کسب و کار مدیریت و رهبری

مدیریت کیفیت Six Sigma

Modiriyat_keyfiyat_six_sigma_3

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت کیفیت Six Sigma”

مدیریت کیفیت Six Sigma

اسلاید 1: درس مدیریت کیفیت استاد: آقای دکتر فتح الهارائه کنندگان: حسین رحمانی حمید شرفیاردیبهشت 912

اسلاید 2: 99.9% is already VERY GOOD But what could happen at a quality level of 99.9% in our everyday lives(about 4.6)? • •200,000 wrong drug prescriptions each year•20,000 lost articles of email per hourHow good is good enough?5,000 incorrect surgical operations per week(i.e., 1000 ppm),More than 5000 newborns accidentally falling from the hands of nurses or doctors each year3

اسلاید 3: تاریخچهنام و ايده آغازين 6 سيگما به بيل اسمیت نسبت داده مي شود وي كه در دهه 70و80ميلادي به عنوان مهندس ارشد كيفيت و قابليت اطمينان در شركت موتورولا به فعاليت مشغول بود،اكنون پدر 6 سيگما نام دارد.موتورولا به اين علت به 6 سيگما روي آورد كه در حال شكست خوردن در بازار رقابت كارخانجات خارجي بود كه محصولاتي با كيفيت بالاتر و هزينه كمتر توليد مي كردند . هنگاميكه يك كارخانه ژاپني كنترل بخشي از كارخانه موتورولا را كه دستگاههاي تلويزيون Quasar را در ايالات متحده آمريكا در سال 1970 توليد مي كرد ، بدست گرفت ، بي درنگ به فكر تغييرات مؤثر در طريقة عملكرد كارخانه افتاد . در مديريت ژاپني ، كارخانه به زودي تلويزيون هايي را با يك بيستم تعداد خرابي كه در مديريت موتورولا توليد مي شد ، توليد كرد .4

اسلاید 4: Six Sigma Companies5

اسلاید 5: شش سيگما چيست؟ شش سيگما يك ابزار مديريتی برای تغییر در سازمان، بر اساس نزديك شدن به خواست مشتري و كاهش ضايعات است؛ كم شدن ضايعات يعني هزينه كمتر و افزايش اعتماد و وفاداري مشتري، افزايش اعتبار توليد كننده به عنوان بزرگترين مسأله در رقابت توليدكنندگان كالا و خدمات.بهره گيري از شاخص آماري براي اندازه گيري قابليت فرآيند مورد بررسي (Cpk (capability process) ) و مقايسه سازمان با رقيبان. به عنوان یک متدلوژی6

اسلاید 6: Process variationSix Sigma - Three DimensionsToolsOrganizationMethodologyLSLUSLUpper/Lower specification limitsRegression••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••Driven by customer needsEnabled by quality team.Led by Senior MgmtDefineMeasureAnalyzeImproveControlProcess Map AnalysisPareto Chart7

اسلاید 7: افزايش سهم بازار كاهش هزينه ها رشد سود نهاييساير اهداف: كاهش تعداد نقص ها بهبود بازدهي فرايند افزايش رضايت مشتري كاهش نوسانات و تغييرات بهبود كيفيت روشي سيستماتيك جهت حل مساله كاهش سيكل زماني و تحويل به موقع تقويت بنيه رقابتي سازماناهداف شش سیگما8

اسلاید 8: 9سرعت +هزينهکيفيتسرعت +هزينهکيفيتتغيير الگو ذهنيکيفيت علت است نه معلول

اسلاید 9: 104030201023362106680730853750000005432136DPMOSIGMAهزينه کيفيت بعنوان درصدي از فروشاثر شش سيگما بر هزينه های کیفیت

اسلاید 10: DefectsDefectsAcceptableLSLUSLCustomer RequirementProcess PerformanceProcess Performance And Customer Requirement Often Do Not Match11

اسلاید 11: “3 Sigma and 6 Sigma”A 3s process - because 3 standard deviations fit between target and acceptance goalpostsTargetCustomer Specification1s2s3s3s BeforeTargetCustomer SpecificationAfter1s3s6s6s Continuous improvement:By reducing variabilitywe improve the process“Defects ~ 66807 ppm”“Defects ~ 3.4 ppm”12

اسلاید 12: What does variation mean?Variation means that a process does not produce the same result every time.Some variation will exist in all processes.Variation directly affects customer experiences.13

اسلاید 13: Controllable input factorsUncontrollable input factorsMaterialMethodsPeopleMachineMeasurementsEnvironmentY = Dependent Variablex = Independent Variablesx* = Independent VariableY = f ( x1*, x2, x3, x4*, x5. . . Xn) x1* x2* xn* x2 x1 xn 14

اسلاید 14: تعاریف:واحد Unit : آنچه که از یک فرایند پدید می آید ( محصول)خطا Defect :هرگونه عدم انطباق( منتج شده از مشخصه های بحرانی کیفیت ( CTQها))واحد معیوب Defective: هر واحد محصول که حداقل دارای یک خطا باشدفرصت خطا Defect opportunity: فرصت یا شانس بالقوه برای رخداد خطا در محصول15

اسلاید 15: بازده Yield : نسبت خروجی های سالم به کل ورودی ها در یک فرایندمثال: 97 واحد از کل 750 واحد آی سی در بر دارنده خطا هستندY=(750-97)/750=87.1%DPU : تعداد خطا در هر واحد محصول(Defect per Unit)مثال: 99 خطا در کل 750 واحد آی سی مشاهده شده است( 97 واحد معیوب می باشند)ِDPU=99/750=13.2%DPO : تعداد خطا در هر فرصت خطا(Defect per Opportunity)مثال: 99 خطا در کل 750 واحد آی سی مشاهده شده است( 150 فرصت خطا)DPO=99/(750*150)=0.00088DPMO : تعداد خطا در یک میلیون فرصت خطا (Defect per million Opportunity)مثال: در مثال فوق DPMO=DPO*1000000=88016

اسلاید 16: Problem IdentificationStep 1Step 2Step 3Step 4Re-Work 10 Units100 UnitsRe-Work 3 UnitsRe-Work 2 UnitsRolled Throughput Yield (RTY): The yield of individual process steps multiplied together. Reflects the hidden factory rework issues associated with a process. Outputs / Inputs 90 / 100 = .9097 / 100 = .9798 / 100 = .98.90 x .97 x .98 = .855100 Units100 Units100 Units100 Unitsکارخانه پنهانسنجه (Rolled Throughput Yield) RTYRTY=85.5%Yf=100%سنجه RTYسنجه ای فرایند گراستسنجه Yf سنجه ای محصول گراست17

اسلاید 17: 18

اسلاید 18: Customers want their pizza delivered fast!Guarantee = “30 minutes or less”What if we measured performance and found an average delivery time of 23.5 minutes?On-time performance is great, right?Our customers must be happy with us, right?19

اسلاید 19: How often are we delivering on time? Answer: Look at the variation!sx30 min. or less01020304050Customers do not feel averages!The average and the variation together show what’s happening.20

اسلاید 20: Reduce Variation to Improve Performance How many standard deviations can you “fit” within customer expectations?Sigma level measures how often we meet (or fail to meet) the requirement(s) of our customer(s).x30 min. or less01020304050s21

اسلاید 21: 22“اگر مجبور شوم که با تعداد کمي کلمه حرفم را به گوش مديريت برسانم ، خواهم گفت که همه چيز با کاهش واريانس انجام مي شود.”W. Edwards Demingواريانس: صداي فرايند

اسلاید 22: Sigma =  = Deviation ( Square root of variance )-7-6-5-4-3-2-101234567Axis graduated in Sigma31 %69%93 %99.37 %99.977 %99.9997 %result: 317300 ppm45500 ppm2700 ppm63 ppm0.57 ppm0.002 ppm between + / - 1between + / - 2between + / - 3between + / - 4between + / - 5between + / - 623DPMO

اسلاید 23: 24

اسلاید 24: 25Relating Sigma to Defect LevelsSix Sigma3.499.9997%Five Sigma 23399.977%Four Sigma6,210 99.4%Three Sigma 66,81093%Two Sigma308,50069%One Sigma691,50031%DPMO (Defects Per Million Opportunities)Error Free Rate

اسلاید 25: Examples of the Sigma ScaleIn a world at 3 sigma. . .There are 964 U.S. flight cancellations per day.The police make 7 false arrests every 4 minutes.5,390 newborns are dropped each year.In one hour, 47,283 international long distance calls are accidentally disconnected.In a world at 6 sigma. . .1 U.S. flight is cancelled every 3 weeks.There are fewer than 4 false arrests per month.1 newborn is dropped every 4 years.It would take more than 2 years to see the same number of dropped international calls.26

اسلاید 26: Non-Liner Decrease23456308,53766,8116,2102333.4sPPMProcess CapabilityDefects per Million Opportunities* Includes 1.5s shift27

اسلاید 27: 286 Sigma – The Basic ProcessUnderstand the Customer RequirementsReduce Variation Waste Within The Process To Reduce the DefectsCenter the Process Around The Customer RequirementsControl The Process

اسلاید 28: Process CapabilityLSLUSLLSLUSLLSLUSLSix Sigma methodology uses data to characterize and drive process improvements, focusing on centering processes that are off-target and/or reducing process variation.Off-TargetLow VariationHigh Potential DefectsOn TargetHigh VariationHigh Potential DefectsOn-TargetLow VariationLow Potential Defects Variation reduction and process centering create processes with less potential for defects. The concept of defect reduction applies to ALL processes (not just manufacturing)Cp =(USL - LSL) / 6sCpk= Cp (1-k)ABC29

اسلاید 29: 6 sigma Process Capability “What is it (CPK)”3 Sigma ( Process capability of 1 CPK )if the process (lorry) slightly varies then the scrap or damage will occur6 Sigma ( Process capability of 2 CPK )if the process (lorry) varies, there will be no scrap or damage Curbs = required process tolerancesCPK of 2 (6 sigma)CPK of 1 (3 sigma)30

اسلاید 30: Cp =(USL - LSL) / 6sCpk= Cp (1-k)31

اسلاید 31: Cp =(USL - LSL) / 6sCpk= Cp (1-k)32

اسلاید 32: Cp =(USL - LSL) / 6sCpk= Cp (1-k)33

اسلاید 33: Cp =(USL - LSL) / 6sCpk= Cp (1-k)34

اسلاید 34: Cp =(USL - LSL) / 6sCpk= Cp (1-k)35

اسلاید 35: متدولوژي شش سيگما متدولوژي هاي رايج شش سيگماDMAICDFSS(بهبود فرآيندها به كمك شش سيگما)(طراحي به كمك شش سيگما)DFSS = Design for six sigma36

اسلاید 36: 37 انواع پروژه های شش سيگماآيا اختلاف كم است؟نيازهاي مشتريقابليت فرايند طراحي مجددو بنيادينبهبود داخليبلهخيرطراحي يك فرآيند/ محصول جديدطراحی مجدد فرايندريسك بالافاصله زماني طولاني ترنوشتن چندين CTQ هدف: تغيير فرايندثابت كردن فرآيند موجوداستفاده از مدل جاري فرايندريسك كمفاصله زماني كوتاه ترنوشتن تعداد كمي CTQهدف: بهبود فرايند موجودDFSSDMAIC

اسلاید 37: Slide 38The Six Sigma Approach DMAICDefine the problem or opportunity.Measure the current performance and capabilityAnalyse to identify root causes.Improve by implementing potential solutions.Control by standardising solution and monitoring performance.DefineMeasureAnalyseImproveControl6

اسلاید 38: فازيك- Define ( تعريف )در فاز تعريف ، اهداف سازمان، نيازهاي مشتري ، فرايندهایي كه براي رسيدن به سطح سيگما لازم است بهبود داده شوند ، تعيين مي گردد . مراحلي كه به طور معمول در فاز تعريف گنجانده مي شوند، به قرار زير است:تعريف مشكلتشكيل تيمنوشتن منشور پروژهنوشتن طرح پروژه(فرایندها) شناسايي مشتريانشناسايي خواسته هاي مشتريان و اولويت بندي آنها39

اسلاید 39: منشور پروژه : قراردادي است كه بين رهبر سازمان و تيم پروژه در ابتداي پروژه ايجاد مي شود . منشورها بايد داراي مفاد زير باشند: بيان مشكل بيان هدف پروژه، شامل اهداف قابل اندازه گيري تاريخ تكميل هدف فهرست اعضاي تيم40

اسلاید 40: SIPOC : نقشه كلي فرايند است كه شامل تامين كنندگان (Supplier) ، وروديها (Input) ، فرايند (Process) ، خروجيها (Outputs) و مشتريان (Customers) مي باشد . براساس خروجي فرايند در مورد كيفيت قضاوت مي شود . كيفيت خروجي فرايند با تحليل وروديها و متغيرهاي فرايند بهبود داده مي شود . صداي مشتري ( VOC ) : صداي مشتري (voice of customer) ، براي توضيح نيازهاي مشتري و دركي كه مشتري از محصول يا خدمت ارائه شده توسط سازمان دارد به كار مي رود . صداي مشتري براي شناسايي عوامل كليدي اثر گذار در رضايت مشتري مورد استفاده قرار مي گيرد .41

اسلاید 41: 42SIPOCخروجي هاي فرايند شما چيست؟ مشتري اين خروجي ها چه كساني هستند؟S U P P L I ER SC U S T O M E R Sخروجي هاورودي هافرايند

اسلاید 42: 43تبديلVOC به CTQsCTQ=Critical To Quality .نيازVOCCTQ درختمن مي خواهمCTQCTQCTQCTQCTQCTQCTQCTQQFDاستفاده از

اسلاید 43: فاز دو – Measure ( اندازه گيري)در فاز اندازه گيري ، هدف اين است كه وضعیت جاری فرایند شناسایی شودجمع آوری اطلاعات وضعیت جاریاندازه گیری فرایند مقایسه با استانداردها و شاخص ها ایجاد شدهتعیین فرایندهایی که نیاز به اقدام اصلاحی و بهبود دارند44

اسلاید 44: ابزار هاي مورد استفاده در فاز اندازه گيري : 1- برنامه جمع آوري داده ها 2- فرم هاي جمع آوري داده ها ، نمودارهاي كنترل 3 - نمودارهاي فراواني 4- نمودارهاي پارتو 6- ماتريس اولويت بندي 7- FMEA (تجزيه و تحليل عوامل شكست) 8- قابليت فرايند 9- سيگماي فرايند 10- نمونه گيري 11- طبقه بندي 12- نمودارهاي سري هاي زماني ( run chart ) 45

اسلاید 45: در فاز تجزیه و تحلیل، هدف اين است كه دلایل ریشه ای عیوب شناسایی شودتحلیل داده های جمع آوری شده تحلیل نقشه فرایند تعیین ریشه خطاها شناسایی فرصت ها یی برای بهبودفاز سه – Analyze ( تحلیل)46

اسلاید 46: ابزارهاي مورد استفاده در فاز تحليل :نمودار وابستگي طوفان فكري نمودارهاي علت و معلول نمودارهاي كنترل فرم هاي جمع آوري داده برنامه جمع آوري داده طراحي آزمايشهاي خطا(DOE ) نمودارهاي جريان ( فلوچارت ها ) نمودار هاي فراواني آزمون هاي فرض نمودار پارتو تحليل رگرسيون متدولوژي سطح پاسخ نمونه گيري نمودارهاي پراكنش نمودارهاي فراواني طبقه بندي شده 47

اسلاید 47: فاز چهار - Improve ( بهبود )در فاز بهبود، هدف: یافتن راه حلهایی برای رفع علل کشف شده در مرحله قبلانتخاب بهترین راه حل از تحلیل سود-هزینه پیاده سازی آزمایشی راه حلاندازه گیری و ارزیابی نتایجاثبات اثربخشی اقدامات انجام شده 48

اسلاید 48: ابزارهاي مورد استفاده در فاز بهبود :طوفان فكري اجماع ( توافق عمومي) تكنيك هاي خلاقيت جمع آوري داده ها طرح آزمايشات نمودارهاي جريان آزمون هاي فرض ابزارهاي برنامه ريزي تحليل ذي نفعان 49

اسلاید 49: تصدیق پیاده سازی موفق بهبودهاپایش فرایند برای اطمینان از پایداری بهبودها در طول زمان(تداوم و تثبیت) استقرار نظام سنجش تعیین قابلیت فرایند نظارت عملی بر فرایند با استفاده از ابزارهای کنترلیفاز پنج - Control ( كنترل )50

اسلاید 50: ابزارهاي مورد استفاده در فاز كنترل : 1- نمودارهاي كنترل 2- جمع آوري داده 3- نمودارهاي جريان 4- نمودارهاي فراواني 5- نمودارهاي پارتو 6- نمودارهاي كنترل كيفيت فرايند 7- استانداردسازي .(مثل ايزو 9000)51

اسلاید 51: 52

اسلاید 52: Master Black BeltBlack BeltsChampionGreen BeltsTeam Members53

اسلاید 53: با تشکر از توجه شما 54

اسلاید 54: 55

اسلاید 55: 56

اسلاید 56: مستندات‌ جديد علمي‌ موجود در زمينه‌ 6 سيگما بر روي‌ اين‌ ساختار به‌ صورت‌ كلي‌ اتفاق‌نظر دارند. اين‌ شش‌ گروه‌ عبارتند از:EXECUTIVES (1مديران‌ ارشد): مدير يا مديران‌ ارشدي‌ كه‌ نيروي‌ رويكرد به‌ 6 سيگما را در سازمان‌ جاري‌ مي‌كنند و نسبت‌ به‌ اجراي‌ آن‌ متعهد و پاسخگو هستند. CHAMPIONS (2قهرمانان): افرادي‌ كه‌ وظيفه‌ تهييج‌ و معرفي‌ فلسفي‌ و فرهنگي‌ 6 سيگما را به‌عهده‌ دارند و راهبران‌ فكري‌ و روحي‌ ايجاد و بسط‌ اين‌ روش‌شناسي‌ هستند. MASTER BLACK BELTS (3 مديران‌ كمربند مشكي‌ها): افرادي‌ كه‌ پروژه‌هاي‌ جامع‌ 6 سيگما را مديريت‌ و هدايت‌ مي‌كنند.57

اسلاید 57: BLACK BELTS (4كمربندمشكي‌ها): افرادي‌ كه‌ مديريت‌ اجراي‌ پروژه‌هاي‌ 6سيگما را به‌ عهده‌ داشته‌ و برنامه‌هاي‌ آموزشي‌ معرفي‌ رويكرد و ابزارهاي‌ آن‌ را تدوين‌ و اجرا مي‌كنند. GREEN BELTS (5كمربند سبزها): افرادي‌ كه‌ هدايت‌ اجزأ پروژه‌هاي‌ 6سيگما و استفاده‌ از ابزارهاي‌ اصلي‌ بهبود به‌ عهده‌ آنهاست. TEAM MEMBRS (6تيم‌ اجرايي): افرادي‌ كه‌ برنامه‌هاي‌ مشخص‌ تعريف‌ شده‌ بهبود را به‌ صورت‌ عملياتي‌ اجرا يا نظارت‌ بر اجرا مي‌كنند.58

اسلاید 58: 59مثال:درخت CTQ نيازعوامل بر آورده كننده اين نيازهاCTQsعامخاصسخت اندازه گيري مي شودافزايش توليد با حفظ کيفيت توليد کاهش زمان راه اندازی افزايش تيراژافزايش فاصله بين دو خرابی نگهداريخطاناپذير سازی کنترل ديجيتال حداقل كردن ابزارهاي مخصوص و تجهيزات مورد نياز تعميرکاهش تعداد توقفات مدت زمان توقفساده اندازه گيري مي شود

اسلاید 59: 60مصرف بالاي سوخت رويهرانندهوسيله نقليهمواداوليهنگهداريجادهمحدوديتها گردش ممنوعيک طرفه جاده پيچ دارايستهاي متوالي دوراهيها ترافيک سرعت گيرها شيب شرايط ضعيف دست اندازهاسرويسبدون قاعدهاقتصاد غلط غفلت فيلترهاي مسدود شده فشار پايين ناديده گرفتن فشار نامناسب لاستيکهابنزينروغنتغيير ناپذيرسطح پايين ويسکوزيته نامناسب آلودگيهاسوخت( اکتان) نامناسبافزودنيهانازک جعلي نامرغوب بي حوصلگيديوانگيهميشه دير کردنرانندگي با کلاج عدم اگاهيپيش بيني ضعيف دنده گيري غلط مهارتضعيففرهنگ غلط برداشت بد بي تجربگي جسمسنگينشکل جزئيات فني کاربراتورشمعهاي جرقه دوره عمربرخوردهاترکيب سوخت موتوربالا H.Pسيلندرها دياگرام علت و معلول براي مصرف زياد بنزين

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید