کسب و کارمدیریت و رهبری

مدیریت دانش آشنایی با مفاهیم

صفحه 1:
دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشکده مهندسی منایع مدیریت دانش ‎Knowledge Management‏ آشنایی با مفاهیم دکتر عباس افرازه نیمسال اول ۱۳۸۹-۹۰

صفحه 2:
کلیات * رشد دانش در زمانهای اخیر بسیار سریع بوده. به گونه‌ای که در قرن بیستم. ۸۰ درصد یافته‌های فناوری و دانش و نیز ‎٩۰‏ ‏درصد تمام دانشها و اطلاعات فنی. در جهان تولید شده است (۰۵۵۵» و هر پنج سال و نیم. حجم دانش دو برابر می‌شود (عصر انفجار دانش) «رهه» یب این در حالی است که عمر متوسط آن. کمتر از چهار سال است. این تحول, باعث ایجاد نگرش جدیدی در مديريت كسب و كار با نام «مدیریت دانش»/1/ شده است. (0) یمه( ملاس ‎٩‏

صفحه 3:
میزان عمر کاربردی انواع دانش کسب‌شده

صفحه 4:
: تمودار رشد انفجار گونة اطلاعات در طرل زمان 8 3 1 5

صفحه 5:
2a Bh cn ‏ف‎ ‎۵0 ‏مجه‎ 1820, ۵ 1860 vee | سيت فرصد اشتفال ملى هر اهالات متحنه در حوزه‌های مختلف بر حسب زمان

صفحه 6:
كليات حرکت به سوی جامعه های مبتنی بر دانش واژه مدیریت دانش در دنیای مدیریت موضوعات مختلفى را در بر مى كيرد . علت ايجاد اين نكرش به دليل انتقال و حركت سيستم هاى اقتصادى مبتنى بر صنعت به سوى جامعه هاى مبتنى بر دانش است . دانش به عنوان یک منبع ارزشمند در این نگرش دانش به عنوان یک منبع ارزشمند در كنار منابعى که قبلا" در اقتصاد مورد توجه قرار داشت (کار- زمین - سرمایه) به عنوان یک دارایی پر مایه مطرح می گردد. در چنین ساختارهایی دیگر صنعت محور نیست بلکه محور دانش است و در أن دانشكار ان دده مصك») به کار مشغول هستند .

صفحه 7:

صفحه 8:
چرا مدیریت دانش حائز اهمیت است؟ برخورد هوشمندانه با منبع دانش یک عامل موثر و مهم برای موفقیت * دانش موتور تولید کنندة درآمد * دانش یک دارایی مهم و استراتژیکی سازمانی * رشد روز افزون مشاغلی که بر پایخ ایجاد و استفاده از دانش قرار دارند * همگرایی تکنولوژیهای اطلاعات و مخابرات و آمدن ابزارهای جدید در اين ارتباط اگر کشورهای در حال توسعه به دانش همچون کشورهای توسعه یافته توجه نکند فاصله علمی-اقتصادی و.. بین کشورهای ثروتمند و فقیر افزایش می‌یابد. اشتغالزایی: در سال ۲۰۰۲ در کارهای خدماتی در سازمان های پیشرفته 96۸۵ از - 9۰۸۰ شاغلین در پست‌های مرتبط با دانش مشغول به کار بوده‌اند. *_ اقتصادی: دانش قریب به ۰ 90۶ ارزش افزوده ایجاد شده در سازمانها را به خود اختصاص داده است. اجتماعی: در هر پنج سال دانش دو برابر می‌شود و اين در حالی است که تقریباً نیمی از آن در هر سه سال کهنه می‌شوند. * تحقیقات: هریک دقیقه یک فرمول شیمی, در هر سه دقیقه کشف یک رابطه فیزیکی و در هر پنج دقیقه یک موضوع جدید در علم پزشکی کشف. ایجاد و ابداع می‌شود.

صفحه 9:
ویژگیهای سازمانهای (جامعه) مبتنی بردانش مهم ‌تره ‎o‏ ‏عوامل خانها نظامیان bal jis 2 برس تأمین اجتماعي متونت‌هاً تحققاز زیرساخ بر پایه قدرت بر پایه سرمایه پیامدها/ مهم‌ترین مشکلات زور مهم تره ‎uo‏ ‏عامل ‏تولید زمین | کار بنترزهایه / کار مهم ترين محصولات محصولات كشاورزي محصولات

صفحه 10:
دیدگاه موضوع قدرت مدیریت چالش قدرت نقش مدير اطلاعات تولید جریان دانش عايدي اصلي خمیرمایه تولید محصول جریان تولید تأئیز اندلزه: رابطه با دیدگاه صنعتي مولد هزینه - منبع وابسته به سطح سلسله ضراعت کارگران در مقابل سرمایه‌داران ریاست بر زیردستان ابزار کنترل فرايندهاي کارهاي فيزيکي منابع فيزيكي براي ایجاد محصول مادي از طريق هرم سازماني مادي و ملموس سرمايه بولي و توانايي انساني ملموس و مادي (سخت افزاري) متوالي" (محرك ماشین) سهم اقتصادي در فرایند تولید | از طر یه ماز ار دیدگاه دانش مولد ‎nals‏ و سود وابسته به سطح دانش دانشکاران در مقابل مدیران حمایت از همکاران ابزاري براي ارتباطات , منبع تبدیل دانش توسط دانشکاران در ساختارهاي مادي / غيرمادي از طریق شبکه‌هايي از مجموعه‌هاي دانشي غيرمادي / مادي, ايده‌هاي جدید تحقیق و توسعهء مشتریان جدید زمان و دانش ساختارهاي ناملموس - فکر - نرم‌افزار - مفهوم آفريني محرك ايده‌اي» متنوع هدف در شبکه اقتصادي تعاملی از طربة شبکه‌ها

صفحه 11:
ات نبود مدیریت دانش © عدم نشاندهاى ابداع و ابتكار, © عدم اولويتبندى و استفاده از انواع دانش, ‎٩‏ دانش خارجی دیده نمی‌شود. ‎٩‏ دانشگرهای جدید را نمی‌توان جذب کرد. ‏مدیریت سیستم اطلاعاتی, استفاده یا پذیرش نمی‌شود. مخفی و سیاسی کردن اطلاعات, ‎isp ©‏ شدن کارشناسان از سازمان باعث 1 ‎٩‏ احتکار دانش به جای ازدیاد آن. ‎٩‏ دانشکارهای داخلی را نمی‌توان پیدا نمود. ‎٩‏ چیزهای مهم و اساسی فراموش می‌شوند. ‏6 استفاده محدود از دانشهای موجود. ‎٩‏ نبود مستندات در خصوص تجربیات به دست آمده از پروژه‌ها و کارهاء 8 تولید خودکار دانشهای بی‌اهمیت و بی‌ربط ‎٩‏ فرایندهای فرعی پیدایش دانش, ‏* دانشهای بیرونی, نهادینه (درونی) نمی‌شود. ‏* دانش ارتباطات اجتماعی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. ‏© هزینه ایجاد دانش بالاست, ‎٩‏ کم‌توجهی به مستند نمودن و ضیط دانش بر محور استفاده‌کننده آن, نبود ساختار مناسب برای تسهیم سریع دانش. ‎٩‏ ترس از تسهیم دانش و ناتوانی در تسهیم آن. ‎٩‏ سیستم انگیزشی نامناسب برای تسهیم دانش و توسعه آن. ‎٩‏ دانشهای حساس و منتقدانه برای تصمیمات در اختیار نیست, ‎٩‏ ضعف در ترجمه هدفهای سازمان به هدفهای دانشی, ‏© خبره‌ها و کارشناسان, خود را بازنشسته یا سازمان را ترک می‌کنند و.. ‏اد شکاف در سازمان می‌شود. ‎ ‎

صفحه 12:
ها هت ه ه ه ه ه ه ه هه ه ۵ 2 5-2-5 مشکلات نبود مدیریت دانش @ ما همکاران خود را به حد کافی آموزش می‌دهیم 8 اما به آنها اجازه نمی‌دهیم که دانش خود را به کار گیرند؛ ‎٩‏ ما چیزهای زیادی را در پروژه‌ها فرا می‌گیریم. به دست آمده را منتقل نمی © ما برای هر پرسشی یک خبره داریم. 8 اما کمتر کسی می‌داند که چگونه می‌توان او را پیدا کرد؛ @ ما همه چیز را به صور اي مستتذسازى مىكتيم» 6 ما افراد با موش را استخدام می‌کنيم. # اما يس از چند سال. او را به نفع رقبا از دست می‌دهیم؛ ‎٩‏ ما همه چیز را در مورد رقبا و همستخ‌های کاریمان می‌دانیم. 8 اما کمتر در رابطه با خودمان می‌دانیم؛ ‏ما همه را در تسهیم دانش تشویق می‌کنیم. ‏8 اما دانشهای حساس را برای خودمان نگاه می‌داریم؛ ‎٩‏ ما هماهنگی‌های لازم را برای یادگیری دیگران فراهم می‌کنیم؛ اما هدفهای آموزشی خود را نمی‌شناسیم و .. ‎

صفحه 13:
دسته‌یندی انواع دانش دانش بر مینای شناخت و تخصص‌های رشته‌ای دانش روشها: از طریق آن. مهارت تشخیص پایه‌ای روشهای گوناگون و شبکه‌های آنها به دست می‌آید. دانش تجربی و آموزشی: این دانش بین دیدگاه‌هاء تجربیات و آموخته‌هایی که در طول زندگی به دست آمده است. پیوند برقرار می‌کند. * دانش سازمانی رسمی: شامل نحوه و ترتیب موضوعاتی نظیر نرمهاء هنجارها. برداشتهای کیفی و اصولی که رفتار انسان بر آن بنا شده است. می‌شود

صفحه 14:
دانش بر مبنای آشکاری - ضمنی (ناآاشکار) بودن دانش آشکار[ ۱ ‎[owes‏ این نوع دانش را می‌توان مستند و در بانکهای اطلاعاتی ذخیره کرد مانند: قواعد فرایندها و دانش ضمنی (ناآشکار):[ ۲ ‎Poca‏ ساون ] گنجینه‌ای ناملموس در مغز افراد اس که قابل ذخیره‌سازی در بانک اطلاعاتی نیست؛ مانند حضور ذهن. واکنشهای مناسب. شم و شهود و... دانش ناآشکار دارای دو بعد است: نخست؛ بعد تکنیکی که دربرگیرنده مهارتهای شخصی است و از آن به دانش فنی 9 ‎(er how‏ /تعبیر می‌شود. دوم؛ بعد وابسته به آگاهی که شامل اعتقادات. ارزشها و الگوهای روحی و شخصیتی افراد است. اين دو نوع از دانش مجموعا کل دانش موجود را تشکیل ‎SIDS, 0‏

صفحه 15:
تشبیه دانش به كوه يخ شناور < اجزاء و عناصر 2 55 قابل مشاهده قابل ضبطرذخیره دانش آشکار بازیابی اجزاء و عناصر — نا مرئی دانش عمیقی که به دائش غير آسانی در قالب کلمات & ‎Saas‏ بح مف ةة__ ‎١‏ ‎oo SESS‏ كثد تايا الستقادة از ابزار گوناگون . .كوه.دانشن .را توسعه و يه با لا هدايت نمابيد

صفحه 16:
۰ 5 دانش مثمر. كز 5 دانش موا لد دانش متمرکز آممسسس»۱)_رسسا: شرکتهای دانشی متمرکز اطلاعات خامی تولید می‌کنند؛ مثل شركتهايي که تنها تهیه اطلاعات مالی را بر عهده دارند. رقابت اصلى آنها تهيه. ۰ جمع آوری و انتقال اطلاعات مالی است و هيج تلاشى براى تحليل يا توليد اطلاعات جدید انجام نمی‌دهند. شرکتهای نرم‌افزار کامپیوتری. مثال دیگری از شرکتهای دانشی متمرکزاند. دانش مولد[۲ محسص» ‏ سدد]: سازمانهاى خلق كننده دانش در سر ديكر محور اطلاعات هستند. شرکتهایی که به تولید این نوع دانش مشغول‌اند. وقت خود را به نوآوری. خلاقیت و فرستادن تولیدات برای مشتریانشان اختصاص می‌دهند و معمولاً | شرکت‌های کوچک و انعطاف‌پذیری هستند که برای بالا بردن دانش هرفه‌ای کار می‌کنند؛ دفاتر مشاوره و شرکتهای تحقیقاتی و طراهی. بهترین مثال از شرکتهای خلق دانش می‌باشند.

صفحه 17:
دانش مولد با توجه به اینکه نیاز دنیای کنونی» فهمیدن ظرفیت حل مسائل و توجه به تغییرات محیط است. از این رو تمرکز و توجه نباید تنها معطوف به پیدا کردن پاسخهای درست باشد. ‎OSL‏ یافتن پرسشهای درست نیز مهم است؛ ‏به دیگر سخن آنکه نخست. یافتن كارهاى درست ‏بعد انجام درست انهاست 99 مسهم) ). 29 جام در نها

صفحه 18:
انواع دانش مورد نیاز سازمان * معمولا مدیران. سعی و تمرکز بر بهینه‌سازی فرایندها دارند و تلاش می‌کنند. با بازسازی ساختار. مدیریت منابع انسانی و مدیریت پروژه آنها را سروسامان داده مدیریت کنند. بتابراین. می‌توان «دانش» در سازمان را برای اصلاح يا حل مشکل افراد. فرایندهاء پروژه‌ها یا نحوه هدایت آنهاء مورد استفاده قرار داد ( ,0 909

صفحه 19:
انواع مختلف دانشهای مورد نیاز در سازمان دانش مورد نیاز: دانش ‎bel‏ ‏دانش ضرايفد دانش ‎gu‏ انسانى دانش پروژه‌ای دانش هدایت» کنترل به منظور؛ تغییس در ساختار بهيندسازى فرايند مدیرریت منابع انسانی یکپارچه سازی تخصصی شناسایی مفید بودن طمر‌حها

صفحه 20:
:دانش ساختاری * دربردارنده قواعد ساختارهای مناسب سازمانی و نحوه تغيير آن استت و مواردی همچون ساختار تخت. گروههای خودگردان کاری و شبکه‌های کار مجازی را به عنوان اصول در دستور کار خود دارد.

صفحه 21:
:دانش فرايئد به وسيله اين نوع از دانشء تجزيه و تحليل فرايندهاى كارى و به دنبال آن بهينهسازى آنها ميسر مىشود. در اين زمينه. معمولاً تغيير جريانهاى كارى و ايجاد شكلهاى جدید ارتباطی و فرایندی انجام می‌شود

صفحه 22:
دانش منابع انسانی: * این دانش, شایستگی‌ها و قابلیت‌های همکاران داخلی را در نظر دارد و در رابطه با حوزه کاری سازمان. شامل رقباء مشتریان» مشتریان بالقوه و متخصصان بیرونی می‌شود

صفحه 23:
:دانش پروژه * مهارتها. گزارشها؛ تخصصهای[ | ««سم/ ذخیره یا کسب شده در رابطه با نحوه انجام كار را مورد توجه و مطالعه قرار می‌دهد. همچنین مدلهای حل مسئله 9 ابزار مربوطه که در پروژه‌های دیگر مورد استفاده موفقیت آمیز یا غیرموفقیت آمیز قرار گرفته و مستند شده به این حوزه مرتبط است. در پروژه‌ها. معمولاً دانش و تجربه زیادی به دست می‌آید که باید آن را ذخیره کرد و بهترین آنها را به کار برد ۲ نس ‎[est‏

صفحه 24:
:دانش هدایت. *دانش واکنش سازمان در مورد شناسایی و نحوه دستیابی به هدفهایی است که به قوه درک جمعی. وایسته است و در حوزه دانش تأاشکار قرار مى كيرد

صفحه 25:
انواع دانش با توجه به سطوح (دارند گان) حاملان آن * دانش فردی[! اك مظ-د!ا]: مهم‌ترین منبع دانش در سازمان که به مدارک و تحصیلات رسمی و تجربیات و ویژگی‌ها و توانایی‌های فردی وابسته است. * دانش جمعی[۲ 07()]: اين دانش در گروه ظهور می‌یابد و زمانی مطرح يا ایجاد می‌شود که مجموعه دانش افراد در گروه از دانش فرد فرد آنان بیشتر باشد (شرایط کار گروهی و ایجاد هم‌افزایی نیرو [9 ۲۷۲) و چنانچه شرایط مناسب باشد. دانش گروهی, بیش از جمع دانش تک تک افراد خواهد بود. در این حالت دانش به صورت شبکه‌ای پویا عمل می‌کند. * دانش سازمانی[۴ #سحس]: به صورت خاص و به فردی خاص وابسته نیست, بلکه یک شکل عملیاتی از دانش موجود در سازمان است. مانند اصول استاندارد شده عملیاتی, کد گذاری. روشهای فرایند کاری مستند شده عادات نهادینه‌شده در فرهنگ سازمانی و ....

صفحه 26:
انواع دانش از منظر کامل نبودن دانش ناکامل: بخشی از یک محدوده را نشان می‌دهد. 8 دانش نامطمتن: نداشتن اطمینان از آنکه آیا کارشناسی انجام‌شده در یک موضوع خاص. درست است يا خير؟ © دانش ناكافى: فرد. بخشى از دانش را درخصوص موضوع. مورد نظر دارد. ولی به همه مشخصات آن احاطه ندارد. 6 دانش نمونه‌ای[/۳۳۳۳۷/۳۳]]: فرد. دانش اولیه را در ارتباط با موضوع ایجاد می‌کند. ولیکن ممکن است. این دانش در رابطه با نمونه‌های دیگر صادق نباشد. ‎e‏ دانش متناقض: در اصل, این نوع دانش ادعایی را نمی‌توان دانش دانست. چراکه باید توجه کرد. گاهی علت ایجاد اين امر. تغییر شرایط است؛ یعنی اینکه دانش پیشین در شرایط جدید پاسخگو نباشد. پس دیگر نمی‌توان آن را دانش دانست و به آن اتکا کرد.

صفحه 27:
توع دانش Noles ‏ناآشکار‎ دروني ‎Pleas‏ کد شده رمز شدها3/ 5 ادراكي1 3 محاط شده در گروهلق؟ جامعه پذيري رخداد 18 توضیح دانش مخفي: فرد نمي‌تواند همه آنچه که مي‌داند. توضیح دهد, لذا مي‌توان بخشي از آن را به صورت رودررو تمایش داد (وابسته به فرد) با درگیر شدن به کار به دست مي‌آید (کارپروژه‌اي), (وابسته به فرد). دانش مستند و مکتوب شده‌اي است که به صورت کتاب, بانك اطلاعات در رابطه با کارکتان, مشتریان, نحوه انجام کار و تولید گزارشها و ... ارایه مي‌شود. يك نوع توانايي و قابلیت است که فرد به کمك آن مي‌تواند با موضوعات جدید و نامشخص, برخورد مناسب داشته باشد؛ (مثلا يك صنعت نو ساختاري اجتماعي دارد که از طییق گروهها, زبانها و فرهنگهاي مختلف ایجاد شده است. با توجه به رخدادهاي دروني و بيروني به دست نویسندگان / سال Polany 1967 / Nonata 1991/1994 Nonaka / Takachi. 1995 Itedlund 1994 Zuboff / 1988 / Blackler 1995 Nonaka / Takeuchi 1995 Zuboff 1988 Backler (1995 ). Collins ( 1993 ) Blackler (1995 ) Praha lad / Bettis (1988 ) Argyris/Schoen (1978 ) Berger / Luckam 1994 Astlegl Zawafo 1992 - Collins 1993 Krogh / Roos 1996 suse ی

صفحه 28:
نمی +13 - ) - * علائم با استفاده از قوائد ساختن عبارت تبدیل به "داده" می شوند . * داده ها با تغییر مفهومی تبدیل به " اطلاعات" می شوند . * اطلاعات از ترتیب . ترکیب و شبکه شدن "دانش" را ایجاد می نماید . * درک تفاوت بین داده . اطلاعات و دانش و یکپارچه سازی آنها از ملزومات رهبری و مدیریت دانش در سازمان است * به جای جدا دیدن این عوامل آنها را به صورت پیوسته دید

صفحه 29:
پله‌های دانش * داتش :اطلاعات. تجربه. کارایی و آمادگیی است که فرد درز مان مناسب در اختیار قرار می‌ده اطلاعات ؟ اطلاعات: اطلاعات زمانی ایجاد می‌شوند که انسان به داده‌ها معنی می‌بخشد د. ۴ داده‌ها: سمیل‌هایی داده (نشانه‌های) از چگونگی و کمیت واقعیت هستند دانش

صفحه 30:
روند تاریخی مدیریت داده تا مدیریت دانش سداس که تال ۱9۱۰ سر الا تا kk Je eo

صفحه 31:
زنجیره مدیریت: داده. اطلاعات و دانش و ملزومات آن (افرازه, ‎(IMAP‏ طرامیرآماده سازی /انتقال/نمايش

صفحه 32:
داده ها- | داده هاء رشته واقعیت هایی عینی و مجرد در مورد رویدادها و از دیدگاه سازمانی داده‌ها به درستی یک سلسله معاملات ثبت شده منظم تلقی شده اند. مثال: وقتی یک مشتری وارد جایگاه بنزین شده و باک خودروی خود را پر می کند. در واقع معامله ای اتفاق افتاده که به نوعی می تواند به عنوان « دآده » توصیف شود. زمان انجام معامله؛ حجم کالای خریداری شده و مقدار پولی که بابت آن پرداخته می شود. هر یکه داده ای خاص به شمار می آید. این داده هاء فاقد هر گونه اطلاعاتی درباره علت انتخاب این جایگاه بنزین توسط مشتری و مراجعه بعدی او هستند.

صفحه 33:
داده ها-۲ سازمانهای نوينء معمولا دلده ها را در یک سامانه فناوری ذخیره می کنند. شرکتهاء مدیریت دلده ها را از نظر کمی بر حسب ظرفیت. سرعت و هزینه ارزشیابی می کنند وقتی به داده ها نیاز داریسم آیا در اختیارمان قرار می‌گیرند ؟ آیا نیازهای ما را تامین می کنند ؟ آیا می توان از آنها سردرآورد؟ * داده ها مواد خام عناصر مورد نیاز برای تصمیم گیری به شمار آورد

صفحه 34:
اطلاعات اطلاعات يعنيٍ « داده هاي مربوط و هدفدار » به بياني ديكّر داده ها به تنهايي « مربوط » و « هدفدآر » نیستند. 1 نوعي «ييام» به شما مي آید. پیام مورد نظر ما معمولا به شكل مدر ب يابه صورت ی اه ‎el‏ ویب « فرستنده » ارسال شده و به ‎a‏ سیله « گیرنده » در فت مي شود. ‏« تنا كبر نده مي نوات مشخص كتد گنه ‎eee‏ ‏هاي ‎SP‏ افیا اطلاعات بوده و او را تحت تاثیر ‏قراردا] ‎٠‏ داشتن ارتباط و هدف, ويژگي اطلاعات 2 است.

صفحه 35:
اطلا عات / ابزار-معیار : * در سازمانها؛ اطلاعات از طریق شبکه های نرم افزاری و سخت جابه جا و توزیع می شوند ۰ ارتباطی سخت. قسمتهای مشخص و قابل دیدن دارد : ول ۳ نتن هاى ارسال» و های ماهواره‌ای. پست خانه هاء ی منازل و جعبه پست های الکترونیکی,نماذهای ارتباط سخت افزاری هستند. شبکه ارتباطی نرم.گمتر قابل رویت است. * معیارهای سنجش کمی مدیریت اطلاعات. شامل مبادلات و ارتباط می‌شود . مثلا پست الکترونیک چند مشترک دارد؟ و کاربران «لوتوس بوتز» چند نفر هستند؟ چه تعداد پیغام در مدت زمانی مشخص مبادله می‌شود؟ 9 معبارهاى سنجش كيفي, میزان اطلا ‎ar‏ رسانی و قابل استفاده بودن اطلاعات را نشان مى دهند : مثلا 1, يا بيغام دريافتى»ديد جديد به من می دهد ؟ يا اين پیغام به من کمک می کند که شرايطى خاص را درک کنم,تصمیمی مناسب بگیرم و يا مشکلی را حل گنم ؟

صفحه 36:
چند معیار مهم برای تبدیل داده ها به اطلاعات مربوط به متنی مشخص : هدف از گردآوری داده ها را می دانیم. - تقسیم بندی شده : بخشهای کلیدی و تعیین کننده داده هارا مى شناسیم. -_محاسبه شذه : داده ها ممكن استته با محاسبات رياضى و آمارى تجزيه و تحليل شوند. - اصلاح شده : داده ها غلط گیری می شوند. - خلاصه شده : داده ها ممکن است در حجم کمتری خلاصه شوند. * معمولا محاسبات. خلاسه سازی و طبقه بندی توسط * انسان" صورت می‌گیرد. ° مشکل. اشتباه گرفتن اطلاعات یا دانش» ‎٠‏ با فناوری انتقال آنهاست.!

صفحه 37:
دانش دانشء مخلوط سیالی از تجربیات. ارزشها.ء اطلاعات جدید به دست می دهد. دانش, در ذهن دانشور (عبس جلسسست) به وجود آمده و به کار می رود. دانش در ساز مانها نه تنها در مدارک و ذخایر دانش, بلکه در رویه های کاری. فر آیندهایی سازمانی» اعمال و ‎ee‏ مچسم می‌شود. مدارک و ذخایر دانش, بلکه در رويه هاى كارىء فرآیندهایی سازمانىء: اعمال و هنجارها ' مچسم می‌شود. دانش, به شکلهای پویا و نیز انباشته و ایستا قابل تصور است. دانش از اطلاعات و اطلاعات آز داده‌ها ريشه می‌گیرند. تبدیل اطلاعات به دانش در عمل بر عهده خود بشر است دانش, ساده د و روشن نیست. مخلوطی از چند عامل متفاوت است. سيالى است در عين حال ساختهای مشخصی دارد و نهایت اینکه مجازی( ۲۰ ,سس و شهودی(سمه) است.

صفحه 38:

صفحه 39:
دو وظیفه و بعد در مدیریت دانش مدیریت بر دانش/۱ مس ۳ 0)/: آمادة سازی و تبادل دانشی که در سازمان موجود است. منتها به صورت اثربخش و کارا. مدیریت برای دانش/۲ دعس ‎:[Derrergay Por‏ گسترش دانشهای جدید و یادگیری تجربیات دیگران. منتها به صورت سریع و هدفمند (ایجاد شبکه کاری دانش).

صفحه 40:
سطوح مدیریت دانش باید به مدیریت دانش به عنوان یک طرح مدیریتی یکپارچه نگریسته شود که؛ بر هدف‌های استراتژی تمرکز دارد (بنا شده)» بر محور فرایندهای کسب و کار حرکت می‌کند و از فناوری اطلاعات کمک می‌گیرد (2000 ‎dy,‏ ‏@ مدیریت استراتژیک دانش: قابلیت‌های اساسی و فرایندهای مرکزی یک سازمان را شناسایی و از طریق آنهاء هدف‌های دانش مورد نياز را تعيين یا هدایت می‌کند. © مدیریت دانش بر مبنای فرایندهای کسب و کار و دانشهای مورد نیاز, فرایندهای کاری را شناسایی کرده و برای آنها ساختارهای مناسب دانش را پایه‌گذاری می‌کند و همچنین فصول مشترک مابین فرایندهای کسب و کار و فرایندهای دانش را مشخص می‌نماید. ۵ فرایندهای دانش از طریق ساختارهای دانش و ایجاد وظایف مناسب انسانی در سازمان نهادینه می‌شوند.

صفحه 41:
* مدیریت دانش؛ کسب دانش درست. برای افراد مناسب. در ژمان صحیح و مکان مناسب است ( پت رش)؛ به گونه‌ای که آنان بتوانند برای دستیابی به هدف‌های سازمان. بهترین استفاده را از دانش ببرند تعریف مدیریت دانش

صفحه 42:
تعریف مدیریت دانش جمع بندی * مدیریت دانش» فرایتد کشف. کسب. توسعه و ایجاد. تسهیم» نگهداریء ارزیابی و بکارگیری دانش مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب در سازمان است که از طریق ایجاد پیوند مناسب بین منایع اتسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد ساختاری مناسب برای دستیابی به اهداف سازماتی صورت می‌پذیرد.

صفحه 43:
ارکان مدیریت دانش انسان - ساختار - تکنولوژی * انسان, سازمان و فن‌آوری ابعاد اصلی مدیریت دانش را تشکیل می‌دهند ‎OS‏ به صورت یکپارچه و توامان می‌بایست مورد توجه قرار گیرند.

بسمه تعالی دانشگاه صنعتي اميرکبير دانشکده مهندسي صنايع مديريت دانش ‏Knowledge Management آشنایی با مفاهیم دکتر عباس افرازه نیمسال اول 1389-9 0 کليات • رشد دانش در زمانهاي اخير بسيار سريع بوده ،به گونه‌اي که در قرن بيستم 80 ،درصد يافته‌هاي فناوري و دانش و نيز 90 درصد تمام دانشها و اطالعات فني ،در جهان توليد شده است ( )Kreibich 1986و هر پنج سال و نيم ،حجم دانش دو برابر مي‌شود (عصر انفجار دانش) ( Maisbilt, 1984(.اين در حالي است که عمر متوسط آن ،كمتر از چهار سال است .اين تحول ،باعث ايجاد نگرش Lجديدي در مديريت کسب Lو کار با نام «مديريت دانش»[ ]1شده است. • )1. Knowledge Management (KM ميزان عمر کاربردي انواع دانش کسب‌شده -2كليات دانش مبتنيبربردانش هايمبتني جامعههاي سويجامعه بهسوي حركتبه ••حركت موضوعات مديريتموضوعات دنيايمديريت دردنياي دانش در مديريتدانش واژهمديريت •• واژه به نگرشبه ايننگرش ايجاداين علتايجاد گيرد..علت ميگيرد دربربرمي مختلفيرارادر مختلفي مبتنيبربر اقتصاديمبتني هاياقتصادي سيستمهاي حركتسيستم انتقالووحركت دليلانتقال دليل است.. دانشاست مبتنيبربردانش هايمبتني جامعههاي سويجامعه بهس5وي صنعتبه صنعت ارزشمند منبعارزشمند يكمنبع عنوانيك بهعنوان دانشبه •• دانش در ارزشمنددر منبعارزشمند يكمنبع عنوانيك بهعنوان دانشبه نگرشدانش ايننگرش دراين •• در داشت قرارداشت توجهقرار موردتوجه اقتصادمورد دراقتصاد قبال”در كهقبال” منابعيكه كنارمنابعي كنار مايه پرمايه داراييپر يكد5ارايي عنوانيك بهعنوان سرمايه))به زمين––سرمايه كار--زمين ((كار گردد.. ميگردد مطرحمي مطرح بلكه نيستبلكه محورنيست صنعتمحور ديگرصنعت ساختارهاييديگر چنينساختارهايي درچنين •• در ) )Knowledge ‏KnowledgeWorker دانشكاران( (Worker آندانشكاران5 درآن استوودر دانشاست محوردانش محور هستند.. مشغولهستند كارمشغول بهكار به روند تعميق منابع سازمان در بستر زمان سرمايه جامعه صنعتي دانش جامعه دانشي كار جامعه كشاورزي زمين چرا مديريت دانش حائز اهميت است؟ برخورد هوشمندانه با منبع دانش يك عامل مؤثر و مهم براي موفقيت • • • • • • • • • دانش موتور توليد كنندة درآمد دانش يك دارايي مهم و استراتژيكي سازماني رشد روز افزون 5مشاغلي كه بر پاية ايجاد و استفاده از دانش قرار دارند همگرايي تكنولوژيهاي اطالعات و مخابرات و آمدن ابزارهاي جديد در اين ارتباط اگر كشورهاي در حال توسعه به دانش همچون 5كشورهاي توسعه يافته توجه نكند فاصله علمي-اقتصادي و ..بين كشورهاي ثروتمند و فقير افزايش مي‌يابد. اشتغالزايي :در سال 2002در كارهاي خدماتي در سازمان هاي پيشرفته %85 ‌ از %80 -شاغلين در پست‌ هاي مرتبط با دانش مشغول به كار بوده‌اند. اقتصادي :دانش قريب 5به %60ارزش افزوده ايجاد شده در سازمانها را به خود اختصاص داده است. اجتماعي :در هر پنج سال دانش دو برابر مي‌شود و اين در حالي است كه تقريبا ً نيمي از آن در هر سه سال كهنه مي‌شوند. تحقيقات :5هريك دقيقه يك فرمول شيمي ،در هر سه دقيقه كشف يك رابطه فيزيكي و در هر پنج دقيقه يك موضوع جديد در علم پزشكي كشف ،ايجاد و ابداع مي‌شود. ويژگيهاي سازمانهاي (جامعه) مبتني بردانش •نوع مهم‌تري زيرساخ جامعه ن ويژگ• تها ي عوامل جامعه خانها كشاور نظاميان زي جامعه صنعتي بر پايه قدرت كارخانه‌دا ر بر پايه بورس سرمايه تأمين اجتماعي مؤسسا ت تحقيقات پيامدها/ مهم‌ترين مشكالت زور فقر مهم‌تري ن عامل توليد زمين / كار سرمايه /كار مهم‌ترين بخش محصوالت محصوالت كشاورزي محصوالت صنعتي ديدگاه صنعتي ديدگاه موضوع ديدگاه دانش مولد هزينه – منبع مولد درآمد و سود قدرت مديريت وابسته به سطح سلسله مراتب وابسته به سطح دانش چالش قدرت كارگران در مقابل سرمايه‌داران دانشكاران در مقابل مديران نقش مدير رياست بر زيردستان حمايت از همكاران اطالعات ابزار كنترل ابزاري براي ارتباطات ،منبع توليد فرايندهاي كارهاي فيزيكي منابع فيزيكي براي ايجاد محصول مادي تبديل دانش توسط دانشكاران در ساختارهاي مادي /غيرمادي جريان Rدانش از طريق هرم سازماني از طريق شبكه‌هايي از مجموعه‌هاي دانشي عايدي اصلي مادي و ملموس غيرمادي /مادي ،ايده‌هاي جديد تحقيق و توسعه ،مشتريان جديد خميرمايه توليد سرمايه پولي و توانايي انساني زمان و دانش ملموس و مادي (سخت افزاري) ساختارهاي ناملموس ـ فكر ـ نرم‌افزار ـ مفهوم‌آفريني انسان محصول جريان Rتوليد متوالي تأثير اندازه سهم اقتصادي در فرايند توليد رابطه با []1 (محرك ماشين) محرك ايده‌اي ،متنوع هدف در شبكه اقتصادي ‏Sequential از طريق بازار 1. تعاملي از طريق شبكه‌ها مشكالت نبود مديريت دانش ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ عدم نشانه‌هاي ابداع و ابتكار، اولويتبندي و استفاده از انواع دانش، ‌ عدم دانش خارجي ديده نمي‌شود، دانشگرهاي جديد را نمي‌توان جذب كرد، مديريت سيستم اطالعاتي ،استفاده يا پذيرش نمي‌شود، مخفي و سياسي كردن اطالعات، جدا شدن كارشناسان از سازمان باعث ايجاد شكاف در سازمان مي‌شود، احتكار دانش به جاي ازدياد آن، دانشکارهاي داخلي را نمي‌توان پيدا نمود، چيزهاي مهم و اساسي فراموش مي‌شوند، استفاده محدود از دانشهاي موجود، نبود مستندات در خصوص تجربيات به دست آمده از پروژه‌ها و كارها، بيربط، توليد خودكار دانشهاي بي‌اهميت و ‌ فرايندهاي فرعي پيدايش دانش، دانشهاي بيروني ،نهادينه (دروني) نمي‌شود، دانش ارتباطات اجتماعي مورد توجه قرار نمي‌گيرد، هزينه ايجاد دانش باالست، کم توجهي به مستند نمودن و ضبط دانش بر محور استفاده‌كننده آن، ‌  نبود ساختار مناسب براي تسهيم سريع دانش، ترس از تسهيم دانش و ناتواني در تسهيم آن، سيستم انگيزشي نامناسب براي تسهيم دانش و توسعه آن، دانشهاي حساس و منتقدانه براي تصميمات در اختيار نيست، ضعف در ترجمه هدفهاي سازمان به هدفهاي دانشي، خبره‌ ها و كارشناسان ،خود را بازنشسته يا سازمان را ترک مي‌كنند و. ... مشكالت نبود مديريت دانش ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ما همكاران خود را به حد كافي آموزش مي‌دهيم، اما به آنها اجازه نمي‌دهيم كه دانش خود را به كار گيرند؛ ما چيزهاي زيادي را در پروژه‌ها فرا مي‌گيريم، اما تجربيات به دست آمده را منتقل نمي‌كنيم؛ ما براي هر پرسشي يك خبره داريم، اما كمتر كسي مي‌داند كه چگونه مي‌توان او را پيدا كرد؛ ما همه چيز را به صورت پايه‌اي مستندسازي مي‌كنيم، اما نمي‌توانيم بر دانش ذخيره شده خود دست يابيم؛ ما افراد با هوش را استخدام مي‌کنيم، اما پس از چند سال ،او را به نفع رقبا از دست مي‌دهيم؛ خهاي کاريمان مي‌دانيم، ما همه چيز را در مورد رقبا و همسن ‌ اما كمتر در رابطه با خودمان مي‌دانيم؛ ما همه را در تسهيم دانش تشويق مي‌كنيم، اما دانشهاي حساس را براي خودمان نگاه مي‌داريم؛ ما هماهنگي‌هاي الزم را براي يادگيري ديگران فراهم مي‌كنيم، اما هدفهاي آموزشي خود را نمي‌شناسيم و .... دستهبندي انواع دانش ‌ دانش بر مبناي شناخت و تخصص‌هاي رشته‌اي • دانش روشها :از طريق آن ،5مهارت تشخيص پايه‌اي شبكههاي آنها به دست مي‌آيد. ‌ روشهاي گوناگون و • دانش تجربي و آموزشي :اين دانش بين ديدگاه‌ها، آموختههايي كه در طول زندگي به دست ‌ تجربيات و آمده است ،پيوند برقرار مي‌كند. • دانش سازماني رسمي :شامل نحوه و ترتيب موضوعاتي نظير نرمها ،هنجارها ،برداشتهاي كيفي و اصولي كه رفتار انسان بر آن بنا شده اس5ت ،مي‌شود دانش بر مبناي آشكاري ـ ضمني (ناآشكار) بودن دانش آشكار[ :]Explicit 1اين نوع دانش را مي‌توان مستند و در مانند :قواعد ،فرايندها و بانكهاي اطالعاتي ذخيره كرد، كميتها. گنجينهاي ناملموس در ‌ دانش ضمني (ناآشكار)]Implicit /Tacit 2[: مغز افراد است كه قابل ذخيره‌سازي در بانك اطالعاتي نيست؛ مانند حضور ذهن ،واكنشهای مناسب ،شم و شهود و. ... دانش ناآشكار داراي دو بعد است: نخست؛ بعد تكنيكي كه دربرگيرنده مهارتهاي شخصي است و از آن به دانش فني [] Know how 3تعبير مي‌شود. دوم؛ بعد وابسته به آگاهي كه شامل اعتقادات ،ارزشها و الگوهاي روحي و شخصيتی افراد است. این دو نوع از دانش مجموعا كل دانش موجود را تشكيل ميدهند ‌ تشبيه دانش به كوه يخ شناور اجزاء و عناص555555ر قابل مشاهده دانش آشكار اجزاء و عناصر نا مرئي دانش غير مشهود قابل ضبط/ذخيره بازيابي انتقال دانش عميقي كه به آساني در قالب كلمات قابل ابراز نيست مديريت دانش تال ش مي كند تا با استفاده از ابزار گوناگون كوه دانش را توسعه و به با ال هدايت نماييد دانش متمركز ـ دانش مولد دانش متمركز[ 1Knowledgeـ :]intensivشركتهاي دانشي متمركز ،اطالعات خاصي توليد مي‌كنند؛ مثل شركتهايي كه تنها تهيه اطالعات مالي را بر عهده دارند .رقابت اصلي آنها تهيه ،جمع‌آوري و انتقال اطالعات مالي است و هيچ تالشي براي تحليل يا توليد اطالعات جديد انجام نمي‌دهند .شركتهاي نرمافزار كامپيوتري ،مثال ديگري از شركتهاي دانشي متمركزاند. ‌ دانش مولد[ Knowledge 2ـ :]creatingسازمانهاي خلق‌كننده دانش در سر ديگر مشغولاند، ‌ محور اطالعات هستند .شركتهايي كه به توليد اين نوع دانش وقت خود را به نوآوري ،خالقيت و فرستادن توليدات براي مشتريانشان اختصاص مي‌دهند و معمو ًال شركت‌هاي كوچك و انعطاف‌پذيري هستند كه حرفهاي كار مي‌كنند؛ دفاتر مشاوره و شركتهاي ‌ براي باال بردن دانش ميباشند. تحقيقاتي و طراحي ،بهترين مثال از شرکتهای خلق دانش ‌ دانش مولد • • • • با توجه به اينکه نياز دنياي كنوني ،فهميدن ظرفيت حل مسائل و توجه به تغييرات محيط است ،از اين رو، تمرکز و توجه ،نبايد تنها معطوف به پيدا كردن پاسخهاي درست باش5د، بلكه يافتن پرسشهاي درست نيز مهم است؛ به ديگر سخن آنکه نخست ،يافتن كارهاي درست و بعد انجام درست آنهاست .) )Malbotra, 1997 انواع دانش مورد نياز سازمان بهينهسازي • معموالً مديران ،سعي و تمركز بر ‌ ميکنند ،با بازسازي فرايندها دارند و تالش ‌ ساختار ،مديريت منابع انساني و مديريت پروژه آنها را سروسامان داده مديريت كنند ،بنابراين، ميتوان «دانش» در سازمان را براي اصالح يا ‌ حل مشكل افراد ،فرايندها ،پروژه‌ها يا نحوه هدايت آنها ،مورد استفاده قرار داد (Wilke, .)1996 انواع مختلف دانشهاي مورد نياز در سازمان دانش مورد نياز: به منظور: دانش ساختار تغيير در ساختار دانش فرايند بهينه‌سازي فرايند دانش منابع انساني مديريت منابع انساني دانش پروژه‌اي يكپارچه سازي تخصصي دانش هدايت ،كنترل شناسايي مفيد بودن طرحها …. … :دانش ساختاري • دربردارنده قواعد ساختارهاي مناسب سازماني و نحوه تغيير آن است و مواردي همچون ساختار شبكههاي ‌ تخت ،گروههاي خودگردان كاري و كار مجازي را به عنوان اصول در دستور كار خود دارد. :دانش فرايند به وسيله اين نوع از دانش ،تجزيه و تحليل بهينهسازي ‌ فرايندهاي كاري و به دنبال آن ميشود .در اين زمينه ،معموالً آنها ميسر ‌ تغيير جريانهاي كاري و ايجاد شكلهاي ميشود جديد ارتباطي و فرايندي انجام ‌ دانش منابع انساني: شايستگيها و قابليت‌هاي ‌ • اين دانش، همكاران داخلي را در نظر دارد و در رابطه با حوزه كاري سازمان ،شامل اطالعاBتي راجع به مؤسساBت همكار، رقبا ،مشتريان ،مشتريان بالقوه و ميشود متخصصان بيروني ‌ :دانش پروژه • مهارتها ،گزارشها ،تخصصهاي[ ]Expertise 1ذخيره يا كسب شده در رابطه با نحوه انجام كار را مورد توجه و مطالعه قرار مي‌دهد .همچنين مدلهاي حل مسئله و ابزار مربوطه كه در پروژه‌هاي ديگر مورد استفاده موفقيت‌آميز يا غيرموفقيتآميز قرار گرفته و مستند شده ،به اين حوزه ‌ مرتبط است .در پروژه‌ها ،معموالً دانش و تجربه زيادي به دست مي‌آيد كه بايد آن را ذخيره كرد و بهترين آنها را به كار برد[.]Best Practice 2 :دانش هدايتB • دانش واکنش سازمان در مورد شناسايي و نحوه دستيابي به هدفهايي است كه به قوه درك جمعي ،وابسته است و در حوزه دانش ناآشكار قرار ميگيرد ‌ انواع دانش با توجه به سطوح (دارندگان) حامالن آن • دانش فردي[ :]Individual 1مهم‌ترين منبع دانش در سازمان كه به مدارك و ويژگيها و توانايي‌هاي فردي وابسته است. ‌ تحصيالت رسمي و تجربيات و مييابد و زماني مطرح يا • دانش جمعي[ :]Collective 2اين دانش در گروه ظهور ‌ ميشود كه مجموعه دانش افراد در گروه از دانش فرد فرد آنان بيشتر ايجاد ‌ همافزايي نيرو [ )]Synergy 3و چنانچه باشد (شرايط كار گروهي و ايجاد ‌ شرايط مناسب باشد ،دانش گروهي ،بيش از جمع دانش تك‌تك افراد خواهد ميكند. شبكهاي پويا عمل ‌ ‌ بود .در اين حالت دانش به صورت • دانش سازماني[ :]Organizational 4به صورت خاص و به فردي خاص وابسته نيست ،بلكه يك شكل عملياتي از دانش موجود در سازمان است ،مانند اصول استاندارد شده عملياتي ،كدگذاري ،روشهاي فرايند كاري مستند شده ،عادات نهادينهشده در فرهنگ سازماني و . ... ‌ انواع دانش از منظر كامل نبودن دانش ناكامل :بخشي از يك محدوده را نشان مي‌دهد. دانش نامطمئن :نداشتن اطمينان از آنكه آيا كارشناسي انجام‌شده در يک موضوع خاص ،درست است يا خير؟ دانش ناكافي :فرد ،بخشي از دانش را درخصوص موضوع ،مورد نظر دارد ،ولي به همه مشخصات آن احاطه ندارد. دانش نمونه‌اي[ :]Prototype1فرد ،دانش اوليه را در ارتباط با موضوع نمونههاي ديگر ‌ ايجاد می‌کند ،وليكن ممكن است ،اين دانش در رابطه با صادق نباشد. نميتوان دانش دانش متناقض :در اصل ،اين نوع دانش ادعايي را ‌ دانست ،چراکه بايد توجه کرد ،گاهي علت ايجاد اين امر ،تغيير شرايط است؛ يعنی اينكه دانش پيشين در شرايط جديد پاسخگو نباشد ،پس ديگر نميتوان آن را دانش دانست و به آن اتکا كرد. ‌ نوع دانش پنهان ناآشكار توضيح []1 دروني []2 شده كد شده رمز شده[]3 مفهوم ي [ ادراكي ]4 محاط شده در []5 گروه جامعه پذيري رخداد []6 دانش مخفي :فرد نمي‌تواند همه آنچه كه مي‌داند، توضيح دهد ،لذا مي‌توان بخـشي از آن را به صورت رودررو نمايش داد (وابسته به فرد). با درگير شدن به كار به دست مي‌آيد (كارپروژه‌اي)، (وابسته به فرد). دانش مستند و مكتوب شده‌اي است كه به صورت كتاب ،بانك اطالعات در رابطه با كاركنان ،مشتريان، نحوه انجام كار و توليد گزارشها و … ارايه مي‌شود. يك نوع توانايي و قابليت است كه فرد به كمك آن مي‌تواند با موضوعات جديد و نامشخص ،برخورد مناسب داشته باشد؛ (مثال يك صنعت نو). ساختاري اجتماعي دارد که از طرـيق گروهها ،زبانها و فرهنگهاي مختلف ايجاد شده است. با توجه به رخدادهاي دروني و بيروني به دست مي‌آيد. نويسندگان /سال ‏Polany 1967 / ‏Nonata 1991/1994 ـNonaka / Takachi 1995 Itedlund 1994 ‏Zuboff / 1988 / ‏Blackler 1995 ‏Nonaka / Takeuchi 1995 ‏Zuboff 1988 ـ) Backler (1995 ) Collins ( 1993 تقسيم ‌ بندي دانش بر مبناي بعد ) Blackler ( 1995 ‏Praha lad / Bettis ) ( 1988 ‏Argyris/Schoen ) ( 1978 ‏Berger / Luckam 1994 Astlegl – Zavafo 1992 ‏Collins 1993 ‏Krogh / Roos 1996 . Tacit .embodied ][3 .encoded ][4 .embrained ][5 . embedded ][6 . event ][7 . Procedural ][8 . If – Than ][1 ][2 داده – اطالعات – دانش - Data - Information- Knowledge • عالئ5م ب5ا اس5تفاده از قوائ5د س5اختن عبارت تبدي5ل ب5ه ”داده” مي شوند . • داده ها با تغيير مفهومي تبديل به ” اطالعات” مي شوند . • اطالعات از ترتي5ب ،تركي5ب و ش5بك5ه شدن ”دان5ش” را ايجاد مي نمايد . • درك تفاوت بي55ن داده ،اطالعات و دان55ش و يكپارچ55ه سازي آنها از ملزومات رهبري و مديريت دانش در سازمان است • به جاي جدا ديدن اين عوامل آنها را به صورت پيوسته ديد پلههاي دانش ‌ • دانش :اطالعات ،تجربه ، كارايي و آمادگيي است كه فرد درز مان مناسب در اختيار قرار مي‌ده • اطالعات :اطالعات زماني ايجاد ميشوند كه انسان به داده‌ها ‌ معني مي‌بخشد د. • سمبلهايي ‌ دادهها: ‌ (نشانههاي) از چگونگي و ‌ كميت واقعيت هستند دانش دانش اطالعات اطالعات داده داده روند تاريخي مديريت داده تا مديريت دانش ‏Jugen / Treffert ) )2000 لجستيك دانش مديريت5 دانش لجستيك اطالعات اندازههاي ‌ دادهها ‌ از سال 1999 از سال 1998 جريان كار از سال 1992 لجستيك داده مستندات سيستم مديريت اسناد بايگاني الكترونيكي از سال 1990 از سال 1988 زنجيره مديريت :داده ،اطالعات و دانش و ملزومات آن (افرازه)1383 ، مديريت دانش كشف كسب توسعه /توليد تسهيم كاربرد نگهداري ارزيابي مديريت اطالعات تحليل نيازها تفسير تأمين سازماندهي دقت /صحت طراحي/آماده سازي /انتقال/نمايش مدیریت داده سخت افزار /نرم افزار كسب داده‌ها ترابري داده‌ها امنيت داده‌ها رفع خطاها داده ها1- • داده ه5ا ،رشت5ه واقعي5ت 5هاي5ي عين5ي و مجرد در مورد رويداده5ا هستند دادهه5ا ب5ه د5رس5تي ي5ك 5س5لسله معامالت ‌ • از د5يدگاه س5ازماني، ثبت شده منظم تلقي شده اند. • مثال :وقت55555ي ي55555ك مشتري وارد جايگاه بنزي55555ن شده و باك خودروي خود را پ5ر م5ي كن5د ،در واق5ع معامل5ه اي اتفاق افتاده ك5ه ب5ه نوع5ي م5ي توان5د ب5ه عنوان « داده » توص5يف شود .زمان انجام معامل5ه ،حج5م كاالي خريداري شده و مقدار پول5ي ك5ه باب5ت5 آ5ن پرداخت5ه م5ي شود ،ه5ر ي5ك ،5داده اي خاص ب5ه شمار م5ي آيد. اي5ن داده ه5ا ،فاق5د ه5ر گون5ه اطالعات5ي درباره عل5ت انتخاب اي5ن جايگاه بنزين توسط مشتري و مراجعه بعدي او هستند. داده ها2- • • • • • س5ازمانهاي نوي5ن ،معموال دا5ده ه5ا را در ي5ك س5امانه فناوري ذخيره مي كنند. شركته5ا ،مديري5ت دا5ده ه5ا را از نظ5ر كم5ي بر حس5ب ظرفيت، سرعت و هزينه ارزشيابي مي كنند وقت555ي ب555ه داده ه555ا نياز داري555م آي555ا در اختيارمان قرار ميگيرند ؟ ‌ آيا نيازهاي ما را 5تامين مي كنند ؟ آيا مي توان از آنها سردرآورد؟ • داده ها مواد خام عناصر مورد نياز براي تصميم گيري به شمار آورد اطالعات • • • • » بRه اطالعات يعنRي « داده هاي مربوط و هدفدار ‌ « مربوط » و «‌ بيانRRي ديگRRر داده هRRا بRRه تنهايي ‌ هدفدار » نيستند. نوعRي «پيام»‌ بRه شمار مRي آيد .پيام مورد نظRر مRا معموال بRRه شكRRل مدركRRي مكتوب يRRا بRRه صRRورت ارتباطي شنيداري يا ديداري نمود مي يابد اطالعات از يRRك « فرسRRتنده » ارسRRال شده و بRRه وسيله « گيرنده » دريافت مي شود. « تنهRا گيرنده مRي توانRد مشخRص كنRد كRه دريافتRي هاي وي واقعRRا اطالعات بوده و او را تحRRت تاثيRRر قرارداده است ». • داشتن ارتباط و هدف ‌ ،ويژگي اطالعات است. اطال عات /ابزار-معيار : • • • • در سازمانها ،اطالعات از طريق شبكه هاي نرم افزاري و سخت افزاري جابه جا و توزيع مي شوند شبكه ارتباطي سخت ،قسمتهاي مشخص و قابل ديدن دارد : سيمها ،آنتن هاي ارسال ،آنتن هاي ماهواره‌اي ،پست خانه ها، نشاني منازل و جعبه پست هاي الكترونيكي‌،نمادهاي ارتباط سخت نرم،كمتر قابل رويت است. افزاري هستند .شبكه ارتباطي ‌ معيارهاي سنجش كمي مديريت اطالعات ،شامل مبادالت و ارتباط ميشود .مثال پست الكترونيك چند مشترك دارد؟ و كاربران ‌ «لوتوس بوتز» چند نفر هستند؟ چه تعداد پيغام در مدت زماني مشخص مبادله مي‌شود؟ معيارهاي سنجش كيفي ،ميزان اطالع رساني و قابل استفاده بودن اطالعات را نشان مي دهند :مثال آيا پيغام دريافتي‌،ديد جديد به من مي دهد ؟ آيا اين پيغام به من كمك مي كند كه شرايطي خاص كنم،تصميمي مناسب بگيرم و يا مشكلي را حل كنم ؟ را درك ‌ • چند معيار مهم براي تبديل داده ها به اطالعات مربوط ب5ه متن5ي مشخ5ص :‌ 5هدف از گردآوري داده ه5ا را م5ي دانيم. تقس55يم بندي شده :بخشهاي كليدي و تعيي55ن كننده داده ها را مي شناسيم. محاس5به شده :داده ه5ا ممك5ن اس5ت 5ب5ا محاس5بات رياض5ي و آماري تجزيه و تحليل شوند. اصالح شده :داده ها غلط گيري مي شوند. خالص5ه شده :داده ه5ا ممك5ن اس5ت در حج5م كمتري خالص5ه شوند. معموال محاس555بات ،خالص555ه س555ازي و طبق555ه بندي توس555ط ” انسان” صورت مي‌گيرد. • مشكل‌،اشتباه گرفتن اطالعات ،يا دانش، • با فناوري انتقال آنهاست!. دانش • • • • • • دان5ش ،مخلوط س5يالي از تجربيات ،ارزشه5ا ،اطالعات جدي5د ب5ه دس5ت مي دهد. دان5ش ،در ذه5ن دانشور ( )Knowledge workerب5ه وجود آمده و ب5ه كار مي رود. دان5ش در س5ازمانها ن5ه تنه5ا در مدارك و ذخاي5ر دان5ش ،بلك5ه در روي5ه هاي كاري ،فرآيندهاي5ي س5ازماني ،اعمال و هنجاره5ا مجس5م مي‌شود. مدارك و ذخاي55ر دان55ش ،بلك55ه در روي55ه هاي كاري ،فرآيندهاي55ي سازماني ،اعمال و هنجارها مجسم مي‌شود. دان5ش ،ب5ه شكلهاي پوي5ا و ني5ز انباشت5ه و ايس5تا قاب5ل تص5ور است. دادهها ريشه مي‌گيرند. ‌ دانش از اطالعات و اطالعات از تبديل اطالعات به دانش در عمل بر عهده خود بشر است دان5ش ،س5اده و روش5ن نيس5ت ،مخلوط5ي از چن5د عام5ل متفاوت است. س55يالي اس55ت ك55ه در عي55ن حال س55اختهاي مشخص55ي دارد و نهاي55ت اينكه مجازي( )Implicit, Tacitو شهودي( )Explicitاست. هرم دانش جمع نمودن تجربه +تسهيم ارتباطات ارتباطات منظر منظر اجتماعي اجتماعي فرهنگي فرهنگي دانش نهادينه سازماني دانش +انتخاب پيوند اطالعات ساخت مند داده تكنيك تكنيك فرآيند فرآيند دستورالعم دستورالعم لل دو وظیفه و بعد در مدیریت دانش مديريت بر دانش[ :]Managing of Knowledge 1آماده سازي و تبادل دانشي كه در سازمان موجود است ،منتها به صورت اثربخش و كارا. مديريت براي دانش[:]Managing for Knowledge 2 گسترش دانشهاي جديد و يادگيري تجربيات ديگران ،منتها به صورت سريع و هدفمند (ايجاد شبكه كاري دانش). سطوح مدیریت دانش • ‏ ‏ ‏ بايد به مديريت دانش به عنوان يك طرح مديريتي يكپارچه نگريسته شود هدفهاي استراتژي تمركز دارد (بنا شده) ،بر محور فرايندهاي ‌ كه؛ بر ميكند و از فناوري اطالعات كمك مي‌گيرد ((.Nohr, 2002 كسب و كار حركت ‌ قابليتهاي اساسي و فرايندهاي مركزي يك ‌ مديريت استراتژيك دانش: هدفهاي دانش مورد نياز را تعيين ‌ سازمان را شناسايي و از طريق آنها، ميکند. يا هدايت ‌ مديريت دانش بر مبناي فرايندهاي كسب و كار و دانشهاي مورد نياز، فرايندهای كاري را شناسايي كرده و براي آنها ساختارهاي مناسب دانش میکند و همچنين فصول مشترك مابين فرايندهاي كسب و را پايه‌گذاری ‌ مينمايد. كار و فرايندهاي دانش را مشخص ‌ فرايندهاي دانش از طريق ساختارهاي دانش و ايجاد وظايف مناسب ميشوند. انساني در سازمان نهادينه ‌ • مديريت دانش؛ كسب دانش درست ،براي افراد مناس5ب ،در زمان صحيح و مکان مناسب است ( پت رش)، به گونه‌اي که آنان بتوانند براي دستيابي به هدفهاي ‌ سازمان ،بهترين استفاده را از دانش ببرند تعریف مديريت دانش ازمنظر به موقع بودن فرد مناسب هدف‌ های ساز مانی درجاي مناسب مديريت مديريت دانش دانش زمان مناسب دانش مناسب تعریف مديريت دانش جمع بندی • مديريت دانش ،فرايند كشف ،كسب ،توسعه و ايجاد ،تسهيم ،نگهداري ،ارزيابي و بكارگيري دانش مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب در سازمان است که از طريق ايجاد پيوند مناسب بين منابع انساني ،فناوري اطالعات و ارتباطات و ايجاد ساختاری مناسب براي دستيابي به اهداف سازماني صورت ميپذيرد. ‌ ارکان مدیریت دانش انسان – ساختار – تكنولوژي فنآوري ابعاد اصلي مديريت دانش را • انسان ،سازمان و ‌ تشكيل مي‌دهند كه به صورت يكپارچه و توامان ميبايست مورد توجه قرار گيرند. ‌ ساختارها و فرآيندها تكنولوژي سازمان مديريت دانش انسان منابع انساني توجه به ابعاد روحي / فرهنگي /رفتاري ،تخصصي … انسان فن‌آوري اطالعات و ارتباطات

51,000 تومان