مدیریت رفتار سازمانی و منابع انسانی
اسلاید 1: مدیریت رفتار سازمانی و منابع انسانیمباحث ویژهدانگشاه علمی کاربردیشهرداری گرگان
اسلاید 2: مديران چه مي کنند؟ فعاليت هاي مديريتي:تصميم گيريتخصيص منابعهدايت فعاليت ديگران جهت دستيابي به اهدافمديران ( يا سرپرستان)افرادي که با بکارگيري ديگران تحقق اهداف را ممکن مي سازند
اسلاید 3: مديران چه مي کنند؟ سازمان Organizationمجموعه اي اجتماعي و متشکل از دو يا چند فرد آگاه، که بر مبناي مشخصي جهت دستيابي به هدف يا اهدافي مشترک عمل مي نمايند.
اسلاید 4: کارکردهاي مديريت Management FunctionsManagement Functionsطرح ريزي Planningسازماندهي Organizingرهبري Leadingکنترل Controlling
اسلاید 5: کارکردهاي مديريت Management Functionsطرح ريزي Planningفرآيند مشتمل بر تعيين و تعريف اهداف، تدوين راهبرد و توسعه برنامه هاي عملياتي جهت هماهنگي فعاليت هاي اجرايي
اسلاید 6: کارکردهاي مديريت Management Functionsسازماندهي Organizingمحاسبه و تعيين وظايف لازم جهت اجرا، انجام دهنده وظايف، نحوه دسته بندي وظايف، نحوه گزارش دهي افراد به يکديگر و محل و نحوه تصميم گيري ها در سازمان
اسلاید 7: کارکردهاي مديريت Management Functionsرهبري و هدايت Leadingعملي مشتمل بر ايجاد انگيزه در کارکنان، هدايت ديگران، انتخاب تاثيرگذارترين کانالهاي ارتباطي و برطرف نمودن تنازعات و تناقضات
اسلاید 8: کارکردهاي مديريت Management Functionsکنترل Controllingمشتمل بر فعاليت هاي پايشي، به منظور حصول اطمينان از انجام فعاليت ها و اقدامات از پيش تعيين شده و تصحيح انحرافات بوقوع پيوسته در رابطه با آنها مي باشد.
اسلاید 9: مهارت هاي مديريتي Management Skillsمهارت هاي تخصصي Technical skills قدرت بکارگيري دانش يا توانمندي تخصصي در نزد مديرمهارت هاي انساني Human skills قدرت فهم و درک، کارکردن و ايجاد انگيزش در افراد به صورت فردي يا جمعيمهارت هاي مفهومي Conceptual Skills قدرت ذاتي و فردي براي تحليل و تشخيص وضعيت ها و موقعيت هاي پيچيده
اسلاید 10: ماهیت ( اساس ) رفتار سازمانی :پاسخ به سؤالات متعددی در مورد چرایی و علت رفتارهای متفاوت کارکنان ، مدیران و کل سازمان و نیز دلایل کسب نتایج متفاوت ، ماهیت و اساس این علم می باشد .Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010تعریف رفتار سازمانی :عبارت است از مطالعه منظم (سیستماتیک) عملیات ، اقدامات ، کارها و نگرشهای افرادی که سازمان را تشکیل می د هند.
اسلاید 11: مدیریت :فراگرد به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع انسانی و مادی بر مبنای یک نظام ارزشی پذیرفته شده است . که از طریق برنامه ریزی ، سازماندهی ، بسیج منابع و امکانات ، هدایت ، و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده صورت می گیرد. سازمان :یک ساختار رسمی از کارهای هماهنگ برنامه ریزی شده ، و مستلزم دو یا چند نفراست تا یک هدف مشترک یا معمولی را تأمین نماید
اسلاید 12: یادگیری( Learning): هر نوع تغییر نسبتا دائمی که در نتیجه نوعی تجربه در رفتار رخ می دهد.انگیزش(Motivation): تمایل به انجام در گرو توانایی فرد ، تابدان وسیله نوعی نیاز تأمین گردد.شخصیت(Personality): آمیزه ای از ویژگی های روانی که بدان طریق افراد را طبقه بندی می نماییم.ادراک(Perception): فرآیندی که فرد احساس خود را تفسیر مینماید تا بتواند به محیط خود معنا بدهد.مؤثر بودن رهبری(Leadership Effectiveness): توانایی در اعمال نفوذ بر گروه،در جهت هدف.رضایت شغلی(Job satisfaction): نگرش کلی فرد درباره ی کارش .تصمیم گیری فردی(Individual decisions): انتخاب یک راه از بین راه های متعدد در پیش رو .ارزیابی عملکرد(Evaluation): ابزار تصمیمگیری جهت ارتقا ، جابجایی و خاتمه به کارکارکنان.(شاخص:نتایج،رفتار،ویژگی)سنجش رفتار(Behavior Assessment ): اثرات ناشی از رفتار در عملکرد و سازمان بر اساس اهداف ارزیابی می کند.انتخاب کارمند(Employee Selection): مقایسه شرایط متقاضیان شغلی با شرایط احراز مشاغل، به منظور انتخاب بهترین نامزد از میان نامزدهاطرح ریزی مشاغل(Work Design): شیوه درهم آمیختن کارها برای ایجاد مشاغل به منظور تأثیر بر عملکرد و رضایت شغلی.فشار کار(Work Stress):وضعیت پویایی که در آن انسان با یک فرصت، محدودیت یا تقاضا روبرو است .که با آنچه بدان اشتیاق دارد و نتیجه ی آن برای مهم و در عین حال نا مطمئن است مرتبط می باشد .فـردروانشناسی (Psychology)مـــــطـالـــعـــــــــه رفـــتــــار ســـــازمــــــانــــــیپیدایش علمی رفتار سازمانی
اسلاید 13: تئوری سازمان رسمی: منظور از رسمی بودن درجه یا میزان استاندارد بودن کارهای سازمان است . سلسله مراتب اداری (بروکراسی):سازمان بر مبنای قدرت و اختیار و در قالب سلسله مراتب است . تکنولوژی سازمانی: موجب تغییر و تحول سازمانها شده است .در این موضوع اثرات تکنولوژی در فرایند کار و مدیریت بررسی می شود. تحول سازمانی: حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب (کرت لوین) فرهنگ سازمانی: درک و ستنباط مشتركی است كه اعضاء نسبت به يك سازمان دارند و همين ويژگي موجب تفكيك دو سازمان از يكديگر ميشودپویایی گروه: فراگردهایی که طی آن منابع به نتایج تبدیل می شود و می تواند باز ، بسته و سازنده و مخرب باشد . ارتباطات(Relationship): انتقال و درک مقصود بین افراد . قدرت : توان بسیج منابع انسانی ، اطلاعاتی و مادی برای انجام کار است .رفتار بین گروهی: در نتیجه استمرار روابط و تعامل افراد با یکدیگر در طول زمان مابین گروه ها نوعی همبستگی و پیوند مشترک ایجاد می شو د که سبب دستیابی به هدف مشترک و توافق گروه ها می شود.گروهجامعه شناسی (Sociology)سیستم سازمانی رمزگذاری منبع کانال رمزگشایی گیرنده پیامپیامپیامپیامپیامبازخورمیزان رسمی بودناختیار فردتخریبحرکتتثبیتمـــــطـالـــعـــــــــه رفـــتــــار ســـــازمــــــانــــــیپیدایش علمی رفتار سازمانی
اسلاید 14: تغییر رفتاریتغییر در حالت (رفتار)ارتباطات: انتقال اطلاعات از فرستنده به دریافت کننده با درک مشابه.فرآیندهای گروهی:تصمیم گیری های گروهیروانشنا سی اجتماعی(Social psychology)پیدایش علمی رفتار سازمانیمـــــطـالـــعـــــــــه رفـــتــــار ســـــازمــــــانــــــیتغییر در دانشتغییر در نگرشتغییر در رفتار فردیتغییر در رفتار جمعیدچواری ایجاد تغییرزیادکمکمزیاد زمان مورد نیاز برای تغییرتوجیه تضادهاوچالشها انسجام اغفال/فریب هوشیاری پذیرش افول شکل گیری درگیریاحساس غیر واقعی از سازگاریتکاملازهم پاشیدنفردیگروهی1. سرعت 2. مسئولیت 3. ثبات رویه و ارزشها1. اطلاعات و دانش بیشتر 2. کیفیت تصمیمات 3. مورد تأیید بودن راه حل هادو فکر > یک فکرگروه
اسلاید 15: ارزشهای قیاسی: ارزشها بیانگر باورهای کلی است و رفتار آدمی را در همه شرایط تحت تأثیر قرار می دهند .رفتارهای قیاسی: ”آمادگی ناخودآگاه“ برای نزاع یا گریختن فرد به هنگام رویارویی با هرگونه تقاضا می باشد.تجزیه و تحلیل متقابل فرهنگ ها: جنبش جامعه گرا است که فرهنگ های مختلف دارد و پذیرش فرهنگ دیگران وجود دارد . (سنت ها و قید های فرهنگی متقابل)پیدایش علمی رفتار سازمانیمـــــطـالـــعـــــــــه رفـــتــــار ســـــازمــــــانــــــیگروه مردم شناسی (Anthropology)فرهنگ سازمانی: (اجزا : 1. خلاقیت .2. توجه به جزئیات .3. توجه به نتیجه.4.توجه به افراد.5.تشکیل تیم.6.تحول.7.ثبات یا پایداری)محیط سازمانی: شبکه ای پویا و پیچیده از افراد که رابطه متقابل دارند ، و بحث رقابت و بوم شناسی در کانون توجه آن است .سیستم سازمانیتعارض(Conflict) : عدم توافق، مخالفت، یا کشمکش میان دو یا چند نفر یا گروه در باره ی موضوعی خاص .سیاست های درون سازمانی: اعمال آگاهانه برای نفوذ به منظور دستیابی یا حفاظت از منافع به هنگام وجود راه حل های متضاد.قدرت:علوم سیاسی(Political science)اختیار:قدرت:اختیارقدرتعبارت از ”حق“ یا ”اجبار“ سازگار کردن دیگران است ”توان ظهور یافته ” برای کسب سازگاری محسوب می شو د. (پنج منشأ: 1. پاداش،2 .تنبیه، 3.مشروع- قانونی- ،5.صلاحیت، 6.مهارت)رابطه قدرت و اختیارسیستم سازمانی
اسلاید 16: روانشناسی :سنجش ، توجیه ، برشمردن علت و گاهی در صدد تغییر رفتار بر میآید . (روان شناسان رفتار فردی را مورد مطالعه قرار میدهند و می کوشند تا آن را درک کنند).جامعه شناسی :سیستم اجتماعی را که فرد در آن نقشهایی ایفا می نماید ، مورد توجه قرار می دهند .(یعنی افراد در رابطه با همکاران مورد مطالعه قرار می گیرند).
اسلاید 17: مردم شناسی :مطالعه و تحقیق درباره علومی که می توان بدان وسیله درباره افراد انسانی و فعالیت های آنان مطالبی آموخت.علوم سیاسی :عبارت است از مطالعه ی رفتار فرد و گروه در یک محیط سیاسی.روانشناسی اجتماعی :در آن دو رشته علمی روانشناسی و جامعه شناسی در هم آمیخته می شوند . در این رشته علمی به اعمال نفوذ افراد بر یکدیگر توجه می شود .Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 18: کنترلControlتوجیهExplanationاهداف رفتارسازمانیGoals of Organizational Behaviorپیش بینیPredictionAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 19: فرآیندی است که مدیران از طریق تطابق عملیات انجام شده را با فعالیت های برنامه ریزی شده می سنجند .از این رو در برنامه ریزی فعالیت های یک سازمان برای نیل به اهداف اساسی فرآیند کنترل به کار می رود و میزان پیشرفت در جهت اهداف و توان مدیریت در تشخیص طرح و اصلاح برنامه را قبل از آن که در شود نشان می دهد . کنترل :
اسلاید 20: توجیه :هنگامی که در صدد بر می آییم به این پرسش پاسخ دهیم که چرا افراد یا گروهی ، کاری را انجام دادند ، در واقع به دنبال بیان یا توجیه هدف هستیم.پیش بینی:هدف از پیش بینی توجه به رویدادهای اینده است. مدیریت در صدد برمی آید تا مشخص کند که نتیجه یک اقدام خاص چه خواهد بود.Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 21: کاربرد های مدیریت رفتار سازمانیAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 22: بهبود کیفیت و بازدهی (مدیریت کیفیت جامع):1. توجه زیاد به مشتری2. توجه به بهبود مستمر3. بهبود کیفیت همه ی کارهایی که سازمان انجام می دهد . 4. سنجش یا اندازه گیری های دقیق5. تفویض اختیار
اسلاید 23: گوناگونی نیروی کار : سازمان ها مجبورند افرادی را استخدام کنند که از نظر جنس ، نژاد و قومیت تفاوت های زیادی با یکشدیگر داشته باشند . بنابراین ایشان از نظر هنجار ها متفاوت هستند.بهبود مهارت افراد :به مهارت هایی که افراد می توانند در سازمان و به هنگام کار مورد استفاده قرار دهند توجه دقیق می کنیم و در صدد بهبود و افزایش مهارت انها اقدام می نماییم.
اسلاید 24: واکنش در برابر جهانی شدن :مدیران به نوبه ی خود باید بتوانند با افراد متعلق به فرهنگ های مختلف کار کنند.1. ممکن است مدیر پست هایی را در خارج بپذیرد که در آنجا با نیروی کاری سروکار خواهد داشت که از نظر نیاز ، نگرش و تشویق و ترغیب با افراد بومی متفاوت است 2. در داخل کشور هم مدیر با نیروی کاری روبرو می شود که در فرهنگ های گوناگون پرورش یافته اند.
اسلاید 25: Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010تفویض اختیار:کنترل کامل امور به دست کارکنان.وجودگروه های متخصص و خودگردان که می توانند بدون وجود رییس و سرپرست کارهای خود را اداره کنند. نوآوری و ایجاد تغییر : سازمان های موفق کنونی باید در پی نواوری باشند و برای این که از بین نروند همواره افراد را تشویق به نواوری نمایند و پدیده ی تغییر را با آغوشی باز بپذیرند.
اسلاید 26: Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010تغییرات سرسام آور:در گذشته مدیریت شاهد ثبات و پایداری نسبتاً طولانی بود و سازمان به ندرت شاهد دوره های کوتاه و تغییرات سریع بود . امروزه مدیریت می تواند دوره های بلند مدت تغییر را بدین گونه بیان کند که مجموعه ای از دوره های کوتاه مدت با ثبات تشکیل می شود و همواره دستخوش تغییرات زودگذر است.
اسلاید 27: Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010کم شدن وفاداری کارکنان :پدیده ی رقابت جهانی باعث شده تا شرکت ها امنیت شغلی ، سابقه خدمت و پاداش های مناسبی را که به کارکنان قدیمی خود می دادند ، کاهش دهند . این تغییرات باعث شده است که وفاداری اعضا و کارکنان به سازمان ها کاهش یابد.نیروی کار دوگانه : در آن کارکنان باید کارهایی با مهارت پایین انجام دهند و حقوق نسبتا پایینی بگیرند ، یا کارهای با مهارت بالا انجام دهند و حقوق متوسط دریافت کنند
اسلاید 28: بهبود رفتار از نظر اخلاقی :مدیران باید ، از نظر اخلاقی جو یا محیطی سالم برای کارکنان به وجود آورند ، تا آنها بتوانند برمیزان تولید ، بازدهی و بهره وری خود بیفزایند که از نظر داشتن رفتار خوب و بد دچار مشکل یا معما نشوند.
اسلاید 29: مبانی رفتار سازمانیارزیابی یا برآوردی است که به صورت مطلوب یا نا مطلوب درباره ی شی ، فرد ، یا رویدادی صورت می گیرد.نگرشمجموعه یا آمیزه ای از ویژگی های روانی است که بدان طریق ما افراد را طبقه بندی می کنیم . شخصیتفرآیندی است که بدان وسیله فرد احساس خود را تفسیر می نماید تا بتواند به محیط خود معنی بدهد. ادراکهر نوع تغییر نسبتاً دائمی که در نتیجه ی نوعی تجربه در رفتار رخ دهد . یادگیریAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 30: شخصیتابعاد سازمانیصعود به سطح عملکردی / طبقه بندیمحل جغرافیاییسنمحل کارارشدیتبخشگروهواحدمحتوا کار / رشتهاتحادیه حقوقیوضعیت مدیریتوضعیت تأهلوضعیت پدر و مادرظاهریسوابق تحصیلیسابقه کارنژاددرآمدعادات شخصیدین و مذهباوقات فراغتقومیتتوانایی جسمیجنسیتابعاد بیرونیابعاد درونیچهار لایه تنوعAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 31: Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010فعالیت های موفق و مؤثر رفتار سازمانی
اسلاید 32: Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 33: متغيرهاي رفتار سازمانيمتغيرهاي مستقل*درسطح فرد(سن،جنس،وضعيت تاهل،بيوگرافي،ارزشها ،نگرش ها،ادراك،يادگيري ،انگيزش)درسطح گروهي(گروه وساختارآن،ارتباطات و تصميم گيري گروهي،تعارض و سياست وقدرتدر سطح سازمانيفشار كار،طرح و ساختار سازماني،سياست ها و رويه هاي منابع انساني ،فرهنگ سازمانيمتغيرهاي وابستهبهره وري،غيبت كاركنانجابجايي كاركنان ،رضايت شغلي
اسلاید 34: متغیرهای وابسته در رفتار سازمانیAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 35: متغیر مستقل در رفتار سازمانیمتغیرهای مستقل(Independent Variables)متغیرهای سطح فردیIndividual-Level Variablesمتغیرهای سطح جمعیCollective – Level Variablesمتغیر مستقل : علت اصلی برخی از تغییرات در متغیر وابسته می باشد.Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 36: روند (گرایش) اول : جهانی شدن (Globalization)شرکت های جهانی : گسترش فعالیت ها به دیگر نقاط جهان .شرکت فعال در بازارهای دیگر . رقابت با شرکت های کشورهای دیگر.مفاهیم جهانی شدن :ساختار های نوین سازمانیاشکال مختلف ارتباطاترقابت بیشتر ، تغییر ، مالکیت ، کوچک سازی ، فشار کارمیزان حساست تفاوت های فرهنگی .Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 37: روند (گرایش) دوم : تغییر نیروی کار (Changing Workforce)ارتباط با کارکنان (Mployment Relationship) :انجام کارهای بسیاری که مربوط به وظایف کارکنان نمی باشد .کار مشروط (Contingent work) :هیچ قرارداد صریح و ضمنی برای اشتغال بلند مدت وجود ندارد.دورکاری (Telecommuting ) :کار از خانه ، معمولا با اتصال کامپیوتر به دفتر صورت می گیرد. تیم های مجازی (Virtual teams ) :کار در فضاهای مجازی ، عمدتا از طریق فناوری های اکترونیکی و ارتباطی.Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 38: روند (گرایش) سوم : توانمند سازی (Empowerment)میزان کنترل مدیرانمیزان قبول مسئولیت کارکنانمیزان تفویض اختیار و قدرت توسط مدیرانAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 39: روند (گرایش) چهارم : فناوری اطلاعات (Information Technology)بر چگونگی تعامل کارکنان تأثیر می گذارد :دور کاری (Telecommuting )تیم های مجازی (Virtual teams )بر چگونگی پیکر بندی سازمان ها تأثیر می گذارد :ساختار شبکه (Network structures)اتحاد چندین سازمان(alliance of several organizations )Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 40: روند(گرایش) پنجم : ارزش ها و اخلاق (Values and Ethics)ارزش ها (Values) : پایدار ، اعتقادات طولانی مدت در مورد آنچه مهم است . شخصی ، فرهنگی ، سازمانی ، حرفه ایاهمیت ارزشها (Importance of values) :جهانی شدن ؛ آگاهی بیشتر از ارزشهای مختلف.جایگزینی ارزش ها بر نظارت ، کنترل ، دستور.تأکید بیشتر بر رفتار اخلاقی کسب و کار .Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 41: روند(گرایش) پنجم : ارزش ها و اخلاق (Values and Ethics)اصول اخلاق (Ethics) :رعایت اصول اخلاقی ، تعیین هنجارها و مشخص نمودن اقدامات مثبت و منفی با نتایج خوب یا بد .Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 42: نقشهای متقابل شخصی نقشهای اطلاعاتینقشهای تصمیم گیریمذاکره کنندهتخصیص دهنده منابعآشوب زداییسوداگریسخنگو (انتقال اطلاعات به خارج از سازمان)نشر دهنده (ارائه اطلاعات به کارکنان)گیرنده (اخذ اطلاعات مربوط به عملیات)رئیس تشریفات (انجام وظایف اجتماعی و تشریفات)رهبررابط (بویژه در مواجهه با افراد خارج از سازمان)نقش های ده گانه مدیریت مینتزبرگ
اسلاید 43: ورود به موضوع رفتار سازمانيرفتار سازمانيOrganizational behavior (OB)زمينه اي از دانش، که در آن تاثير افراد، گروه ها و ساختار بر رفتار درون سازمانها مورد مطالعه قرار گرفته، و به منظور افزايش تاثيرگذاري سازمان در جهت اهداف از پيش تعيين شده بکارگرفته مي شود.
اسلاید 44: ماهیت ( اساس ) رفتار سازمانی :پاسخ به سؤالات متعددی در مورد چرایی و علت رفتارهای متفاوت کارکنان ، مدیران و کل سازمان و نیز دلایل کسب نتایج متفاوت ، ماهیت و اساس این علم می باشد .تعریف رفتار سازمانی :عبارت است از مطالعه منظم (سیستماتیک) عملیات ، اقدامات ، کارها و نگرشهای افرادی که سازمان را تشکیل می د هند.
اسلاید 45: مدیریت :فراگرد به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع انسانی و مادی بر مبنای یک نظام ارزشی پذیرفته شده است . که از طریق برنامه ریزی ، سازماندهی ، بسیج منابع و امکانات ، هدایت ، و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده صورت می گیرد. سازمان :یک ساختار رسمی از کارهای هماهنگ برنامه ریزی شده ، و مستلزم دو یا چند نفراست تا یک هدف مشترک یا معمولی را تأمین نماید
اسلاید 46: تعريف مديريت استراتژيکارائه مناسب ترين چارچوبي است که در آن مي شود فراگرد برنامه ريزي را مديريت کرد.با به عبارتي :فرايندي که در آن نگرش استراتژيک لحاظ شده باشد . يعني قادر باشد موضوعات استراتژيک سازمان را شناسائي و تحليل کرد ، سپس هدفگذاري نموده و رسالت ها و اهداف سازمان را بشناسد سپس بتواند استراتژي مناسب را انتخاب کند.تعريف مديريت استراتژيک ( گري هامل )تحت نظم و قاعده در آوردن ( فرموله کردن ) ، به اجرا در آوردن و ارزيابي کردن کليه اقدامات و عملياتي که سازمان را قادر مي سازد آينده را دقيقا ( دقيق تر) و روشن تر ترسيم نموده و اهداف خويش را تحقق بخشد .
اسلاید 47: تعاريف برنامه ريزي استراتژيک فرايند تصميم گيري درباره اهداف ، منابع مورد نياز براي نيل به اهداف و چگونگي تخصيص منابع سازمان را برنامه ريزي استراتژيک مي نامند . تعيين کننده مقصد نهائي سازمانها و هماهنگ کننده همه فعاليت سازمان در راستاي آن است . برنامه استراتژيک بايد اصلي ترين وظيفه مديران ارشد سازمان دانست .ابزاري است که ما را به افزودن يک ارزش نزديک مي کند و ارزش محصول يا خدمتي است که نيازهاي مشتري را ارضا مي کند .
اسلاید 48: Missionما اعتقاد داريم كه براي بر آوردن نيازمنديهاي مشتريان در زمينه طراحي ، توليد ، تامين و فروش قطعات خودرو در بازارهاي داخلي و منطقه به وجود آمده ايم .ما برآنيم تا بتوانيم محصولات خود را با بهترين كيفيت ، كمترين هزينه و در حداقل زمان ممكن به مشتريان خود ارائه نمائيم . بر اين اساس با حفظ اصل سود آوري ، به منافع مشتريان ، سازمان ، كاركنان و جامعه كه از الزامات توسعه پايدار و حفاظت از محيط زيست و منابع طبيعي است پايبنديم .
اسلاید 49: سطوح استراتژيسطح صنعت سطح کسب و کار (منابع را به کدام يک از کسب و کارها تخصيص بدهيم )سطح وظيفه – عمليات (نوع فعاليت و وارد شدن در چه صنعتي را به ما راهنمايي مي کند)سطح فرايند
اسلاید 50: آرماناهداف بلند مدت سازمان به شرط آنکه محال عقلي نباشد و ممکن است در ابعاد مختلف تکنولوژي ، مشتريان و ... باشد . مثلا آرمان ناسا در زمان کندي : ما مي خواهيم انسان را در کره ماه پياده کنيم يا يک شرکت خصوصي مي گويد ما مي خواهيم 45% سهم بازار را بدست آوريم .آرمان يک سازمان تصويري در جهت هدايت سازمان مي باشد . آرمان سقف توسعه سازمان را بيان مي کند ( براي رشد دائمي بايد آرمانهاي جديد بيان نمود )
اسلاید 51: Visionآرمان ما ، همكاري با قويترين خودروسازهاي جهاني و ورود به بازارهاي بين المللي است و همكاري ، كسب رضايت و همچنين كيفيت مورد نظر آنان را سر لوحه اهداف خود قرار داده ايم.
اسلاید 52: مأموريتفلسفه وجودي سازمان ، دليل بودن سازمان ، نگاه به ماموريت ، نگاه از بيرون سازمان ، نگاه از بيرون سازمان به محصول خاص توجه ندارد ولي نگاه از درون به محصول خاص توجه دارد. نگاه از بيرون يعني اينکه فعاليت سازمان چه نيازي از جامعه را برآورده مي کند. شرکت توليد کننده مته ، به جاي اينکه بگويد کار ما ساخت مته است مي گويد ما در دنيا سوراخ ايجاد مي کنيم . يا مثلا شرکت توليد کننده اتومبيل به جاي اينکه بگويد ما توليد کننده خودرو هستيم مي گويد ما وسايل ارتباطي بوجود مي آوريم .
اسلاید 53: Missionبیانیه ماموریت سندی است که یک سازمان را از سایر سازمانهای مشابه متمایز می نماید .ما برآنيم تا بتوانيم محصولات خود را با بهترين كيفيت ، كمترين هزينه و در حداقل زمان ممكن به مشتريان خود ارائه نمائيم . بر اين اساس با حفظ اصل سود آوري ، به منافع مشتريان ، سازمان ، كاركنان و جامعه كه از الزامات توسعه پايدار و حفاظت از محيط زيست و منابع طبيعي است پايبنديم .
اسلاید 54: براي نوشتن يک بيانيه ماموريت به 6 سئوال پاسخ مي دهيم :چه چيزي ؟ ( کالا و خدمات ) براي چه کسي ؟کجا ؟ ( حيطه رقابت ) چه در حيطه منابع داخلي و يا خارجيچرا ؟ هدف بهينه سازمانچگونه ؟ ( مزيت رقابتي ما چيست )کانون توجه کجاست ؟ ( منابع انساني ، تکنولوژي ، نماي سازمان
اسلاید 55: محيطدو نوع محيط مورد بررسي قرار مي گيرد : محيط دور ( کلان ) ( الگوي PEST )محيط نزديک ( صنعت )P= POLICY E=ECONOMIC S=SOCIAL T=TECHNOLOGYمحيط دور ( محيط کلان )ابعاد مورد بررسي در شناخت محيط دور ( کلان ) عوامل اقتصادي ، سياسي ، اجتماعي ،تکنولوژي مي باشد. ابعاد اقتصادي و تکنولوژيکي چگونگي سطح درآمد در بين اقشار مختلف جامعه و روند آنجهت جريان نيروي کار و سرمايه در سطح مليجهت گيري سياستهاي اقتصادي دولتوضعيت مواد اوليه ، انرژي و قيمت آنسطح تکنولوژي و روند تغييرات آن
اسلاید 56: نقاط قوت (strenghts)به ميزان داراييهاي شرکت که در سطح شايستگي کليدي و مزيت رقابتي باشد نقاط قوت ميگويند.هر مزيت رقابتي که در سازمان وجود داشته باشد بر مبناي نقاط قوت شکل مي گيرد. در ارزيابي نقاط قوت به درون سازمان توجه شود.
اسلاید 57: نقاط ضعف(weakness)به ميزان داراييهاي شرکت که در سطح قابليت و داراييهاي ثابت باشد نقاط ضعف مي گويند . پس هر سازماني ، هر موفقيتي را که بدست مي آورد مبتني بر داراييهاست ولي دليل بر اين نيست که هر سازماني داراي دارايي بيشتري است موفق مي باشد . داراييها مفهوم کمي ندارند بلکه داراي مفهوم کيفي مي باشند . براي بررسي نقاط ضعف و قوت مي توان از زنجيره ارزش داراييها استفاده کرد . نکته : هيچ موفقيت يا شکستي به محيط بيروني سازمان بر نمي گردد و صرفا محيط داخل سازمان باعث شکست و موفقيت سازمان مي شود .( از ماست که بر ماست )
اسلاید 58: فرصتها(opportunities)منفعت بالقوه اي که عوامل بالفعل شدنش هنوز بوجود نيامده است. فرصت بطور بالقوه براي همه وجود دارد مانند امکان رفتن به دانشگاه براي همه و فرصت بطور بالفعل متناسب با قابليتها براي سازمانها و افراد خاصي وجود دارد مانند باران و قيف ، هر کسي قيف بزرگتري داشته باشد باران بيشتري جمع مي کند. فرصت ها هميشه وجود دارند بلکه بايد توسط سازمانها کشف شود . کجاها بايد به دنبال فرصت گشت ؟ همان جايي که در ارکان جهت ساز ( ماموريت ، آرمان ، ارزشها ) وجود داشته باشد . در واقع مانند نور چراغ قوه اي است که در پرتو آن فرصتها بوجود مي آيد .
اسلاید 59: تهديداتThreatsضرر بالقوه اي که عوامل بالفعل شدنش هنوز بوجود نيامده است . وظيفه استراتژي : شناخت فرصتها و تهديدها و ايجاد عواملي براي فرصت ها جهت بالفعل شدن منفعت بالقوه اي که در آن وجود دارد .
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.