modiriate_marakeze_farhangi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت مراکز فرهنگی”

مدیریت مراکز فرهنگی

اسلاید 1: دانشگاه علمی کاربردی دوره کاردانی حرفه ای ناپیوسته علمی- کاربردیمدیریت مراکز فرهنگی

اسلاید 2: شرح درسجلسه / هفتهردیففرهنگ: تعریف، قلمرو، نظریه های آنجلسه اول1www.morteza-talaei.comwww.morteza-talaei.com

اسلاید 3: معرفی استاد مرتضی طلائی در اولین روز فروردین ۱۳۳۷ در یک خانواده پر جمعیت ۱۰ نفره در شهر اصفهان به دنیا آمد. وی فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی و کارشناسی ارشد مدیریت برنامه ریزی فرهنگی است.در سال ۱۳۵۸ ازدواج کرد و از این ازدواج صاحب سه فرزند شد.برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه نمائید:http://morteza-talaei.com

اسلاید 4: معرفی دانشجویان

اسلاید 5:

اسلاید 6: ب- شیوه ی تدریس بر اساس سرفصلهای آموزشیآشنایی با مفهوم فرهنگ(باورها، ارزشها، هنجارها، نمادها، آداب و رسوم)و مفاهعیم وابسته( امنیت فرهنگی، سرمایه اجتماعی، تعالی فرهنگی، فرهنگ سازمانی، تهدید فرهنگی، وهمچنی نظریه های فرهنگی )جلسه / هفتهردیفآشنایی با مفهوم فرهنگ(باورها، ارزشها، هنجارها، نمادها، آداب و رسوم)و مفاهعیم وابسته( امنیت فرهنگی، سرمایه اجتماعی، تعالی فرهنگی، فرهنگ سازمانی، تهدید فرهنگی، وهمچنی نظریه های فرهنگی )جلسه اول و دوم1ارایه سمینارهای دانشجویی (هر سمینار 10 دقیقه و هر جلسه یک تا دوگروه)تنظیم موضوع : بر اساس مسایل آموخته شده در کلاس و ایجاد شبهات و هدایت دانشجو به سمت پاسخ یابی موثرنحوه ارایه : به صورت شفاهی و با ارایه متن مکتوب گزارش با قابلیت مستند سازی (عکس ، فیلم ، پاورپوینت و ... )ضرورت : می بایست استاد در پایان هر ارایه دقایقی به تبیین مسئله به صورت اکادمیک و عینی سازی بپردازد .جلسه سوم و چهارم2ادامه ارایه سمینارهای دانشجویی (هر سمینار 10 دقیقه و هر جلسه یک تا دوگروه)تنظیم موضوع : بر اساس شناخت حداقلی از مسایل جامعه شناسی با هدف ترسیم مدل های مفهومی حل مساله نحوه ارایه : به صورت شفاهی و با ارایه متن مکتوب گزارش با قابلیت مستند سازی (عکس ، فیلم ، پاورپوینت و ...)جلسه پنجم و ششم3

اسلاید 7: منابع جهت مطالعه بیشتر1- محمد علی لواسانی محسن ، مدیریت مراکز فرهنگی ، اجتماعی – انتشارات مطالعات خانواده / سال 13922- رضائیان علی / پور عزت علی اصغر ، مبانی سازمان مدیریت – انتشارات سازمان مطالعات و تدوین کتب علوم انسانی3- لئوناردو کازمای / زمردیان اصغر / مهرورزان آرش ، اصول مدیریت – انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی 13504 - زم ، محمدعلی (1382) ، مدیریت فرهنگی شهر ، تهران : موسسه نشر شهر ، زعیم.5 - صادقیان ، نادر (1388) ، نظام نامه مبانی و منابع مدیریت فرهنگی : با تاکید بر جایگاه برنامه ریزی فرهنگی در مدیریت شهری ، تهرا ن : موسسه نشر شهر 6 - حاجیانی ، ابراهیم (1391) ، برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر تهران : نشر تیسا.7 - ایازی ، سید محمد ] و دیگران[ (1391) ، چکیده مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر تهران (ماتریس فرهنگی) تهران : تیسا.8 - یاسین ، حسین (1383) ، نقش مدیریت بر پدیده های فرهنگی در گسترش مشارکت اجتماعی و سیاسی در جامعه ایران پس از انقلاب ، تهران : سازمان تبلیغات اسلامی . 9–هاگورت،گیپ ، مترجم : سهیل رستمی و زهره حیدر زادگان (1390) ، مدیریت فرهنگی هنری با رویکرد کارآفرینی ، تهران : ققنوس.10 - اعتباریان ، اکبر (1390) ، نظریه های سازمان و مدیریت در عمل : با رویکرد سازمان ها و نهادهای فرهنگی ، اصفهان : دانشگاه آزاد

اسلاید 8: چرا فرهنگ و چرا مدیریت مراکز فرهنگی؟؟؟؟؟؟؟ نقاشی ذهن خود را بگوئید .........

اسلاید 9: مقدمهارزش ها و شرایط فرهنگی نقش بسزایی در افزایش توان اقتصادی و نیز تقویت نهاد های مردم سالار و ارتقاء هدایت اجتماعی دارد. ارزشهایی همچون تاکید بر آینده نگری، کارسخت، آموزش کارآ و اثر بخش منابع انسانی، اهمیت به پیشرفت، شایسته سالاری و صرفه جویی در منابع مالی نقش مهمی در توسعه کشور ایجاد می کنند. و نیز دانش، تجربه، اشراف واقع بینانه از جهان هستی و اصلاح عقاید، عادات و سنن خرافی در پیشرفت و موفقیت کشور ها در بازارهای جهانی ملموس است. د رحالی که علل واقعی عقب ماندگی در کشورها وسازمان های ضعیف، ذهنیت پایدار ضد پیشرفت آنان است که منتج ازفرهنگی پریشان، رها شده از خالق هستی و بی. پایدار می باشد. آنچه که بیان گردید اشاره ای اندک به اهمیت مفهوم فرهنگ بود. امروزه ما در ارتباط فرهنگ با جامعه آن را با کلید واژه ها و دسته بندی های موثری می شناسیم. که با توجه به اهمیتی که این مفهوم در جامعه ایفا می کند به بیان آن می پردازیم.

اسلاید 10: آنچه که در این درس خواهیم آموختفرهنگ جامعهفرصتهای فرهنگقلمرو فرهنگسازمان فرهنگتعریف فرهنگمتغیر های استراتژیک فرهنگواژه شناسی فرهنگتهدیدات فرهنگانواع نظریات فرهنگ فرهنگ

اسلاید 11: در زبان و ادب پارسي واژه فرهنگ در متون بازمانده از اوستا و نوشته‌هاي فارسي باستان يافت شده است ولي صورت پهلوي آن «فرهنگ» است. گمان مي‌رود پيشوند «فَرـ» به معناي پيش و ريشة تنگ به معناي كشيدن باشد. از همين ريشه با افزودن «فرـ»، «فرهيختن» را داريم (به معناي تربيت كردن، ادب آموختن، تاديب كردن) و نيز «فرهيخته و فرهنجيده» را (به معناي ادب آموخته) و «فرهنگ» و «فرهنج» نيز در واژه‌نامه‌ها «فراهختن» و «فراهيختن» و نيز به معناي ادب كردن آمده است. معادل واژه فرهنگ در زبان انگليسی واژه کالچر بكار برده مي‌شود. اساس اين واژه لاتيني است و معنايي كه براي آن در نظر گرفته شده، معناي كشت و كار و پرورش است. اين واژه در ابتدا و در زبان آلماني كاربردهايي داشته است. آغاز رشد اين واژه در غرب همراه بود با رشد واژة ديگري به معناي شهر آيين يا تمدن، هر چند كه اين واژه در كشورهايي همچون پرتقال، اسپانيا، فرانسه، ايتاليا، رومانيا نیزبه كار برده مي‌شده است و مرادشان از آن پرورش، بهسازي، بهبودبخشي يا پيشرفت اجتماعي بوده است واژه فرهنگ

اسلاید 12: تعریف فرهنگفرهنگ، واژه ای است درباره شیوه زندگی مردم؛ به معنی روشی که مردم، کارها را انجام می دهند. فرهنگ كليت تامي از ويژگي‌هاي معنوي، مادي، فكري و احساسي است كه يك گروه اجتماعي را مشخصمي‌كند. گروههای متفاوت مردم، که ممکن است فرهنگ های متفاوتی را دارا باشند. گ، بوسیله آموزش، به نسل بعدی منتقل می شود؛ در حالی که ژنتیک بوسیله وراثت منتقل می شود. هر منطقه از کشوری می تواند که فرهنگی متفاوت با دیگر مناطق کشور داشته باشد. ادوارد تايلور (۱۹۱۷-۱۸۳۲)، فرهنگ را مجموعه پيچيده ای از دانشها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد بعنوان عضوی از جامعه، از جامعه خویش فرا مي گيرد، تعریف می کند.تعریف برخی بزرگان:حضرن امام (ره) در خصوص تعریف فرهنگ می فرمایند: بالاترین عنصری که در که در موجودیت هر جامعه انسانی دخالت اساسی دارد و هویت جامعه را تشکیل می دهد. مک دیور نیز معتقد است: فرهنگ بیان حالات زندگی، ایدئولوژی، دین، ادبیات و ... استپرفوسور آشوری معتقد است: فرهنگ بیشتر جنبه های معنوی زندگی جسمی انسانها همانند دین، آیین ها، آداب، زبان و دانش را در بر می گیرد پس : فرهنگ عبارت از مجموعه ارزش‌هاى مادى و معنوى است که توسط انسان‌ها در طى تاريخ انسانى آفريده شده است و از آن جا که اکتسابی بوده قابلیت انتقال به دیگران را دارد. هر فرهنگى در هر دوره‌اى مبين ميزان، سطح پيشرفت و ترقيات فني، تجربيات توليدى در کار، وضع آموزش و پرورش، علوم، ادبيات، هنرها، آرمان‌ها و نهادهاى اجتماعى معين از زندگى انسان‌ها است.

اسلاید 13: فرهنگانسان ها، گروه ها، خانواده، کالبد جامعه، محیط جامعه(سیما و منظر شهری)؛ مدنیت، رفتار و تعاملات جامعه، محیط زیست، اقتصاد.سخت افزارفرهنگ نرم افزار افزارفرهنگمسجدتلوزیونهنجارهاباور هاارزش هاپرچمدانشگاهخیاباننگرش هاآداب و رسوممعیار هافرصت های فرهنگ:قوم مداری، فرهنگ پذیری، نو آوریتهدیات فرهنگ:ضربه، دگرگونی، واپسماندگی

اسلاید 14: درخت فرهنگ فرهنگ به مثابه درختی است که می توان آن را به اجزا یی چون شاخ و برگ ها، ساقه ها و ریشه ها تقسیم کرد.

اسلاید 15: هنجارهاي فرهنگي:اصول و قواعد معینی هستند که از مردم انتظار می رود آنها را رعایت کنند، هنجارها نشان دهنده بایدها و نبایدها در زندگی اجتماعی هستند. 1- ارزش ها2- آداب و رسوم3- عرفمثل: تک همسری و وفادار بودن به یک شریک زندگی توضیح برخی از متغیر های استراتژیک فرهنگعدالت ، برابری ، آزادی و ...

اسلاید 16: متغيرهاي تغییر ناپذیر(بخش های از مفهوم فرهنگ که حتی گذر زمان نیز به آسانی نمیتواند آنها را تغیر دهد)الف‌ـ مطلوبها و ارزشها، باورها، ارزيابي‌ها، انتظارات، هنجارها، نقش‌ها، قوانين، خودشناسي‌هاب‌ـ شيوه‌هاي زندگي، طرز تفكر و توليد، اقدامات، آداب و رسوم، توزيع و كاركردها و وظايف و عادتهاي خوراكيج‌ـ وقايعي كه در جاي خود فرهنگي تلقي مي‌شوند مثل: جشنواره‌ها، مراسم مذهبي و تاريخي دـ زبانها و ساير شكل‌هاي ميراث فرهنگي. متغيرهاي تغييرپذير( بخش هایی از مفهوم شکل دهنده فرهنگ است که با توجه به مقتضیات روز تغییر می کند)الف‌ـ نيازها و اميدهاي مردم، راهبردهاي حياتي براي بقاب‌ـ دانش و فوت و فن‌هاج‌ـ خلاقيت و قابليت ابداعه‍‌ ‌ـ‌ انتقال فن‌آوري و ارتباطات بين فرهنگي، تبادلات اقتصادي و تجارتوـ مهاجرتزـ تغييرات در محيط زيستمتغيرهاي استراتژيك فرهنگ

اسلاید 17: فرهنگ در برگیرنده مجموع كامل مشخصه‌هاي مميزه روحي، مادي، فكري و عاطفي كه يك جامعه يا گروه اجتماعي را از هم باز مي‌شناسد، می باشد و نه تنها شامل هنرها و نوشته‌ها بلكه شامل اشكال زندگي، حقوق اساسي انساني، نظامهاي ارزشي، سنت‌‌ها و اعتقادات نيز مي‌شود. بر این اساس فرهنگ كليت تامي از ويژگي‌هاي معنوي، مادي، فكري و احساسي است كه يك گروه اجتماعي را مشخص مي‌كند. که بصورت مختصر به برخی از آنها اشاره می کنیمقلمرو فرهنگ

اسلاید 18: مولفه هاي سازمان فرهنگ (کتاب) :1- عنصر فرهنگي= كوچك ترين واحد فرهنگ . 2- مجموعه فرهنگي= مجموعه اي از عناصر مرتبط با هم.سازمان فرهنگ

اسلاید 19: 3- نهاد= نظام روابط اجتماعي الگودار و سازمان يافته كه مجموعه هاي فرهنگي خاص را دربر مي گيرد.4- خرده فرهنگ = فرهنگ گروهي كوچك تر در داخل يك جامعه بزرگ تر. فرهنگ هر جا در عین اینکه زمینه های مشترک با فرهنگ رایج دارد خصوصیات و پیچیدگی های فرهنگی مختص به خود را نیز دارد( اقوام- طبقات- گروه های مختلف اجتماعی و ...)سازمان فرهنگ

اسلاید 20: مثل : بازی فوتبال1- توپ : یک عنصر فرهنگی 2- تیم فوتبال : مجموعه فرهنگی 3- فدارسیون : نهاد فرهنگی

اسلاید 21: 5- يكپارچگي فرهنگي = وجود هماهنگي كاركردي ميان عناصر و مجموعه هاي فرهنگي در يك جامعه. قوم مداري = گرايش افراد يك جامعه در جهت برتر پنداشتن فرهنگ ويژه شان. فرهنگمثل : وحدت رویه در برخورد با مظاهر فساد در یک جامعهمثل : رفتار برتری جویانه قومی ( حرکت های پانی در کشور )پان عربیسم ، پان ایرانیسم ، پان ترکیسم و ...

اسلاید 22: 1- نوآوري فرهنگي (راهبردهای پیشگیری و برخورد با رفتارهای غلط اجتماع ما ایرانی ها مثل: دروغ گویی ، بزرگ نمایی ، زیر آب زنی و ...)2- ضربه (يا شوك) فرهنگي (سفره هفت سین نوروز را نمی چینیم ولی جشن کریسمس برگزار می کنیم و یا اصلا نام جشن سپندار مذگان نشنیده ایم ولی روز عشق ورزی غربی را دنبال می کنیم . )3- دگرگوني فرهنگي (تاثیر انقلاب مشروطه بر رفتار فرهنگی و سیاسی ایرانیان )4- تاخرفرهنگي(بخش های مادی فرهنگ سریعتر از بخش های معنوی تغییر می بابند.)5- فرهنگ پذيري: تطابق یا همنوایی عمیق فرد با هنجار ها و موازین فرهنگی جامعه دیگر یا فرهنگ کل جامعه (آشنایی کودک با هنجارها و رفتارهای اجتماعی یا تاثیری که شهروندان از فرهنگ های دیگر می گیرند )6- اشاعه فرهنگی: معمولا ناثیر فرهنگ ها بر یکدیگر اگر در زمان های گذشته اتفاق افتاده باشد. فرهنگ ها همواره با یکدیگر در ارتباط هستند بنابر این اشاعه فرهنگی در طول تاریخ بصورت مداوم رخ داده است. اشاعه فرهنگی مستقیم : زمانی که فرهنگ ها در مجاورت مستقیم یکدیگر قرار می گیرند روی می دهدبرخی از مباحث و فرايندهاي مرتبط با فرهنگ

اسلاید 23: 1- نوآوري فرهنگي= عموما از طريق كشف واختراع صورت مي گيرد :كشف آشكار چيزي است كه پيش ازآن كسي نمي دانست.اختراع تركيب دو يا چند عنصر مادي ودر نتيجه ساختن عناصر مادي تازه است. نوآوری فرهنگی

اسلاید 24: 2- ضربه فرهنگي= عبارت از حالت فردي است كه در يك محيط فرهنگي بيگانه و متفاوت قرار مي گيرد.3- دگرگوني فرهنگي = به معني پديدارشدن عناصر ومجموعه هاي فرهنگي نو در يك فرهنگ است.ضربه فرهنگیدگرگونی فرهنگی

اسلاید 25: منبع و سرچشمه هاي دگرگوني فرهنگي عبارتند از:1- تكنولوژي2- دگرگوني در محيط طبيعي: مثل حوادث طبیعی 3- دگرگوني هاي جمعيتي : مثل : مهاجرت 4- دگرگوني هاي اجتماعي : مثل : انقلابات5- دگرگوني در نيازها: مثل : ارتباطات بیشترمنبع و سرچشمه های دگرگونی فرهنگی

اسلاید 26: 2- ضربه فرهنگي= عبارت از حالت فردي است كه در يك محيط فرهنگي بيگانه و متفاوت قرار مي گيرد.3- دگرگوني فرهنگي = به معني پديدارشدن عناصر ومجموعه هاي فرهنگي نو در يك فرهنگ است.ضربه فرهنگیدگرگونی فرهنگی

اسلاید 27: 4- تاخر فرهنگي= به اختلاف فاز ميان فرهنگ هاي مادي و معنوي در شرايط پذيرش عناصر يك فرهنگ ديگر و يا در دگرگوني هاي فرهنگي اطلاق مي شود. 5- باز تولید فرهنگی: انتقال هنجارها و ارزش های فرهنگی از نسلی به نسل دیگر را باز تولید فرهنگی می نامند. بازتولید فرهنگی به مکانیسم هایی اطلاق می شود که به وسیله آنها تجربه فرهنگی در طول زمان استمرار می یابد. فرایند های تعلیم و تربیت از مکانیسم های اصلی باز تولید فرهنگ است.6- فرهنگ پذيري = عبارت است از پذيرش عناصر فرهنگ هاي ديگر(هم در سطح افراد وهم در سطح جامعه ).7- تبادل فرهنگی: بر اثر همجواری کشورها با یکدیگر ، رفت و آمد ملت ها به کشور های دیگر، مطالعه آداب و رسوم و سنن و فرهنگ های دیگر بوجود می آید که از مجرای آن هر ملتی به نقاط ضعف و قوت فرهنگ خود آشنا می گردد.تاخر و باز تولید فرهنگی فرهنگ پذیری، تبادل فرهنگی

اسلاید 28: مشکل فرهنگی :وضعی ناشی از روابط انسانی است که جامعه را به طور جدی تهدید می کند یا مانع تحقق خواسته های کثیری از مردم می شود ، مشکل فرهنگی یک اختلال است که جنبه جمعی یا عمومی پیدا می کند و به وسیله آن شرایط اجتماعی حاصل می شود که نتیجه آن نارضایتی عمومی است . مشکل فرهنگی

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید