practice Knowledge Bases (Wikis, etc.) Blogs Voice and Voice-over-Internet Protocol (VOIP) مرکز فناوری اطالعات مدیریت دانش - Advanced Search - Knowledge Clusters Expert Locator Collaborative Virtual Workspaces Mentor/Mentee Knowledge Portal Video Sharing - مرکز فناوری اطالعات مدیریت دانش )Storeing Knowledge( ذخیره دانش Learning Reviews - After Action Reviews Knowledge Cafés Communities of Practice Taxonomy - Document Libraries Knowledge Bases (Wikis, etc.) Blogs - Voice and VOIP Knowledge Clusters Expert Locator - مرکز فناوری اطالعات مدیریت دانش Collaborative Virtual Workspaces Knowledge Portal Video Sharing - Mentor/Mentee مرکز فناوری اطالعات مدیریت دانش )Sharing Knowledge( هب اشتراک گذاری دانش - Peer Assist Learning Reviews After Action Reviews Storytelling Communities of Practice Collaborative Physical Workspaces Knowledge Cafés Communities of Practice Taxonomy Document Libraries - Knowledge Bases (Wikis, etc.) مرکز فناوری اطالعات مدیریت دانش Blogs Social Networking Services Voice and VOIP Knowledge Clusters Expert Locator Collaborative Virtual Workspaces Knowledge Portal Video Sharing Mentor/Mentee مرکز فناوری اطالعات - مدیریت دانش )Applying Knowledgeَ( ب کارگیری دانش - Peer Assist Collaborative Physical Workspaces Knowledge Cafés Communities of Practice Taxonomy Document Libraries Knowledge Bases (Wikis, etc.) Blogs Advanced Search Knowledge Clusters - مرکز فناوری اطالعات مدیریت دانش Expert Locator Collaborative Virtual Workspaces Knowledge Worker Competency Plan Mentor/Mentee - Knowledge Portal - مرکز فناوری اطالعات

62,000 تومان