صفحه 1:
۰
۷
صفحه 2:
== (
0[
جس از آن با ابزاررلیی و آشنلیی با اعجازی که علوم
میت و سس ود orga ده سل
صنعتی پیهگذاری شد. در لین دوره ها زمین و کار
reece ere 1۱
تلقی می شدند
eer ager Seen
Eee
eer re
کدام از د عصر کشاورزی و صنعتی تمی گنجد. اگر
چه کماکان زمین و کار دو مزیت مناسب در برتری
her eer eet ل 1
مه عسر “اطلاغات و حانش "موسوم شده استء مزيث.
seme ae oe) ا ۱
بزرگترین شرکت های دی برتری اصلی خود را نه
در دارایی های انباشته نلشی از کارخانجات و حتی
ا ل 000
220
بشت سر كذاشتة
AGe
صفحه 3:
ا 00
كه بدانيم در جهان امروز . در
برخى از دلنش هاى يايه. در
هرهاة سال . دلنش جديد دو
برابر دانش كهنه ظهور بيدا
A RE eee ned
ببى ايجاد مى شود.
ین ند 100
" را در
مدساله اخير نشان مى دهت
nar ny 1211111110
فعالیت اقتصادی در بخش خدماتافت نسبی
با
نه خدمات و دانش آن) را شاهد هستیم.
همچنین در صنعت نیز به هیچ عنوان رشدی
همجون بخش خدمات را تداريم
٩
فعالیت ها و مشاغل مبتنی بر دلتش و ایجاددانیی
(كه هر سه در بخش اقتصادی وجود دارد و الب
در خدمات بیشتر است)به صورتبی نظیری رشد.
کرده است.
۳
1 افش "ذو مل
0000
همچنان که ملاحظه می شود. اقتصاد Dal
See or
صفحه 4:
aw
تمامی این مسائل و وضوح تغییرات ایجاد شده در روند اقتصاد جهانی و توجه صنایع و شرکت های
۱
مدیریت دانش گردیده است.
ا ا ا ااا ا ااا ا 2 لك
عدم استفاده از ماشين آلات كشاورزى و استفاده از كاوآهن در قرن بيستم مى باشد.
106 ees
2
7۳ ene atl Seb)
eee Sd
epee ا عا اا Wels re wer sie | tered pee Sto
تیابی به این مهم . تقویت توانایی بالقوه یاد گیری در سازمان است.
صفحه 5:
"دلنش " محرک ضروری سازمانی و عامل کلیدی در ایجاد
RoC Scone cn ae one neat or
Se Rel EC nel Sb Ree lesen) 0
ا nen cet S Del
توجه روزافزونی را طلب می کند . هر دو فرایندبه کسب
مزایای رقابتی پایدار کمک می کند.
مديريت دانش رويكردى منسجم براى دستيابى به
اهداف سازمانی تلقی می شود که از طریق توجه ویه به
جايكاه دائش در سازمان تحقق مى بذيرد.
صفحه 6:
pe ۰
ال Pore nr ey See ye epee icc Peer eer
برخی دلنش را صرفا اطلاعات می دانند. در نظر لین اقراد. دلنش. ارزیلبی ما از دنیای واقعی است . مثلا ایتکه سرمایه
شرکتهای رقیب ما چقدر است؟ و یا چه استرانژیهایی را اتخاذ کرده اند. را جزو دانش به شمار می آورند.
eee DL oe ell oa eens cones] م م ا ا ا
يك استاد تراشكار و يا مهارت تدريس يك استاد دانشكلءء مصلديق راق
Bo ae Pep Reon HES Be ere ace ego
هرگونه اطلاعات پردازش شده ای که در جهت تحقق اهداف سازمان ماء مفید باشد. به نوعی دانش |
برای اینکه این تعریف دقیق تر شود. برخی از متخصصین . دانش را به چهاردسته تقسیم می
اک ۱
whe Gk (Know Why)
2
هت دانش جه كسى
سر ۱
مس ارت ی رت 0
UC PS I ere eae es en eee ۳
بوسته زمين: يه يكديكرء تعاس بيدا كرده اند
دلنش جكونكى: به لين سوال ياسخ مى مهد كه متلا براق ی رس ی برد لوكي SS
كرد يا به تعبير ديكرء جكونه مى توان تلفات ناشى از زلزله را كاهش هاه .
دانش چه کسی,به ا Fee con Er
می توانند در کاهش تلفات زلزله به ما کمک کنند.
صفحه 7:
ويزكى هاى رو به رو به دانش نسبت داده مى شود:
صفحه 8:
سر مت سس
اشاره به واقعیت ها(موضوعات» فرایندها و غیره) و عینیت ها
(اشخاص ٠ اشياء و غيره) در مورد جيزى(دانستن) . يا به معنى | ذانش اظهارى
چیستی دانش روانشناسى
بیان فرایند ایجاد دانش یا چگونگی دستیابی به دانش
أشاره به روشی که فرایندهای شناختی و کنش ها رخ می دهد
دانش فرایندی
۱
ذانشي که دانشكر از آن oe SS sme ah of atl | دانش فد بازکویی
مشاهده و مصاحبه می توان آن را استخراج نموده s
ارى دانش به وسيله اقراد كه نيازى به تمهيد زمينه های ha ٩
تكهدارى دانش به وسيله اقراد كه تيازى به تمهيد زمينه هاى خاصى | وانش فرد.
نداشته بلكه توسط خود اقراد کنترل می شود انش فردی
دانش
دانشی که به محیط خاصی مرتبط بوده و شامل دانش فردی است
که با دانش دیگران ترکیب می شودو همه در آن سهم دارند که بین | دانش جمعی
همه اعضاء یک گروه مشترک اننت:
صفحه 9:
(Knowledge) دانش
صفحه 10:
دانش فردى و جمعى (سازمانى)
دلنش. بدون انسان. معنليى ندارد . انسان.
Bea ا Reed
eae) ا ل
سازمان شماء در فرهنگ سازمانی شماء در
۳
ا PCOS
Pre eane-n teow perren Pe ey)
Pee 1
در اجتماعات و بالاخره در روابط بين
راه ا ار
٠ بهترين ارتباط و هماهنكى را با مراكز فروش
hi ene
و Ny
سؤال اصلى در اينجا اين است كه: آيا اين
ed 0000000000
انسان ها از حافظه خود براى انجام فعاليت هاى
فیزیکی و ذهنی استفاده می کنند.آنها از طریق
أدراك حسى . محيط خود را تجربه مى
کنند.ادراک محرک های محیطی . فرایندهای
شناختی را در ذهن به وجود می آورند و از این
اا nner
PCR UN PRNC INC Ee ete
از طريق حافظه به عنوان زيرسيستم شناختى
انسان صورت می گیرد. سازمان ها به مدیریت
Pee rare ie arene ete eee
RCO S Ren een correcta Fe)
int
Reap Rctey erro ne es ena
يايكاه سيستم دلنش سازمانى نقش بارزى در اين
0570 ec orp]
سازمانی رابه وجود می آورند و این دانش نقش
0 ieee ese ergy
فراتر از یک پایگاه داده های سازمانی است چرا
Fearn cy Pg Pear Wap ee ape ee kare
سازملن مربوط من شود SSS
00 ا nee
ا لق eel
كك nee een
2
10 pe ae eae eee BRT ey
در مقابل تغييرات مى باشدد
در قیاس با حافظه فردی . پایگاه جمعی دانش
به عنوان زيرسيستم شناختى سيستم هاى
اجتماعی نظیر سازمان تعریف می شود.
صفحه 11:
دانش جمعی دارای دو بخش عمده است:
DMCS Teas |
می دهد.
ساختارهای تعاملی و ارتباطی نیز در این بین نقش مهمی بازی می کنند. در
eS) eM eases SCTE Siege een را ار
از تبادل موثر دانش در سازمان حمایت کند.
ا 0 0 000
ا ا Perey oe aoe eS Sey es
مستمر با محيط صورت مى كيردبا لين حال «تركيب منظم و انتقال دلنش جديد
ممكن.است زمان بر باشده از لين رو وجود زبرساخت هاء اطلاملد تلط
موثر براى انتقال دانش در زمان ۰ مکان و با ابزار مناسب ضروری است.
همه كاركتان و كروه هاى كارى در سازمان در نموداركيرى يايكاه دانش جمعى
سهيم هستند ودر نتيجه دلنش و متعلقات أن از دامنه كسترده لى از بروثه هاء
UOC ES CCH Fe PU ED 0101 ااا
Ore eee rl ۱
mia un Ie |
صفحه 12:
صفحه 13:
aps it
عبارت aes اغلب در
تاط با دانش و یادگیری استفاده میشود. تجربه به معنى "داشتن تجربه" زير
مجموعه دانش انسانی بوده و تحت عنوان "دانش تجربی "۳" از آن یاد میشود(تموار شماره 4۸ اگر تجربه
به عتوان قرآیند(فرآیند بدست آوردن داتش) در نظر گرفته شود فرآیند یادگیری تعریف شده و به آن یادگیری
تجربی " اطلای میشود. مشخمدهای اصلی دانش تجربی مرتبط با مدیریت دانش به شرح زیر استد
۱- دانش تجربی اغلب از طریق مشاهده و نقال کنشها صورت میکیرد از این رو ارقباط تزديكى با
ub فرایندی داد(نمودار شمره SE اقال كنش يا کنشهای خاص منجر به اصلاح و
تعديل دانش قرآیندی میشود. رای مال با قایش تواتر و تكرار انجام يك كار خاص» سرعته
دقت و مهارت در انجام آن بطور مستمر بهبود مىيابد يا يك کارشناس مکاتیک مرب ارزیایی
بسيار بيجيده اى از تركيب يك سيلندر ارائه مىكند تا يك كار أموز. فرآيندهاى يادكيرى تجربى
موجب سازماندهی موتر نیز میشود.به همین دلل کارکنان مجرب در تفسير سريع شرايط جديد.
اتخاذ تصمیمهای مناسب و اقدام مقتضی, توائایی بیشتری دارن.برای مثال» یک راننده مجرب بر
اماس تصویر کلی از یضعیت تراقیکی» تن
جزئيات توجه مىكندابه يياده روء جراغ قرمزء كردش به جب ماشينها و ).
بر خود را ارائه مىكند در حالى كه راتنده كم تجربه به
۲- دانش تجربی در ابتدا دانشى ضمنى بوده(نمودار شماره )٠١ و انتقال اين دائش به تالاش زبادى نيا
دارد. انش تجربی از تجربه فردی از شرایط موضوع یا پدیده خاص ایجاد میشود و برخلاف دائش
متبر همگانی(یرای منال (AFDEC وابستگی زیادی به شرایط خاص پدیدهها دارد رولیی
همکانی این دانش پایین بوده و کمتر در شرایط دیگر معنی یگانه ای پیدا میکند.
۳- دانش تجربی در بتداداتشی فردی است(نمودار شماره ۱۰ از اين رو به لحاظ ماهوی با احساسات
و عواطف ذهتى مرتبط است. ما اشياء. انسانها يا شرايط را مفيد /غير عملى يا جديد/آشنا؛ يا آنها را
تحت عنوان زيبا/زشت يا خوشايند اناخوشايند تجربه مىكنيم. به واقع مصداق عبارت "عمل بر
اساس غریزه" است که به ارتباط نزدیک بین داتش تجربی و احساسات اشاره دارد.
Ab رونشناسي
داش فردی
انش آشکار دانش ضمنى|
نمودار شماره ۱۰: طبقهبندی دانش تجربی
نانش رويهاى
(Be)
داش اظيارى
(جستی داش
صفحه 14:
0520
مدیریت دانش
و
eee ee rier een ne nes
أمت.
اين دو عنصر بيش شرط اصلى و ضرورى قرايند ايجاد دلنش محسوب مى
بنابرلين مديريت دانش مديريت خود دانش نيست بلكه مديريت سازمان +! توج
خاص به دانش است.
این فرایند در دو سطح بحث می شود:
Gls glen 9 oslo gla
ترین طبقه بندی از دانش یعنی دانش دست اول و داده pe لین دو سطح
ها ارائه شده است.
دانش دارای سه جزء اصلی است: دانش فردی. کنش و داده ها
نخست دانش فردی(یعتی مجموعه ای از ظرفیت ها و تجارب فردی) که کنش های
re Se eC oeed Fe ee] ا PRON
سس
دوم:كنش . شامل فعاليت هاى فيزيكى و ذهنى (براى مثال خل مساله) است.كتش
ها برای کامل شدن وظایف فردی ضروری هستند و اغلب تحت عنوان جزء سوم
دانش یعنی داده های متعدد به وجود می آید.
SN eos cre enn eens
ey artes ome pen
1 nares
های سابانی است.
صفحه 15:
ool paw
نمودار شماره ۸۱۲
9 0
a on 2
be و بکارگیری دانش
صفحه 16:
ى نيست جز مديربيت لين سرمايه از ابتدا تا
انتهای دوره حیات آن.
1
1
re es ree areas Me Sy Lore eed
Fess ااا اال Rane] Per eOnC gen Py)
كيس gee Pane ever Ty
ns ee Ue ei Ope arr ec)
| pes ne ec See eee nae arene Sea
PON ee oar eee Ste peer ee pero
peo Romp eran sie err roen n ec apie age en) Pe}
الل ار a Fue Dot IP VOCS PETS
كند.همانطور كه كب راكد. ارزش جندلنى ندارد و بعد از مستى مى
PS ا humeafew eee ences
Bere oie oer pelt ion
Om Ree EXER rr pee en nce nat PEN
همانطور که در شکل مشاهده مي کنید. لین فرآیندهاء اثرات متقابلی بریکدیگر
دارند .نكته قابل ذكر اين است كه دانش, ممكن است كه تاريخ مصرفش كذشته باشد
اا ا ااالا 21000
سازمانی کمبه خوبی لین ۵ فرآیند )/خلق. کسب. ذخیره سازی, به اشتراک گذاری و
oem) 1 است. در چنیی
سازمانی, ارزش پرسنل سازمان دیگربه قدرت بدنی یا حتی نظم و انضباط کاری
نيست. بلكمبه توانليى آنها در انجام فعاليت هاى دانشى اسث .به لين نوع برسئلة
عنوان کلی اطلاق می شود.
صفحه 17:
۳
فرایند کشف کسب توسعه و ایجاد. تسهیم. نگهداری» ارزیابی و به کارگیری دانش مناسب در زمان مناسب به
وسيلهى فرد مناسب در راستاى اهداف سازمان
۳۳۳ ۰ 77 ۳۳
صفحه 18:
1 لمش : فرايندهليى است كه دلنش مورد نياز شما را بيدا
De ae sm Ire Selene Ty 00
خاص. نياز آفرينى كند. شناسايى منابع دانشى درون و بيرون
سازمان در این حوزه بسیار مهم است.
015 مش : فرايتدى أس كه طى آن. دانش مورد نياز شماء
0 ا rere en a)
eee ernment serie See
باشد که در بخش بازاریابی و فروش شماء توسط پرسئل
وی کشف شده باشد.
كسمب دلتش : فرآیندهیی که طی آن داش مورد نظره در
1 ۱ Pre PCa Del COs SoC P Fede m=)
استخدام جند فرد ماهر در زمينه طراخى محصول مى
1000١:
نگهداری دانش : این که چه دانشی در کجا و تا کی باقی
ا
و
می گردد. سازمان نما میتولند دلنش زا در آرشیو نقشه
cmpee rE Tomn YO fpemenn Ty ۱
سازمان شما نگهداری کند.
تسهیم و تبادل دلنش : دانش بایستی در سازمان شمابه راحتی
me. Sc ۲
pe erp اذهان نخبكان است و استخراج آن فرايندهلى
و
Fare ce er ene meena
ارسال یک ایمیل به اعضای سازمان باشد.
] ee ae Se eee eee Petes ad
FO 17 Lay
نیز امکان بکارگپري دانش در ساحت های مختلف کاری شم را
۱۳ ح ANS
1
آ[زیلبی دانش : در پایان هر سیکل دانشی, بایستی دلنش به
دست آمده به لحاظ میزان رشدی که در سازمان ایجاد نموده.
أرؤيابى شود . ارزيابى دانش فرآیندهای گوناگونی درد که هر یک
با توجه به نوع اهداف سازمان» تحلیل هزینه ها و درآمدها و نتایچ
کیقی و کمی می پردزد
صفحه 19:
به طور كلى هركونه تغيير در يك سازمانى ناظر
ا ا ل cel
تغيير در سازمان ٠ بر ساختارها اثرات اصلاحى يا
ایجادی یا حذفی می گذارد (ساحت ساختار )
یا باعث ایجاد. و یا حتی حذف تکنولوژی
می شود(ساحت فناوری اطلاعات).
0
سازمان» متعول اح ees SOS و
py ener ye) 00
ساحتهای سه گانه اثرگذاری مدیریت دانش در سازمان
صفحه 20:
۶ ابعاد مدیریت دانش در فررآیند مدیریت دانش
©
یک تحول ۰ زمانی خواهد
|
مؤثر بأشد كه در هر سه
0000000 een
شکل ایفای نقش نما
0
نظر گرفتن هر سه این
را را
تحول در همه آنها (که
مجموعا كل سازمان را
شكل مى دهند) دارد
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
مدیریت دانش در سازمان
Se ee RRC Oe ete One ل Se ee Teed
لین نوع سازمان به لحاظ نوع ساختار به گونه ای طراحی شده که تولید دانش
مطلوب . دسترسی, تسهیم وبه کارگیری آن را حداکثر می نماید. همچنین در
چنین سازمان هایی علاوه بر شکل گیری « فرهنگ دانشی» واحدها و فرآیند
2 ا ل
0 ا need
باشدء اما در عوض سرمايه هاى دانشى و متعاقب آن ساير سرمايه ها را بخصوص
Ree eee ees
RONDE PO ee eee URE SA Oe EY RS OPV EPO APR ECP ee Pear OP ERNIE TT OV PO
RO ee ele ee eres re cet ere ered
صفحه 24:
i ار ی
ee YOresy cds PQS ei So ee gO ا
صورت دلنش پنهان یا ضمنی در ذهن خود جمع آوری می نمایند. سازمان های غیر دانش محور از
اين منليع ارزشمند. تنها در زمان حوادث استفاده كرده و هيج برنامه اى براى مديريت اين منايع
00 ل ل ey nie sears
استخراج و تكهدارى آن و حداكثرسازى تبادل بين آنها مصروف مى
ل Sane eer
pare ماد و همچنین ام حدقل تبدل پی خبرکان .که هم ترن نقش را اش دنش سازما
مرت می شود لین فرهتک بلید به رهگ مق مو الفا ل Lange iy
سازمان مستزمتلاش بنامه ریز
تغیبرفرهنگ سازمانی در یک برنامه بلند مدت وبا بياده سازى روش هاى كوناكون در جهت شكل كيرى يك
باور سازمانى ميسر مى
5 ones
۳ Ween)
صفحه 25:
Ay re ree
فناوری اطلاعات در سال های اخیره پیشرفت های قلبل توجهی نموده است. شکل گیری سیستم ها ی
رت ایح تین سس وی رت ی و اس ری مت سای
eC See nee Ce ens ents eC csi ne
مدیریت دانش نیز از تکنولوی اطلاعات به عنوان یک ابزر نیرومند در جهت بهبود فرآیندهای خود.
استفاده می کند . اگر چه لین سیستم ها. معمولاً هزینه بر هستند. اما تأثیات آنها و افزلیش سرعت و
Soar aCe RY Oe UU Or Oe re OO ۷۳
۱
1991701 eT Pen رو ee
1 pee err a ere
Be ee ا tC ered a eae
emer cn ae
Per PIR wen
omen ie renner
BESTOP Gn Pen nN PEI OT
Pees ES foe Ne vague UTP ES EDIE CO FANON
507
صفحه 26:
مراحل عملياتى كردن مديريت دانش در سازمان
و
اسازى هر روش ديكرى. بايستى در يك فرآيند كام به كام و آرام صورت
و
ا Se ere
روش های گوناگونی برای پیاده سازی مدیریت دانش خلق شده است که
ree seat Sie ob ree er
ها و نيازهايشان
ss pee ne ece) 21111 5 ش در سازمان هاء.
PORE ener es no eC ieee
سازمان های متفاوت بهره گیری از متدهای پیاده سازی شده و تجارب
0000
۲ اساس روش بياده سازى مديريت دلنش. به ضورتى كه در ادامه
ete 1
ایرانی می تواند مفید باشد.
همجنان كه مشاهده مى شود. مراحل در آغاز فلش ها مشخص شده ند و
مستطیل ها شامل تتلیج هر بخش از اجرای GBS
نه سازی مدیر:
صفحه 27:
Re rest Ll
اجراى هر طرح جامعى در سازمان احتياج به جلب نظر مديران و نيز آموزش مفاهيم موضوع طرح در سطح كارشناسى
را دارد. به خصوص آنکه مدیریت دانش. بایستی توسط خود اعضای سازمان راهبری و هدایت شود. بتبراین در ابتدای
طرح بایستی کارگاه های آموزشی مشارکتی در جهت جلب نظر و آشناسازی تخصصی اعضای سازمان پیاده سازی شود .
ا SNe RO es ae ene SS ne
* مفاهیم مدیریت دانش در سازمان (مقدماتی)
۵ POT Pd
** مديريت دانش و18
فرهنگ سازمانی تسهیم دانش, هست ها و باید ها
00
0 tet Cog
%
'“* راه حل هاى بياده سازى مديريت دانش در سازمان هاى مشابه
صفحه 28:
ارزیابی سطح دانشی سازمان
پس از آشنایی و جلب نظر مدیران. لازم است وضعیت
موجود به صورتی کاملا شفاف مورد بررسی قرارگیرد. در
ce oe ore
كارشناسان توزيع مى شود كه بر كرفته از نوع سازمان»
ces ال ال pols Canta رس
ا ا Ce cs Ue ne
Se Ie eo
eos اک <<«
(بر اساس آخرين نظريه هاى مديريت دانش ) به عنوان
خروجى به دست مى آید.
صفحه 29:
8 ene
ue eels vets See ene ل Sead
= fe ee i ees SR te Rte ل ا ا
| ا rece
0 ا ا ROR
acl Te) ل
ne Ts ۳ ey 7 مبنای آر
بح براساس سناریویی مقبول, چشم انداز دانشی سازمان ترسیم و بر مبنای آن
Fe es etre Py gga Pe ger epee gape pepe Foor Pe
مشخص می شود. پس از آن آیین نامه هلیی در جهت پیاده سازی مدیریت
دلنش در بخشی از ساژمان طراحی و ابلاغ می شود. طرح مدیریت دانش در
ee en ee ae nes ae eee
Sa dt a eco NCD ane ee
صفحه 30:
اجراى طرح يايلوت
لس سر بت رل بر بت مر توب ی را
گرفته و براساس نتلیج تحلیل با همان روش های قبلی وبا در نظر گرفتن نتلیج به دست آمده
از کل سازمان, روش ها وراه حل های مدیر یت دلنش در سه حوزه ساختاره تکنولوژی و انسان
sees nee SS Se! |
گوناگون یافتن جواب بهینه با توجه به نظرات مدیران و کارشتاسان,راه حل هایی مصوب تعیین
مى شود. لين راه حل ها خيل طرح بايلوت برنامه ريزى و اجرا مى شود. در حين مراحل اجرا و
Ree eTe Ie eatery es ers eee ۱
تصحیح روند و ارزیابی عملکرد مدیریت دانش ارایه می شود.
ار
Share
ey
Use
aver sages Update
ree مصيوة سام
ad
س
هس
omy
ee eee eee errs re nee ree
110117
البته در اين بخش شكل كيرى واحد مديريت دلنش در سازمان الزامى است و لين بخش بايستى به عنوان
يخشى از جارت سازمانى شناخته شود. لين واحد از لين بس. صرفا ما دريافت توصيه هليى از مشاور مديريت
دالش به صورت مستقل به پیاده سازی کامل مدیریت دانش در سازمان می پردازد
۱
ی
صفحه 31:
