صفحه 1:
0 ac ROS Rn a) ۱ eee ee ارائه دهندگان: پری تسا سالاری لک ‎er re)‏ رت

صفحه 2:
0 ۱ ال ‎INS‏ ‏\ 5 پچ تجربه ها

صفحه 3:
aN ‏معرفی اجمالی مدیریت دانش‎ #

صفحه 4:
(0 ۳ | ‏ا دود‎ RRA ie SoM | نوناکا | ویگ

صفحه 5:
لكك “السام دانش به معنی"اظلاعات تا اماا..:! تعریف دانش: > هركونه,اظلاعات"يَرّدازش_شده:اق'كه در جهت,تحقق اهذاف:يتك سازمان"مفيد باشدءوبه(نؤاعى دانش است. ‎Bere 2225-2‏ ا ا 0 2 020 5

صفحه 6:
تقلنيم بندلى دانقل: ‎wel) os 5p A sls +‏ را ل 0001 ‎(Soa Re te (aan Ree ‏دانش چه‎ **

صفحه 7:
مئ تورانا دانشارا بؤازؤواى يىك“ظطيف ترسيد(كرد: * یک شر,این طبف»:دانشی که در قالب توشته هاء فیلم» عکسن و ... منثقل می,ننود. که"ذآنش کد«شلاه یا آشکار ور 412 ۳ Reng PORNO ‏كت ل ل‎ CCR ae aL بصیرات. تجزّبه و ....را"دازیم که به,رراحتق قال کد كردن 4 Pee Ooo war eestor) ‏مى نامند.‎

صفحه 8:
7 در بنازیمان دانش محوز» دانشن مهمترین دارایی سازمان انشت» یادگیری مهمترین مهاررت آنسانهاست,وببنالاخریه ‎Rene Rah rr eS Ce pepe rer Uae‏

صفحه 9:
پاسخ به سوالات زیر می تواند میزان مدبریت و تسلط بو سرمایه های,دانشی را مشنخص نماید: ney ‏ل‎ DET SES NU DIE TERE ۱ ORS -e ES 9 ‏ا ا‎ Pet yee ig eee keene Woo Brees ‏لت‎ ‏از.دشت ماامی.رنود؟‎ < آیا تاکنون ببعی در استخزاج دانش مهارتی"برَسنلمان که در اذهان ‎yeeros rie‏ إن POG Ee Eee PS Baca cap CO ea Rs POSE ‏ادائش قدرت است“؟‎

صفحه 10:
5 TOE Perce Te NErD STEED g ‏خداحافظیمی کنیم؟‎ ‎a‏ ایا میتوانیم بدته دانشنی خود را بفزوشیم؟ بسق دانشی شورکث رقیب را چقدر حاضریم بخریم؟ ‎kate eco pee] RIE Car CCW Ng Wt] Ep RESCUE” RPK HE ‏آیا برای دستیابی,بة داتش"های ررقابتت پذیر و برنده»هف گذازی‎ ۱ ۱ eer er)

صفحه 11:
SN UNCER SDL Ey 0 IS SET Senco wea) Tony hea ree Te TR SRS Ne SRS yt ‏ا‎ | مدیریت,دانش کوشتشی برای تبدیل"ذانش ا 100 اننتثاتى)«تة"دارايى..مشتتزرك سازمانيج((تتتانايه فكرى ساختارى) 2

صفحه 12:
مدیریت دانر,(مدیریت,شرمایه هاط پنهان شما ‎OT LOLS TS Sante SEs Senne Rane‏ ‎IGE TS‏ ا كا ل ا ا ‎SR‏ ۱9 ‎BOP Wee NCD phe 5 Sewers eB)‏ 0۳ تک ۱۳ ‎Syd‏

صفحه 13:
ا لخ ا ا ١د‏ ا نك 1 68 مدیریت ‎pe areca‏ 0 ‎Rn JN 38‏ ‎pees ap ee on ire erica La‏ ( مدیریت کرد

صفحه 14:
Takeuchi.» Nonaka Js» ‎Tacit knowledg:‏ غ10 ‎knowledge‏ ‎ ‎5 Explicit knowledg Knowledg ۹ e Tacit Explicit ‎knowledge ‎5 2 ‏ند‎ ‏سس‎ Explicit Explicit ‎knowledge knowledge

صفحه 15:
فررایند هیاین مدیرریت دانثل:

صفحه 16:
سنازمانئ كه بدا خوبى "اين فرايندهنا را مديريت كند» سازمنائى دافشی ‎SB or‏ پرسنل چنین سازمانی داتش ور-یا دانش,کاز نامیده,م شود. 4 "۷ شناسايئ منابغ دانثنى,دريؤن و بيرون"شازمان در اين,حوزاة بسیار مهم است. 4 د فرایندی که طی آن دانش مورد نیاز در داخل سازمان خلق می my

صفحه 17:
9 2 ‏كت‎ ISS ESS ye hie Nee See: 0 ‏ل‎ اين.كه جه دانشتى در كا ورتاكى باقئجتمائد و اين نكهدالاق جكونة ا ‎SED ES cate Ae eS‏ را شامل می‌ شود. 2 م دانش,باید به راحتی در سازمان تبادل شود.

صفحه 18:
42 ‎MDS epee eS SO ae‏ ل ا ل ۱ ‎۷ ‏در پایان هر سیکل دانشی»,بایشتی دانش به,دشت آمده به لحاظ میزیان رشدی که در سازمان ایجاد,نموّده» اززیابی شود

صفحه 19:
نكاتا مهم: © ,خداكثر سازئ سرعت 8 حداقل سازی هزینه ا ك2 0 6

صفحه 20:
مديزيْت دانش_از" نكاه 6060 (بسنياد ‎(Crp‏

صفحه 21:
ذو ,عامل مذيريث' دانش: 8 تمرکزبر کارکنان ‎SSS eee Soils‏

صفحه 22:
تعریف؛ مدیریت دانش ‎Waly‏ ا ‎SNR‏ ۱ او ‎op rer‏ ا ا ‎pe‏ ل ‎Cesar ents‏ ‎{ESRC eio TCC Sem Cy Meee ancy RUC CCB Ue)‏ ‎Wee Se CE De MER ECE) OL ewe ec Re‏

صفحه 23:
برخئى از جالشهاي مديريت دانش #* اشتباهات!برهززينهإبه دليل عدم نبت ثبت يا,تخليل اشتباهات قبلي تكرارا من ‎FOES IP Pe renee Ceres‏ يروذههاي ‎eK‏ ا ا ل ‎UPR‏ ‎ES SSE eee oe Ree Bg‏ اقم 2 : ‏ا ۱ ۱9۳ گذاشته نمي‌شود و ب ۳ ** فقط يكينا دو.تن"از كاركنان.ان"“دائش مهم و حساسن بز اخوردارند؛ ‏ل ا ا ا ا ا محصول,یاازآدست رفتن فرصت‌ها مي‌شود؛ ‏* کارکنان به دلیل عدم دسترسي به منابع دانش» دلسرد.,و,نار,اضي. ميشوند. ‎

صفحه 24:
3 ۹ مراحل عملیاتی کردن مدیریت

صفحه 25:
a RN eh ROL Ne ‏صورت,كيردءجزا!كه تغيين ناكهانى باعث'از دست رفتن سرمايه‎ ‏هاى موجود ميشود.‎ انتخاب یک رویه ی پیاده سازی مدیریت دانش در سازمانهای ایرانی باید با در نظر گرفتن : | رفتار کنونی سازمانها | منعطف بودن محتوای برنامه در سازمانهای متفاوت بهره گیزی ۱ ار را باشد

صفحه 26:
مراحل پیاده(سازای طدیریت:3آنش در«فتازمان ات رت 11 ‎ess‏ 700000 لجرلءوطرح پایلوت ادلمه مستفلمدیریتدانش

صفحه 27:
را رت ‎lod. |‏ ا ‎(ace)‏ ‏مفاهیم مدیریت دانش در سازمان(پیشرفته) ‎ree |‏ ريه ‏8 فرهنگ سازمانی تسهیم دانش ‏8 جكونه سطحاذانش سانان را أفزايش.دهيم؟ ‎OSE SD COTE | ‏8 راه حل های پیاده سازی مدیریت دانش در سازمانهای مشابه

صفحه 28:
ارزیابی سظح,دانشیی سازمان ‎et at See eI‏ را ضغف:و قدرت.شازمان دن ابعاد مختلف ساختار و تكنولوزى و ‎SRP IY‏

صفحه 29:
‎uy‏ تشتکیلآتیم دائش ‏8 تشكيل:تيم هاى. منذيزيت دانش در سطوؤّح مختلف:شازمان از ميان ‎eer)‏ 0

صفحه 30:
تذوین چشم,انداز(دانثل ۱ re Pea | 00 KP ACN Is rep rere ‏ل‎ npep pny) BB (ORG een Fe ers tree) | طرح پایلوت.

صفحه 31:
Sl Gb Gl yal ‏بررسئ مجذد طرح يايلوت از نظز هزينهءتامان لازم,برزاى‎ 1 Perera cree ‏ا‎ ۱۰۵5 ۳۱ ۱۱ ۱ Ve LIS D5 yeep | Fyre ‏رت ی‎ Re S/S We" FOSS EL | ‏اززیابی عملکرد مدیریت دانش.‎

صفحه 32:
ادامه مستفل(مدیریت دانش | اجرای مدیریت دانش در بخش های دیگز سازمان دز صورت رضايت بخش بودن نتيجه ى بيادة سازى,در بخش بايلوت. ‎ee |‏ ل ا 0 002 چارت ا های دیگر سازمان:

صفحه 33:
ا ۶۱ شرکت"کالیبر و" يك كمپاني بزرگ ازوپايي دازويي با آزمايشگاههاي ‎So ewe Tees TESS"‏ 1 mB Re ce)

صفحه 34:
پررورژ م(سنیستمغذی ریت دانش کالیبز و | ا ا ا ا ا ا تحقيقاتي برباي توسعه داروهاي جدیدبود. و کنفر انسی(19912)) با گفتگوی «پاسکال دلاکارت» و ‎bss Tener Varo CURES EYE At‏ 10 ۳ ee Sen ere at ‏داخلي اينتزانت به عنوان بخشي از سيستممَديريت دانش در‎ ‏يك شركت بود:‎ زک دلاكارت مدير يكي از آزمايشگاههاي بزرگ تحقيقاتي بود.

صفحه 35:
2 شوارتز وا بل؛نورث . 8 آغاز فعالیت تیم با مطالعات روي 60,,و همچنین شرکت. ‎Re See BES)‏ ‎ye |‏ ا ‎BAN rie peer ere‏ كاركنان كمباني در مكانهاي مختلف. براي شرركت در طرح «فريوشكاه دانش».و+«اتاقهاي الكترونيك».

صفحه 36:
نیم زمان خاصني را جهت تحقق پروژه مشخص نکزّد. ۳ CME ECPI. | RXPON RV os Ce nceten in re eorviptper ee 8 به علت محدوديتهاي بودجه و" هزینه‌هاء آنها فقط قادر به ملاقاتهاي ‎Ee Ses reer‏ 8 کارکنان به دلایل نداشتنوقت كافي. فشار: ناشتي از اولويت‌هاي ‎or eB‏ سل ۱3 نمي كزدند. ‎e Shed |‏ الا ا ات ا ل ‎ave‏ ‏ل ل ۹۱ ۶۱

صفحه 37:
۱ Pee Se SED | | ass Sh were RYTS ‏ا‎ Top ern B ESTES | ۱ Ten hm PSC | RU SIREN ‏ا‎ Bray ROSE Sasser es ed | "بدین صورت پزوژه مدیریت انش شرکت کالیبرو با شكست مواجه شد.

صفحه 38:
۳ ۰ ‏ار‎ VOL Se SA o) ۵ ODD OO Bes ‏ل‎ oe on ES eerste) ۱ Tee ote es) ree een Se eee ee ST Te ES Ee knee ay ‏رزهبري تيم‎ 000 [eepcie ec) SIO ee eee Te eee TTS Shoe) عدم تخصیص بودجه جداگانه جهت پروژه مدیریت دانش عدم نهادینه شدن فرهنگ سازماني جهت پذیرش سیستم مدیریت دانش 121111010111 a nT مقازمت سازماني در برابر تغيين عدم آشنايي و ناتواني تيم مديريت دانش در شناخت درست سازمان و ارتباطات سازماني. ال ا ا اا ا ا ا ‎ED Te‏

صفحه 39:
ل ۰۵( 0۳1 در ابعاد گوناگون پیاده سازي مدیزیت دانش بطورخلاصنه در سه بخش ‎Oba Sle‏ بفناوري -انسان ‎Yr Sb Teer rer‏ ۳۳

صفحه 40:
مذیریتدانشی ۵( سازهفال سازمان مبتني بر دانش» تفاوتهايي با سازمان هاي نسل هاي پیش از خود.دارد: این نوع شازمان به لخاظ نوع ساختار به گونه اي ‎perro Beco vWo-* hehe Clan Pee By‏ ۱ ‎OY Ore woes men ae nen ere we ea‏ شکل گيري « فرهنگ دانشي »۰ واحدهااو فرآیند هاي دانش:پزور» تسشهيل كنندة روابط دانش" و افزايش دهنده دانش«شكل مي كيرد. ‎Te eee ra‏ ا ا ا 0 ‎he]‏ ا ‎Berge ca ree‏ سرمایه ها را بخصوص در مراحل ابتدايي به سرعت افزایش,مي ذهد. ادر ادامه به صور.ت خلاصه برخي از راه كارها و روش هاي پیاده سازي مدیریت دانش در سازمان ذکر مي گردد: و پس از آن ‎Sete See Te ner eRe EE Peer ees!‏ ‎ry‏ به:اختصاركفته خواهد شد.

صفحه 41:
مد برریت,دانش درشازمان ‎eos era |‏ ۱ 6 شکل دهي گروه هاي دانشي ل را

صفحه 42:
ا ‎eS) Rm‏ رز ۱5 ‎Pee nero e SIRE EB CSO OMB eh Md dae Bg‏ ار ار مديريت,ذانش كرفت: بزاين اساس:0© بروده به صرت همزمان در شركت,آغازاشد. اؤلين يرؤزه» برنامه ريز استراتؤيك بر اسامن:دانش. بودو ‎ne‏ ل ا ‎Fey (ee‏ اين صوزت مطررخ كرد : «اكر تنها41,03آنجه را كه.مى"ذانست (آنجه در ذهن خَبَركان <0راا/ ‎cers‏ 00 ‎Oe ee pyar hrs re ee EE Te"‏ سر

صفحه 43:
شرکت 6006 از بزرگترین شرکت های مشاور:"مهندسی ۳ ‎tenant we Nee psn‏ ۱ واقعلى«جامعه و“ديدكاه هائ آنان»..تغزيف نمود: اولين قدم اين ‎p‏ ا ا ا ل ل 0 ‎io ree irra cern)‏ 5

صفحه 44:
با را به صورت: ‎(ACen Og‏ عو 8) 91)»» عملكنند. اين سازمان ها بيشرفته ترااز ساختازهاى هررمتى و شبكه اى عمل ‎Qala 5 048‏ اك ل 00 مى كننذاو به اين ترتيث تنها,كارتوليد دانش:رزااكه ارزّش افزوده ى ۳ ‏ی

صفحه 45:
۱۳ ۱ Te OSs Peery eee eek) جهان» پروژه شکل دهی تیم های دانقنی مجازی (0:»3 ‎teeth‏ ار ۳ RENTS ae) RISE rN oO NS eR Ese er]

صفحه 46:
PUB OCD SIC. reer ein or] : ‏قسمت تقسيم نمود‎ 18 ترازنافه مالى 0 ترازنامه دانشی ۱ ‏ا ا‎ ey 0 0 ‏ا‎ ‏حرفه اى"اندازه كيرئ و سنجش شد:‎

صفحه 47:
مدیرییث دانش دز آیینه فناوزای سس ار 8 سنبستم هاي ذخیره سازي دانش.هاي تولیدشده در گذشته 200 8 سیستم هاي نقشه دانش

صفحه 48:
۳3۳۱ Reel RNS Meee NPP VEN GIS CA Sy? (KT il pls CS 98) OT & T GS yh ۱ cart) ۱ ‏ا 0 ال‎ ‏أطلاعاث أين بايكاه دائش توسظاكسانى كه بابمثنتزيان مواجه بودند.‎ CSS ‏ا ل‎ ‏گوناگون تشویق می شدند: سپس مدیران.این"اظلاعات را مطالعه و.‎ ‏ویرایش نموده و برای استفاده دیگر اعضا و گروه هاق سازمان منتشر‎ ‏می کردند.‎

صفحه 49:
بسیاری از شرکت ها .در مواجه با انبوه اطلاعات و دانش,هاق ‎Ye ee Cee OOD ee ee)‏ ۱3 به عنوان دام های دانش معرفی شدهو نقشه های دانش شبکه ای با هدف دستیابی به دانش های تضفیه شده » شکل گرفته اند, 0

صفحه 50:
ل 00 نام مرس مورك مبتنی بر اینترانت طراحی نمود.اين سیستم بای تشویق آزشیو ‎SEE EY Soe eB‏ و ‎cern‏ ارتباط بین مراکز نخبگان سازمان را نیز برای حل متنائل همچنین دسترسی امکان دسترسی به خبرهای جدید در مورد orate eRe Rl BITC COCR Dee ep ore oe) ‏تمام منابع و موتور جستجو برای تمام کارمندان,(کامپیوترهای‎ ‏شخصتی خود) را ممکن ساخت:‎

صفحه 51:
ی ۱7 تكنولؤزيكى؛ راه حلئ براى تباذل اطلاعات بين كارشناسان خود در اقصی نقاط جهان؛ به وجود آورد.

صفحه 52:
مذيرايت دانش دروقتابعانطاني 30 OS eee Ree | ERC rr we See |

صفحه 53:
۱۳ ‏ار‎ Poe NPP VEN OSTEO B Fer Ee eh Cr Wel wes) ‏آمریکایی است. نمودار اول نشان دهنده ی میزان دانش های‎ ۱ ye ry Biv s Ll SES Sie Sve Cis Wes rit) wen ‏نشان گر میزان نقشخامل های.مختلف دانش در فرآیندهای کاری‎ ‏است. بر اسائل این نمودار» اکثر فرآیندهای سازمانی نیز بر اساس‎ ‏ا ا 0 ل‎ ‏استخراج ا ها وجود نداشته باشد» بخش عمده ای‎ ۱ neers)

صفحه 54:
نه لت رفكي ‎on nds‏ 2“ ۲ oh ۳ 7 2 ‏در شم‎ esi mm an We wih * Bean howe 00

صفحه 55:
شركت (180ابه تمنامىاكارشناشان خودء سه.شوال را ابلاغ نمود. rp ees 30 ey tern i We Vea ATL AC) ۳ ۳ Ss, ۷۵ eV acct ce) eyes peor ap res WA een od sr ko) ‏نیاز داریم.‎ و در نتیجه؛ در.اثر این برنامه» که برای هر روش جدید پاذاشی بر ‎Eve er)‏ ا ‎RYE OS EB) (OO Oe eee rence‏ در يك بايكاه جمع آورى شد.

صفحه 56:
یط بياده«تازلاى مديري ت,(ذانش در شرركتة هاى ‎lus!‏ ت له ۳ شرکت. لاستیک بارز 5 انستیتو پاستوز ایران

صفحه 57:
ا 9 ‎(Oe RO cD) 5-0000‏ مدیریت محتوا ‎(Or kOe crac)‏ پشتيباني گروه ‎(Grow Capper)‏ پشتيباني انجمن‌ها و جواقع ‎Oe ea)‏ پشتيباني تصميمگيري سس سل ‎۱) eas ec) 9

صفحه 58:
مدیریت پروژه ‎(eee oOo)‏ ل د و ‎(CN‏ ‏500 ا هس مدیریت داده‌هاي محصول ا لاسما

صفحه 59:
با تشک از توجه شما

بسمه تعالی مدیریت دانش knowledge management استاد راهنما :دکتر ناصر سلماسی ارائه دهندگان: پری نسا ساالری لک نفیسه شمسی گمچی پریسا عسگری ثابت مفاهیم مراحل عملیاتی کردن مدیریت دانش تجربه ها معرفی اجمالی مدیریت دانش آغاز مدیریت دانش: کارل اریک سیوبی اشاره به سرمایه های ناملموس بک من نوناکا ویگ دانش چیست؟ دانش به معنی اطالعات دانش محدود به مهارتها و تخصصهای کاربردی اما !... تعریف دانش: هرگونه اطالعات پردازش شده ای که در جهت تحقق اهداف یک سازمان مفید باشد ،به نوعی دانش است. دانش براساس داده و اطالعات پايهگذاري ميشود امّا بر خالف آنها هميشه محدود به انسان‌ها است. تقسیم بندی دانش: دانش چه چیزی ()know what دانش چرایی ()know why دانش چگونگی ()know how دانش چه کسی ()know who می توان دانش را بر روی یک طیف ترسیم کرد: یک سر این طیف ،Oدانشی که در قالب نوشته ها ،فیلم، عکس و ...منتقل می شود .که دانش کد شده یا آشکار ( )Explicit knowledgeنامیده می شود. در سر دیگر Oاین طیف ،Oانواعی از دانش مانند مهارت، بصیرت ،تجربه و ...را داریم که به راحتی قابل کد کردن نیستند .این دانش را دانش ضمنی ()Tacit knowledge می نامند. در سازOمان دانش محور ،Oدانش مهمترین دارایی سازمان است ،یادگیری مهمترین مهارت انسانهاست و باالخرOه انعطاف و تغییر ،شرط ماندگارOی و موفقیت است. پاسخ به سؤاالت زیر می تواند میزان مدیریت و تسلط بر سرOمایه های دانشی رOا مشخص نماید: آیا ما دانش وران سازمان خود را می شناسیم؟ آیا می دانیم پاسخ یک مشکل سازمانی را چه کسانی می دانند؟ آیا می دانیم ارزش تجربیات اندوخته شده در ذهن پرسنلمان چقدر است؟ آیا می دانیم چقدر سرمایه با از دست رفتن هر یک از پرسنل از دست ما می رود؟ آیا تاکنون سعی در استخراج دانش مهارتی پرسنلمان که در اذهان آنهاست ،نموده ایم؟ آیا در سازمان ما شعار ” دانش قدرت است“ حاکم است یا ” تبادل دانش قدرت است“؟ وقتی یک کارشناس باز نشسته می شود ،آیا با دانش او هم خداحافظی می کنیم؟ آیا می توانیم بسته دانشی خود را بفروشیم؟ بسته دانشی شرکت رقیب را چقدر حاضریم بخریم؟ آیا می دانیم رقبای ما در آینده ممکن است به چه دانشی دست یابند؟ آیا برای دستیابی به دانش های رقابت پذیر و برنده ،هدف گذاری استراتژیک کرده ایم؟ :آشنايي كلي با مديرOيت دانش ی دانش ،خرد و مدیریت دانش مستندسازي ،نگهداري و بازیاب ‌ تجربیات باارزش افزوده کارکنان سازمان ،به عنوان بخشي از دارایی‌هاي سازمان است. مدیریت دانش کوششی برای تبدیل دانش کارکنان (سرمایه انسانی) به دارایی مشترک سازمانی (سرمایه فکری ساختاری) است. مدیریت دانش ،مدیریت سرمایه های پنهان شما شرکت های پیشرOو در OزOمینه ”مدیریت سرمایه ملموس“ هم اکنون ثمره سرمایه گذاریهای انجام شده در مدیریت دانش رOا با در Oدست گرOفتن بازار بدست می آورOند. مثال: شکل گیری JITدر تویوتا و .... چند نكته در مديريت دانش دانش هميشه در ارتباط با انسان‌هاست راه‌حل‌هاي استانداردي در رابطه با مديريت دانش وجود ندارد مديريت دانش بدون طراحي گام‌هاي سنجيده محكوم به شكست است با روش‌هاي سنتي نمي توان دارايي‌هاي فكري شركت را مديريت كرد Tacit knowledge ‏Externalization ‏Explicit ‏knowledg ‏e ‏Explicit ‏knowledge ‏Tacit ‏knowledge ‏Socialization فرد دانش را از طريق مستنداتي مانند كتاب ،مقاله، نامه ،گزارش و ...منتقل مي‌كند انسان‌ها با يكديگر صحبت ميكنند و دانش رد و بدل ‌ مي‌كنند ‏Combination ‏Internalization دانش موجود به شكل مستند افراد بعد از مطالعه مستندات يا ذخيره شده در رايانه با هم و مطالب& موجود در رايانه آن را تركيب ش&ده و ارتباطاتشان ياد گرفت&ه و مورد استفاده قرار ميدهند ‌ تعريف مي‌ش&ود ‏Explicit ‏knowledge ‏Explicit ‏knowledge ‏Tacit ‏Knowledg ‏e ‏Tacit ‏knowledge فرایندهای مدیریت دانش: خلق دانش ذخیره سازی دانش کسب دانش مدیریت دانـش تجزیه و تحلیل وتفسیــر داده ها انتقال و انتشار دانش بکارگیری و اعتبار بخشی به دانش سازOمانی که به خوبی این فرایندها را مدیریت کند ،سازمانی دانشی یا دانش محور است. پرسنل چنین سازمانی دانش ور Oیا دانش کار نامیده می شود. کشف دانش: شناسایی منابع دانشی درOون و بیرون سازمان در این حوزه بسیار مهم است. خلق دانش: فرایندی که طی آن دانش مورد نیاز در داخل سازمان خلق می شود. کسب دانش: فرایندی که طی آن دانش مورد نظر در اختیار سازمان قرار می گیرد. نگهداری دانش: این که چه دانشی در کجا و تا کی باقی بماند و این نگهداری چگونه باشد که قابلیت بازیابی حداکثری فراهم شود ،فرایند نگهداری دانش را شامل می شود. تسهیم و تبادل دانش: دانش باید به راحتی در سازمان تبادل شود. به کار گیری و توسعه دانش: دانش به کار گرفته شده بایستی اثر خود را در افزایش اثربخشی یا افزایش بهره وری سازمان نشان دهد. ارزOیابی دانش: در پایان هر سیکل دانشی ،بایستی دانش به دست آمده به لحاظ میزان رشدی که در سازمان ایجاد نموده ،ارزیابی شود. نکات مهم: حداکثر سازی سرعت حداقل سازی هزینه حداکثر سازی اثر بخشی جلوگیری از پرش های نا فرجام مديريت دانش از نگاه ‏EFQM )بOOOنياد مديريتكOيفيتاروپا( دو عامل مديريت دانش: تمركز بر كاركنان تمركز بر فناوري اطالعات تعريف Oمديريت دانش كليه فعاليت‌هاي الزم براي سازماندهي محيطي كه در آن ،از كاركنان دعوت مي‌شود دانش ذيربط را به كار برند ،توسعه دهند ،در ميان بگذارند ،تركيب كرده و استحكام بخشند تا .اهداف و تمايالت فردي و جمعي خود را تحقق بخشند برخی از چالش‌هاي مديريت دانش اشتباهات پرهزينه به دليل عدم ثبت يا تحليل اشتباهات قبلي تكرار مي‌شوند؛ كارها غالبا“ به دليل عدم آگاهي كاركنان از فعاليت‌ها و پروژه‌هاي گذشته ،يا نتايج آنها مجددا“ انجام مي‌شوند؛ روابط با مشتريان گاه لطمه مي‌خورد زيرا دانش در نقطه عمل در دسترس نيست؛ افكار ،عقايد و عملكردهاي خوب غالبا“ در ميان گذاشته نمي‌شود و موجب افزايش هزينه‌هاي كلي مي‌گردد ؛ فقط يك يا دو تن از كاركنان از دانش مهم و حساس بر خوردارند؛ يادگيري سازمان‌ها بسيار كند است كه موجب تاخير در توسعه محصول يا از دست رفتن فرصت‌ها مي‌شود؛ كاركنان به دليل عدم دسترسي به منابع دانش ،دلسرد و ناراضي مي‌شوند. مراحل عملیاتی کردن مدیریت دانش پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان بایستی در یک فرایند گام به گام صورت گیرد،چرا که تغییر ناگهانی باعث از دست رفتن سرمایه های موجود میشود. انتخاب یک رویه ی پیاده سازی مدیریت دانش در سازمانهای ایرانی باید با در نظر گرفتن : رفتار کنونی سازمانها منعطف بودن محتوای برنامه در سازمانهای متفاوت بهره گیری از متدهای پیاده سازی شده و تجارب آنها تدریجی بودن پیاده سازی باشد مراحل پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان آOموزشمفاهیم Oو جلبنOOظر مدیراOن1- -2ارزیابیسOOطح داOنشیسOOازمان -3تOOOشکیلتOOOیم OداOنش -4تOOOدوینچشم OاOنداز داOنش -5اOجراOیطرح پOOOایلوت -6اداOمه OمستقلمدیریتداOنش آموزش مفاهیم و جلب نظر مدیران مفاهیم مدیریت دانش در سازمان(مقدماتی) مفاهیم مدیریت دانش در سازمان(پیشرفته) مدیریت دانش و IT فرهنگ سازمانی تسهیم دانش چگونه سطح دانش سازمان را افزایش دهیم؟ مشکالت دانشی سازمان راه حل های پیاده سازی مدیریت دانش در سازمانهای مشابه ارزیابی سطح دانشی سازمان بررسی وضعیت موجود به صورت کامال شفاف و تعیین نقاط ضعف و قدرت سازمان در ابعاد مختلف ساختار و تکنولوژی و انسانی به لحاظ دانش . تشکیل تیم دانش تشکیل تیم های مدیریت دانش در سطوح مختلف سازمان از میان اعضای سازمان تدوین چشم انداز دانش ترسیم چشم انداز دانشی سازمان و تعیین برنامه ی استراتژیک دانشی مبتنی بر نقاط قوت و ضعف سازمان از لحاظ دانش بر مبنای آن . طراحی و ابالغ آیین نامه هایی ( )KM Protocolsبرای اجرای طرح پایلوت. اجرای طرح پایلوت بررسی مجدد طرح پایلوت از نظر هزینه،زمان الزم برای اجرا ،رویه های قابل قبول و... ارزیابی و گزOارش دهی در حین مراحل اجرا و پس از آن. قرار دادن این گزارشات در اختیار مدیران جهت تصحیح و ارزOیابی عملکرOد مدیریت دانش. ادامه مستقل مدیریت دانش اجرای مدیریت دانش در بخش های دیگر سازمان در صورت رضایت بخش بودن نتیجه ی پیاده سازی در بخش پایلوت. ایجاد واحدی تحت عنوان واحد مدیریت دانش به عنوان بخشی از چارت سازمانی برای پیاده سازی مدیریت دانش در بخش های دیگر سازمان. معرفي شركت كاليبرو شركت"كاليبرو" يك كمپاني بزرگ اروپايي دارويي با آزمايشگاههاي بزرگ و مجهز در سوئيس است كه شركتهاي تابعه بسياري نيز در سطح دنيا دارد . پروژه سيستم مديريت دانش كاليبرو پروژه سيستم مديريت دانش كاليبرو فراهم سازOي يك محيط تحقيقاتي برOاي توسعه داروهاي جديد بود. جرقه اوليه اين ايده (پياده‌سازي سيستم مديريت دانش) درO كنفرانسی( )1997با گفتگوی «پاسكال دالكارت» و «سندي مك‌دونالد» حول مدیرOیت دانش ايجاد گرديد. سندي مك‌دونالد درOگير اموري از قبيل توسعه شبكه‌هاي داخلي اينترانت به عنوان بخشي از Oسيستم مديريت دانش درO یک شركت بود . پاسكال دالكارت مدير يكي از آزمايشگاههاي بزرگ تحقيقاتي بود. تشکیل تیم مدیریت دانش توسط :سندي مک دونالد ،كارل شوارتز و پل نورث . آغاز فعالیت تیم با مطالعات روي KMو همچنين شركت در Oدوره‌هاي آموزشي. طراحي و توسعه يك سيستم اينترانت براي تشويق ديگر كاركنان كمپاني در مكانهاي مختلف ،براي شركت در طرح «فرOوشگاه دانش» و «اتاقهاي الكترونيك». تیم زمان خاصي را جهت تحقق پروژه مشخص نكرد. بودجه جداگانه‌اي نيز به اين امر تخصيص پيدا نكرد و پروژه با توجه به درآمد حاصل از آزمايشگاه به كار خود ادامه داد. به علت محدوديتهاي بودجه و هزينه‌ها ،آنها فقط قادر به مالقاتهاي حضوري با افراد در ژنو بودند. كاركنان به دالیل نداشتن وقت كافي ،فشار ناشي از اولويت‌هاي كاري و عدم حمایت مستقیم مديريت ارشد از پروژه با تیم همكاري نمي‌ كردند. با وجود این مشکالت تيم پروژه به فعاليت خود ادامه داده و شروع به تهيه برخي نرم‌افزارها در جهت پياده سازي KMکرد. پروژه بيش از آنچه انتظار مي‌رفت به طول انجاميد. پروژه بسيار بزرگتر از آن چيزي بود كه تیم فكر مي كرد. جهت اجراي سيستم مديريت دانش به حمايت بيشتري بود. 9ماه پس از اولين فعاليتها به تدريج تیم دريافت كه تخصص و مهارت الزم در زمينه مقوله مديريت دانش را ندارد. در نهایت اعضای تیم پروژه را ترک کردند. بدين صورت پروژه مديريت دانش شركت كاليبرو با شكست مواجه شد. عوامل عمده شكست پروژه مديريت دانش در شركت كاليبرو به‌طور خالصه عبارOتند از:O .1آشنا نبودن مديريت ارشد با ابعاد مديريت دانش و الزامات پياده سازي آن در سازمان و نیز نداشتن همکاری الزم با تیم مدیریت دانش .2انتصاب يك فرد تازه كار ،كم تجربه و فاقد تخصص در زمينه مديريت دانش جهت رهبري تيم .3انتخاب نادرست افراد تيم مديريت دانش .4برنامه ريزي نادرست و پيش بيني نامناسب ،جهت اجراي پروژه .5عدم تخصيص بودجه جداگانه جهت پروژه مديريت دانش .6عدم نهادينه شدن فرهنگ سازماني جهت پذيرش سيستم مديريت دانش .7عدم تعهد و حمايت مديريت ارشد از پروژه .8مقاومت سازماني در برابر تغيير .9عدم آشنايي و ناتواني تيم مديريت دانش در شناخت درست سازمان و ارتباطات سازماني .10بررسي ناقص سيستم هاي موجود وعدم تطابق سيستم هاي جديد با سيستم‌هاي جاری پیاده سازي مدیریت دانش در سازمان در ابعاد گوناگون پياده سازي مديريت دانش بطورخالصه در سه بخش سازمانفناوريانسانمورد بررسي قرار مي گيرد. مديريت دانش در سازمان سOازمان مبتنOي بر دانOش ،تفاوتهايي بOا سOازمان هاي نسOل هاي پيش از خود دارد .اين نوع سOازمان بOه لحاظ نوع سOاختار بOه گونه اي طراحOي شده كOه توليد دانOش مطلوب ،دسOترسي ،تسOهيم و به کارگيري آOن را حداكثOر مOي نمايد.همچنين در چنين سOازمان هايي عالوه بر شكOل گيري « فرهنOگ دانشOي » ،واحدهOا و فرآينOد هاي دانش پرور، تسOهيل كننده روابOط دانOش ،و افزايش دهنده دانOش شكOل مي گيرد. پياده سOازي مديريت دانOش در سOطح سOازمان اگرچOه ممکOن اسOت هز ينOه بر باشOد ،امOا در عوض سOرمايه هاي دانشOي و متعاقOب آOن ساير سOرمايه هOا را بخصOوص در مراحOل ابتدايي بOه سOرعت افزايش مي دهد. در ادامOه بOه صOور ت خالصOه برخOي از راه كارها و روش هاي پياده سOازي مديريت دانOش در سOازمان ذكOر مOي گردد .و پOس از آن تجربOه هاي مربوط بOه آOن و همچنين نتايج بررسOي وضعيت شركت هاي ايراني به اختصارگفته خواهد شد. مديريت دانش در سازمان تدوين برنامه هاي استراتژيك بر مبناي دانش شكل دهي گروه هاي دانشي نظام پاداش دهي و دستمزد مبتني بر دانش سيستم هاي ارزيابي دانش سازمان تجربه هاي پياده سازي مديريت دانش در شركتها (سازمان) شرکت HPبا بیش از 112000کارمند ،با داشتن جمیعت انبوهی ازخبرگان متخصص ،در سال 1995تصمیم به آغاز پیاده سازی مدیریت دانش گرفت. براین اساس 20پروژه به صورت همزمان در شرکت آغاز شد. اولین پروژه ،برنامه ریزی استراتژیک بر اساس دانش Oبود و شعاراصلی چشم انداز آن را فرانک کاروبا ( )Frank Carrubaبه این صورت مطرح کرد : «اگر تنها HPآنچه را که می دانست (آنچه در ذهن خبرگان HP بود) ،می دانست» این پروژه باعث ارتقاء جدی سطح HPدر میان رقبا در طی سال های بعد شد. شرکOت KMPGاز بزرگتریOن شرکOت های مشاور مهندسی اروپایOی 300 ،مدیOر خود را از اقصOی نقاط جهان جمع نمود و اسOتراتژی دانشOی خود را بOه صOورت «آشنایOی مدیران با نیازهای واقعOی جامعOه و دیدگاه های آنان» تعریOف نمود .اولیOن قدم این اسOتراتژی اجالس بزرگ مدیران بOا نمایندگان فیلسوفان ،هنرمندان، نویسندگان ،دانشجویان ... ،بود. بسیاری از شرکت ها به این نتیجه رسیدند که در عصر کنونی باید به صورت: »»All Brains , No BodyعملکOOOنند. این سازمان ها پیشرفته تر از ساختارهای هرمی و شبکه ای عمل کرده و تمامی عملیات اجرائی را برون سپاری ()Out Source می کنند و به این ترتیب تنها کارتولید دانش را که ارزش افزوده ی چندبرابر ایجاد می کند ،وظیفه خود قرارمی دهند. شرکت هایی همچون Heinekenو Novacoreاز این گروهند. شرکت BPبه عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های نفتی جهان ،پروژه شکل دهی تیم های دانشی مجازی (Virtual )Knowledge Teamsرا برای حداکثر سازی تبادل دانش در سازمان خود با اختصاص 150میلیون دالر پیاده سازی نمود. شرکت بیمه و امورمالی ،Skandiaترازنامه سالیانه خود را به دو قسمت تقسیم نمود : ترازنامه مالی ترازنامه دانشی بر اساس ترازنامه دانشی ،مسائلی همچون سرمایه فکری ،تجارب نهادینه شده ،تکنولوژی سازمانی ،ارتباط با مشتری ،مهارت های حرفه ای اندازه گیری و سنجش شد. مديريت دانش در آيينه فناوری پياده سازي صحيح سيستم هاي اطالعاتي سيستم هاي ذخيره سازي دانش هاي توليد شده در گذشته سيستم هاي تبادل اطالعات و گروه هاي مجازي سيستم هاي نقشه دانش تجرOبه هاي پياده سازي مديريت دانش در شركت ها (فناوري) شرکت ( AT & Tشرکت مخابراتی آمریکایی) در جهت جمع آوری دیدگاه های مشتریان و مرتبط ساختن آن با بخش های مختلف ،سیستم جامع اطالعات مشتریان را به صورت پایگاه دانش شکل داد. اطالعات این پایگاه دانش توسط کسانی که با مشتریان مواجه بودند، وارد می شد .این امر در جهت تسهیم دانش خود به صورت های گوناگون تشویق می شدند .سپس مدیران این اطالعات را مطالعه و ویرایش نموده و برای استفاده دیگر اعضا و گروه های سازمان منتشر می کردند. بسیاری از شرکت ها ،در مواجه با انبوه اطالعات و دانش های موجود در اینترنت و غیره با مشکلی جدی مواجه هستند.این مشکل به عنوان دام های دانش معرفی شده و نقشه های دانش شبکه ای با هدف دستیابی به دانش های تصفیه شده ،شکل گرفته اند. شرکت فیلیپس از این متد استفاده نموده است. شرکت مشاوره ای ،KMPGسیستمی به نام Open access مبتنی بر اینترانت طراحی نمود.این سیستم برای تشویق آرشیو کردن دانش موجود در فرآیند و ذهنیت کارکنان شکل گرفت .این سیستم ارتباط بین مراکز نخبگان سازمان را نیز برای حل مسائل مختلف ممکن ساخت. همچنین دسترسی امکان دسترسی به خبرهای جدید در مورد محصوالت محصوالت KMPGو رقبا ،نام ها و تلفن ها ،ایندکس تمام منابع و موتور جستجو برای تمام کارمندان (کامپیوترهای شخصی خود) را ممکن ساخت. شرکت HPبا به کارگیری Lotus Notesبه عنوان یک ابزار تکنولوژیکی ،راه حلی برای تبادل اطالعات بین کارشناسان خود در اقصی نقاط جهان ،به وجود آورد. مديريت دانش درمنابع انساني ايجاد فرهنگ سازماني مديريت دانش انگيزش هاي غير مادي تجرOبه های پياده سازی مديريت دانش در شركت ها (انسان) نمودارهای موسسه Delphiنشان دهنده نتایج بررسی شرکت های آمریکایی است .نمودار اول نشان دهنده ی میزان دانش های سازمان است .همان طور که مشاهده می شود ،بخش عمده ای از دانش های سازمان در ذهن کارکنان وجود دارد .نمودار دوم نیز نشان گر میزان نقش حامل های مختلف دانش در فرآیندهای کاری است .بر اساس این نمودار ،اکثر فرآیندهای سازمانی نیز بر اساس ذهنیت کارکنان شکل می گیرد .بدیهی است اگر ساختاری برای استخراج و نگهداری این دانش ها وجود نداشته باشد ،بخش عمده ای از سرمایه فکری سازمان دست نیافتنی خواهد بود. شرکت IBMبه تمامی کارشناسان خود ،سه سوال را ابالغ نمود. :یOOکOOوآوریبOOOراOیبOOOرنده OشOOدن(در عOرصه OکOOOاری ن ?How to win )1 همانکOOOازشناس) : ?How to execute)2چگونگیپOOOیاده OسOOازیروشاOجراOیی : ?How to team)3کOOOسانیرا کOOOه OبOOOراOیاOنجام OکOOOار مورد نOOظر، نOOیاز داریمO و در نتیجه ،در اثر این برنامه ،که برای هر روش جدید پاداشی بر اساس امتیازات اخذ شده اختصاص می داد 11000 ،روش جدید در یک پایگاه جمع آوری شد. ارائه مثال هایی ازاوضاع پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت های ایرانی شرکت IRITEC شرکت توانیر شرکت الستیک بارز بانک ملت انستیتو پاستور ایران نرم افزار های مدیریت دانش مديريت مستندات مديريت محتوا پشتيباني گروه پشتيباني انجمن‌ها و جوامع پشتيباني تصميمگيري هوشمندي كسب و كار ()Document Management ()Content Management ()Group Support ()Community Support ()Decision Support ()Business Intelligence )Project Management( )Business Process Management( )Systems Engineering( )Product Data Management( مديريت پروژه مديريت فرايندهاي كسب و كار مهندسي سيستم‌ها مديريت داده‌هاي محصول با تشکر از توجه شما

51,000 تومان